Core2duo E6300 kan geen zwaar werk aan

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DHerbig
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09-2025
De brief is verzonden.

@Freeze-O: Dat van die "zware multimedia computer" stond gelukkig al in de brief, ergens onderaan in de conclusie.

@mad-dog: Ik dacht eerst net als jij, maar als je dan op de sites over consumentenrecht kijkt, over misleiding, dwaling en zo, dan geloof ik zeker dat ik recht heb op vernieting van de overeenkomst. Zie m.n. de 2 centjes van B-Buster. :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:41:
De brief is verzonden.

@mad-dog: Ik dacht eerst net als jij, maar als je dan op de sites over consumentenrecht kijkt, over misleiding, dwaling en zo, dan geloof ik zeker dat ik recht heb op vernieting van de overeenkomst. Zie m.n. de 2 centjes van B-Buster. :)
Dat snap, maar gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen. Je zult dus ws. flink wat instanties af moeten gaan om je geld terug te krijgen. Of dat het nou waard is

• kurt15
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 06:56
Ik heb ook een 6300 en als ik grabit en quickpar gebruik word mn pc ook heel erg sloom. Dit komt volgens mij niet door de processor maar door de harde schijf. Als grabit en quickpar namelijk draaien is het cpu gebruik laag en de harde schijf ratelt hard. Wat je dus kan doen is een hele snelle harde schijf kopen of RAID striping gebruiken.

• DHerbig
Ik heb nu een heleboel software geïnstalleerd en kan morgen eens aan de slag met quickpar, winrar, nero en zo. De oude PC is nu uit, waardoor het stiller is in de kamer (daar heb ik nl. een tafelventilator op staan blazen). Nu valt het op wat een irritant geluid er uit de nieuwe PC komt. Als het een continue bromtoon zou zijn, was dat nog niet zo erg, maar dit is "woei-woei-woei-woei-woei". Echt erg. Kan ik hier iets aan doen?

Je zou eigenlijk de PC op de gang moeten kunnen zetten, lekker koel voor hem en lekker rustig voor mij. Maar dan moeten er wel overal verlengkabels aan de snoeren. Gaat dat ten koste van de kwaliteit? Is dat een goed idee?

Ik heb met Speedfan wat dingen gecontroleerd en die meldt dat de +12V maar 8,61V is, en niet 13,07 zoals SSSandra en Everest. Is daar een logische verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/speedfan15-2-07.jpg

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:23
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:39:
Ik heb nu een heleboel software geïnstalleerd en kan morgen eens aan de slag met quickpar, winrar, nero en zo. De oude PC is nu uit, waardoor het stiller is in de kamer (daar heb ik nl. een tafelventilator op staan blazen). Nu valt het op wat een irritant geluid er uit de nieuwe PC komt. Als het een continue bromtoon zou zijn, was dat nog niet zo erg, maar dit is "woei-woei-woei-woei-woei". Echt erg. Kan ik hier iets aan doen?

Je zou eigenlijk de PC op de gang moeten kunnen zetten, lekker koel voor hem en lekker rustig voor mij. Maar dan moeten er wel overal verlengkabels aan de snoeren. Gaat dat ten koste van de kwaliteit? Is dat een goed idee?

Ik heb met Speedfan wat dingen gecontroleerd en die meldt dat de +12V maar 8,61V is, en niet 13,07 zoals SSSandra en Everest. Is daar een logische verklaring voor?

[afbeelding]
Hm. Hoge temps. Mijn E6600 draait op 3,2 GHz (maar dan wel met een Zalman CU7700 (wel op de allerlaagste snelheid) op 26 graden. Verder zijn mijn hd's 26 en 24 graden. En dan zegt men nog dat casefans niet nodig zijn. Ik hoop echt dat je je geld terugkrijgt.. Het is iig toch een harde leerweg geweest, ook al krijg je je geld terug.. :)

_@/'

• DHerbig
Hoi Steephh! Die temperaturen zijn te hoog? Ik meende dat onder de 40 graden heel netjes was. :?

Ik zocht net wat op Google over computerlawaai en de eerste de beste site was Tros Radar, waar ik lees:
Is de computer niet conform uw redelijke verwachtingen dan heeft u als consument een aantal rechten. Stichting De Ombudsman vindt dat een computer van € 1.000,- een ventilator moet hebben die vrijwel geruisloos zijn werk doet.
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/qcl2/letter/27/37

Daar hebben we dus alweer iets wat niet in orde is. Voor de vervolgbrief... ;)

• Steephh
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:59:
Hoi Steephh! Die temperaturen zijn te hoog? Ik meende dat onder de 40 graden heel netjes was. :?

Ik zocht net wat op Google over computerlawaai en de eerste de beste site was Tros Radar, waar ik lees:

[...]

http://www.trosradar.nl/?url=PHP/qcl2/letter/27/37

Daar hebben we dus alweer iets wat niet in orde is. Voor de vervolgbrief... ;)
Uhm.. Misschien heb ik gewoon geluk met mijn cpu.. :P Zeker een sterk punt! Maar nu heb je er moeite in gestoken, dus zorg dat je je geld terug hebt. Revenge to the computerboer!. :P

_@/'

• DHerbig
Ik heb de rest van de avond besteed aan 't lezen over computervoedingen en snap nu hoe dat zit met die 18A op de 12V lijn. Jullie zullen dat natuurlijk allemaal wel weten, maar het is inderdaad een bijzonder zwak punt in mijn PC. Op deze site http://www.hardware.info/...mpwZA/Voedingen_koopgids/
vond ik o.a. het volgende:
Voedingen met slechts één 12V circuit zijn eigenlijk puur geschikt voor echte budget systemen met een relatief lichte processor en een simpele videokaart.
Een belangrijke vraag is wat voor voeding je eigenlijk nodig hebt voor je PC. Zoals beschreven kun je hiervoor beter kijken naar de amperages die de verschillende voltagelijnen kunnen leveren, het door de fabrikant opgegeven maximale vermorgen zegt vaak weinig. Het best kun je kijken naar het totale amperage van de verschillende 12V lijnen: voor een simpele budget PC heb je aan circa 20 A meer dan voldoende. Voor een normale desktop PC moet je rond de 25 A denken, wat meer als je veel harddisks en dergelijke wil plaatsen. Voor zware SLI of Crossfire configuraties raden we een totaal 12V amperage van minstens 36 A aan. Kies sowieso een voeding met twee 12V rails, voor SLI en Crossfire raden we drie rails aan.
Dus die 18A van mij is eigenlijk nog niet eens voldoende voor een simpele budget PC! De verkoper wist dat ik een tweede harde schijf wilde plaatsen, en ik heb hem gevraagd of de voeding daarvoor voldoende was. Jazeker, mevrouw! En hier lees je dat het minimaal vereiste dan meer dan 25A is.
Dus weer overduidelijk een geval van valse voorlichting. (Jammer dat de brief al weg is).

Ik heb trouwens in mijn zoektochten ook de Yours-site gevonden en daar staat de aanbieding van mijn PC nog op. http://www.yoursmm.nl/december.php Ze zeggen trouwens heel eerlijk "Wij hebben ons best gedaan om alles zo eenvoudig mogelijk te houden om een lage prijs te garanderen!"
Overigens klopt er nu weer iets niet in wat AUVA me verteld heeft. Ze zeiden dat ze deze PC's zelf samenstelden en bouwden (met een hoofdknik in de richting van de werkruimte achterin de winkel). Nou, deze systemen worden precies zo aangeleverd door de firma Yours in Assen. Alleen speciale wensen, zoals mijn extra GB en extra harddisk, levert AUVA.
Dus niet de eigenaar van AUVA is degene die de configuratie bedacht heeft, maar dat is Yours zelf. En de computerboer is eigenlijk helemaal geen computerboer, maar gewoon tussenhandel. :N

Maar nu eerst :O :z :Z Morgen verder :Y

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
over het geluid wat je pc maakt.
Je kan de standaard systeemkast ventilatoren vervangen. Je hebt al hele stille (120mm, en geen 80mm) fannetjes bijv scythe flex
Dit kan al aanzienlijk schelen.
Ook de koeling van je core 2 duo is niet de allerstilste. Voor een stille en goedkope kan je bijv Deze thermaltake nemen
als je het helemaal stil wilt kan je ook een passive koeler nemen en daarop dan nog een 120mm fan monteren zoals Thermaltake Sonic Tower

Sinterklaas folderaanbieding
CASE: Luxe miditower met 400 Watt voeding (geen merk erbij en wat is luxe)
PROCESSOR: Intel Core2Duo E6300 1.8Ghz
MOEDERBORD: ASUS / Asrock / MSI (gelukkig zijn dit er niet zoveel, en zit er ook geen verschil tussen deze 3 merken :S:S:S beetje apart)
VIDEO: 256MB Geforce Videokaart (ja dat is duidelijk, bijv alternate verkoopt al 15 256mb geforce kaarten in de prijsklasse 52 -119 euro (agp) en voor pci-e 38 kaarten in de prijsklasse 59 -199 euro)
WERKGEHEUGEN: 1024MB DDR 400 (merk, timing, aantal modules)
HARDDISK: 320GB 7200rpm 8MB S-ATA-II Schijf (merk, cache)OPTISCHE SCHIJF: DVD-WRITER Dual Layer (merk, schrijf/lees snelheid)
CARDREADER: 45-in-1 kaartlezer (merk)
SOFTWARE: Microsoft Windows Mediacenter, met VISTA upgrade Coupon !
EXTRA: PCI TV-kaart, kijk TV op uw PC !!! (merk + specificaties)
INCLUSIEF: YOURS! Multimedia Keyboard, Optische muis, 2.0 Speakerset (merk, specificaties etc)
NU GRATIS !!: YOURS! B03 USB Webcam cadeau.
GARANTIE: 2 jaar garantie

lekkere complete aanbieding zeg..... Deze advertentie slaat echt kant nog wal. Een beetje hetzelfde als ik zeg Ik heb een luxe auto met 4 mooie snelle banden, wel 5 vernsnellingen, moderne technologien + GRATIS een ruitenwisser setje.....

[ Voor 43% gewijzigd door thewizard2006 op 16-02-2007 07:44 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• DHerbig
@thewizard2006: Als ik straks een nieuwe PC kan samenstellen, zal ik er zeker rekening mee houden een stil systeem te maken.
Ik heb de PC net weer aan en in de BIOS heb ik de fan speed op middle gezet. Nu staat speed2 in SpeedFan op 80%. Maar dat woei-woei-woei-woei-woei geluid hoor ik nog steeds. Dat is een dof, laag geluid. Het fannetje hoor ik nu draaien, dat is een lichter, echt blazend geluid. Dus dat woei-woei-woei-woei-woei komt ergens anders vandaan. Enig idee wat dat kan zijn?

DHerbig gaat nu googlen op woei-woei-woei-woei-woei"

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:01
Misschien resoneert je kast een beetje door de ventilator? Probeer eens met je hand op de bovenkant en zijkanten de duwen, wordt het dan minder?

• thewizard2006
je voeding --> kan een grote bron van lawaai zijn door oa een niet stil fannetje en het verwerken van de stroom, voltages en weet ik veel hoe dat zit.
processor --> standaard koeling maakt meestal lawaai en ik vraag me af of dat veel verschil maakt op 80 of 100%
case koelers --> de extra koelers die in je kast zitten, je kan deze is loskoppelen en kijken hoe het dan gaat.
videokaart --> ik weet niet of jou videokaart een koeler heeft maar deze kan ook nog wel is blazen

en idd dat resoneren. Door trillingen, schroefjes die niet goed vastzitten, losse onderdelen etc kan het geluid versterkt worden

• DHerbig
Van resoneren weet ik alles van, helaas. Dat doet die Dell; ik word er gek van. Maar dit is een ander geluid, een zwaar motorachtig geluid. Misschien niet woei-woei-woei, maar broem-broem-broem.

Even kijken, ik heb geen grafische kaart en geen case-fan. En het is ook geen ventilatorgeluid. Dat blazen is volgens mij het ventilatorgeluid en dat is niet storend. Dus dan zou het de voeding moeten zijn. Ik dacht eigenlijk ook aan het draaien van de harde schijf, kan dat? Dit kan ik uittesten door even de PC te rebooten en in de BIOS te blijven. Dan heeft de harde schijf niets te doen, denk ik, en als ik dan nog broem-broem-broem hoor, zit 't 'm in de voeding.
Even proberen.

• B-Buster
  • Laatst online: 25-05 17:38
Hardeschijven kunnen enorm resoneren, zeker als ze boven het midden van de kast hangen. Was bij mij ook het geval, heb m'n 2 HDD's vervolgens helemaal onderin gehangen en wat tape tussen de HDD en de behuizing geplakt en het is met 60% afgenomen.

Echter je voeding kan het ook heel goed zijn, die simpele goedkope voedingen hebben geen intelligente fan en zeker geen geluidsdemping :P

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:59:
Mijn E6400 (Allendale = vergelijkbaar met de jouwe) is op dit moment semi-passief gekoeld onder een Scythe Ninja (zonder eigen fan, dus afhankelijk van 2 geruisloze 12cm casefans)... loopt op 2.8Ghz (dus 1000mhz harder dan de jouwe) en doet 33C ;)
Hoe gaat het met Orthos?

