Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een middag puzzelen ben ik er nog steeds niet uit... hoe deel je bestanden tussen XP en Mac?
Ik heb een Airport Extreme met daaraan een XP pc aangesloten(bedraad), en draadloos hangt er een Macbook aan. Allebei kunnen ze moeiteloos online via de Airport Extreme.

Maar nu zou ik graag de twee machines koppelen en draadloos bestanden uitwisselen. Aan de pc hangt een externe schijf welke ik wil benaderen als ik op mijn macbook zit. Is het mogelijk om via de Mac hier zowel op te lezen als te schrijven? En zoja, hoe moet dit dan? Help...Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 21:59
Ja dat kan, zolang de externe schijf aan de xp machine FAT is geformatteerd, bij NTFS kan je alleen lezen. Hoe dat moet kan je bij Google of macmiep.nl vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justinb81 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:40:
Ja dat kan, zolang de externe schijf aan de xp machine FAT is geformatteerd, bij NTFS kan je alleen lezen. Hoe dat moet kan je bij Google of macmiep.nl vinden.
NEE. Het filesystem waaronder de disk is geformatteerd maakt niet uit, zolang het systeem waar hij aanhangt 'm maar kan lezen en schrijven. Omdat je de schijf deelt over het netwerk is het nog steeds XP die 'm leest en schrijft; OSX praat vervolgens SMB tegen de windows computer, wat windows op zijn beurt weer vertaalt naar NTFS of FAT. Zo kan een windows machine ook gebruik maken (via SMB) van een gedeelde disk op de mac, terwijl het standaard geen HFS+ kan lezen.

Files delen over en weer werkt hier prima, maar er zijn wat dingen die je wilt controleren:
- Heb je aan beide kanten dezelfde username/password?
- Heb je aan beide kanten de firewall uitgezet, of in ieder geval bestandsdelen toegestaan?
- Kunnen de computers elkaar wel 'zien'? (ping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qlone:
Het pingen heb ik al geprobeerd, maar schijnbaar hebben mijn Mac en XP-pc hetzelfde IP adres...ik weet dus niet of ik vanuit mijn Mac mijn pc heb gepingd, of dat ik mijn Mac zelf heb gepingd...

Dit lijkt heel stom: maar ik weet niet hoe ik een username/password gelijkmaak. Ik heb al in netwerkvoorkeuren gekeken en ook in het Airport configuratieprogramma van alles geprobeerd...maar ze zien elkaar maar niet... bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik denk dat je dan eerst dat IPadres probleem zal moeten oplossen. Staan ze beide op een IP krijgen van een DHCP? Zorg je er ook voor dat er maar 1 DHCP in het netwerk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe je dit met het Airport Configuratieprogramma? Maar ik kan wel met beide computers online komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je dit?

Bij het Airport Configuratieprogramma, Internet, en dan staat er onderaan:

Geef op of u wilt dat dit station één ip adres deelt met draadloze clients via DHCP en NAT, een reeks statische IP-adressen verspreid via DHCP of fungeert als brug, met vervolgens de drie opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan de Extreme ook als switch opereren, zodat mijn modem/router de IP's uit kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Ja hij kan in bridge mode. Zo gebruik ik hem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Gebruik hem ook in bridge modus. De Zyxel 2602 doet alleen het modem werk en de Airport als switch, firewall, accesspoint, etc. Werkt top!

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey

Heb vandaag ook een AirPort Extreme gekocht moet zeggen om op internet te komen was een eitje, hoop nu dat hij het langer en beter doet dan mijn mijn lynksys router, Maar nu het probleem ik heb een netwerkhardeschijf en deze kan ik nu niet meer vinden. Net zoals dat hij nu de windows computer niet meer kan vinden.

Heeft iemand mischien ervaringen hier mee,

En ja ik weet dat ik via een usb poort ook alles kan aansluiten. wat met harde schijven te maken heeft.

Sander Moolenschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
Herstart die schijf eens, zodat hij een nieuw ip adres krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey

ja heb ik geprobeert werkte even maar daarna niet meer. Voor mijn windows computer die de schijf ook niet meer gevonden kreeg is het probleem wel opgelost.

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan de Extreme een beetje met VOIP omgaan als je 'm als router gebruikt? Kan er niet echt iets zinnigs over vinden. Het gaat dus om een IP-phone die er bedraad aan komt hangen en moet kunnen voipen, en als het even kan zonder port forwards enzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kickje voor de post hierboven. Iemand? Ik weet dat het bizar is, maar er is dus echt niets over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:10
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:32:
Kan de Extreme een beetje met VOIP omgaan als je 'm als router gebruikt? Kan er niet echt iets zinnigs over vinden. Het gaat dus om een IP-phone die er bedraad aan komt hangen en moet kunnen voipen, en als het even kan zonder port forwards enzo.
Als de internetverbinding direct op de extreme binnenkomt lijkt mij dat het zou moeten werken.
De extrem is niet specifiek gemaakt voor voip en ik heb het ook nog niet geprobeerd.
Misschien kun je een keer naar een reseller gaan met je voip-telefoon en vragen of je het mag proberen.

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe ik de poorten van bittorent goed kan forwarden, ik vind het poortinstel scherm erg vaag vergeleken met die van andere routers...

Is er overigens ook een mogelijkheid tot één computer DMZ te maken? Dit kan ik ook nergens vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 21:13:
Is er overigens ook een mogelijkheid tot één computer DMZ te maken? Dit kan ik ook nergens vinden..
Is dit een Windows of een Mac computer? Bij een Windows computer kan ik je niet aanraden dit te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 21:17:
[...]

Is dit een Windows of een Mac computer? Bij een Windows computer kan ik je niet aanraden dit te doen...
Ja het is een beetje een vage situatie:

Modem/router (transparant) -> Airport Extreme -> Computers

Ik vrees dat de modem ook een ingebouwde firewall heeft en wilde de Airport Extreme DMZ host maken, zodat al het verkeer hiernaar toe open is. Nu vraag ik me af of ik het Airport ID of het Ethernet ID van de Extreme moet invullen bij DMZ opties van de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
De AEBS een dmz geven in de hoop dat je voor alle computers er achter ook niks in hoeft te stellen qua poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:01:
De AEBS een dmz geven in de hoop dat je voor alle computers er achter ook niks in hoeft te stellen qua poorten?
Ja, ik dacht dat is een goed plan, maar de snelheid kakt dan in elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
"After the release of today's Time Machine and Airport update, several readers report that Time Machine now supports backups to USB drives connected to your Airport Extreme basestation. This configuration essentially reproduces the functionality of Apple's Time Capsule product.

