20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
* Is het normaal dat ie af en toe een spontane ontlading heeft? (Hij flitst dan een paar keer vlak achter elkaar, meestal als ik een instelling verander op m'n cam (400D), lijkt me de levensduur van de flitser niet echt ten goede komen)
* Is het normaal dat ie als ie aanstaat om de +/- 4 sec een heel klein piepje geeft? (ik denk ik vraag het maar
* Is het normaal dat je er geen handleiding bij krijgt?
Ik gebruik 4 GP 2700 series als batterijen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 16:18 ]
Verwijderd
Dat stroben... welke instelling verander je wat het stroben veroorzaakt?
Verwijderd
Mijn 430EX leek, na een paar dagen gebruik helemaal "dood". Pas nadat ik het ding een flinke klap had gegeven (zo repareerde ik vroeger buizenradio's enzo), werkte het weer naar behoren en sindsdien heb ik het defect niet meer kunnen reproduceren. Garantie is inmiddels voorbij, maar ja, terugsturen terwijl het correct werkt, dat schiet ook niet op...
Handleiding moet erbij zitten in de vorm van twee boekjes a drie talen, en een apart ding met garantievoorwaarden.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Constante piepje hangt bij mij samen met welke batterijen ik gebruikt.Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:43:
Piepje (echt heel hoge toon) hoor ik ook, en heb ik al altijd gehoord dus dat zal niet echt een probleem zijn.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Verwijderd
Ik heb zelf ook 3 setjes. alledrie verschilende fabrikant, maar wel alle 2600 mAh. Tn ik hoor die piep ook altijd. Dat is gewoon de elco die de stroom op moet bouwen voor de flits. Niks raars aanVerwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 18:55:
Ik heb twee setjes, indentieke batterijen (zelfde fabrikant + mAh) en ik hoor het (in erg stille omgeving) altijd. Ik heb niet het idee dat m'n flitser ondermaats presteert dus het stoort me niet.
...en ik maar altijd denken dat het een hoogfrequent spoel is.TranceSetter schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 18:57:
[...]
Ik heb zelf ook 3 setjes. alledrie verschilende fabrikant, maar wel alle 2600 mAh. Tn ik hoor die piep ook altijd. Dat is gewoon de elco die de stroom op moet bouwen voor de flits. Niks raars aan
Dit ziet er uit alsof je de test functie gebruikt (druk het groene/oranje lampje maar eens in)Melkbus schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:57:
Ja, dat weet ik zeker. Bovendien flitst ie dan maar 1 keer. Dat 'ontladen' is echt *FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS FLITS* zegmaar...
Geen idee waar het aan kan liggen trouwens..
Ohja.... voor de topic starter: De canon usa link is verandert! Het speedlite programma + tips + learning programme staat nu hier: http://web.canon.jp/imaging/flashwork/index.html
This too shall pass
Is er een soort gouden regel waarmee je kan starten (bv binnen -1 2/3 en buiten op de normale stand)? Ik schiet veelal in Av mode overigens.
Verwijderd
Ik heb geen 350D, maar heeft dat toestel geen C. Fn. menu? Daarin kan ik het op m'n 30D instellen.4POX schreef op zondag 16 december 2007 @ 09:52:
Ik heb een vraagje over mijn 430EX. Hoe kan ik deze zo instellen dat ik alleen de AF-led gebruik zonder dat de camera gaat flitsen. In sommige licht- situaties kan een 50mm 1.8 zonder flits een foto nemen. Maar heeft de AF van de 350D moeite met de focus. Met de AF-beam gaat dit wel goed. Maar om nu de flitser aan te zetten. focus en dan de flitser weer uitzetten is niet echt een goede oplossing/
Je kunt met het *-knopje op je camera een soort voorflits geven, waardoor het plaatje vaak wat beter belicht is.Wekkel schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:10:
Ik ben er nu een paar daagjes mee bezig (430 EX) en vind het lastig om niet te onder/overflitsen. Dat zal nog wat gewenning vergen, maar het gaat steeds beter.
