Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Geen matches
Thanx, ik heb inmiddels het batterij-topic gevonden. Bijzonder leerzaam :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Matched: flits
Sinds gister heb ik een 430EX. Paar vraagjes:

* Is het normaal dat ie af en toe een spontane ontlading heeft? (Hij flitst dan een paar keer vlak achter elkaar, meestal als ik een instelling verander op m'n cam (400D), lijkt me de levensduur van de flitser niet echt ten goede komen)
* Is het normaal dat ie als ie aanstaat om de +/- 4 sec een heel klein piepje geeft? (ik denk ik vraag het maar :P)
* Is het normaal dat je er geen handleiding bij krijgt?

Ik gebruik 4 GP 2700 series als batterijen.

strava

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geen matches
Weet je zeker dat je niet op het *-knopje drukt dan (AE-lock geloof ik)?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Melkbus
Ja, dat weet ik zeker. Bovendien flitst ie dan maar 1 keer. Dat 'ontladen' is echt *FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS* zegmaar...

strava

Verwijderd

Geen matches
Druk je ook niet toevallig op het DoF-preview knopje (voorkant body), terwijl je C.Fn. 05 (modeling flash) op 0: enabled (dit zou handig zijn om DoF in donker te kunnen checken) hebt staan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 16:18 ]

• Melkbus
Ook niet, maar zo'n flits is het iig wel. Ik denk toch echt dat er wat mis is met m'n flitser, net reageerde m'n camera ook niet meer. Is dat piepje wel normaal trouwens? En geen handleiding?

strava

Verwijderd

Geen matches
Piepje (echt heel hoge toon) hoor ik ook, en heb ik al altijd gehoord dus dat zal niet echt een probleem zijn. De handleiding zou er denk ik bij moeten zitten wanneer je hem nieuw en/of bij een fotozaak koopt, afhankelijk wat je afspreekt / wat er op de internetpagina van de winkel staat aangegeven.

Dat stroben... welke instelling verander je wat het stroben veroorzaakt?

• Melkbus
Geen matches
Hij doet het niet bij een bepaalde instelling, hij deed het terwijl ik de ISO aanpaste en terwijl ik de belichtingscompensatie veranderde. Maar ook soms zomaar, terwijl ik niks deed. Het is gewoon @ random dus denk ik...

strava

Verwijderd

Geen matches
Tja, helaas maar hier houdt mijn kennis op. Afhankelijk van de voorwaarden van de koop (en het soort verkoper, particulier of bedrijf) kun je eens informeren naar een check en/of garantie. Evt. Rofa eens bellen of ze er niet eens naar kunnen kijken. Goede kwaliteit voor een nette prijs.

• Melkbus
Geen matches
Ik heb hem net 1 dag, gisteren binnengekregen van Camera4all, dus ik denk dat ik hem mooi terugstuur. Vanavond wat foto's schieten, nog even kijken hoe ie dan bevalt.

strava

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Geen matches
@Melkbus: Heb je hem wel vastgedraaid op de hotshoe? Ja, klinkt stom, maar het zit soms in de kleine en voor de hand liggende dingen.
Mijn 430EX leek, na een paar dagen gebruik helemaal "dood". Pas nadat ik het ding een flinke klap had gegeven (zo repareerde ik vroeger buizenradio's enzo), werkte het weer naar behoren en sindsdien heb ik het defect niet meer kunnen reproduceren. Garantie is inmiddels voorbij, maar ja, terugsturen terwijl het correct werkt, dat schiet ook niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Geen matches
Wij hebben ook sinds kort een 430EX, en Melkbus' problemen komen me niet bekend voor. Zou dus niet goed moeten zijn, misschien even andere batterijen proberen en het ding er een keer afhalen en opnieuw bevestigen, misschien zit 'ie net niet goed.

Handleiding moet erbij zitten in de vorm van twee boekjes a drie talen, en een apart ding met garantievoorwaarden.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:43:
Piepje (echt heel hoge toon) hoor ik ook, en heb ik al altijd gehoord dus dat zal niet echt een probleem zijn.
Constante piepje hangt bij mij samen met welke batterijen ik gebruikt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee setjes, indentieke batterijen (zelfde fabrikant + mAh) en ik hoor het (in erg stille omgeving) altijd. Ik heb niet het idee dat m'n flitser ondermaats presteert dus het stoort me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:11
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 18:55:
Ik heb twee setjes, indentieke batterijen (zelfde fabrikant + mAh) en ik hoor het (in erg stille omgeving) altijd. Ik heb niet het idee dat m'n flitser ondermaats presteert dus het stoort me niet.
Ik heb zelf ook 3 setjes. alledrie verschilende fabrikant, maar wel alle 2600 mAh. Tn ik hoor die piep ook altijd. Dat is gewoon de elco die de stroom op moet bouwen voor de flits. Niks raars aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:39

4POX

Everybody is wired

TranceSetter schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 18:57:
[...]

Ik heb zelf ook 3 setjes. alledrie verschilende fabrikant, maar wel alle 2600 mAh. Tn ik hoor die piep ook altijd. Dat is gewoon de elco die de stroom op moet bouwen voor de flits. Niks raars aan
...en ik maar altijd denken dat het een hoogfrequent spoel is.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Matched: canon, flits
Melkbus schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:57:
Ja, dat weet ik zeker. Bovendien flitst ie dan maar 1 keer. Dat 'ontladen' is echt *FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS* zegmaar...
Dit ziet er uit alsof je de test functie gebruikt (druk het groene/oranje lampje maar eens in)
Geen idee waar het aan kan liggen trouwens..

