Core2duo E6300 kan geen zwaar werk aan

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DHerbig
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik heb sinds zaterdag een nieuwe PC:
CPU Type: Core2duo E6300, 1866 MHz
Moederbordnaam: ASRock 775i65G
Moederbordchipset: Intel Springdale-G i865G
Systeemgeheugen: 2048 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Videokaart: ATI Radeon 9550 (256 MB) (AGP)
1e Harde schijf: ST3320620AS (320 GB, 7200 RPM, SATA-II)
2e Harde schijf: Maxtor 6V200E0 (200 GB, 7200 RPM, SATA-II)
OS = Windows Media Center Edition 2005

Heb 'm gekocht bij een plaatselijke computerboer, die hem had staan met 1 GB geheugen en alleen de 320 GB harde schijf, en een nVidia FX5500. De extra HDD heb ik erin laten zetten omdat ik daarop al m'n MP3'tjes wil zetten en die aansluiten op de versterker en de hele dag muziek laten draaien. De 320GB HDD gebruik ik dan voor al 't andere werk, hoofdzakelijk internetten en downloaden. Mijn oude PC wil ik dan specifiek gebruiken voor videobewerken, daar is hij zwaar genoeg voor en hij hoeft er toch verder niets meer naast te doen.
De nieuwe PC met core2duo en 2 Gig geheugen zou volgens mij eigenlijk overkill zijn voor de gewone dingen die ik ermee wil doen, maar ik hoopte op een supersnelle soepelwerkende PC, die geen problemen heeft bij het gelijktijdig uitvoeren van zijn taken: Newsleecher + MediaMonkey + surfen + FTD + Quickpar/Winrar/Nero.

Maar dit valt dus heel erg tegen: zodra er een zware taak uitgevoerd moet worden, bevriest de PC, of gaat vanzelf rebooten. Dit komt regelmatig voor bij Quickpar, en zopas ook toen ik Everest een aantal rapporten wilde laten maken.
Overigens ben ik met deze PC al driemaal in drie dagen teruggeweest naar de winkel. De eerste keer omdat de harde schijf niet wilde opbooten en de tweede keer omdat de harde schijf niet de grootte in GB aangaf die hij zou moeten hebben. Beide keren dus een defecte harde schijf (de 320-versie). De derde keer begaf hij 't omdat de PC de helft van de tijd bij 't kopiëren van de inhoud van een DVD naar de harde schijf bevroor. De eigenaar van de PC-zaak vond 't te gortig worden en liet de jongens weer een hele nieuwe PC in mekaar zetten volgens dezelfde specificaties. Maar als ik 't zo bekijk, was de derde klacht misschien wel identiek aan deze aanstaande vierde.

Ik heb in dit topic
Bevriezen PC, Core 2 Duo E6700, Asus P5N32-SLI Premium
enige tips opgevolgd: SuperPi duurt 37 seconden als Newsleecher tegelijk draait, en zonder Newsleecher 33 seconden. WPrime duurt 50 seconden zonder Newsleecher. Ik dacht erover om HotCPU te laten testen, maar daar gaat hij vast en zeker op vastlopen. Zodra 't balkje CPU in Taakbeheer naar de 50% loopt, gaat 't volgens mij mis.
Overigens gebeurt het bevriezen al na een minuut of twee, en niet na langdurige belasting zoals in genoemd topic.

Nu de vraag:
Ik ben niet erg technisch en wil zelf eigenlijk niet gaan sleutelen. 't Is ook een gloednieuwe PC, dus dat zou niet nodig moeten zijn. Dus als ik de computerzaak nu opbel, wat kan ik ze dan zeggen? Ik ben bang dat ze me "alweer zien aankomen" en me willen afschepen met dat het wel aan de software zal liggen. Maar ik heb exact dezelfde software op beide PC's staan, en de Dell loopt als een trein en deze nieuwe is een zorgenkindje.

En tot slot de vraag: Wanneer is de maat vol en kan je je geld terugvragen?

Alle tips en raadgevingen zijn uiterst welkom!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Weet je, iets zegt mij dat je naar de voeding moet kijken. In zoverre is dat het enige waar ik nog niets over gehoordt hebt. En of je nu van de koop af kan...na 3 keer sleutelen door het bedrijf. Dat is zeker mogelijk, maar om dat zeker te weten moet je even het consumenten recht er op naslaan.

Voor zover ik weet moet een bedrijf in staat gesteld worden om de problemen te verhelpen pas als ze falen dan kun je een koop ongedaan maken. Nu of 3 tot 4 x daar voldoende voor is..

Jammer van je problemen je hoopt altijd met nieuw spul dat het werk...toch verdenk ik je voeding...

There is no place like ::1

• DHerbig
De voeding is 400 W volgens de winkel en dat zou voldoende zijn. Daar heb ik een paar maal bevestiging voor gevraagd. Ik kan 't in Everest zo gauw niet vinden.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Sja, een i865 moederbord met een Core2Duo is sowieso niet zo'n verstandig idee. Waarom niet?

1. Geheugen kan maximaal 800MHz aansturen, wat niet voldoende is voor de 1066MHz FSB van de C2D.
2. i865 is gemaakt voor werking op 533/800MHz. 1066MHz is feitelijk buiten specs van de i865. Niet voor niets heeft Asrock op de doos staan dat 1066MHz alleen gebruikt kan worden bij gebruik van een losse VGA-kaart.

Ik zou eens contact opnemen met de winkel en kijken of ze het moederbord willen vervangen voor bv. een Conroe945G-DVI(met een kleine bijbetalin van jou kant). Betekent uiteraard wel dat er DDR2 in moet, maar neem aan dat ze dat wel kunnen omruilen

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 06-02-2007 03:58 ]

• DHerbig
Ik heb net even op Kieskeurig gekeken naar de prijzen van die moederborden, en die zijn helemaal niet zo duur! Dus waarom deze winkel daarop nog een tientje wil besparen. Die Conroe heeft zelfs PCI-Express! Dat viel me bij deze nieuwe PC achteraf ook wel tegen; ik heb 2 jaar geleden een Dell gekocht die al PCI-Express had, en ik dacht dat dat inmiddels overal wel op zou zitten. Maar nee, ik kan alleen AGP-kaarten erop zetten. En toen ik daar iets over zei, deden ze heel vaag over "ja dan moet er een ander moederbord op en dat gaat niet zo makkelijk etc.etc.".

• mad-dog
Zoals ik al zei, een kleine bijbetaling, zal hoogstens 30 euro zijn. Met aftrek van de AGP-videokaart zou je een deal kunnen maken om het voor niks te doen. De Conroe945G-DVI heeft video onboard, wat voldoende is om films te kijken etc..
Of ze eraan willen is een 2e, maar om juridische redenen kunnen ze het beter wel doen(geld terug geven vinden winkels sowieso niet leuk :) )

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

DHerbig schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 04:10:
Ik heb net even op Kieskeurig gekeken naar de prijzen van die moederborden, en die zijn helemaal niet zo duur! Dus waarom deze winkel daarop nog een tientje wil besparen.
Een tientje duurder voor de winkel is een tientje duurder voor jou. Je krijgt waar je voor betaald.
Al is het natuurlijk wel zo dat de winkel een werken product dient te leveren.

Als de winkel dit systeem zelf heeft samengesteld en als een compleet systeem verkoopt vind ik het nogal een rare combi.. Een moderne cpu, maar dan wel een ouderwets moederbord (dus ouderwets geheugen en videokaart).

• DHerbig
Ik denk dat ze hebben willen besparen om de prijs zo laag mogelijk te houden en dat lokt de klanten. Mij ook, want dit systeem kostte me 980 euro. Als er een beter moederbord in moet en een betere grafische kaart, dan kom je uit op de prijs die Dell voor zijn systeem rekent. En omdat ik weinig tot geen verstand van het binnenwerk van een PC heb, trap ik daar dus in. Mijn fout....
Maar ik mag wel verwachten dat hij zware taken kan verrichten zonder vastlopers, dus daarop kan ik ze aanspreken. Als ik nu zou kunnen aantonen dat die vastlopers worden veroorzaakt door een verkeerde systeemconfiguratie, dan sta ik sterker dan als er gewoon iets stuk is wat vervangen kan worden.