Tja nadeel van budgetkasten = (vaak) resonantie (ook van schijven inderdaad) en nadeel van budgetvoedingen = (vaak) lawaai... vooral als je 2 schijven niet in fase met elkaar zijn kun je lol hebben met zo'n kast met dunne wanden en zonder (hdd) demping :/

Dat systeem van Yours was een Sinterklaasaanbieding... dus die 799 Euro stamt van begin december '06... prijzen zijn aardig gedaald sindsdien, vooral van geheugen... je had zelfs nog beter weer bij Dell kunnen gaan shoppen, die hadden wat aardige aanbiedingen voor de niet-zelfbouwer de laatste tijd :/

[ Voor 11% gewijzigd door Cheetah op 16-02-2007 13:23 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• DHerbig
Orthos heeft ruim 3 uur probleemloos gedraaid. Ik had 'm eigenlijk vannacht weer aan willen zetten, maar ben dat vergeten. Memo to self: vannacht wel aan denken.

Als alleen de BIOS draait is het geluid hetzelfde, dus ligt het aan het motortje van de voeding.

Weet je, als die winkelier nu echt geen geld terug wil geven, maar mij per se een zwaar multimedia systeem wil leveren, kan ik hem dan niet vragen om bijvoorbeeld de Tweakers Best Buy voor me te bouwen?

Ik heb er wat dingen bij gedaan (groen) en verwijderd:

Processor Core 2 Duo E6300 (1,86GHz) € 165,-
Moederbord MSI P965 Neo-F € 93,50
CPU-Koeling Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,50
Geheugen 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair) € 100,16
Videokaart Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent € 145,92
Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 4 € 46,98
Networkcontroller Onboard Realtek RTL8110SC Gigabit LAN-controller
Harddisk Maxtor DiamondMax 10, 250GB € 65,53
Dvd-brander Samsung SH-S182M 18x € 25,-
Diskettestation ALPS Diskette Drive (Zwart) € 8,25
Behuizing Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 97,80

Dit kost € 929,33 (echter zonder Windows).
Als hij me dit mag leveren voor € 980,--, wordt hij daar dan blij van?

Verwijderd

Vast niet, wacht maar eerst eens hun reactie af voordat je jezelf blij maakt.

• DHerbig
Kan hij die onderdelen niet voordeliger krijgen als handelaar? En hij hoeft toch ook geen BTW te betalen?

Verwijderd

DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:20:
Kan hij die onderdelen niet voordeliger krijgen als handelaar? En hij hoeft toch ook geen BTW te betalen?
Hij moet BTW betalen over zijn marge net als elk ander bedrijf. Verder is het maar afwachten of hij alle onderdelen kan leveren uit je lijstje. Misschien vallen die wel helemaal buiten zijn assortiment.

• mad-dog
DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:20:
De webshops verkopen dat spul bijna allemaal tegen kostprijs, dus veel zal die kerel er niet op winnen :)

@Blackspot: dat spul is gewoon te krijgen bij de gangbare distribiteurs, voor geen enkele zaak dus moeilijk om te krijgen

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

De BTW die hij aan zijn groothandel betaald, kan hij terugvragen van de belastingdienst.

Dan heeft hij dus de inkoopprijs, daar gaat een marge overheen (hij moet ook ergens van eten, huur van betalen, personeel van betalen). Hij moet het systeem nog inelkaar zetten, testen, windows installeren en de btw (die jij betaald, en hij weer aan de belasting moet afdragen).

Zomaar de prijzen uit de bestbuy guide halen en verwachten dat je het daarvoor meekrijgt is niet realistisch (de ene winkel is nou eenmaal duurder dan de ander). Een webshop werkt met een kleine voorraad, een winkel moet een grotere voorraad hebben. Hoe groter de voorraad hoe kleiner de marge (pc onderdelen worden snel minder waard).

Wil je zijn prijs vergelijken met die van een andere zaak, kijk dan eens naar de prijzen van een winkel in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 16-02-2007 15:00 ]

Verwijderd

mad-dog schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:53:
[...]
@Blackspot: dat spul is gewoon te krijgen bij de gangbare distribiteurs, voor geen enkele zaak dus moeilijk om te krijgen
Ik bestel zelf ook maar bij 2 of 3 groothandels, ik ga niet op allerlei verschillende plekken inkopen dan ga je alleen al failliet aan de verzend en order kosten.

Vooral omdat deze winkel kennelijk inkopen doet bij een groothandel die iets goedkoper spul heeft. (en nee natuurlijk weet ik niet of hij 10 andere vaste leveranciers heeft).

• mad-dog
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:11:
[...]

Ik bestel zelf ook maar bij 2 of 3 groothandels, ik ga niet op allerlei verschillende plekken inkopen dan ga je alleen al failliet aan de verzend en order kosten.

Vooral omdat deze winkel kennelijk inkopen doet bij een groothandel die iets goedkoper spul heeft. (en nee natuurlijk weet ik niet of hij 10 andere vaste leveranciers heeft).
Hoezo goedkoper spul? Een merk als Asrock is bij een hele rits leveranciers te krijgen, net als Asus en MSI. De kast zal wel als een OEM-kast verkocht worden. Maxtor etc..kun je vrijwel overal krijgen

• DHerbig
Wanneer zou het wèl aantrekkelijk voor hem worden. Stel ik laat nog wat weg:

Processor Core 2 Duo E6300 (1,86GHz) € 165,-
Moederbord MSI P965 Neo-F € 93,50
CPU-Koeling Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,50
Videokaart Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent € 145,92
Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 4 € 46,98
Networkcontroller Onboard Realtek RTL8110SC Gigabit LAN-controller
Dvd-brander Samsung SH-S182M 18x € 25,-
Behuizing Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 97,80

Dit kost € 820,92 (echter zonder Windows). Zijn winst: € 159,-
Hij hoeft dan alleen te bouwen en geen software te installeren, dat regel ik zelf wel.

Verwijderd

mad-dog schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:13:
[...]

Hoezo goedkoper spul? Een merk als Asrock is bij een hele rits leveranciers te krijgen, net als Asus en MSI. De kast zal wel als een OEM-kast verkocht worden. Maxtor etc..kun je vrijwel overal krijgen
Zoals ik al aangaf, ik bestel bv. bij Bas Computers die (toen die tijd) een aantal van die onderdelen niet had. Punt was dus dat hij wel verschillende onderdelen kan uitzoeken maar dat die winkel ze misschien apart moet bestellen met alle extra kosten van dien. Zijn vraag zijnde "zal hij hier gelukkig van worden".

Misschien is het wel helemaal geen probleem en wil die winkel de TS wel gelukkig maken om welke reden dan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 15:23 ]

• mad-dog
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:22:
[...]

Zoals ik al aangaf, ik bestel bv. bij Bas Computers die (toen die tijd) een aantal van die onderdelen niet had. Punt was dus dat hij wel verschillende onderdelen kan uitzoeken maar dat die winkel ze misschien apart moet bestellen met alle extra kosten van dien. Zijn vraag zijnde "zal hij hier gelukkig van worden".

Misschien is het wel helemaal geen probleem en wil die winkel de TS wel gelukkig maken om welke reden dan ook.
Nee, maar je hoeft ook niet exact alles van dat lijstje te hebben :) Asus ipv MSI kan natuurlijk ook :)

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18
DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:55:

KNIP

Ik heb er wat dingen bij gedaan (groen) en verwijderd:

KNIP

KNIP

KNIP

Dit kost € 929,33 (echter zonder Windows).
Als hij me dit mag leveren voor € 980,--, wordt hij daar dan blij van?
Zou hij niet blij van worden, anders neem je direct de 2GB kit van Corsair, staat nu in Pricewatch voor rond de 225. Dan houd je 2 bankjes over voor eventuele upgrade.

Ook zou ik naar HD's van rond de 300-320 GB kijken, daar zit nu de sweet spot(laagste prijs per GB) van HD's ongeveer.

specs

• DHerbig
Inderdaad, wat jullie zeggen: er kan best nog gevarieerd worden. In ieder geval bestaat de mogelijkheid dat ik de handelaar de kans geef mij een ander, beter, systeem te bieden voor ongeveer dezelfde prijs. Dus als hij pertinent geen geld wil teruggeven, kan ik hem vragen daarvoor een offerte te maken. Die laat ik dan wel keuren door jullie! ;)

• DHerbig
Ik heb nog een paar vragen O+ , maar zal het niet te lang maken vanavond want ik krijg slaapgebrek. :)

Hieronder voor de volledigheid foto's van mijn eerste en mijn tweede moederbord:

De Asrock 997i65G:
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/asrock775i65G.jpg

die werd vervangen door de Asrock Conroe 945G:
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/asrockconroe945G.jpg

In de behuizing zitten vooraan opzij twee USB-ingangen, een microfoon en een koptelefoon-ingang. Die heb ik niet uitgetest met de 997i65G. Vooraan bij de kaartlezers zit ook nog een USB-ingang met een rood lampje.
Nu de Conroe945G er in zit kan ik in ieder geval die vier ingangen opzij niet meer gebruiken. Alleen die ene USB-ingang met het rode lampje werkt.

Heeft dit er mee te maken dat er nu een ander moederbord in zit? Kunnen jullie dat zien op de plaatjes? Het lijkt me sterk dat de Conroe945G minder USB-ingangen zou ondersteunen dan de 775i65G. Hebben ze vergeten een kabeltje aan te sluiten?
Het zou natuurlijk wel belachelijk zijn als je voor een microfoon of een koptelefoon eerst op je knietjes met een zaklantaarn achter de PC moet kruipen.

Dan een vraag over 't beeldscherm. Ik heb nu dus geen grafische kaart meer, en ofwel mijn ogen gaan hard achteruit ofwel het ligt daaraan dat ik alles veel waziger zie dan vroeger. Ik heb zowat alle instellingen en frequenties geprobeerd, maar het wordt niet beter. Ik heb nu een Samsung SyncMaster957p CRT-scherm en met de Dell met z'n nVidia Geforce 6800 had ik nooit ergens last van. Stel nu dat ik onverhoopt toch nog met deze PC moet blijven zitten, wordt e.e.a. dan beter als ik er een TFT-scherm op aansluit? Op de Conroe945G zit een mini-grafisch DVI-kaartje. http://www.legitreviews.com/article/419/3/

En tot slot nog een opmerking over hoe de PC draait. Dat valt niet tegen. Ik laat hem van alles tegelijk doen en daar protesteert hij niet tegen. Alleen had ik vanmiddag een paar keer een "out of system resources, please close some applications" toen ik de FileRenamer 900 files tegelijk liet renamen. Een ander FileRenamer programma (van Sherrod) deed dit echter moeiteloos, dus misschien ligt het aan 't programma. Hoewel.... het kostte moeite om een printscreen van die situatie te maken, want ook daarvoor waren niet genoeg resources.
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/filerenameroutofsystemresources800x.jpg

• mad-dog
Bij gebruik van een kaartlezer met een extra USB-poort en front-USB poorten(van de kast) dienen beide blauwe connector gebruik te worden. Het zou dus zonder problemen moeten werken. De audio-aansluitingen dienen op de groene aansluiting linksonder op het bord aangesloten te worden.

• DHerbig
Dus weer een slordig inbouwfoutje? :'( Als 't morgen licht is zal ik de PC openmaken en kijken of ik 't zelf kan aansluiten. Bedankt, mad-dog! :>

Verwijderd

als je echt van je pc af wilt ,en als de pc boer niet op je brief in gaan
,zet dan een kopje water achter in je pc kast .
laat hem paar minutten loopen en doe als of je neus bloed, boem OEI wat is dat toch ??
pc kast open 'kopje er uit' og wat een K*t voeding
terug naar je pc boer zeg dat je er op 1 of andere manier je systeem is door gebrand.
nu is hij wel verplicht om jouw je centen terug tegeven.

oja waarom een kopje water omdat hij dat lekker nooit kan achter halen of maar kan bewijsen.
Hij wil het hard tegen hard nu is hij voor bijna 500€ op gelicht *de werkelijke kosten van dat systeem*

BE BAD IS FUN

• DHerbig
Thasims2 _O- Ik wilde je die smilie geven met dat wijzende vingertje, maar die is er niet. Jullie Tweakers zijn daar natuurlijk veel te braaf voor. :Y

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:26:
als je echt van je pc af wilt ,en als de pc boer niet op je brief in gaan
,zet dan een kopje water achter in je pc kast .
laat hem paar minutten loopen en doe als of je neus bloed, boem OEI wat is dat toch ??
pc kast open 'kopje er uit' og wat een K*t voeding
terug naar je pc boer zeg dat je er op 1 of andere manier je systeem is door gebrand.
nu is hij wel verplicht om jouw je centen terug tegeven.

oja waarom een kopje water omdat hij dat lekker nooit kan achter halen of maar kan bewijsen.
Hij wil het hard tegen hard nu is hij voor bijna 500€ op gelicht *de werkelijke kosten van dat systeem*

BE BAD IS FUN
Ik wil graag geloven dat er een subtielere manier is om je geld terug te krijgen dan door waterdamp in je componenten te bakken.

Je weet maar nooit of je dan je geld terug krijgt (ookal kan er niets bewezen worden). Van deze pc-boer verwacht ik niets eerlijks meer. Dus dat wordt sowieso een tripje naar de kantonrechter o.i.d., iets wat je met een werkend systeem ook wel kan afdwingen.

hoi

Verwijderd

Phrantic schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:32:
[...]

