Nou, het ligt natuurlijk een beetje aan de omgeving, maar als je de camera in je hand houdt zou ik toch niet zo rap onder de 1/60 gaan zitten, anders zie je toch al gauw dat je onderwerp bewogen is, zeker als er een licht op staat (afgezien van flitslicht dan). Liever de ISO waarde dan wat hoger om er wat meer licht in te krijgenFire69 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:08:
Ook moet je met een flitser geen hele korte sluitertijden hebben, omdat door de flits je onderwerp sowieso wordt bevrozen, waarna je door een wat langere sluitertijd toch nog de achtergrond met omgevingslicht kan belichten.
1/60ste is toch al relatief traag. Ik denk dat Japie.G probeert om snelle sluitertijden te krijgen (+1/125ste of zo) om beweging stil te zetten, maar da's dus niet echt nodig met een flitser erbij.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik zit trouwens wat te kutten met een spiegeltje die ik voor m'n interne flitser hou, om het licht te bouncen zegmaar. Krijg je echt hele goede resultaten mee, lekker "zachte" foto's. Jammer dat je (in een wat donkere ruimte) al gauw op ISO 800 zit te werken omdat de kracht van de flitser natuurlijk nihil is. Ook werkt het wat onhandig, maar mensen die geen idee hebben wat voor verschil het maakt kan ik toch aanraden om het eens te proberen
.
Heb vroeger bij mijn compact ook al zitten kutten met kleenex en zo voor de interne flitser, maar er gaat toch niks boven een externe flitser hoor
Met een beetje oefenen kan je tot 1/5 (tot 40mm op crop/ ISO1600) nog wel scherp fotograferen hoor. Ik heb niet echt een vaste hand met fotograferen maar dat lukt me wel.mcdronkz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:48:
[...]
Nou, het ligt natuurlijk een beetje aan de omgeving, maar als je de camera in je hand houdt zou ik toch niet zo rap onder de 1/60 gaan zitten, anders zie je toch al gauw dat je onderwerp bewogen is, zeker als er een licht op staat (afgezien van flitslicht dan). Liever de ISO waarde dan wat hoger om er wat meer licht in te krijgen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ook op een feest ofzo waar iedereen beweegt ? Da's mij nog niet geluktbreinonline schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:05:
[...]
Met een beetje oefenen kan je tot 1/5 (tot 40mm op crop/ ISO1600) nog wel scherp fotograferen hoor. Ik heb niet echt een vaste hand met fotograferen maar dat lukt me wel.
Da's afhankelijk wat je op de foto wil natuurlijk.
Als je 1 iemand inflitst, zal die er wel goed opstaan. De achtergrond zal dan waarschijnlijk wel bewogen zijn.
Als je 1 iemand inflitst, zal die er wel goed opstaan. De achtergrond zal dan waarschijnlijk wel bewogen zijn.
Met via het plafond bouncen kan je zelfs een groep er nog aardig op krijgen. Dit heb ik meerder malen gedaan bij een nieuwjaarsparty op een hockeyclub. Donkere ruimte (clubhuis) met een vrij laag plafond. Maar ik bedoel eigenlijk gewoon te zeggen dat er meer kan dan je denk als je maar oefent
[ Voor 31% gewijzigd door breinonline op 15-02-2008 09:38 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
bedankt voor de tips en info!
Heb vanavond ook een feestje, ik denk dat ik die maar ga gebruiken als oefenterrein. Een kijken hoe ver ik kom met laten we zeggen ISO 800 en de interne flitser
Heb vanavond ook een feestje, ik denk dat ik die maar ga gebruiken als oefenterrein. Een kijken hoe ver ik kom met laten we zeggen ISO 800 en de interne flitser
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Misschien nog een tip voor vanavond, het ziet er misschien een beetje suf uit, maar het werkt wel erg goed:
papieren internal flash bouncer card geval
Je krijgt iig wel veel lachende mensen op de foto zo.Dr-b schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:34:
Misschien nog een tip voor vanavond, het ziet er misschien een beetje suf uit, maar het werkt wel erg goed:
Heb inmiddels een 430EX aangeschaft via marktplaats. Wat een wereld van verschil zeg! Super! Vooral bouncen via een wit plafond geeft een mooi resultaat. Ook die AF assist is mega handig in lichtarme omstandigheden. Ben er erg blij mee! Nu nog flink aan het oefenen slaan!
[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 26-02-2008 13:49 ]
K, ik wil dus een flits bij mijn 400D en ik vind die dingen van Canon knap duur.
Voor zover mij duidelijk is, is er dan maar 1 optie: de Metz 48 AF-1 Digital. Sigma's worden gereverse-engineered en missen multispotmeting. De 530DG Super (verschil met de 530DG ST is dacht ik alleen dat de flits automatisch de juiste zoominstellingen kiest) is voor het overige natuurlijk wel een fijne flits, maar op grond van compatibiliteit laten we deze schieten. Derderangsmerken overweeg ik sowieso niet, da's leuk voor een afstandsbediening of zo maar niet voor iets dat in de kwaliteit van mijn platen ingrijpt. De 58 AF-1 digital gaat mijn budget ruim te boven.
Metz Mecablitz 48 AF-1 digital - pricewatch - specs
Richtgetal 38 bij 50mm, 48 bij 105mm, zoombereik 24-105mm (goh, zo'n lens heb ik
), ondersteuning voor E-TTL/E-TTL II. Prijs: 189€..
Eisenpakket:
• Niet te duur. Alternatief zou de 430EX zijn, dus 250 met alles erop en eraan (omnibounce) is de absolute max. (check)
• Kop moet tilten en swivelen (check)
• Automatisch meezoomende flitskop (check)
• Niet belangrijk: als slave kunnen gebruiken. Ik doe niet aan model- of studiofotografie.
• Niet belangrijk: extreme richtgetallen. Ik red me al dik twintig jaar met een halfautomaatje met richtgetal 26 (met lenzen tussen 35 en 210mm) en dat is altijd genoeg geweest. Zoveel flits ik niet, en als ik het met de nieuweling goed leer, en ik wil wat beters, dan zien we dan wel weer.
Er zijn twee zaken van doorslaggevend belang, denk ik: goede samenwerking met de automatische programma's van de 400D (inclusief multispotmeting) (hier valt de Sigma af) en AF-assist. Ik heb de afgelopen tijd meermaals een zwart onderwerp tegen een zwarte achtergrond geprobeerd te fotograferen en dan laat de AF van Canon me regelmatig in de steek. Met name de mogelijkheid om niet te flitsen maar wel de AF-assist te gebruiken vind ik belangrijk en het is me uit dit topic niet duidelijk geworden of de 400D dat ueberhaupt kan.
Kortom: wie heeft ervaring met dit apparaat?