Ohja.... voor de topic starter: De canon usa link is verandert! Het speedlite programma + tips + learning programme staat nu hier: http://web.canon.jp/imaging/flashwork/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:32

Sharky

Skamn Dippy!

dat piepje maakt mijn 580 ook, soms wel irritant als je je flitser even weglegt in een stille omgeving, doe hem dan altijd snel uit.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 21:39

4POX

Everybody is wired

Ik heb een vraagje over mijn 430EX. Hoe kan ik deze zo instellen dat ik alleen de AF-led gebruik zonder dat de camera gaat flitsen. In sommige licht- situaties kan een 50mm 1.8 zonder flits een foto nemen. Maar heeft de AF van de 350D moeite met de focus. Met de AF-beam gaat dit wel goed. Maar om nu de flitser aan te zetten. focus en dan de flitser weer uitzetten is niet echt een goede oplossing/

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 15:16
Geen matches
Dat gaat niet met de 350D. De beste oplossing is hem manual op 1/64 zetten en/of een stuk zwart karton om de kop heenvouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben er nu een paar daagjes mee bezig (430 EX) en vind het lastig om niet te onder/overflitsen. Dat zal nog wat gewenning vergen, maar het gaat steeds beter.

Is er een soort gouden regel waarmee je kan starten (bv binnen -1 2/3 en buiten op de normale stand)? Ik schiet veelal in Av mode overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op zondag 16 december 2007 @ 09:52:
Ik heb een vraagje over mijn 430EX. Hoe kan ik deze zo instellen dat ik alleen de AF-led gebruik zonder dat de camera gaat flitsen. In sommige licht- situaties kan een 50mm 1.8 zonder flits een foto nemen. Maar heeft de AF van de 350D moeite met de focus. Met de AF-beam gaat dit wel goed. Maar om nu de flitser aan te zetten. focus en dan de flitser weer uitzetten is niet echt een goede oplossing/
Ik heb geen 350D, maar heeft dat toestel geen C. Fn. menu? Daarin kan ik het op m'n 30D instellen.
Wekkel schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:10:
Ik ben er nu een paar daagjes mee bezig (430 EX) en vind het lastig om niet te onder/overflitsen. Dat zal nog wat gewenning vergen, maar het gaat steeds beter.

Is er een soort gouden regel waarmee je kan starten (bv binnen -1 2/3 en buiten op de normale stand)? Ik schiet veelal in Av mode overigens.
Je kunt met het *-knopje op je camera een soort voorflits geven, waardoor het plaatje vaak wat beter belicht is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42

Tarin

Just plain weird.

Kan helaas niet. Tenminste, als het kan wil ik het ook graag weten, maar ik heb al een keer een middagje op zitten googlen, en die C-Fn. zit niet in de opties van de 350D-body (hoewel ik de firmware nog eens moet upgraden), ik moet de 400D van m'n pa nog een keer kapen om te checken of het daarmee wel lukt. Ik had begrepen dat de **D's het wel kunnen.

[edit]
Nope, de 400D kan het ook niet.
Weer een reden om een 40D te halen. Ooit.

[ Voor 11% gewijzigd door Tarin op 16-12-2007 13:23 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Geen matches
Tarin schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:04:
[...]

Kan helaas niet. Tenminste, als het kan wil ik het ook graag weten, maar ik heb al een keer een middagje op zitten googlen, en die C-Fn. zit niet in de opties van de 350D-body (hoewel ik de firmware nog eens moet upgraden), ik moet de 400D van m'n pa nog een keer kapen om te checken of het daarmee wel lukt. Ik had begrepen dat de **D's het wel kunnen.
Klopt, in mijn 20D zit het in het custom functions menu.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen matches
breinonline schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:17:
[...]

Klopt, in mijn 20D zit het in het custom functions menu.
Volgens mij kan je op de xxxD serie alleen maar op ON en op EXT FLASH ONLY zetten dacht ik. Op de 5D kan ik hem on en off zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens mij staat het niet in de EXIF, maar is er ergens achteraf uit te lezen op welke sterkte de flitser heeft staan flitsen? Dus bv 1/1 of 1/64?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
ajhaverkamp schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:05:
Volgens mij staat het niet in de EXIF, maar is er ergens achteraf uit te lezen op welke sterkte de flitser heeft staan flitsen? Dus bv 1/1 of 1/64?
Sowieso bij het reviewen van de CR2 op de camera, viel mij op. Ik heb me dr ook al een paar keer de tandjes naar gezocht trouwens, en het MOET er in staan, want de cam zelf kan het dus uitlezen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Matched: canon
Exif is een vergaarbak voor alle info die de camera heeft over de genomen foto. Echter, elke fabrikant heeft net zn eigen smaakje aan die Exif gegeven. Hierdoor staat veel informatie op andere plekken per verschillende fabrikant.
Dit is dan ook meteen de reden dat de software op je computer meestal alleen de algemene informatie weergeeft die op standaard plekken staat.

Om nu de informatie er wel allemaal uit te halen moet je dus de complete exif doorspitten.
Gelukkig kun je bijvoorbeeld ACDsee hiervoor gebruiken:

Zet em op bestandsview --> details.
Daarna zet je via die zelfde knop "view'" -->: Choose details

--> exif -->

Daar zie je alle mogelijke properties die in de exif mogelijk zijn.. Selecteren wat je nodig hebt (kijk voor canon dus onder "camera" en onder "canon maker notes" en onder "image"

Succes.

