De helft had ik dus ook verwacht maar die haal je dus ook niet. Zelfs als je beide Mac's naast elkander zit met daartussen de Airport Extreme. Je haalt maar 1/4 van de beloofde snelheid. Dit is toch wel een opmerkelijk verschil.Die theoretische snelheid haal je nooit. Naar een bedrade computer zal sneller zijn dan naar een draadloze computer (ongeveer een factor 2 hier, maar dat is op 54mbit) maar het maximum haal je nooit, hooguit de helft daarvan...
AirPort Configuratieprogramma versie 5.2.1Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:16:
En je hebt alle updates geinstalleerd voor beide Mac's en Airport Extreme?
AirPort basisstation versie: 7.2
Ik denk dat dit beide de laatste zijn.
Maar ander gebruikers zeggen dat ik met 4MB/s best tevreden mag zijn. Toch blijf ik het raar vinden aangezien je hier ruim onder de specificaties van het apparaat zit.
Hebben andere n-routers dit ook wanneer je in 'mixed' mode gaat dat de maximum snelheid steeds 130Mbit is? Ook al hangt er op dat moment geen b/g apparaat aan?
[ Voor 15% gewijzigd door Pwain op 16-08-2007 23:22 ]
De maximum snelheids drop komt omdat die op een andere radio golflengte uitzend, 2.4GHz en in N mode op 5GHz.
Het kan zijn dat er in de buurt meerdere wifi netwerken zijn die een gelijk of een aangrenzend kanaal uitzend. Je kan met iStumbler kijken op welk kanaal ze zitten en dan zelf een kanaal instellen dat er zover mogelijk vanaf zit.
*Net zelf ook even me kanaal veranderd nu haal ik 9MB/s, helpt best veel
Toen ik hem in had ingesteld een aantal maanden geleden zat iedereen rond kanaal 8, maar nu zitten er 6 AP's in mijn buurt op kanaal 11 en ik zat op 13. Maar even op kanaal 4 gezet, gelijk 50% snellere verbinding.
Het kan zijn dat er in de buurt meerdere wifi netwerken zijn die een gelijk of een aangrenzend kanaal uitzend. Je kan met iStumbler kijken op welk kanaal ze zitten en dan zelf een kanaal instellen dat er zover mogelijk vanaf zit.
*Net zelf ook even me kanaal veranderd nu haal ik 9MB/s, helpt best veel
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 23:48 ]
Met iStumbler merk ik dat er 4 andere netwerken in mijn buurt zijn. 2 hiervan zijn ingeschakeld op kanaal 6, een andere op 10 en de laatste op 11.
Mijn netwerk is geplaatst op 'automatisch' en heeft blijkbaar kanaal 1 genomen.
Je snelheid dat je aangeeft is dit van een draadloze Mac naar een andere draadloze? Staat je netwerk enkel op 'n' of in de 'mixed mode'?
Mijn netwerk is geplaatst op 'automatisch' en heeft blijkbaar kanaal 1 genomen.
Je snelheid dat je aangeeft is dit van een draadloze Mac naar een andere draadloze? Staat je netwerk enkel op 'n' of in de 'mixed mode'?
En op kanaal 1 haal je maar 4MB/s?
Opstelling:
Mixed mode, en van pc(utp) -> AP -> Macbook(wifi)
Update:
Net even een bestand naar een windows gestuurd en dan haal ik maar 2MB/s maar dat is wel een G PC.
Macbook(wifi N) -> AP(mixed mode) -> PC(wifi G) = 2MB/s
Opstelling:
Mixed mode, en van pc(utp) -> AP -> Macbook(wifi)
Update:
Net even een bestand naar een windows gestuurd en dan haal ik maar 2MB/s maar dat is wel een G PC.
Macbook(wifi N) -> AP(mixed mode) -> PC(wifi G) = 2MB/s
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 00:04 ]
Moet ik dan misschien mijn snelheid zo zien? Test van draadloze Mac naar draadloze Mac.
- Ik heb een draadloze upload van 4MB/s
- Ik heb een draadloze download van 4 MB/s
- Totale draadloze activiteit is: 8 MB/s
Dit komt overeen met de snelheid die jij weergeeft. Jij hebt ook een draadloze activiteit van zo'n 9 MB/s de rest gaat via je utp kabel. Of zou ik in principe toch ook zowel een upload als een download van 8 MB/s moeten halen?
- Ik heb een draadloze upload van 4MB/s
- Ik heb een draadloze download van 4 MB/s
- Totale draadloze activiteit is: 8 MB/s
Dit komt overeen met de snelheid die jij weergeeft. Jij hebt ook een draadloze activiteit van zo'n 9 MB/s de rest gaat via je utp kabel. Of zou ik in principe toch ook zowel een upload als een download van 8 MB/s moeten halen?
Het zou best wel is kunnen kunnen dat je totale snelheid van up en down 8 a 9MB/s maximaal kan zijn zoals jij al zei, zal nog even googlen.
*Als het goed is zou die gewoon Dual-Band moeten zijn.
*Als het goed is zou die gewoon Dual-Band moeten zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 00:10 ]
Ja 4MB/s is echt de toppiek die ik hier noteer met de iStat widget.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:59:
En op kanaal 1 haal je maar 4MB/s?
Ik heb nog eens een test gedaan.
Ik heb 1 Mac aangesloten via de UTP kabel. De andere Mac was nog steeds draadloos. Nu kopieer ik enkele bestanden. De gemiddelde snelheid is zo'n 8MB/s, de piek was 10MB/s. Dit zijn dus de resultaten waar ik tevreden over ben.
Echter wanneer ik beiden Mac draadloos gebruik haal ik maar een pieksnelheid van zo'n 4MB/s. Volgens mij moet gewoon de beschikbare bandbreedte gedeeld worden door zowel de gebruikte up- als download.
Ik heb 1 Mac aangesloten via de UTP kabel. De andere Mac was nog steeds draadloos. Nu kopieer ik enkele bestanden. De gemiddelde snelheid is zo'n 8MB/s, de piek was 10MB/s. Dit zijn dus de resultaten waar ik tevreden over ben.
Echter wanneer ik beiden Mac draadloos gebruik haal ik maar een pieksnelheid van zo'n 4MB/s. Volgens mij moet gewoon de beschikbare bandbreedte gedeeld worden door zowel de gebruikte up- als download.
Verwijderd
Op N-only 2.4GHz is mijn bereik veel beter dan op welke andere mode. Ook veel meer dan mijn Asus WL300g haalde. Op N-only 5GHz is het wat minder, maar wel sneller.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:06:
Op N only is je bereik minder als op B/G/N modes, probeer het is uit.
Ik heb een server aan een van de UTP poorten. Met 802.11n-only 5GHz haalde ik met een iMac (en verder geen andere clients) zo'n 10-11MB/s. Misschien lag de limiet hier wel bij de 100Mbit van het koper - niet 802.11n.
Geen snelheidsmetingen gedaan met 2.4GHz N-only.
Verwijderd
Ik heb ook even geprobeerd om b/g/n compatible te draaien maar dat maakte geen verschil. Ik zit nu weer op m'n Linksys 54G accespoint, omdat ik op die AE amper 1 minuut een verbinding kan behouden, ongeacht de instellingen.
Ik begin dit nu onderhand zat te worden, ik betaal geen 180 euro voor een machine die mij nog niet eens 1 dag verbonden kan houden met het internet.
Ik begin dit nu onderhand zat te worden, ik betaal geen 180 euro voor een machine die mij nog niet eens 1 dag verbonden kan houden met het internet.
Misschien is je APE gewoon wel kapot? Want voor mijn APE had ik ook een Linksys 54G en die had toch een stuk mindere connectie als nu mijn APE(die nog nooit weg is gevallen) die op dezelfde plaats staat als mijn oude Linksys.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 22:42:
Ik heb ook even geprobeerd om b/g/n compatible te draaien maar dat maakte geen verschil. Ik zit nu weer op m'n Linksys 54G accespoint, omdat ik op die AE amper 1 minuut een verbinding kan behouden, ongeacht de instellingen.
Zou gewoon even Apple support bellen en voor een nieuwe vragen want voor 180 euro verwacht je een werkend product.