Voor zover mij duidelijk is, is er dan maar 1 optie: de Metz 48 AF-1 Digital. Sigma's worden gereverse-engineered en missen multispotmeting. De 530DG Super (verschil met de 530DG ST is dacht ik alleen dat de flits automatisch de juiste zoominstellingen kiest) is voor het overige natuurlijk wel een fijne flits, maar op grond van compatibiliteit laten we deze schieten. Derderangsmerken overweeg ik sowieso niet, da's leuk voor een afstandsbediening of zo maar niet voor iets dat in de kwaliteit van mijn platen ingrijpt. De 58 AF-1 digital gaat mijn budget ruim te boven.
Metz Mecablitz 48 AF-1 digital - pricewatch - specs
Richtgetal 38 bij 50mm, 48 bij 105mm, zoombereik 24-105mm (goh, zo'n lens heb ik
Eisenpakket:
• Niet te duur. Alternatief zou de 430EX zijn, dus 250 met alles erop en eraan (omnibounce) is de absolute max. (check)
• Kop moet tilten en swivelen (check)
• Automatisch meezoomende flitskop (check)
• Niet belangrijk: als slave kunnen gebruiken. Ik doe niet aan model- of studiofotografie.
• Niet belangrijk: extreme richtgetallen. Ik red me al dik twintig jaar met een halfautomaatje met richtgetal 26 (met lenzen tussen 35 en 210mm) en dat is altijd genoeg geweest. Zoveel flits ik niet, en als ik het met de nieuweling goed leer, en ik wil wat beters, dan zien we dan wel weer.
Er zijn twee zaken van doorslaggevend belang, denk ik: goede samenwerking met de automatische programma's van de 400D (inclusief multispotmeting) (hier valt de Sigma af) en AF-assist. Ik heb de afgelopen tijd meermaals een zwart onderwerp tegen een zwarte achtergrond geprobeerd te fotograferen en dan laat de AF van Canon me regelmatig in de steek. Met name de mogelijkheid om niet te flitsen maar wel de AF-assist te gebruiken vind ik belangrijk en het is me uit dit topic niet duidelijk geworden of de 400D dat ueberhaupt kan.
Kortom: wie heeft ervaring met dit apparaat?
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
- BeQuietAndDrive
- Registratie: November 2000
- Laatst online: 19-09 23:44
Big Kahuna
:strip_icc():strip_exif()/u/15144/delta2_60x60.jpg?f=community)
Matched: canon, flits
Voor 40 euro meer heb je de Canon 430EX, volgens mij voldoet die aardig aan jouw eisen. En anders is een tweedehands 430EX. Je moet wel waken voor de oudere modellen Canon flitsers, die ondersteunen vaak niet alle mogelijkheden die jouw 400D wel ondersteunt.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Om niet te zeggen: volledigBeQuietAndDrive schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:14:
Voor 40 euro meer heb je de Canon 430EX, volgens mij voldoet die aardig aan jouw eisen.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Waarom denk je dat dat bij Metz niet zo zou zijn? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat Canon zijn technologie met Metz zal delen.Rataplan schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:32:
[...]
Sigma's worden gereverse-engineered ...
[...]
Wil je 100% compatibiliteit, dan moet je voor de Canon gaan.
Specs zijn niet zelden te koop, en dan nog, ik ben op zoek naar feiten, niet naar vermoedens. Natuurlijk kan ik de gemakkelijke weg kiezen en de 430EX kopen, maar ik wil graag weten waarom ik die Metz zou laten liggen, en er blind op vertrouwen dat Canon de enige is die biedt wat ik wil, vind ik te makkelijk. Ik zal ze wel 'ns een briefje sturen.
Rataplan schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:32:
...
Met name de mogelijkheid om niet te flitsen maar wel de AF-assist te gebruiken vind ik belangrijk en het is me uit dit topic niet duidelijk geworden of de 400D dat ueberhaupt kan.
...
Ik heb een 430EX, maar kan deze alleen de AF assist gebruiken en dan dus niet flitsen? Damn, toch eens de manual doorlezen, want dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen, en nu ik er over nadenk best handig in sommige situaties!
[ Voor 52% gewijzigd door Japie.G op 23-03-2008 10:42 ]
Ik ben op dit moment bezig met een projectje waarbij ik wil dat ik mijn flitser kan laten afgaan, onafhankelijk van de camera. Ik heb op internet al gevonden dat het middelste pootje de 'trigger' is die de flitser af zou moeten laten gaan, maar heeft iemand enig idee hoeveel spanning de trigger nodig heeft? (minimaal en maximaal).
Het is de bedoeling dat uiteindelijk een microcontrollertje wat flits-momentjes gaat berekenen en triggeren!
Het is de bedoeling dat uiteindelijk een microcontrollertje wat flits-momentjes gaat berekenen en triggeren!
Al best vaak langsgekomen:Japie.G schreef op zondag 23 maart 2008 @ 10:40:
Ik heb een 430EX, maar kan deze alleen de AF assist gebruiken en dan dus niet flitsen? Damn, toch eens de manual doorlezen, want dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen, en nu ik er over nadenk best handig in sommige situaties!
Dannr schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:23:
[...] De assist-only functie (dus *wel* AF-assist, maar *niet* flitsen) zit in de ?0D serie in de custom functions op de camera, maar niet bij de ??0D serie, en bij de 580EX is het een functie op de flitser, maar niet bij de 430EX. Dus bij een 400D met 430EX heb je die optie niet.
sorry hoor, niet gezien. Anyway bedankt voor het antwoord!
Dan blijven we gewoon focussen met flits aan, en na focussen de flitser uitzetten! Werkt ook, alleen een beetje omslachtig! (heb 350d)
Flitser afdekken, of een kant opdraaien waar ie weinig aan kan richten met zijn licht zou toch ook wel moeten lukken?Japie.G schreef op zondag 23 maart 2008 @ 12:47:
[...]
sorry hoor, niet gezien. Anyway bedankt voor het antwoord!
Dan blijven we gewoon focussen met flits aan, en na focussen de flitser uitzetten! Werkt ook, alleen een beetje omslachtig! (heb 350d)
Ik vraag me trouwens nog steeds af of het niet voor elkaar te bakken is dat mijn flitser, ondanks dat het batterijgebruik omlaag gejaagd wordt, wél AF-assist bij AI-servo...
Voor de el cheapo's hier. Voor de interne flitser zijn er genoeg oplossingen om toch nog wat diffuser te krijgen. zie bijvoorbeeld http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5062 Deze site heeft veel meer diffusers voor interne flitsers en ook voor externe flitsers, zoals de 580. (webshop is trouwens betrouwbaar en heeft goede aftersales, maar verwacht geen topkwaliteit spul)
$6.98... scherp, maar daar komen nog verzendkosten bij he? Ik heb het (totdat ik een 580 heb
) anders opgelost, gewoon zelf een soort van bouncer gemaakt met karton en lijm (nav idee in dit topic). Dit werkt best goed zolang je niet al te ver van je onderwerp vandaan bent en het plafond niet al te hoog is, de flitskracht neemt gigantisch af namelijk. Toen ik foto's aan het maken was op een feestje heb ik uiteindelijk maar wat kadopapier gepakt om ook in te bouncen zodat er meer licht op de mensen kwam, dat leidde uiteindelijk tot het volgende:

Benodigdheden: karton, (seconde)lijm, mecano, wit rubber en duck tape (of alternatieve materialen). Het ziet er misschien heel raar uit maar het werkt best goed

Benodigdheden: karton, (seconde)lijm, mecano, wit rubber en duck tape (of alternatieve materialen). Het ziet er misschien heel raar uit maar het werkt best goed
Sorry, maar met zo'n ding loop je echt voor joker
Verwijderd
Geen matches
net satelliettv op je camera

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 16:55 ]
Mecano
Hoe verzin je het
Hoe verzin je het
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Kan je niet beter een stukje WC papier ervoor zetten ?
http://www.youtube.com/watch?v=RtcFA4ep2Ic
on board flash diffusor
http://www.youtube.com/watch?v=VEuyTBBhCAQ

http://www.youtube.com/watch?v=RtcFA4ep2Ic
on board flash diffusor
http://www.youtube.com/watch?v=VEuyTBBhCAQ
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Euh... neuj... alles gratis verzenden en daar komt bij dat het ook nog eens als gift wordt verstuurdDataGhost schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:25:
$6.98... scherp, maar daar komen nog verzendkosten bij he?
Die creaties om mee te flitsen geniaal, maar ik zou er nooit, maar dan ook nooit mee gaan lopen fotograferen.
Heb er nu al soms moeite mee om mijn camera zonder poespas te gebruiken bij bepaalde gelegenheden. Anderen schamen zich op een of andere mannier voor mijn aparatuur (te groot enzo)
Ik heb ondertussen al een 580EXII
Maar die is inderdaad ook vrij groot. Mits binnen is dat kleine kartonnen bouncertje op zichzelf (zonder die 'satelliet') redelijk bruikbaar als het klein moet blijven
Je geeft iemand wel de ideale openingszin als je daarmee rond loopt op een borrel
Ik weet niet of nu nog het juiste moment is om te posten maar op mijn 40d kan je met een 430EX wel af assist fixen zonder te flitsen. Dit is niet per se een custom functie. Ik weet niet of het voor x00D serie geldt maar als je 'flash firing' uit zet maar de fliter toch gewoon aan doet dan flitstie niet maar assistie wel.Henk schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:25:
[...]
Flitser afdekken, of een kant opdraaien waar ie weinig aan kan richten met zijn licht zou toch ook wel moeten lukken?
Ik vraag me trouwens nog steeds af of het niet voor elkaar te bakken is dat mijn flitser, ondanks dat het batterijgebruik omlaag gejaagd wordt, wél AF-assist bij AI-servo...
Waar zet je 'flash firing' uit dan?
Op een XXD (20,30 en 40D) via een CF functie op de cameraMelkbus schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:19:
Waar zet je 'flash firing' uit dan?
Op een XXXD (350, 400 en 350D) kan het alleen met een 580EX
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Verwijderd
Ben niet een gehele nieuweling bij t.net, maar wil me toch voorstellen bij de fotografen van dit forum.
Bas, 27jr, student CMD aan de Haagse Hogeschool, hobbies: koken, muziek(luisteren/draaien), fotografie,electonica, reizen, filosofie, tw.net
Waarom reageer ik in dit topic?
Zes maanden geleden een EOS 350D aangeschaft, omdat ik wat meer wou dan bla bla, jullie weten het wel.
Heb naast de kitlens inmiddels een 100mm Tokina macro, en een 50mm 1.8 canon aangeschaft. (zeer tevreden over beide lensen, heb mijn review werk wel gedaan)
De probleemstelling:
Ik ben een regelmatige partybezoeker en heb een aantal vrienden die regelmatig dj'en op feesten.
Heb de 50mm 1.8 aangeschaft met het idee dat ik in donkere situaties(zoals housefeesten) foto's kon nemen zonder flits......
Helaas, geen succes(tot op heden)
Op ISO1600, krijgt ik qua licht acceptabele foto's, maar er zit ontiegelijk veel (kleur)ruis in. Na bewerking met lightroom/photoshop, zien de foto's er al een stuk acceptabler uit, maar niet scherp(logisch na noise reduction)
Op ISO800 ook foto's proberen te nemen, maar die zijn zo donker dat ze na correctie nog minder bruikbaar zijn.
Mijn vra(a)g(en):
Ik wil graag in donkere situaties foto's nemen, zonder alles dood te flitsen.
*Kan ik met mijn huidige equipment betere foto's nemen, zonder extra apparatuur aan te schaffen?
*Beschik ik niet over de juiste apparatuur?
*Gisteren iets gelezen over "dragging the shutter". onderwerp bevriezen en toch de sfeer vastleggen door lange sluitersnelheid.(ga ik nog proberen, hoop dat dat een oplossing kan zijn!)
*Een externe flitser en iets van een 17-40 L lens aanschaffen?
Ben waarschijlijnk nog niet compleet met mijn post, dus als er vragen zijn hoor it ze graag....
Ik post een tweetal foto's, beide op ongeveer op hetzlfde tijdstip genomen afgelopen weekend in bloemendaal. Is enkel bedoeld om mijn issue te laten zien......verwacht geen reacties op compositie e.d...
eerste zonder flits(onscherp), tweede met flits(scherp)....wat mijn streven is, wil graag een foto kunnen maken met de sfeer van de eerste foto, met de scherpte van de tweede =)