Edit... http://www.takenet.or.jp/...ead/english/download.html
is een freeware utility, maar kan alleen in jpg kijken geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 17-12-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:27
Geen matches
Of je gebruikt ExifTool. Als die het niet vindt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Fairy schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:31:
[...]
Volgens mij kan je op de xxxD serie alleen maar op ON en op EXT FLASH ONLY zetten dacht ik. Op de 5D kan ik hem on en off zetten.
Daarmee kan je de irritante hulpvoorflitsen van de on-board flitser uitschakelen, maar niet de externe flitser zelf. Mijn 40D kan het wel, gelukkig ook met de 430EX en ik dacht dat de 580EX die voorziening aan boord had (in de flitser dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:50
Geen matches
Iemand al in het bezit van de Gary Fong Whaletail?

Heb zelf de lightsphere gekocht (een replica genaamd Lambency flash diffuser weliswaar voor maar 15 euro incl verzending) en hoop deze volgende week binnen te hebben. Ik zag dat ze de whaletail inmiddels ook al nagemaakt hebben (magician flash diffuser) maar twijfel nog omdat dit ding er helemaal niet uitziet.Ben echter toch benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met de whaletail. :)

[ Voor 4% gewijzigd door EvolutionX op 30-12-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Geen matches
EvolutionX schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:12:
Iemand al in het bezit van de Gary Fong Whaletail?

Heb zelf de lightsphere gekocht (een replica genaamd Lambency flash diffuser weliswaar voor maar 15 euro incl verzending) en hoop deze volgende week binnen te hebben. Ik zag dat ze de whaletail inmiddels ook al nagemaakt hebben (magician flash diffuser) maar twijfel nog omdat dit ding er helemaal niet uitziet.Ben echter toch benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met de whaletail. :)
* dodge_911 heeft ook zo 'n stuk Tupperware voor op z'n 580 EXII :)
Het ziet er niet uit, maar ik vind 't wel lekker werken voor portretjes.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister had ik iets raars: als ik mijn 400D+430EX weglegde en hem een paar minuten later oppakte (beiden waren dan standby) ging de flits zachtjes af. is dit normaal om de condensator te ontladen? Ook nadat ik de ring nog steviger had aangedraaid deed hij dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:45:
Gister had ik iets raars: als ik mijn 400D+430EX weglegde en hem een paar minuten later oppakte (beiden waren dan standby) ging de flits zachtjes af. is dit normaal om de condensator te ontladen? Ook nadat ik de ring nog steviger had aangedraaid deed hij dit.
Nee, er is AFAIK geen reden om de condensator te ontladen. In tegendeel, hoe voller hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Raakte je misschien toevallig onbedoeld het *-knopje (FE lock) aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Mmmm... misschien zal dat het zijn, maar volgens mij niet. Ik kijk het nog even aan iig voordat ie retour gaat. Beroerd is natuurlijk dat dit zo'n ding is wat niet op commando te reproduceren valt...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Ik heb dit met de popup-flitser ook wel vaak voor eigenlijk.
Manouvreer eens wat rond met je toestel zonder je 430 erop en met de popup open, dan zou je hetzelde moeten/kunnen voorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

dodge_911 schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:32:
* dodge_911 heeft ook zo 'n stuk Tupperware voor op z'n 580 EXII :)
Het ziet er niet uit, maar ik vind 't wel lekker werken voor portretjes.
Ik hou het voorlopig bij het 'a better bounce card' gebeuren. Er is sowieso nog veel te leren op flitsgebied. Veel oefenen dan maar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je naar de fotos kijkt die ik vandaag heb genomen zie je dat de flitser, zelfs op 1/1 en dichtbij nauwelijks effect heeft. Ik wilde iets bereiken als zoals hier beschreven bij Strobist, maar ik kom in de verste niet in de buurt. Is de zon gewoon te sterk, de flitser te zwak of de flitser niet in orde? Of maak ik een andere (denk)fout?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
Je sluiter is op 1/1600e sneller op en weer dichtgegaan dan dat je flitser flitste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Inderdaad nog een keer geprobeerd. Bij 1/200 is alles goed (alleen even leren scherpstellen :)), bij 1/250 begin ik een donkere balk onderin te zien en bij 1/400 is alles donker. Bedankt voor het snelle antwoord!

Wat is trouwens nog de invloed van het aantal mm's in de manuele stand? En wat is de -- stand? Ik kan het niet echt concreet terugvinden in de handleiding zeker aangezien ik ook de radiotriggers gebruik.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

ok ik had gisteren weer wat vaags...
Ging eventjes wat fotootjes maken, flits op me cam gezet...maak eerste foto...doet de flits het niet :?
Baterijen waren neit leeg, test flits met eht knopje op de cam deed hij ook, instellingen waren ook neit anders dan anders en toch deed de flitser eht niet. ja na een paar keer de cam en flitser aan en uit en de flitser eraf en erop zetten deed hij het. Maar dit is al de 3e keer sinds 30 november dat er zoiets is :?

Het gaat trouwens om een ex430 met duracell 2650mah batterijen op een EOS 300D

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geen matches
Een vriend van me heeft/had exact dit probleem met zijn 300D en 430EX. Geen idee wat het is, maar het is nu niet meer zo belangrijk want zijn 300D is kaduuk en hij heeft een 40D gekocht.

Misschien slecht kontact, of toch incompatible?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Beide dacht ik meteen aan, contactjes waren gewoon schoon, aangezien ik m'n cam regelmatig schoonmaak :)
En incompatible, tja de flitser is een stuk nieuwer dan de cam dus dat daar iets tussen botst kan ik me wel goed voorstellen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:45:
Of het DOF-preview knopje? Daar had ik last van, vroeg me ook ernstig af wat die flitsen waren. Als ik de camera oppakte (met twee handen) zat ik dan per ongeluk met m'n knokkel van m'n linker middelvinger op het DOF-preview knopje. *FLITS-FLITS-FLITS-FLITS-FLITS-onderwerp-verblind* ;)

Nog met dank aan Henkert btw :)

[ Voor 7% gewijzigd door Melkbus op 10-01-2008 12:38 . Reden: met dank aan ]

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Kan ik hier ook een vraagje neerleggen over NIET canon flitsers?

