Ik heb er maar weer eens een mailtje aan gewaagd, aan Progress.nl. De 9e, ondertussen. Iemand tips of aanmerkingen? Ik schijn weinig teweeg te brengen daar, want behalve een telefoontje en de panelwissel heb ik weinig tot niets van ze teruggehoord.
dit is hopelijk de laatste keer dat ik een brief schrijf. Ik heb, zoals bij u ondertussen wel bekend is, in oktober vorig jaar twee televisies gekocht (Ordernummer 121481). Met een van deze televisies heb ik vanaf de dag van de aankoop niets dan problemen gehad. Zoals u weet had ik in eerste instantie last van streepvorming in het backlight, waardoor ik niet op normale wijze kon genieten van mijn televisie. Echter, u was niet van zins het apparaat om te ruilen en stuurde mij door naar Philips. Na lang aandringen en een aantal onbeantwoorde mails heeft u de firma TVA verzocht om het probleem op te lossen. Omdat er nog geen hapklare oplossing was voor dat specifieke probleem werd ik anderhalve maand in de wacht gezet tot er een oplossing was.
Na die tijd heb ik weer gebeld en werd mij verteld dat er een oplossing was voor het probleem; het probleempaneel zou worden omgeruild voor een nieuw exemplaar. Jubel alom, uiteraard. Een kleine maand geleden is die vervanging bij mij thuis uitgevoerd en is de monteur weer vertrokken. Ik heb daarna de televisie eens een maandje aangekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het nieuwe paneel beduidend minder is dan het originele. Zo zijn er de volgende klachten waar te nemen:
1. Er is een duidelijk hoorbare brom vanuit het nieuwe paneel te horen, welke sterk afhankelijk is van het gekozen signaal.
2. Het nieuwe scherm heeft een zeer matige kijkhoek. Een plekje opschuiven op de bank resulteert al in fletse kleuren en overdreven helderheid.
3. De responstijd van het nieuwe scherm is duidelijk minder.
4. Er is sprake van banding, het kleurverloop van licht naar donker is niet vloeiend.
5. De algemene kwaliteit van het beeld is, ongeacht wat er met de instellingen gebeurt, minder.
Ik heb hierover contact gezocht met Philips, waarvan ik geen antwoord heb mogen krijgen. Na telefonisch contact werd mij verteld dat ik dit, wederom, via de leverancier moest spelen. Dus daar ben ik weer. Voor de allerlaatste keer, hopelijk. Want ik ben het zat. Ik heb het helemaal gehad met deze televisie. Vanaf dag 1 geeft hij niets dan problemen en bij verzoeken om hulp word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Ik ben met een stapel e-mails onder de arm naar mijn rechtsadviseur geweest, waarmee ik de zaak heb doorgenomen.
Mijn conclusie is als volgt: wanneer ik bij een bedrijf een product koop, is dit bedrijf verantwoordelijk voor het afhandelen van eventuele klachten, zeker binnen de garantieperiode. Ik mag dus geenszins te horen krijgen dat ik contact moet opnemen met Philips of een reperateur, dat is de verantwoordelijkheid van de leverancier. Tevens mag een klant eisen dat zijn televisie binnen een redelijke termijn aan de door de fabrikant gecommuniceerde kwaliteit en specificaties voldoet. Een redelijke termijn is over het algemeen een maand of twee. Aan deze twee eisen is tot op heden niet voldaan.
Ik zit dus nu al vanaf oktober met een TV van 3000(!) euro, door Philips geadverteert als "beste van Europa", die simpelweg niet aan de eisen die aan een dergelijk apparaat gesteld mogen worden voldoet. Zelfs na een reparatie die meerdere maanden op zich heeft laten wachten openbaren zich nieuwe problemen. Zo kijk ik dus al 9 maanden naar een kwalitatief inferieure televisie en ik vind dat ronduit steilloos voor een televisie met die allure. Ik verzoek u dan ook, voor de allerlaatste keer, of u deze televisie terug wilt nemen en deze aan wilt melden bij Philips als zijnde defect. Gezien de problemen die ik heb gehad vanaf dag 1 moet dat geen probleem zijn. Vervolgens restitueert u het aankoopbedrag aan mij, of u geeft mij een zogenaamde "tegoedbon" van het aankoopbedrag, waarop ik uit uw winkel een televisie zal uitkiezen van een ander merk, dat hopelijk probleemvrij is. U moet het toch met mij eens zijn dat de huidige gang van zaken op zijn minst vervelend is te noemen, en dat ik als klant ondertussen gerechtigd ben een beroep te doen op het probleemoplossend vermogen van uw bedrijf.
In afwachting van uw reactie op zeker het laatste gedeelte van deze brief,
met desondanks prettige Paasdagen gewenst,
Steveedge.