Bas, 27jr, student CMD aan de Haagse Hogeschool, hobbies: koken, muziek(luisteren/draaien), fotografie,electonica, reizen, filosofie, tw.net
Waarom reageer ik in dit topic?
Zes maanden geleden een EOS 350D aangeschaft, omdat ik wat meer wou dan bla bla, jullie weten het wel.
Heb naast de kitlens inmiddels een 100mm Tokina macro, en een 50mm 1.8 canon aangeschaft. (zeer tevreden over beide lensen, heb mijn review werk wel gedaan)
De probleemstelling:
Ik ben een regelmatige partybezoeker en heb een aantal vrienden die regelmatig dj'en op feesten.
Heb de 50mm 1.8 aangeschaft met het idee dat ik in donkere situaties(zoals housefeesten) foto's kon nemen zonder flits......
Helaas, geen succes(tot op heden)
Op ISO1600, krijgt ik qua licht acceptabele foto's, maar er zit ontiegelijk veel (kleur)ruis in. Na bewerking met lightroom/photoshop, zien de foto's er al een stuk acceptabler uit, maar niet scherp(logisch na noise reduction)
Op ISO800 ook foto's proberen te nemen, maar die zijn zo donker dat ze na correctie nog minder bruikbaar zijn.
Mijn vra(a)g(en):
Ik wil graag in donkere situaties foto's nemen, zonder alles dood te flitsen.
*Kan ik met mijn huidige equipment betere foto's nemen, zonder extra apparatuur aan te schaffen?
*Beschik ik niet over de juiste apparatuur?
*Gisteren iets gelezen over "dragging the shutter". onderwerp bevriezen en toch de sfeer vastleggen door lange sluitersnelheid.(ga ik nog proberen, hoop dat dat een oplossing kan zijn!)
*Een externe flitser en iets van een 17-40 L lens aanschaffen?
Ben waarschijlijnk nog niet compleet met mijn post, dus als er vragen zijn hoor it ze graag....
Ik post een tweetal foto's, beide op ongeveer op hetzlfde tijdstip genomen afgelopen weekend in bloemendaal. Is enkel bedoeld om mijn issue te laten zien......verwacht geen reacties op compositie e.d...
eerste zonder flits(onscherp), tweede met flits(scherp)....wat mijn streven is, wil graag een foto kunnen maken met de sfeer van de eerste foto, met de scherpte van de tweede =)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 02:57 ]
Op welke stand schiet je (M-stand)?
Helaas laat je foto geen exif info meer zien. Weet je nog welke sluitertijd en welk diafragma je gebruikt hebt? Is best makkelijk om het een en ander te beoordelen.
Vooruitlopend daarop ben ik sowieso al geneigd te zeggen dat de EOS 350D nou eenmaal niet denderend presteert op ISO1600. Wat dat betreft had je beter voor een 400D (of nog leuker, en nog beter, een EOS 40D, maarja, ook meteen leuk duurder) kunnen gaan. Ik fotografeer zelf veel bandoptredens waarbij ik ook het liefst zonder flits werk omdat enerzijds de de bandleden het prettiger vinden en anderzijds ik ook geen held ben in flitsfotografie. Daarmee ben ik dus ook bijna altijd aangewezen op ISO1600, maar die foto's zijn met de 400D echt goed te pruimen. V.w.b nabewerking op gebied van ruis is mij wel opgevallen is dat ik in photoshop vaak betere resultaten boek met "dust & scratches" dan met "reduce noise". Heeft misschien te maken dat de foto's vaak tegen donkere achtergrond gemaakt worden en daardoor misschien de ruis als lichte puntjes te voorschijn komt, of misschien is het iets specifieks voor de 400D, maar goed, het werkt wel! (bij mij d.i.)
Anyway, ik boek eigenlijk altijd wel op zijn minst acceptabele resultaten, met soms hele mooie uitschieters, en mijn grootste lensopening is 2.8. En dan komt de grote maar, ik gebruik ook altijd IS (behalve bij mijn groothoek, die heeft dat niet) en dat scheelt dus enorm in bewegingsonscherpte. Heb je nl geen IS moet je met een 50mm op crop toch rekening houden met een sluitertijd van minimaal rond de 1/80e of sneller om bewegingsonscherpte tegen te gaan. En dat zijn waardes die je in dit soort omstandigheden nou eenmaal alleen kunt halen als er een echt goeie lichtinstallatie hangt, anders lukt dat gewoon niet. Ook niet op ISO1600. En dus heb je bewegingsonscherpte.
Oplossing die niet veel investering kost is dus leren flitsen
Andere oplossing is IS lenzen en een body die beter presteert op hogere ISO's, maar da kost wa!
Vooruitlopend daarop ben ik sowieso al geneigd te zeggen dat de EOS 350D nou eenmaal niet denderend presteert op ISO1600. Wat dat betreft had je beter voor een 400D (of nog leuker, en nog beter, een EOS 40D, maarja, ook meteen leuk duurder) kunnen gaan. Ik fotografeer zelf veel bandoptredens waarbij ik ook het liefst zonder flits werk omdat enerzijds de de bandleden het prettiger vinden en anderzijds ik ook geen held ben in flitsfotografie. Daarmee ben ik dus ook bijna altijd aangewezen op ISO1600, maar die foto's zijn met de 400D echt goed te pruimen. V.w.b nabewerking op gebied van ruis is mij wel opgevallen is dat ik in photoshop vaak betere resultaten boek met "dust & scratches" dan met "reduce noise". Heeft misschien te maken dat de foto's vaak tegen donkere achtergrond gemaakt worden en daardoor misschien de ruis als lichte puntjes te voorschijn komt, of misschien is het iets specifieks voor de 400D, maar goed, het werkt wel! (bij mij d.i.)
Anyway, ik boek eigenlijk altijd wel op zijn minst acceptabele resultaten, met soms hele mooie uitschieters, en mijn grootste lensopening is 2.8. En dan komt de grote maar, ik gebruik ook altijd IS (behalve bij mijn groothoek, die heeft dat niet) en dat scheelt dus enorm in bewegingsonscherpte. Heb je nl geen IS moet je met een 50mm op crop toch rekening houden met een sluitertijd van minimaal rond de 1/80e of sneller om bewegingsonscherpte tegen te gaan. En dat zijn waardes die je in dit soort omstandigheden nou eenmaal alleen kunt halen als er een echt goeie lichtinstallatie hangt, anders lukt dat gewoon niet. Ook niet op ISO1600. En dus heb je bewegingsonscherpte.
Oplossing die niet veel investering kost is dus leren flitsen
[ Voor 0% gewijzigd door Lieutenant C. op 27-03-2008 19:53 . Reden: typo ]
EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro
Mijn entree in dit topic is meteen een droevige... mijn Speedlite 430EX is stuk, hij flitst helemaal niet meer
Voor de rest werkt 'ie prima, zoomt mee enzo, laadt geloof ik ook op maar de Test werkt ook niet meer. Aangezien het een tweedehandsje was heb ik er gelukkig weinig voor betaald; tot mijn verbazing zie ik nu dat een nieuwe meer dan 200 euro kost
Daarom mijn vraag, is het enigzins kosten-effectief om 'm ergens te laten repareren? Is het gewoon een kwestie van de flitsbuis vervangen, en is dit zelf te doen? Ik heb met google geen richtprijzen voor reparaties kunnen vinden, ik hoop dat jullie me hierover kunnen adviseren.
Voor de rest werkt 'ie prima, zoomt mee enzo, laadt geloof ik ook op maar de Test werkt ook niet meer. Aangezien het een tweedehandsje was heb ik er gelukkig weinig voor betaald; tot mijn verbazing zie ik nu dat een nieuwe meer dan 200 euro kost
Daarom mijn vraag, is het enigzins kosten-effectief om 'm ergens te laten repareren? Is het gewoon een kwestie van de flitsbuis vervangen, en is dit zelf te doen? Ik heb met google geen richtprijzen voor reparaties kunnen vinden, ik hoop dat jullie me hierover kunnen adviseren.
Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P
Rofa kan het vast wel repareren. Het zal waarschijnlijk niet echt goedkoop zijn. Stuur ze een mailtje met je verhaal of bel ze even, dan kunnen ze je zo vertellen wat het waarschijnlijk ongeveer zal kosten. (Mijn 420EX gaf enkel nog een pre-flash, dat repareren kostte een € 85, jij zult dus ook gauw een 100 euro kwijt zijn, schat ik zo.) Prima toko met een goede communicatie naar de klant.AntiPasta schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 21:45:
Mijn entree in dit topic is meteen een droevige... mijn Speedlite 430EX is stuk, hij flitst helemaal niet meer![]()
This footer is intentionally left blank
Inderdaad zeg! Ik heb ze net even gebeld, hij is bereid eerst kosteloos te kijken wat er stuk is, en dan kan ik nog besluiten of het de kosten waard is. Prima deal, dank je!
Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P
--- verwijderd ivm het vinden ergens anders ---
[ Voor 92% gewijzigd door JanvD op 15-04-2008 01:03 ]
www.janvandoornik.nl
Merkte afgelopen maandag dat mijn 430EX toch wel erg los op de camera (20D) zat, en in het bijzonder niet meer flitste als ik mijn camera in portraitstand hield
Na enig gegoogle kwam ik uit op How to Repair Canon 20D flash hot shoe, en het was in een paar minuutjes gefixed. Zo vast heeft dat ding nog nooit op mijn camera gezeten
Werkt goed he!
Ik had 't ook bij m'n 1d... die flitste af en toe maar meestal niet, schroefjes aandraaien en flitsen maar
Ik had 't ook bij m'n 1d... die flitste af en toe maar meestal niet, schroefjes aandraaien en flitsen maar
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
Matched: flits
@ Syrius, settings van de 2 pics combineren en je krijgt de sfeer van de eerste met de scherpte van de 2e 
Flitsen in combinatie met langere sluiter dus.
Flitsen in combinatie met langere sluiter dus.
Het klinkt gewoon als een kapotte flitsbuis eigenlijk, die kosten hooguit een tientje ofzo, even erin zetten... Misschien 35 euro totaal zou ik zeggen. Maar als het iets anders is, en dat kan... Dan kan het wel eens een prijzige grap worden. Rofa is dan inderdaad wel de tent om eens te bellen moet ik zeggen.AntiPasta schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 21:45:
Mijn entree in dit topic is meteen een droevige... mijn Speedlite 430EX is stuk, hij flitst helemaal niet meer![]()
Wat me overigens opvalt is dat er enkel gesproken lijkt te worden over wat metz/Speedlites. Nagenoeg niet over externe flitsers of dat soort flitstechnieken, misschien dat de wat meer doorgewinterde strobisten onder ons eens wat kunnen vertellen over hun opstelling, wat ze er mee doen en hoe ze dat instellen?
Ik ben nog een ontzettende n00b als het op extern flitsen aankomt, maar daar moet met enige spoed flink verandering in komen.
[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 24-04-2008 18:39 ]
Bericht hierboven
En met extern flitsen bedoel je ongetwijfeld off-shoe flitsen. Dus met een draad of draadloos.
This footer is intentionally left blank
Tijd voor een GoT-Strobist-meeting dan
Ik ben wanhopig 
Ik heb deze week een 580EX II gekocht en heb er al wat mee kunnen experimenteren enzo. Verder heb ik er ontzettend veel over gelezen en de theorie zit inmiddels wel grotendeels in m'n kop.
Toch heb ik een vraag waar ik al de hele avond een antwoord op aan het zoeken ben, maar ik kan het maar niet vinden
Achterop de flitser staat zo'n 'distance scale' met getallen van 0.5 tot en met 18 m. Ik snap dat het met 't effectieve bereik van de flitser te maken heeft, maar hoe moet ik het interpreteren? Want ik weet dat hij een richtgetal van 58m heeft op 105 mm (op ISO 100 dus). Dit betekent ook dat dit bereik lager is naar mate je meer groothoek gebruikt etc. Maar als ik hem op 105mm zet (handmatig: ik heb geen 105mm lens oid), dan blijf hij toch max op 18 staan.
Kan iemand me dit misschien uitleggen?
Verder ontzettend blij er mee. Vind het alleen wel jammer dat je de batterijcapaciteit niet kunt controleren.
Ik heb deze week een 580EX II gekocht en heb er al wat mee kunnen experimenteren enzo. Verder heb ik er ontzettend veel over gelezen en de theorie zit inmiddels wel grotendeels in m'n kop.
Toch heb ik een vraag waar ik al de hele avond een antwoord op aan het zoeken ben, maar ik kan het maar niet vinden