Ik wil een extra flitser kopen voor op mijn 400D. Mijn oog is gevallen op de Sigma 530 DG ST

http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/flash_530st.htm

De prijs sprak mij erg aan (rond 160 euro)
Ik ben een beginner en denk dat dit een mooi instap model is. Nu is er ook een model 530 DG SUPER
http://www.sigma-photo.co.../flash/flash_530super.htm

Deze is een stuk duurder. Deze is speciaal voor digitale fotografie. De ST ook voor analoge.

Nu mijn vraag. Heeft iemand ervaring met de ST en wat is het verschil tussen de twee modellen in het gebruik?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
DeeJee schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:36:
Kan ik hier ook een vraagje neerleggen over NIET canon flitsers?
Sure :)
Ik wil een extra flitser kopen voor op mijn 400D. Mijn oog is gevallen op de Sigma 530 DG ST
Voor ik verder ga... Kies als-je-blieft voor een merk-eigen flash. Een 430EX bijvoorbeeld. Ik weet dat de power van de sigma in vergelijking met de canon erg aantrekkelijk klinken, maar er zijn meer dingen die meespelen. Zo is de sigma een flitser die is gebaseerd op reverse-engineerd technologie, wat inhoudt dat de sigma-engineers de 'code' van de canon-aansturing hebben uitgeplozen (zo goed mogelijk) en aan de hand daarvan hun flitser laten reageren. Maar dit wordt natuurlijk nooit zo goed als een merk-eigen flash. Dan zwijg ik nog maar over de bediening van de flitsers zelf, de support met toekomstige body's (denk aan een 40D die de custom functions van een canon-flash in het menu kan instellen ipv on-flash) etc.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/flash_530st.htm

De prijs sprak mij erg aan (rond 160 euro)
Ik ben een beginner en denk dat dit een mooi instap model is. Nu is er ook een model 530 DG SUPER
http://www.sigma-photo.co.../flash/flash_530super.htm

Deze is een stuk duurder. Deze is speciaal voor digitale fotografie. De ST ook voor analoge.

Nu mijn vraag. Heeft iemand ervaring met de ST en wat is het verschil tussen de twee modellen in het gebruik?
Er is meer verschil, de DG Super heeft ook de mogelijkheid tot aansturen van andere flitsers. Verder kan dat ding ook HS-sync flash, 2nd curtain (ook in te stellen op je body, voor een X0D weet ik dit niet zeker), etc.

Maar nogmaals, ik zou eerder een 430EX kiezen, ondanks het op het eerste gezicht minder bang-for-buck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Geen matches
Bedankt voor je reactie Henk.
Het verschil tussen de ST en SUPER is mij duidelijk Ik zou dus kunnen kiezen voor de ST.
Alleen zit ik nog met de rest van je verhaal in mijn maag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Geen matches
DeeJee schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:20:
Bedankt voor je reactie Henk.
Het verschil tussen de ST en SUPER is mij duidelijk Ik zou dus kunnen kiezen voor de ST.
Alleen zit ik nog met de rest van je verhaal in mijn maag :)
Uhuh, maar wat precies zijn je motieven om een externe flash te willen? Want de kans dat een 430EX gewoon prima voor je werkt, is vrij groot.

En wat voor body je hebt trouwens, ook wel handig om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Henk schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:41:
[...]

Uhuh, maar wat precies zijn je motieven om een externe flash te willen? Want de kans dat een 430EX gewoon prima voor je werkt, is vrij groot.

En wat voor body je hebt trouwens, ook wel handig om te weten ;)
Had ik al geschreven...de 400D

Ik weet wel zeker dat de 430 EX voor mij zal werken. Het gaat mij alleen om de prijs. 160 tegenover 230.

De externe flitser wil ik hebben om dat ik veel binnen foto's maak. Ik merk dat ik het mis bij wat grotere omgevingen. Rode ogen gezeur ed.

Ik ben nog maar een beginneling en hoop daarom niet te duur klaar te zijn. (maar wie heeft dat niet :) )
Maar misschien zit ik helemaal mis en is het inderdaad beter voor een Canon te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Voor de 70€ verschil zou ik toch gewoon de Canon nemen.
Dat je twijfel tussen een Sigma-lens van 400€ of een Canon van 1500€, ok, maar bij dergelijke 'kleine' bedragen zou ik toch ook voor de merk-eigen oplossing gaan.
't is ook niet dat je dat ding maar 6 maand gaat gebruiken, hopelijk gaat hij vele jaren mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:15:
Dat je twijfel tussen een Sigma-lens van 400€ of een Canon van 1500€, ok, maar bij dergelijke 'kleine' bedragen zou ik toch ook voor de merk-eigen oplossing gaan.
't is ook niet dat je dat ding maar 6 maand gaat gebruiken, hopelijk gaat hij vele jaren mee. :)
Exactly :) als het goed is overleeft een flitser (zeker zo'n recent ding als een 430EX, 580EX (II)) gewoon meerdere bodies, net zoals je glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Fire69 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:15:
Mee eens. Ik heb besluit genomen :) 70 euro is inderdaad niet echt de moeite om moeilijk over te doen.
Fijn dat er zoiets als GoT bestaat!!! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hierbij nog aansluitend zou ik ook altijd kiezen voor de 580ex tov de 430ex
net zoals de sb800 vs de sb600 zijn er toch een aantal leuke gadgets in die dure fliters.

zoals ook de af assist kunnen gebruiken zonder te flitsen is echt rete handig in donkere omstandigheden waarbij je available light wil schieten en de standar focus assist het allemaal niet meer zo begrijpt 8)7

zopiets zit niet op de 430EX maar wel op de 580EX naar ik weet

weet niet zeker maar volgens mij zit bv omnibounce en filters ook al standaard bij de 580ex terwijl je bij de 430 die erbij moet kopen
bij de sb800 zat al die handige meuk er in ieder geval al bij :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Geen matches
Die kost meteen 410 euro . 8)7
Dat gaat mij toch echt te ver. Er is altijd wel een betere.....