Is er een soort gouden regel waarmee je kan starten (bv binnen -1 2/3 en buiten op de normale stand)? Ik schiet veelal in Av mode overigens.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 12:38 ]
Kan helaas niet. Tenminste, als het kan wil ik het ook graag weten, maar ik heb al een keer een middagje op zitten googlen, en die C-Fn. zit niet in de opties van de 350D-body (hoewel ik de firmware nog eens moet upgraden), ik moet de 400D van m'n pa nog een keer kapen om te checken of het daarmee wel lukt. Ik had begrepen dat de **D's het wel kunnen.4POX schreef op zondag 16 december 2007 @ 09:52:
Ik heb een vraagje over mijn 430EX. Hoe kan ik deze zo instellen dat ik alleen de AF-led gebruik zonder dat de camera gaat flitsen. In sommige licht- situaties kan een 50mm 1.8 zonder flits een foto nemen. Maar heeft de AF van de 350D moeite met de focus. Met de AF-beam gaat dit wel goed. Maar om nu de flitser aan te zetten. focus en dan de flitser weer uitzetten is niet echt een goede oplossing/
[edit]
Nope, de 400D kan het ook niet.
Weer een reden om een 40D te halen. Ooit.
[ Voor 11% gewijzigd door Tarin op 16-12-2007 13:23 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Klopt, in mijn 20D zit het in het custom functions menu.Tarin schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:04:
[...]
Kan helaas niet. Tenminste, als het kan wil ik het ook graag weten, maar ik heb al een keer een middagje op zitten googlen, en die C-Fn. zit niet in de opties van de 350D-body (hoewel ik de firmware nog eens moet upgraden), ik moet de 400D van m'n pa nog een keer kapen om te checken of het daarmee wel lukt. Ik had begrepen dat de **D's het wel kunnen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Volgens mij kan je op de xxxD serie alleen maar op ON en op EXT FLASH ONLY zetten dacht ik. Op de 5D kan ik hem on en off zetten.breinonline schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:17:
[...]
Klopt, in mijn 20D zit het in het custom functions menu.
This footer is intentionally left blank
Sowieso bij het reviewen van de CR2 op de camera, viel mij op. Ik heb me dr ook al een paar keer de tandjes naar gezocht trouwens, en het MOET er in staan, want de cam zelf kan het dus uitlezen...ajhaverkamp schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:05:
Volgens mij staat het niet in de EXIF, maar is er ergens achteraf uit te lezen op welke sterkte de flitser heeft staan flitsen? Dus bv 1/1 of 1/64?
Dit is dan ook meteen de reden dat de software op je computer meestal alleen de algemene informatie weergeeft die op standaard plekken staat.
Om nu de informatie er wel allemaal uit te halen moet je dus de complete exif doorspitten.
Gelukkig kun je bijvoorbeeld ACDsee hiervoor gebruiken:
Zet em op bestandsview --> details.
Daarna zet je via die zelfde knop "view'" -->: Choose details
--> exif -->
Daar zie je alle mogelijke properties die in de exif mogelijk zijn.. Selecteren wat je nodig hebt (kijk voor canon dus onder "camera" en onder "canon maker notes" en onder "image"
Succes.
Edit... http://www.takenet.or.jp/...ead/english/download.html
is een freeware utility, maar kan alleen in jpg kijken geloof ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 17-12-2007 11:33 ]
Daarmee kan je de irritante hulpvoorflitsen van de on-board flitser uitschakelen, maar niet de externe flitser zelf. Mijn 40D kan het wel, gelukkig ook met de 430EX en ik dacht dat de 580EX die voorziening aan boord had (in de flitser dus).Fairy schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:31:
[...]
Volgens mij kan je op de xxxD serie alleen maar op ON en op EXT FLASH ONLY zetten dacht ik. Op de 5D kan ik hem on en off zetten.
Heb zelf de lightsphere gekocht (een replica genaamd Lambency flash diffuser weliswaar voor maar 15 euro incl verzending) en hoop deze volgende week binnen te hebben. Ik zag dat ze de whaletail inmiddels ook al nagemaakt hebben (magician flash diffuser) maar twijfel nog omdat dit ding er helemaal niet uitziet.Ben echter toch benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met de whaletail.
[ Voor 4% gewijzigd door EvolutionX op 30-12-2007 18:17 ]
* dodge_911 heeft ook zo 'n stuk Tupperware voor op z'n 580 EXIIEvolutionX schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:12:
Iemand al in het bezit van de Gary Fong Whaletail?
Heb zelf de lightsphere gekocht (een replica genaamd Lambency flash diffuser weliswaar voor maar 15 euro incl verzending) en hoop deze volgende week binnen te hebben. Ik zag dat ze de whaletail inmiddels ook al nagemaakt hebben (magician flash diffuser) maar twijfel nog omdat dit ding er helemaal niet uitziet.Ben echter toch benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met de whaletail.