Achterop de flitser staat zo'n 'distance scale' met getallen van 0.5 tot en met 18 m. Ik snap dat het met 't effectieve bereik van de flitser te maken heeft, maar hoe moet ik het interpreteren? Want ik weet dat hij een richtgetal van 58m heeft op 105 mm (op ISO 100 dus). Dit betekent ook dat dit bereik lager is naar mate je meer groothoek gebruikt etc. Maar als ik hem op 105mm zet (handmatig: ik heb geen 105mm lens oid), dan blijf hij toch max op 18 staan.
Verder ontzettend blij er mee. Vind het alleen wel jammer dat je de batterijcapaciteit niet kunt controleren.
Verwijderd
Geen matches
Klinkt leuk :D!
Ik ben nog alleen maar theoretisch bezig
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 23:41 ]
Dan heb ik hier verder ook een vraag over. Ik heb zelf een 430EXsOid schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:09:
Ik ben wanhopig
Ik snap er helemaal niets van dat getal. Ik richt op een muur vanaf een meter en er staat 9 meter in het scherm. Ik richt op een muur 4 meter verderop en het zegt 18 meter.
Het is ook het bereik (sterkte) van de flitser, dat is me wel duidelijk.4POX schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:49:
[...]
Dan heb ik hier verder ook een vraag over. Ik heb zelf een 430EX
Ik snap er helemaal niets van dat getal. Ik richt op een muur vanaf een meter en er staat 9 meter in het scherm. Ik richt op een muur 4 meter verderop en het zegt 18 meter.
Maar hoe het verder zit: geen idee
Even een schopje...
Ik zit er aan te denken om een ringflitser te kopen en heb nu 2 flitsers van rond de 100 euro gevonden.
De Bilora D 140 RF

en de Marumi DRF14

Beide geschikt voor zowel Canon en Nikon en ondersteunen E-TTL en I-TTL
Heeft iemand ervaring met deze flitsers?
Zijn er misschien nog meer mensen die over deze flitsers nadenken om aan te schaffen?
Ik zit er aan te denken om een ringflitser te kopen en heb nu 2 flitsers van rond de 100 euro gevonden.
De Bilora D 140 RF

en de Marumi DRF14

Zijn er misschien nog meer mensen die over deze flitsers nadenken om aan te schaffen?
The birds turned into The Flying Dutchmen!
*Klein schopje*
Ik heb ondertussen al één ervaring (nederlands) gevonden ->klik.
Anderen nog ervaringen/interesse?
Ik heb ondertussen al één ervaring (nederlands) gevonden ->klik.
Anderen nog ervaringen/interesse?
Heb je al op marktplaats bij dutchphotozone gekeken?
Daar was/is een IA van die dingen met ook een paar links met wat meer info erin.
Daar was/is een IA van die dingen met ook een paar links met wat meer info erin.
Op marktplaats vragen ze er teveel voor.sapphire schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:02:
Heb je al op marktplaats bij dutchphotozone gekeken?
Op DPZ inderdaad ook over gelezen maar die actie was al afgelopen (die organisator verkoopt ze volgens mij ook op marktplaats).
Verwijderd
Matched: canon
Opvolger van de 430EX, de 430EX II, is aangekondigd:
http://www.dpreview.com/news/0806/08061001canon430iiex.asp
Zo te zien vooral fijn voor mensen die nog geen 430 hebben. De vernieuwingen zijn in mijn ogen geen upgrade waard. Niet dat dat erg is natuurlijk.
Moet zeggen dat ik een quick-release wel een goede uitvinding vind voor een flitser, dat geschroef kan best irritant zijn af en toe.
Moet zeggen dat ik een quick-release wel een goede uitvinding vind voor een flitser, dat geschroef kan best irritant zijn af en toe.
Voor bezitters van een 40D kan deze ook interessant zijn. Volledig aan te sturen vanuit het menu van de camera (koppeling met de custom settings?)
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Canon Speedlite 430EX II
* 20% kortere recycle times
* Stiller recycle proces
* Nieuw quick release en locking mechanisme
Kan niet wachten om um te kopen
edit: ohja ik had 3 posts boven mij moeten kijken
* Stiller recycle proces