[ Voor 25% gewijzigd door DeeJee op 10-01-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
ok ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik heb er nu wel spijt van dat ik toendertijd de 430ex had gekocht omdat ze in de winkel zeiden dat de 580ex alleen wat meer vermogen had.

achteraf kwam ik er toch achter dat er essentieel handige dingen in zitten (bv ook master slave assist etc )

en zoals gezegd, je doet er jaren mee dus kan je beter wat meer neer leggen voor iets wat je in 5 jaar kan afschrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:05:
en hierbij nog aansluitend zou ik ook altijd kiezen voor de 580ex tov de 430ex
net zoals de sb800 vs de sb600 zijn er toch een aantal leuke gadgets in die dure fliters.

zoals ook de af assist kunnen gebruiken zonder te flitsen is echt rete handig in donkere omstandigheden waarbij je available light wil schieten en de standar focus assist het allemaal niet meer zo begrijpt 8)7

zopiets zit niet op de 430EX maar wel op de 580EX naar ik weet
Ja en nee... het zit inderdaad niet in de custom functions van de 430, maar als je een X0D-body of hoger hebt, zit het weer in de body. Sterker nog, ik zou niet eens weten welke cfn. ik op de flash zou moeten pakken :)
weet niet zeker maar volgens mij zit bv omnibounce en filters ook al standaard bij de 580ex terwijl je bij de 430 die erbij moet kopen
Helaas niet, waar je bij de SB-800 2 kleurenfilters en een diffusion dome krijgt (en, beter nog, je flitser vóelt dat je dome erop zit en knalt naar groothoek-stand voor betere lichtspreiding), is de 580EXII gewoon kaal.
bij de sb800 zat al die handige meuk er in ieder geval al bij :)
Maar das vies nikon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Geen matches
Nogmaals, er is altijd wel iets beter. Dan had ik ook een durudere camera kunnen nemen ipv de 400d :)

Tja en 200 euro verschil vind ik nogal wat voor een beginner. Nee ik ben er wel uit zo...
Maar toch bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sapphire schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:19:
ok ik had gisteren weer wat vaags...
Ging eventjes wat fotootjes maken, flits op me cam gezet...maak eerste foto...doet de flits het niet :?
Baterijen waren neit leeg, test flits met eht knopje op de cam deed hij ook, instellingen waren ook neit anders dan anders en toch deed de flitser eht niet. ja na een paar keer de cam en flitser aan en uit en de flitser eraf en erop zetten deed hij het. Maar dit is al de 3e keer sinds 30 november dat er zoiets is :?

Het gaat trouwens om een ex430 met duracell 2650mah batterijen op een EOS 300D

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?
Ik had het met mijn 350D en de 430EX, toen die net nieuw was. Paar foto's mee gemaakt, accuus vervangen en dood... Heb het ding toen, los van de camera, een echt stevige klap gegeven en daarna nooit meer problemen gehad gelukkig, want ik heb geen idee wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ DeeJee: Ach, ik had ook snel spijt van mijn 430EX, vooral omdat ik het richtgetal wat hoger had ingeschat (maar dat had Canon al gedaan, door inclusief de zoom functie te meten). Toch is het geen onaardige flitser (1000x beter dan de onboardflash) en de optie AF-assist-zonder-flits blijkt via mijn 40D prima te werken. Dat master/slave gedoe lijkt leuk, maar daarvoor moet je toch minstens twee flitsers hebben. Dan kan je als eventuele tweede flitser toch alsnog voor een 580EX gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Toff schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:04:
Dat master/slave gedoe lijkt leuk, maar daarvoor moet je toch minstens twee flitsers hebben. Dan kan je als eventuele tweede flitser toch alsnog voor een 580EX gaan?
Precies... beetje onzin om 'alvast' een 580exII te kopen omdat je misschien ooit een slave gaat aansturen die je nog niet hebt. (als dat de enige reden is)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 19-09 22:54
Henk schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:01:
Dan zwijg ik nog maar over de bediening van de flitsers zelf, de support met toekomstige body's (denk aan een 40D die de custom functions van een canon-flash in het menu kan instellen ipv on-flash) etc.
Ik heb een originele Canon 580EX, maar die kan ik niet vanaf de 40D instellen. De flash is niet compatible volgens de 40D. Niet dat ik er mee zit, want het is veel handiger om het direct op de flitser te doen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Geen matches
Anders verkoop ik ooit de 430 om een betere te kopen.
Eerst maar eens de 430 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
BugBoy schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:02:
[...]

Ik heb een originele Canon 580EX, maar die kan ik niet vanaf de 40D instellen. De flash is niet compatible volgens de 40D. Niet dat ik er mee zit, want het is veel handiger om het direct op de flitser te doen.
Staat expliciet in originele Canon Press Release dat dit alleen werkt met de 580EX II, dus ik begrijp jouw opmerking niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:29:
[...]

Staat expliciet in originele Canon Press Release dat dit alleen werkt met de 580EX II, dus ik begrijp jouw opmerking niet?
Hij bedoeld dat hij de functie niet mist. :) Ik vind't zelf daarentegen wel bijzonder fijn :-) Scheelt boel CF.n nummers uit het hoofd leren. Wat ik wel mis is het hardwarematige master/slave/none schuifje (wat de 580EX I ) wel heeft.
Waar dat nu zit; geen idee :X

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:47:
[...]

