Voor de mensen in dit topic die nog een pc zoeken voor ongeveer 1000 euro met A-merk onderdelen die goed samen werken en niet snel een duidelijke bottleneck naar voren laat komen. De volgende setup. Ik heb er zelfs een 19" Widescreen bijgedaan, omdat dit systeem multifunctioneel zal zijn. Kunnen met gemak HD films in MPEG2 en MPEG4 mee worden afgespeeld. Overklokken is ook mogelijk als de rek uit het systeem begint te lijken. Hiervoor is gekozen voor 800mhz geheugen op CAS4 en het moederbord met P965 chipset (deze klokt goed over!).
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) a 168 euro
Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) a 100 euro
Dit moederbord staat bekend om zijn goede prestaties (overklokken) en ruime featureset gezien zijn prijs. Gebruikt ook solid state capacitors en zou daarom ook langer mee moeten gaan in vergelijking met andere moederborden. Daarnaast is de Intel P965 zeer makkelijk en goed om mee te overklokken.
Features:
- Chipset: Intel P965
- Geluid: 7.1 onboard
- Sata2: 6x (2x RAID)
- IDE: 2x
- NIC: 1 GBit Netwerk
- USB: 10x
- PCI-E: 1x 16, 4x 1
- PCI: 3x
- DDRII: 4 geheugenbanken (tot 8 GB in 64bit OS)
Geheugen: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2G800R22GK) a 160 euro
Nog sneller geheugen als wat je zelf had geselecteerd + een lagere latency. Zal dus standaard al een stuk sneller lopen en ook beter te overklokken. Gezien de bussnelheid van 1066mhz van de E6300 zal dit geheugen niet snel de bottleneck worden bij het overklokken.
Kast: Arctic Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W, Zilver/Zwart) a 80 euro
Het uiterlijk van deze kast is niet superspeciaal, desalnietemin zit er wel een 500watt kwaliteits voeding in. Dit is uitzonderlijk voor een voeding die meekomt met de kast.
Deze voeding zal overklokken, uitbreidingen van schijven of een dikke directX 10 videokaart redelijk makkelijk aankunnen in samenwerking met de boven -en onder geselecteerde hardware.
Videokaart: Point of View GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) a 112 euro
Gezien de spellen die je speelt kan je gemakkelijk uit de voeten met de 7600GT, zeker als het geen dedicated game monster moet worden. Voor een kleine meerprijs +-20 euro kan je zelfs een passieve versie krijgen. Verder heeft deze kaart alles in huis voor HD video materiaal, zoals hardwarematige MPEG2 (DVD's) AC1, H264 ondersteuning. Dit zal je processor dermate sparen dat zelfs 1080p materiaal geen probleem zal zijn.
Harddisk (640GB): Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) 2x a 80 euro = 160
De meest verstandige keuze om 2 redenen. Door de nieuwe perpenticulaire techniek is de schijf 1 van de snelte op het moment en daarnaast 1 van de goedkoopste gezien de GB per euro verhouding (of euro per GB natuurlijk).
Floppy: NEC Floppy Drive a 5 euro
Gewoon goedkope A naam floppy drive
DVD-Writer: NEC SATA AD-7170S 18x a 31 euro
Gekozen voor dit model omdat NEC meestal goede schrijfkwaliteit levert op veel verschillende merken DVD's. Daarnaast is deze brander voorzien van een SATA aansluiting en geen PATA. Waardoor je geen dikke kabel door je kast hebt lopen wat de airflow verbeterd.
Cardreader: Sweex zwarte Cardreader voor 53 formaten a 10 euro
Gezien je eisen van fotobewerking leek mij een cardreader misschien wel op zijn plaats en voor de kleine meerprijs zou ik hem er niet uit laten. Of je moet helemaal nooit foto's overzetten naar de PC. Een cardreader werkt namelijk vele malen sneller als via de camera zelf.
Mirai DML-519W100 (19", 8ms, D-sub/DVI-D, Speakers, Zwart/Zilver) a 165 euro
Goed scherm voor het geld (zie 19" topic) en als enige scherm in deze prijsklasse een DVI aansluiting!
Logitech Wireless Desktop Set zwart a 30 euro
Gewoon standaard maar wel netjes in combinatie met de kast/scherm/speakers.
Logitech X-530 (5.1, 4x 7.4W + 15.4W, 25W, Zwart) a 60 euro
Redelijke goede 5.1 set waar flink wat geluid uit komt. Voor 5.1 gekozen vanwege de goede media eigenschappen van het systeem (films) en leuk in games!
Totaalprijs (ZONDER scherm + toetsenbord/muis + speakerset) = +- 826 EURO
Totaal Prijs (ALLES INCLUSIEF!) = +- 1070 EURO
Deze prijzen zijn exclusief het feit dat er kosten bijkomen omdat je het bij verschillende leveranciers koopt of het bij 1 koopt waar het allemaal duurder is. Reken op zo'n 50 euro extra.
Edit: Ik las het gehele topic eens door en zag meerdere voorstellen voor een nieuw systeem. Ik heb mijn voorstel/setup wat nader proberen toe te lichten etc. Daarnaast las ik dat je stilte wilde. De Artic kast is aardig stil, zowel de voedig als de casefans (3x inbegrepen). Daarnaast zitten er 2 harddisk mufflers in, die het geluid van je harddisks + resonantie wegmoffelen (rubbere omhuizing).
Daarnaast wil ik nog een voorstel doen om bijvoorbeeld een Scythe Ninja Rev. B. + een NEXUS 120mm fan (superstil) op de CPU te zetten, dit kost 40 euro. Nu zal je CPU superkoel zijn + de koeling bijna onhoorbaar! Overklokken van de op 1.83 geklokte C2D zal zonder veel problemen de 2,8 of 3ghz halen.
Succes en bij vragen kan je me altijd mailen of PMen!
[
Voor 7% gewijzigd door
tim_heijt op 06-03-2007 12:50
]