[ Voor 11% gewijzigd door mu-sick op 10-06-2008 18:32 ]
pssst... check even 3 posts boven jemu-sick schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:05:
Canon Speedlite 430EX II is uit
* Stiller recycle proces
En toch hebben ze het apparaat niet 440ex durven noemen.mu-sick schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:05:
Canon Speedlite 430EX II
* Stiller recycle proces
Ik denk dat de 580ex niet kan achterblijven. In het pro segment zien ze maar al te graag dat quick/locking systeem (als de 580 dat nog niet heeft)
Het was juist de 430ex die achter bleef, de 580exII had deze dingen al.
De 430EX heet zo omdat de flitser een richtgetal van 43 heeft. Hetzelfde geldt voor de 580EX, een richtgetal van 58. Dus zolang ze het richtgetal niet wijzigen, blijft ie 430 heten.4POX schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 01:59:
[...]
En toch hebben ze het apparaat niet 440ex durven noemen.
Ik denk dat de 580ex niet kan achterblijven. In het pro segment zien ze maar al te graag dat quick/locking systeem (als de 580 dat nog niet heeft)
Die quick release is echt super. Heb dat op mijn nieuwe off-shoe kabel zitten en dat is veel fijner als het schroeven.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Misschien dat ze je hier kunnen helpen: [Ervaringen] Partyfotografie deel 9. Of GerardHenninger mailen/dm'en (als ie niet meeleest in dit topic).Gutteguttegut schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 00:17:
Even een schopje...
De Bilora D 140 RF
[afbeelding]
en de Marumi DRF14
[afbeelding]
Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik wil toch mijn low budget flitsopstelling in aanbouw even delen:
het doel: portretfoto's bij weinig licht kunnen schieten. Het hele setje moet redelijk mobiel blijven om ook op lokatie te kunnen schieten.
camera: Canon eos 400d
flitsers: 3x maal een Metz 45 Ct1 (gaan voor 20 a 25 euro van eigenaar op marktplaats)
wireless trigger: dingetje van 25 euro op ebay die ik verbind aan één van de metz flitsers.
Voor de andere 2 bouw ik een slave flash functie in: http://www.xs4all.nl/~jjbrouwe/flash/1.html
Ik moet nog nadenken over een manier om de flitsers makkelijk neer te kunnen zetten of te bevestigen aan een statief.
Het idee: de draadloze flitser als hoofdlicht, de andere 2 (optioneel) voor fill.
Verder heb ik als het echt donker is nog een focuslicht: een 12v loodaccutje met een 50watt halogeenspotje om er voor te zorgen dat ik toch mijn autofocus kan gebruiken. (voorflitsen kan met deze setup niet)
het doel: portretfoto's bij weinig licht kunnen schieten. Het hele setje moet redelijk mobiel blijven om ook op lokatie te kunnen schieten.
camera: Canon eos 400d
flitsers: 3x maal een Metz 45 Ct1 (gaan voor 20 a 25 euro van eigenaar op marktplaats)
wireless trigger: dingetje van 25 euro op ebay die ik verbind aan één van de metz flitsers.
Voor de andere 2 bouw ik een slave flash functie in: http://www.xs4all.nl/~jjbrouwe/flash/1.html
Ik moet nog nadenken over een manier om de flitsers makkelijk neer te kunnen zetten of te bevestigen aan een statief.
Het idee: de draadloze flitser als hoofdlicht, de andere 2 (optioneel) voor fill.
Verder heb ik als het echt donker is nog een focuslicht: een 12v loodaccutje met een 50watt halogeenspotje om er voor te zorgen dat ik toch mijn autofocus kan gebruiken. (voorflitsen kan met deze setup niet)
Dat quicklock hebben ze van de 580exII4POX schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 01:59:
[...]
Zie mijn verhaaltje hierboven: 2 stuks al aan de praat gekregen 
de test opstelling:

een resultaat met 1 draadloze hoofdflits en 1 als slave invulflits:

(was natuurlijk niet met max flitspower)
de test opstelling:

een resultaat met 1 draadloze hoofdflits en 1 als slave invulflits:

(was natuurlijk niet met max flitspower)
Verwijderd
Ik wil mijzelf ook maar eens gaan verdiepen in het draadloos flits verhaal. Hiervoor wil ik graag een tweede flitser aanschaffen. Mijn hoofdflitser is een Metz 54MZ3. Deze heeft de mogelijkheid om andere flitsers draadloos via IR aan te sturen. Ik wil dus niet gaan werken met cactus receivers e.d.; ik wil gewoon een compatibele Metz unit erbij hebben. Nu is mijn vraag of de flisters die ik erbij aan wil schaffen voorzien moeten zijn van het nieuwste Canon schoentje (SCA adapter dus)? Of dat dat ook andere schoentjes kunnen zijn (bijv een Sony/ Minolta schoentje)? En of de slave flitser ook TTL moet ondersteunen of alleen een slave functie moet hebben?
Genoeg voer voor mensen die zich er meer in hebben verdiept en die ook nog eens verstand van Metz hebben
BvD
Genoeg voer voor mensen die zich er meer in hebben verdiept en die ook nog eens verstand van Metz hebben
Verwijderd
Geen matches
knip
[ Voor 97% gewijzigd door Nomad op 07-08-2008 18:50 . Reden: doe eerst zelf maar even wat moeite om je vragen beantwoord te krijgen, Google en got zoekfunctie zijn goede beginpunten ]
- Nomad
- Registratie: Juli 2002
- Laatst online: 20:15
Moderator Foto & Video
a.k.a. Martijn
:strip_icc():strip_exif()/u/59664/crop63e2bd9de7d58_cropped.jpg?f=community)
Mig: ik heb geen antwoorden voor je, maar ik verwacht dat binnen de slave systemen wel verschil zit tussen verschillende merken (zo ook tussen canon en nikon).
Ik zou daardoor verwachten dat je een Canon compatible flitser nodig hebt.
Volgens mij snappen canon en metz compatible flitsers elkaar.
Je zou dus kunnen kijken naar een 430ex, of een metz flitser in die categorie.
Dit op basis van denken (is het idee).
Ik zou daardoor verwachten dat je een Canon compatible flitser nodig hebt.
Volgens mij snappen canon en metz compatible flitsers elkaar.
Je zou dus kunnen kijken naar een 430ex, of een metz flitser in die categorie.
Dit op basis van denken (is het idee).
[ Voor 33% gewijzigd door Nomad op 07-08-2008 18:49 ]
De V2s trigger is hoogstwaarschijnlijk gewoon een Cactus, en die wordt erg veel gebruikt. Zo ook door mijzelf. Af en toe last van een mistrigger waardoor een flitser zomaar flits, of juist niet flitst, maar dat gebeurd echt zelden.Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 18:29:
ik ben wachtende op devolgende items:
Wireless Flash Trigger V2s for Vivitar 285HV DF-400MZ
Vivitar DF400MZ E-TTL Flash for Canon 40D 450D 400D 5D
(ebay items: #170244168151,170244550830)
Heeft iemand al ervaring met deze flitser en remote trigger?
Wat voor flitser heb je?
Ikzelf ben aan het kijken voor een tweede flitser.. Ik heb een 430EX als default, en heb ook dus een Cactus V2s, met twee receivers. Nu heb ik al verschillende flitsers zien staan, maar daar zit mijn vraag; Lichtsterkte vind ik niet zo boeiend, richtgetal 43 voor mijn 430EX is genoeg als hoofdflitser (lijkt me? Ik ben er nog niet echt mee bezig geweest.), maar wat voor tweede flitser moet ik kopen? Gewoon een budgetdingetje met een richtgetal van zeg maar 32? Of kan ik beter een tweedehands 540EZ kopen..?
Of maakt het zoals ik verwacht niet heel veel uit als ik genoeg heb aan een richtgetal van 43?
Verwijderd
@endless - dank voor je reaktie. zodra het binnen is zal ik eens kijken of ik ook last zal hebben van een mistrigger.
mijn flitser wordt dus de Vivitar DF400MZ E-TTL Flash.
Verder ga ik maar googlen, want anders word Nomad nog boos. ;-)
mijn flitser wordt dus de Vivitar DF400MZ E-TTL Flash.
Verder ga ik maar googlen, want anders word Nomad nog boos. ;-)
- Nomad
Moderator Foto & Video
a.k.a. Martijn
Omdat je geen ttl e.d. hebt hou je eigenlijk alleen over dat je graag wilt dat de kop kan draaien en dat je de output kan regelen.endless schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 18:59:
[...]
De V2s trigger is hoogstwaarschijnlijk gewoon een Cactus, en die wordt erg veel gebruikt. Zo ook door mijzelf. Af en toe last van een mistrigger waardoor een flitser zomaar flits, of juist niet flitst, maar dat gebeurd echt zelden.
Wat voor flitser heb je?
Ikzelf ben aan het kijken voor een tweede flitser.. Ik heb een 430EX als default, en heb ook dus een Cactus V2s, met twee receivers. Nu heb ik al verschillende flitsers zien staan, maar daar zit mijn vraag; Lichtsterkte vind ik niet zo boeiend, richtgetal 43 voor mijn 430EX is genoeg als hoofdflitser (lijkt me? Ik ben er nog niet echt mee bezig geweest.), maar wat voor tweede flitser moet ik kopen? Gewoon een budgetdingetje met een richtgetal van zeg maar 32? Of kan ik beter een tweedehands 540EZ kopen..?
Of maakt het zoals ik verwacht niet heel veel uit als ik genoeg heb aan een richtgetal van 43?
Voor sommige dingen wil je slechts een klein flitsje, het is dan fijn wanneer je flitser is in te stellen tot 1/32e bijvoorbeeld. In ieder geval met stapjes instelbaar zijn is belangrijk
Agreed.. Als ik zo kijk is dat niet echt praktisch in te stellen op dat budgetding en zal een 540EZ ook wel langer meegaan. Dankjewel voor je scherpe antwoord!Nomad schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:48:
[...]
Omdat je geen ttl e.d. hebt hou je eigenlijk alleen over dat je graag wilt dat de kop kan draaien en dat je de output kan regelen.
Voor sommige dingen wil je slechts een klein flitsje, het is dan fijn wanneer je flitser is in te stellen tot 1/32e bijvoorbeeld. In ieder geval met stapjes instelbaar zijn is belangrijk
Verwijderd
Even puur ter bevordering van de kennis hier op GoT. Naar aanleiding van mijn eerdere vraag heb ik even geprobeerd om met twee Metz flitsers draadloos te flitsen. De ene was voorzien van een Minolta voetje, de andere van een Canon voetje. Dit gaat niet werken. 
Van de week eens kijken of ik ergens een 430EX kan regelen. To be continued.
Van de week eens kijken of ik ergens een 430EX kan regelen. To be continued.
Oeh! kennis-bevordering... doe ik ook even mee 
Veel mensen die vragen hoe het nou eigenlijk zat met de weathersealing van de 580EXII en (bijvoorbeeld) een 1DIII of een 40D (en volgens mij zelfs 450D):