Hij bedoeld dat hij de functie niet mist. :) Ik vind't zelf daarentegen wel bijzonder fijn :-) Scheelt boel CF.n nummers uit het hoofd leren. Wat ik wel mis is het hardwarematige master/slave/none schuifje (wat de 580EX I ) wel heeft.
Waar dat nu zit; geen idee :X
Rechterknop ingedrukt houden.... (zoom geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Geen matches
Ik wil een keer zo'n radio-trigger ding kopen, om een keer mee te prutsen. Er staan er meerdere (goedkope) op eBay voor prijzen waarbij het wel geinig is (20-60 euro) om een keer mee te spelen. Ik weet dat die niets voorstellen bij die Pocket Wizard gevallen maar die vind ik te prijzig, kan goed zijn dat het na een dag stof ligt te vangen. Je mist wel lichtmeting bij die goedkope dingen, of zijn ze uberhaubt zonde van het geld? Jammer dat er weinig tussenin zit qua prijzen, zover ik gezien heb.
Verder was ik benieuwd welke ik dan het beste kan nemen? Ik heb een 40D met een 430EX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Geen matches
Pocketwizards doen voor zover ik weet ook geen TTL (en ik kan het ook niet direct op hun site terugvinden, dus zal wel kloppen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik heb een mobiel flitsetje bestaande uit 2 430EZ flitsers en een cactus trigger setje...

Maar als ik eventjes bezig ben dan vallen m'n 430EZ's uit, dit lijkt een stroombesparende mode, maar het is vreselijk irritant.

Als ik een lichtopstelling maak, kost het al snel paar minuutjes, en met het model praten ook nog...
Als ik dan klaar ben wil ik niet alle flitsers weer moeten wakker maken.

Is er een manier om het uit te zetten?
dat ie aan blijft dus...

Welke andere (Canon en/of NIET Canon) flitsers kan ik instellen dat ie aan blijft?
Ik heb gehoord dat de 430EX en de 550EX (de 580 dan ook wel gok ik) dit kunnen, maar gezien ik ze ALLEEN offcamera gebruik en handmatig wil instellen heb ik niks aan TTL en consorten.
Liefst oudere modellen die lekker goedkoop zijn 2de hands ;)

[ Voor 5% gewijzigd door liquid_ice op 05-02-2008 15:37 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
Tom schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:30:
Ik wil een keer zo'n radio-trigger ding kopen, om een keer mee te prutsen. Er staan er meerdere (goedkope) op eBay voor prijzen waarbij het wel geinig is (20-60 euro) om een keer mee te spelen. Ik weet dat die niets voorstellen bij die Pocket Wizard gevallen maar die vind ik te prijzig, kan goed zijn dat het na een dag stof ligt te vangen. Je mist wel lichtmeting bij die goedkope dingen, of zijn ze uberhaubt zonde van het geld? Jammer dat er weinig tussenin zit qua prijzen, zover ik gezien heb.
Verder was ik benieuwd welke ik dan het beste kan nemen? Ik heb een 40D met een 430EX.
Wel de V2 van de Cactus nemen dan. Die _zou_ voor Canon beter moeten zijn.
Ik heb sinds een week een zender met 2 slaves: de 430EZ doet het altijd, maar de 580EX wil ca. 1 op de 5 keer niet afgaan.

@liquid_ice: op de 580EX kun je auto power off inderdaad uitschakelen.
En ja, het is irritant op de 430EZ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Geen matches
Ik heb inmiddels die Cactus V2 dingen. Tja. Het werkt opzich wel, maar bij zeker 1/3e van de foto's gaat ie niet af. En soms gaat ie random af. Afstand waarover het werkt is ook niet geweldig. Je krijgt waarvoor je betaald dus, maar wel geinig om een keer mee te prutsen. Voor een amateur zoals ik voldoen ze wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tom op 05-02-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Volgens mij moet je niet de V2 maar de V2s hebben voor nieuwe Canon-flitsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had vandaag dat mijn flitser een paar keer een seconde op 1/1-kracht afging zonder dat ik iets deed? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Ik heb een vraagje over mijn 430EX. Hoe kan ik deze zo instellen dat ik alleen de AF-led gebruik zonder dat de camera gaat flitsen. In sommige licht- situaties kan een 50mm 1.8 zonder flits een foto nemen. Maar heeft de AF van de 350D moeite met de focus. Met de AF-beam gaat dit wel goed. Maar om nu de flitser aan te zetten. focus en dan de flitser weer uitzetten is niet echt een goede oplossing
beetje late reactie misschien maar op de 400D kan ik in c.Fn kiezen tussen aan, uit en extern, dus daar kan ik hem wel uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:01:
Ik had vandaag dat mijn flitser een paar keer een seconde op 1/1-kracht afging zonder dat ik iets deed? Iemand een idee?
Duwde je niet toevallig op de AF-L-knop als je flitser open stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of de dof-preview knop. ;)

Anyway, een flits is heel kort, dus mag je uitleggen wat een seconde lang 1/1 flitsen is. :P Sowieso zal bij een dergelijke reeks flitsen de kracht verre van 1/1 zijn, tenzij je net zelf 's werelds beste batterijen uitgevonden hebt, of een rits auto-accu's aan je 430 gehangen hebt. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:01:
Was dat met of zonder "E-bait griggers" (check je sig), zat je flitser goed vastgeschroefd, zat er geen vuil tussen de contacten, was hij uit, toen je hem op de camera schroefde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Rob Z schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:10:
[...]
@liquid_ice: op de 580EX kun je auto power off inderdaad uitschakelen.
En ja, het is irritant op de 430EZ :|
Leuk en aardig dat het bij een 300+ euro kostend apparaat kan, maar als ik um alleen manueel wil instellen zijn EZ flitsers een betere keus voor m'n portemonee.
De vraag is dan ook welke EZ varianten dat kunnen ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Fire69 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:57:
Volgens mij moet je niet de V2 maar de V2s hebben voor nieuwe Canon-flitsers...
Oei, ik dacht dat V2s meervoud was voor V2 8)7 (geen grap)
Toevallig heb naast een V2 zender/ontvanger een V2s ontvanger en die deed het even goed/slecht op de 580EX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Geen matches
Misschien moet je ook een V2s zender hebben dan? :P

Geen idee eigenlijk hoe dat zit.