• mad-dog
Vastlopers worden gok ik veroorzaakt door de bussnelheid van 1066MHz wat gewoon out of specs is van de 865 chipset. Dit gedonder heb ik ook gehad met Intel 440BX(Pentium 2/3 chipset) welke op 133MHz werd geklokt, terwijl deze gemaakt is voor 66/100MHz. Ander voorbeeld is de Intel 845P chipset(gemaakt voor 400/533MHz) welke op 800MHz werd gezet.
Out of specs draaien van een chipset is gewoon geen verstandig idee

• DHerbig
Er is trouwens nog iets vreemds aan de hand.
Op de Dell heb ik twee DVD-laden, eentje alleen lezen, en eentje lezen+branden. Die werken allebei prima en als ik een schijfje lezen wil maakt 't niet uit waar ik 'm in stop.
Als ik nu een DVD'tje gebrand heb in de nieuwe PC, kan ik hem de helft van de tijd niet in het lees-station lezen, maar wel in het schrijf-station. Zou er ook een verouderd brandsysteem in de nieuwe PC zitten?
Volgens Everest:
Apparaatbeschrijving: ATAPI DVD DW 8x16x8x16
Buffergrootte: 2 MB

@ Mad-dog; tegelijk gepost. :) Maar dit is wel heel goed om te weten; daarmee kan ik morgen in de winkel wel mee voor de dag komen. Ik geloof nu stellig dat ik in eerste instantie mijn geld terug ga vragen. Dan moeten ze mij maar overtuigen dat ze de PC wèl goed in orde kunnen maken door iets drastisch te veranderen.

[ Voor 23% gewijzigd door DHerbig op 06-02-2007 04:50 ]

• mad-dog
DHerbig schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 04:47:
Er is trouwens nog iets vreemds aan de hand.
Op de Dell heb ik twee DVD-laden, eentje alleen lezen, en eentje lezen+branden. Die werken allebei prima en als ik een schijfje lezen wil maakt 't niet uit waar ik 'm in stop.
Als ik nu een DVD'tje gebrand heb in de nieuwe PC, kan ik hem de helft van de tijd niet in het lees-station lezen, maar wel in het schrijf-station. Zou er ook een verouderd brandsysteem in de nieuwe PC zitten?
Volgens Everest:
Apparaatbeschrijving: ATAPI DVD DW 8x16x8x16
Buffergrootte: 2 MB

@ Mad-dog; tegelijk gepost. :) Maar dit is wel heel goed om te weten; daarmee kan ik morgen in de winkel wel mee voor de dag komen. Ik geloof nu stellig dat ik in eerste instantie mijn geld terug ga vragen. Dan moeten ze mij maar overtuigen dat ze de PC wèl goed in orde kunnen maken door iets drastisch te veranderen.
Zo te zien een Liteon DVD8801 oftewel BenQ DW1650. De 1650 staat op zich goed bekend en de problemen die je noemt zijn niet normaal voor deze brander. Wellicht brengt een firmware-update uitkomst of het gebruik van andere schijfjes.

Wat betreft geld terug, geef ze eerst de mogelijkheid om het probleem echt op te lossen dmv een ander moederbord(ik weet vrijwel zeker dat het daar aan ligt). Willen ze daar niet aan dan zou ik wel serieus overwegen mn geld terug te vragen

• DHerbig
Bedankt voor je hulp, Mad-dog. Nu ga ik eerst naar bed, want anders ben ik morgen helemaal niet te genieten... :O

• DHerbig
Ik heb vanochtend de PC teruggebracht, maar weet nog niet hoe 't afloopt want de baas was er niet. Hopelijk bellen ze vanmiddag nog.

De middag heb ik besteed aan 't uitzoeken van de beste componenten die mijn PC zou kunnen hebben, en zo te zien kun je voor dezelfde prijs wèl een eersteklas Core2Duo PC in mekaar zetten. In navolging van Mad-dog's tip:
- moederbord ASRock 775i65G vervangen door Conroe945G-DVI: plus 25 euro
- videokaart ATI Radeon 9550 annuleren: min 60 euro
- vervangen geheugen DDR door DDR2: zie weinig prijsverschil, maar vooruit: plus 30 euro
- Pinnacle TV-kaart heb ik toch niet nodig: min 50 euro
- kaartlezertoestand mag eruit, gebruik ik nooit: min ? euro
- DVD-rewriter vervangen door NEC ND-4571: ongeveer even duur denk ik
- bijplaatsen DVD-player omdat dat toch wel handig is: plus 20 euro

Totaal: plus 75 en min 110+? = 35+? euro in 't voordeel van de winkel.

E.e.a. vooropgesteld dat de winkel ook de niet-gewenste spullen terug wil nemen.
En ik krijg niet echt hoogte van de prijzen van DDR en DDR2, dus dat zou ook meer kunnen zijn.

Als ik dan straks (of morgen) gebeld word, en men wil 't nog een keer proberen te herstellen, dan kan ik zoiets wel aan ze voorleggen, toch?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zeker. En aangezien ze het niet aan de gang krijgen gaan ze er vast ook wel op in.
Ik vind het wel duur btw. Vooral die 980 voor het 1ste systeem. Mijn E6300+normaal mobo+ snel geheugen (overklocken) PC 6400 DDR2 2x 512 mb was ik 400 voor kwijt :X Dan nog een HD en GPU maar dat kost echt geen 500 euro :X Ik heb het dan natuurlijk wel zelf in elkaar gezet. Niet dat dat er veel mee te maken heeft maar mss een tip voor de volgende keer ;) Laat hem bouwen door een vriend ofzo en kies zelf de onderdelen na wat inlezen :)

• mad-dog
DHerbig schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:56:

Als ik dan straks (of morgen) gebeld word, en men wil 't nog een keer proberen te herstellen, dan kan ik zoiets wel aan ze voorleggen, toch?
Sowieso niet akkoord gaan met het moederbord, de punten die ik noemde lijken me overduidelijk.
Verder ben je akkoord gegaan met hetgene wat erin zat, dus lijkt me niet helemaal reeel om te verwachten dat ze een TV-kaart en kaartlezer etc... gaan teruggenemen(of bedoel je dat ze die spullen mogen hebben ?)

• DHerbig
@teamikke: Voor een systeem met minderwaardige componenten was 980 euro inderdaad teveel. Maar ik ging er vanuit dat computerboeren het beste leveren wat ze kunnen. Als je in forums leest die kritiek op bijv. Dell leveren, wordt altijd door mensen gezegd: Ga dan naar je lokale computerboer en die weet je precies de PC te geven die je wenst. Nou, dit is mijn zesde PC (1x Sligro, 2x Aldi, 1xDell en 1xMediaMarkt) en ik heb nog nooit zo'n ellende gehad. Ik ben gewoon te goed van vertrouwen geweest.

@mad-dog: Inderdaad hoeven ze die spullen niet terug te nemen, maar ik zie het als een handeltje: Zij krijgen spullen terug en 35 euro, dus ze worden er in ieder geval niet slechter op. Maar we kunnen de optelsom nog variëren; ik hoef niet per se een DVD-player erbij. Dan is 't verschil 55 euro en als ik de TV-kaart en de kaartlezer erin laat zitten, is de uitkomst 5 euro in 't voordeel van de winkel.
Hebben ze toch nog wat verdiend aan deze hele ellende... >:)

Verwijderd

DHerbig schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:30:
@teamikke: Voor een systeem met minderwaardige componenten was 980 euro inderdaad teveel. Maar ik ging er vanuit dat computerboeren het beste leveren wat ze kunnen. Als je in forums leest die kritiek op bijv. Dell leveren, wordt altijd door mensen gezegd: Ga dan naar je lokale computerboer en die weet je precies de PC te geven die je wenst. Nou, dit is mijn zesde PC (1x Sligro, 2x Aldi, 1xDell en 1xMediaMarkt) en ik heb nog nooit zo'n ellende gehad. Ik ben gewoon te goed van vertrouwen geweest.
Misschien een goede tip voor mensen die niet geheel de hardware kennis hebben, voordat je een nieuw systeem besteld verdiep je eens in de materie van bijpassende chipsets en cpu's. Een tweaker koopt geen kant en hapklare PC's van Dell, Medion etc...