Apple had originally advertised these "AirPort Disk" wireless backups as a feature for Leopard, but this feature was removed prior to its launch. Speculation had suggested that it may have been due to some unresolved security issues, but Apple has made no official statements. While there had been workarounds published, today's update appears to officially restore this feature." Mac Rumors

TimeMachine en Airport updates.

[ Voor 65% gewijzigd door Zware Unit op 20-03-2008 07:48 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
Sinds een week zijn we overgestapt van KPN IPB met experiabox naar Telfort, daarbij geen uitgebreid wifi modem meer. Dus het oude B accespoint met WEP beveiliging maar weer uit de kast getoverd. Echter is dit geen pretje, het is traag en onveilig.

Nu is mijn vraag of het gebruik van de airdisk inmiddels al is verbeterd? Of is het nog steeds ontzettend traag? In dat geval is het misschien verstandiger om voor de express te gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door .NCK op 31-03-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Mijn vader heeft sinds kort ook een laptop (geen Apple, eigenwijs). Nu heb ik ze net naast elkaar gezet en even de speedtest gedraaid van speedtest.nl om aan te tonen dat mijn macbook met "N" dus een stuk sneller is. Maar ze geven allebij nagenoeg dezelfde resultaten, 630Kbyte/s (iets meer, iets minder) ook na verschillende pogingen. Wij hebben Chello Power wat aangeeft 6Mbps als downloadsnelheid heeft. Zowiezo lijkt mij dat de snelheid veel te laag is voor wat Chello ons belooft maar dat er geen verschil zit in "N" en "G" vond ik ook vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabulaus schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 20:51:
Mijn vader heeft sinds kort ook een laptop (geen Apple, eigenwijs). Nu heb ik ze net naast elkaar gezet en even de speedtest gedraaid van speedtest.nl om aan te tonen dat mijn macbook met "N" dus een stuk sneller is. Maar ze geven allebij nagenoeg dezelfde resultaten, 630Kbyte/s (iets meer, iets minder) ook na verschillende pogingen. Wij hebben Chello Power wat aangeeft 6Mbps als downloadsnelheid heeft. Zowiezo lijkt mij dat de snelheid veel te laag is voor wat Chello ons belooft maar dat er geen verschil zit in "N" en "G" vond ik ook vreemd.
Geen flauw idee hoe je erbij komt, maar als je een internetverbinding van slechts 6 megabit hebt zul je het verschil tussen jouw Macbook op N en je vaders laptop op G niet merken.

Heb je uberhaupt wel een N router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabulaus schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 20:51:
Ahum, 630 Kbytes/s is ongeveer 5 Mbps (630 * 8). Dus Chello komt aardig in de buurt bij de beloofde 6 Mbit. Waarschijnlijk haal je dat door de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een redelijk groot probleem met m'n AE: telkens als ik een nieuwe firmware installeer, zie ik mijn draadloos internet niet meer, en moet ik een rollback doen naar versie 7.1 of lager. Nu zou ik echt graag backups (time machine) willen nemen via een HDD die aan m'n AE, en dus moet ik daarvoor upgraden...

iemand dit probleem al eens tegengekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:04
.NCK schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:32:
Sinds een week zijn we overgestapt van KPN IPB met experiabox naar Telfort, daarbij geen uitgebreid wifi modem meer. Dus het oude B accespoint met WEP beveiliging maar weer uit de kast getoverd. Echter is dit geen pretje, het is traag en onveilig.

Nu is mijn vraag of het gebruik van de airdisk inmiddels al is verbeterd? Of is het nog steeds ontzettend traag? In dat geval is het misschien verstandiger om voor de express te gaan.
Dit wil ik eigenlijk ook wel weten. Is er iemand die daar antwoord op heeft?

EDIT: ik heb mijn Airport Extreme binnen en de snelheid met kopieren naar mijn externe harde schijf is een bedroevende 6 MB/s maximaal.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 27-04-2008 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43
Sinds een aantal dagen probeer ik poort 20 open te forwarden naar mijn NAS. Poort 21 en 22 lukken prima, maar 20 blijft dicht... (getest met GRC.com)

Hebben meer mensen hier problemen mee? De setup is als volgt:

UPC modem -> Airport Extreme N -> QNAP 209 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Macondo:

Als je de "N" en "G" door elkaar gebruikt is het hele netwerk toch altijd "G" oftewel hij neemt de laagste snelheid aan van de devices die je gebruikt ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 11:18:
@Macondo:

Als je de "N" en "G" door elkaar gebruikt is het hele netwerk toch altijd "G" oftewel hij neemt de laagste snelheid aan van de devices die je gebruikt ?
hij gebruikt de laagste snelheid van de apparaten in het netwerk die in gebruik zijn. Dus als je een MBP hebt met 802.11N en een MB met 802.11G en ze zijn allebei verbonden dan is je netwerk op dat moment 802.11G snelheid. zet je echter je MB uit, dan gaat het WiFi overschakelen naar 802.11N en dan haal je ook die snelheden(als het goed is natuurlijk) verder heeft dit dacht ik al nadeel dat hij dan 802.11N op een 2,4Ghz band doet, en dus niet het meest ideale: 5Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nu eigeljk het verschil tussen een Airport Express en en Airport Extreme.
Heb momenteel 2 vaste windows pc's, 1 windows laptop en 1 macbook pro. Vandaag heeft mijn d-link plots de geest gegeven en ben dus opzoek naar een (n)-router. Ik heb hier nog wel een switch staan..werkt dus een express+switch(dan heb ik eigelijk alles wat een extreme kan? ) evengoed als een extreme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:40:
Wat is nu eigeljk het verschil tussen een Airport Express en en Airport Extreme.
Heb momenteel 2 vaste windows pc's, 1 windows laptop en 1 macbook pro. Vandaag heeft mijn d-link plots de geest gegeven en ben dus opzoek naar een (n)-router. Ik heb hier nog wel een switch staan..werkt dus een express+switch(dan heb ik eigelijk alles wat een extreme kan? ) evengoed als een extreme?
http://www.apple.com/benl/wifi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:40:
Hallo Rob2809,

Ik heb een Airport Extreme te koop staan voor €125. Zie deze link. Misschien is dat wat voor jou. Er zit nog garantie op tot 1 oktober 2008. Ik verkoop hem omdat ik een Time Capsule wil kopen, verder voldoet hij perfect. Mocht je interesse hebben, dan kun je me het beste mailen op mail [at] luuknouwen [punt] nl. Mocht iemand anders interesse hebben, dan mag die me ook mailen. Je hebt geen Direct Message aanstaan en geen emailadres in jouw profiel, anders had ik direct contact met je opgenomen.