[edit]
4-Channel Wireless Flash Trigger V2s #16766

Here comes the new version of the renowned wireless flash trigger that has been improved over the old version. This trigger set has been tested and proved to be compatible with the largest number of flashes on market. Misfiring problem has been satisfactorily resolved.

The V2s edition is specically designed for Vivitar 285HV, Sunpak 433, Sunpak 383, Olympus FL-36, Nikon SB-600, Pentax AF-360 FGZ, Pentax AF-540 FGZ and other flashes which (1) comes with a trigger voltage lower than 12V and (2) could not be triggered by V1 or V2 receivers.

Since the new version runs on different channels, it can only work with V2/V2s receivers and not the previous version. Please purchase the V2/V2s receivers from our store to work with the new version trigger.
Hier kan ik iig niet uit opmaken hoe het nou zit als je een V2 trigger hebt en V2s ontvanger...

[ Voor 84% gewijzigd door Fire69 op 07-02-2008 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Geen matches
Geen idee eigenlijk hoe dat zit.
Hier kan ik iig niet uit opmaken hoe het nou zit als je een V2 trigger hebt en V2s ontvanger...
Da's een goeie. Als ik het verhaal goed begrijp kan de V2s lagere voltages schakelen dan de V2.
Dat staat m.i. los van de trigger (die wel V2[s] moet zijn)
Ik zal 'ns checken of de led op de ontvanger ook wel eens weigert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Hoewel ik best wel wat (geslaagde) foto's met een flitser heb weten te maken zijn voor mij een aantal dingen toch wat onduidelijk.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een invulflits en een "normale" flits ? Werkt een invulflits alleen op bepaalde delen van een foto, waar bijvoorbeeld de schaduwen zitten ? Of kun je hetzelfde effect bereiken als je alles handmatig instelt en je flits vrij zacht zet (verschilt per foto natuurlijk) ? Zou een off-cam flits ook kunnen fungeren als invulflits ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Invulflits is gewoon zacht flitsen om de schaduwen weg te werken die veroorzaakt worden door een andere (hoofd)lichtbron.
Dus volgens mij is het al eender hoe dat gebeurd, automatisch/manueel, on/off-cam, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Okay, weinig schokkends dus. Je wilt eigenlijk sowieso een andere lichtbron als je met een flitser bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mcdronkz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:28:
Okay, weinig schokkends dus. Je wilt eigenlijk sowieso een andere lichtbron als je met een flitser bezig bent.
Niet altijd hoor, want dat kan weer heel rare kleurverschillen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10
Ik sta op het punt een 430EX te kopen voor mijn 350D, maar nu is mijn vraag welke batterijen moet ik kopen en hoeveel foto's kan ik er ongeveer mee maken.
Als ik mijn flitser namelijk veel ga gebruiken moet er gedacht worden aan zo'n 100 a 200 foto's in een vrij donkere ruimte. Ga ik dit redden op 1 setje NiMH batterijen? En welk merk is aan te raden? Zag dat het merk GP goed uit de test kwam, maar wat zijn jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Geen matches
Met één setje goede batterijen lukt dat wel. Bedenk wel dat de levensduur achteruit gaat. Batterijen die al een tijdje meegaan en dus vaak zijn opgeladen presteren steeds minder. Ik zou zelf aanraden om er altijd een reservesetje bij te nemen. Voor info over batterijen kun je hier kijken:
[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
Ik heb al jarenlang verschilende setjes GP batterijen en ben daar erg over te spreken, maar andere merken heb ik niet geprobeerd. Zie ook geen reden om over te stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet vrijdag a.s. foto's maken tijdens een feest in Paradiso.
Aangezien ik 'slechts' in het bezit ben van een 400D/grip/sigma 17-70 (2.8 - 4.5) heb ik besloten wat materiaal te huren voor de gelegenheid, waaronder een flitser. Ik heb twee winkels in amsterdam gevonden (online) waar ze materiaal verhuren, namelijk calumet en s-color marx. Beide hebben alleen de 580ex in de verhuur.

Nu is mijn vraag, denken jullie dat ik aan één namiddag en avond genoeg heb, om te leren flitsfoto's met de 580ex te maken? Ik heb nog nooit met een externe flitser geschoten, maar fotografeer, als ik flits, met slowsync en stel dan handmatig de flitssterkte in, dus ik kan de flitssterkte wel enigszins inschatten. Ik ben namelijk een beetje huiverig vanwege het high-end karakter, misschien dat ie daardoor voor beginners ook lastiger te bedienen is.

Let wel, ik hoef natuurlijk niet na één dag perfect te kunnen flitsen, maar ik wil alleen de basisprincipes van de 580ex onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Geen matches
In principe moet je helemaal niks kunnen, aangezien de 580 gewoon via E-TTL door de 400D wordt aangestuurd en dus de sterkte automatisch wordt geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Lekker door je camera laten sturen en vooral oefenen met indirect flitsen via plafond en muren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 21:42

Tarin

Just plain weird.