Maar dat terzijde, voor dat bedrag van € 900,- had ik toch verwacht dat ze een moederbord met een courante chipset hadden geleverd, b.v. een MSI P965 Neo-F. Dit bord moet toch makkelijk in een low end systeem kunnen worden gezet, tenminste los kost dat bord gemiddeld € 98,- :Y)

Verwijderd

plaatselijke computerboer + leuke aanbieding = meestal goedkope kast en ditto voeding :)

Verwijderd

oh jah... als het nog kan.. hele zooi terugbrengen. en lekker zelf samenstellen..
http://azerty.nl/overig/forum/showthread.php?t=2325

hier bijv. kun je een hoop topic lezen over systemen <1000 euro..

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:26:
plaatselijke computerboer + leuke aanbieding = meestal goedkope kast en ditto voeding :)
plaatselijke computerboer = (meestal) teveel betalen + geen a-merk componenten die altijd gelijk werken.

jammer genoeg.... Gewoon uit interesse, waar heb je het systeem gekocht?

• DHerbig
-ErikE- schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:30:
jammer genoeg.... Gewoon uit interesse, waar heb je het systeem gekocht?
Bij AUVA in Winschoten. Ik hoop inderdaad ook dat alles teruggedraaid kan worden, en 't zelf samenstellen van een nieuwe PC trekt me sinds vanmiddag meer, nu ik me er een beetje in verdiept heb. Ik dacht altijd dat zoiets veel te ingewikkeld voor me zou zijn..... ben een beetje blond... ;)

Verwijderd

DHerbig schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:38:
[...]
Bij AUVA in Winschoten. Ik hoop inderdaad ook dat alles teruggedraaid kan worden, en 't zelf samenstellen van een nieuwe PC trekt me sinds vanmiddag meer, nu ik me er een beetje in verdiept heb. Ik dacht altijd dat zoiets veel te ingewikkeld voor me zou zijn..... ben een beetje blond... ;)
beetje stoere taal, moet lukken.. beetje blah blah over afkoeltermijn.. en een ingebrekstelling als ze niet mee willen werken :)
voor de locale pc boer is 1 pc retour natuurlijk veel lastiger (kwa kosten) dan bij een grote zaak...

Ingewikkeld? je kan overal voor een paar 10tjes assemblage meebestellen,... dan krijg je je pc netjes in 1 geheel thuis, getest en wel.. (als t goed is :) )

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22
lol..
Wist niet dat ze ook nog daadwerkelijk wat verkochten daar bij Auva..
Maar ik zou als ik jouw was gewoon lekker mijn centjes terugvragen...is veel verstandiger.

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

[...]
OMG. € 980 voor die klote onderdelen daar.Terwijl ik daar wel goedkoop aan m'n OKI C5600n laserprinter kon komen ( € 45 onder adviesprijs). Ik hoop voor jou dat je je geld terug kunt krijgen.
Bestel dan maar een paar losse A-merk onderdelen bij een fatsoenlijke webshop kom ik de boel wel even inelkaar zetten voor een kratje bier :P (mag je niet bezuinigen op je behuizing en voeding)

Het lijkt me dat je voor dat bedrag toch een heel redelijk PCtje inelkaar moet kunnen zetten. In elk geval een stuk beter als wat je nu hebt. Helemaal als je voor een laaggeclockte Athlon gaat.

Misschien tot ziens ;)

<edit> Dat systeem in die link van Vormpie is echt al een stuk beter uitgebalanceerd echter zonder OS<edit>

[ Voor 5% gewijzigd door Copycat op 06-02-2007 19:50 ]

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 16:24
Ben erg benieuwd naar de uitkomst. Deze blijf ik volgen.

• DHerbig
Copycat schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:46:
Ik hoop voor jou dat je je geld terug kunt krijgen.
Bestel dan maar een paar losse A-merk onderdelen bij een fatsoenlijke webshop kom ik de boel wel even inelkaar zetten voor een kratje bier :P (mag je niet bezuinigen op je behuizing en voeding)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

[...]
nou woon ik in Heiligerlee, en ik raad je DigiPunt in Veendam aan, een winkel waar ze verstand van pc's hebbben, altijd a producten leveren, en nooit moeilijk doen

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 09:03
Weer een typisch voobeeld van klanten aantrekken die enkel maar kijken naar de processor, de grootte van het geheugen, de grootte van de hdd en de grootte van het geheugen op de videokaart. Je hebt je voor 980 euro laten afzetten. Een minderwaardig mobo en waarschijnlijk een minderwaardige voeding (het aantal Watt bepaald niet de kwaliteit van een voeding) zijn hoogstwaarschijnlijk de bron van dit alles.

ik ben ook benieuwd hoe dit verhaal verdergaat

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Tip, kijk eens naar de best buy guide. reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2007
Een prima core duo systeem voor minder dan 1000 euro (als je de monitor er vanaf haalt).
Dit kan elke pc shop voor je samenstellen voor zo ongeveer 1000 euro inclusief assemblage.

Verwijderd

Mee eens :) , dat moet mogelijk om een C2D systeem samen te stellen met een courante chipset voor een niet al te hoge prijs.

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
DHerbig schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 04:10:
Ik heb net even op Kieskeurig gekeken naar de prijzen van die moederborden, en die zijn helemaal niet zo duur! Dus waarom deze winkel daarop nog een tientje wil besparen. Die Conroe heeft zelfs PCI-Express! Dat viel me bij deze nieuwe PC achteraf ook wel tegen; ik heb 2 jaar geleden een Dell gekocht die al PCI-Express had, en ik dacht dat dat inmiddels overal wel op zou zitten. Maar nee, ik kan alleen AGP-kaarten erop zetten. En toen ik daar iets over zei, deden ze heel vaag over "ja dan moet er een ander moederbord op en dat gaat niet zo makkelijk etc.etc.".
1 advies van mij: Blijf weg bij die winkel! Moeilijk doen over PCI Express terwijl AGP zowat dood is dat kan gewoon niet imo.

En idd ik denk niet dat dat mobo de C2D goed ondersteunt.

Edit: 980 EURO! Pure oplichterij dat systeem is net de helft waard :S

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch_Razor op 06-02-2007 22:06 ]

• DHerbig
Ik ben jullie echt niet vergeten, maar kan nog geen update geven omdat de baas van AUVA het vertikt om me terug te bellen. Ik bel zelf geregeld, maar hij is er nooit. Vanmiddag vertelde een van de jongens me wel dat ze bij het testen met die Quickpar-opdracht die nog op schijf stond, inderdaad een vastloper kregen, maar nadat ze een geheugen hadden vervangen, kon hij dat wel.
Nou da's mooi, maar daarmee is mijn vertrouwen in deze PC nog niet terug, dus ik wacht nog weer verder op bericht van de baas.... :X

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:20

MeNTaL_TO

The future is not set

DHerbig schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:01:
Ik ben jullie echt niet vergeten, maar kan nog geen update geven omdat de baas van AUVA het vertikt om me terug te bellen. Ik bel zelf geregeld, maar hij is er nooit. Vanmiddag vertelde een van de jongens me wel dat ze bij het testen met die Quickpar-opdracht die nog op schijf stond, inderdaad een vastloper kregen, maar nadat ze een geheugen hadden vervangen, kon hij dat wel.
Nou da's mooi, maar daarmee is mijn vertrouwen in deze PC nog niet terug, dus ik wacht nog weer verder op bericht van de baas.... :X
Denk dat je beter gewoon een tijdje in de winkel kan wachten, want ik heb zo'n vermoeden dat die baas je gewoon niet gaat terug bellen. Kunnen ze niet doorschakelen naar zijn mobiel ofzo?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• DHerbig
MeNTaL_TO schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:18:
[...]