En ja, dat kan best wat vocht, stof en andere ongein hebben
Veel mensen die vragen hoe het nou eigenlijk zat met de weathersealing van de 580EXII en (bijvoorbeeld) een 1DIII of een 40D (en volgens mij zelfs 450D):

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 13-08-2008 20:33 ]
Ziet er inderdaad goed uit zeg!Henk schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:31:
[afbeelding]
offtopic:
Tijd voor een nieuwe body joh.. Deze is vies!
De 450D heeft imho geen weathersealing, de 40D half (wordt wel genoemd maar is niet zo goed als de 1DIII).Henk schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:31:
[afbeelding]
Daarnaast zijn veel lenzen niet weathersealed.
Dus leuk zo'n 580EXII, maar ik hou mijn 580EX'en wel (heb er 2).
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Het ging mij verder ook niet om de rest van de body, maar enkel om de aansluiting 580EXII op body, en afaik zijn de 1DIII, 40D en 450D daarin allemaal gelijkJivecar schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:58:
[...]
De 450D heeft imho geen weathersealing, de 40D half (wordt wel genoemd maar is niet zo goed als de 1DIII).
Daarnaast zijn veel lenzen niet weathersealed.
Ik zou ze ook niet zonder meer inruilen op II's om enkel die reden als je geen 1DIII's hebtDus leuk zo'n 580EXII, maar ik hou mijn 580EX'en wel (heb er 2).
edit:
En dan sta jij te trappelen om mij van mijn 'oude' af te helpen zeker?endless schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:43:
offtopic:
[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 13-08-2008 21:07 ]
Verwijderd
Ik ben van plan een flitser aan te schaffen, en dan meteen een 580ex-II. Nu wil ik er ook een cheape slave bij.
Nu kan ik die slave bijvoorbeeld triggeren met een cactus trigger, maar dan kan ik toch nooit die 580 op mijn body laten? Dus slave met receiver aan iemand in zn hand geven bijvoorbeeld, en dan zelf met body+580 erop flitsen?
Dan ben ik zeker gedwongen om of de 580 met cactus receiver zelf ook vast te houden, of een slave te kopen die ttl praat met mijn 580?
Sorry, ben een n00b
Nu kan ik die slave bijvoorbeeld triggeren met een cactus trigger, maar dan kan ik toch nooit die 580 op mijn body laten? Dus slave met receiver aan iemand in zn hand geven bijvoorbeeld, en dan zelf met body+580 erop flitsen?
Dan ben ik zeker gedwongen om of de 580 met cactus receiver zelf ook vast te houden, of een slave te kopen die ttl praat met mijn 580?
Sorry, ben een n00b
- Nomad
Moderator Foto & Video
a.k.a. Martijn
Geen matches
Wat je zegt klopt allemaal Felony.
edit: behalve dat je slave gewoon op hetzelfde systeem moet zitten qua master/slave (zoals een 430ex), en dan maakt TTL niet zozeer uit, ze moeten gewoon compatible zijn. En dat moet je even uitzoeken welke dat zijn.
edit: behalve dat je slave gewoon op hetzelfde systeem moet zitten qua master/slave (zoals een 430ex), en dan maakt TTL niet zozeer uit, ze moeten gewoon compatible zijn. En dat moet je even uitzoeken welke dat zijn.
[ Voor 76% gewijzigd door Nomad op 20-08-2008 11:25 ]
Verwijderd
Geen matches
Ik heb ook nu pas gelezen dat TTL staat voor Through The Lens.
Maar in principe moet ik met die cactus triggers toch over op manual, dus kan ik ook een nikon sb-24 oid als slave scoren?
Of heeft iemand nog tips voor goedkope slaves...