Handig weetje: vanaf nu zijn de nieuwe Airport Extreme toestellen ook uitgevoerd met Gigabit netwerk. Dit is stil geintroduceerd trouwens. Spijt me als dit al werd gemeld.
Sinds vandaag heb ik een Airport Exreme. Set-up was erg eenvoudig. Printer en harddisk delen werken goed. Hoe kan ik het makkelijkst de doorvoersnelheid testen (netwerk en harddisk)?
Ik gebruik de widget iStat hiervoor. http://www.apple.com/down...oard/status/istatpro.html
Thanx. Mijn netwerkdoorvoersnelheid is maximaal (d.w.z. geen verschil tussen UTP/draadloos). Vanaf de harddisk (WD 320G IDE in IcyBox Enclosure) haal ik 3MB/s. Is dit acceptabel? Ik heb gelezen dat mensen hogere snelheden halen. Ik draai 802.11n (b/g compatibel) en multicastsnelheid staat op 2Mbps.
Onder Mac adres filtering verwacht ik een optie " lokaal". Ik zie echter alleen tijdsgebonden en radius. Ik kan natuurlijk tijdsgebonden kiezen en deze instellen op 7x24u. Of zie ik iets over het hoofd?
Laatste vraag: moet ik kiezen voor WPA/WPA2 - persoonlijk of WPA2 - persoonlijk?
Onder Mac adres filtering verwacht ik een optie " lokaal". Ik zie echter alleen tijdsgebonden en radius. Ik kan natuurlijk tijdsgebonden kiezen en deze instellen op 7x24u. Of zie ik iets over het hoofd?
Laatste vraag: moet ik kiezen voor WPA/WPA2 - persoonlijk of WPA2 - persoonlijk?
[ Voor 32% gewijzigd door Laohu op 29-08-2007 23:18 ]
Ik heb deze vraag net even gesteld met DM aan Pwain, maar bedacht mij net dat ik deze net zo goed in het topic kan vragen.
Heeft iemand van jullie getest hoe ver AE komt met een line-of-site verbinding buiten? Is dit 50 tot 100 meter?
Heeft iemand van jullie getest hoe ver AE komt met een line-of-site verbinding buiten? Is dit 50 tot 100 meter?
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
Ik zou niet weten waarom je dat wilt weten, maar het zal niet veel meer zijn dan de gemiddelde "g" accespoint. Het hangt verder ook volledig af van je laptop. Mijn iBook kon op een Linksys WRT54G zeker tussen de 50 en 100 meter halen buiten, maar m'n MBP redde dat bij lange na niet, en op een AE was dit voor mij dus ook niet veel beter.
Binnenshuis met 2 plafonds ertussen heb ik op 5,5 meter afstand net aan tot geen bereik.
Of mijn MBP/AE dus een goede norm zijn durf ik niet te zeggen, omdat ik het gevoel heb dat één van de twee gewoon niet meer goed is.
Binnenshuis met 2 plafonds ertussen heb ik op 5,5 meter afstand net aan tot geen bereik.
Of mijn MBP/AE dus een goede norm zijn durf ik niet te zeggen, omdat ik het gevoel heb dat één van de twee gewoon niet meer goed is.
Ik durf inderdaad de afstanden ook niet helemaal zeggen.
Net zoals Sappel het ook aangeeft niet alleen de router is bij een test als deze belangrijk. Als voorbeeld geld bv. dat mijn Nintendo DS'en helemaal niet zo ver gaan als de laptops. Maar 50 tot 100 meter (zekers buitenhuis) haalt hij zeker.
Net zoals Sappel het ook aangeeft niet alleen de router is bij een test als deze belangrijk. Als voorbeeld geld bv. dat mijn Nintendo DS'en helemaal niet zo ver gaan als de laptops. Maar 50 tot 100 meter (zekers buitenhuis) haalt hij zeker.
Om eerlijk te zijn had ik inderdaad niet aan de ontvangende partij gedacht.
Maar ik zou jullie even vertellen wat de situatie is. Voor groot volwassen en kinderfeest volgend jaar in 2 kerken zaten wij te denken om een interactieve sessie te doen met iSights. Zodat de kerk waar het kinderfeest is ook te volgen zal zijn in de kerk met het volwassen feest.
Nu zitten deze kerken tussen de 70 a 100 meter van elkaar met verder niks er tussen. Ja een weg, maar hier gaat weinig verkeer over.
De ontvangende partij zal een de game adapter (niks anders dan een bridge) van Linksys worden, deze wordt doorverbonden met een utp kabel naar de macbook met 2 iSights in de zaal. De bedoeling is om de Linksys buiten te plaatsen en zo ook de AE aan de andere kant. Eventueel in een plastic bakje ivm regen etcetra, maar gelukkig zitten wij in het goede seizoen
Nu ik toch bezig ben, gelijk even een vraag erbij. Kan er een externe antenne op de AE worden aangesloten? Zoja.. welke connector is daarvoor nodig? Want ik zit er eventueel over na te denken om voor 50-60 euro een richtantenne te kopen. Maar omdat dit toch uit mijn eigen zak zal moeten komen, wou ik eerst kijken of dit ook op een andere manier kan.
Een heel lang verhaal, maar ik zou het leuk vinden als jullie even mee dachten.
Ohja mocht het allemaal niet lukken dan hebben wij een aantal klaar-overs geregeld die de kinderen even begeleiden naar de andere kerk
Als Plan B zeg maar
Maar ik zou jullie even vertellen wat de situatie is. Voor groot volwassen en kinderfeest volgend jaar in 2 kerken zaten wij te denken om een interactieve sessie te doen met iSights. Zodat de kerk waar het kinderfeest is ook te volgen zal zijn in de kerk met het volwassen feest.
Nu zitten deze kerken tussen de 70 a 100 meter van elkaar met verder niks er tussen. Ja een weg, maar hier gaat weinig verkeer over.
De ontvangende partij zal een de game adapter (niks anders dan een bridge) van Linksys worden, deze wordt doorverbonden met een utp kabel naar de macbook met 2 iSights in de zaal. De bedoeling is om de Linksys buiten te plaatsen en zo ook de AE aan de andere kant. Eventueel in een plastic bakje ivm regen etcetra, maar gelukkig zitten wij in het goede seizoen
Nu ik toch bezig ben, gelijk even een vraag erbij. Kan er een externe antenne op de AE worden aangesloten? Zoja.. welke connector is daarvoor nodig? Want ik zit er eventueel over na te denken om voor 50-60 euro een richtantenne te kopen. Maar omdat dit toch uit mijn eigen zak zal moeten komen, wou ik eerst kijken of dit ook op een andere manier kan.
Een heel lang verhaal, maar ik zou het leuk vinden als jullie even mee dachten.
Ohja mocht het allemaal niet lukken dan hebben wij een aantal klaar-overs geregeld die de kinderen even begeleiden naar de andere kerk
Verwijderd
Ik weet niet of jij al in bezit bent van een AE? want ik wil je dan toch zeker afraden dat ding te halen als je graag een beetje bereik/snelheid wilt hebben voor een acceptabelere prijs. AE's staan namelijk redelijk bekent om hun slechte prestaties en alhoewel het in mijn geval wel een beetje extreem is kan je beter voor een Linksys gaan.
Apple maakt ook gewoon slechte dingen, en daar vind ik de AE toch ook zeker één van als je naar die prijs kijkt.
Apple maakt ook gewoon slechte dingen, en daar vind ik de AE toch ook zeker één van als je naar die prijs kijkt.
Alleen jammer dat ik jouw reactie heel slecht onderbouwd vindt. Ik zie namelijk geen bronnen hierover. Dat de AE niet het sterkste product van Apple is, ben ik met je eens, maar om te zeggen dat hij slecht is vindt ik nog al wat.
Ik zie daarom graag bronnen.
En over dat Apple slechte dingen maakt, wil ik nog weleens een boompje over opzetten, maar niet in dit topic (DM mij maar). Ohja en zorg dan gelijk dat je ook hierbij bronnen hebt klaar staan, want ik heb ze al voor je
Maar goed verder wil ik graag even on-topic blijven....
En over dat Apple slechte dingen maakt, wil ik nog weleens een boompje over opzetten, maar niet in dit topic (DM mij maar). Ohja en zorg dan gelijk dat je ook hierbij bronnen hebt klaar staan, want ik heb ze al voor je
Maar goed verder wil ik graag even on-topic blijven....
[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 31-08-2007 11:12 ]
Heeft iemand al de nieuwe versie met Gigabit poorten? Ik wil namelijk weten of het nu mogelijk is om in de praktijk de volle bandbreedte (of iig meer dan 100 mbit) van N te halen.
Ik heb de Gigabit versie waarbij alleen mijn server wired is aangesloten met gigabit.Q schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 12:20:
Heeft iemand al de nieuwe versie met Gigabit poorten? Ik wil namelijk weten of het nu mogelijk is om in de praktijk de volle bandbreedte (of iig meer dan 100 mbit) van N te halen.
De airport staat op N only 5ghz
mijn macbook staat op N 300 mbit
Ik haal nu hogere snelheden dan wired 100 mbit.
Als ik iets voor je moet testen/meten dan hoor ik het wel.
Cijfers zeggen meer. 13 MB/s? (megabytes) Of 15? Meer? Minder? De vraag is voor mij of het echt loont om zo'n ding te kopen of dat ik veel beter mijn gigabit kabel in mijn laptop kan duwen.justinb81 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:45:
[...]
Ik heb de Gigabit versie waarbij alleen mijn server wired is aangesloten met gigabit.
De airport staat op N only 5ghz
mijn macbook staat op N 300 mbit
Ik haal nu hogere snelheden dan wired 100 mbit.
Als ik iets voor je moet testen/meten dan hoor ik het wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 31-08-2007 21:50 ]
Ik zal morgen als ik uitgeslapen benQ schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 21:49:
[...]
Cijfers zeggen meer. 13 MB/s? (megabytes) Of 15? Meer? Minder? De vraag is voor mij of het echt loont om zo'n ding te kopen of dat ik veel beter mijn gigabit kabel in mijn laptop kan duwen.

Verwijderd
Mijn excusesAlleen jammer dat ik jouw reactie heel slecht onderbouwd vindt. Ik zie namelijk geen bronnen hierover. Dat de AE niet het sterkste product van Apple is, ben ik met je eens, maar om te zeggen dat hij slecht is vindt ik nog al wat.
Misschien praat ik net iets teveel uit m'n eigen ervaring met het apparaat welke niet bepaald positief is. Ik mag hopen dat je kan begrijpen dat als je een "n" accepoint koopt omdat je huidige "g" een brak bereik heeft op je kamer, je dan redelijk gefrustreerd kan raken als je op je nieuwe "n" machine, welke "2 keer zoveel bereik" zou moeten hebben als een "g" machine, een nog brakker bereik heeft, en alleen de snelheid hoger is. Ik heb nu al een aantal dagen/weken gehad dat ik maar op 3 linkjes kon klikken en ik vervolgens weer m'n airport aan en uit moest zetten om weer verder te kunnen surfen.
Ik vraag mezelf nu ook af waar het aan kan liggen.. Is de airport in m'n MBP niet goed meer? Is die AE nooit goed geweest? Kan ik hier zelf achter komen of kan ik beter gelijk contact opnemen met apple support?
Mijn probleem is nu ook dat mijn school weer op maandag begint, en ik dus m'n MBP absoluut niet een paar dagen/weken kan missen.
Het ligt aan je acesspoint, en dat zul je altijd houden. Aangezien de straling altijd horizontaal is en jij vertikaal wilt ontvangen (van boven).Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 00:40:
[...]
Ik mag hopen dat je kan begrijpen dat als je een "n" accepoint koopt omdat je huidige "g" een brak bereik heeft op je kamer, je dan redelijk gefrustreerd kan raken als je op je nieuwe "n" machine, welke "2 keer zoveel bereik" zou moeten hebben als een "g" machine, een nog brakker bereik heeft, en alleen de snelheid hoger is. Ik heb nu al een aantal dagen/weken gehad dat ik maar op 3 linkjes kon klikken en ik vervolgens weer m'n airport aan en uit moest zetten om weer verder te kunnen surfen.
Ik vraag mezelf nu ook af waar het aan kan liggen.. Is de airport in m'n MBP niet goed meer? Is die AE nooit goed geweest? Kan ik hier zelf achter komen of kan ik beter gelijk contact opnemen met apple support?
Mijn probleem is nu ook dat mijn school weer op maandag begint, en ik dus m'n MBP absoluut niet een paar dagen/weken kan missen.
Eigenlijk zou je op elke verdieping een accespoint neer moeten zetten. Anders kan je het met een omhoog gerichte paneel antenne proberen.
Verwijderd
3 accespoints is wel een hele dure grap
Ik zit er meer over na te denken om die AE te verkopen en een "n" accespoint van Linksys te nemen, aangezien die wel verstelbare antennes hebben en ik met m'n iBook op m'n oude Linksys gewoon perfect bereik had op m'n kamer.
Ik heb die AE ook in elke mogelijke positie neer gezet, maar dat had ook geen effect op het bereik. Ik ben er ook niet zo blij mee dat ik het scherm van m'n MBP altijd 45º naar binnen gedraaid moet hebben om überhaupt die AE te kunnen ontvangen.
Ik heb die AE ook in elke mogelijke positie neer gezet, maar dat had ook geen effect op het bereik. Ik ben er ook niet zo blij mee dat ik het scherm van m'n MBP altijd 45º naar binnen gedraaid moet hebben om überhaupt die AE te kunnen ontvangen.
Ik heb even een 400MB file naar mijn server gestuurd en daarna weer terug gekopieerd.Q schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 21:49:
[...]
Cijfers zeggen meer. 13 MB/s? (megabytes) Of 15? Meer? Minder? De vraag is voor mij of het echt loont om zo'n ding te kopen of dat ik veel beter mijn gigabit kabel in mijn laptop kan duwen.
De server is een PowerMac G4 450/2 Gigabit met 4 500GB disks in RAID 5. Hij draait dus alleen onder AFP, Samba heb ik uit staan.
De server is verbonden aan de Gigabit poort van de Airport Extreme. Mijn MacBook draadloos via 5Ghz N Only.
Met het kopieren naar de server toe haal ik 11-12 MB/sec
Met een file van mijn server halen haal ik 14-15 MB/sec
Ik denk dat je met een snellere raid of een enkele schijf nog wel hoger kan halen naar de server toe.
Nee, ik denk dat dit inderdaad de limieten zijn van 802.11n, lezen zo rond de 14/15 MB /s. Schrijven is opzich ook wel ok. Bedankt voor de info.justinb81 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat je met een snellere raid of een enkele schijf nog wel hoger kan halen naar de server toe.
Het zij je vergevenVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 00:40:
[...]
Mijn excuses.. misschien heb ik het lopen dromen, maar ik dacht dat ik het toch wel zo hier en daar gelezen had dat de performance van de AE erg tegenviel in vergelijking met andere accespoints, toen ik bezig was met zoeken naar wat de oorzaak kon zijn van mijn beroerde bereik met mijn AE.
Misschien praat ik net iets teveel uit m'n eigen ervaring met het apparaat welke niet bepaald positief is. Ik mag hopen dat je kan begrijpen dat als je een "n" accepoint koopt omdat je huidige "g" een brak bereik heeft op je kamer, je dan redelijk gefrustreerd kan raken als je op je nieuwe "n" machine, welke "2 keer zoveel bereik" zou moeten hebben als een "g" machine, een nog brakker bereik heeft, en alleen de snelheid hoger is. Ik heb nu al een aantal dagen/weken gehad dat ik maar op 3 linkjes kon klikken en ik vervolgens weer m'n airport aan en uit moest zetten om weer verder te kunnen surfen.
- Kijk met iStumbler welke wifi netwerken er in de buurt zitten. Ga daarna kijken op welk kanaal ze zitten. Ga daarna met onderstaande schema op een het beste kanaal zitten, zodat je uitsluit dat je geen last zult hebben van je buren.

Verwijderd
Ik zit nu precies op het goede kanaal, maar om dit nou "n" te noemen.. Het is wel iets stabieler, maar nog steeds niet goed. En m'n MBP staat nu nog steeds heel erg irritant geplaatst op m'n bureau.
Een wireless router kan voor de ene wel een goed resultaat geven en voor de andere weer niet. Storingen kunnen gewoon overal voorkomen. Als snelheid belangrijk is dan is het verstandig om de router in de 5GHz mode te zetten. De kans dat je buren al op deze frequentie zitten is bijzonder klein. Storingen zijn dus zeldzaam en ook de DECT toestellen zitten niet in deze frequentie. Je boet dan weer wel in in de afstandstest. Het is steeds kiezen!
Maar om nu te beweren dat de Airport Extreme slechter presteert dan andere vind ik erover! Mijn vorige router is een 'g' model van LinkSys. Niet slecht, niet versleten maar nu toch de AirPort aan het werk gezet. De LinkSys zag er niet mooi uit. De antennes en vooral de kinderachtige kleuren en vorm van behuizing hebben ons van dag 1 gestoord. Daarbij krijg je dan ook nog eens een kerstboom van piepkleine ledjes. Neen dit was een miskoop.
Met de Airport Extreme hebben we op elke computer betere ontvangst. We kunnen niet de volle snelheid van 'n' benutten aangezien we nog compatibel moeten zijn met soms oudere 'b' en 'g' toestellen. Maar we waren zo tevreden dat we besloten hebben om alle computers maar draadloos uit te rusten. Op die manier konden er enkele 'lelijke' kabels weg, meubels konden net een beetje anders staan, enzovoort. De router heeft geen probleem om enkele verdiepingen naar beneden te trotseren door het beton.
De Mac's hebben een draadloze verbinding van 130Mbit. De draadloze snelheid gaat tot zo'n 9MB/s. Ondanks dat er in mijn buurt 5 andere netwerken zijn heb ik zo goed als geen problemen.
Een test zoals Falcon vraagt is praktisch onmogelijk. Maar uit eigen ondervindingen kan ik best wel zijn dat de ontvangst in mijn woning door de beton heen *beduidend* beter is dan mijn WRT54G van LinkSys. Ook mijn oudere Belkin router moet onderdoen.
Feit is dat je inderdaad de AirPort niet kan uitbreiden met een externe antenne en er zullen vast en zeker nog enkele nadelen zijn. Maar voor mij wegen de voordelen niet op. Het gebruiksgemak van het instellen werkt via een programma dat gewoon veel aangenamer aanvoelt. Ook vooral het design (de eenvoud) geen overbodige kerstboom lichtjes enzovoort hebben mij gewoon overhaalt om de LinkSys te vervangen. Tot nu toe heeft de AirPort echt gepresteerd van wat hem verwacht werd.
Maar om nu te beweren dat de Airport Extreme slechter presteert dan andere vind ik erover! Mijn vorige router is een 'g' model van LinkSys. Niet slecht, niet versleten maar nu toch de AirPort aan het werk gezet. De LinkSys zag er niet mooi uit. De antennes en vooral de kinderachtige kleuren en vorm van behuizing hebben ons van dag 1 gestoord. Daarbij krijg je dan ook nog eens een kerstboom van piepkleine ledjes. Neen dit was een miskoop.
Met de Airport Extreme hebben we op elke computer betere ontvangst. We kunnen niet de volle snelheid van 'n' benutten aangezien we nog compatibel moeten zijn met soms oudere 'b' en 'g' toestellen. Maar we waren zo tevreden dat we besloten hebben om alle computers maar draadloos uit te rusten. Op die manier konden er enkele 'lelijke' kabels weg, meubels konden net een beetje anders staan, enzovoort. De router heeft geen probleem om enkele verdiepingen naar beneden te trotseren door het beton.
De Mac's hebben een draadloze verbinding van 130Mbit. De draadloze snelheid gaat tot zo'n 9MB/s. Ondanks dat er in mijn buurt 5 andere netwerken zijn heb ik zo goed als geen problemen.
Een test zoals Falcon vraagt is praktisch onmogelijk. Maar uit eigen ondervindingen kan ik best wel zijn dat de ontvangst in mijn woning door de beton heen *beduidend* beter is dan mijn WRT54G van LinkSys. Ook mijn oudere Belkin router moet onderdoen.
Feit is dat je inderdaad de AirPort niet kan uitbreiden met een externe antenne en er zullen vast en zeker nog enkele nadelen zijn. Maar voor mij wegen de voordelen niet op. Het gebruiksgemak van het instellen werkt via een programma dat gewoon veel aangenamer aanvoelt. Ook vooral het design (de eenvoud) geen overbodige kerstboom lichtjes enzovoort hebben mij gewoon overhaalt om de LinkSys te vervangen. Tot nu toe heeft de AirPort echt gepresteerd van wat hem verwacht werd.
Verwijderd
Als ik met iStumbler kijk heeft de AE het zwakste signaal welke varieert tussen de 22% en 35% alle andere netwerken hebben een signaal van 35+% (dus ook die van de buren).
Ik mag toch wel hopen dat, dat gewoon niet goed is. Even voor de duidelijkheid: Ik zit op 2,4Ghz "n" only, dus ik zou nu het optimale bereik moeten hebben met m'n AE? op 5Ghz haal ik niet eens één verdieping, laat staan twee.
Ik heb de AE ook nog op elke mogelijke manier gekanteld, op veel verschillende plekken neergezet. Ik heb hem zelfs nog op een hoge kast gezet, zodat hij minimale storing zou moeten hebben van omringende objecten. Uiteindelijk maakte dat helemaal niets uit in het bereik.
De snelheid is in principe voor mij niet belangrijk. Zolang ik de 2MB/s kan halen voor m'n internet vind ik het al best.
Ik mag toch wel hopen dat, dat gewoon niet goed is. Even voor de duidelijkheid: Ik zit op 2,4Ghz "n" only, dus ik zou nu het optimale bereik moeten hebben met m'n AE? op 5Ghz haal ik niet eens één verdieping, laat staan twee.
Ik heb de AE ook nog op elke mogelijke manier gekanteld, op veel verschillende plekken neergezet. Ik heb hem zelfs nog op een hoge kast gezet, zodat hij minimale storing zou moeten hebben van omringende objecten. Uiteindelijk maakte dat helemaal niets uit in het bereik.
De snelheid is in principe voor mij niet belangrijk. Zolang ik de 2MB/s kan halen voor m'n internet vind ik het al best.
Ik heb dat ook gemerkt... echter als ik mijn extreme gebruik kan ik wel met 20Mbps downloaden van usenet. Gebruik ik een linksys router met een beter bereik haal ik de helft.
Verwijderd
ligt het nou aan mij ?
300 mbit /8 = 37.5 MBs
als ik hem op 5 ghz zet of op 2.4 wireless n only dan haal ik maar 10 MBs terwijl ik bedraad toch een snelheid van 30 MB/s
wanneer ik 10 meter bij ae vandaan ben haal ik nog maar 2 a 3 MBs
iemand een idee?
300 mbit /8 = 37.5 MBs
als ik hem op 5 ghz zet of op 2.4 wireless n only dan haal ik maar 10 MBs terwijl ik bedraad toch een snelheid van 30 MB/s
iemand een idee?
Verwijderd
5GHz met wide channels? Dat verbetert performance.Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:53:
ligt het nou aan mij ?
300 mbit /8 = 37.5 MBs
iemand een idee?
Wat zegt network utility over snelheid? 5GHz heeft meer last van lichte obstakels zoals deuren.
Ik haal gemeten met "iperf" een ruwe snelheid van 17 Megabytes per seconde. Dit is tussen een wireless Macbook en een Mac Mini die samen met de extreme op een gigabit switch zit.
Dit is dus de ruwe performance, zonder protocol overhead. Via SMB haal ik max 12-13 Megabytes per seconde. Helaas niet harder.
Dit is dus de ruwe performance, zonder protocol overhead. Via SMB haal ik max 12-13 Megabytes per seconde. Helaas niet harder.
Verwijderd
Dat heet wireless. Met G haalde je ongeveer 2MB/s, N is 5 keer zo snel, dus 10MB/s is helemaal niet zo gek!
2 a 3MB/s op 10 meter (binnenshuis neem ik aan) is ook helemaal niet gek, daar kan ik alleen maar van dromen.
2 a 3MB/s op 10 meter (binnenshuis neem ik aan) is ook helemaal niet gek, daar kan ik alleen maar van dromen.
Ik heb me overlaatst een Linksys WAG300N routertje aangeschaft, maar niet alles verloopt daar even soepel mee. Ik wilde mijn muziek en andere bestanden delen via het draadloze netwerk, net zoals ik dat deed met de utp.
Maar als ik via mijn macbook pro de harde schijf van de windows pc doorbrowse merk ik al dat het niet altijd even snel gaat. Vooral mappen met meer bestanden worden nogal traag geladen. En als ik dan mijn muziek wil openen hangt iTunes gewoon vast. Het duurt zowat 20 minuten om één track te importeren (gewoon een alias maken, ik kopieer de muziek niet naar de interne schijf). Films spelen hakkelig af enzovoort.
Maar omgekeerd begint de echte ramp. Als ik gewoon een groep afbeeldingen van 4MB wil doorsturen zit hij een halfuur het kopiëren 'voor te bereiden' en na een bepaalde tijd krijg ik dan de foutmelding dat het bestand "My Project Folder" al bestaat op die locatie. Ok ja, dat is fijn, maar ik wou afbeelding 39223fezfze.jpg kopiëren, helemaal geen 'My Project Folder'.
Vraag me dus echt af waar die melding vandaan komt.
Ik wil dus het delen via het netwerk tegen een fatsoenlijke snelheid laten verlopen. Dat ik zonder problemen door bestanden kan browsen en muziek/films kan streamen. En ook DVD rips die nog op de mac staan naar de externe van windows kan kopiëren (NTFS, dus dat gaat niet anders).
Maar als ik via mijn macbook pro de harde schijf van de windows pc doorbrowse merk ik al dat het niet altijd even snel gaat. Vooral mappen met meer bestanden worden nogal traag geladen. En als ik dan mijn muziek wil openen hangt iTunes gewoon vast. Het duurt zowat 20 minuten om één track te importeren (gewoon een alias maken, ik kopieer de muziek niet naar de interne schijf). Films spelen hakkelig af enzovoort.
Maar omgekeerd begint de echte ramp. Als ik gewoon een groep afbeeldingen van 4MB wil doorsturen zit hij een halfuur het kopiëren 'voor te bereiden' en na een bepaalde tijd krijg ik dan de foutmelding dat het bestand "My Project Folder" al bestaat op die locatie. Ok ja, dat is fijn, maar ik wou afbeelding 39223fezfze.jpg kopiëren, helemaal geen 'My Project Folder'.
Ik wil dus het delen via het netwerk tegen een fatsoenlijke snelheid laten verlopen. Dat ik zonder problemen door bestanden kan browsen en muziek/films kan streamen. En ook DVD rips die nog op de mac staan naar de externe van windows kan kopiëren (NTFS, dus dat gaat niet anders).
... dan hoort jouw vraag/probleem dus niet in dit topic thuis.Zero Grav schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:49:
Ik heb me overlaatst een Linksys WAG300N routertje aangeschaft, maar ...
Ow, ja, sorry. Ik dacht dat het een overkoepelend topic was voor de airport extremes, ook de kaarten.
Iemand ervaring met Tele 2 Modem / Router icm AE ? Kan ik straks mijn Tele 2 Modem / Router alleen als modem gebruiken en AE router gedeelte + wireless laten doen ?
Iemand wel eens meegemaakt dat de wireless netwerk opeens verdwijnt? Ethernet werkt wel. En de enige manier om alles weer aan de praat te krijgen (tijdelijk) is het aan het uit zetten
Ik heb van alles al geprobeerd. Een reset, wireless anders ingesteld, etc...
Verwijderd
Heb net hetzelfde voor, gebeurde na een firmware update... Geen idee waarom en hoe het op te lossen...F r a n k D schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:13:
Iemand wel eens meegemaakt dat de wireless netwerk opeens verdwijnt? Ethernet werkt wel. En de enige manier om alles weer aan de praat te krijgen (tijdelijk) is het aan het uit zetten![]()
Verwijderd
Dat heb ik al maanden, bij mij komt het door brak bereik. Als ik namelijk dichterbij de AE zit heb ik nooit last van die wireless "freezes".
Verwijderd
Ik zit op 5m van m'n AE, maar op 1m heb ik net hetzelfde voor hoor...Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:25:
Dat heb ik al maanden, bij mij komt het door brak bereik. Als ik namelijk dichterbij de AE zit heb ik nooit last van die wireless "freezes".
Het enige wat ik wel een beetje mis is het gebrek aan een 'echte' firewall zodat ik ook bijvoorbeeld uitgaand verkeer kan tegenhouden. Dat is wel jammer.
Ik heb ook iets vervelends 
Bij een koude reboot duurt het connecten errrrrg lang (iig meer dan 10 a 15 sec
). Netwerkshares die in de loginitems staan zijn in ieder geval eerder dan de verbinding met de basestation. Kan dat aan wpa2 personal liggen?
Bij een koude reboot duurt het connecten errrrrg lang (iig meer dan 10 a 15 sec
Lekker als bridge gebruiken zo draai ik het ook. NAT in die Airport is toch niet je van het.Armo schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:35:
Iemand ervaring met Tele 2 Modem / Router icm AE ? Kan ik straks mijn Tele 2 Modem / Router alleen als modem gebruiken en AE router gedeelte + wireless laten doen ?
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dat heb ik dus ook. Of ik nu naast de AE zit of niet, hij klapt er soms spontaan uit terwijl de ontvangst 100% is. Uitzetten en weer aanzetten lost het probleem bij mij ook op.F r a n k D schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:13:
Iemand wel eens meegemaakt dat de wireless netwerk opeens verdwijnt? Ethernet werkt wel. En de enige manier om alles weer aan de praat te krijgen (tijdelijk) is het aan het uit zetten![]()
Ga vanmiddag proberen in contact te komen met Apple omtrent het probleem.
Zijn er ook mensen die een AE hebben die lekker werkt? Ik wil vanavond een AE aanschaffen, maar begin te twijfelen door alle negatieven berichten...

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Verwijderd
Jep, ik werk in de iFactors in Zoetermeer. We hebben een extreme staan met 9 macs erop (en 2 pc's) en hij werkt perfect.Zware Unit schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 16:53:
Zijn er ook mensen die een AE hebben die lekker werkt? Ik wil vanavond een AE aanschaffen, maar begin te twijfelen door alle negatieven berichten...
Verwijderd
Duh, op een forum als dit zie je alleen de probleemgevallen langskomen. De mijne werkt prima.
Verwijderd
Hier ook nog steeds een tevreden klant hoor. Natuurlijk is het allemaal niet helemaal perfect, maar van de problemen die in dit topic naar voren komen heb ik geen last gehad. De AE bevalt me eindeloos veel beter dan de Linksys WRT54G die ik eerst had...
Ok ff mezelf quoten. Dit probleem heb ik niet in leopard. Tiger iets dus.lowfi schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:06:
Ik heb ook iets vervelends
Bij een koude reboot duurt het connecten errrrrg lang (iig meer dan 10 a 15 sec). Netwerkshares die in de loginitems staan zijn in ieder geval eerder dan de verbinding met de basestation. Kan dat aan wpa2 personal liggen?
Ik heb dus ook zo'n airport extreme. Het werkt allemaal prima verder.
Maar wij hebben via een usb hub er een printer en een terabyte schijf aanhangen.
Als ik wil downloaden van de schijf heb ik een download van ongeveer 8 mb/s bij meerdere files. Als ik 1 file download is het 4 mb/s.
Maar de upload naar de schijf is maar maximaal 2mb/s. Klopt dit ? of ligt dit aan mij MBP ?
Maar wij hebben via een usb hub er een printer en een terabyte schijf aanhangen.
Als ik wil downloaden van de schijf heb ik een download van ongeveer 8 mb/s bij meerdere files. Als ik 1 file download is het 4 mb/s.
Maar de upload naar de schijf is maar maximaal 2mb/s. Klopt dit ? of ligt dit aan mij MBP ?
MacBook Pro Retine 15" 2,3 Ghz 16GB - iPad mini 16GB WiFi - iPhone 5 - Apple TV 2 - Airports
De traagheid van airdisk heeft mij besloten een echte nas te kopen. Nee dat ligt dus niet aan je mbp.
Ik heb ook een vreemd en irritant probleem. Ik heb vorige week ook een Airport Extreme gekocht, en heb er mijn iomega minimax en een sitecom externe schijf op aangesloten. Om precies te zijn:
AE->iomega minimax (met ingebouwde USB hub)->Sitecom ext USB schijf
De AE ziet beide schijven (gecontroleerd via Airport config programma), op mijn MBP heb ik beide schijven 1 keer (de allereerste keer) in de Finder gezien, maar na een reboot van de AE zie ik alleen maar de Sitecom ext USB schijf. Zoeken in het netwerk levert niets op. Het gekke is dus dat het 1 keer gewerkt heeft, en daarna niet meer. Ik heb de iomega schijf ook nog eens direct op mijn MBP aangesloten, en dat werkt prima. Ook alleen de minimax aangesloten op de AE lost het probleem niet op.
Op de iomega website kom ik niet verder, evenals zoeken in de fora bij Apple of hier op GOT. Is er iemand die de oplossing weet of mij andere dingen kan vertellen?
AE->iomega minimax (met ingebouwde USB hub)->Sitecom ext USB schijf
De AE ziet beide schijven (gecontroleerd via Airport config programma), op mijn MBP heb ik beide schijven 1 keer (de allereerste keer) in de Finder gezien, maar na een reboot van de AE zie ik alleen maar de Sitecom ext USB schijf. Zoeken in het netwerk levert niets op. Het gekke is dus dat het 1 keer gewerkt heeft, en daarna niet meer. Ik heb de iomega schijf ook nog eens direct op mijn MBP aangesloten, en dat werkt prima. Ook alleen de minimax aangesloten op de AE lost het probleem niet op.
Op de iomega website kom ik niet verder, evenals zoeken in de fora bij Apple of hier op GOT. Is er iemand die de oplossing weet of mij andere dingen kan vertellen?
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Ik heb precies datzelfde probleem alleen dan met een ander merk HD.. Schijnt met de laatste driver voor de AE te maken te hebben... Hij ziet de schijf wel maar mount hem om de een of reden niet, erg vervelend, want dat is juist de reden geweest waarom ik een AE heb aangeschaft, om er een USB HD aan te hangen..
De allereerste keer dat ik de schijf aansloot werkte het echter wel, en na een reboot van de AE inderdaad niet meer..
Mounten op MB en unmounten om vervolgens weer aan de AE te hangen is volgens het Apple.com forum een oplossing maar werkt bij mij niet...
Iemand die een oplossing heeft, want dit is erg vervelend..
De allereerste keer dat ik de schijf aansloot werkte het echter wel, en na een reboot van de AE inderdaad niet meer..
Mounten op MB en unmounten om vervolgens weer aan de AE te hangen is volgens het Apple.com forum een oplossing maar werkt bij mij niet...
Iemand die een oplossing heeft, want dit is erg vervelend..
[ Voor 10% gewijzigd door LaZZ op 02-10-2007 09:06 ]
Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII
Gisteren avond toch maar een AE opgehaald en ik ben erg content.
Plus punten:
Uber stabiel (tot nu toe) in vergelijking met mijn oude Linksys, goed bereik (N-only+5Ghz), de interface is gebruiksvriendelijk en de beveiliging is eenvoudig in te stellen (WPA2 icm MAC-filter).
Mindere punten:
Je kan hem niet standaard aan de muur ophangen en de opties zijn soms iets te summier.
Van de gigabit switch nog geen gebruik gemaakt.
Plus punten:
Uber stabiel (tot nu toe) in vergelijking met mijn oude Linksys, goed bereik (N-only+5Ghz), de interface is gebruiksvriendelijk en de beveiliging is eenvoudig in te stellen (WPA2 icm MAC-filter).
Mindere punten:
Je kan hem niet standaard aan de muur ophangen en de opties zijn soms iets te summier.
Van de gigabit switch nog geen gebruik gemaakt.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik denk erover mijn 'hopeloos' verouderde linksys 'b', te vervangen door een AE. Ik heb een Mac Pro ('n' enabled) een wireless printer ('b/g') en m'n vriendin gebruikt nog een iBook G3 ('b'). Zal ik überhaupt een verbetering merken aangezien ik al her en der gelezen heb dat je netwerk de snelheid aanneemt van het traagste schakel in je netwerk, in mijn geval een ibook met wireless 'b'.
Verwijderd
@vinylator: Doe hetvolgende...
internet/modem -> AE -> Linksys
Op die manier kan jij gebruik maken van n, en kun je aan je wireless printer, én heeft je vriendin ook internet! Iedereen gelukkig, niet?
internet/modem -> AE -> Linksys
Op die manier kan jij gebruik maken van n, en kun je aan je wireless printer, én heeft je vriendin ook internet! Iedereen gelukkig, niet?
Heb vorige week een Air Mount besteld. Lijkt me erg handig, want ik mis deze functionaliteit behoorlijk.

Verwijderd
Hebben ze die ook zonder irritante verlichting? Dan zou ik hem wél kopen...Zware Unit schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 08:59:
Heb vorige week een Air Mount besteld. Lijkt me erg handig, want ik mis deze functionaliteit behoorlijk.
[afbeelding]
Hij is standaard zonder verlichting. Ik heb hem natuurlijk ook zonder verlichting besteld.
Zo... ik heb nu een echte NAS er aanhangen en ik haal draadloos naar dat ding zon 10 a 11MB/s gemiddeld. Toch wel wat beter dan die airdisk
Kan je de NAS ook testen via de Gbit verbinding? Ben benieuwd wat het verschil is tussen het direct aansluiten van de NAS op je systeem en het aansluiten via de AE.
Ik wil zelf een Thecus 4100+ aanschaffen, mits de snelheid van de Gbit-switch voldoende is. 10MB/s draadloos is erg snel
.
Ik wil zelf een Thecus 4100+ aanschaffen, mits de snelheid van de Gbit-switch voldoende is. 10MB/s draadloos is erg snel
Verwijderd
ik heb hetzelfde probleem: AE + hub van belkin (http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=162336) met daarin 2 harde schijven en een samsung printer.LaZZ schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:06:
Ik heb precies datzelfde probleem alleen dan met een ander merk HD.. Schijnt met de laatste driver voor de AE te maken te hebben... Hij ziet de schijf wel maar mount hem om de een of reden niet, erg vervelend, want dat is juist de reden geweest waarom ik een AE heb aangeschaft, om er een USB HD aan te hangen..
mijn AE laat niets door van schijven noch de printer.
als ik ze rechtstreeks op mijn macbook hang uiteraard wel...
echt raar!
Write 22MB/sZware Unit schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:33:
Kan je de NAS ook testen via de Gbit verbinding? Ben benieuwd wat het verschil is tussen het direct aansluiten van de NAS op je systeem en het aansluiten via de AE.
Ik wil zelf een Thecus 4100+ aanschaffen, mits de snelheid van de Gbit-switch voldoende is. 10MB/s draadloos is erg snel.
Read 45MB/s
Read afentoe zelfs naar de 50.
Das met een ReadyNAS NV+ en jumbo packets ingeschakeld.
Oh, dus het is normaal dat de write veel lager is?lowfi schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 22:46:
[...]
Write 22MB/s
Read 45MB/s
Read afentoe zelfs naar de 50.
Das met een ReadyNAS NV+ en jumbo packets ingeschakeld.
Ik was al aan het zoeken waarom dat zoveel lager lag.

ik zit er over na te denken om een extreme te kopen om mijn externe harddisks aan te hangen zodat ik mijn hd films draadloos kan afspelen.
Nu vroeg ik mij af of ik dit red aangezien ik nog 1 van de eerste core duo macbook pros heb met alleen G.heeft het nut om een extrem hiervoor te kopen of ga ik dit niet redden met vlc?
Nu vroeg ik mij af of ik dit red aangezien ik nog 1 van de eerste core duo macbook pros heb met alleen G.heeft het nut om een extrem hiervoor te kopen of ga ik dit niet redden met vlc?
Gecomprimeerde HD films moet wel lukken. .mkv's van 30GB lukt daarintegen weer niet.
Het gaat om mkv films van 8gb van 2 uur.
8GB durf ik niet met zekerheid te zeggen i.c.m. VLC. met wat voor snelheid trekt hij het nu van je externe HDD?
Edit:
720p films kon ik trouwens goed streamen naar mijn XBOX mediacenter, en dat deed ik ook over een G verbinding. Dus 720p moet wel lukken, wel moest ik dan niets anders over mijn netwerk doen.
Edit:
720p films kon ik trouwens goed streamen naar mijn XBOX mediacenter, en dat deed ik ook over een G verbinding. Dus 720p moet wel lukken, wel moest ik dan niets anders over mijn netwerk doen.
[ Voor 47% gewijzigd door justinb81 op 18-10-2007 14:59 ]
8GB per 2 uur is iets meer dan 1MB per seconden. Gezien gebruiker Lowfi 11MB draadloos behaald, mag dit toch geen probleem zijn. Ook de film van 30GB (4,27MB per sec) moet je kunnen streamen. De snelheid is meer afhankelijk van de externe disk icm met de EA. Jammer dat er geen FW800 aansluiting zit op de AE
.
Let je er wel op dat Lowfi 11MB haalt via een NAS op Gigabit via wireless N?Zware Unit schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:10:
8GB per 2 uur is iets meer dan 1MB per seconden. Gezien gebruiker Lowfi 11MB draadloos behaald, mag dit toch geen probleem zijn. Ook de film van 30GB (4,27MB per sec) moet je kunnen streamen. De snelheid is meer afhankelijk van de externe disk icm met de EA. Jammer dat er geen FW800 aansluiting zit op de AE.
Brimme wilt via Wireless "G" en de Airdisk functie gaan werken. De airdisk komt niet boven de 4MB/sec uit, zelfs niet als je hem op N only hebt staan.
Met G haal je ongeveer 2MB/s onder ideale omstandigheden
[ Voor 3% gewijzigd door justinb81 op 18-10-2007 15:20 ]
Zeg ik toch. De snelheid is afhankelijk van je externe disk icm met de AE. De bandbreedte tussen de AE en de PC is het probleem niet.
Nee, dat zeg je niet. (of ik lees het verkeerd)Zware Unit schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:51:
Zeg ik toch. De snelheid is afhankelijk van je externe disk icm met de AE. De bandbreedte tussen de AE en de PC is het probleem niet.
De 30GB .mkv kan zeker niet over wireless "G" en de data overdracht van de Airdisk naar zijn Macbook zal puur en alleen van zijn Macbook afhangen.
Als hij overal in huis alle streepjes vol bereik heeft, en er draait geen download server of iets dergelijks over dezelfde verbinding geef ik het een goede kans voor de +/- 10GB .mkv's
@ Brimme
Zoals ik al zei: als je het bij 8GB films houd gaat het wel goed. Dus niet bij directe Blu-ray Rips
Voor wie nog niet geupdate heeft naar 7.2.1 -> niet doen!
Heel het Apple forum staat vol met problemen; had ik dat maar eerder bekeken. Ik kan zelf met geen mogelijkheid meer een secure 5GHz netwerk opzetten. Alles werkt, ook 5GHz zonder wachtwoord, maar zodra ik er een WPA2 Personal password op zet zegt Leopard dat het wachtwoord niet klopt. Natuurlijk klopt het wel, maar dat maakt niet uit.
Inmiddels gedowngrade naar 7.1.1 maar ook dit maakt helaas niet uit. Op het moment dus geen 5GHz n-only meer
Heel het Apple forum staat vol met problemen; had ik dat maar eerder bekeken. Ik kan zelf met geen mogelijkheid meer een secure 5GHz netwerk opzetten. Alles werkt, ook 5GHz zonder wachtwoord, maar zodra ik er een WPA2 Personal password op zet zegt Leopard dat het wachtwoord niet klopt. Natuurlijk klopt het wel, maar dat maakt niet uit.
Inmiddels gedowngrade naar 7.1.1 maar ook dit maakt helaas niet uit. Op het moment dus geen 5GHz n-only meer
Gebruik hier thuis nu al een paar maanden voor het thuis netwerk de Airport Extreme N, een fikse verbetering tegenover mijn Linksys WRT54G, het netwerk is er geen een keer uitgevlogen (bij mijn Linksys router vloog de netwerk verbinding de hele tijd eruit als ik sites bezocht met streaming media zoals Youtube en Gametrailers). Ook lijkt het een stuk sneller voor mijn gevoel.
Qua instellingen invoeren vond ik het wel even wennen maar dat was ook na een paar minuten geen probleem meer. Binnen een uurtje het hele netwerk met alle pc's en consoles ingevoerd en werkend gekregen. Op de Macbook Pro in het huis komt zelfs een vrolijk welkomstbericht als je op het netwerk inlogd.
De netwerkschijven die wij in het netwerk hebben hangen nu werken ook razendsnel en is reuze handig bij het backuppen van data waar in het huis je ook bent.
Qua instellingen invoeren vond ik het wel even wennen maar dat was ook na een paar minuten geen probleem meer. Binnen een uurtje het hele netwerk met alle pc's en consoles ingevoerd en werkend gekregen. Op de Macbook Pro in het huis komt zelfs een vrolijk welkomstbericht als je op het netwerk inlogd.
De netwerkschijven die wij in het netwerk hebben hangen nu werken ook razendsnel en is reuze handig bij het backuppen van data waar in het huis je ook bent.
Welke mensen gebruik hier 802.11n 5GHz? Met welke AEBS firmware, en met welke OS X?
Het werkte hier eerder prima onder Leopard en 7.1.1. Nu werkt 't niet meer met 7.0, 7.1, 7.1.1 of 7.2.1, en teruggaan naar Tiger is een beetje veel werk om dat te testen. Zou graag horen waar dit (nog) wel werkt, en met wat voor instellingen
Het werkte hier eerder prima onder Leopard en 7.1.1. Nu werkt 't niet meer met 7.0, 7.1, 7.1.1 of 7.2.1, en teruggaan naar Tiger is een beetje veel werk om dat te testen. Zou graag horen waar dit (nog) wel werkt, en met wat voor instellingen
7.2.1 met Leopard (4x Leopard) en totaal geen problemen!
802.11n 5GHz is lekker vlot!
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Ik zit er ook over te denken te kopen. Maar ik vraag me een beetje af hoe het zit met de instelmogelijkheden. Zoals het forwarden van poorten. Kun je oneindeig veel poorten opgeven die doorgestuurd worden naar elk willekeurig ip adres?
Heb je misschien een Airport Express ergens in je netwerk? Dat leverde mij mij veel problemen op. Ik heb nu 2x een Airport Extreme (1 om het bereik te vergroten) firmware 7.2.1 icm Leopard. Verder 2 stuks Express, maar dan alleen voor audio.Serenity schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 01:55:
Welke mensen gebruik hier 802.11n 5GHz? Met welke AEBS firmware, en met welke OS X?
Ik heb op dit moment ADSL via een ISDN lijn van Planet Internet. Ik wil nu graag mijn modem aansluiten op de Airport Extreme. Het probleem is dat mn iMac C2D de extreme wel ziet maar er nog geen verbinding mee kan maken. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Op dit moment is mn info nog een beetje summier maar ik ben nog aan het onderzoeken of ik een bepaalde instelling bij de configuratie assistent over het hoofd zie.
Met het (gratis) programma iStubler kan je soms meer te weten komen. Je kan o.a. zien of je wel in je bereik zit dan..Kadonder schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:17:
Ik heb op dit moment ADSL via een ISDN lijn van Planet Internet. Ik wil nu graag mijn modem aansluiten op de Airport Extreme. Het probleem is dat mn iMac C2D de extreme wel ziet maar er nog geen verbinding mee kan maken. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Op dit moment is mn info nog een beetje summier maar ik ben nog aan het onderzoeken of ik een bepaalde instelling bij de configuratie assistent over het hoofd zie.
Nope, alleen een AEBS. Ik ben er wel achter inmiddels dat het probleem zich alleen voor doet als ik hem in Bridge Mode instel, als switch dus. Als ik hem als router gebruik kan in probleemloos inloggen op 5GHz met WPA2. Zet ik 'm terug op bridge mode, en laat ik alle andere instellingen gelijk: poef, invalid password.Rogier schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:21:
[...]
Heb je misschien een Airport Express ergens in je netwerk? Dat leverde mij mij veel problemen op. Ik heb nu 2x een Airport Extreme (1 om het bereik te vergroten) firmware 7.2.1 icm Leopard. Verder 2 stuks Express, maar dan alleen voor audio.
Ik gebruik mijn Extreme ook gewoon als Switch, en 5Ghz werkt gewoon bij me..Serenity schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:14:
[...]
Nope, alleen een AEBS. Ik ben er wel achter inmiddels dat het probleem zich alleen voor doet als ik hem in Bridge Mode instel, als switch dus. Als ik hem als router gebruik kan in probleemloos inloggen op 5GHz met WPA2. Zet ik 'm terug op bridge mode, en laat ik alle andere instellingen gelijk: poef, invalid password.
Zowel Tiger als Leopard.
Heb een zeer lang paswoord (zo'n 30 tekens ofzo).
Ik heb hem nu op het n protocol op 2,4 Ghz gezet. Dan heb ik het beste ontvangst volgens iStumbler. Nogal gek, maar goed..
Ik heb een probleem met mijn Airport extreme
Als ik met mijn macpro naar me APE in 2.4Ghz mode verbind kan ik maar op maximaal 700Kb downloaden ik heb 11n en mixed geprobeerd en beide met de zelfde probleem.
Maar als ik het in Het op 5Ghz doe dan doet die het perfect en download ik op volle snelheid.
Netwerk hulp programma geeft aan dat ik een verbinding heb van 270 Mbit/s
in plaats van 300Mbit/s.
Zijn er andere mensen die dit zelfde probleem ook hebben?
Als ik met mijn macpro naar me APE in 2.4Ghz mode verbind kan ik maar op maximaal 700Kb downloaden ik heb 11n en mixed geprobeerd en beide met de zelfde probleem.
Maar als ik het in Het op 5Ghz doe dan doet die het perfect en download ik op volle snelheid.
Netwerk hulp programma geeft aan dat ik een verbinding heb van 270 Mbit/s
Zijn er andere mensen die dit zelfde probleem ook hebben?
Er zitten waarschijnlijk wat toestellen in je buurt die op de 2,4 band werken (GSM, Draadloze telefoon, andere netwerken, ..) De 5Ghz band zal minder druk zijn, daardoor zal het sneller gaan.
Als 5Ghz beter werkt, laat hem dan gewoon op 5ghz staan? Bij me werkt 2,4Ghz beter, dus laat ik hem daar gewoon op staan..
Als 5Ghz beter werkt, laat hem dan gewoon op 5ghz staan? Bij me werkt 2,4Ghz beter, dus laat ik hem daar gewoon op staan..
2.4GHz zou ik ook wel willen gebruiken, scheelt effectief zo'n 2MB/sec maximaal, dus valt wel mee. Alleen werkt m'n muis niet meer zodra ik ga downenTofu schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:24:
[...]
Ik gebruik mijn Extreme ook gewoon als Switch, en 5Ghz werkt gewoon bij me..
Zowel Tiger als Leopard.
Heb een zeer lang paswoord (zo'n 30 tekens ofzo).
Ik heb hem nu op het n protocol op 2,4 Ghz gezet. Dan heb ik het beste ontvangst volgens iStumbler. Nogal gek, maar goed..
ja maar het probleem is dus dat al mijn andere apparatuur (ps2 ps3 wii xbox360) niet meer online kunnen en die moeten nu gebruik maken van me gare linksys router met 1 antenne.
Maar ik heb met iStumble gescanned en er zijn vrij weinig wifi routers in mijn straat dus vandaar
*EDIT* Was vergeten dat alleen mijn macpro op 500kb max download als die op 2.4Ghz connect naar me APE. Maar mijn laptop die download gewoon op volle toeren sterker nog die heeft een super goeden verbinding
Maar ik heb met iStumble gescanned en er zijn vrij weinig wifi routers in mijn straat dus vandaar
*EDIT* Was vergeten dat alleen mijn macpro op 500kb max download als die op 2.4Ghz connect naar me APE. Maar mijn laptop die download gewoon op volle toeren sterker nog die heeft een super goeden verbinding
[ Voor 27% gewijzigd door Cain69 op 11-11-2007 22:01 ]
Heb 2 weken geleden een Airport Extreme gekocht, deze heeft de eerste week perfect gewerkt, jammergenoeg heb ik nu last van een enorm vervelend probleem. M'n AE kwam met firmware versie 7.2 en heb die bijna onmiddelijk geupdate naar 7.2.1.
Het probleem is dat de AE plots niet meer te zien is, op geen enkele computer. De connectie is dus weg. Het lichtje van de AE staat nochtans op groen. De enige oplossing om het netwerk terug te zien en ermee te verbinden is de stroomkabel uit de AE pluggen en de AE terug te laten opstarten. Dan kan het netwerk soms weer 2 dagen zonder probleem werken maar soms verlies ik de verbinding een paar keer per dag.
Blijkbaar zijn er nog heel veel mensen met dit probleem, zie ook deze thread op de apple discussion forums. Tot nu toe heeft niemand een oplossing gevonden. Waarschijnlijk een probleem in de firmware.
http://discussions.apple....threadID=1222416&tstart=0
Zijn hier nog mensen met dit probleem?
Het probleem is dat de AE plots niet meer te zien is, op geen enkele computer. De connectie is dus weg. Het lichtje van de AE staat nochtans op groen. De enige oplossing om het netwerk terug te zien en ermee te verbinden is de stroomkabel uit de AE pluggen en de AE terug te laten opstarten. Dan kan het netwerk soms weer 2 dagen zonder probleem werken maar soms verlies ik de verbinding een paar keer per dag.
Blijkbaar zijn er nog heel veel mensen met dit probleem, zie ook deze thread op de apple discussion forums. Tot nu toe heeft niemand een oplossing gevonden. Waarschijnlijk een probleem in de firmware.
http://discussions.apple....threadID=1222416&tstart=0
Zijn hier nog mensen met dit probleem?
Verwijderd
Ik heb thuis een oude Linksys router (b) met daar me windows pc op aangesloten (kabel) en me Macbook uiteraard wireless. Heb ook een Lacie ethernet HD, die ook via ethernet poort op me router zit, maar ook via USB met me windows pc. Werkt allemaal prima. Op me windows pc zie ik gewoon de Lacie als extra schijven en met me Macbook kan ik ook de Lacie benaderen.
Nu wil ik graag een nieuwe snellere router bestellen en zit te denken aan deze Airport Extreme. Sluit ik deze dan net zo aan als ik het hierboven heb beschreven ?
Kan iemand me argumenten geven waarom ik deze beter kan kopen dan bijv. een 'gewone' Linksys (n) router ? Ik ben sinds ik een Macbook heb aangeschaft wel gelijk een Apple fan geworden, maar vraag me af of deze router nou echt 'beter' is dan en goedkopere (n) router van een ander merk.
Ik zit er trouwens wel aan te denken om in de toekomst me windows pc weg te doen voor een Apple machine. Is het met het oog daar op beter om nu voor de AE te gaan of maakt dat helemaal niet uit ?
Nu wil ik graag een nieuwe snellere router bestellen en zit te denken aan deze Airport Extreme. Sluit ik deze dan net zo aan als ik het hierboven heb beschreven ?
Kan iemand me argumenten geven waarom ik deze beter kan kopen dan bijv. een 'gewone' Linksys (n) router ? Ik ben sinds ik een Macbook heb aangeschaft wel gelijk een Apple fan geworden, maar vraag me af of deze router nou echt 'beter' is dan en goedkopere (n) router van een ander merk.
Ik zit er trouwens wel aan te denken om in de toekomst me windows pc weg te doen voor een Apple machine. Is het met het oog daar op beter om nu voor de AE te gaan of maakt dat helemaal niet uit ?
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.