Op een externe switch kun je meestal geen printer of externe HDD aansluiten. Tevens kun je bij een switch geen DHCP/NAT/Port forwarding instellen. Daarnaast halen veel goedkope switches niet het maximale bij gigabit. Ik haal met de Airport Extreme max 56 MB/s. Dat is geen volledige gigabit, maar de harde schijf in mij Macbook gaat niet harder ;) De meeste gigabitswitchen hebben een 100 mbit uplink naar de modem. Dat is geen probleem, totdat je er een tweede switch op gaat aansluiten.Tevens is een losse goede gigabit switch met een Airport Express waarschijnlijk duurder dan een Airport Extreme. Daarnaast is een Airport Extreme zeer gemakkelijk in te stellen met de andere software. Je moet maar afwachten of dat bij een andere router het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 06-05-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de airport extreme geconfigureerd maar vindt toch dat bestanden kopieren tussen computer enorm traag gaat. Momenteel een map aan het kopieren tussen twee MBP en dat gaat maar tegen +-1mB/sec. Mijn 20mbit lijntje wordt wel zeer goed benut want downloaden via het internet gaat tege 2mB/sec... bizar dat dat dubbel zo snel gaat:s Wat doe ik fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 00:42:
Ik heb net de airport extreme geconfigureerd maar vindt toch dat bestanden kopieren tussen computer enorm traag gaat. Momenteel een map aan het kopieren tussen twee MBP en dat gaat maar tegen +-1mB/sec. Mijn 20mbit lijntje wordt wel zeer goed benut want downloaden via het internet gaat tege 2mB/sec... bizar dat dat dubbel zo snel gaat:s Wat doe ik fout ?
Hoe maken de 2 MBP's verbinding met de AE? Als dat draadloos is, heb je de draadloze verbinding niet ingesteld op 802.11B? Of zit er een een 802.11B-apparaat in je verbinding, dan neemt de AE namelijk 802.11B-snelheid aan voor alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

1 MB/s voor draadloos naar draadloos is redelijk voor een 54Mbit verbinding hoor. Alle apparaten moeten de maximaal haalbare 2 tot 3 MB/s namelijk delen, het is niet zoals switched Ethernet dat elk apparaat z'n eigen 54Mbit krijgt. Voor meer snelheid zou je naar N moeten gaan; als je al op N zit moet je je netwerk misschien N-only maken, want een ouder G apparaat trekt de snelheid omlaag naar 54Mbit zodra die actief is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:30:
1 MB/s voor draadloos naar draadloos is redelijk voor een 54Mbit verbinding hoor. Alle apparaten moeten de maximaal haalbare 2 tot 3 MB/s namelijk delen, het is niet zoals switched Ethernet dat elk apparaat z'n eigen 54Mbit krijgt. Voor meer snelheid zou je naar N moeten gaan; als je al op N zit moet je je netwerk misschien N-only maken, want een ouder G apparaat trekt de snelheid omlaag naar 54Mbit zodra die actief is.
Een MBP heeft N. Ik weet echter niet of je die nog moet enabelen met speciale software (zoals bij een MB non-Pro met Tiger). Daarnaast is 54 Mbit/s bijna 7 Megabyte/s. Daargaat natuurlijk nog een stuk af wegens overhead/foutcorrectie/slecht bereik, maar dan is 1 MB/s nog steeds erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet niet hoe gelukkig jij bent, ik heb helaas in alle jaren dat ik 802.11G gebruikte nooit meer praktijk snelheid gehaald dan 2,9 MB/s... en dat schijnt meer voor te komen geloof ik. Waarom weet ik ook niet exact, maar het wireless protocol heeft nogal wat overhead. Met N haal je in praktijksituaties wel makkelijk 7 MB/s, maar ook dat is afhankelijk van hoe ver je van je accesspoint af zit, en of je 2.4 GHz gebruikt of 5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 10:27:
[...]

Hoe maken de 2 MBP's verbinding met de AE? Als dat draadloos is, heb je de draadloze verbinding niet ingesteld op 802.11B? Of zit er een een 802.11B-apparaat in je verbinding, dan neemt de AE namelijk 802.11B-snelheid aan voor alle apparaten.
MBP's maken draadloos verbinding met de AE. En er zit inderdaad nog een HP laptop met G snelheid op het netwerk van daar dus de "lage" snelheid. Thx voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb thuis twee Mac computers, 1 Windows computer, een PlayStation 3 en een Wii. Dat de computers met de Airport Extreme werken mag ik aannemen. Maar hoe zit het met de PlayStation 3 en de Wii? Kunnen die ook draadloos verbinding maken? Als dat niet het geval is, kunnen ze wel met een draad verbinding maken? Of is het helemaal niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet niet uit mijn hoofd of die consoles de mogelijkheid hebben voor een draadloze netwerkverbinding, maar met een draad zou natuurlijk gewoon moeten lukken. De Extreme heeft 3 LAN poorten die samen met de draadloze verbinding gedeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Wii en Playstation hebben WiFi, dus dat werkt gewoon. Zoiets is simpel op te zoeken op internet en zou je als bezitter zelf ook moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ook een Airport Express met @Home kabel? Werkt dat ook? Lees namelijk nog wel is dat het niet (goed?) werkt met kabel internet. Iets met mac cloning ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

baquelappe schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 09:55:
Wii en Playstation hebben WiFi, dus dat werkt gewoon. Zoiets is simpel op te zoeken op internet en zou je als bezitter zelf ook moeten weten.
Dat hoopte ik al. Maar omdat je bij Windows en op de Mac software moet installeren, begon ik te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:47:
[...]

Dat hoopte ik al. Maar omdat je bij Windows en op de Mac software moet installeren, begon ik te twijfelen.
Dat software is alleen zodat je via je pc/mac de AE kan aanpassen en updaten. Je hebt het niet nodig voor een gewone verbinding :)

offtopic:
Mijn Wii 'hangt' ook aan mijn AE :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk. Dat is de vette info! Ik ga op het bestelknopje drukken :)

Ik heb hem toch gehaald bij de Apple Reseller. Damn, waarom kan niet elk product van Apple zijn? Hoe simpel kan die installatie? Heerlijk gewoon. En het werkt, razendsnel. Kan gewoon bij mijn externe schijf en printer komen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk,

Ik heb je airport extreme binnen (10/100/1000) en de WAN poort doet het niet. Ik heb al verscheidene kabels geprobeerd; ook kabels die in mijn andere airport extreme (10/100) wel werken. Ik heb ook alle 'ethernet WAN port' settings al geprobeerd en alleen de 'automatic' geeft aan dat er een kabel in zit, de andere niet. Static IP invullen werkt ook niet. Settings en firmware (7.3.1) zijn exact overgenomen van een wel werkende (10/100) airport extreme. :(

Iemand een idee wat ik verder kan proberen.

Marc

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 23:33:
Luuk,

Ik heb je airport extreme binnen (10/100/1000) en de WAN poort doet het niet. Ik heb al verscheidene kabels geprobeerd; ook kabels die in mijn andere airport extreme (10/100) wel werken. Ik heb ook alle 'ethernet WAN port' settings al geprobeerd en alleen de 'automatic' geeft aan dat er een kabel in zit, de andere niet. Static IP invullen werkt ook niet. Settings en firmware (7.3.1) zijn exact overgenomen van een wel werkende (10/100) airport extreme. :(

Iemand een idee wat ik verder kan proberen.

Marc
Ik heb je email gestuurd. Waarschijnlijk is het beter het probleem via email op te lossen, omdat ik daar sneller op reageer.

EDIT: probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He goede tip Luuk ... bedankt.

Het volgende is aangeraden en heeft het probleem opgelost:

> Een veel voorkomend probleem bij kabelmodems is dat zij bij aansluiten van een nieuwe pc of
> router deze niet herkennen. Dit was met name bij Arris-modems, maar ook bij Motorola.
> Je kunt dat vaak alsvolgt oplossen:
> - Sluit de Airport Extreme aan op de modem
> - Haal het @Home-modem van de stroom
> - Haal de coaxkabel eraf (dit is de kabel die naar de aansluiting in de muur loopt en meestal is het ook de enige kabel die erop gedraaid is)
> - Zet de stroom terug op de @Home-modem (coaxkabel blijft los)
> - Wacht één minuut
> - Haal de stroom van de @Home-modem
> - Sluit de coaxkabel weer aan
> - Sluit de stroom van de @Home-modem weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 19:21:
He goede tip Luuk ... bedankt.

Het volgende is aangeraden en heeft het probleem opgelost:

> Een veel voorkomend probleem bij kabelmodems is dat zij bij aansluiten van een nieuwe pc of
> router deze niet herkennen. Dit was met name bij Arris-modems, maar ook bij Motorola.
> Je kunt dat vaak alsvolgt oplossen:
> - Sluit de Airport Extreme aan op de modem
> - Haal het @Home-modem van de stroom
> - Haal de coaxkabel eraf (dit is de kabel die naar de aansluiting in de muur loopt en meestal is het ook de enige kabel die erop gedraaid is)
> - Zet de stroom terug op de @Home-modem (coaxkabel blijft los)
> - Wacht één minuut
> - Haal de stroom van de @Home-modem
> - Sluit de coaxkabel weer aan
> - Sluit de stroom van de @Home-modem weer aan
Het bovenstaande geldt overigens ook voor alle andere kabelboeren zoals UPC en Ziggo. Tevens kan dit een storing door slecht signaal ook oplossen. Veel beter dan een normale reset.

Maar goed, ik ben blij dat het probleem is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
een vraagje over het schakelen tussen N en G.

mijn iMac werkt met N en mijn PC met G, maar de PC staat minder vaak aan, zal de Extreme automatisch schakelen naar G als de PC aan gaat en weer terug naar N als die weer uit staat ?
en geldt dit ook voor mijn iPhone als die op de Wifi netwerk zit ?

of moet dit ik eenmalig instellen, en dan maar permanent op G, anders zal de PC / iPhone niet werken ?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian.
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 12:05
Heeft iemand ervaring met een printer aansluiten aan de airport? Dit kon toch dacht ik gelezne te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absrnd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:09:

mijn iMac werkt met N en mijn PC met G, maar de PC staat minder vaak aan, zal de Extreme automatisch schakelen naar G als de PC aan gaat en weer terug naar N als die weer uit staat ?
Staat dit niet gewoon los van elkaar als 'ie in g/n modus draait? Gaat de PC dan niet gewoon via g en de Mac via n, tegelijkertijd?

edit: @RoelJewel: Weer wat geleerd :)
Rian. schreef op zondag 25 mei 2008 @ 11:57:
Heeft iemand ervaring met een printer aansluiten aan de airport? Dit kon toch dacht ik gelezne te hebben?
Ik heb er een USB-hub aan hangen met twee printers en één HDD. Werkt super :) Speciale functies, zoals duplex printing, werkt ook gewoon prima op deze manier.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:27
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:21:
[...]

Staat dit niet gewoon los van elkaar als 'ie in g/n modus draait? Gaat de PC dan niet gewoon via g en de Mac via n, tegelijkertijd?
De router gaat naar g als er een g-apparaat wordt aangesloten. Die snelheid geldt dan voor alle aangesloten apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
RoelJewel schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:24:
[...]

De router gaat naar g als er een g-apparaat wordt aangesloten. Die snelheid geldt dan voor alle aangesloten apparaten.
Maar wat versta jij onder "aangesloten", als je de eerste keer alles werkend maakt, of als de PC met G aan gaat ?
daar zit nou mijn vraag :)

als de eerste installatie bepaald wat het netwerk gebruikt G of N, dan zou ik never een N netwerk kunnen maken omdat mijn iPhone never niet N gebruikt, (de PC kan ik upgraden ).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:27
absrnd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:50:
[...]

Maar wat versta jij onder "aangesloten", als je de eerste keer alles werkend maakt, of als de PC met G aan gaat ?
daar zit nou mijn vraag :)

als de eerste installatie bepaald wat het netwerk gebruikt G of N, dan zou ik never een N netwerk kunnen maken omdat mijn iPhone never niet N gebruikt, (de PC kan ik upgraden ).

.
Heeft dat niet te maken met het wel of niet op n-only zetten? In dat geval kun je idd je iPhone niet gebruiken, maar wel de n-snelheid benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren gepoogd een extreme met een upc modem te laten praten. Hmmm...bye bye zondagavond.

Idee was om van: [UPCmodem > Linksys > PC + MacBook], naar [UPCmodem > AE > PC + Macbook] te gaan. Kleinigheid zou je zeggen. Wat wel werkt is: UPCmodem > Linksys > AE > etc.

Blijkbaar krijgt de AE geen ip-adres van Chello. Althans, de mac airport utility geeft aan dat het t/m de ISP goed gaat maar dat ie niet op internet kan. Mijn modem is overigens een Terrayon.

De harde reset als verder terug door Luuk beschreven heb ik nog niet uitgevoerd. Aangenomen dat dat niet werkt, kan iemand me verder helpen ? Ik wil nl. een volledig n-netwerk bouwen met time machine backups etc.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
Moet je niet bij chello op zo'n speciaal systeem inloggen om een je modem dat mac adres te laten accepteren?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op maandag 26 mei 2008 @ 08:38:
Moet je niet bij chello op zo'n speciaal systeem inloggen om een je modem dat mac adres te laten accepteren?
Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik dacht dat ze bij chello gestopt waren met de MAC-check....

Anyway, vandaag is de helpdesk open dus we zullen het zometeen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 08:37:
Gisteren gepoogd een extreme met een upc modem te laten praten. Hmmm...bye bye zondagavond.

Idee was om van: [UPCmodem > Linksys > PC + MacBook], naar [UPCmodem > AE > PC + Macbook] te gaan. Kleinigheid zou je zeggen. Wat wel werkt is: UPCmodem > Linksys > AE > etc.

Blijkbaar krijgt de AE geen ip-adres van Chello. Althans, de mac airport utility geeft aan dat het t/m de ISP goed gaat maar dat ie niet op internet kan. Mijn modem is overigens een Terrayon.

De harde reset als verder terug door Luuk beschreven heb ik nog niet uitgevoerd. Aangenomen dat dat niet werkt, kan iemand me verder helpen ? Ik wil nl. een volledig n-netwerk bouwen met time machine backups etc.

Alvast bedankt
Het MAC-adres van je PC/router wordt bij UPC sinds (ongeveer) een jaar niet meer geregistreerd (dat was voorheen wel). Echter kan het nog steeds zijn dat de modem de Airport Extreme niet ziet. De al eerder door mij genoemde procedure kan dat verhelpen. Het MAC-adres van je vorige router clonen kan ook. Ik weet echter niet of de Airport Extreme dat kan (verwacht het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb sinds vandeweek ook een Airport Extreme N, ben er erg tevreden mee. Haal snelheden die ik eerder niet haalde en dat was mijn voornaamste doelstelling.

Heb echter 1 'probleem': wake on lan.

Op de airport extreme is het niet mogelijk het wake on lan packet door te sturen (las ik), dus heb ik met een kabel een WRT54G aan de extreme gehangen. Op deze router heb ik DHCP uitgezet en ik heb hem een vast ip gegeven binnen de range van het netwerk van de extreme.
Eenmaal aangesloten wordt hij herkend en kan ik hem ook pingen (kan ook bij de webinterface van de WRT54G via de extreme, dus hij is in principe goed aangesloten).

Ik heb nu op de extreme, UDP poort 9 doorgestuurd naar het interne ip van de WRT54G ook op poort 9.
Toen ik de WRT wilde instellen om het magic packet te broadcasten zag ik dat je op de WRT geen poort kunt mappen naar ip .255, maar na wat googlen las ik een oplossing op dit blog: subnet mask op 255.255.255.128 in plaats van 255.255.255.0, en vervolgens via port mapping UDP 9 broadcasten naar 10.0.1.127:9

Vervolgens leek het me dat ik het subnet van mijn Extreme ook zou moeten veranderen naar max .128 ipv .255, maar als ik dit doe en wake on lan test werkt het niet. Heb ook gekeken of subnet bij de Extreme op .255 laten staan werkt, maar zelfde slechte resultaat.

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een western digital Mybook essential aangeschaft om aan men airport extreme te hangen. De schijf kan ik prima vinden van op al mijn pc's(windows en mac) dus dat werkt perfect. Wanneer ik echter time machine probeer op mijn mac dan kan hij geen "reservekopieschijf" vinden :| Nochtans las ik op verschillende sites dat met de laatste nieuwe airport extreme firmwire het toch mogelijk zou zijn om time machine te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 02:23:
Vandaag een western digital Mybook essential aangeschaft om aan men airport extreme te hangen. De schijf kan ik prima vinden van op al mijn pc's(windows en mac) dus dat werkt perfect. Wanneer ik echter time machine probeer op mijn mac dan kan hij geen "reservekopieschijf" vinden :| Nochtans las ik op verschillende sites dat met de laatste nieuwe airport extreme firmwire het toch mogelijk zou zijn om time machine te gebruiken...
Hoe heb je je harddisk geformateerd? Ik dacht dat dat wel belangrijk was namelijk. Mijn FAT32 schijf wordt ook niet herkend als TimeMachine drive. Volgens mij moest het Mac Journaled (of hoe heet het ook alweer) zijn. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Kun je met de AE ook een scanner delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Merkt iemand iets van de update? Inmiddels gebruik ik het wireless gedeelte alleen nog maar voor een oude G powerbook :P Rest zit allemaal via draad. Blijft aanmodderen met dat wireless :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:20:
Merkt iemand iets van de update? Inmiddels gebruik ik het wireless gedeelte alleen nog maar voor een oude G powerbook :P Rest zit allemaal via draad. Blijft aanmodderen met dat wireless :Y)
Nope, hier werkt alles al tijden prima met m'n BaseStation. Timemachine, wireless nergens problemen mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
baldbelow schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:05:
Kun je met de AE ook een scanner delen?
Nee, dat kan niet, enkel schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tofu schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 10:50:
Nee, dat kan niet, enkel schijven.
En printers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Voor iedereen die van plan is een Airport Extreme te kopen;

Deze week staat er in de folder van de MediaMarkt een Airport Extreme voor 89,- euro, dit is echter een drukfout! Het moet 149,- zijn, in de winkel hangt er een prijskaartje met daarop ook 149,-. als je echter opmerkt dat er in de folder 89,- staat zal hij 'm gewoon meegeven voor 89,-.

Ik was namelijk gister in de Media Markt, dacht dus al dat het de oude was, echter is 't gewoon de nieuwe en de verkoper vertelde me dat 'ie m dus eigenlijk gewoon mag meegeven voor 89,- euro. Je bent 'n eikel als 'm dan laat liggen natuurlijk! :o

Was bij MM in Eindhoven, weet niet of het overal werkt (normaal is 't toch drukfouten voorbehouden enz.?) maargoed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwinh schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 07:51:
[...]

Hoe heb je je harddisk geformateerd? Ik dacht dat dat wel belangrijk was namelijk. Mijn FAT32 schijf wordt ook niet herkend als TimeMachine drive. Volgens mij moest het Mac Journaled (of hoe heet het ook alweer) zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Staat in FAT32. Als ik hem gewoon via usb aansluit op mijn MBP dan krijg ik direct melding om hem voor time machine te gebruiken. Aangesloten op airport extreme krijg ik geen melding en als ik dan time machine open dan kan hij die schijf ook niet vinden. Normaal moet dit toch perfect kunnen om time machine te gebruiken via mijn wireless MBP, met WD Mybook aangesloten op airport extreme??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:01
Ik dacht een keer gelezen te hebben dat dit niet werkt met FAT32. Probeer eens als je de drive met een Mac file system formateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versc049
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-08 16:02
Sinds geruime tijd heb ik prima werkend draadloos netwerk met een Airport Extreme en een Airport Express. Sinds vorige week heb ik aan dit netwerk een 2e Airport Express (bedraad aan een Windows PC en een USB printer) toegevoegd, ook dit werkt prima.

Het enige wat "opeens" veranderd is dat ik iedere keer dat in mijn iMac opstart handmatig mijn draadloze netwerk moet kiezen, ondanks het feit dat dit netwerk als standaard is ingesteld. Ook als ik mijn iMac een tijdje niet gebruik moet ik opnieuw handmatig mijn netwerk selecteren.

Ik heb al in forums op Got en Apple en via Google gezocht maar ben helaas de oplossing voor dit probleempje nog niet tegengekomen. Wellicht dat er iemand hier is die weet hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iworx schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 23:18:
[...]

Printen werkt perfect -- geen problemen tegengekomen.
Er hangt hier een Canon Pixma IP 5000 aan.
Hoe is het volgende probleem op te lossen??:
Printers worden gevonden door de Extreme, geen probleem.
Maar de printers aansturen met hun (Driver)Software is niet meer mogelijk vanaf andere Mac's/Pc's.
Bijv. van zo'n Canon Pixma IP5000. het menu (met instellingen; inktniveau, etc) is niet meer te benaderen.
Wat gaat hier fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
versc049 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:55:
Het enige wat "opeens" veranderd is dat ik iedere keer dat in mijn iMac opstart handmatig mijn draadloze netwerk moet kiezen, ondanks het feit dat dit netwerk als standaard is ingesteld. Ook als ik mijn iMac een tijdje niet gebruik moet ik opnieuw handmatig mijn netwerk selecteren.
Hier hetzelfde. Dit was bij mij overigens ook al bij de vorige twee versies van de firmware. Netwerk kan gewoon gevonden worden, maar automatisch selecteren vertikt ie. Alle preferences in m'n MacBook weggehaald, netwerk in AEBS opnieuw ingesteld en als enige in Leopard toegevoegd, maar hij wil 'm niet pakken. Een ander netwerk (niet op de AEBS) gaat probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allen,

zoals ik kan lezen neemt de AE de snelheid over van de laagste verbinding van een actief verbonden apparaat (hij moet aan staan dus). Klopt?

Nu is mijn vraag; geldt dit ook voor een verbinding via een kabel met de Gigabit switch?

Mijn (gewenste) situatie;

ADSL2 modem => AE + usb HD => ibook g3 (wireless G) + PC (wireless N) + multimediacentre (kabel Gigabit)

Kortom; kan ik tegelijkertijd een HD film kijken die op de USB HD staat en met mijn oude g3 surfen zonder dat de kabel verbinding minder wordt (naar de snelheid van mijn g3 verbinding) zodat mijn film er niet uit klapt?

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:08:
Allen,

zoals ik kan lezen neemt de AE de snelheid over van de laagste verbinding van een actief verbonden apparaat (hij moet aan staan dus). Klopt?
Nee, klopt niet. Een wireless schakelt alleen terug naar een lage snelheid zodra er ook daadwerkelijk met een traag apparaat wordt gecommuniceerd.
Kortom; kan ik tegelijkertijd een HD film kijken die op de USB HD staat en met mijn oude g3 surfen zonder dat de kabel verbinding minder wordt (naar de snelheid van mijn g3 verbinding) zodat mijn film er niet uit klapt?
De bedrade snelheid heeft niets te maken met de snelheid van het draadloze gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:12:
[...]

Nee, klopt niet. Een wireless schakelt alleen terug naar een lage snelheid zodra er ook daadwerkelijk met een traag apparaat wordt gecommuniceerd.

[...]

De bedrade snelheid heeft niets te maken met de snelheid van het draadloze gedeelte.
Bedankt voor je snelle reactie!

Voorlopig, voor aanschaf nog één vraag; is de N snelheid snel genoeg om HD films over te pompen of raden jullie een bedraad netwerk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:25:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie!

Voorlopig, voor aanschaf nog één vraag; is de N snelheid snel genoeg om HD films over te pompen of raden jullie een bedraad netwerk aan?
Ik weet wel dat 802.11 n de mogelijkheid heeft om filmpjes te kijken, maar ik denk niet dat dit voor HD geldt, denk dat je beter via de kabel kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Laatst online: 11-08 20:06
Serenity schreef op zondag 13 juli 2008 @ 19:42:
[...]

Hier hetzelfde. Dit was bij mij overigens ook al bij de vorige twee versies van de firmware. Netwerk kan gewoon gevonden worden, maar automatisch selecteren vertikt ie. Alle preferences in m'n MacBook weggehaald, netwerk in AEBS opnieuw ingesteld en als enige in Leopard toegevoegd, maar hij wil 'm niet pakken. Een ander netwerk (niet op de AEBS) gaat probleemloos.
Dit had ik ook, echter bleek in de network-preferences "Ethernet" ipv "Airport" actief te zijn. Ik had dus gewoon Internet (via manuele selectie), echter gaf de status in de menu-bar "Airport off" aan. Ik heb toen die Ethernet vermelding verwijdert en een Airport toegevoegd en alles werd plots automatisch geselecteerd, beetje counter-intuitive.

Yep, kabel is het beste. Voor full-HD heb je nog steeds iets van 600 mbps nodig geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door vgroenewold op 26-07-2008 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 11:58
Hallo,

Ik heb sinds een niet al te lange tijd een AEBS en ben er erg tevreden over :) Ik heb alleen nog een vraag mbt de router. Geldt de regel dat als er wireless G apparaten verbinding maken met het (wireless N) netwerk, en het netwerk daardoor vertraagt wordt alleen voor Apple produkten, of geldt dit ook voor alle andere merken?

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lau26 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 00:45:
Hallo,

Ik heb sinds een niet al te lange tijd een AEBS en ben er erg tevreden over :) Ik heb alleen nog een vraag mbt de router. Geldt de regel dat als er wireless G apparaten verbinding maken met het (wireless N) netwerk, en het netwerk daardoor vertraagt wordt alleen voor Apple produkten, of geldt dit ook voor alle andere merken?
Je moet het zo zien... een draadloos netwerk is net zo als een groepsgesprek. Alleen praten nu sommige mensen snel, en sommige mensen langzaam. Als een langzaam iemand aan het woord is, moet de rest wachten tot die klaar is met praten... Wie er praat, Karel Appel of iemand anders maakt niet uit, het is de praatsnelheid die bepalend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 01:10:
[...]

Je moet het zo zien... een draadloos netwerk is net zo als een groepsgesprek. Alleen praten nu sommige mensen snel, en sommige mensen langzaam. Als een langzaam iemand aan het woord is, moet de rest wachten tot die klaar is met praten... Wie er praat, Karel Appel of iemand anders maakt niet uit, het is de praatsnelheid die bepalend is.
Ja ik snap wel hoe dat werkt |:( Maar ik wil weten of dat alleen voor Apple hardware geldt of ook voor hardware van andere merken :?

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lau26 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 14:54:
Ja ik snap wel hoe dat werkt |:( Maar ik wil weten of dat alleen voor Apple hardware geldt of ook voor hardware van andere merken :?
Het netwerk wordt gewoon G dan, dus alles heeft er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 15:16:
[...]

Het netwerk wordt gewoon G dan, dus alles heeft er last van.
Ik ben bang dat jij ook niet echt begrijpt wat ik bedoel. Ik bedoel te vragen of dé regel (namelijk die van dat het hele N netwerk langzamer wordt wanneer een G apparaat verbinding maakt met dat N netwerk) alleen geldt voor Apple netwerkapparatuur of dat je dat probleem ook hebt bij netwerkapparatuur van andere merken (in een netwerk met bijv alleen dlink apparatuur)?

Dus ik bedoel niet: Apple netwerkapparatuur ''gemengd'' met netwerkapparatuur van andere merken samen in 1 N netwerk (ik bedoel het afzonderlijk van elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lau26 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 16:03:
[...]

Ik ben bang dat jij ook niet echt begrijpt wat ik bedoel. Ik bedoel te vragen of dé regel (namelijk die van dat het hele N netwerk langzamer wordt wanneer een G apparaat verbinding maakt met dat N netwerk) alleen geldt voor Apple netwerkapparatuur of dat je dat probleem ook hebt bij netwerkapparatuur van andere merken (in een netwerk met bijv alleen dlink apparatuur)?

Dus ik bedoel niet: Apple netwerkapparatuur ''gemengd'' met netwerkapparatuur van andere merken samen in 1 N netwerk (ik bedoel het afzonderlijk van elkaar).
Dat heb ik je met de analogie toch verteld. Als je snapt hoe dat werkt, zoals je korzelig aangaf, dan kan je ook doorredeneren dat dat voor alle apparatuur geldt, ongeacht het merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Wat ik niet helemaal begrijp is het feit dat het hele netwerk trager wordt. Is dit echt wel zo? Want ik communiceer vanuit m'n Mac boven, naar de Extreme beneden op 130 mbps (volgens de Network utility), terwijl ik vanuit de Extreme naar m'n Xbox uiteraard maximaal op 54 mbps zit. Zelfde zou ook gelden als ik m'n iPod Touch inlog op het netwerk. De communicatie tussen de N-apparaten verandert hiermee toch niet? Ik zou dan niet begrijpen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vgroenewold schreef op maandag 28 juli 2008 @ 10:27:
Wat ik niet helemaal begrijp is het feit dat het hele netwerk trager wordt. Is dit echt wel zo? Want ik communiceer vanuit m'n Mac boven, naar de Extreme beneden op 130 mbps (volgens de Network utility), terwijl ik vanuit de Extreme naar m'n Xbox uiteraard maximaal op 54 mbps zit. Zelfde zou ook gelden als ik m'n iPod Touch inlog op het netwerk. De communicatie tussen de N-apparaten verandert hiermee toch niet? Ik zou dan niet begrijpen waarom.
De communicatie tussen de N apparaten onderling verandert niet, dat klopt. Behalve als er een G apparaat aan het zenden is op een lagere snelheid, dan moeten alle andere apparaten N en G wachten op hun beurt. Omdat een G apparaat langzamer zendt, en dus iets langer bezig is met het versturen van een enkel ethernet frame, vertraagt dit het N netwerk.

Je access point weet welke standaard apparaten volgen, en zal snel zenden richting N apparaten, maar broadcast verkeer (netwerkpakketten die naar alle machines toe moeten) zal weer voor vertraging zorgen.

Het werkt dus eigenlijk pas optimaal als alle hosts op je netwerk de N standaard volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Het "wachten op hun beurt" geldt dan alleen wanneer het G-apparaat informatie zend wat door een N-apparaat ontvangen dient te worden om vervolgens weer te kunnen reageren. Dus in het geval dat ik lekker aan het surfen ben met m'n iPod Touch, is er alleen communicatie nodig tussen Touch en Extreme, wat de rest niet vertraagt (voor surfen is ook zenden vanuit de Touch nodig). Toch? Dit om verwarring te voorkomen, want het luistert nogal nauw in de bewoordingen. :) Eigenlijk wat je dus in je 2e alinea schrijft.

Wat versta je precies onder broadcast verkeer? Je bedoelt dat informatie welke naar alle apparaten wordt verzonden vanuit de Extreme, op G snelheid gaan wanneer er een G apparaat aanwezig is? De vertragingen zie ik alleen optreden wanneer er via een G-apparaat, de N-apparaten wordt benadert.

[ Voor 22% gewijzigd door vgroenewold op 28-07-2008 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, het zal de rest wel vertragen als je op bijvoorbeeld zowel een N apparaat als de touch iets aan het downloaden bent...