Ik wil graag geloven dat er een subtielere manier is om je geld terug te krijgen dan door waterdamp in je componenten te bakken.

Je weet maar nooit of je dan je geld terug krijgt (ookal kan er niets bewezen worden). Van deze pc-boer verwacht ik niets eerlijks meer. Dus dat wordt sowieso een tripje naar de kantonrechter o.i.d., iets wat je met een werkend systeem ook wel kan afdwingen.
nee kapot is kapot helaas zit er iets van 1 of 2 jaar garantie op dat ding ,
plus dit is dan de 5de keer en ik had meteen bij de eerste twijfeling die ik van
hem had gehoort van nee meneer dat gaat zo niet de das recht bijstand verzekkering
gebeld.

serieus ik had dat echt gedaan als mij dat was overkomen
als ze niet willen luisteren moeten ze maar voelen
en vergeet 1 ding niet ik ben harder dan zo'n k*t winkel
die denkt mijn een pc te kunnen verkopen die niet aan mijn
eisen kunnen voldoen die ik voor af heb gestelt en als je mij
dan na de tijd als een hondje aan de lijn houd dan .....
is het simpel BE BAD IS FUN

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 23:37 ]

• DHerbig
DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:16:
Dus weer een slordig inbouwfoutje? :'( Als 't morgen licht is zal ik de PC openmaken en kijken of ik 't zelf kan aansluiten. Bedankt, mad-dog! :>
Achteraf kan ik dit misschien beter niet doen. Lees deze uitspraak van de geschillencommissie:
Binnen de garantietermijn biedt een koper zijn pc verschillende keren voor reparatie aan, zonder dat het probleem volgens hem wordt verholpen. Daarom vraagt hij een second opinion aan een ander bedrijf en dit constateert een defect. De koper verlangt daarop omruiling van de computer en vergoeding van de kosten voor de contra-expertise.
Onderzoek van de door de geschillencommissie ingeschakelde deskundige wijst uit dat een slechte voedingsconnector de klachten kan hebben veroorzaakt. Omdat de consument zelf een netwerkkaart heeft ingezet, vindt de commissie het redelijk dat de verkoper zich er op beroept dat daardoor de garantie is vervallen. De klacht ongegrond verklaard.
http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=130

Te errug toch!

Gelukkig gaan mijn klachten niet over de ettelijke reparaties die nodig zijn, maar wil ik ontbinding van de overeenkomst op basis van valse voorlichting hunnerzijds en dientengevolge dwaling mijnerzijds. Ik las dat met name op computerverkopers een zware informatieplicht rust, te meer als ze in de gaten hebben dat hun klant een leek is, zoals ikke. O-)

Maar nu ga ik slapen. 8)7 --> :Z

• mad-dog
Nog vooruitgang kunnen boeken ?

• DHerbig
Nog geen bericht. Ze hebben tot vrijdag.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Dat betekent dat vandaag een reactie te verwachten is? Ik ben erg nieuwsgierig naar wat deze zal zijn (als er uberhaupt een acceptabele reactie komt)

Tip: Hou voet bij stuk en druk op de ketel!

Ultra 5 250KF / B860M AORUS ELITE / Intel B580 12GB OC

• DHerbig
Nog steeds geen bericht. Ik ben net begonnen te googlen op hoe zo'n kantongerechtprocedure in zijn werk gaat, en de griffierechten zijn voor dit geval € 151,--. Dat valt nog best mee, te oordelen naar wat ik ermee kan winnen. En als ik win, mag AUVA dat hoogstwaarschijnlijk gaan betalen.

Ik heb 'm net toch nog weer even losgehad om te kijken of ik nog iets van een merk op de voeding kon ontdekken, maar onder de Yours-sticker zit helemaal niets, een onbekend merk dus. Mijn "oude" Dell heeft al twee lijntjes van +12V. De Dell heb ik net ontstoft (pffff) en hij doet het nog, gelukkig.

Nog even over 't niet werken van de vooraansluitingen van USB en audio: Die kabeltjes (vijf op een rij) zijn wel aangesloten, de ene kant rechtsonder op 't moederbord en de andere kant verdwijnt in 't gat van 't voorpaneel.

Voor het samenstellen van de dagvaarding heb ik nog heel wat informatie nodig over wat gebruikelijk is bij PC's, dus bijvoorbeeld wat verwacht je eerder voor componenten in een Celeron ten opzichte van een Core2Duo. Ik ga dus de FAQ's van Tweakers weer eens langs (hoewel me dat vaak boven de pet gaat), en als iemand nog nuttige sites of verdere informatie heeft: graag!!

• mad-dog
DHerbig schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:14:

Voor het samenstellen van de dagvaarding heb ik nog heel wat informatie nodig over wat gebruikelijk is bij PC's, dus bijvoorbeeld wat verwacht je eerder voor componenten in een Celeron ten opzichte van een Core2Duo. Ik ga dus de FAQ's van Tweakers weer eens langs (hoewel me dat vaak boven de pet gaat), en als iemand nog nuttige sites of verdere informatie heeft: graag!!
Wees eens iets specifieker wat je hiermee bedoelt

• DHerbig
Ik zit aan zoveel dingen tegelijk te denken, momenteel. Even brainstormen:

Je koopt een nieuwe PC. In hoeverre is een PC nieuw? Mogen er onderdelen inzitten die verouderd zijn? De economische levensduur is dan in ieder geval niet zo lang als van een "echt" nieuwe PC. Er zijn budget nieuwe PC's en "zware" nieuwe PC's. Wat is een budget-PC? Een PC waar geen A-merken in zitten. Mijn PC is dus een budget-PC. Wist de verkoper dat ik geen budget-PC wilde? De computer die hij verkocht doet alles wat ik ermee wilde. Vraag is alleen hoe lang en hoe stabiel, gezien de verouderde B-merken.

De verkoper heeft wel gelogen: het is geen zwaar multimedia systeem met A-merken, ze bouwen deze computers niet zelf, er zit geen Asus-moederbord in. In hoeverre moest hij begrijpen dat als hij niet gelogen had, ik de computer niet gekocht zou hebben. Hij wist dat de computer zou doen wat ik ervan wilde. Vraag is alleen hoe lang en hoe stabiel.

AUVA prikt een core2duo op een AGP moederbord en DDR geheugen. Dat werkt, maar draait de core2duo daarop minimaal of optimaal? Of heeft dat verouderde spul geen gevolgen voor de snelheid van het computerwerk, maar alleen gevolgen voor de stabiliteit en de levensduur van mijn computer?
[Dit zou ik echt heel graag willen weten]

En dan de wijzigingen die hebben plaatsgevonden:
Dat Conroe945-moederbord dat er nu in zit, is van 2006, dus niet verouderd. Ik heb nu DDR2 ipv DDR. De grafische kaart heb ik opgeofferd omwille van de kosten. Alleen de voeding is nog bedroevend slecht, maar voorlopig draait alles er nog op.

O ja, en dan mijn budget. Ik wilde 't liefst onder de 1000 euro blijven. In hoeverre kun je een zwaar multimedia systeem met A-merken kopen voor die prijs? Wat is de winstmarge die computerverkopers meestal maken? Maakt deze winkelier een buitensporige winst op de verkoop van mijn PC?

Wat is gebruikelijk dat computerboeren voor onderdelen stoppen in hun "zware multimedia systemen". Zijn dat A-merken of niet? Horen bij een core2duo A-merken?

Brrrrr, ik krijg er koppijn van.... :'(

• Phrantic

Phrantic

booya!

Je koopt een nieuwe PC. In hoeverre is een PC nieuw? Mogen er onderdelen inzitten die verouderd zijn? De economische levensduur is dan in ieder geval niet zo lang als van een "echt" nieuwe PC. Er zijn budget nieuwe PC's en "zware" nieuwe PC's. Wat is een budget-PC? Een PC waar geen A-merken in zitten. Mijn PC is dus een budget-PC. Wist de verkoper dat ik geen budget-PC wilde? De computer die hij verkocht doet alles wat ik ermee wilde. Vraag is alleen hoe lang en hoe stabiel, gezien de verouderde B-merken.
Een budget-pc is niet per se een pc met B-merken, maar met slechtere / verouderde onderdelen. Doorgaans betaal je voor B-merken de A-prijs imo, zodat het extra bedrag kan worden opgeteld bij de winstmarge.
AUVA prikt een core2duo op een AGP moederbord en DDR geheugen. Dat werkt, maar draait de core2duo daarop minimaal of optimaal? Of heeft dat verouderde spul geen gevolgen voor de snelheid van het computerwerk, maar alleen gevolgen voor de stabiliteit en de levensduur van mijn computer?
Bij aankoop was het systeem uiterst instabiel; ik noem maar de processor die niet compatibel was met het moederbord. Dat komt de levensduur niet ten goede. Nu heb je misschien wat minder verouderde onderdelen, maar ze zijn nog steeds ontzettend middelmaat omdat je achterlijk veel hebt betaald voor die oude rotzooi. Daarnaast betwijfel ik dus de kwaliteit van die Yours-voeding, of het geheugen, of de andere onderdelen die ze erin hebben gezet. Een slechte voeding kan dus echt wel een systeemkiller worden.
O ja, en dan mijn budget. Ik wilde 't liefst onder de 1000 euro blijven. In hoeverre kun je een zwaar multimedia systeem met A-merken kopen voor die prijs? Wat is de winstmarge die computerverkopers meestal maken? Maakt deze winkelier een buitensporige winst op de verkoop van mijn PC?
Voor 1000 euro kan je een supersnel systeem samenstellen. Een E6600, een snelle videokaart, een goed A-merk moederbord (zoals Asus), snel DDR2 geheugen, en een kwaliteitsvoeding en -kast. Ik denk dat je systeem bij aankoop iets meer dan 500 euro waard was (processor van 180 euro en dan verder het goedkoopste wat je kan bedenken). Voor dit bedrag ben je dus opgelicht. De winkel mag dan wel zijn eigen winstmarge bepalen, maar als je pc-boer verkeerde en/of misleidende informatie geeft over het systeem, en 'm vervolgens nog steeds voor het dubbele wil verkopen, is dat niet goed te praten imo.
Wat is gebruikelijk dat computerboeren voor onderdelen stoppen in hun "zware multimedia systemen". Zijn dat A-merken of niet? Horen bij een core2duo A-merken?
Dat hangt natuurlijk van je pc-boer af. Sommige stoppen er goede onderdelen in. Maar veel pc-boeren hebben niet zo'n heel groot assortiment en zullen vaak voor B-merken kiezen omdat het met een klein assortiment meer winstgevend is om goedkopere onderdelen tegen een hogere winstmarge te kopen.

hoi

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-03 18:11

Oxize

Social Engineering Specialist

Vind het zo jammer dat er nog steeds computerboeren zijn, die denken dat ze overal verstand van hebben en klanten kunnen oplichten waar ze bij staan.

Laatste paar jaren lieten me kameraden mij altijd meegaan omdat ze altijd problemen hadden gehad met hun huidige systemen.

Zelfs voor 1000 euro kan je een perfect systeem in elkaar knutselen. Neem altijd iemand mee als je een pc gaat kopen, of anders maak hier een post op GOT zodat wij tweakers men kan helpen.

Sinds 6 jaar, koop ik alleen maar high-end onderdelen en kijk dan ook goed wat wel met elkaar werkt en wat niet. Zie sig ( spuit 11 :P ).

Er zullen vast en zeker genoeg computerboeren zijn die wel een zaakjes perfect voor elkaar hebben, maar die meesten die ik gezien/gehoord heb krijg ik direct al een nare nasmaak.

Success met je systeem :)

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

• DHerbig
Geweldig bedankt voor dit antwoord, Phrantic. _/-\o_ Hier heb ik veel aan, want omdat ik er zelf zo weinig verstand van heb, durf ik niet zomaar van alles te beweren.

Dus 't geheugen dat er nu in zit, is ook nog niet geweldig?
Manufacturer : Kingston
Serial Number : 653C5A2C
Type : 1GB DIMM DDR2-SDRAM
Technology : 16x(64Mx8)
Speed : PC2-4300U
Standard Timings : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Version : 1.2
Date of Manufacture : zondag 29 oktober 2006
Set Timing @ 267MHz : 5.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 267MHz : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 200MHz : 3.0-3-3-9 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Heeft dat te maken met het moederbord waar het op zit? Doordat het moederbord geen sneller geheugen ondersteunt of zo?

Ik heb even in Taakbeheer gekeken en het valt me telkens op dat dit toch nog steeds aangeeft dat het wisselbestand gebruikt wordt. En volgens Everest ook. Zie plaatjes. Ik had gedacht dat een computer eerst de 2 GB geheugen zal aanspreken. Of is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/taakbeheer.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/everestgeheugen.jpg

En nog even samenvattend: Door de verouderde onderdelen wordt de PC instabieler en daardoor zullen er eerder onderdelen stuk gaan. Op zich werkt de PC nu wel net zo snel als wanneer er wèl allemaal nieuwe A-merken ingebouwd waren. Klopt?

Hoe zou dit systeem met Vista draaien?