In principe gaat het automatisch best goed, je kan er een Omibounce-achtig ding op duwen. Ik heb vorige week op een feestje van een vriend wat foto's gemaakt, gewoon m'n camera op P (en ISO 400 of 800 om nog iets van achtergrondlicht mee te krijgen), flitser 45º naar boven en omibounce erop.
Resultaten waren heel aardig, maar ik weet niet wat er van jou qua professioneel resultaat verwacht wordt, dit was meer van "als we maar foto's hebben voor het idee."

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Lees dit maar eens door, het kopje 'dragging the shutter' is voor jouw toepassing ook erg interessant.
't Zal niet meevallen, maar eens moet je eerste keer zijn dus gewoon lekker klooien. Ik zou M prefereren, daar je dan maximaal controle over je instellingen hebt. Probeer lekker veel aanwezig licht te gebruiken (dus diafragma open en hoge ISO) en durf ook de sluiter eens wat langer open te laten staan.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Het was idd de DOF preview knop, gister had ik het zelfde.

Trouens, TTL werkt toch niet meer als je de kop naar boven draait??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:00:

Jawel hoor, TTL werkt altijd, tenzij je het uitzet op je camera of flitser.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:00:

Wat niet meer werkt is de zoomfunctie van de flitser, waardoor je ineens veel minder licht hebt dan je zou denken, als je bijvoorbeeld op 100mm schiet. En je verliest toch al een boel licht, door indirect te flitsen. TTL blijft het wel gewoon doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
[...]Ik zou M prefereren, daar je dan maximaal controle over je instellingen hebt. Probeer lekker veel aanwezig licht te gebruiken (dus diafragma open en hoge ISO) en durf ook de sluiter eens wat langer open te laten staan.Succes!
Hierop nog een beginnersvraag: Als ik M op de camera gebruik met ETTL op de flitser, probeert een FEC van 0 dan de belichting neutraal (0 op de belichtingsmeter) te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Rob Z schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:34:
[...]

Hierop nog een beginnersvraag: Als ik M op de camera gebruik met ETTL op de flitser, probeert een FEC van 0 dan de belichting neutraal (0 op de belichtingsmeter) te krijgen?
Ja.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

Japie.G

Colour Classic

n00b vraag over flitsers

Binnenkort wil ik als foto n00b wat foto's maken op een feestje (lichtarme situatie). Dit met mijn Canon 350d + kitlens.

Zonder flits zijn uit de hand geen foto's te maken in zo'n situatie. Interne flits maakt alles flets. Ik wil dus een externe flitser erop zetten. Ik heb de tip gekregen om een 430EX te kopen. Vind ik iets aan de dure kant. Zijn er alternatieven die minder geld kosten, maar toch ongeveer zelfde prestaties halen? In ieder geval kunnen kantelen?

Stel ik stel mijn camera in op diafragma 5.6. Ik zet de interne flitser aan en focus op het onderwerp. De camera berekent nu bijvoorbeeld een shutterspeed X

Met dezelfde instellingen plus een externe flitser, zal de camera een snellere shutterspeed uitrekenen? Oftewel, houdt de camera rekening met de externe flitser? Volgens mij is dat wel het geval, en heet die technologie ETTL. Klopt dit? of zit ik verkeerd te denken?

Zal ik dus op zo'n feestje makkelijker foto's uit de hand kunnen schieten met behulp van een externe flitser?

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 14-02-2008 17:54 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Japie.G schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:53:
n00b vraag over flitsers

Binnenkort wil ik als foto n00b wat foto's maken op een feestje (lichtarme situatie). Dit met mijn Canon 350d + kitlens.

Zonder flits zijn uit de hand geen foto's te maken in zo'n situatie. Interne flits maakt alles flets. Ik wil dus een externe flitser erop zetten. Ik heb de tip gekregen om een 430EX te kopen. Vind ik iets aan de dure kant. Zijn er alternatieven die minder geld kosten, maar toch ongeveer zelfde prestaties halen? In ieder geval kunnen kantelen?

Stel ik stel mijn camera in op diafragma 5.6. Ik zet de interne flitser aan en focus op het onderwerp. De camera berekent nu bijvoorbeeld een shutterspeed X

Met dezelfde instellingen plus een externe flitser, zal de camera een snellere shutterspeed uitrekenen? Oftewel, houdt de camera rekening met de externe flitser? Volgens mij is dat wel het geval, en heet die technologie ETTL. Klopt dit? of zit ik verkeerd te denken?

Zal ik dus op zo'n feestje makkelijker foto's uit de hand kunnen schieten met behulp van een externe flitser?
In dit topic wordt volgens mij al heel veel uitgelegd over het gedrag van een flitser.

Zet je bv de camera in de Av stand, dan zal de camera de sluitertijd bepalen door het omgevingslicht te meten en dan enkel een invulflits te geven. De sluitertijd zal dus weinig korter worden tov gebruik zonder flitser!
Zet je de camera in de M stand, dan mag je alles zelf doen. Dus bv korte sluitertijd, lage ISO en dan alles doodflitsen door een keiharde flits. Of zelf een hogere ISO kiezen, sluitertijd waarbij je de camera nog enigszins stil kunt houden en dan de flits het onderwerp laten belichten en bevriezen.

Veel te veel om het even zo 1-2-3 uit te leggen. Flitsen is echt een vak apart. Kwestie van proberen en met vallen en opstaan verder komen.

This footer is intentionally left blank

• Fire69
  • Nu online
Ook moet je met een flitser geen hele korte sluitertijden hebben, omdat door de flits je onderwerp sowieso wordt bevrozen, waarna je door een wat langere sluitertijd toch nog de achtergrond met omgevingslicht kan belichten.
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste