Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Serenity schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:45:
Net maar een AE besteld, werd gek van het trage wireless hier ;-)
Yum :9 Hij kwam binnen vanochtend, ookal kreeg ik vanochtend ook een mail dat ie morgen pas zou moeten komen :')

Ik heb alleen een probleem, ik kan niet connecten via Wireless als ik 'm op 5GHz zet. Met deze instellingen werkt 't perfect:

Network name: whatever
Radio Mode: 802.11n only (2.4GHz)
Channel: Automatic
Wireless Security: WPA2 Personal

Bij Network heb ik een Preferred network gemaakt voor bovenstaande verbinding. Naam, WPA2 Personal en het wachtwoord zoals dat ook in de AE staat. Zodra ik de Airport van m'n MacBook (C2D met n-software geïnstalleerd) aanzet pakt hij 'm gelijk.

Als ik vervolgens bij de AE instellingen de Radio Mode verander naar 802.11n only (5 GHz) kom ik er met geen mogelijkheid meer in. Soms vraagt 'ie 5x om "Confirm Access to Keychain", wat ik Allow, soms krijg ik een schermpje met "The selected AirPort network requires a password to join", maar hier staat alleen WPA Personal als optie — wat dus nooit gaat werken omdat ik WPA2 heb ingesteld.

Iemand een idee?

edit:
Ik wil wel snel op 5GHz kunnen werken, want als ik nu iets met Wireless van een andere PC download reageert m'n Logitech MX Revolution gewoon totaal niet meer 8)7 Zit afaik ook op 2.4GHz, en lijkt me enige verklaring :')

edit:
Opgelost: heb 802.11n only (5GHz) aangezet zonder security, en het werkte direct. Vervolgens WPA2 Personal teruggezet, en ook dat werkt nu prima. Go figure. Kan nu tenminste lekker snel downloaden (9-10MB/sec vanaf Windows PC) zonder dat m'n muis raar gaat doen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Serenity op 29-03-2007 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 17:34

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:40:
Ik heb em vandaag binnen gekregen. heerlijk dingetje.

@4POX: je intel macbook ondersteund ook N... (mijn netwerkconfiguratie geeft aan 802.11 a/b/g/n overdrachtssnelheid 144 mbit) (Ibook dus niet)
Ik heb nog de oude generatie macbooks. Wat ik heb begrepen is dat de macbook pas bij de upgrade naar core2duo zijn voorzien van N technologie.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Correct, maar je zou hem wel kunnen upgraden, mocht dat dringend nodig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Kaspers schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 07:36:
Correct, maar je zou hem wel kunnen upgraden, mocht dat dringend nodig zijn..
Sterker nog: heb ik al enkele keren gedaan, gewoon een nieuw Airportkaartje als sparepart kopen bij je ASP en inbouwen!
Zit alleen wel maar 3 maanden garantie op spare parts van Apple.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ballebek.. wat kost nou zoiets?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Falcon schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:37:
Ballebek.. wat kost nou zoiets?
Ik weet het niet precies maar ergens rond de 125 ex btw volgens mij.
Artikelnummer is: Z661-4058

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nog ernstig ah twijfelen om dit ding aan te schaffen. Snelheid lijkt me erg prima, maar ik mis de AirTunes functie: daar maak ik erg vaak gebruik van.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:10:
Ben nog ernstig ah twijfelen om dit ding aan te schaffen. Snelheid lijkt me erg prima, maar ik mis de AirTunes functie: daar maak ik erg vaak gebruik van.....
In de ogen van Apple blijft het een Pro apparaat en Airtunes is een consumenten iets.
Ik denk dat er van de zomer vast wel een Express met N functie aan zit te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:13

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik ben zojuist ook de trotse eigenaar van een Airport extreme,

Het werkt allemaal feilloos, ik zit er nu met een mac mini en een powerbook op te werken.
Mijn ISP is UPC (3Mbit/1Mbit) en dat werkt allemaal feilloos.
Je hoeft nu ook niet meer je Airport te registreren bij UPC terwijl dat voorheen wel zo was.

Ik zit er zo'n 5 a 6 meter vandaan met een massive betonnnen vloer van ong, 15 a 20 cm dik er tussen en gewoon 5 streepjes (100% dus).

Ik draai echter niet op n want wij hebben allebei nog een PPC G4.

Maar ik vind het bereik, installatiegemak en GUI een dikke voldoende waard. Ik moet wel zeggen dat ik de prijs voor het apparaat aan de hoge kant vindt maarja daar krijg je wel een mooi apparaat voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog steeds wil mijn IBM T41 met een Intel 2200BG kaartje de AE niet vinden.
De IBM heeft zojuist de allernieuwste software en drivers geinstalleerd.
Hij vindt zowat alle draadloze netwerken hier (allemaal 802.11g), maar de AE verdomd hij te vinden.

De iMac, MacBook en Windows pc met 108mbs-g zien de AE in de wifi-lijst en connecten ook zonder problemen. Alleen de IBM weigert de AE in de wifi-lijst te laten zien.

Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oplossing gevonden. Kanaal 4 gebruiken ipv 13 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:31:
Oplossing gevonden. Kanaal 4 gebruiken ipv 13 :)
Klopt, kanaal 13 wordt alleen in Europa gebruikt. Jouw notebook heeft vast een kaartje met een US driver of iets dergelijks.

Zie het kopje CHANNELS op http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ballebek schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:43:
[...]

In de ogen van Apple blijft het een Pro apparaat en Airtunes is een consumenten iets.
Ik denk dat er van de zomer vast wel een Express met N functie aan zit te komen!
Ja, dat hoop ik ook van harte. Ik zou bijna de Extreme aanschaffen en de Express houden, respectievelijk voor de snelheid en Airtunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:43:
[...]