• Oxize
  • Laatst online: 15-03 18:11

Oxize

Social Engineering Specialist

DHerbig schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:44:
Ik heb even in Taakbeheer gekeken en het valt me telkens op dat dit toch nog steeds aangeeft dat het wisselbestand gebruikt wordt. En volgens Everest ook. Zie plaatjes. Ik had gedacht dat een computer eerst de 2 GB geheugen zal aanspreken. Of is dit normaal?
Windows gebruikt altijd een wisselbestand om zijn taken (tijdelijk) uit te voeren. Programma's en games, zullen beiden gebruiken. Zowel wisselbestand als je RAM geheugen.

Niks om je ongerust over te maken :)
Hoe zou dit systeem met Vista draaien?
Pak de trial versie van Vmware en installeer Vista :). Heb het hier zelf ook draaien. Tot nu toe draait het als een zonnetje. Alleen mijn videokaart en netwerkkaart worden onder Vmware niet ondersteund omdat Vmware hier virtuele drivers voor heeft. Deze zou je altijd kunnen tjekken op site van de fabrikant zelf.

[ Voor 29% gewijzigd door Oxize op 22-02-2007 19:00 ]

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

• mad-dog
Een wisselbestand wordt altjd gebruikt, ongeacht de hoeveelheid geheugen in een PC zit.

Met het geheugen is niks mis, met DC 533MHz heb je genoeg om aan de 1066MHz FSB van de Core 2 Duo te voldoen.

Bij een Core 2 Duo hoeven echt geen A-merken gebruikt te worden. Daarbij, een C2D E6300 is natuurlijk ook geen E6600(is bijna 2x zo duur) en wordt dus ook vrij veel in mid-end systemen gebruikt.
Daarna mag je ook nog een keer een discussie houden of Asrock een B-merk is, daar zijn de meningen ook weer over verdeeld. Op Intel gebied heb ik zeer goede ervaringen met Asrock moederborden en die doen naar mijn mening niks onder voor Asus/MSI/Gigabyte op het gebied van stabiliteit.

Dat het een zwaar multimedia systeem is is pure misleiding. Van een zwaar multimedia systeem mag je wel verwachten dat er een redelijk zware grafische kaart inzit en dat de onderdelen op elkaar aansluiten.

Wat betreft de voeding: voor het systeem wat je nu hebt heb je absoluut geen 2 12V lijnen nodig. Ook de iets oudere generatie QF50 kasten van Aopen waren niet voorzien van een voeding met 2x 12V en deze waren ruim voldoende om een low-end tot semi high-end systeem te voeden

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 22-02-2007 19:04 ]

• Anders
  • Laatst online: 24-05 10:33
Dit is ondertussen meer iets voor SG.

Persoonlijk denk ik dat je nauwelijks kans maakt.

Immers:
- Het systeem werkt, nadat je een aantal maal gebruik hebt gemaakt van de garantie, zonder problemen
- Het is een configuratie die weliswaar niet top of the bill is, maar wel door het leven kan gaan als goede multimedia PC.

In verband met dat laatste is het jammer dat TS zijn brief reeds heeft verzonden. Daar staat het volgende in:
In de winkel werd op mijn vraag om een Core 2 Duo systeem met twee harde schijven en 2 GB geheugen, door de verkoper gewezen op een lopende aanbieding van een Core 2 Duo computer waar tegen meerkosten een extra harde schijf en extra geheugen ingebouwd zou worden voor een totaalprijs van € 980,--. Mij werd verzekerd dat dit een prima multimedia systeem zou zijn, opgebouwd uit een goede behuizing, een goed Asus moederbord en een goede ruim voldoende voeding.
De relevante vraag is derhalve: is de computer te gebruiken als multimedia PC? Ik denk het wel. Let wel: er is niet gevraagd om een high-end gaming PC maar om een multimedia PC. Ik kan me weinig multimedia-toepassingen indenken die niet normaal op de genoemde specs draaien.

Ik lees hier veel argumenten dat door de configuratie niet het optimale uit de Core2Duo-processor wordt gehaald. Dat argument houdt in een rechtzaak geen stand. 95% van de verkochte computers hebben elementen in de configuratie waardoor niet het optimale uit de CPU wordt gehaald. Als je alleen al kijkt hoeveel PC's nog steeds met 256 of 512 MB geheugen op de markt worden gezet. "Hopeloos verouderde materialen" gebruikt? Tal van configuraties die nu als nieuwe PC worden verkocht op het web bevatten onderdelen die uit 2005 stammen, dat is niet uitzonderlijk.

Een AGP-systeem zal juridisch te verdedigen zijn. Klant vroeg om een multimedia-systeem, niet om een systeem waar hij de komende jaren van alles aan zou willen upgraden. Bovendien worden nog steeds allerlei goede videokaarten - de x1950pro bjvoorbeeld - in AGP-varianten uitgebracht, die qua prestaties zo goed als niet onderdoen voor hun PCIe-versies.

De leverancier zal bovendien weinig moeite hebben om de kwalificatie "goede voeding" te verdedigen: dat ding wekt immers probleemloos werkt met het opgeleverde systeem.

Voor de goede orde: ik vind het systeem bijzonder duur voor de specs en de configuratie is inderdaad niet optimaal op elkaar aangesloten. Hier heeft de lokale PC-boer goed aan verdiend, maar dat is niet uitzonderlijk voor offline winkels. Dixons en consorten zijn standaard tientallen procenten duurder dan de goedkopere webshops. Het gaat hier echter niet om de vraag of de winkelier de optimale prijs-kwaliteitsverhouding heeft geleverd, maar om de vraag of de boel juridisch in de haak is. Het gaat erom of er sprake is van dwaling. Ik ben bang van niet. Er staat nu immers een goed werkend multimedia-systeem, iets dat overeenkomt met wat de klant heeft gevraagd (wat ie bovendien heeft bevestigd in zijn brief). Daarmee heeft de winkel voldaan aan de wens van de klant. Zeker, de de config is niet optimaal maar nogmaals: dat is geen uitzondering. Laat de Tweakers hier een uurtje neuzen in de webshops en ze komen talloze configuraties tegen die ook niet optimaal in elkaar zitten.

Het is hetzelfde als met het kopen van een tweedehands auto. Als je dat zonder kennis van de materie doet, betaal je gegarandeerd teveel. Van oplichting is echter pas sprake wanneer z'n autoverkoper niet verkoopt wat ie heeft beloofd. Voor het overige zal de rechter domweg zeggen dat de koper maar iemand mee had moeten nemen die wel verstand van zaken had.

Kortom, het enige waar m.i. terecht op gewezen kan worden is het feit dat het moederbord van ASRock is i.p.v. ASUS. De klant zou hier alsnog een ASUS-moederbord kunnen eisen, en de koop kunnen annuleren als de leverancier daar niet op in wil gaan. Wel hoop ik dat TS enige vorm van bewijs heeft dat leverancier destijds het inderdaad over ASUS heeft gehad of dat hij dat in een later stadium heeft bevestigd, anders wordt het het ene woord tegen het andere. Voor hetzelfde geld beweert de leverancier dat TS het verkeerd begrepen heeft en wijst ie in dat verband op het feit dat TS zelf aangaf er weinig kaas van te hebben gegeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anders op 22-02-2007 19:33 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• GoldenBatt
  • Nu online
mad-dog schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:00:
Een wisselbestand wordt altjd gebruikt, ongeacht de hoeveelheid geheugen in een PC zit.
Wissel bestand is wel uit te schakelen. Al zal je wel voor jezelf moeten kijken of je genoeg geheugen hebt. Heb het wisselbestand bij mij uitgezet. En merk dat me pc sneller reageert, nadat ik bijv een spel afsluit, als dat ik het wisselbestand aan heb staan. Al zit me geheugen dan ook nog lang niet vol tijdens het spel. Wisselbestand is dus niet nodig mits je voldoende ram hebt.

Specs!

• Steephh
@Anders. Ik hoop niet dat ie in de SG komt. Ik volg dit topic al een hele tijd en ik heb geen toegang tot de SG. Waarschijnlijk pas over een paar maanden.

Je hebt een aantal punten. Maar toch: waarom moet de koper iemand meenemen? De verkoper heeft op een aantal punten gelogen. Er zijn een hoop onderdelen die geen A-merken zijn. Daar zit het probleem. Er zijn genoeg offline computerwinkels die wel waar voor hun geld geven. Dus dat argument dat offline computerwinkels altijd veeeele malen duurder zijn gaat ook niet op. Overigens, de Yours aanbieding zelf is vele malen goedkoper dan dezelfde pc bij AUVA.

Ik hoop dat AUVA morgen eens gaat reageren. Denk niet dat ze blij zijn met een rechtzaak. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 22-02-2007 21:15 ]

_@/'

• Anders
Steephh schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:13:
Je hebt een aantal punten. Maar toch: waarom moet de koper iemand meenemen?
Om dit soort problemen te voorkomen.
De verkoper heeft op een aantal punten gelogen. Er zijn een hoop onderdelen die geen A-merken zijn. Daar zit het probleem.
Dit is nieuw. Waar heeft de verkoper A-merken beloofd? Ik vind hier niets over terug in je brief en evenmin in je openingspost, op de kwestie ASUS-ASRock na. Let wel: "goed" is niet wettelijk gedefinieerd als zijnde "het beste van het beste". Een "goede voeding" wil bijvoorbeeld niet automatisch een "A-merk voeding" betekenen. Voor een "goede behuizing" geldt hetzelfde. Als de verkoper jou goede producten heeft beloofd en alles doet het (na de garantie-reparaties) gewoon, dan kun je daar juridisch weinig tegenin brengen.
Er zijn genoeg offline computerwinkels die wel waar voor hun geld geven. Dus dat argument dat offline computerwinkels altijd veeeele malen duurder zijn gaat ook niet op.
Dat beweer ik ook niet. Ik zeg enkel dat het niet ongebruikelijk is. Je zult juridisch dan ook weinig kunnen beginnen op dit punt.
Overigens, de Yours aanbieding zelf is vele malen goedkoper dan dezelfde pc bij AUVA.
Het is AUVA's recht om een hogere prijs te vragen dan andere winkels doen. Dat is niet illegaal. Het is wél precies de reden dat het verstandig is om iemand mee te nemen die er verstand van heeft of om aan een kenner een second opinion te vragen.
Ik hoop dat AUVA morgen eens gaat reageren. Denk niet dat ze blij zijn met een rechtzaak. :P
Als je geen verdere argumenten hebt, denk ik dat ze het met vertrouwen tegemoet zien. Mogelijk op de ASUS-ASrock kwestie na, tenzij dit inderdaad een "ene woord tegen het andere"-kwestie wordt.

• Phrantic

Phrantic

booya!

Geweldig bedankt voor dit antwoord, Phrantic. _/-\o_ Hier heb ik veel aan, want omdat ik er zelf zo weinig verstand van heb, durf ik niet zomaar van alles te beweren.

Dus 't geheugen dat er nu in zit, is ook nog niet geweldig?
Ik was je geheugen specs nog niet tegengekomen in dit topic. Kingston is in principe een goed merk, ik had verwacht dat ze MDT of Buffalo o.i.d. erin zouden proppen. De snelheid is wel zo'n beetje de laagst gangbare voor Core 2 Duo (533Mhz) dus veel overclocken ermee zul je niet. Ik ga er vanuit dat dit de ValueRAM lijn is, daar kan je minder uithalen dan bijv. HyperX maar desalniettemin is het fatsoenlijk en stabiel geheugen.

Waar ik me dus meer zorgen om zou maken is het feit dat je geen videokaart hebt (als je tenminste games wil spelen... nu is een videokaart (nog) geen vereiste vanwege onboard, maar voor die prijs moet er wel een in zitten!), met een matig moederbord zit (deze koos je alleen omdat ie nou eenmaal onboard had en je een moederbord van die prijsklasse moest kiezen, anders waarschijnlijk niet), en natuurlijk kast en voeding (airflow? genoeg energie voor de toekomst? stabiliteit?).

Op zich is het nu een redelijke set-up voor 500 euro, maar niet voor het dubbele.

hoi

• Anders
Phrantic schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:36:
Op zich is het nu een redelijke set-up voor 500 euro, maar niet voor het dubbele.
Niemand die een systeem van Core2duo 6400, 2GB RAM, 520 GB HDD, VGA kaart, dvd-writer, tv-kaart en Windows OS in elkaar kan zetten voor 500 euro. Wat ik van ts heb begrepen heeft ie aanvankelijk het volgende geleverd gekregen. Tussen haakjes de laagste, gemiddelde en hoogste prijs uit de pricewatch:

CPU: Core2Duo E6400, Boxed Cooler (211 - 220 - 249)
Mobo: ASRock 775i65G (39 - 43 - 51)
Geheugen: 2GB onbekend PC3200 DDR (137 - 150 - 170) - aannemende dat het budgetgeheugen betreft
Grafisch: AGP ATI Radeon 9550 256 MB, merk onbekend (51 - 60 - 84)
HDD: Seagate 320 Sata-2 (81 - 88 - 105)
HDD: Maxtor 200 GB Sata-2 (59 - 68 - 100)
Kast/voeding: merk onbekend (35 - 50 - 70) - schatting
DVD-rewriter: merk onbekend (27 - 35 - 45) - schatting
Kaartlezer: merk onbekend (15 - 25 - 35) - schatting
TV-kaart: Pinnacle, type onbekend (40 - 47 - 55) - schatting
Assemblage: onbekend (25-50-75)

Er van uitgaande dat er geen andere zaken in zitten, dan is de minimale prijs voor dit systeem volgens de pricewatch 804 euro. De gemiddelde prijs is 936 euro, de maximale prijs is 1155 euro.