Het ziet er niet uit, maar ik vind 't wel lekker werken voor portretjes.
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Verwijderd
Nee, er is AFAIK geen reden om de condensator te ontladen. In tegendeel, hoe voller hoe beter.Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:45:
Gister had ik iets raars: als ik mijn 400D+430EX weglegde en hem een paar minuten later oppakte (beiden waren dan standby) ging de flits zachtjes af. is dit normaal om de condensator te ontladen? Ook nadat ik de ring nog steviger had aangedraaid deed hij dit.
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 12:19 ]
Manouvreer eens wat rond met je toestel zonder je 430 erop en met de popup open, dan zou je hetzelde moeten/kunnen voorhebben.
Ik hou het voorlopig bij het 'a better bounce card' gebeuren. Er is sowieso nog veel te leren op flitsgebied. Veel oefenen dan maardodge_911 schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:32:
* dodge_911 heeft ook zo 'n stuk Tupperware voor op z'n 580 EXII
Het ziet er niet uit, maar ik vind 't wel lekker werken voor portretjes.
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 15:49 ]
Verwijderd
Wat is trouwens nog de invloed van het aantal mm's in de manuele stand? En wat is de -- stand? Ik kan het niet echt concreet terugvinden in de handleiding zeker aangezien ik ook de radiotriggers gebruik.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 16:34 ]
Ging eventjes wat fotootjes maken, flits op me cam gezet...maak eerste foto...doet de flits het niet
Baterijen waren neit leeg, test flits met eht knopje op de cam deed hij ook, instellingen waren ook neit anders dan anders en toch deed de flitser eht niet. ja na een paar keer de cam en flitser aan en uit en de flitser eraf en erop zetten deed hij het. Maar dit is al de 3e keer sinds 30 november dat er zoiets is
Het gaat trouwens om een ex430 met duracell 2650mah batterijen op een EOS 300D
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?
Misschien slecht kontact, of toch incompatible?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
En incompatible, tja de flitser is een stuk nieuwer dan de cam dus dat daar iets tussen botst kan ik me wel goed voorstellen.
Of het DOF-preview knopje? Daar had ik last van, vroeg me ook ernstig af wat die flitsen waren. Als ik de camera oppakte (met twee handen) zat ik dan per ongeluk met m'n knokkel van m'n linker middelvinger op het DOF-preview knopje. *FLITS-FLITS-FLITS-FLITS-FLITS-onderwerp-verblind*Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:45:
Gister had ik iets raars: als ik mijn 400D+430EX weglegde en hem een paar minuten later oppakte (beiden waren dan standby) ging de flits zachtjes af. is dit normaal om de condensator te ontladen? Ook nadat ik de ring nog steviger had aangedraaid deed hij dit.
Nog met dank aan Henkert btw
[ Voor 7% gewijzigd door Melkbus op 10-01-2008 12:38 . Reden: met dank aan ]
Ik wil een extra flitser kopen voor op mijn 400D. Mijn oog is gevallen op de Sigma 530 DG ST
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/flash_530st.htm
De prijs sprak mij erg aan (rond 160 euro)
Ik ben een beginner en denk dat dit een mooi instap model is. Nu is er ook een model 530 DG SUPER
http://www.sigma-photo.co.../flash/flash_530super.htm
Deze is een stuk duurder. Deze is speciaal voor digitale fotografie. De ST ook voor analoge.
Nu mijn vraag. Heeft iemand ervaring met de ST en wat is het verschil tussen de twee modellen in het gebruik?
Money for nothin' and your chicks for free
SureDeeJee schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:36:
Kan ik hier ook een vraagje neerleggen over NIET canon flitsers?
Voor ik verder ga... Kies als-je-blieft voor een merk-eigen flash. Een 430EX bijvoorbeeld. Ik weet dat de power van de sigma in vergelijking met de canon erg aantrekkelijk klinken, maar er zijn meer dingen die meespelen. Zo is de sigma een flitser die is gebaseerd op reverse-engineerd technologie, wat inhoudt dat de sigma-engineers de 'code' van de canon-aansturing hebben uitgeplozen (zo goed mogelijk) en aan de hand daarvan hun flitser laten reageren. Maar dit wordt natuurlijk nooit zo goed als een merk-eigen flash. Dan zwijg ik nog maar over de bediening van de flitsers zelf, de support met toekomstige body's (denk aan een 40D die de custom functions van een canon-flash in het menu kan instellen ipv on-flash) etc.Ik wil een extra flitser kopen voor op mijn 400D. Mijn oog is gevallen op de Sigma 530 DG ST
Er is meer verschil, de DG Super heeft ook de mogelijkheid tot aansturen van andere flitsers. Verder kan dat ding ook HS-sync flash, 2nd curtain (ook in te stellen op je body, voor een X0D weet ik dit niet zeker), etc.http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/flash_530st.htm
De prijs sprak mij erg aan (rond 160 euro)
Ik ben een beginner en denk dat dit een mooi instap model is. Nu is er ook een model 530 DG SUPER
http://www.sigma-photo.co.../flash/flash_530super.htm
Deze is een stuk duurder. Deze is speciaal voor digitale fotografie. De ST ook voor analoge.
