Vandaag moest ook ik er aan geloven, ik heb een Airport Extreme gekocht.
Achtergrond:
Omdat ik al langer niet tevreden was over de prestaties en mogelijkheden van de KPN Experiabox die als access point diende. Het netwerkje bestaat uit: 2x een desktop, een Mac Mini als mediacenter/downloadding, een iBook en een MacBook. Internet wordt verzorgd door Telfort met een simpel Zyxel ADSL modem. Graag wilde ik een aantal beetje moeilijkere dingen doen met mijn netwerkje zoals een VPN tunnel aanleggen naar mijn oude studentenhuis om bestanden uit te wisselen en wat te gamen, een VPN-gateway maken zodat ik makkelijk vanuit de wereld bij mijn eigen fileservertje zou kunnen en een webservertje draaien om wat te prutsen met Exchange. Poging één hierbij was een Draytek 2700 ADSL router die precies aan de specificaties voldoet die ik graag van mijn netwerkje verlangde. Helaas bleek deze niet stabiel te krijgen met mijn internet verbinding. Poging twee was een Netgear WNR854T (eerste generatie draft-N gigabit router) die natuurlijk een waardeloze performance heeft omdat de iBook niet harder kan dan 54mbit. Voor het bedraade deel was dit echter een enorme vooruitgang. In afwachting van een betere doos de Netgear verkocht en op zoek gegaan.
Eisen:
Uit het bovenstaande verhaal heb ik het volgende eisenlijstje overgehouden:
- twee fysiek gescheiden draadloze netwerken voor de verschillende machines zodat ze beiden op maximale snelheid kunnen draaien (dual band dus).
- gigabit poorten
- duidelijke portforwarding en netwerk monitoring
Kanshebbers:
Al snel na het vertrek van de Netgear router kwamen de eerste dual band routers op de markt.
- De Netgear WNDR3300 was de eerste die ik zag. Helaas zonder gigabit ethernet.
- Linksys WRT610N compleet met LELA interface en prijskaartje rond de 160 euro.
En toen kwam een drietal maanden later ook Apple op het geniale idee om een extra radio in de Airport Extreme te stoppen. Met dezelfde prijs als de Linksys was mijn keuze vrij snel gemaakt.
Testjes:
Natuurlijk was mijn eerste vraag: hoe snel is ie nu echt? Met de Experiabox haalde ik steevast 2,4 MB/s bij het pompen van bestanden van en naar mijn laptopje. Het eerste testje met dit apparaat gaf een mooie stabiele lijn op 11,5 MB/s. Dit betreft een kopieeractie binnen dezelfde kamer met zo'n drie meter tussen het basisstation en de laptop.
Vanuit een andere kamer lijkt de verbinding te stotteren. Er komt steeds een seconde lang data binnen, om de volgende seconde stil te vallen. De gemiddelde snelheid is nog steeds hoger dan 54mbit maar het ziet er wel raar uit in de statusbalk. 700MB kopieren duurt op deze manier net geen drie minuten.
De eerste poortforward ging zonder problemen, dus hij heeft een streepje voor op de Netgear WNR854T.
Edit: Omdat de afstand waar het over gaat bijzonder klein is heb ik het zendvermogen op 25% gezet. Dit blijkt het rare piekerige netwerkgedrag te veroorzaken. Als ik hem terugzet op 100% heb ik ook vanaf de bank in de andere kamer netjes 11,5 MB/s.
[
Voor 4% gewijzigd door
hans_lenze op 21-03-2009 20:40
]