Dat hier 980 euro voor wordt gerekend valt derhalve juridisch goed te verdedigen.

Het klopt dat het systeem niet de optimale configuratie heeft, maar de winkelier is nou eenmaal niet verplicht die te leveren. Het is bijvoorbeeld aannemelijk dat hij de kans heeft gezien om van een AGP-board af te geraken maar aangezien AGP-kaarten nog steeds op de markt komen kan 'm daar juridisch weinig aangerekend worden. Ook met DDR-geheugen zou de config goed voldoen voor een multimedia PC. Op Anandtech is een paar dagen geleden een artikel verschenen waaruit blijkt dat DDR-geheugen met een lage frequentie op Core2Duo-systemen praktisch niet onderdoet voor DDR2-geheugen met een hoge klokfrequentie (" If you have a very limited budget and want to move to the Intel Core 2 Duo processor now, then rest assured that your DDR-400 memory is more than capable for a system like the one tested today."). Alle heisa daarover getuigt derhalve van weinig kennis van zaken onder de hier aanwezige Tweakers.

• Steephh
@Anders:

Sterke punten. :7 Ik moet zeggen. Je bent goed op de hoogte, in ieder geval beter dan ik.. Ik lees die sites meestal alleen maar als ik een nieuwe pc ga kopen (of voor iemand ga samenstellen).

1 maar: het was geen E6400 maar een E6300. Dat staat NOTABENE in de topictitel.. :P

En ik ben de TS niet he.. :P Omdat je een beetje in de "Ik vind hier niets over terug in je brief en evenmin in je openingspost" trant tegen me begon te praten. :P

Wat vind je trouwens van het argument dat AGP redelijk outdated is, vanwege het feit dat PCI express al in 2004 is geintroduceerd? De ontwikkelingen in de pc wereld gaan nogal snel en mij lijkt dat als die standaard dan nog niet op een moederbord zit wanneer je 3 jaar later een moederbord moet kopen, dat de pc verkoper je toch minstens had mogen inlichten, dat deze niet is voorzien van de nieuwste technieken?

[ Voor 30% gewijzigd door Steephh op 22-02-2007 23:03 ]

_@/'

Verwijderd

Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:32:

Een AGP-systeem zal juridisch te verdedigen zijn. Klant vroeg om een multimedia-systeem, niet om een systeem waar hij de komende jaren van alles aan zou willen upgraden. Bovendien worden nog steeds allerlei goede videokaarten - de x1950pro bjvoorbeeld - in AGP-varianten uitgebracht, die qua prestaties zo goed als niet onderdoen voor hun PCIe-versies.
ja mischien wel, maar een pci-e x1950pro is veel goedkoper dan ze agp broertje (lees 40-50 euro)
en voor dat geld kan je makkelijk de klant een pci-e bordje aanbieden met dezelfde kaart.

agp is prijstechnische gezien ook niet intressant, voor die prijs van een 50 euro kan je de klant ook een x1300pro aanbieden die beduidend beter presteerd

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:54
Wat een gedoe om 1 pc'tje, snel terugbrengen dat ding. Ik heb ook jaren pc's gebouwd en doe dit nooit meer voor zakelijke pc's, gezien de problemen waar je tegenaan kan lopen (incompatibele hardware, drivers etc.), soms nog voor de hobby(pc). Deze tweakert koopt liever een Delletje, problemen -> ff bellen komen ze de volgende dag maken. Dit kunnen de lokale pc boeren niet, en ook met de prijs concurreren kunnen ze meestal niet (tenzij ze troep leveren....) Wil je echt een supersnelle pc dan zal je je moeten verdiepen in de juiste hardware en deze zelf in elkaar zetten, daar kom je met de hulp van wat tweakers vanzelf uit ;)

• Anders
Steephh schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:01:
@Anders:
1 maar: het was geen E6400 maar een E6300. Dat staat NOTABENE in de topictitel.. :P
Stom, ja, foutje van mij. Dat scheelt 50 euro.
En ik ben de TS niet he.. :P Omdat je een beetje in de "Ik vind hier niets over terug in je brief en evenmin in je openingspost" trant tegen me begon te praten. :P
Ja, dat had ik achteraf ook in de gaten, zag je er eerst wel even voor aan, my bad :)
Wat vind je trouwens van het argument dat AGP redelijk outdated is, vanwege het feit dat PCI express al in 2004 is geintroduceerd?
Het tijdstip waarin iets is geïntroduceerd doet niet zoveel terzake. De eerste LCD-schermen werden reeds in 1972 ontwikkeld.
De ontwikkelingen in de pc wereld gaan nogal snel en mij lijkt dat als die standaard dan nog niet op een moederbord zit wanneer je 3 jaar later een moederbord moet kopen, dat de pc verkoper je toch minstens had mogen inlichten, dat deze niet is voorzien van de nieuwste technieken?
Zou het gaat om een high-end gaming PC, dan wel. Voor een multimedia-PC lijkt met me niet zo relevant. Uit de Tweakers Best Buy-omschrijving: "Het multimediasysteem is de alleskunner van de BBG-systemen. Je kunt er een game op spelen, je kunt er op tekstverwerken, videobewerken, foto's retoucheren, geluidsbewerken en televisie kijken. Kortom, het ideale systeem binnen een gezin waar verwacht wordt dat een systeem veelzijdig ingezet kan worden."
Dat kan op dit moment prima met een AGP-kaart, zeker als je maar 50-60 euro voor een kaart over hebt (zoals topicstarter). Voor de goede orde, op dit moment doen AGP-kaarten qua prestaties nauwelijks onder voor PCIe-versies van dezelfde kaart.

Dat de winkel de bestelling aangrijpt om van DDR-geheugen en AGP-borden af te komen is vanuit ondernemersoogpunt begrijpelijk: ze voldoen aan de afspraken én komen van hun voorraad af. Zo werkt ondernemersschap nou eenmaal en daar moet je als klant op beducht zijn. Ik heb zelf ook vele, zo niet tientallen uren onderzoek gedaan voordat ik mijn nieuwe systeem heb samengesteld. Voor de goede orde, deze bestaat uit een Core2Duo-6400-processor op een ASRock-kaart met zowel een AGP- als een PCI-videokaart (geen PCIe). De AGP-kaart had ik reeds in bezit, vandaar. Ik verwacht er de komende jaren uitstekend mee te kunnen werken en op het moment dat ik wil upgraden stap ik wel over op een nieuw mobo, zoveel kosten die nou ook weer niet - zeker de ASRocks. Ga mij dus niet vertellen dat Core2Duo-ASRock-AGP ongeschikt is als multimediasysteem want ik werk nota bene op een systeem dat het tegendeel bewijst.

• Anders
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:29:
ja mischien wel, maar een pci-e x1950pro is veel goedkoper dan ze agp broertje (lees 40-50 euro)
Nonsens.

AGP vs. PCIe.

• Phrantic

Phrantic

booya!

Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:35:
[...]

Niemand die een systeem van Core2duo 6400, 2GB RAM, 520 GB HDD, VGA kaart, dvd-writer, tv-kaart en Windows OS in elkaar kan zetten voor 500 euro. Wat ik van ts heb begrepen heeft ie aanvankelijk het volgende geleverd gekregen. Tussen haakjes de laagste, gemiddelde en hoogste prijs uit de pricewatch:

[ ... prijslijst ... ]

Er van uitgaande dat er geen andere zaken in zitten, dan is de minimale prijs voor dit systeem volgens de pricewatch 804 euro. De gemiddelde prijs is 936 euro, de maximale prijs is 1155 euro.

Dat hier 980 euro voor wordt gerekend valt derhalve juridisch goed te verdedigen.
Je vergeet gemakshalve dat dit bijna allemaal webshop prijzen zijn. Webshops gaan niet oude hardware tegen zeer lage prijzen verkopen omdat ze nou eenmaal verouderd zijn. Die vragen nog steeds gewoon de inkoopprijs + winstmarge.

Een fysieke pc-boer daarentegen kan voorraden inkopen en, als hij achter blijft zitten met een hele zooi oud spul, zijn harde waren tegen aantrekkelijke kortingen van de hand doen. Omdat je doorgaans geen kant-en-klare pc met dergelijke specs op het web kan kopen, gaat je theorie dus niet echt op.

Die 500 euro is wellicht wat laag berekend, maar het volle pond is het toch écht niet waard.

[ Voor 21% gewijzigd door Phrantic op 23-02-2007 00:11 ]

hoi

Verwijderd

-edit scrap.. geloof dat ik een pagina of 8 heb gemist

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 00:04 ]

• Anders
Phrantic schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 00:02:
Die 500 euro is wellicht wat laag berekend, maar het volle pond is het toch écht niet waard.
Er zijn betere systemen te bouwen voor hetzelfde geld, in dat opzicht is het het geld niet waard. Maar het is het wel waard volgens de specs. En wat is er nou voor oud spul aan het systeem? De mobo - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - , de AGP-kaart - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - en misschien het aanvankelijke DDR-geheugen, dat op het genoemde systeem in de praktijk overigens even goed presteert als DDR2-geheugen. Ik zie dan ook geen reden om honderden euro's korting te gaan geven. Geen enkele winkelier kan nieuw spul voor dumpprijzen op de markt zetten. De prijs die wordt berekend is reëel voor hetgeen is geleverd.

Dat voor hetzelfde geld iets beters gekocht had kunnen worden, klopt maar dat is het risico van het vak. Of je nou een TV koopt, een auto of wat dan ook, als je dat doet zonder degelijk vooronderzoek zul je er vrijwel altijd achter komen dat er achteraf meer voor hetzelfde geld mogelijk was geweest. Naar mijn mening begint daar de eigen verantwoordelijkheid voor de consument. Het zou de winkelier sieren de consument op een en ander te wijzen, maar juridisch hoeft hij enkel een systeem op te leveren volgens de afspraak. Op de moederbord-kwestie na zie ik nog steeds niet waar de winkelier zich daar niet aan heeft gehouden. Dat hij desondanks gratis een nieuw moederbord én nieuw geheugen heeft geleverd is dan m.i. ook al meer dan waar hij juridisch toe verplicht was.

• Steephh
Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:52:
Het tijdstip waarin iets is geïntroduceerd doet niet zoveel terzake. De eerste LCD-schermen werden reeds in 1972 ontwikkeld.
Ontwikkeld. Mainstream werden ze pas een heeeel stuk later. In ieder geval voor de consumenten. PCI-Express begon eind 2004 al main stream te worden. Ik heb begin januari 2005 mijn toenmalige mainboard met PCI-E gekocht.
[...]

Zou het gaat om een high-end gaming PC, dan wel. Voor een multimedia-PC lijkt met me niet zo relevant. Uit de Tweakers Best Buy-omschrijving: "Het multimediasysteem is de alleskunner van de BBG-systemen. Je kunt er een game op spelen, je kunt er op tekstverwerken, videobewerken, foto's retoucheren, geluidsbewerken en televisie kijken. Kortom, het ideale systeem binnen een gezin waar verwacht wordt dat een systeem veelzijdig ingezet kan worden."
Dat kan op dit moment prima met een AGP-kaart, zeker als je maar 50-60 euro voor een kaart over hebt (zoals topicstarter). Voor de goede orde, op dit moment doen AGP-kaarten qua prestaties nauwelijks onder voor PCIe-versies van dezelfde kaart.

Dat de winkel de bestelling aangrijpt om van DDR-geheugen en AGP-borden af te komen is vanuit ondernemersoogpunt begrijpelijk: ze voldoen aan de afspraken én komen van hun voorraad af. Zo werkt ondernemersschap nou eenmaal en daar moet je als klant op beducht zijn. Ik heb zelf ook vele, zo niet tientallen uren onderzoek gedaan voordat ik mijn nieuwe systeem heb samengesteld. Voor de goede orde, deze bestaat uit een Core2Duo-6400-processor op een ASRock-kaart met zowel een AGP- als een PCI-videokaart (geen PCIe). De AGP-kaart had ik reeds in bezit, vandaar. Ik verwacht er de komende jaren uitstekend mee te kunnen werken en op het moment dat ik wil upgraden stap ik wel over op een nieuw mobo, zoveel kosten die nou ook weer niet - zeker de ASRocks. Ga mij dus niet vertellen dat Core2Duo-ASRock-AGP ongeschikt is als multimediasysteem want ik werk nota bene op een systeem dat het tegendeel bewijst.
Tsja, het ligt eraan hoeveel je eraan tweakt. Je kan (bij wijze van spreken) ook wel een een ferrari motor in een golf leggen en deze dan verkopen als zijnde een ferrari. Maar iedereen weet ook wel dat je nooit de prestaties kan vergelijken met een echte ferrari.

Dat het kan voldoende voor menig 'multimedia' gebruiker is, ben ik het mee eens.

Verder, aangezien een computer al redelijk snel verouderd vind ik dat een verkoper een systeem met een AGP als zijnde een A-merk pc niet mag verkopen. Je kan wel zeggen dat er nog genoeg AGP kaarten zijn, AGP is verouderd en PCI-E is nu eigenlijk gewoon mainstream.

Maar dat is mijn mening ook alleen maar.
Anders schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 01:06:
[...]