Nu mijn vraag. Heeft iemand ervaring met de ST en wat is het verschil tussen de twee modellen in het gebruik?
Maar nogmaals, ik zou eerder een 430EX kiezen, ondanks het op het eerste gezicht minder bang-for-buck...
Het verschil tussen de ST en SUPER is mij duidelijk Ik zou dus kunnen kiezen voor de ST.
Alleen zit ik nog met de rest van je verhaal in mijn maag
Uhuh, maar wat precies zijn je motieven om een externe flash te willen? Want de kans dat een 430EX gewoon prima voor je werkt, is vrij groot.DeeJee schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:20:
Bedankt voor je reactie Henk.
Het verschil tussen de ST en SUPER is mij duidelijk Ik zou dus kunnen kiezen voor de ST.
Alleen zit ik nog met de rest van je verhaal in mijn maag
En wat voor body je hebt trouwens, ook wel handig om te weten
Had ik al geschreven...de 400DHenk schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:41:
[...]
Uhuh, maar wat precies zijn je motieven om een externe flash te willen? Want de kans dat een 430EX gewoon prima voor je werkt, is vrij groot.
En wat voor body je hebt trouwens, ook wel handig om te weten
Ik weet wel zeker dat de 430 EX voor mij zal werken. Het gaat mij alleen om de prijs. 160 tegenover 230.
De externe flitser wil ik hebben om dat ik veel binnen foto's maak. Ik merk dat ik het mis bij wat grotere omgevingen. Rode ogen gezeur ed.
Ik ben nog maar een beginneling en hoop daarom niet te duur klaar te zijn. (maar wie heeft dat niet
Maar misschien zit ik helemaal mis en is het inderdaad beter voor een Canon te gaan.
Dat je twijfel tussen een Sigma-lens van 400€ of een Canon van 1500€, ok, maar bij dergelijke 'kleine' bedragen zou ik toch ook voor de merk-eigen oplossing gaan.
't is ook niet dat je dat ding maar 6 maand gaat gebruiken, hopelijk gaat hij vele jaren mee.
ExactlyFire69 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:15:
Voor de 70€ verschil zou ik toch gewoon de Canon nemen.
Dat je twijfel tussen een Sigma-lens van 400€ of een Canon van 1500€, ok, maar bij dergelijke 'kleine' bedragen zou ik toch ook voor de merk-eigen oplossing gaan.
't is ook niet dat je dat ding maar 6 maand gaat gebruiken, hopelijk gaat hij vele jaren mee.
Mee eens. Ik heb besluit genomenFire69 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:15:
Voor de 70€ verschil zou ik toch gewoon de Canon nemen.
Fijn dat er zoiets als GoT bestaat!!! Thnx
Verwijderd
net zoals de sb800 vs de sb600 zijn er toch een aantal leuke gadgets in die dure fliters.
zoals ook de af assist kunnen gebruiken zonder te flitsen is echt rete handig in donkere omstandigheden waarbij je available light wil schieten en de standar focus assist het allemaal niet meer zo begrijpt

zopiets zit niet op de 430EX maar wel op de 580EX naar ik weet
weet niet zeker maar volgens mij zit bv omnibounce en filters ook al standaard bij de 580ex terwijl je bij de 430 die erbij moet kopen
bij de sb800 zat al die handige meuk er in ieder geval al bij
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 15:08 ]

Dat gaat mij toch echt te ver. Er is altijd wel een betere.....
