Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Dat klinkt meer als Judder eigenlijk. Je tv staat waarschijnlijk op 50 of 60 Hz, je monitor kan op een andere refreshrate ingesteld staan. De meeste hd-films staan in 24P. Judder kun je vaak het best detecteren aan het begin van de meeste films, als je zo'n shot uit een helicopter of een langzaam pannend beeld hebt. Als het goed is constateer je het dan elke seconde.

Dit probleem ga je niet oplossen met een andere kabel, wel met een andere TV. Sommige TV's kunnen 24 Hz weergeven (maar lang niet elke TV die claimt het te kunnen kan het ook daadwerkelijk). Bij mij is de judder het minst storend als ik mijn TV op 60 Hz zet, en hardware acceleratie (DXVA) gebruik voor weergave. Dit is wel heel persoonlijk, sommige mensen vinden 50 Hz juist fijner. Dus stap één is om eens te switchen tussen 50/60 Hz.

Er is software (zoals powerstrip) waarmee je custom refresh rates kunt maken. Sommige TV's accepteren bijvoorbeeld wel 48 of 72 Hz, dan is het probleem opgelost. Mijn TV springt helaas op zwart onder de 49 Hz, dus voor mij was het geen oplossing.

Een andere methode is Reclock, die versnelt de film van 24 naar 25 HZ, zodat het op 50 Hz wel vloeiend is. De stemmen klinken dan wel 4% hoger, maar daar zijn we in Nederland aan gewend omdat deze truc standaard werd toegepast bij PAL videobanden (als ik mij niet vergis). Je raakt dan ook je DXVA versnelling kwijt. Ik heb Reclock laatst eens geprobeerd, toen werkte niet een video meer, zelfs na deinstallatie kon ik niets meer afspelen. Ik moest uiteindelijk een system restore doen om het weer te herstellen, dus ik adviseer om deze als laatste optie te kiezen als de andere geen resultaat bieden.

Het heeft in ieder geval niets met de kabel te maken. Het is wel zo dat veel TV's nogal kieskeurig zijn met wat geaccepteerd wordt over HDMI. Bij sommige TV's werken de custom resoluties/refresh rates alleen via de vga of dvi ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Schokken heeft niets te maken met de kabel. Het kan aan de combinatie scherm en speler liggen. Als de kabel niet goed genoeg is krijg je rare gekleurde strepen in beeld, geen schokken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Milmoor schreef op donderdag 16 april 2009 @ 07:50:
Schokken heeft niets te maken met de kabel. Het kan aan de combinatie scherm en speler liggen. Als de kabel niet goed genoeg is krijg je rare gekleurde strepen in beeld, geen schokken.
bij analoge kabels ja, bij digitale signaalstoring krijg je blokjes en stotterend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp33dFr34k schreef op woensdag 15 april 2009 @ 21:36:
Ik heb een cheapass DVI-D > HDMI kabeltje tussen mijn PC en HDTV van Samsung zitten, maar ik vind dat hij bij sommige 1080p films af en toe even schokt, echt een fractie van een seconde, maar wel irritant. Heb er op mijn monitor geen last van dus het zit ergens tussen de pc en de tv. Nu kan ik niet zien welke hdmi versie de kabel is, zal het iets te maken hebben met mijn probleem of zit het ergens in de tv instellingen? Ze zetten overal max 10 Gbit/s doorvoersnelheid bij hdmi 1.3, maar bij een DVI_D > HDMI kabel staat dan weer overal max 5 Gbit/s bij, ik ben het spoor bijster... :P
Ook HDMI 1.0 (5 Gbit/s) kan prima 1080p video aan.
Zolang je geen Deep Color wilt, of DTS-HD Master Audio zou ik me over die kabel echt niet druk maken.
Ik durf er wel een biertje op te zetten dat jouw probleem door je Samsung gegenereerd wordt.. :)

Ow, en aangezien dit mn eerste post is hier ook maar even mn goedkope vs dure kabel mening: Zolang je niet meer dan 5m kabel hebt, kan je met de allergoedkoopste prima toe. Het grootste gevaar is dan (imho) draadbreuk/gare connector, en niet zozeer storing. Voor lange kabels zou ik net ff een betere nemen, met afgeschermde (metalen) connectoren. Heb net 10m HDMI besteld voor 28,95..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07-2024

V525

.

Hier ook een soortgelijke situatie:

Heb laast mijzelf de volgende set cadeau gedaam

Onkyo TX-SR606 voor 379€
Harman Kardon hts11 voor 333€

Al met al erg goedkoop, nu moest ik alleen nog 3 hdmi kabels kopen, ( Playstation3, hdmi decoder en reciever naar tv )

Het enige nadeeltje was dat de verkoper mijn nog een hdmi kabel van 70€ p.s. wilde aansmeren. Ben toch maar voor kabels gegaan van 29€, ondanks dat de verkoper mij vertelde dat er wel degelijk beeld kwaliteit is verschil was. ( Op zich een leuk marketing trucje op het ene model staat full hd en op het goedkopere model staat niks over hd tv, dit gebruikte de verkoper dan ook o.a. als argument ) Kabel is wel hdmi 1.3. Gelukkig weet ik beter en neem ik genoegen met een alsnog te dure hdmi kabel van 29 lol.

Ik had namelijk begrepen naar veel uitzoek werk o.a. via got dat bij hdmi er weinig tot geen verschil in beeld zal optreden mits de verhoudingen maar kloppen ( o.a lengte kabel )
shameete schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:51:
[...]

:)

bij de saturn staan 2 bakken, 1 van 14 euro en eentje van 19. naast elkaar gezet.
beide kabels zien er identiek uit, zelfde lengte en structuur.
alleen bij de duurdere staat er "compliant up to HDMI 1.3" op het label, en bij de goedkopere staat dit niet.

leuk marketingstuntje :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:13
SCART-kabels zijn sowieso helemaal anders dan HDMI, SCART is analoog, en hier maakt de kwaliteit van de kabel dus WEL uit.
Off-topic ;)

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #3

Bouwkwaliteit van een kabel is wel degelijk een issue, ik heb zat SCARTs gehad waarvan de behuizing van de plug kapot ging of de draadjes loslieten van de contacten. Het blijft een lomp systeem. Verder heb ik met een HDMI-kabel al het issue gehad dat de behuizing van de stekker te groot was waardoor hij niet in de uitsparing rondom de HDMI poort paste. Ook slordig.

[ Voor 43% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-04-2009 16:32 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Thanks, hier heb ik iets aan! Dan ga ik eens iets spelen met de verversingsfrequenties, hopelijk bied dat enig soelaas. Ik vind het echt zwaar irritant namelijk. Wel apart dat het alleen maar bij bepaalde HD films zichtbaar is. Bij iets anders dan HD heb ik er geen last van, geanimeerde HD films zoals Madagascar ed hebben er ook geen last van. Band of Brothers bijvoorbeeld dan weer wel. Maargoed, ga het nu eens proberen!

Updeet: Tussen 50 en 60Hz zie ik niet zoveel verschil helaas. Ik kan mijn TV op 24Hz zetten, hij schokt dan niet meer, maar vind het dan niet meer zo lekker lopen met het geluid? Onder de 49Hz springt mijn TV ook op zwart beeld. Beetje lastig zo... 72Hz kan ie trouwens ook niet aan, maar dat had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd. Dus misschien dat ik dat Reclock eens ga proberen, zit niets anders op :(

Nogmaals bedankt voor de tips!

[ Voor 33% gewijzigd door Sp33dFr34k op 17-04-2009 18:21 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
2 el cheapo 5m hdmi gehaald bij de Mediamarkt (nou ja, 50 per stuk, maar ik moest ze NU hebben ;)).
1 is goed. De ander heb ik iets raars. Groen/blauwe sneeuw! En af en toe zie ik het menu van mijn Humax 5000 er door heen komen. Het probleem is dat de kabels ingestucced zijn, dus ik kan niet ff simpel ergens anders testen. Ik zag wel een miniem puntje verf op 2 van de contactpunten zitten, maar niet in de stekker, maar er voor op zeg maar. Zou dat het zijn?
En sneeuw... heb ik nog nooit gezien, of wel of niet, maar geen sneeuw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Krauw je het er toch even af met een mesje?

Het is natuurlijk wel slim om kabels eerst te testen voor dat je ze in een muur metselt :P

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 21:41
Atomsk schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:20:
Het is natuurlijk wel slim om kabels eerst te testen voor dat je ze in een muur metselt :P
:X :X :X Hier hetzelfde domme foutje.
TV opgehangen, kabels in een goot in de muur..
Extra werk.. die fout maak ik (hopelijk) niet nog een keer..

Als ik me niet vergis kan een HDMI kabel geen 'slecht' signaal geven. Of de kabel geeft GEEN signaal of WEL signaal.. niet slecht signaal ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
UltraSub schreef op zondag 19 april 2009 @ 20:57:
2 el cheapo 5m hdmi gehaald bij de Mediamarkt (nou ja, 50 per stuk, maar ik moest ze NU hebben ;)).
1 is goed. De ander heb ik iets raars. Groen/blauwe sneeuw! En af en toe zie ik het menu van mijn Humax 5000 er door heen komen. Het probleem is dat de kabels ingestucced zijn, dus ik kan niet ff simpel ergens anders testen. Ik zag wel een miniem puntje verf op 2 van de contactpunten zitten, maar niet in de stekker, maar er voor op zeg maar. Zou dat het zijn?
En sneeuw... heb ik nog nooit gezien, of wel of niet, maar geen sneeuw :P
De HDMI interface gebruikt drie differentieele datakanalen (TMDS #0, 1 en 2) om blauw, groen en rood video over te sturen. Als je de contactpunten van kanalen 0 en 1 'vuil' maakt dan zal je problemen hebben met de overdracht - sneeuw of kortstondig sync verlies (waardoor de Humax misschien z'n menu laat zien).
Tja... schoonmaken zou kunnen helpen - uitkijken dat je de connector & pins niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Atomsk schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:20:
Krauw je het er toch even af met een mesje?

Sja.. zat met een absurd hoge tijdsdruk.
vanaalten schreef op maandag 20 april 2009 @ 07:56:
[...]