Denk dat je beter gewoon een tijdje in de winkel kan wachten, want ik heb zo'n vermoeden dat die baas je gewoon niet gaat terug bellen. Kunnen ze niet doorschakelen naar zijn mobiel ofzo?
Misschien moet ik dat doen. Volgens de laatste jongen die ik sprak moet hij er morgenmiddag zijn. Als hij dan om 13.00 uur "er nog niet is", kan ik er een uurtje later wel heenrijden.

• -ErikE-
  • Laatst online: 08-05 14:19
DHerbig schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:22:
[...]

Misschien moet ik dat doen. Volgens de laatste jongen die ik sprak moet hij er morgenmiddag zijn. Als hij dan om 13.00 uur "er nog niet is", kan ik er een uurtje later wel heenrijden.
zorg dat je dit echt wel snel doet, anders drukt die 'baas' het over de termijn van garantie heen en sta jij mooi met je pc die zo-nu-en-dan werkt. Van dat soort mensen gaan m`n haren recht overeind staan |:( Succes ermee en ik hoop dat het goed komt :)

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

-ErikE- schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:40:
[...]

zorg dat je dit echt wel snel doet, anders drukt die 'baas' het over de termijn van garantie heen en sta jij mooi met je pc die zo-nu-en-dan werkt. Van dat soort mensen gaan m`n haren recht overeind staan |:( Succes ermee en ik hoop dat het goed komt :)
Nou, dat gaat niet zomaar, je hebt de klachten duidelijk vermeld en ze zijn ervan op de hoogte, dan gaat het verlopen van het termijn niet meer op (zou wel mooi zijn, ja hij ligt hier ter reparatie sinds 1 dag na aankoop, maar inmiddels zijn we een jaar verder en dan is de garantie verlopen).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• DHerbig
Om 13.00 uur gebeld: baas niet aanwezig, maar zou er om 15.00 uur zijn. Dus ik om 15.15 in de auto en erheen, brood mee, maar zowaar: hij was er! Zijn verhaal: Er was een geheugenstripje stuk, vervangen, en alles werkt nu prima. En jawel, ze hadden de PC echt wel goed getest, maar zoiets kan bij 't transport gebeuren. Hij had 't veel te druk gehad om mij dit te zelf vertellen en dit delegeren aan ander personeel, ging niet. Ik moest hem maar meenemen, klaar, af. Toen heb ik mad-dog's informatie in de strijd gegooid. Daar was hij 't totaal niet mee eens. Jullie op Tweakers weten er niets van, jullie zijn freaks die alleen maar verstand hebben van met minimale middelen 't maximum te willen bereiken. Maar hij was onmiddellijk bereid om er een ander moederbord in te zetten en liet hem gelijk bestellen (wordt vandaag nog naar hun opgestuurd). Dus ik krijg de Asrock Conroe 945G-DVI, met uiteraard andere geheugenstripjes. Dat ik geen videokaart meer wilde werd me ten sterkste ontraden, die heb ik echt nodig. Nou die kan ik er dan altijd nog in (laten) zetten, alleen koop ik hem uiteraard niet bij hun.... :N

Nog wel even een vraagje daarover:
Als ik met m'n huidige Dell-PC de nVidia-kaart uitschakel, heb ik zwaar beroerd beeld omdat ik dan de Hz niet hoger dan 60 kan zetten (heb een Samsung SyncMaster 957p CRT scherm). Hopelijk is dat met die Asrock Conroe 945G-DVI anders?
Ik ben wel van plan een TFT-scherm te gaan kopen (de Samsung 226BW), en in iemand's review van de Asrock Conroe 945G-DVI stond dat deze prima werkt met een 22" TFT-scherm, dus dat is geen probleem. Maar die Samsung-TFT is nog steeds niet voorradig bij de internet-shops, dus als ik de nieuwe PC zolang op de CRT moet zetten, gaat dat lukken?

• bennovb
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-02 15:46

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

veel lokale pc boeren doen echt wel hun best om je te helpen
en zo te horen ook in dit geval, gezien de service vanmiddag
toen ik de prijs las vond ik het op het eerste gezicht ook veel, maar....
dat had jij ook zelf kunnen uitzoeken of hier om hulp vragen

maar als je meer zekerheid wilt dan doe je er goed aan jezelf
vooraf goed te informeren ipv achteraf bezwaar maken
denk aan fora, pricewatch, best buy guides, reviews etc.

uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk, en gekocht is gekocht
nu zul je in overleg met de winkel moeten proberen er het beste van te maken

btw de grote boeren als Dell/HP/Acer leveren zeker gezien de prijs goed spul
alleen probeer daar maar eens "even langs te wippen", vergeet dat maar
dat betekent meestal eerst bellen, wachten, testen, wachten en dan ben je je
pc een paar dagen kwijt en nog maar afwachten wat je terugkrijgt

en daar ligt nou juist de kracht van de lokale boer, zeker voor 'blondjes'

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

• DHerbig
@B3NNO, Bedankt voor de les, alleen vertel je me niets nieuws (lees hierboven). Als de PC niet tot 4x toe stuk was gebleken, had ik nooit gemerkt dat er iets aan mankeerde.

[ Voor 17% gewijzigd door DHerbig op 09-02-2007 18:23 ]

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Laat je het nog wel even weten als ie straks fatsoenlijk presteert :)

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• DHerbig
@Copycat: Okido! :)

Overigens over die vraag over de CRT-monitor op het 945G-mobo (ik leer de lingo al ;) ), ben ik zelf al wat huiswerk aan 't doen via Google.
Zo te zien heeft 'ie een onboard Intel GMA950 graphics chip, en daarvan zeggen de specs "2048x1536 at 75 Hz maximum resolution", dus is 't antwoord: Ja, geen probleem.

Als ik over een jaar of twee weer een nieuwe PC wil hebben, ga ik beslist overwegen hem zelf samen te (laten) stellen. Lijkt me best leuk. En in de tussentijd ga ik proberen meer daarover te leren via dit forum en tijdschriften en zo. Wie weet schuilt er nog wel een klein tweakertje in me.... :+

Aan alle Tweakers die me in dit topic hebben geholpen, hartstikke bedankt, en hopelijk volgt er nu alleen nog maar een positief berichtje!! :>

• mad-dog
Mooie kerel die baas, ware het niet dat ik 5 jaar lang hoofd-TD ben geweest in een computerzaak, maar ben daarbij ook nog een liefhebber. Zwak excuus btw. Tweakers weten over het algemeen meer dan de meeste prutsers in een PC-winkel

Succes in ieder geval en ga er vanuit dat het met nieuwe bord beter gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 09-02-2007 21:02 ]

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

mad-dog schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 21:00:
Mooie kerel die baas, ware het niet dat ik 5 jaar lang hoofd-TD ben geweest in een computerzaak, maar ben daarbij ook nog een liefhebber. Zwak excuus btw. Tweakers weten over het algemeen meer dan de meeste prutsers in een PC-winkel

Succes in ieder geval en ga er vanuit dat het met nieuwe bord beter gaat.
Er zijn er wel met goede verkopers (zeg maar de tweakers met een bijbaantje), maar de fulltime medewerkers heb ik meestal geen hoge pet van op (gelukkig scheelt dat ook weer per winkel), maar om ze nu allemaal prutser te gaan noemen gaat mij te ver.
Dat de baas in dit geval weer zo afgeeft op ons geeft alleen zijn eigen onvermogen aan (oftewel, hij wist nu dat hij de TS niet meer kon overbluffen).