[ Voor 25% gewijzigd door DeeJee op 10-01-2008 15:08 ]
Verwijderd
achteraf kwam ik er toch achter dat er essentieel handige dingen in zitten (bv ook master slave assist etc )
en zoals gezegd, je doet er jaren mee dus kan je beter wat meer neer leggen voor iets wat je in 5 jaar kan afschrijven
Ja en nee... het zit inderdaad niet in de custom functions van de 430, maar als je een X0D-body of hoger hebt, zit het weer in de body. Sterker nog, ik zou niet eens weten welke cfn. ik op de flash zou moeten pakkenVerwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:05:
en hierbij nog aansluitend zou ik ook altijd kiezen voor de 580ex tov de 430ex
net zoals de sb800 vs de sb600 zijn er toch een aantal leuke gadgets in die dure fliters.
zoals ook de af assist kunnen gebruiken zonder te flitsen is echt rete handig in donkere omstandigheden waarbij je available light wil schieten en de standar focus assist het allemaal niet meer zo begrijpt
zopiets zit niet op de 430EX maar wel op de 580EX naar ik weet
Helaas niet, waar je bij de SB-800 2 kleurenfilters en een diffusion dome krijgt (en, beter nog, je flitser vóelt dat je dome erop zit en knalt naar groothoek-stand voor betere lichtspreiding), is de 580EXII gewoon kaal.weet niet zeker maar volgens mij zit bv omnibounce en filters ook al standaard bij de 580ex terwijl je bij de 430 die erbij moet kopen
Maar das vies nikonbij de sb800 zat al die handige meuk er in ieder geval al bij
Tja en 200 euro verschil vind ik nogal wat voor een beginner. Nee ik ben er wel uit zo...
Maar toch bedankt voor het meedenken
Ik had het met mijn 350D en de 430EX, toen die net nieuw was. Paar foto's mee gemaakt, accuus vervangen en dood... Heb het ding toen, los van de camera, een echt stevige klap gegeven en daarna nooit meer problemen gehad gelukkig, want ik heb geen idee wat het was.sapphire schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:19:
ok ik had gisteren weer wat vaags...
Ging eventjes wat fotootjes maken, flits op me cam gezet...maak eerste foto...doet de flits het niet
Baterijen waren neit leeg, test flits met eht knopje op de cam deed hij ook, instellingen waren ook neit anders dan anders en toch deed de flitser eht niet. ja na een paar keer de cam en flitser aan en uit en de flitser eraf en erop zetten deed hij het. Maar dit is al de 3e keer sinds 30 november dat er zoiets is
Het gaat trouwens om een ex430 met duracell 2650mah batterijen op een EOS 300D
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?
Precies... beetje onzin om 'alvast' een 580exII te kopen omdat je misschien ooit een slave gaat aansturen die je nog niet hebt. (als dat de enige reden is)Toff schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:04:
Dat master/slave gedoe lijkt leuk, maar daarvoor moet je toch minstens twee flitsers hebben. Dan kan je als eventuele tweede flitser toch alsnog voor een 580EX gaan?
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik heb een originele Canon 580EX, maar die kan ik niet vanaf de 40D instellen. De flash is niet compatible volgens de 40D. Niet dat ik er mee zit, want het is veel handiger om het direct op de flitser te doen.Henk schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:01:
Dan zwijg ik nog maar over de bediening van de flitsers zelf, de support met toekomstige body's (denk aan een 40D die de custom functions van een canon-flash in het menu kan instellen ipv on-flash) etc.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Eerst maar eens de 430 proberen.
Staat expliciet in originele Canon Press Release dat dit alleen werkt met de 580EX II, dus ik begrijp jouw opmerking niet?BugBoy schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:02:
[...]
Ik heb een originele Canon 580EX, maar die kan ik niet vanaf de 40D instellen. De flash is niet compatible volgens de 40D. Niet dat ik er mee zit, want het is veel handiger om het direct op de flitser te doen.
Verwijderd
Hij bedoeld dat hij de functie niet mist.Toff schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:29:
[...]
Staat expliciet in originele Canon Press Release dat dit alleen werkt met de 580EX II, dus ik begrijp jouw opmerking niet?
Waar dat nu zit; geen idee

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 23:49 ]
Rechterknop ingedrukt houden.... (zoom geloof ik)Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:47:
[...]
Hij bedoeld dat hij de functie niet mist.Ik vind't zelf daarentegen wel bijzonder fijn :-) Scheelt boel CF.n nummers uit het hoofd leren. Wat ik wel mis is het hardwarematige master/slave/none schuifje (wat de 580EX I ) wel heeft.
Waar dat nu zit; geen idee
Verder was ik benieuwd welke ik dan het beste kan nemen? Ik heb een 40D met een 430EX.