Er zijn betere systemen te bouwen voor hetzelfde geld, in dat opzicht is het het geld niet waard. Maar het is het wel waard volgens de specs. En wat is er nou voor oud spul aan het systeem? De mobo - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - , de AGP-kaart - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - en misschien het aanvankelijke DDR-geheugen, dat op het genoemde systeem in de praktijk overigens even goed presteert als DDR2-geheugen. Ik zie dan ook geen reden om honderden euro's korting te gaan geven. Geen enkele winkelier kan nieuw spul voor dumpprijzen op de markt zetten. De prijs die wordt berekend is reëel voor hetgeen is geleverd.
Laten we het omdraaien. Een winkelier kan wel oud spul voor dumpprijzen op de markt zetten. Ze verkopen nu een 'dump'-systeem als zijnde een 'nieuw' systeem. Dat is dus ook omgedraaide wereld.
Dat voor hetzelfde geld iets beters gekocht had kunnen worden, klopt maar dat is het risico van het vak. Of je nou een TV koopt, een auto of wat dan ook, als je dat doet zonder degelijk vooronderzoek zul je er vrijwel altijd achter komen dat er achteraf meer voor hetzelfde geld mogelijk was geweest. Naar mijn mening begint daar de eigen verantwoordelijkheid voor de consument. Het zou de winkelier sieren de consument op een en ander te wijzen, maar juridisch hoeft hij enkel een systeem op te leveren volgens de afspraak. Op de moederbord-kwestie na zie ik nog steeds niet waar de winkelier zich daar niet aan heeft gehouden. Dat hij desondanks gratis een nieuw moederbord én nieuw geheugen heeft geleverd is dan m.i. ook al meer dan waar hij juridisch toe verplicht was.
Hiermee ben ik het roerend eens. Veel te veel mensen kopen een nieuwe pc/auto/tv zonder genoeg vooronderzoek te doen. Ik probeer mensen altijd ervan te overtuigen dat ze degelijk vooronderzoek moeten doen. Helaas zijn er altijd mensen die dat niet willen, maar ach, als ze tevreden ermij zijn en er gelukkig mee zijn, boeiend. :) De rest help ik graag.

Verder, ik zie het ook als een soort revenge om de verkoper terug te pakken. Hij maakt 'misbruik' van onwetende mensen om er zelf beter van te worden. Dat kan ik niet hebben en daarom wil ik dat hem dat eens duidelijk wordt gemaakt. Als je leest hoe hij loog tegen de TS, over A-merken

Naja.. Er blijven altijd zulke mensen, maar het is leuker als een gezinnetje wat het al niet zo breed heeft en voor hun studerende dochter een pc moeten kopen deze bij AUVA kunnen halen en niet de 300/400 euro teveel ervoor betalen die ze harder ergens voor kunnen gebruiken.

En tuurlijk, die dochter gebruikt dat ding niet (alleen) voor school, maar msn't, hyve't en myspace't erop, maar dat is nu even niet terzake :P

_@/'

Verwijderd

?
zoek eens de goedkoopste op van pci-e

snap zowieso niet wat je wil bereiken met 512mb op zo'n kaart het prestatie niveau. je game immers niet op zeer hoge resoluties

Verwijderd

Ik heb ook dergelijke problemen gehad met een core 2 duo systeem

Allerlei elementen vervangen van processor tot dvd speler niks veranderde daarna exact dezelfde configuratie ander moederbord.
Niks meer aan de hand.

Ofwel probeer een ander moederbord.

Paradigit gaf me ereen die 100 euro duurder was.

van een MSI P965 NEO-F DDR2-667 PCI-Ex ATX naar E-VGA Nforce 680i SLI DDR2 mainboard Rw

• Anders
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:28:
[...]
?
zoek eens de goedkoopste op van pci-e
???

Ik zit de hele x1950pro-lijst door te kijken, maar nergens is de AGP-versie 40-50 euro duurder dan de PCIe-variant.

• DHerbig
Tjonge, ik ben net weer thuis en zie dat de hele rechtzaak hier al bijna uitgevochten is, op de uitspraak na, dan! :) En als ik de rechter mag spelen, dan moet ik zeggen dat Anders het pleidooi gaat winnen. Wat hij zegt is min of meer waar ik zelf al telkens bang voor was.

@GoldenBatt, ik ga straks dat wisselbestand gelijk uitzetten. Bedankt voor de tip!

@Steephh, dat de AUVA-PC 180 euro duurder werd dan Yours-aanbieding, is omdat ik er zelf die extra harde schijf en geheugen liet inbouwen. Verder was het exact dezelfde aanbieding.

@Phrantic, die videokaart moet ik er misschien wel nog in laten zetten, maar eerst wil ik even wachten hoe alles werkt met 't TFT-scherm dat ik ga kopen. Vooralsnog mis ik 'm niet echt. Eerst dacht ik dat 't scherm onduidelijker was, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik helemaal kippig word van het uren achter mekaar naar de monitor staren.

@base_, voor de volgende keer! Ik heb m'n lesje wel geleerd. :/

@Steephh, die Ferrari-analogie had ik zelf ook bedacht. Alleen dan met een Smart i.p.v. een Golf... ;)

• Steephh
DHerbig schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:34:
Tjonge, ik ben net weer thuis en zie dat de hele rechtzaak hier al bijna uitgevochten is, op de uitspraak na, dan! :) En als ik de rechter mag spelen, dan moet ik zeggen dat Anders het pleidooi gaat winnen. Wat hij zegt is min of meer waar ik zelf al telkens bang voor was.

@GoldenBatt, ik ga straks dat wisselbestand gelijk uitzetten. Bedankt voor de tip!

@Steephh, dat de AUVA-PC 180 euro duurder werd dan Yours-aanbieding, is omdat ik er zelf die extra harde schijf en geheugen liet inbouwen. Verder was het exact dezelfde aanbieding.

@Phrantic, die videokaart moet ik er misschien wel nog in laten zetten, maar eerst wil ik even wachten hoe alles werkt met 't TFT-scherm dat ik ga kopen. Vooralsnog mis ik 'm niet echt. Eerst dacht ik dat 't scherm onduidelijker was, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik helemaal kippig word van het uren achter mekaar naar de monitor staren.

@base_, voor de volgende keer! Ik heb m'n lesje wel geleerd. :/

@Steephh, die Ferrari-analogie had ik zelf ook bedacht. Alleen dan met een Smart i.p.v. een Golf... ;)
Een Ferrari monitor past altijd nog beter in een Golf dan in een Smart. :D

Vandaag nog iets gehoord, of helemaal niets meer?

_@/'

• DHerbig
Helemaal niets. :'(

• DHerbig
HELLUP!!! Er is iets goed fout, geloof ik.

Even vanaf 't begin vertellen: Ik heb een stuk of wat MP3-spelers die ik regelmatig op de USB aansluit. Normaliter krijg ik dan onmiddellijk in de verkenner de drive-letter daarvan te zien. De nieuwe PC doet dat niet. Ik krijg hem wel in verkenner te zien via een omweg: start -> uitvoeren -> j: -> enter.
Dat vind ik nogal lastig, want dan heb je gelijk twee verkenners open, dus vanavond ging ik op zoek naar een oplossing hiervoor.
Het probleem komt blijkbaar vaker voor:
Externe USB drive wordt niet meer herkend
Hier heb ik ook nog een postje op gedaan omdat ik dacht dat dit probleem los van m'n AUVA-problemen stond.
Met name deze is interessant, hoewel ik 't niet helemaal snap:
http://www.techspot.com/v...t-appear-in-explorer.html
Dom, this is a know problem in windows XP and it is due to <windows explorer's> handling of giving letters to each volume - it does not recognise networks as volumes, so if you have some kind of network on your system you have to free up some letters after your last permanent HDD or disk drives. Here is a better explanation from http://www.universalsmart...ndard/troubleshooting.htm

3.2.4.2. Drive letter for new device in Windows XP

The information applies to:
· Microsoft Windows XP Home Edition
· Microsoft Windows XP Professional
· Microsoft Windows XP 64-Bit Edition

Symptoms - When you have mapped network drives and you try to use a newly installed Removable Storage device, the drive that relates to this device does not appear in Windows Explorer. However, it does appear under Computer Management (Local)>Storage>Disk Management.

NOTE: This also occurs when you add a physical hard drive or CD ROM to the system when a persistent mapped network drive is setup for the user logging onto the system.

Cause - This behavior can occur if you map a network drive to the next available drive letter after the local volumes and cd rom drives have been assigned drive letters. When the new removable device is added, Mount Manager, which assigns drive letters to volumes, does not recognize the mapped network drive and assigns the next available drive letter to the removable device, thus causing a collision with the existing mapped drive.

Resolution - To resolve this behavior, specify a different drive letter for the Removable Device:

1. Click Start on the taskbar, then right-click My Computer on the desktop or from the Start menu, and then click Manage.
2. Under Computer Management, click Disk Management.
3. In the list of drives in the right pane, right-click the Removable Device and then click Change Drive Letter and Paths.
4. Click Change, and in the drop-down box, specify a drive letter for the Removable Device, choosing one that is not assigned to the mapped network drives.
5. Click OK, and then click OK again.

This change automatically updates Windows Explorer, which now shows both the mapped network drives and the recently installed Removable Device. Microsoft has confirmed this to be a problem in the Microsoft products that are listed at the beginning of this article.
Oké, dus ik ben wat gaan experimenteren in schijfbeheer. De af-winkel setup was
c: is de seagate waarop Windows MCE staat (300 GB)
d: is de DVD-brander
e: is de maxtor waarop al m'n MP3'tjes komen (200 GB)

Daarnaast is er een viertal kaartlezers die de letters f: g: h: en i: krijgen.
Deze heb ik wel eens uitgezet, want dat geeft alleen maar rommel in de verkenner. Dat kon ook volgens AUVA.
Ik dacht dus dat misschien de MP3-speler een conflict geeft met een van die vier letters, dus heb ik geëxperimenteerd met deze verwisselbare schijf naar t: of k: te zetten. Dat doet schijfbeheer prompt, maar de verkenner leest hem nog steeds niet.
Ik heb ook even geprobeerd om de brander van d: naar f: te zetten, maar dan zie je hem niet meer in verkenner tot je er een schijfje in doet, dus weer terug naar d: gezet.
Bij al die experimenteersels heb ik absoluut niet aan de e: gezeten, want dan snapt de afspeellijst in MediaMonkey straks misschien niet waar m'n muziekjes zijn gebleven.
Maar wat gebeurt er? Ik ben m'n e-schijf kwijt! Computer opnieuw opstarten helpt niet. In de bios staat bij de SATAII 2 [not detected].
Wat nu? Is dit iets wat ik softwarematig kan oplossen of ligt er een kabel los en moet hij wederom naar AUVA voor reparatie?

• DHerbig
Nog even een plaatje uit 't logboek:

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/diskfout.jpg

De link geeft overigens geen antwoord.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Hmm toch raar, dat je E:\ schijf nu weg is. Is hij nu niet D:\ geworden omdat je zat te expirimenteren met schijfletters. In dat geval met schijfbeheer naar E:\ zetten zodat je playlists niet overhoop liggen. Maar aangezien hij ook niet in de bios staat.

Maar wat ik uit je bericht begrijp is dat je die maxtor schijf eruit hebt gehaald? Als je dat niet hebt gedaan, zit de powerkabel er wel goed in. Standaard molex of die Sata-Power aansluiting? Heb het idee nl. dat die sata connectoren nooit goed vast zitten, dat hij het daarom niet meer doet.

En een wisselbestand foutmelding hoort hij normaalgesproken helemaal niet te geven. Lijkt me dan toch wat mis met de aansluitingen.

[ Voor 174% gewijzigd door peeter123 op 23-02-2007 23:20 ]

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• DHerbig
Hoi Peeter123, ik ben blij dat je instapt, want ik heb weer een nieuw probleem (zie hierboven). Ik ben weer aan 't googlen en dit moet een hardware-probleem zijn. In de bios staat alles op auto, dus dan had hij de tweede harde schijf zelf moeten kunnen vinden.
Dus de PC moet weer terug naar AUVA. Kunnen ze gelijk iets aan de vooraansluitingen voor USB en audio doen die niet werken.
O ja, en wat ook aardig is: dat woeiwoeiwoeiwoei is weg! Dus dat lag aan de maxtor schijf.

Tjongejonge!

Hebben jullie nog suggesties over wat ik van AUVA kan verlangen (ervan uitgaande dat ze me geen geld terug zullen willen geven :( ). Zo'n woeiwoeiwoei schijf die gelijk stuk gaat, wil ik natuurlijk niet weer.