• mad-dog
Ben benieuwd hoe het er mee staat :)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:07:
[...]

nou woon ik in Heiligerlee, en ik raad je DigiPunt in Veendam aan, een winkel waar ze verstand van pc's hebbben, altijd a producten leveren, en nooit moeilijk doen
DigiPunt is leuk maar duur ;) Ga naar MoG :) Veel goedkoper. Er werken maar 2 mensen en het is een klein winkeltje maar ze hebben alle nieuwe zooi en ze hebben er beide ontzettend veel verstand van. Hij houdt het ook dagelijks in de gaten en heeft een goedlopend reparatiebedrijf :) Haal vaak onderdelen die ik snel nodig heb daar weg omdat het goedkoop is,vlakbij en altijd A-merken :)

* TEAMIKKE woont in Wildervank zo'n 20 huizen ernaast ;)

Verwijderd

DigiPunt en mog hebben zo'n beetje dezelfde prijzen, dus dat maakt weinig uit. ik zal maar niet gaan kijken bij staal computers want die is pas echt duur

maar zo heeft ieder zijn eigen bedrijf waar hij loopt, en waar hij het vind dat hij prettig word word geholpen :*)

• DHerbig
Vanmiddag heb ik de PC weer opgehaald. 's Ochtends eerst nog telefonisch contact met de jongen die 't bord zou inbouwen over de vraag of er nog bestanden bewaard moesten worden. Toen heb ik dat probleempje met de DVD-brander nog aangehaald, en hij zei dat hij er een andere in zou zetten. Dat is een AOpen geworden, ik denk de DW1812P. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik ben nu alleen maar bezig met testen: eerst voor beide schijven chkdsk gedraaid, vannacht wil ik memtest86 laten lopen, en nu ben ik nog een beetje aan 't zoeken naar handige programma'tje die ik kan gebruiken, zodat ik zeker weet dat alles goed loopt voordat ik al m'n software e.d. voor de zoveelste keer ga installeren. Ik wil ook 3dmark06 gaan doen, ondanks dat ik geen grafische kaart heb, maar die test zo te zien nog wel meer dingen.
Dus morgen schrijf ik nog een nader berichtje over de resultaten van deze tests (voor zover ik wijs word uit de resultaten.... :/ ).

SuperPi was 31 seconden (1M).
WPrime was 46,28 sec (32M).

Verwijderd

Denk dat 3dmark draaien weinig zin zal hebben.... :)

• DHerbig
3DMark®06 is the worldwide standard in advanced 3D game performance benchmarking. A fundamental tool for every company in the PC industry as well as PC users and gamers, 3DMark06 uses advanced real-time 3D game workloads to measure PC performance using a suite of DirectX 9 3D graphics tests, CPU tests, and 3D feature tests. 3DMark06 tests include all new HDR/SM3.0 graphics tests, SM2.0 graphics tests, AI and physics driven single and multiple cores or processor CPU tests and a collection of comprehensive feature tests to reliably measure next generation gaming performance today.

Hij doet zo te zien toch veel meer?

Maar goed, hier is een lijstje van de sensoren uit Everest. Die zijn voor mij heel interessant omdat mijn oude PC's GPU veel te heet wordt. Dat heeft misschien met stof te maken, maar ik durf hem niet uit te spuiten zolang ik geen goeie "reserve"-PC heb.

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/everestsensorseerstedag.jpg

Ziet dit er goed uit?

• mad-dog
Je kunt beter gewoon 3DMark03 of 05 draaien :)
De Burnin Wizard van SiSoft Sandra is ook wel een zware test

• DHerbig
Oké, Mad-dog. Ik ga ernaar op zoek! :)

• Da_maniaC
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Nou, bij mijn bedrijf had je voor die 980 euro een Asus moederbord gehad en een 7600GS/GT.
En dan staan wij hier in de regio bekend als een dure zaak die wel kwaliteit levert.

We krijgen de laatste tijd steeds meer te horen dat we goedkoop zijn etc etc.

En ik hoor regelmatig mensen die terug moeten naar de winkel met hun nieuwe PC.
(Ik let er ook pas op sinds ik bij dit bedrijf werk).

Zelf heb ik na bijna 3 jaar nog steeds een aflever percentage van 100% op nieuwe systemen.
(Er is zelfs nog niet één reparatie terug geweest van een pc die door mij is gebouwd, geinstalleerd en getest/gechecked).

Getest en gechecked ja.... dat doen wij met alle nieuwe systemen voordat ze de deur uitgaan.

Ik vind de verhalen wel altijd prachtig om te horen. (Niet de ellende, maar de slechte kwaliteit van de bedrijven).

[Edit]

Ik weet niet of Everest er naast zit, maar 13.07 volt is wel erg hoog voor een 12 volt lijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 13-02-2007 22:25 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• mad-dog
DJ_The_SP schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:23:

Zelf heb ik na bijna 3 jaar nog steeds een aflever percentage van 100% op nieuwe systemen.
(Er is zelfs nog niet één reparatie terug geweest van een pc die door mij is gebouwd, geinstalleerd en getest/gechecked).
Dat is ook niet meer dan geluk. Er kan altijd wel iets kapot gaan, daar doe je helemaal niks aan

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 21:51
Draai anders TAT voor een half uurtje (kan je beide cores voor 100% belasten), dan weet je in ieder geval dat er met cpustressing niks mis gaat.

url: http://www.techpowerup.com/downloads/392a/tat.exe

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
DJ doet me echt aan die reclame denken, zo'n pc winkel "testen?....... hoezo testen?" :P

• DHerbig
@DJ_The_SP, ik heb TAT net aangezet. Taakbeheer geeft inderdaad 100%, spannend!

Ik ben net even in de BIOS wezen kijken en daar staat dit:
Vcore : 1.304
+3.30V : 3.440V
+5.00V : 5.136V
+12.00V : 12.408
Is dit verontrustend?

Ik ging in de BIOS omdat SiSoft Sandra iets zei over dat SMART niet ingeschakeld zou zijn, maar ik kan 't nergens vinden. Ik heb de hele Burnin Wizard van SiSoft Sandra doorgelopen en kreeg in 't rapportje heel teleurstellend alleen maar twee temperatuuroverzichtjes. Hij scheen ook de tweede schijf niet te kunnen vinden. Programma is denk ik te moeilijk voor mij.

TAT loopt nog steeds; de processortemperaturen zitten rond de 57 oC. Maar dit is een leuk programma'tje! Bij die vorige PC bevroor alles gelijk bij 50% CPU.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
SMART heeft te maken met de hardeschijf

Het woord S.M.A.R.T. staat voor Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology. Het is een bios functie (je kunt het in je bios aan- of uitzetten, opstarten duurt iets langer.) wat bij het starten van je computer je harddisk controleert op mogelijke fouten of problemen. Er wordt bijv. gelet op spin up time, CRC errors, read /write errors, temperatuur etc. Mocht er een probleem geconstateerd worden dan zul je hiervan op de hoogte gebracht worden (bijv.:bij het starten van je pc.) zodat je op tijd actie kunt ondernemen (bijv. het maken van een backup).

Even gejat uit een ander topic hier.

• DHerbig
Maar ik kan de SMART-optie niet vinden in de BIOS.

Op deze pagina staan plaatjes van m'n BIOS:
http://www.legitreviews.com/article/419/4/

Daar staan ook die Vcore-etc-settings, en daar staan dezelfde getallen, dus dat zal wel goed zijn, dan, denk ik.

Verwijderd

DHerbig schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 03:42:
Ik heb sinds zaterdag een nieuwe PC:
CPU Type: Core2duo E6300, 1866 MHz
Moederbordnaam: ASRock 775i65G
Moederbordchipset: Intel Springdale-G i865G
Systeemgeheugen: 2048 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Videokaart: ATI Radeon 9550 (256 MB) (AGP)
1e Harde schijf: ST3320620AS (320 GB, 7200 RPM, SATA-II)
2e Harde schijf: Maxtor 6V200E0 (200 GB, 7200 RPM, SATA-II)
OS = Windows Media Center Edition 2005

Alle tips en raadgevingen zijn uiterst welkom!
Deze moeder bord kan helemaal deze CPU aan.