Ja, dat hoop ik ook van harte. Ik zou bijna de Extreme aanschaffen en de Express houden, respectievelijk voor de snelheid en Airtunes.
Je kan met die 2 samen een mooi WDS systeem uitbouwen. Overal lekker veel bereik.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ik heb hier dat mijn Express alleen gebruikt wordt voor AirTunes (bedraad) en het draadloze gedeelte ervan gebruik ik niet.
Soms als je met WDS gaat spelen en je gaat erg kopieren valt je AirTunes dood (zal nog wel firmwareproblemen zijn met de Extreme).
Zag ook een nieuwe firmware vorige week laat ik die nog eens installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 15:56
Ik had ook problemen met de veiligheidsinstellingen bij installatie. Ik kon bij installeren alleen kiezen voor WEP beveiliging, en na installatie zag ik dat er helemaal geen beveiliging op stond!
Eenmaal geïnstalleerd kon ik wel gewoon WPA2 kiezen. Heel vreemd.
Is er niet een mogelijkheid trouwens om de interne firewall in zijn geheel uit te zetten?
Heeft iemand ervaring met het forwarden van poorten voor Bittorrent, want dat gaat wel erg traag nu heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Marbo schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:03:
Ik had ook problemen met de veiligheidsinstellingen bij installatie. Ik kon bij installeren alleen kiezen voor WEP beveiliging, en na installatie zag ik dat er helemaal geen beveiliging op stond!
Eenmaal geïnstalleerd kon ik wel gewoon WPA2 kiezen. Heel vreemd.
Is er niet een mogelijkheid trouwens om de interne firewall in zijn geheel uit te zetten?
Heeft iemand ervaring met het forwarden van poorten voor Bittorrent, want dat gaat wel erg traag nu heb ik het idee.
Je hebt al een router? Dan de Extreme instellen als Bridge.
Je hebt kabel (of ADSL als bridge mode dus geenrouter) koop een goedkoop routertje en plaats de Extreme in Bridgemode => router aansluiten op LAN port ipv WAN op Airport.

Waarom niet de interne NAT en DHCP gebruiken? Nogal traag en buggy in mijn ogen, had gehoopt dat het een stuk beter zou zijn maar helaas, ook in deze versie van de airport valt het tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Ik ben nog niet zo thuis in de Airport Utility, ik wil graag mijn poort voor azureus open zetten, maar ik kan niet vinden waar dat moet. (kan dat trouwens niet automatisch)

Alle guides op internet verwijzen naar de oude Extreme. En de optie komt daar anders in voor.
En kan ik dan ook instellen dat als mijn IP wijzigd (als ik bv een keer opnieuw opstart) dat dan toch die poort open blijft staan?

Ik moest met mijn SMC router elke keer als ik een nieuw IP kreeg opnieuw naar m'n NAT instellingen gaan om mijn poorten open te zetten.

Ik hoop dat nu bij de extreme dat wel automatisch kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Ballebek schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:17:
[...]

Je hebt al een router? Dan de Extreme instellen als Bridge.
Je hebt kabel (of ADSL als bridge mode dus geenrouter) koop een goedkoop routertje en plaats de Extreme in Bridgemode => router aansluiten op LAN port ipv WAN op Airport.

Waarom niet de interne NAT en DHCP gebruiken? Nogal traag en buggy in mijn ogen, had gehoopt dat het een stuk beter zou zijn maar helaas, ook in deze versie van de airport valt het tegen :(
ok dat zou kunnen inderdaad, maar heb je dan weer geen extra snelheidsverlies met zo'n routertje ertussen? Daarom wilde ik eigenlijk kijken of ik de firewall van de airport in zijn geheel kon uitschakelen.
Ik heb iedere radiomodus al geprobeerd, maar voor de snelheid maakt het geen verschil. Ik had gehoopt dat n sneller zou zijn dan g maar dat is het niet met download testen, hij blijft op 20 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Marbo schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:56:
[...]

maar heb je dan weer geen extra snelheidsverlies met zo'n routertje ertussen?
Als je een fatsoenlijke router hebt gaat het perfect en in pingtijden verlies je misschien 2 of 3ms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Ballebek schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:18:
[...]

Als je een fatsoenlijke router hebt gaat het perfect en in pingtijden verlies je misschien 2 of 3ms...
Ik ga het proberen. Was even vergeten dat ik nog een router heb liggen. Dus even voor de zekerheid, ik heb er weinig verstand van: Modem - -> modem poort router en dan van lan poort router naar lan poort Airport extreme en Airport instellen als bridge. Zo zou het kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Marbo op 04-04-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik controleren met welke snelheid (b/g of n) de computers (en Apple TV) verbonden zijn met de AE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ga naar network utility, kies de juiste netwerk interface(waarschijnlijk en1) onder de info tab en dan staat het bij link speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:54:
Ga naar network utility, kies de juiste netwerk interface(waarschijnlijk en1) onder de info tab en dan staat het bij link speed.
En hoe kan ik dan zien welke de Apple TV is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 00:11:
[...]

En hoe kan ik dan zien welke de Apple TV is?
Dat kan je niet zien, dat is puur de machine zelf.
Dan kan je beter inloggen met de Airport Utility op je Extreme, Aiport selecteren en dan (weet even niet waar die knop zit) logs & statistics. Kan je zien hoeveel devices verbonden zijn en met welke snelheid in een grafiekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 20:55:
Hoe kan ik controleren met welke snelheid (b/g of n) de computers (en Apple TV) verbonden zijn met de AE?
Da's heel simpel: als je alleen N-apparaten hebt of een netwerk hebt aangemaakt dat alleen N-compatibel is: N. Anders: g/a.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:52
CyBeR schreef op donderdag 05 april 2007 @ 07:30:
[...]

Da's heel simpel: als je alleen N-apparaten hebt of een netwerk hebt aangemaakt dat alleen N-compatibel is: N. Anders: g/a.
Niet helemaal. Ik heb hem op a/b/g/n mode draaien, dan halen de n-apparaten 130 mbit ipv 500 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook mogelijk om te firewallen tussen LAN poorten?

Mijn probleem: ik heb momenteel een FreeBSD router die ik misschien wil vervangen door een Airport Extreme. Ik heb momenteel daarin een aparte interface voor mijn (deels openbaar toegankelijke) server waar ik dus vrij strenge filtering op toe kan passen.

Maar als ik dus volledig van die FreeBSD router af wil zal ik die server bij de rest op LAN/WLAN moeten hangen. Dus: kan ik iets van filtering doen tussen hosts op het LAN?

En kan de Extreme ook IPIP tunnels zoals gebruikt bij Sixxs forwarden naar een bepaalde host?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Ik ben nog niet zo thuis in de Airport Utility, ik wil graag mijn poort voor azureus open zetten, maar ik kan niet vinden waar dat moet. (kan dat trouwens niet automatisch)

Alle guides op internet verwijzen naar de oude Extreme. En de optie komt daar anders in voor.
En kan ik dan ook instellen dat als mijn IP wijzigd (als ik bv een keer opnieuw opstart) dat dan toch die poort open blijft staan?