Maar in principe moet ik met die cactus triggers toch over op manual, dus kan ik ook een nikon sb-24 oid als slave scoren?
Of heeft iemand nog tips voor goedkope slaves...
Wil je master/slaven met Cactus heb je inderdaad 2 ontvangers nodig. 1 voor je 580 en 1 voor je andere flitser. Op de camera heb je dan één zendblokje nodig. (kosten +/- 40-50 euro + slaveflitser)Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:21:
Je mist dan altijd E-TTL, wat wel mogelijk is is:
- 420,430,550 of 580EX als slave nemen. Vanaf de 430 is aan te raden, de 420EX kun je niet handmatig instellen en je zult via de 580 de balans moeten gaan instellen. Dit werkt lastig, onhandig en zou ik afraden (eigen ervaring, mijn 580/420EX combi heb ik verruiled voor een 2x580 combi).
(kosten +/- 100 euro voor de 420EX of 150 voor de 430EX; geen kabels meer nodig).
Mogelijkheid 2 is geen goedkope oplossing maar wel een oplossing:
Met de Canon off-shoe cord (en dan niet de OC-E2 en OC-E3 maar de geheel in losse delen te kopen versie) behoudt je een extra flitsschoen. Dit betekend dat je of op de camera op de Canon off-shoe cord je de 580 kunt zetten, of je zet hierop de cactus trigger en aan de andere kant van de kabel de 580. De kabel is wel duur! Een 2e handse 430EX voor +/- 150 euro of nieuw voor 190 euro is een betere optie. Je behoudt zo altijd ETTL voor de 580EX, de slave uiteraard niet.
Kosten richting de 100 euro (afhankelijk van kabel lengte) + slaveflitser
Of gewoon alles met cactus triggeren en nergens ETTL hebben.
Goedkope slaves: SB-24,26 of 28 van Nikon (kunnen bedraad en draadloos). Een EZ van Canon (geen pc sync dus altijd alleen draadloos). En iedere andere flitser die handmatig liefst in veel stappen instelbaar is. De Nikon flitsers zijn oud (hou daar rekening mee, de SB24 kan meen ik 15 jaar oud zijn (en dus ook versleten etc.)) en nog steeds relatief duur. Als ik moest kiezen tussen 50 euro aan triggers en 50 euro aan een flitser dan legde ik wel 50 euro bij voor een 430EX ipv goedkope/oude slave en wireless triggers.
[ Voor 17% gewijzigd door Jivecar op 20-08-2008 15:39 ]
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Verwijderd
Geen matches
Wow wat een verhaal, thanks.
Als ik het goed begrijp kan ik met mogelijkheid 2, dus een 580 én een trigger aan de camera bevestigen.
Maar als ik ipv triggers etc, naast de 580 nog een 430 koop, kan ik die 430 dan zo draadloos triggeren met de 580 vanaf camera? Volgens mij is dat dan ook alleen line-of-sight met infrarood?
Als ik het goed begrijp kan ik met mogelijkheid 2, dus een 580 én een trigger aan de camera bevestigen.
Maar als ik ipv triggers etc, naast de 580 nog een 430 koop, kan ik die 430 dan zo draadloos triggeren met de 580 vanaf camera? Volgens mij is dat dan ook alleen line-of-sight met infrarood?
Jep, zie ook:Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 16:17:
Wow wat een verhaal, thanks.
http://www.kjsl.com/~dave/multi-flash.html
Je hebt dus blokje 1 nodig (off shoe adapter 2 of 3), een kabel en een nieuw blokje voor het andere eind. Maar reken op 100 euro ongeveer aan kosten.
De 430 kun je inderdaad draadloos triggeren, en ja de line of sight is hierbij wel belangrijk. Maar die line of sight vind ik (binnen) erg ruim. Ook zonder direct contact flitsen ze. Een 430 en 580 kun je overigens ook op alle manieren draaien zodat de sensors elkaar makkelijker zien.
Maar weer eens een schopje voor dit topic.
Heb gisteren foto's gemaakt op het feestje van m'n opa en oma, zijn 50 jaar getrouwd. Ging allemaal best oké maar nu ben ik de foto's door Lightroom aan het halen en ik kom er achter dat kale hoofden + flitser niet echt samen gaan
Zijn hier tips voor?
Heb alles gebounced op het plafond (wit) of op de muur (licht bruinig). Soms met het witte kaartje van m'n 580EX II tegen de wasbeerogen.
Zou een omnibounce hebben geholpen om het licht nóg wat zachter te maken?
Heb gisteren foto's gemaakt op het feestje van m'n opa en oma, zijn 50 jaar getrouwd. Ging allemaal best oké maar nu ben ik de foto's door Lightroom aan het halen en ik kom er achter dat kale hoofden + flitser niet echt samen gaan
Zijn hier tips voor?
Heb alles gebounced op het plafond (wit) of op de muur (licht bruinig). Soms met het witte kaartje van m'n 580EX II tegen de wasbeerogen.
Verwijderd
ja dat helpt, maar dat is mijn ervaring. Het werkt in ieder geval beter dan het kaartje. Het licht wordt mooi zacht, en als je een beetje je best doet krijg je dito schaduwen. En soms kun je ze zelfs bijna onzichtbaar maken, maar da's ook afhankelijk van de situatie.sOid schreef op maandag 08 september 2008 @ 18:24:
Maar weer eens een schopje voor dit topic.
Heb gisteren foto's gemaakt op het feestje van m'n opa en oma, zijn 50 jaar getrouwd. Ging allemaal best oké maar nu ben ik de foto's door Lightroom aan het halen en ik kom er achter dat kale hoofden + flitser niet echt samen gaan![]()
Zijn hier tips voor?
Misschien heeft iemand anders nog tips?
't kaartje is niet om het licht zachter te maken hoorVerwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:03:
[...]
ja dat helpt, maar dat is mijn ervaring. Het werkt in ieder geval beter dan het kaartje. Het licht wordt mooi zacht, en als je een beetje je best doet krijg je dito schaduwen. En soms kun je ze zelfs bijna onzichtbaar maken, maar da's ook afhankelijk van de situatie.
Misschien heeft iemand anders nog tips?
Maar goed ik moet maar eens een omnibounce gaan aanschaffen dan.
Verwijderd
Geen matches
oh, sorry, ik zit alweer te slapensOid schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:36:
[...]
't kaartje is niet om het licht zachter te maken hoorIs er voor om te zorgen dat de geportretteerde niet van die donkere oogkassen krijgen als je bounced.
Maar goed ik moet maar eens een omnibounce gaan aanschaffen dan.
Nee precies. Maar als ik lees wat je wil hebben denk ik gewoon dat dat de oplossing is. Het lijkt een duur stukje plastic, maar het helpt wel.
Kijk dan eens op DX, daar kost een bounce een paar dollar
Is het mogelijk om de flits van een oud analoog canon reflex toestel te gebruiken op mijn nieuw 450d reflex toestel?
Lees es de eerste post door.Elkristo78 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:29:
Is het mogelijk om de flits van een oud analoog canon reflex toestel te gebruiken op mijn nieuw 450d reflex toestel?
Die vraag heb ik ook, maar kan het zo niet terugvinden hier.
Ik heb een oude Praktika flitser (DZ265) en eigenlijk zonder meer maar op mijn 450D geschroefd.
Flitsen gaat prima, maar ik las dat het ook na 200 flitsen ineens je camera kan kaputmachen zeg maar.
Heeft dat met voltage van je flitser te maken, en wat je camera aankan? En hoe kom ik aan beide waarden?
Rob
Ik heb een oude Praktika flitser (DZ265) en eigenlijk zonder meer maar op mijn 450D geschroefd.
Flitsen gaat prima, maar ik las dat het ook na 200 flitsen ineens je camera kan kaputmachen zeg maar.
Heeft dat met voltage van je flitser te maken, en wat je camera aankan? En hoe kom ik aan beide waarden?
Rob
Kijk maar eens hier bijvoorbeeld.VAnTurenhout schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 15:59:
Ik zie net dat de site momenteel niet bereikbaar is. Je zult het met de google cache moeten doen.
[ Voor 28% gewijzigd door Toff op 19-09-2008 17:19 ]
geen idee, maar kijk wel uit met die condensator. De kun je een FIKSE opdonder van krijgen!
Dit kan ik bevestigen. Ik heb ooit es een wegwerpcamera gesloopt en kwam (tot twee keer toeFairy schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:05:
geen idee, maar kijk wel uit met die condensator. De kun je een FIKSE opdonder van krijgen!
Fairy schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:05:

altijd leuk tijdens electronica prakticum op school. Elco's opladen en naar iemand toe gooien en laten vangen.