[ Voor 10% gewijzigd door DHerbig op 23-02-2007 23:05 ]

Verwijderd

ga naar je verzekering/ rechtsbijstand mits je die hebt , leg daar je probleemen voor
Probeer daar een brief uit te krijgen waar mee je naar die winkel kan
stappen en daar vertel je hun het verhaal+ De brief geld terug of een rechtzaak van
4 jaar .Ook al is het puur bluf ze hebben hier geen zin aan mogen ze het
verliezen en claim jij de proces kosten terug kunnen hun waarschijndelijk
de tent sluiten.

vraag daar eventuweel of ze een telefoontje kunnen plegen naar de pc winkel
ook al is het maar een waarschuwing je kunt later altijd nog zeggen dat je het
niet doet kwa rechtszaak en als je verzekert bent kost dit niks tot dat het proces
begint heb je een eigen risico van 20%.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 23:11 ]

• DHerbig
@Peeter123, ik had je bericht niet direct gelezen, omdat 'ie niet langer de laatste was. Hier is een printje van schijfbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/schijfbeheeralleenc.jpg

d: is nu weer de dvd-brander

Ik ben niet aan de hardware geweest, heb alleen gisteren even de kast losgehad om te kijken of ik een merkje op de voeding kon vinden, en of ik kon zien of er draden loszaten die naar de vooraansluitingen van USB en audio gaan. En ik wil verder ook helemaal niet aan die hardware komen; daarvoor heb ik garantie. Ik ben nu weer van alles belangrijks op schijfjes aan 't branden en dan mag de PC morgen weer leeg terug naar de winkel. Misschien krijgen ze er daar ook een keer genoeg van... :|

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Altijd leuk andermans problemen :P
Erg slordig als ze de usb niet hebben aangesloten.
Die maxtor 200gb ide/sata zijn normaal wel goed stil, alleen de oude (20gigs) doen woei-woei :D. Als dit echt zo hard en storend is (wat het al snel is in een media-pc), is dat natuurlijk ook niet acceptabel, en zou ik ook hier iets van zeggen. Als hij geen lawaai meer maakt zo lijkt het er idd sterk op dat de voedingskabel er niet goed inzit, of hij heeft echt een vastloper natuurlijk.
wou nog wel meer typen maar ook op bedje en dat leek me een beter id.

Nukezone FTW

• DHerbig
Ik kom ook net uit bed. :)

Maar weer iets heel interessants te melden, denk ik. Gisteravond heb ik verschillende keren de PC opnieuw opgestart nadat de e:-schijf verdwenen was. Computer uit en naar bed. Zopas de PC weer aan en jawel, de e: is er weer!! 8)7
Nu heb ik gisteravond behoorlijk zitten googlen hierover en volgens mij ben ik iets tegengekomen dat als zoiets varieert bij een koude start t.o.v. een warme start, dat het dan aan de voeding ligt.
Kan iemand dat voor mij bevestigen? Ik wil hem namelijk vanmiddag sowieso naar de winkel brengen, want dit deugt toch niet?

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Thuis nog nooit problemen gehad met sata schijven die zomaar foetsie zijn. Wel een keer bij een oom, kon hij die schijf ook niet vinden( was ook een maxtor), rebooten hielp niet. Uit en weer aan, verrek toen deed hij het wel weer. Even kast open en alle kabels goed aandrukken, en sindsdien geen problemen meer gehad. ( 4 maanden geleden)

Maar inderdaad er deugt toch echt iets niet. Die winkel heeft een slechte pc geleverd. Klaar!

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Steephh
Ik ben nu ook net wakker. Ben vannacht tot 5 uur doorgegaan.. :P

Ik heb er ook wel eens last van gehad, maar dan meer in de zin van dat ik partities kwijt was. Een dagje wachten en starten en hij deed het weer. Nouja, de computerwinkel behoord gewoon goed spul te leveren.

_@/'

• DHerbig
Ik kom net terug van AUVA, waar ik met veel sympathie behandeld werd. 't Lijkt wel alsof men mee heeft gelezen met dit topic zodat ze voorbereid waren op iedere vraag of opmerking van mij en 't beste antwoord konden geven. De jongens aan de balie zijn sowieso heel aardig. Ze zijn zelf ook niet blij met Yours, maar kunnen bij hen niet meer reclameren omdat de termijn daarvoor overschreden is.

Mijn klachten zijn genoteerd en de Technische Dienst kan weer aan 't werk.

Wat ook heel aardig was dat ik de door mij bestelde Logitech trackbalmuis, die inmiddels gearriveerd was, voor inkoopsprijs mocht meenemen.

Ik zit nu weer op de Dell te werken en die is zo heerlijk stil.

• Phrantic

Phrantic

booya!

Hoewel ik geen enorme fan ben van Dell (heb er zelf ook een) begin ik meer sympathie voor hun computers te krijgen door dit topic. :) Als je een systeem koopt bij Dell is die redelijk up-to-date (al PCI-e en DDR2 in oktober 2004) en ze zijn in principe lekker stil. Ze worden alleen wel warm en zijn weinig geschikt om aan te passen, maar dat hoor je als koper te weten. :)

Waarom heeft AUVA niet geantwoord om de brief? Zie je er nog heil in om hier achterna te gaan of geef je het op zodra je problemen verholpen zijn?

hoi

• DHerbig
Nog even een vervolgje om jullie helemaal up to date te houden: Op deze Dell, die een aparte grafische kaart heeft, valt het nu toch wel erg op dat 't beeld veel scherper is. Die moederbord-grafische chip van de nieuwe PC is blijkbaar echt niet voldoende als je veel computerwerk doet. Dus heb ik even naar AUVA gebeld met de vraag of ze niet alsnog een grafische kaart erbij in wilden bouwen. Ze hebben deze op voorraad in de winkel: de ATI Radeon X550 256Mb, met DVI. Dit zullen ze er nu bij zetten.
Ik denk en hoop dat die 't beeld echt wel zal verbeteren. Straks ben ik nog helemaal in m'n hummetje met het nieuwe systeem! O+

• Phrantic

Phrantic

booya!

Die scherpte kan aan andere zaken liggen dan je grafische kaart of chip. Je beeldscherm, je resolutie, je refresh rate, je software-instellingen, de kabel en aansluiting (dvi of vga), enz.

De X550 is in principe nog wel een kaart die wel het een en ander aankan, natuurlijk is het een budgetkaart (ik had de X300, net een stapje lager) maar voor jouw doeleinden zal deze, als ie een mooi scherp beeld geeft, perfect zijn. :) Let wel, dat je een TFT met dvi aansluiting moet hebben, wil je ook echt van de digitale kwaliteit genieten. Als je er een vga>dvi converter tussen moet hangen schiet je ook weinig op.

hoi

• DHerbig
Phrantic, eigenlijk denk ik erover om 't maar op te geven. Wat Anders hierboven heeft geschreven klinkt heel logisch en dan denk ik dat ik weinig kans van slagen heb. Als een rechter mij gelijk zou geven, komt straks iedereen die ooit ergens een Yours computer heeft terug in de winkel om z'n geld terug te vragen. Volgens de jongens van AUVA zat het er ook niet in dat de baas Yours hierover zou gaan aanpakken. Als 't aan de jongens zelf lag, had ik m'n geld al lang teruggekregen, maar die baas, hè. ;(

De Dell wordt inderdaad warm, maar nu ik hem gisteren helemaal stofvrij heb gespoten lijkt alles beter te gaan: ik zit met de GPU na een uurtje nog maar op 49 graden. Bij 55 graden gaat alles haperen, weet ik uit ervaring. Ook het resoneren van de kast is (nog) weg.

• DHerbig
Phrantic, we zitten tegelijk naar mekaar te antwoorden. :) Maar ik heb bij die nieuwe PC echt alle instellingen veranderd en aangepast en ingesteld en noem maar op om uit te proberen of 't niet beter kon. Echt, daar kon ik niets meer aan verbeteren.

Ik heb 't oog laten vallen op de Samsung 226BW, die heeft DVI, vandaar dat ik er goed op let een grafische kaart te nemen die ook DVI heeft.

• thewizard2006
nog nieuws of is het topic afgehandeld?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Hmm koste effe wat tijd maar inmiddels heb ik alles wel doorgenomen. (best wel boeiende soap zo)
Ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden...

Keek eens voor de grap naar wat websites van pc-boeren bij mij in de buurt.
Ik was verbaasd maar een ervan doet ook computers verhuren. Ik dacht o dat is best slim. Bij bijvoorbeeld evenementen ofzo...

De prijzen zijn ja begrijpelijk maar toen ik de hardware zag wat erbij staat.....
Ik heb ze gebeld en gevraagd of de website nog klopt en dat was zo...
Een Game pc:

Pentium 4 3GHz, 256MB RAM, DVD rom, Nvidia Ge-Forge 4MX 440 64MB, Sound, LAN 10/100Mbps + 17" monitor.
Prijs borg: €790
Weekhuur: €75
Maandhuur: €180

Ik kan het mis hebben maar een Ge-Forge 4MX? Game pc? De verkoper zei dat de website klopte. Het was wel mogelijk om een andere videokaart erin te doen.....

Ik wist dat deze winkel duur was daarom kocht ik er nooit wat maar nee dat ben ik nu geheel niet van plan...

Linkje van de site: http://www.pc-oke.nl/prijslijst/index.html (onder kopje verhuur)

Cave_boy heeft dus blijkbaar met zijn Pentium 4 3,2GHz 2GB en een Ati 9800XT een monster systeem?

[ Voor 0% gewijzigd door Cave_Boy op 05-03-2007 12:45 . Reden: Link gaat naar begin pagina... ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:50
@CAVEBOY: die 256MB is ook prachtig....

Ik het het hele topic gelezen, en ik vind niet dat je opgelicht bent. Het eerste systeem was duidelijk gebouwd om van een oud moederbord af te komen en daar zaten ze er even naast. Maar dat is makkelijk te vergeven.

Ik werk bij een grote computerketen en als ik zie hoe moeilijk wij het hebben om te concurreren met de efficiente webshops en de grote electronicawinkels dan kan ik me goed voorstellen dat de lokale computerboer zeker 15% duurder is dan wij. Daarom gaan er ook zo verschrikkelijk veel over de kop.

Duur: ja, opgelicht: nee.

Dit soort winkels moeten het er van hebben dat ze lief zijn voor hun ( doorgaans goed betalende ) klanten en dat die klanten ook goed willen betalen. Zodra ze dat verzuimen hoef je ze niet voor de rechter te slepen maar gaan ze vanzelf alsnog failliet.

puntje 2)
Je dell is stiller.. Natuurlijk is je dell stiller. Ik kan dell een hoop verwijten over service, maar hun systemen zijn al jaren het meest efficient als het gaat om geluidsproductie. Zonder dure koeloplossingen zijn het gewoon stille pctjes. Dit komt doordat dell een BTX systeem gebruikt. Deze, helaas nog niet door de rest van de markt geaccepteerde standaard is met relatief goedkope koeloplossingen doorgaans behoorlijk veel stiller dan de ATX standaard.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 22:58
Voor de mensen in dit topic die nog een pc zoeken voor ongeveer 1000 euro met A-merk onderdelen die goed samen werken en niet snel een duidelijke bottleneck naar voren laat komen. De volgende setup. Ik heb er zelfs een 19" Widescreen bijgedaan, omdat dit systeem multifunctioneel zal zijn. Kunnen met gemak HD films in MPEG2 en MPEG4 mee worden afgespeeld. Overklokken is ook mogelijk als de rek uit het systeem begint te lijken. Hiervoor is gekozen voor 800mhz geheugen op CAS4 en het moederbord met P965 chipset (deze klokt goed over!).

Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) a 168 euro

Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) a 100 euro
Dit moederbord staat bekend om zijn goede prestaties (overklokken) en ruime featureset gezien zijn prijs. Gebruikt ook solid state capacitors en zou daarom ook langer mee moeten gaan in vergelijking met andere moederborden. Daarnaast is de Intel P965 zeer makkelijk en goed om mee te overklokken.
Features:
- Chipset: Intel P965
- Geluid: 7.1 onboard
- Sata2: 6x (2x RAID)
- IDE: 2x
- NIC: 1 GBit Netwerk
- USB: 10x
- PCI-E: 1x 16, 4x 1
- PCI: 3x
- DDRII: 4 geheugenbanken (tot 8 GB in 64bit OS)

Geheugen: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2G800R22GK) a 160 euro
Nog sneller geheugen als wat je zelf had geselecteerd + een lagere latency. Zal dus standaard al een stuk sneller lopen en ook beter te overklokken. Gezien de bussnelheid van 1066mhz van de E6300 zal dit geheugen niet snel de bottleneck worden bij het overklokken.

Kast: Arctic Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W, Zilver/Zwart) a 80 euro
Het uiterlijk van deze kast is niet superspeciaal, desalnietemin zit er wel een 500watt kwaliteits voeding in. Dit is uitzonderlijk voor een voeding die meekomt met de kast.
Deze voeding zal overklokken, uitbreidingen van schijven of een dikke directX 10 videokaart redelijk makkelijk aankunnen in samenwerking met de boven -en onder geselecteerde hardware.

Videokaart: Point of View GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) a 112 euro
Gezien de spellen die je speelt kan je gemakkelijk uit de voeten met de 7600GT, zeker als het geen dedicated game monster moet worden. Voor een kleine meerprijs +-20 euro kan je zelfs een passieve versie krijgen. Verder heeft deze kaart alles in huis voor HD video materiaal, zoals hardwarematige MPEG2 (DVD's) AC1, H264 ondersteuning. Dit zal je processor dermate sparen dat zelfs 1080p materiaal geen probleem zal zijn.

Harddisk (640GB): Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) 2x a 80 euro = 160
De meest verstandige keuze om 2 redenen. Door de nieuwe perpenticulaire techniek is de schijf 1 van de snelte op het moment en daarnaast 1 van de goedkoopste gezien de GB per euro verhouding (of euro per GB natuurlijk).

