voodooless schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:12:
Ik zie echt niet in waarom we dit moeten testen. Ik kan je al op voorhand zeggen dat als de kabels in orde zijn, je totaal geen enkel verschil zal kunnen zien. Dat is technisch gewoon onmogelijk. De rest zit echt tussen je oogballen
'T is jammer dat de antwoorden op mijn vragen op deze uitwijkende manier uit de weg worden gegaan. Ik vraag aan Parabellum wat hij voor verschillen ziet, en niet wat de testpersonen van Femme misschien wel eens zouden zien als er eventueel een zinloze test gedaan zou worden.
En ja, ik wil het verklaard hebben. Als het niet te verklaren valt, bestaat het niet. Als men er zo van overtuigd is dat er zichtbare verschillen zijn, dan moet men hier ook een duidelijke onderbouwing voor hebben. Zo simpel is dat nu eenmaal in deze wereld.
En weet je wat het mooie van een verklaring is? Als die valide is, dan hoef je niet eens meer te testen

Dan staat het mogelijke verschil gewoon zwart op wit op papier en kunnen we een dik vet hangslot op dit topic doen

Mjah, zo kunnen we nog wel even doorgaan, het welle/nietes verhaaltje. Maar je kan zelf als moderator wel zeggen dat je op voorhand weet dat het allemaal geen verschil uitmaakt en dus gaan we blindelings in het vervolg jouw advies opvolgen, want jij weet het, niet onderbouwd
Feitelijk stel je daarmee, daar waar we altijd met audio mensen adviseren om zelf de proef op de som te nemen, aangezien het gehoor per mens verschilt, dat de opname van het oog per mens niet verschillend is. Dat even buiten beschouwing gelaten draait het maar om een aantal zaken die er toe doen met HDMI kabels. Het gebruikte materiaal voor shielding, de ader components zelf, de thuisopstelling die bij een ieder varieert en de mate van data doorvoer, daar waar de ene kabel een hoger aantal data door laat dan de ander. Het gaat er verder niet om of het digitaal, wil niet zeggen dat een aantal faktoren niet van invloed zijn, of kunnen zijn, op de bestandsoverdracht.
Hoe hoger de resolutie hoe minder je fouten je ontdekt maar zegt weinig over een eventuele foutmarge die er plaatsvind. Waarom hebben we DVI nodig en konden we niet verder met VGA, waarom van AGP overstappen naar PCi-E ? Het draait allemaal maar om 1 ding, de data doorvoer word steeds groter.
Kom ik even terug op UTP kabels en dan het verschil tussen cat5/5e/6. Hoe vaak zie je mensen geen performance winst bereiken na het vervangen van hun "goedkope" kabels, het nalopen van route met het oogemerk op storingsbronnen of het gebruik van andere/betere netwerkkaarten/routers ? Daarmee zeg je feitelijk voor alles, en in het verleden wel eens meerdere malen uitgesproken, duur is vaak overkill, daar waar el cheapo net zo goed functioneert.
Laten we het eens over een andere boeg gooien, want we praten hier over een "geloof", al dan niet met testen ondersteund. In de eerste plaats hangt ruim 80% van deze wereld een spiritueel geloof aan, hetzij in God, Allah en welke er nog meer zijn. Het is nooit bewezen, emperisch, dat 1 van deze bestaan heeft danwel dat ze over de uitzonderlijke krachten beschikten zoals die in "hun" boeken worden omschreven. Maar jij gelooft het, ik niet, heeft er nu iemand gelijk of respecteer je iemands geloof ? Ik weet, het strookt niet helemaal met een HDMI kabeltje maar het ik probeer je meer in een inzicht te verschaffen.
Kijken we even verder dan hebben we nog een ander mooi voorbeeld, Albert Einstein. Hoe komt die man erbij, waar haalt hij het vandaan, hij heeft het immers "nooit" kunnen testen, of dat er nu werkelijk black hole's bestaan, of hoe komt hij aan zijn inzicht betreffende de relativiteitstheorie ? Heeft die man altijd maar wat uit zijn nek gekletst ? Is quantum physica nu zo moeilijk of is het wachten op die "Einstein" die het gewoon door heeft ?
We kunnen eindeloos doorgaan maar als slot conclusie wil ik je wel een ander inzicht meegeven. Een MOD zie ik meer dan alleen maar een sectie in goeie banen leiden of een topic opschonen. Wanneer je je als MOD in een discussie mengt en je doet concrete uitspraken dan vind ik dat je op zijn minst je uitspraken onderbouwd, een simpele stelling ik weet dit en ik weet dat zonder ook maar enige moeite te nemen om zelf eens wat research te doen vind ik te gemakkelijk. Of je houd je buiten de discussie of je onderneemt zelf eens wat actie, niet alleen maar mailen en vragen om bewijs, je weet op voorhand dat de commercie over je heen valt, niet representatief. Ook een simpele uitlating op een blog met een enkele youtube filmpje vind ik niet veel zeggend.
In het verlengde daarvan haalde ik Femme aan, Femme is Tweakers.net, om zelf eens een onafhankelijke test op te zetten maar wel een gedege test, 1tje waar bezoekers en leden wat aan hebben. Dat voegt eens een toegevoegde waarde toe na jaren alleen maar nieuws pluggen van andere bronnen, met hier en daar een eigen summiere test. Dat ik mijn bevindingen heb en ken zijn niet relevant op welke wijze ik die heb verkregen, ik ben immers niet representief voor GoT/Tweakers dus daar valt verder weinig waarde aan te hechten voor overige bezoekers, dat zou wat anders zijn als het uit naam gebeurt van Tweakers, die toch wel enige reputatie hoog hebben te houden en dus een hogere geloofwaardiheids factor heeft.
Persoonlijk hang ik al jaren rond Tweakers/GoT om 3 redenen : Kennis nemen van nieuwe produkten, mensen proberen een bredere kijk te geven op items die vaak wat omvattender zijn dan het onderwerp op zich en via het forum mensen te helpen met problemen of ervaringen te delen. Dat ik regelmatig emails van users krijg betreffende ervaringen is voor mij de ham op het brood, ik word benaderd door mensen die serieus advies willen en wat is mooier dan je medemens te kunnen helpen is my motto