Maar als ik eventjes bezig ben dan vallen m'n 430EZ's uit, dit lijkt een stroombesparende mode, maar het is vreselijk irritant.
Als ik een lichtopstelling maak, kost het al snel paar minuutjes, en met het model praten ook nog...
Als ik dan klaar ben wil ik niet alle flitsers weer moeten wakker maken.
Is er een manier om het uit te zetten?
dat ie aan blijft dus...
Welke andere (Canon en/of NIET Canon) flitsers kan ik instellen dat ie aan blijft?
Ik heb gehoord dat de 430EX en de 550EX (de 580 dan ook wel gok ik) dit kunnen, maar gezien ik ze ALLEEN offcamera gebruik en handmatig wil instellen heb ik niks aan TTL en consorten.
Liefst oudere modellen die lekker goedkoop zijn 2de hands
[ Voor 5% gewijzigd door liquid_ice op 05-02-2008 15:37 ]
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Wel de V2 van de Cactus nemen dan. Die _zou_ voor Canon beter moeten zijn.Tom schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:30:
Ik wil een keer zo'n radio-trigger ding kopen, om een keer mee te prutsen. Er staan er meerdere (goedkope) op eBay voor prijzen waarbij het wel geinig is (20-60 euro) om een keer mee te spelen. Ik weet dat die niets voorstellen bij die Pocket Wizard gevallen maar die vind ik te prijzig, kan goed zijn dat het na een dag stof ligt te vangen. Je mist wel lichtmeting bij die goedkope dingen, of zijn ze uberhaubt zonde van het geld? Jammer dat er weinig tussenin zit qua prijzen, zover ik gezien heb.
Verder was ik benieuwd welke ik dan het beste kan nemen? Ik heb een 40D met een 430EX.
Ik heb sinds een week een zender met 2 slaves: de 430EZ doet het altijd, maar de 580EX wil ca. 1 op de 5 keer niet afgaan.
@liquid_ice: op de 580EX kun je auto power off inderdaad uitschakelen.
En ja, het is irritant op de 430EZ
[ Voor 7% gewijzigd door Tom op 05-02-2008 20:15 ]
Verwijderd
beetje late reactie misschien maar op de 400D kan ik in c.Fn kiezen tussen aan, uit en extern, dus daar kan ik hem wel uitzetten4POX schreef op zondag 16 december 2007 @ 09:52:
Ik heb een vraagje over mijn 430EX. Hoe kan ik deze zo instellen dat ik alleen de AF-led gebruik zonder dat de camera gaat flitsen. In sommige licht- situaties kan een 50mm 1.8 zonder flits een foto nemen. Maar heeft de AF van de 350D moeite met de focus. Met de AF-beam gaat dit wel goed. Maar om nu de flitser aan te zetten. focus en dan de flitser weer uitzetten is niet echt een goede oplossing
Duwde je niet toevallig op de AF-L-knop als je flitser open stond?Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:01:
Ik had vandaag dat mijn flitser een paar keer een seconde op 1/1-kracht afging zonder dat ik iets deed? Iemand een idee?
Anyway, een flits is heel kort, dus mag je uitleggen wat een seconde lang 1/1 flitsen is.
{signature}
Was dat met of zonder "E-bait griggers" (check je sig), zat je flitser goed vastgeschroefd, zat er geen vuil tussen de contacten, was hij uit, toen je hem op de camera schroefde?Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 01:01:
Ik had vandaag dat mijn flitser een paar keer een seconde op 1/1-kracht afging zonder dat ik iets deed? Iemand een idee?
Leuk en aardig dat het bij een 300+ euro kostend apparaat kan, maar als ik um alleen manueel wil instellen zijn EZ flitsers een betere keus voor m'n portemonee.Rob Z schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:10:
[...]
@liquid_ice: op de 580EX kun je auto power off inderdaad uitschakelen.
En ja, het is irritant op de 430EZ
De vraag is dan ook welke EZ varianten dat kunnen
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Oei, ik dacht dat V2s meervoud was voor V2Fire69 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:57:
Volgens mij moet je niet de V2 maar de V2s hebben voor nieuwe Canon-flitsers...

Toevallig heb naast een V2 zender/ontvanger een V2s ontvanger en die deed het even goed/slecht op de 580EX.
Geen idee eigenlijk hoe dat zit.