Floppy: NEC Floppy Drive a 5 euro
Gewoon goedkope A naam floppy drive

DVD-Writer: NEC SATA AD-7170S 18x a 31 euro
Gekozen voor dit model omdat NEC meestal goede schrijfkwaliteit levert op veel verschillende merken DVD's. Daarnaast is deze brander voorzien van een SATA aansluiting en geen PATA. Waardoor je geen dikke kabel door je kast hebt lopen wat de airflow verbeterd.

Cardreader: Sweex zwarte Cardreader voor 53 formaten a 10 euro
Gezien je eisen van fotobewerking leek mij een cardreader misschien wel op zijn plaats en voor de kleine meerprijs zou ik hem er niet uit laten. Of je moet helemaal nooit foto's overzetten naar de PC. Een cardreader werkt namelijk vele malen sneller als via de camera zelf.

Mirai DML-519W100 (19", 8ms, D-sub/DVI-D, Speakers, Zwart/Zilver) a 165 euro
Goed scherm voor het geld (zie 19" topic) en als enige scherm in deze prijsklasse een DVI aansluiting!

Logitech Wireless Desktop Set zwart a 30 euro
Gewoon standaard maar wel netjes in combinatie met de kast/scherm/speakers.

Logitech X-530 (5.1, 4x 7.4W + 15.4W, 25W, Zwart) a 60 euro
Redelijke goede 5.1 set waar flink wat geluid uit komt. Voor 5.1 gekozen vanwege de goede media eigenschappen van het systeem (films) en leuk in games!

Totaalprijs (ZONDER scherm + toetsenbord/muis + speakerset) = +- 826 EURO

Totaal Prijs (ALLES INCLUSIEF!) = +- 1070 EURO

Deze prijzen zijn exclusief het feit dat er kosten bijkomen omdat je het bij verschillende leveranciers koopt of het bij 1 koopt waar het allemaal duurder is. Reken op zo'n 50 euro extra.

Edit: Ik las het gehele topic eens door en zag meerdere voorstellen voor een nieuw systeem. Ik heb mijn voorstel/setup wat nader proberen toe te lichten etc. Daarnaast las ik dat je stilte wilde. De Artic kast is aardig stil, zowel de voedig als de casefans (3x inbegrepen). Daarnaast zitten er 2 harddisk mufflers in, die het geluid van je harddisks + resonantie wegmoffelen (rubbere omhuizing).
Daarnaast wil ik nog een voorstel doen om bijvoorbeeld een Scythe Ninja Rev. B. + een NEXUS 120mm fan (superstil) op de CPU te zetten, dit kost 40 euro. Nu zal je CPU superkoel zijn + de koeling bijna onhoorbaar! Overklokken van de op 1.83 geklokte C2D zal zonder veel problemen de 2,8 of 3ghz halen.

Succes en bij vragen kan je me altijd mailen of PMen!

[ Voor 7% gewijzigd door tim_heijt op 06-03-2007 12:50 ]

• DHerbig
@tim_heijt, als er een drool-icon was zou ik die hier plaatsen, of is dat deze: :P Dit systeem ziet er geweldig uit, maar voorlopig ben ik van plan 't met de huidige samenstelling te doen.

Ik dacht dat 't topicje al overleden was, maar dan toch nog maar een update. Het duurde nogal lang voordat de PC gerepareerd was, maar dat kwam omdat hij in de winkel verschillende dagen uitgetest is om zeker te weten dat nu alles echt in orde is. Ze hebben een paar jumpertjes op 't moederbord omgeschakeld zodat de vooraansluitingen va de USB nu wel werken. Voorts heb ik andere kabels tussen moederbord en harde schijven gekregen, want dat was een soort 2-in-1 (als ik 't goed begrepen heb), die nogal strak zat, zodat misschien 't contact niet altijd even goed was.

De PC is bij me thuis afgeleverd door een jongen van AUVA en die heeft nog een uurtje rondgespeeld op de PC. De updates van Windows MCE moesten er nog opgezet worden. En we hebben geprobeerd hoe we de verkenner automatisch de drive-letter konden laten zien bij 't gebruiken van een MP3-speler, maar dat werkt nog steeds niet. Je kunt hem wel oproepen door bijv. j: in de adresbalk te typen, en als ik de inhoud van die USB direct in een map wil laten komen, werkt dat ook. Maar het aanfloepen van j: of k: of wat dan ook in de boomstructuur werkt niet. Daarop ben ik nog aan 't googlen, maar kan niets vinden.

@makkelijk: het doet goed te lezen dat ik niet echt opgelicht ben. Ze hebben me ook op alle mogelijk manieren geholpen om andere onderdelen in de PC te zetten, dus al met al is dit toch een betere PC dan degene die ik gekocht heb. Ik heb alleen misschien een beetje spijt van dat grafisch kaartje, de ATI Radeon X550, want als ik 't goed begrepen heb ondersteunt die niet de native resolutie van een 22" breedbeeld TFT-scherm, 1680x1050. Dan kan ik beter een 20" TFT-scherm kopen met 1600x1200. Ik denk nu aan de Samsung Syncmaster 204B. Maar 't leek me zo aardig om twee programma's naast mekaar open te kunnen zetten en ook voor videobewerken is breedbeeld handiger i.v.m. een zo lang mogelijk tijdlijn op 't scherm te krijgen. En als ik nu een 20" koop en over 1 à 2 jaar een nieuwe PC die wèl breedbeeld ondersteunt, dan heb ik geen zin om die 20" alweer te vervangen.

En nog even over de stilte: ik heb via Speedfan de ventilator op 50% gezet en nu hoor je de computer nauwelijks meer. Het woei-woei-woei is er niet altijd, en ik heb de hele PC op zo'n kunststof kniematje gezet, dus geeft hij z'n geluid niet zo makkelijk meer door aan de houten vloer. De temperaturen blijven allemaal zo'n beetje onder de 46%, dus dat kan denkelijk geen kwaad.
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/speedfan6-3-07.jpg

In ieder geval iedereen nog hartelijk dank voor alle hulp, adviezen, suggesties en ondersteuning bij deze hele operatie. Ik ben er een heleboel wijzer van geworden en zal een volgende keer ècht beter opletten wat ik doe. 8)

• tim_heijt

@makkelijk: het doet goed te lezen dat ik niet echt opgelicht ben. Ze hebben me ook op alle mogelijk manieren geholpen om andere onderdelen in de PC te zetten, dus al met al is dit toch een betere PC dan degene die ik gekocht heb. Ik heb alleen misschien een beetje spijt van dat grafisch kaartje, de ATI Radeon X550, want als ik 't goed begrepen heb ondersteunt die niet de native resolutie van een 22" breedbeeld TFT-scherm, 1680x1050. Dan kan ik beter een 20" TFT-scherm kopen met 1600x1200.
Over het stukje hierboven. Ik heb het even opgezocht en heb de schraalste versie met de ATI X550 chip erop gevonden bij Asus en deze zegt nog een resolutie van 2048x1536 te ondersteunen, dus waarom zou hij de native resolutie van een 22" niet aankunnen dan???
Gewoon een goede/nieuwe driver en het scherm zou gewoon goed herkent moeten worden en dus ook zijn native resolutie van b.v. 1680x1050. Daarnaast zou Powerstrip in noodgevallen (niet herkennen native resolutie) gebruikt kunnen worden om het te forceren.

Succes met je PC, en ik ben blij dat hij nu toch enigzins naar je zin werkt!

• DHerbig
@tim_heijt, dat dacht ik hier te lezen:

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/specsx550kleiner.jpg

• tim_heijt
DHerbig schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:30:
@tim_heijt, dat dacht ik hier te lezen:

[afbeelding]
Ok, hij kan een hogere reso aan en het is dus altijd te forceren met Powerstrip. Ik durf alleen te wedden dat deze resolutie er gewoon niet bijstaat (ze kunnen ze moeilijk er allemaal bij zetten!). Ze hebben vooral de ESA formaten (officiele formaten) erbij gezet. + 1920x1080 (wat geen enkel PC scherm heeft) dit zijn weer de HD formaten. Maar met een redelijk nieuwe catalyst driver en/of Powerstrip wordt dat geen probleem!

Edit: Kijk trouwens op de ATI/AMD site ook maar eens bij de X850 (redelijk goede kaart, nu ook nog), hierbij staan gewoon dezelfde resoluties en die kan het zeker aan!

[ Voor 11% gewijzigd door tim_heijt op 06-03-2007 17:49 ]

• DHerbig
Wow, bedankt, tim_heijt, voor de hulp! Ik had al spul van de ATI-CD geïnstalleerd, maar nu heb ik opnieuw zo'n catalyst o.i.d. van de ati-site gedownload en geïnstalleerd en voila: 1680x1050 staat erbij:

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/atiresoluties.jpg

Geweldig!!! Daar ben ik ontzettend blij mee. Nu ga ik de Samsung Syncmaster 226BW bestellen. Joepie!! _/-\o_ _/-\o_

• DHerbig
DHerbig schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:01:
En we hebben geprobeerd hoe we de verkenner automatisch de drive-letter konden laten zien bij 't gebruiken van een MP3-speler, maar dat werkt nog steeds niet. Je kunt hem wel oproepen door bijv. j: in de adresbalk te typen, en als ik de inhoud van die USB direct in een map wil laten komen, werkt dat ook. Maar het aanfloepen van j: of k: of wat dan ook in de boomstructuur werkt niet. Daarop ben ik nog aan 't googlen, maar kan niets vinden.
Probleem opgelost! Ik dacht al dat 't iets heel makkelijks moest zijn, en jawel hoor. Ik had in Tweak-UI alle schijfletters buiten de c: d: en e: uitgevinkt, omdat ik niet telkens al die schijfletters van de kaartlezers in de verkenner wilde zien. Duh. :D Ik had dus de f: moeten laten staan voor de verwisselbare schijf. 7(8)7

• Steephh
Toch leuk om te lezen dat uiteindelijk AUVA er een hoop aan heeft gedaan om te zorgen dat het toch nog werkt. En zo zie je maar weer, de grote bazen weten het niet altijd beter dan de werknemers die er werken. Maar zo zijn er ook weer bedrijven waar de baas het wel beter weet. Dat zijn vaak ook de bedrijven waar het fijner is om te werken.. :)

_@/'

• DHerbig
De topictitel dekt de lading al lang niet meer, maar omdat het een vervolgverhaal is, stel ik deze vraag toch nog eventjes hier, als dat mag.
De vooraansluitingen van de USB zijn inmiddels weer werkzaam, maar de audio-aansluitingen daarnaast doen het niet. Ik heb naar AUVA gemaild en die zeggen dat er een keus gemaakt moest worden: de groene ingang werkt ofwel achter, ofwel vooraan opzij. Dus hij wil wel langskomen om het voor me veranderen, maar dan zal de achter-ingang niet meer werken.
Dit lijkt me eerlijk gezegd onzin, want op de Dell heb ik ook voor en achter een line-out opening. De boxjes zitten standaard aangesloten achterop, en zodra ik een koptelefoon voorin prik, neemt die 't geluid over en zijn de boxjes stil.
Dat moet toch ook op die Yours-PC kunnen? Waarom zitten er anders twee groene gaatjes in?

Ik heb net even de draad naar de versterker veranderd zodat de radio op de computer kan klinken, en dan werkt de roze ingang achterop wel, en de zijkant weer niet. Dus dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Alvast weer bedankt voor jullie input! :)

P.S. Ik heb een 22" TFT-scherm gekocht (een Acer AL2216W, want ik heb geen zin om nog langer op die Samsung 226BW te wachten), en het werkt allemaal prima!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

De groene aansluiting voorop kan gewoon tegelijk met de groene aansluiting achterop werken.
Kwestie kast open maken, kabels aansluiten en het werkt.

• DHerbig
Dat dacht ik ook! Ik heb hem een mail gestuurd en gezegd dat beide aansluitingen gewoon moeten werken. Nog geen antwoord gehad.

Verwijderd

Zo zie je maar weer het is heel gemakkelijk om een TS met aankoop problemen op te jutten z'n systeem retour te zenden, hem met allerlei sentimenten beinvloedende..
Maar uiteindelijk mag je er toch vanuit gaan dat niet alle hardware boeren tot op het bot rot zijn en toch echt wel hun best doen om de klant te vriend te houden ook wanneer baas zowat dol word van de scherpzinnige en ontevreden klant.
Immers als die zaak echt zo rot zou zijn zou hij al lang de boel opgedoekt hebben.
Ongeacht het gegeven dat er een hoop computer leken allicht bij hem kopen die niet eens afweten van gathering of tweakers.
Anyways vanaf het begin tot het (momentum) einde heb ik dit topic'je gevolg en poeh poeh ongeacht de kwaliteit en werkbaarheid van het systeempje en overige ervaringen je bent een bom rijker aan allerhande computer kennis toch ?!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 03:41 ]

• DHerbig
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik snap al heel wat meer van computers dan een paar maanden geleden, en ik weet waar ik op moet gaan letten als ik t.z.t. weer een nieuwe PC nodig heb.

Nog een klein updateje: AUVA heeft gemeld dat de audio-vooraansluitingen nu werken. Er moest alleen iets aangevinkt worden in de Realtek-software. Momenteel wordt alleen nog getest waar dat zware motorgeluid vandaan komt. Probleem is dat dat er soms niet en meestal wel is, en blijkbaar houdt de PC zich gedeisd nu hij weer in de winkel staat. Dan is 't lastig testen voor de jongens.
Pagina: 1 2 3 Laatste