775* Pentium Extreme 965 3.73 GHz 1066MHz 4MB Presler P1.20
775* Pentium Extreme 955 3.46GHz 1066MHz 4MB Presler All
775 Pentium Extreme 840EE 3.20GHz 800MHz 2MB Smithfield All
775 Pentium Extreme 840EE(B0) 3.20GHz 800MHz 2MB Smithfield All
775 Pentium D 960(C1) 3.6 GHz 800MHz 4MB Presler P1.10
775 Pentium D 950 3.4GHz 800MHz 4MB Presler All
775 Pentium D 950(C1) 3.40 GHz 800MHz 4MB Presler P1.10
775 Pentium D 945 3.4 GHz 800MHz 4MB Presler P1.10
775 Pentium D 940 3.2GHz 800MHz 4MB Presler All
775 Pentium D 940(C1) 3.20 GHz 800MHz 4MB Presler P1.10
775 Pentium D 930 3.0GHz 800MHz 4MB Presler All
775 Pentium D 930(C1) 3.00 GHz 800MHz 4MB Presler P1.10
775 Pentium D 925 3.0 GHz 800MHz 4MB Presler P1.10
775 Pentium D 920 2.8G 800MHz 4MB Presler All
775 Pentium D 915 2.8 GHz 800MHz 4MB Presler

Deze rijtje komt een beetje vreemd over, maar deze bordje gaat maar tot de 900 serie.
Kijk maar naar asrock.nl, heb ik ook net gedaan.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Kijk ff op pg 33-35 van http://www.asrock.com/manual/ConRoe945G-DVI.pdf over IDE settings
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:45:
[...]
Deze moeder bord kan helemaal deze CPU aan.
[...]
Als je nu het hele topic gelezen had, wist je dat is een conroe 945G DVI gekregen heeft ;)

[ Voor 59% gewijzigd door SpamLame op 13-02-2007 23:50 ]

• DHerbig
@SpamLame: dat is een mooi boekje. Ik had er wel een Installatiegidsje bijgekregen, maar daar staat heel weinig in. En zowaar, met grote letters S.M.A.R.T.! Dus ik ga weer even naar de BIOS, maar eerst wil ik de score van 3DMark05 even melden. Die zal wel lachwekkend laag zijn, aangezien ik geen grafische kaart heb, maar ik ben al lang blij dat de PC er niet op vastgelopen is.

Game Tests 3DMark Score: 499
CPU Tests CPU Score: 3657.

Verwijderd

DHerbig schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:56:
@SpamLame: dat is een mooi boekje. Ik had er wel een Installatiegidsje bijgekregen, maar daar staat heel weinig in. En zowaar, met grote letters S.M.A.R.T.! Dus ik ga weer even naar de BIOS, maar eerst wil ik de score van 3DMark05 even melden. Die zal wel lachwekkend laag zijn, aangezien ik geen grafische kaart heb, maar ik ben al lang blij dat de PC er niet op vastgelopen is.

Game Tests 3DMark Score: 499
CPU Tests CPU Score: 3657.
Even iets anders ga naar PC dokter Jan in Beerta.

Een heel tof manneke en niet duur.

• DHerbig
@Antwan46, dank je! Maar ik hoop eigenlijk dat m'n PC nu geen dokter meer nodig heeft... :)

Verwijderd

DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:07:
@Antwan46, dank je! Maar ik hoop eigenlijk dat m'n PC nu geen dokter meer nodig heeft... :)
Nee joh zo heet die winkel waar je bijna alles kopen.

• DHerbig
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:09:
Nee joh zo heet die winkel waar je bijna alles kopen.
Oeps O+

• DHerbig
Ik begrijp SiSoft Sandra nu wat beter. Hij waarschuwt nu eigenlijk alleen nog voor dat hoge Voltage:

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/XP-SiSoftSandravoltgegevens.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/XP-SiSoftSandrawarning.jpg

Is dit iets wat ik nu zelf in het BIOS moet wijzigen?

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:23
DHerbig schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 17:14:
Toen heb ik mad-dog's informatie in de strijd gegooid. Daar was hij 't totaal niet mee eens. Jullie op Tweakers weten er niets van, jullie zijn freaks die alleen maar verstand hebben van met minimale middelen 't maximum te willen bereiken. Maar hij was onmiddellijk bereid om er een ander moederbord in te zetten en liet hem gelijk bestellen (wordt vandaag nog naar hun opgestuurd). Dus ik krijg de Asrock Conroe 945G-DVI, met uiteraard andere geheugenstripjes. Dat ik geen videokaart meer wilde werd me ten sterkste ontraden, die heb ik echt nodig. Nou die kan ik er dan altijd nog in (laten) zetten, alleen koop ik hem uiteraard niet bij hun.... :N
Wat een grapjas :/ Bah. Hier krijg ik nu echt kotsneigingen van. :r Met minimale middelen? Sorry hoor, maar hij bouwt zelf computers met Asrock moederborden (lees budget). En dan ook nog eens veeel te veel gaan betalen. Maxtor is ook al niet zo heel fantastisch, en ik heb zo een gevoel dat die kasten en voedingen ook niet echt super zijn. En dan maar zeggen dat de mensen op Tweakers.net er niets vanaf af weten en een stelletje rare gasten zijn.. Bah.. Vandaar dat ik van plaatselijke computerwinkels meestal niets moet hebben. Ik krijg er gewoon rillingen van.. Brrr.. -O-

[ Voor 58% gewijzigd door Steephh op 14-02-2007 01:10 ]

_@/'

• DHerbig
Ironisch, nietwaar? Ik heb hem er ook op aangesproken dat hij componenten in zijn computerconfiguratie gebruikte die nog nèt gingen. Dat gaf hij ruiterlijk toe: hij moest aan zijn winstmarge denken. Wat dat betreft is 't een eerlijke bedrieger.... ;(

• Steephh
Heb je hem gewezen op het feit dat vergelijkpare pc winkels meestal wél A-merken gebruiken en dan ongeveer dezelfde prijzen hanteren?

Als ik jouw was zou ik als je toch weer terug moet toch je geld gaan terugvragen. Het slaat gewoon nergens op zoals je wordt behandeld en ook de prijs is erg hoog (alleen is dat geen punt wat je kan opvoeren, mja, misschien in combinatie met andere punten kan je het meenemen). Maar andere mensen beschuldigen en het dan zelf toch doen (maximale uit het minimale), want dat doet hij zelf eigenlijk precies hetzelfde. Voor 900 euro kan je een veel beter systeem samenstellen met bijna allemaal A-merken. Dus wat dat betreft.. Ik zou het zoveel mogelijk proberen en anders proberen te dreigen met bijvoorbeeld de kantonrechter. Je verwacht een splinternieuw systeem en je krijgt oude rommel tegen een te hoge prijs. Als je straks een paar jaar met die pc moet doen en je ergert je overal aan kan je beter zorgen dat je het nu goed regelt, dan heb je daar de komende paar jaar plezier van. :)

Owja, zat bij dit systeem trouwens ook een monitor?

_@/'

• DHerbig
De verkoper is op dat gebied niet voor rede vatbaar. Hij ontkent dat het ouwe rommel is en ontkent dat het geen A-merken zijn. |:( Ik heb er een hard hoofd in dat ik de koop nog zal kunnen terugdraaien. Per slot van rekening ben ik zelf zo dom geweest om akkoord te gaan met deze PC. Ik had een te hoge pet op van de lokale computerboer. Alleen als er nu weer een gebrek zal blijken en de PC voor de zoveelste maal gerepareerd moet worden, kan ik beweren dat hij zijn kans om zijn fout in natura te herstellen verkeken heeft. Maar inmiddels zit er al een beter moederbord in en beter geheugen en een andere DVD-brander, dus de kans op gebreken wordt steeds kleiner. Daarom ben ik hem nu ook zo zwaar aan 't testen.