Ik moest met mijn SMC router elke keer als ik een nieuw IP kreeg opnieuw naar m'n NAT instellingen gaan om mijn poorten open te zetten.

Ik hoop dat nu bij de extreme dat wel automatisch kan.
even een kick, laat ik het anders formuleren: hoe kan ik mijn poorten open zetten (NAT) en waarom gaat dat niet automatisch (DCHP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Peentje schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:33:
[...]

even een kick, laat ik het anders formuleren: hoe kan ik mijn poorten open zetten (NAT) en waarom gaat dat niet automatisch (DCHP).
Ok, ik geloof dat ik wel de oplossing heb, ik zat met hetzelfde probleem.

Er zijn 2 manieren, hier de makkelijke: (als die niet werkt komen we vanzelf bij de moeilijke :-)

Stap 1: Azureus --> voorkeuren --> plugins --> UPnP: "Schakel UPnp in" aanvinken en "Geef mappings vrij en sluit af" ook aanvinken.
Stap 2: Bij tabblad Upnp --> NAT-PMP selecteren: "gebruik" aanvinken. Dit is zeg maar het onderdeel van UPnP dat Apple gebruikt op de airport extreme.
Stap 3: open airport configuratie: tab internet --> activeer NAT-poortkoppelingsprotocol (NATPMP)

Dan zou Azureus automatisch de poorten moeten opzenzetten. Bij mij werkt het prima.

Zoniet, dan moet je je mac een statisch ip adres geven, en vervolgens de betreffende poort die je wilt dat azureus gebruikt forwarden naar dat ip adres van je mac. Maar dat is wat lastiger uitleggen.

Je zou ook een andere BT client kunnen gebruiken die het allemaal automatisch doet (BitRocket bv). daar hoef je helemaal niets in te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Marbo op 09-04-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Ik krijg een Lacie triple interface met geen mogelijkheid aan de praat :(

Geformateerd als osx extended
Simpele naam geen rare tekens etc

Hij verschijnt wel in het airport programma maar ik kan niet connecten:

Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/airdisk.jpg

Een usb memorystick doet het wel :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
"The AirPort Extreme (802.11n) supports USB storage devices that have a block size of 512 bytes, and are formatted as Mac OS Extended (HFS-plus), FAT16, or FAT32. Not all USB storage devices use a block size of 512 bytes."

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305038

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Dat had ik ook gelezen. Ik heb hfs+ (niet journaled) verder wil ik geen fat32 omdat je dan samba moet gebruiken en samba zuigt.

Als je hier kijkt: http://www.apple.com/airportextreme/sharing.html

Zie je dat apple zelf een lacie d2 gebruikt om die airdisk te promoten.... fijn :S

[ Voor 23% gewijzigd door lowfi op 14-04-2007 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Marbo schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:04:
[...]

Ok, ik geloof dat ik wel de oplossing heb, ik zat met hetzelfde probleem.

Er zijn 2 manieren, hier de makkelijke: (als die niet werkt komen we vanzelf bij de moeilijke :-)

Stap 1: Azureus --> voorkeuren --> plugins --> UPnP: "Schakel UPnp in" aanvinken en "Geef mappings vrij en sluit af" ook aanvinken.
Stap 2: Bij tabblad Upnp --> NAT-PMP selecteren: "gebruik" aanvinken. Dit is zeg maar het onderdeel van UPnP dat Apple gebruikt op de airport extreme.
Stap 3: open airport configuratie: tab internet --> activeer NAT-poortkoppelingsprotocol (NATPMP)

Dan zou Azureus automatisch de poorten moeten opzenzetten. Bij mij werkt het prima.

Zoniet, dan moet je je mac een statisch ip adres geven, en vervolgens de betreffende poort die je wilt dat azureus gebruikt forwarden naar dat ip adres van je mac. Maar dat is wat lastiger uitleggen.

Je zou ook een andere BT client kunnen gebruiken die het allemaal automatisch doet (BitRocket bv). daar hoef je helemaal niets in te stellen.
great dit is dus de makkelijke manier super, ik heb het nu wel voor elkaar maar dus op de moeilijkere manier (statisch ip) en ik krijg het dan niet bij meer dan 1 pc voor elkaar.

alleen begrijp ik je stap 2 niet, tabblad UPnP? daar staat alleen een history van wat hij doet en verder heb ik alleen de plugin settings. zou je me kunnen vertellen wat je precies bedoelt met die stap?

ik heb Azureus versie 2.4.0.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Is dat ook niet een beetje oud? De meeste recente is geloof ik 2.5.0.4, tenminste dat is de versie die ik gebruik...

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Het zou heel goed aan de versie kunnen liggen. Ik heb versie 3.0.1.0 van Azureus.
Bij Azureus --> voorkeuren --> plugins -->UPnP -->NAT-PMP, en die aanvinken.
Die laatste stap is belangrijk omdat de airport niet samenwerkt met UPnP maar wel met de NAT-PMP (onderdeel van de UPnP dus).

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Marbo schreef op zondag 15 april 2007 @ 10:29:
Het zou heel goed aan de versie kunnen liggen. Ik heb versie 3.0.1.0 van Azureus.
Bij Azureus --> voorkeuren --> plugins -->UPnP -->NAT-PMP, en die aanvinken.
Die laatste stap is belangrijk omdat de airport niet samenwerkt met UPnP maar wel met de NAT-PMP (onderdeel van de UPnP dus).

Succes
Zal dat het probleem wel zijn, mijn trackersite ondersteund 2.5.0.0 niet maar ik wist niet dat 3.0.1.0 er al was, zal eens kijken of ik hem nu aan de praat kan krijgen met deze update.

*update: geupgrade naar 3.0.1.0 en nu werkt het wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Peentje op 15-04-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Even een vraag: met istumbler zie ik dat mijn airport zit op frequentie -1. Alle andere draadloze netwerken zitten op frequenties als 2412, 2462, 2437 enz....
Wat betekenen die frequenties en wat betekent mijn -1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan het komen dat istumbler nog niet geschreven is voor N-netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Falcon schreef op maandag 16 april 2007 @ 08:16:
Kan het komen dat istumbler nog niet geschreven is voor N-netwerken?
Nou uhm.. misschien hebben deze mensen, die in hun vrijetijd apps schrijven, nog niet de tijd gehad N-feature erin te bouwen ? Of geen zin.. het is afaik geen commercieel product he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kaspers schreef op maandag 16 april 2007 @ 14:35:
[...]