[edit]
Hier kan ik iig niet uit opmaken hoe het nou zit als je een V2 trigger hebt en V2s ontvanger...4-Channel Wireless Flash Trigger V2s #16766
Here comes the new version of the renowned wireless flash trigger that has been improved over the old version. This trigger set has been tested and proved to be compatible with the largest number of flashes on market. Misfiring problem has been satisfactorily resolved.
The V2s edition is specically designed for Vivitar 285HV, Sunpak 433, Sunpak 383, Olympus FL-36, Nikon SB-600, Pentax AF-360 FGZ, Pentax AF-540 FGZ and other flashes which (1) comes with a trigger voltage lower than 12V and (2) could not be triggered by V1 or V2 receivers.
Since the new version runs on different channels, it can only work with V2/V2s receivers and not the previous version. Please purchase the V2/V2s receivers from our store to work with the new version trigger.
[ Voor 84% gewijzigd door Fire69 op 07-02-2008 10:13 ]
Da's een goeie. Als ik het verhaal goed begrijp kan de V2s lagere voltages schakelen dan de V2.Geen idee eigenlijk hoe dat zit.
Hier kan ik iig niet uit opmaken hoe het nou zit als je een V2 trigger hebt en V2s ontvanger...
Dat staat m.i. los van de trigger (die wel V2[s] moet zijn)
Ik zal 'ns checken of de led op de ontvanger ook wel eens weigert
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een invulflits en een "normale" flits ? Werkt een invulflits alleen op bepaalde delen van een foto, waar bijvoorbeeld de schaduwen zitten ? Of kun je hetzelfde effect bereiken als je alles handmatig instelt en je flits vrij zacht zet (verschilt per foto natuurlijk) ? Zou een off-cam flits ook kunnen fungeren als invulflits ?
Dus volgens mij is het al eender hoe dat gebeurd, automatisch/manueel, on/off-cam, ...
Niet altijd hoor, want dat kan weer heel rare kleurverschillen opleveren.mcdronkz schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:28:
Okay, weinig schokkends dus. Je wilt eigenlijk sowieso een andere lichtbron als je met een flitser bezig bent.
Als ik mijn flitser namelijk veel ga gebruiken moet er gedacht worden aan zo'n 100 a 200 foto's in een vrij donkere ruimte. Ga ik dit redden op 1 setje NiMH batterijen? En welk merk is aan te raden? Zag dat het merk GP goed uit de test kwam, maar wat zijn jullie ervaringen.
[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
Ik heb al jarenlang verschilende setjes GP batterijen en ben daar erg over te spreken, maar andere merken heb ik niet geprobeerd. Zie ook geen reden om over te stappen
Verwijderd
Aangezien ik 'slechts' in het bezit ben van een 400D/grip/sigma 17-70 (2.8 - 4.5) heb ik besloten wat materiaal te huren voor de gelegenheid, waaronder een flitser. Ik heb twee winkels in amsterdam gevonden (online) waar ze materiaal verhuren, namelijk calumet en s-color marx. Beide hebben alleen de 580ex in de verhuur.
Nu is mijn vraag, denken jullie dat ik aan één namiddag en avond genoeg heb, om te leren flitsfoto's met de 580ex te maken? Ik heb nog nooit met een externe flitser geschoten, maar fotografeer, als ik flits, met slowsync en stel dan handmatig de flitssterkte in, dus ik kan de flitssterkte wel enigszins inschatten. Ik ben namelijk een beetje huiverig vanwege het high-end karakter, misschien dat ie daardoor voor beginners ook lastiger te bedienen is.
Let wel, ik hoef natuurlijk niet na één dag perfect te kunnen flitsen, maar ik wil alleen de basisprincipes van de 580ex onder de knie te krijgen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Resultaten waren heel aardig, maar ik weet niet wat er van jou qua professioneel resultaat verwacht wordt, dit was meer van "als we maar foto's hebben voor het idee."
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Verwijderd
't Zal niet meevallen, maar eens moet je eerste keer zijn dus gewoon lekker klooien. Ik zou M prefereren, daar je dan maximaal controle over je instellingen hebt. Probeer lekker veel aanwezig licht te gebruiken (dus diafragma open en hoge ISO) en durf ook de sluiter eens wat langer open te laten staan.
Succes!
Verwijderd
Trouens, TTL werkt toch niet meer als je de kop naar boven draait??
- Nomad
- Registratie: Juli 2002
- Laatst online: 20:15
a.k.a. Martijn
:strip_icc():strip_exif()/u/59664/crop63e2bd9de7d58_cropped.jpg?f=community)
Jawel hoor, TTL werkt altijd, tenzij je het uitzet op je camera of flitser.Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:00:
Het was idd de DOF preview knop, gister had ik het zelfde.