De HDMI interface gebruikt drie differentieele datakanalen (TMDS #0, 1 en 2) om blauw, groen en rood video over te sturen. Als je de contactpunten van kanalen 0 en 1 'vuil' maakt dan zal je problemen hebben met de overdracht - sneeuw of kortstondig sync verlies (waardoor de Humax misschien z'n menu laat zien).
Tja... schoonmaken zou kunnen helpen - uitkijken dat je de connector & pins niet beschadigd.
Heb de kabels wel getaped, maar de tape met verven wel ff geraakt. Toen ik de tape verwijderde, zag ik wat verf, maar heeel miniem op een paar pins zitten. We gaan kijken of we de boel schoon kunnen maken.
Bedankt voor je heldere antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Ben toch voor de kabel van de action gegaan. 2.99 of 3.99.
Heb Full HD televisie. De ps3 stuurt elke seconde meer dan 124 miljoen pixels naar de hdtv. ..Tot op de allerlaatste pixel komen ze allemaal aan, het beeld is werkelijk perfect.

Maarja... de kabel is dan ook verguld eh ;)

Wat mij betreft is het 1 grote hoax. Draai het eens om:
Een dure usb kabel waardoor de foto's nog scherper en met nog betere kleuren op je computer komen te staan. Als ik dat hier voorstel dan zeggen zelfs de mensen met de 199 euro hdmi-kabel "are you retarded?" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:05
Faust schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:49:
Een dure usb kabel waardoor de foto's nog scherper en met nog betere kleuren op je computer komen te staan. Als ik dat hier voorstel dan zeggen zelfs de mensen met de 199 euro hdmi-kabel "are you retarded?" :)
Door die USB-kabel gaat dezelfde datastroom ja? Ik denk dat een SATA-kabel een betere vergelijking zal zijn.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:44
Mijn ervaring is dat een DVI->HDMI kabel van 5 meter van HQ voor €15,95 gewoon goed werkt. Een vriend van me had een HDMI kabel van 2,5 meter voor €80 gekocht voor zijn Xbox maar ik zie geen verschil als ik de kabels verwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bazvv schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:18:
Mijn ervaring is dat een DVI->HDMI kabel van 5 meter van HQ voor €15,95 gewoon goed werkt. Een vriend van me had een HDMI kabel van 2,5 meter voor €80 gekocht voor zijn Xbox maar ik zie geen verschil als ik de kabels verwissel.
Dat kan ook niet met een digitale verbinding. Wanneer een digitale gegevensstroom onjuist wordt verzonden en als die gegevensstroom niet door CRC etc. kan worden gecorrigeerd, dan zie je niets. Bij een TV zal dat varierend van het merk uitdraaien op groene/blauwe/zwarte blokjes tot blokken tot een geheel "leeg" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:41:
[...]

Dat kan ook niet met een digitale verbinding. Wanneer een digitale gegevensstroom onjuist wordt verzonden en als die gegevensstroom niet door CRC etc. kan worden gecorrigeerd, dan zie je niets. Bij een TV zal dat varierend van het merk uitdraaien op groene/blauwe/zwarte blokjes tot blokken tot een geheel "leeg" scherm.
Ware het niet dat materiaal (en de bezuiniging erop) er nog voor zou kunnen zorgen dat de kabel slechter functioneert :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:41:
[...]

- HDMI werkt voor zover ik weet niet met CRC check/correctie; DVI in elk geval niet en bij mijn weten werkt HDMI op dezelfde manier (maar dan met audio & HDCP toegevoegd).
- HDMI zend de videodata ongecomprimeerd over - dus geen MPEG, maar compleet uitgepakte videoframes. Bij storingen zal je dan ook geen MPEG blokjes-effecten zien, maar losse pixels die fout worden (of eventueel sync-verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

Wildfire

Joy to the world!

vanaalten schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:57:
[...]

- HDMI werkt voor zover ik weet niet met CRC check/correctie;
Quote van Wikipedia:
Both HDMI and DVI use TMDS to send 10-bit characters that are encoded using 8b/10b encoding for the Video Data Period and 2b/10b encoding for the Control Period. HDMI adds the ability to send audio/auxiliary data using 4b/10b encoding for the Data Island Period.[68] Each Data Island Period is 32 pixels in size and contains a 32-bit Packet Header, which includes 8-bits of BCH ECC parity data for error correction, and describes the contents of the packet.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vreemd, ik dacht altijd dat er alleen 'checking' was en geen 'correction'. :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

voodooless

Sound is no voodoo!

We zijn inmiddels al over de 1000 posts heen, en de verhalen herhalen zich zo langzamerhand. Ik denk dat de standpunten en meningen ondertussen wel duidelijk zijn, en dat iedereen wel kan vinden wat hij zoekt. Ik gooi daarom een slotje op dit topic. Als er toch nog behoefte is voor meer discussie, schroom dan niet om een Deel II te openen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bedoeld om te vragen of kabel XYZ goed zou werken of mooi beeld zou geven. Lees gewoon het topic en vorm je zelf een eigen beeld van een mogelijk antwoord.