Nou uhm.. misschien hebben deze mensen, die in hun vrijetijd apps schrijven, nog niet de tijd gehad N-feature erin te bouwen ? Of geen zin.. het is afaik geen commercieel product he..
Je reactie is een beetje overdreven vindt je niet? Maar het leuke is wel weer dat we het zelfde bedoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Excuses.. ik las verkeerd.. ik verbeelde me het woordje 'hoe' nog voor je vraag :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de Airport Extreme kun je dus een USB HD aansluiten. Kun je op een gewone 'Airport Express' ook een USB HD aansluiten? Of is die alleen maar uitgerust voor draadloos printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Op de Airport Express kan geen externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaspers schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:59:
Op de Airport Express kan geen externe HDD.
Ook niet met een Hack? Er zit een USB poort op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Alleen printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer, zou wel handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Net het airport extreme configuratieprogramma opgestart. Kwam direct met de melding dat er nieuwe basisstationfirmware beschikbaar is. (versie 7.1) :) Ben benieuwd wat er nieuw/gefixt is.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels naar bijna volle tevredenheid een Airport Extreme. Het enige wat me opvalt is dat zodra ik mijn IPv6 tunnel instel (geprobeerd met Sixxs en XS4ALL tunnel) het ding achter elkaar reboot. Een hele minuut stabiel is dan een wonder.

IPv6 uit, en het draait als een zonnetje.

Iemand met ideeen of die dit weleens eerder gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net m'n Lacie van het netwerk afgehaald en mee naar m'n werk genomen, maar ik kan ze niet zien in finder... Via Schijfhulpprogramma zie ik ze wel staan... Iemand zelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventjes schopje geven aangezien ik hier nu 800Gb aan externe HDD's heb die enkel op m'n AE werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Laatst online: 13-09 22:06
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:25:
Heb net m'n Lacie van het netwerk afgehaald en mee naar m'n werk genomen, maar ik kan ze niet zien in finder... Via Schijfhulpprogramma zie ik ze wel staan... Iemand zelfde probleem?
Is schijfhulpprogramma hetzelfde als disk utility? zo ja: kun je ze niet mounten? als de naam grijs is moet je op mount kunnen klikken zodat ze wel te zien zijn in finder.
En voor de zekerheid: je hebt de instellingen van finder niet zo staan dat je die disks niet op de desktop en in de sidebar laat zien? misschien simpel, maar voor het geval je het over het hoofd ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DocB schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:13:
[...]

Is schijfhulpprogramma hetzelfde als disk utility? zo ja: kun je ze niet mounten? als de naam grijs is moet je op mount kunnen klikken zodat ze wel te zien zijn in finder.
En voor de zekerheid: je hebt de instellingen van finder niet zo staan dat je die disks niet op de desktop en in de sidebar laat zien? misschien simpel, maar voor het geval je het over het hoofd ziet...
Zijn gemount, daarmee dat ik het ook niet snap...
HDD's worden inderdaad niet op m'n desktop weergegeven, maar in finder zijn ze ook nergens te bespeuren...
Mijn broer heeft hetzelfde voor als hij de schijven aan z'n MBP hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik begin ontzettend moe te worden van dit ding.

Ik heb sinds 't begin veel moeite het n-netwerk aan de praat gekregen op 5GHz. Eerst moet ik Wireless instellen op 802.11n met b/g compatible. Preferred network aanmaken en inloggen. Pas als dit werkt kan ik in de Airport utility de radio mode veranderen naar 802.11n only (5 GHz). En met veel geluk pakt hij 'm dan; vaak ook niet.

Als het eenmaal werkt, werkt het perfect, totdat ik weer een instelling wijzig. Vandaag een hardeschijf eraan gehangen, en wat instellingen veranderd die niks met Wireless te maken hebben. Maar na een update van de settings begint het hele Wireless drama weer opnieuw. Ben vandaag uren bezig geweest alles steeds van begin af aan in te stellen, in de hoop dat hij 5GHz weer eens pakt.

Echt een plug & pray apparaat dit, letterlijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel blij met de mijne. 1x instellen (b/g/n wel in mijn geval) en daarna nooit meer omkijken naar gehad. En sinds de laatste firmware update lijkt m'n enige probleem dat disks disconnecten ook opgelost te zijn. VPN naar 't werk gaat ook goed...

Ik ben zo blij dat ik die linksys die ik elke dag moest herstarten niet meer gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds enkele weken een airport extreme, en naar alle tevredenheid. Mijn vraag, heeft het voordelen om het draadloze signaal over 5 GHz te verzenden (ik heb een windows-laptop)? Ik bedoel, heb ik een beter bereik, is er minder ruis?
De tweede vraag, hoe zet ik het signaal op de airport extreme om naar 5 GHz? Ik heb die functie niet kunnen vinden in het configuratieprogramma. Noot: ik versterk mijn signaal met de Airport Express, ik weet niet of die ook op 5 GHz kan.

Alvast bedankt. Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 GHz leverde mij een hogere snelheid op, maar een (stuk) minder ver bereik.
Ik heb hem daarop gewoon op 2.x GHz gezet icm a/b/g/n compatible mode.
Werkt prima tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

De Airport Express kan niet op 5 GHz werken. En helaas kan je niet beide frequenties tegelijk gebruiken. Op 5 GHz is je bereik minder, maar haal je hogere snelheden. Dat is dus een afweging die je moet maken. Maar als je je Airport Express in je netwerk hangt werkt je netwerk sowieso op de oude g snelheid (dat is mij tenminste verteld).

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaringen met het bereik van de AE met de PowerBook 1,67Ghz? Want nu heb ik een routertje met een zeer slecht bereik die staat tussen mijn AppleTV en de PB. Indien er een enorme bereik-verbetering is ben ik van plan de AE aan te schaffen. Verbeterd het bereik ook als je communiceert tussen G (PowerBook) & N (AppleTV) standaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 14:36
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:34:
Iemand ervaringen met het bereik van de AE met de PowerBook 1,67Ghz? Want nu heb ik een routertje met een zeer slecht bereik die staat tussen mijn AppleTV en de PB. Indien er een enorme bereik-verbetering is ben ik van plan de AE aan te schaffen. Verbeterd het bereik ook als je communiceert tussen G (PowerBook) & N (AppleTV) standaarden?
Als je een verbinding met je powerbook maakt zal de snelheid vn het hele netwerk naar G snelheid gaan.

Het bereik is mede afhankelijk van een hoop omgevingsfactoren, je kunt dus niet van te voren zeggen of je een beter bereik hebt met een nieuwe airport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:34:
En het bereik van dit model Powerbook is gewoon naadje. Komt mede door de alu behuizing maar nog steeds slecht tov MacBookPro's. Ik heb hem ook... :/

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

De nieuwe firmware ? Heeft die de snelheid van de externe schijf nu omhoog gebracht? Of blijf het apparaat werken op een limiet van 3 MB/s ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:40:
De nieuwe firmware ? Heeft die de snelheid van de externe schijf nu omhoog gebracht? Of blijf het apparaat werken op een limiet van 3 MB/s ?
2MB/s ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Heeft iemand ervaring met een echte ethernet disk op deze router? Ik krijg die airdisk meuk niet aan de praat :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 14:36
lowfi schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:04:
Heeft iemand ervaring met een echte ethernet disk op deze router? Ik krijg die airdisk meuk niet aan de praat :@
Heb zelf geen ethernet disk maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken als je deze gewoon op 1 van de ethernetpoorten aansluit, let op dat je hem niet op de wanpoort aansluit.
Geef wat meer info wat heb je geprobeerd/ingesteld wat werkt wel/niet enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
lowfi schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:04:
Volgens mij is AirDisk alleen te gebruiken i.s.m. een USB disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat werkt gewoon. Maar waarom werkt airdisk niet voor je?

[ Voor 68% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2007 09:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Kennelijk ligt het aan de triple interface harddisk(en) die ik gebruik. Daar werkt er geen 1 van. Gebruik ik simpele usb stick doet het het wel. Even ergens een usb only drive ergens vandaan halen... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje over die Airport Extreme ..

Als ik bijv. een lege harde schijf (niet van Apple) inplug en ik zet er bestanden op, ik ga naar mijn werk en plug hem daar in, daar zet ik er weer wat bestanden op. Vervolgens ga ik weer naar huis en plug hem weer in in mijn Airport Extreme, nu staan er bestanden op. Herkent de Extreme de schijf dan? Er staat nl. in eerdere berichten dat je alleen als de schijf leeg is hem kunt inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen leeg nee dat zou echt een probleem geven als de stroom van je Airport Extreme wegvalt en je dan eerst je schijf moet legen voordat je hem weer kan gebruiken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
lowfi schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:47:
Kennelijk ligt het aan de triple interface harddisk(en) die ik gebruik. Daar werkt er geen 1 van. Gebruik ik simpele usb stick doet het het wel. Even ergens een usb only drive ergens vandaan halen... :|
offtopic:
Als je wilt wisselen (ik heb eentje met USB 2 + e-SATA, maar e-SATA is simpel doorlussen, dus zou geen prob mogen geven), laat maar horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Iemand de nieuwe firmware al getest. Er steeds een puntje over verbeterde schijf gebruik ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ervaring..

Ik hem hem sinds 2 dagen en ik ben er niet blij mee (ernorme Apple-fan)
-Het duurde anderhalve dag om hem aan de praat te krijgen
-Schrijfgebruik is enorm traag, met 100% verbinding (als ik naast router zit) 1mbps gaat het maar, of minder
-Telkens als ik op het netwerk kom moet ik weer die pass voor het schijfgebruik ingeven (terwijl die op onthouden staat)
-Bereik...belangerijkste punt voor mij, ik werk nog niet met n..is slechter dan mijn vorige router van Aldi !!!!!!!!!!! Op nog geen 10m valt alles weg en is hij niet meer te vinden..
-Mijn Wii kan nog steeds niet op internet (ik heb gelezen dat hij wel compatibel is, maar het lukt nog niet)
-Op mijn Apple TV kan ik nog steeds niet kijken naar Trailers, Music Video's en Videos uit de store

Dus tot zover nog geen rotte frank waard...180 euro :s

Iemand ervaringen of oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:33
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:31:
Ervaring..

Ik hem hem sinds 2 dagen en ik ben er niet blij mee (ernorme Apple-fan)
-Het duurde anderhalve dag om hem aan de praat te krijgen
Had 'm hier in een half uur draaiend.
-Schrijfgebruik is enorm traag, met 100% verbinding (als ik naast router zit) 1mbps gaat het maar, of minder
Gebruik je 'm wel als 802.11n? Zo ja, zet 'm dan op 5Ghz dat scheelt een stuk. Ik haal hier met een simpel 4200rpm schijfje 6 tot 7 MB per seconde.
-Telkens als ik op het netwerk kom moet ik weer die pass voor het schijfgebruik ingeven (terwijl die op onthouden staat)
Password voor disk gebruik werkt hier naar behoren
-Bereik...belangerijkste punt voor mij, ik werk nog niet met n..is slechter dan mijn vorige router van Aldi !!!!!!!!!!! Op nog geen 10m valt alles weg en is hij niet meer te vinden..
Bereik is hier dik in orde.
-Mijn Wii kan nog steeds niet op internet (ik heb gelezen dat hij wel compatibel is, maar het lukt nog niet)
-Op mijn Apple TV kan ik nog steeds niet kijken naar Trailers, Music Video's en Videos uit de store
Heb geen wii of ATV... maar krijg de indruk dat je een maandagochtend AE hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Of gewoon vreselijke storing van een ander apparaat. Probeer eens een ander kanaal in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
6 of 7MB per seconde? Via de airdisk...? Mag je mij utileggen hoe je dat voor elkaar krijgt, ik kom namelijk nooit boven de 2 uit volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik haal zo'n ~6 MBps met twee apparaten aangesloten op wi-fi (iMac, Apple TV)

Als er twee apparaten communiceren via wi-fi, dan haal je natuurlijk de helft van wat je kunt halen als er 1 via wi-fi is aangesloten en de ander via UTP.

Ik gebruik 802.11n (b/g) compatible, 2.5GHz.
Zorg dat je Airport redelijk goed vrij staat van andere objecten.