Wat niet meer werkt is de zoomfunctie van de flitser, waardoor je ineens veel minder licht hebt dan je zou denken, als je bijvoorbeeld op 100mm schiet. En je verliest toch al een boel licht, door indirect te flitsen. TTL blijft het wel gewoon doen idd.Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:00:
Het was idd de DOF preview knop, gister had ik het zelfde.
Hierop nog een beginnersvraag: Als ik M op de camera gebruik met ETTL op de flitser, probeert een FEC van 0 dan de belichting neutraal (0 op de belichtingsmeter) te krijgen?[...]Ik zou M prefereren, daar je dan maximaal controle over je instellingen hebt. Probeer lekker veel aanwezig licht te gebruiken (dus diafragma open en hoge ISO) en durf ook de sluiter eens wat langer open te laten staan.Succes!
Ja.Rob Z schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:34:
[...]
Hierop nog een beginnersvraag: Als ik M op de camera gebruik met ETTL op de flitser, probeert een FEC van 0 dan de belichting neutraal (0 op de belichtingsmeter) te krijgen?
Binnenkort wil ik als foto n00b wat foto's maken op een feestje (lichtarme situatie). Dit met mijn Canon 350d + kitlens.
Zonder flits zijn uit de hand geen foto's te maken in zo'n situatie. Interne flits maakt alles flets. Ik wil dus een externe flitser erop zetten. Ik heb de tip gekregen om een 430EX te kopen. Vind ik iets aan de dure kant. Zijn er alternatieven die minder geld kosten, maar toch ongeveer zelfde prestaties halen? In ieder geval kunnen kantelen?
Stel ik stel mijn camera in op diafragma 5.6. Ik zet de interne flitser aan en focus op het onderwerp. De camera berekent nu bijvoorbeeld een shutterspeed X
Met dezelfde instellingen plus een externe flitser, zal de camera een snellere shutterspeed uitrekenen? Oftewel, houdt de camera rekening met de externe flitser? Volgens mij is dat wel het geval, en heet die technologie ETTL. Klopt dit? of zit ik verkeerd te denken?
Zal ik dus op zo'n feestje makkelijker foto's uit de hand kunnen schieten met behulp van een externe flitser?
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 14-02-2008 17:54 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
In dit topic wordt volgens mij al heel veel uitgelegd over het gedrag van een flitser.Japie.G schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:53:
n00b vraag over flitsers
Binnenkort wil ik als foto n00b wat foto's maken op een feestje (lichtarme situatie). Dit met mijn Canon 350d + kitlens.
Zonder flits zijn uit de hand geen foto's te maken in zo'n situatie. Interne flits maakt alles flets. Ik wil dus een externe flitser erop zetten. Ik heb de tip gekregen om een 430EX te kopen. Vind ik iets aan de dure kant. Zijn er alternatieven die minder geld kosten, maar toch ongeveer zelfde prestaties halen? In ieder geval kunnen kantelen?
Stel ik stel mijn camera in op diafragma 5.6. Ik zet de interne flitser aan en focus op het onderwerp. De camera berekent nu bijvoorbeeld een shutterspeed X
Met dezelfde instellingen plus een externe flitser, zal de camera een snellere shutterspeed uitrekenen? Oftewel, houdt de camera rekening met de externe flitser? Volgens mij is dat wel het geval, en heet die technologie ETTL. Klopt dit? of zit ik verkeerd te denken?
Zal ik dus op zo'n feestje makkelijker foto's uit de hand kunnen schieten met behulp van een externe flitser?
Zet je bv de camera in de Av stand, dan zal de camera de sluitertijd bepalen door het omgevingslicht te meten en dan enkel een invulflits te geven. De sluitertijd zal dus weinig korter worden tov gebruik zonder flitser!
Zet je de camera in de M stand, dan mag je alles zelf doen. Dus bv korte sluitertijd, lage ISO en dan alles doodflitsen door een keiharde flits. Of zelf een hogere ISO kiezen, sluitertijd waarbij je de camera nog enigszins stil kunt houden en dan de flits het onderwerp laten belichten en bevriezen.
Veel te veel om het even zo 1-2-3 uit te leggen. Flitsen is echt een vak apart. Kwestie van proberen en met vallen en opstaan verder komen.
This footer is intentionally left blank