En, er is nog een factor die meespeelt en die heeft te maken met compatibiliteit. Als een N basisstation geen G netwerken in z'n buurt ziet kan hij zenden op meerdere kanalen tegelijk, wat effectief de doorvoersnelheid ook nog aanzienlijk omhoog werkt. Daarom is de 5 Ghz band op zich ook interessant (al is die volgens mij in Nederland nog niet vrijgegeven). Helaas is het zo dat in ons dichtbevolkte landje er altijd wel een G netwerk ontvangen zal worden, dus op de 2.4Ghz band heb je het 2-kanalen voordeel maar zelden.

Op een 'schoon' N netwerk is het mogelijk doorvoersnelheden van 100Mb/s (megabit per seconde) te halen. Op de AEBS staat dan een connectiesnelheid van +/- 300Mb/s. Zodra er een G netwerk wordt gedetecteerd zakt deze snelheid naar +/-130Mb/s, om interferentie met de bestaande G netwerken te voorkomen. De effectieve doorvoer is dan nog zo'n 50Mb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Het verhaal hier boven klopt niet helemaal. Een draadloos netwerk is niet point-to-point, maar gedeeld met alle deelnemende apparaten. Dat wil dus zeggen dat als er eenmaal iets van of naar een G apparaat gezonden wordt, alle andere apparaten zullen moeten wachten omdat alle apparaten in een draadloos netwerk dezelfde frequentieband delen (aangeduid met het kanaal). Dus als jij aan het surfen bent met je Touch of iets aan het oversturen bent moeten de andere apparaten hun tijd delen, wat dus effectief voor wat lagere snelheden zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digistorm schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:07:
Het verhaal hier boven klopt niet helemaal. Een draadloos netwerk is niet point-to-point, maar gedeeld met alle deelnemende apparaten. Dat wil dus zeggen dat als er eenmaal iets van of naar een G apparaat gezonden wordt, alle andere apparaten zullen moeten wachten omdat alle apparaten in een draadloos netwerk dezelfde frequentieband delen (aangeduid met het kanaal). Dus als jij aan het surfen bent met je Touch of iets aan het oversturen bent moeten de andere apparaten hun tijd delen, wat dus effectief voor wat lagere snelheden zorgt.
Dat zeg ik toch ook?

Om mezelf even te quoten...
Nouja, het zal de rest wel vertragen als je op bijvoorbeeld zowel een N apparaat als de touch iets aan het downloaden bent...
Immers, als je op de N niet bezig bent zal die geen netwerkverkeer genereren en dus ook niet vertraagd worden. Pas als je beide tegelijk gebruikt ga je meer vertraging merken dan je zou verwachten voor een N netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Jullie zeggen hetzelfde, maar Digistorm gaf mij toch het "Aha" gevoel. ;) Ik was in verwarring geraakt omdat ik ook dacht dat het niet point-to-point was en ik las dit verkeerd in de posts van Qlone, 1 kanaal dus en dat is hetgeen de apparaten moeten delen... that makes sense. En het zal dan waarschijnlijk niet om grote verschillen gaan...denk ik zo, aangezien het verkeer vanuit de verschillende N-apparaten simultaan wordt uitgezonden. De vertraging treedt dan pas op in de Extreme router die een keus moet maken tussen afhandeling van de signalen... right? Als dit laatste klopt, dan kan de router dit uiteraard behoorlijk snel doen en simpelweg meer pakketjes afhandelen voor de N-apparaten in een bepaalde tijd, waardoor er effectief niet een situatie is van "op elkaar wachten", maar meer het wegsnoepen van wat afhandelingen van de N-pakketjes. Of het is laat en ik moet echt gaan slapen... ;) De 300 mbps is pas op 5 Ghz toch? Ik denk dat die band wel vrij is, aangezien de Extreme legaal verkocht wordt in NL en ik het daarop kan zetten. Helaas is m'n zender in de pc alleen 2,4.

[ Voor 64% gewijzigd door vgroenewold op 28-07-2008 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

No offense hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meldor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-01-2024
Mijn ervaringen met de Airport extreme zijn goed, solide apparaat. Het enige wat ik niet aan de praat krijg is de hd aan de usb-port. Het ding is fat32 en vanuit mijn macbook is ie te benaderen, maar vanuit windows xp kan ik geen contact krijgen. Kan iemand hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Meldor schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 13:29:
Mijn ervaringen met de Airport extreme zijn goed, solide apparaat. Het enige wat ik niet aan de praat krijg is de hd aan de usb-port. Het ding is fat32 en vanuit mijn macbook is ie te benaderen, maar vanuit windows xp kan ik geen contact krijgen. Kan iemand hierbij helpen?
Bonjour for Windows installeren? :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meldor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-01-2024
Step schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 15:46:
[...]

Bonjour for Windows installeren? :)
Bonjour heb ik al geïnstalleerd ivm printerdeling en dat werkt gewoon vanaf beide (pc en mac). Misschien moet ik het even opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24
Ik ben aan het uitkijken naar nieuwe routers en deze komt in sommige tests redelijk uit de kast. Mijn vraag en hier reeds eerder gesteld maar niet beantwoord. Kan je oneindig veel poorten forwarden bij deze router of is dit beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 21:13

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Zit ook wat te vogelen met het n netwerk, Powerbook is sinds gisteren de deur uit dus ik kan hem nu op n only zetten voor de iMac (de 20" 2,4 Ghz. Penryn vant voorjaar zeg maar).

Ik heb zo wat posts terug zitten lezen en ik heb nog een drietal vragen:

1. Moet je nu nog wat van apple downloaden voor het n netwerk of was dat bij de eerste intel macs?
2. hij staat nu op 5ghz n only, dit is toch de instelling dat hij het snelst moet zijn (ten koste van het bereik dan)?
3. die multicast rate moet die op 24 Mbs staan?
4. hoe meet je nu eienlijk echt die snelheid :)

Ik zit hemelsbreed nu 2 a 3 meter van het station vandaan (zit wel dikke betonvloer tussen). Heb vol bereik op n only @ 5 Ghz.

Ik zit wat naar mijn Lacie (usb aan AE) te kopieeren maar heb nu niet echt het idee dat hij superrap gaat, ik probeer te tellen, en denk zo rond de 2,5 a 3 mb/s.

[ Voor 3% gewijzigd door Peentje op 17-11-2008 21:59 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.