Zelf open ik niet of nauwelijks een topic, ik heb los de problemen, als ik die al ondervind zelf wel op. En zo zijn er meerdere, schaars maar ze zijn er wel. Zo apprecieer ik Terw_Dan die dezelfde instelling heeft en ook met leuke bijdrage's komt. En persoonlijk zie ik geen groei meer in Tweakers, ook niet op de lange termijn aangezien er te weinig word gedaan vanuit Tweakers zelf qua testen en onderzoeken, terwijl daar juist een groei potentie in zit. En nee, Tweakers is niet de enigste site in mijn bibliotheek, mijn internet bibo is groot, omdat ik dat als referentiekader gebruik tov. het testen van nieuwe hardware en de tands des tijds leert, slechts enkele zijn objectief en neutraal en daar blijf je hangen, De rest loop je van weg en na een x tijd zie je die sites ook weer verdwijnen.
Maar goed, je mag mij best in twijfel trekken, maar doe dat dan op de enige juiste manier en onderbouw je eigen bedenkingen met testen en laat het grote publiek dan onderbouwd zien dat JOUW bedenkingen en JOUW wetenschap de enige juiste zijn

No hard feelings, maar een stukje opbouwende kritiek

En ik stel dan maar even voorzichtig dat we niet op gelijke hoogte staan met Einstein, dus niemand zal klakkeloos zomaar van ons iets aanneemen, terecht, maar mijn bevindingen zal ik niet gauw delen, want zoals ons allemaal, niemand werkt voor niets