Op mijn iMac geeft de Air Traffic Controller widget een bereid van ±73-76 (iMac)
en 80-84 op mijn Macbook (beide n), op een afstand van ±3-4 meter(dezelfde kamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ja tussen macs gaat het bij mij wel goed pest is die airdisk. Zit eraan te denken om zon synology diskstation te kopen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

connos schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 00:21:
[...]

Gebruik je 'm wel als 802.11n? Zo ja, zet 'm dan op 5Ghz dat scheelt een stuk. Ik haal hier met een simpel 4200rpm schijfje 6 tot 7 MB per seconde.
Dacht dat de snelheid vastlag op max. 2MB/s? Dat is allesinds het maximum dat ik haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
lowfi schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:20:
Ja tussen macs gaat het bij mij wel goed pest is die airdisk. Zit eraan te denken om zon synology diskstation te kopen.......
Je mag de mijne (106j) overnemen als ik mijn 500GB diskje binnen heb :p
Ook hiermee haal ik 6 tot 7MB per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:15:
[...]
Dacht dat de snelheid vastlag op max. 2MB/s? Dat is allesinds het maximum dat ik haal...
Ehhh, nee dus. Ik heb er zelfs een usb-hubje tussen zitten om zowel printer als HD te sharen. Weet je wel zeker dat je een 300Mbit verbinding hebt?

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1419/651237435_5f4dedfaf7_o_d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu reeds 3 weken een Airport Extreme N en ben bijzonder tevreden over het apparaat, echter ENKEL en ALLEEN in combinatie met mijn Macbook Pro.

Ik heb verschrikkelijke problemen met mijn Windows XP pc. Deze vindt het netwerk niet. Ook niet met 2 totaal verschillende wifi-netwerk-kaarten.

De AE staat in Radio Mode 802.11n (802.11b/g compatible).
De 2 netwerkkaarten zijn een Belkin Wireless G Desktop Card pci en een Sweex Wireless Lan PCI card 140 Nitro Xm. Beiden Wifi-certified met WEP en WPA(2) encryptie en met de laatste beschikbare drivers.

De Sweex vindt echter wel de AE met de Airport Utility enkel als de beveiliging af staat. Ook is dan de pc dan in staat zich op het internet te begeven. Echter zegt Windows dat hij nog steeds geen draadloze internetverbindingen heeft gevonden! Ook is de internetverbinding zeer zwak en valt vaak weg.

De afstand van de AE tot de pc is 8m en er zit een muur tussen beiden. Mijn Macbook Pro op dezelfde plaats heeft een uitstekende verbinding en haalt er zelfs snelheden op het inet tot 1000KB/s.

Ik heb heel wat afgezocht, maar heb niet echt iets gevonden enkel iets over het veranderen van kanaal, wat ik ook heb gedaan.

Blijkbaar is de AE helemaal niet compatibel met Windows XP zoals Apple overal aangeeft. Ik word gek van deze issue. Zijn er nog mensen die dit ervaren of ben ik een geïsoleerd geval? Of ligt het dan toch aan de netwerkkaart(en)? Zijn er mensen die erin slaagden een uitstekende connectie met een pc op te zetten en welke pci wifi-kaart men (eventueel) hiervoor gebruikt?

Ik heb ten einde raad, blijkbaar is het veel verstandiger en eenvoudiger om een kabel te legen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn airport doet het hier prima met zowel een macbook (1e model), mac mini en een dell d820 laptop. Ik heb met de dell wel wat issues gehad met het netwerk, maar dat was een power management instelling voor de netwerkkaart die standaard wat te aggressief stond ingesteld. Zelfs mijn oude (alleen 802.11b) vaio had geen problemen het netwerk te gebruiken... Het ligt dus naar mijn idee niet aan de airport, en hij is zeker wel gewoon XP compatible...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc card in me xp laptop zitten van 13 euro(digiconnect) en die heeft gewoon een goede connectie op 10 meter door 2 muren heen. Kon alleen niet de airport vinden als ik de airport op hidden had gezet misschien dat je toevallig die optie aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

lowfi schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:20:
Koop dan liever een Buffalo Linkstation Pro... Trekt meer dan 20MB/s, itt veel andere vergelijkbare kastjes.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 13:14
Ik heb al op andere Mac forums mijn negatieve bevindingen omtrent deze Airport extreme geplaatst.
Nu ben ik blij dat ik hier ook lotgenoten tegenkom, die niet tevreden zijn met de prestaties.

Dit is wat Apple belooft :
5 x zo snel en 2 x groter bereik dan een 802.11g . :N

Ik heb er eentje gekocht, vooral omdat het bereik groter is (zou moeten zijn).
Tot nu toe had ik voor m'n iMac intel core 2 duo en m'n MBP intel core 2 duo een AP express als draadloze communicatie.
Dit werkt perfect, maar niet zo snel en het bereik is matig, doch het werkt nog lekker in de tuin.

(MB : megabyte , Mb : megabit)
Ik ben even wat gaan testen :

De snelheidstest : een file van 3 GB downloaden vanaf een Mac mini, wired op ethernet netwerk 100 mbit.
Dus : maximum snelheid kan ik alleszins niet halen, maar de test zal uitwijzen dat dit niet eens nodig is.
De snelheid op de AP express : 3 MB/sec
De snelheid op de AP extreme, 2,4 Ghz 'n' : 3-8 MB/sec (varieert sterk)
De snelheid op de AP extreme, 5 Ghz 'n' : 6-9 MB/sec !!!
deze laatste bereik ik enke als ik naast de AP extreme zit.
Iets verder of een muur verder valt de snelheit terug naar 1MB/sec en soms veel lager.
De 2,4 Ghz 'n' doet het duidelijk beter op grotere afstand.

De bereik-test : ik heb ze in elkaars buurt gezet, om ongeveer 1 meter afstand, en daarna op verschillende afstanden
Het bereik van de AP express : 100 (als referentie)
Het bereik van de AP extreme 2,4 Ghz 'n' : ongeveer 90-100
Het bereik van de AP extreme 5 Ghz : 50 en minder. Op 5Ghz wordt het bereik snel kleiner als je een beetje afstand neemt.

Alle testen zijn een gemiddelde. Ik heb diverse plaatsen getest.
In de buurt zitten geen stoorbronnen. Microgolf stond af, dect telefoons stonden af. Ik woon in een buurt waar de huizen redelijk ver uit elkaar staan, dus weinig invloed van andere draadloze netwerken.
Er zijn draadloze netwerken aanwezig, maar die komen zwak binnen, en zitten op andere kanalen. Geen 802.11n in de buurt.

Samenvatting :
-de 5X snelheid wordt NIET gehaald. Enkel op 5 Ghz en kort in de buurt haal ik het maximum van mijn netwerk (100 mbit), dat is ongeveer 3 x sneller dan mijn Airport express !!!
-het bereik is bedroevend : het is zelfs KLEINER dan het bereik van de Airport express.
Als ik een verdiep hoger ga zitten, is het signaal nog zeer zwak. Het signaal van de buren is dan zelfs veel sterker. Allé zeg... Ja, ik weet dat de stralingskarakteristiek plat is, maar zelfs plat op hetzelfde verdiep doet hij het niet beter dan de AP express, en een AP express is nu toch wel een draadloze verbinding die gerangschikt wordt onder eenvoudig, niet krachtig toestel voor een klein huishoudelijk gebruik. Er zit maar één kleine antenne in.

Wat mij nog is opgevallen :
Als je het zendvermogen instelt, verandert er NIETS. Bereik blijft identiek, en snelheid blijft identiek.
Getest op 10%, 25% 50% en 100% : geen verschil!
Ik heb een vermoeden dat er hier iets mis gaat. Mogelijk draait het ding constant op 10%
Op de airport express heeft dit wel een duidelijk effect.

Mijn vorige nieuwe airport extreme heb ik terug ingeleverd, en een nieuwe gevraagd, omdat ik dacht dat hij defect was.
Doch deze doet identiek hetzelfde.

Dit is niet aanvaardbaar voor 179 euro. :N
'k Ben absoluut pro Apple, mijn huis staat vol met Apple stuff, maar dit is niet goed.

Een beetje techniek :
Als je hogere snelheid wil, heb je meer bandbreedte nodig. Meer bandbreedte vraagt op HF-gebied een groter vermogen om uit te zenden.
Wil je dan ook nog eens een groter bereik, dan heb je nog eens een X keren groter vermogen nodig.
Wil je dan ook nog eens op 5 Ghz gaan werken, dan vraagt dat nog een een X keren groter vermogen om hetzelfde te bereiken.
Volgens mij is het onmogelijk om dat vermogen uit die brooddoos te toveren.

Ik hoop dat het echt een fout in de firmware is, waardoor het toestel constant op 10% werkt.
Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Is dat niet zo, dan is hij nagenoeg waardeloos (als je een vergelijking maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Bedankt voor het testen :).
Dan maar je Extreme op 2,4GHz, en je Express als extender.. Lijkt me wel een effectieve oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaspers schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 13:24:
Bedankt voor het testen :).
Dan maar je Extreme op 2,4GHz, en je Express als extender.. Lijkt me wel een effectieve oplossing..
Voor zo'n throughput-fetisjist als Sylvesterke is dat geen optie. Zeker niet als je bedenkt dat als je gebruik maakt van wds om je bereik te vergroten elke stap je doorvoersnelheid halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
ach koop gewoon lekker een linksys 350N of 300N router pleur er DD-WRT v24 op zet de Xmit power op 251mWat en je heb een boost waar je (mits de router goed plaats) "bijna" overal in je huis een 300Mbits verbinding heb

[ Voor 5% gewijzigd door Cain69 op 15-07-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 13:14
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 13:52:
[...]

Voor zo'n throughput-fetisjist als Sylvesterke is dat geen optie. Zeker niet als je bedenkt dat als je gebruik maakt van wds om je bereik te vergroten elke stap je doorvoersnelheid halveert.
Allé, ik hoop dat je dat als grap bedoelde.
Het is me echt niet te doen om het maximum ergens uit te halen hoor. Alhoewel, misschien een beetje, maar het is meer uit principe.
Je krijgt niet wat er door Apple beloofd wordt :
http://www.apple.com/benl/airportextreme/
en
http://www.apple.com/benl/wireless/80211/
Ja, ik weet het, ze zeggen dat de WERKELIJKE snelheid afhangt van de omgeving. Dat weet ik wel, maar ze spreken zichzelf tegen, want ze stellen duidelijk dat ze een VERGELIJKING maken, net zoals ik doe. En als je een vergelijking maakt in een SLECHTE omgeving dat werken ALLE toestellen minder goed, ook degene waarmee je hem vergelijkt.
Dus procentueel gezien verandert er niets : 2 x groter bereik is een VERGELIJKENDE factor, geen absolute factor.

En nu zou ik graag van Apple willen horen dat er een probleem is dat ze gaan oplossen door een update, of dat ze een grote flater begaan hebben en dat er niks aan te doen is.
In het laatste geval gaat hij retour naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Airport Extreme heeft vandaag ook een update gekregen. Alle ethernet LAN porten zijn nu Gigabit.
Toch wel handig voor de mensen met een netwerk schijf.

Airport Extreme specs

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een raar probleempje. Ik heb een nieuwe Macbook Pro met zon Airport Extreme N router. Alles wat ik download, komt de download snelheid niet boven de 30kB/sec uit. Bij speedtest echter krijg ik wel 250kB/sec.

Iemand een idee hoe dit kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt mij dat je gewoon van een trage server download als de speedtest wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Welke snelheden halen jullie zo? Als ik een test doe van iMac naar iMac die beiden zijn aangesloten op een Airport dan haal ik zo'n 4MB/s.

Ik moet hier wel opmerken dat de Airport Extreme in de compatibiliteitsmodus zit voor 802.11b/g. Ik ben me hiervan bewust dat algemene draadloze snelheid hierdoor verlaagd wordt. Maar geregeld worden er nog toestellen aangesloten die enkel met de 802.11b overweg kunnen, vandaar.

Als ik in het netwerkhulpprogramma ga kijken voor beiden iMac's dan hebben deze een verbindingssnelheid van 130 Mbit.

In het verleden waren de iMac's aangesloten via een UTP kabel. De verbindingssnelheid was toen 100Mbit. Als ik dan een bestand kopieerde van de ene Mac naar de andere dan gebeurde dit toch met een snelheid van zo'n 8 a 9 MB/s.
Ik had nu met de nieuwe Airport Extreme toch ook wel zulke getallen verwacht. Ik merk dat ik hier nu behoorlijk onder zit.
Welke getallen halen jullie zo van een draadloze Mac naar een draadloze Mac?

Verwijderd

4MB/s is best goed hoor! op een G netwerk haalde ik altijd maximaal 2MB/s.

Bij mij is het nog veel erger, ik zit met mijn MBP op zolder, en ik ben al blij als mijn verbinding een uur lang stabiel is zonder uit te vallen. Ik ben zelfs verplicht om mijn scherm 45 graden naar binnen gedraaid te hebben, omdat ik anders gewoon helemaal geen netwerk kan ontvangen (en ja ik zit op 802.11n only op 2,4Ghz).

Dit kan ik niets meer dan triest noemen! mijn iBook die ik hiervoor had, had een perfect bereik op m'n G accespoint van linksys.

Ik vraag mij nu nog steeds af waar het aan ligt: De alu behuizing van de MBP? slechte drivers van apple? het AE basis station? Brakke firmware van de AE? of misschien ook wel allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 11:24:
4MB/s is best goed hoor! op een G netwerk haalde ik altijd maximaal 2MB/s.

Bij mij is het nog veel erger, ik zit met mijn MBP op zolder, en ik ben al blij als mijn verbinding een uur lang stabiel is zonder uit te vallen. Ik ben zelfs verplicht om mijn scherm 45 graden naar binnen gedraaid te hebben, omdat ik anders gewoon helemaal geen netwerk kan ontvangen (en ja ik zit op 802.11n only op 2,4Ghz).

Dit kan ik niets meer dan triest noemen! mijn iBook die ik hiervoor had, had een perfect bereik op m'n G accespoint van linksys.

Ik vraag mij nu nog steeds af waar het aan ligt: De alu behuizing van de MBP? slechte drivers van apple? het AE basis station? Brakke firmware van de AE? of misschien ook wel allemaal.
Op N only is je bereik minder als op B/G/N modes, probeer het is uit.
Pwain schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 23:59:
Welke snelheden halen jullie zo? Als ik een test doe van iMac naar iMac die beiden zijn aangesloten op een Airport dan haal ik zo'n 4MB/s.

Ik moet hier wel opmerken dat de Airport Extreme in de compatibiliteitsmodus zit voor 802.11b/g. Ik ben me hiervan bewust dat algemene draadloze snelheid hierdoor verlaagd wordt. Maar geregeld worden er nog toestellen aangesloten die enkel met de 802.11b overweg kunnen, vandaar.

Als ik in het netwerkhulpprogramma ga kijken voor beiden iMac's dan hebben deze een verbindingssnelheid van 130 Mbit.

In het verleden waren de iMac's aangesloten via een UTP kabel. De verbindingssnelheid was toen 100Mbit. Als ik dan een bestand kopieerde van de ene Mac naar de andere dan gebeurde dit toch met een snelheid van zo'n 8 a 9 MB/s.
Ik had nu met de nieuwe Airport Extreme toch ook wel zulke getallen verwacht. Ik merk dat ik hier nu behoorlijk onder zit.
Welke getallen halen jullie zo van een draadloze Mac naar een draadloze Mac?
Ik haal meestal van utp PC -> Airport -> wifi Macbook op B/G/N modes zo'n 6 a 7mb door 1 vloer heen. En in de tuin meestal 4mb dus als je een wat groter huis hebt is 4mb best aardig, die snelheid zou je met een G netwerk niet halen.

• Pwain
  • Niet online
Ik haal meestal van utp PC -> Airport -> wifi Macbook op B/G/N modes zo'n 6 a 7mb door 1 vloer heen. En in de tuin meestal 4mb dus als je een wat groter huis hebt is 4mb best aardig, die snelheid zou je met een G netwerk niet halen.
Dus als ik het goed begrijp van jullie beide commentaren mag ik best tevreden zijn over die 4MB van draadloze Mac naar draadloze Mac.
Ik vraag mij nu nog steeds af waar het aan ligt: De alu behuizing van de MBP?
Eén van de iMacs bij mij is ook een nieuwe dus degeen met een aluminium behuizing.

Wat ik wel spijtig vind is dat van zodra je de router inschakelt in de compatibileitsmodus voor 802.11b/g de maximumsnelheid theoretisch gecapt wordt op zo'n 130Mbit. Is dit normaal?

Verwijderd

Topicstarter
Pwain schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 17:36:
[...]

Dus als ik het goed begrijp van jullie beide commentaren mag ik best tevreden zijn over die 4MB van draadloze Mac naar draadloze Mac.

[...]

Eén van de iMacs bij mij is ook een nieuwe dus degeen met een aluminium behuizing.

Wat ik wel spijtig vind is dat van zodra je de router inschakelt in de compatibileitsmodus voor 802.11b/g de maximumsnelheid theoretisch gecapt wordt op zo'n 130Mbit. Is dit normaal?
Ja 130mbit is normaal, ik heb ook 130Mbit met mijn Macbook.

Arstechnica melde ook in hun review dat de nieuwe iMac wat minder sterk wifi signaal had als een Macbook Pro. Link

• Pwain
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 17:50:
[...]Ja 130mbit is normaal, ik heb ook 130Mbit met mijn Macbook.
Maar juist dit vind ik gek. Met een 100Mbit verbinding haalde ik toch zo'n snelheden van zo'n 8 a 9 MB/s.

Nu heb ik een snelheid (theoretisch) van 130Mbit. 130Mbit/8=16,25MB
Deze theoretische snelheid had ik in de praktijk niet verwacht maar ik vind het zo raar dat ik maar amper op een piekwaarde 4MB/s haal. De afstanden zijn niet zo gek en volgens de Airport heb ik een uitstekende verbinding.

Ik vraag me nu af of je de theoretische 16,25MB/s moet halen wanneer je een bestand kopieert van een draadloze computer naar een andere draadloze?
Of haal je deze theoretische snelheid enkel als je kopieert van een draadloze computer naar één die is aangesloten met UTP?

Verwijderd

Die theoretische snelheid haal je nooit. Naar een bedrade computer zal sneller zijn dan naar een draadloze computer (ongeveer een factor 2 hier, maar dat is op 54mbit) maar het maximum haal je nooit, hooguit de helft daarvan...
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.