Maar als alles straks normaal draait, kan ik er wel een paar jaar mee leven, verwacht ik. 't Echt zware werk, videobewerken, wil ik intussen blijven doen met m'n oude Dell. En voor de volgende keer heb ik m'n lesje duidelijk geleerd: goed opletten wat er allemaal precies in de kast zit en of dat goed spul is.

Overigens wil ik ook geen Dell meer. 't Is wel een goeie PC, maar programma's als SiSoft Sandra, Everest en Speedfan heb je weinig aan omdat Dell geen leesbare sensoren heeft.

Bij deze nieuwe PC zat geen monitor. Ik heb m'n oog laten vallen op de Samsung 226BW :9 , en die ga ik waarschijnlijk via een internetwinkel kopen.

Verwijderd

Ik geef mijn klanten het advies om als ze even een pc willen, beter naar de alternate kunnen gaan.

Laats heb ik voor mijn eigen bedrijfje een upgrade aan mijn eigen pc gedaan.

Ik zit/zat zelf ook op AGP en DDR. Eigenlijk is het helemaal een nieuwe pc, behalve de HDD's die heb ik overgezet....en draaien in SATA2-300, in RAID 5 (3 stuks). Draait wel rap.

Ik heb nu een Intel 965 mainboard, dus geen asus o.i.d..129 euries.
En ik heb er een Intel Core 2 Dua E6600 ingezet. Deze was het duurtst...315 ofzo iets
Kast + voeding van 480 watt (en 2 x 18 a) waren er ook al voor 100.
1 gb ddr2 800 gekocht, wat eigenlijk niet hoefde, want ik volgde een advies. 129 euro
(ik zag zelf even niet meer de bomen door het bos, maar zulk snel geheugen heeft alleen nut als ik hem zou overclocken, en dat kan dus niet met een standaard intel board.)
Ik heb ook een XFX7900 GT erbij gekocht, omdat ik ook een leuk videokaartje wilde.

Al met al was ik zonder hdd, en fdd iets van 923 euro kwijt, inclusief btw that is.

Dat je een AGP systeem koopt voor 900 euro, vind ik bizar. Qua onderdelen is het amper 500 euro.

En het andere commentaar is ook zeker waar : 865 chipset is ook voor socket 478 en 800 Mhz bus.
De fabrikant levert het buiten de specs....dus tja, problemen genoeg.

Suc6

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 01:49 ]

• DHerbig
De winkelier ontkende trouwens ook dat AGP zo goed als dood is.
Nou ja, 't is gebeurd, en wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten.

Zopas wilde ik memtest gaan draaien en schrok me rot. Het stond op een bootable disk, dus schijfje in drive en PC opstarten. Maar ik kreeg helemaal geen beeld meer. Zou dat bij memtest horen? Wel vreemd, dus PC maar gereset. Nog steeds geen beeld. Hellup, wat is er nu weer kapot. Dus toen allebei m'n PC's uitgezet en monitors geswitched. (Kun je eigenlijk zonder gevaar de monitorstekkers verwisselen terwijl de PC's nog aanstaan?). En op de oude monitor had ik wèl beeld. Toen weer alles omgewisseld, en alles was weer goed... 8)7 Maar die memtest laat ik maar schieten. Brrrr.

Nu moet ik alleen nog oplossen hoe ik die 13 Volt terug kan brengen naar 12 Volt, en dan is volgens mij alles in orde. Ik heb al wat zitten zoeken via Google naar underclocken: is dat de weg?

Maar eerst is 't bedtijd. :Z Bedankt voor alle hulp tot zover. _/-\o_ Welterusten. :w

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:01
vertrouw niet teveel op de metingen in Sisoft Sandra. Ik zag het bij jou ook al bij de core-voltage. Bij mijn systeem (Asus P5B Deluxe, C2D E6600) zegt Sisoft Sandra dat mijn core-voltage op 2,4 volt staat. In mijn bios staat toch echt 1,2 volt. Ik denk dat er een bug zit in sandra (voltage maal aantal cores misschien?), want met 2,4 volt was mijn CPU natuurlijk al lang dood geweest

• DHerbig
Brrr, ingewikkeld allemaal. Ik heb net van alles in de FAQ over overklokken zitten lezen, en zolang 't niet allemaal te heet wordt, of je vastlopers krijgt, schijnt 't voor zover ik begrepen heb, niet zo ernstig te zijn. Hoop ik.... ;)

Wat me wel opviel op die plaatjes die mensen uploaden van CPU-Z dat daar in de Memory-tab bij Channels # staat: Dual, en bij mij staat er Single.

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/XP-cpu-z.jpg

Ik las dat: Handig voor dual-channel moederbordbezitters is dat CPU-Z aangeeft of uw geheugenstaafjes wel degelijk in dual-channel modus worden aangesproken.
En die Asrock Conroe945G-DVI is volgens de specs dual-channel. Is hier iets fout?

• JeroenTheStig
heb je twee geheugenrepen van dezelfde grootte, dezelfde timing en dezelfde merk (al is dat laatste niet absoluut noodzakelijk, maar zeker wel aanbevolen)? Zo ja, zitten ze in de juiste geheugenbanken? In je documentatie kun je vinden waar je de twee repen in moet drukken om dualchannel te draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenTheStig op 14-02-2007 13:45 ]

• DHerbig
Ik heb de PC nog niet opengehad. Als je 't niet erg vindt, post ik eerst even 't lijstje wat SSSandra geeft bij "Mainboard". Daar staat van alles over 't geheugen. Misschien ontdek je daaruit dat iets niet goed is?

System Mainboard Properties
Removable : No
Replaceable : Yes
Hot Swap : No

System Memory Controller
Error Correction Capability : None
Number of Memory Slots : 4
Maximum Installable Memory : 4GB
BANK0 - DIMM0 : Manufacturer0 PartNum0 SerNum0 AssetTagNum0 DIMM Synchronous SDRAM 1GB/64
BANK1 - DIMM1 : Manufacturer1 PartNum1 SerNum1 AssetTagNum1 DIMM Synchronous SDRAM 1GB/64
BANK2 - DIMM2 : Empty
BANK3 - DIMM3 : Empty

Chipset 1
Model : ASRock Inc 82945G Processor to I/O Controller
Bus(es) : PCI PCIe IMB USB i2c/SMBus
Front Side Bus Speed : 4x 266MHz (1064MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 4x 267MHz / 4x 167MHz
Width : 64-bit
IO Queue Depth : 12 request(s)

Chipset 1 Hub Interface
Type : DMI (Direct Media Interface)
Version : 1.00
Number of Ports : 4
In/Out Width : 4-bit / 4-bit
Multiplier : 3/1x
Speed : 1x 100MHz (100MHz data rate)

Logical/Chipset 1 Memory Banks
Bank 0 : 512MB DDR2-SDRAM 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS) CR1
Bank 1 : 512MB DDR2-SDRAM 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS) CR1
Bank 2 : 512MB DDR2-SDRAM 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS) CR1
Bank 3 : 512MB DDR2-SDRAM 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS) CR1
Shared Memory : 8MB
Channels : 1
Speed : 4x 133MHz (532MHz data rate)
Multiplier : 1/2x
Width : 64-bit
Memory Controller in Processor : No
Refresh Rate : 7.80µs
Power Save Mode : No
Fixed Hole Present : No

APIC 1
Version : 2.00
Multiplier : 1/2x
Maximum Interrupts : 24
IRQ Handler Engaged : Yes
Enhanced Support : Yes

Memory Module 1
Manufacturer : Kingston
Serial Number : 653C5A2C
Type : 1GB DIMM DDR2-SDRAM
Technology : 16x(64Mx8)
Speed : PC2-4300U
Standard Timings : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Version : 1.2
Date of Manufacture : zondag 29 oktober 2006
Set Timing @ 267MHz : 5.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 267MHz : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 200MHz : 3.0-3-3-9 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)

Memory Module 2
Manufacturer : Kingston
Serial Number : 663C7F41
Type : 1GB DIMM DDR2-SDRAM
Technology : 16x(64Mx8)
Speed : PC2-4300U
Standard Timings : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Version : 1.2
Date of Manufacture : zondag 29 oktober 2006
Set Timing @ 267MHz : 5.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 267MHz : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 200MHz : 3.0-3-3-9 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)

Environment Monitor 1
Model : Winbond W83627(T)HF ISA
Version : 10.01
Mainboard Specific Support : No

Temperature Sensor(s)
Board Temperature : 31.0°C / 87.8°F
CPU Temperature : 34.5°C / 94.1°F
Power / Aux Temperature : 44.5°C / 112.1°F

Cooling Device(s)
Auto Fan Speed Control : No
CPU Fan Speed : 2482rpm

Voltage Sensor(s)
CPU Voltage : 2.61V
Aux Voltage : 2.61V
+3.3V Voltage : 3.41V
+5V Voltage : 5.73V
+12V Voltage : 13.07V
-12V Voltage : 2.69V
-5V Voltage : 4.10V
Standby Voltage : 5.04V
Battery Voltage : 2.05V

PCI Bus(es) on Hub 1
Version : 2.30
Number of Bridges : 3
PCI Bus 0 : PCI (1/1x PCIClk)
PCI Bus 1 : PCIe (3/1x PCIClk)
PCI Bus 2 : PCIe (3/1x PCIClk)
PCI Bus 3 : PCI (1/1x PCIClk)
Number of PCIe Lanes : 2

LPC Hub Controller 1
Model : ASRock Inc 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Controller
ACPI Power Management Enabled : Yes
Advanced TCO Mode Support : Yes
Advanced TCO Mode Enabled : No
High Precision Timer Support : Yes
High Precision Timer Enabled : No
Delayed Transaction Enabled : Yes

LPC Hub Controller 2
Model : ASRock Inc 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller

USB Controller 1 info en de rest weggelaten want werd te lang bericht, is denkelijk ook niet relevant.

[ Voor 27% gewijzigd door DHerbig op 14-02-2007 14:02 ]

• JeroenTheStig
ik weet niet welke banken gevuld moeten zijn om dualchannel te draaien, maar bank 0 en 1 lijkt me logisch. De twee geheugenrepen lijken hetzelfde te zijn, dus daar zou het m.i. niet aan kunnen liggen.
Check nog even je handleiding.

• Steephh
Ik ben trouwens ook benieuwd wat je aantreft als je de kast openschroeft. Zou je dat misschien willen posten? Ik ben wel benieuwd naar het wegwerken van de kabels, hoe goed dat is gedaan. Wat voor voeding erin zit en of er minstens een casefan in zit.

_@/'

• DHerbig
Ik heb 'm net opengemaakt en ik geloof dat de geheugenstrips niet goed zitten. Er is een oranje-gele-oranje-gele (http://www.legitreviews.com/article/419/11/), en ik las ergens dat hij 1+3 of 2+4 gevuld moet worden. En bij mij zit er eentje in een oranje en eentje gelijk ernaast in een gele. Dus dat is fout!
De grote vraag: zal ik dat zelf veranderen of ermee terug naar de winkel. Dan loopt de teller verder en komt 'ie op VIJF keer iets fout. :(

@Steeph, ik zal eens kijken of ik er een foto'tje van kan maken.

Verwijderd

De stekkers achter uit de PC halen, een aantal keer op de aan uit knop drukken totdat alle ledjes uit zijn en de fans niet meer draaien, jezelf ontladen en dan de reepjes gewoon zelf wisselen.

5min werk.

Zou je kunnen aangeven welk merk voeding je hebt ? Dit kun je aflezen aan de zijkant van de voeding als je de kast open hebt. Als hier geen sticker zit is het meestal merkloos.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 14:46 ]

• DHerbig
Ik kan het wel zelf (heb 't ooit met m'n eerste PC gedaan), maar omdat ik de winkel eigenlijk met nog meer fouten wil confronteren, is het ernstiger als ik er als vijfde klacht mee aan kom zetten. Uiteindelijk heb ik 't liefste m'n geld terug.

De voeding is "Yours", net als de kast, en er staat op: "Yours switching power supply, model ATX-400W"

Verwijderd

Ik ken dat merk verder niet en heb er dus ook geen ervaring mee, het is iig geen grote speler.

• DHerbig
Hier is t'ie:

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/fotobinnenstenwcomputer800x600.jpg

• DHerbig
Okido, ik heb de stripjes veranderd! Was wel eng want je moet best hard drukken. Maar nu geeft CPU-Z aan dat ik Dual heb. Wat word ik toch een tweakert!! :+

Verwijderd

Nu moet je het systeem goed testen om te zien of hij stabiel en koel blijft (memtest, cpu burn-in etc). Als er nog 'verborgen' problemen zijn dan moet je zo snel mogelijk terug met die machine.

De kast zelf ziet er wel netjes uit, niet high end maar ook niet het goedkoopste van het goedkoopste. (kun je zien aan, voeding, breekuit plaatjes bij de sloten, omgebogen randjes van het metaal etc).

• B-Buster
  • Laatst online: 25-05 17:38
Net topic door zitten lezen.. Wat een verhaal zeg :/ Ik zou persoonlijk gewoon dat hele ding terugbrengen en geld terug eisen, maargoed dat terzijde.

Wat me opvalt is dat ik geen enkele casefan zie? Lijkt me toch niet zo best, in feite gebeurd de outtake van warme lucht alleen door die voeding.. B merk voeding met wellicht slechte capaciteit, ik zou er toch wel een ventilatortje bijzetten.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• DHerbig
Dit heb ik vóór de koop aangezwengeld, maar volgens de verkoper was een extra fan niet nodig. Als ik het goed begrijp zit er op de voeding altijd een fan, maar ik zie er ook eentje op de processor zitten, toch?

• mad-dog
Extra fan is voor deze PC echt niet nodig. Het stroomverbruik en de daarbij ontwikkelde warmte is redelijk minimaal en het is daarom ook niet nodig om een extra casefan te plaatsen

• Steephh
DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:18:
Okido, ik heb de stripjes veranderd! Was wel eng want je moet best hard drukken. Maar nu geeft CPU-Z aan dat ik Dual heb. Wat word ik toch een tweakert!! :+
Ik zou zeggen, zet ze terug en ga terug naar die computer winkel. Als je het liefst je geld terug wilt (en wat ik heel goed kan begrijpen). Verder vind ik de kabels niet netjes weggewerkt (dat doe ik wel altijd, voor de netheid, overzichtelijkheid en de luchtflow in je case. Het valt me ook dat er geen casefan in zit. (@ mad-dog: ik denk dat het in de zomer nog wel eens anders gaat worden, maar misschien heb je ook wel gelijk) En nog een belangrijk punt: de voeding. Dit is echt een no-name merk, iets wat zeker belangrijk is voor een pc.

Ik weet niet of je nog terug wilt gaan naar de computerwinkel, maar als ik jou was zou ik dat zeker gaan doen. Dat van de kantonrechter als laatste hulpmiddel lijkt me een goed idee, maar ook dat argument van verkeerd monteren lijkt me ook een goed argument. Als hij gaat zeveren dat ze het op Tweakers.net weer niet goed weten moet je gewoon vragen naar de handleiding van het moederbord om te kijken wie er gelijk heeft (wij dus).

Ergens anders een computer kopen of desnoods zelf samenstellen lijkt me een veel beter idee. En verder, wanneer je het zelf niet aandurft een pc in elkaar te zetten: er was al iemand hier die dat wel wilde doen voor een kratje pils. Zelf zou ik het ook wel willen doen, alleen is het een beeetje ver weg.. :P

Verder, ik vind het raar dat de verkoper beweert dat het geen A-merken zijn, en hij gaat mij niet vertellen dat 'alle computergebruikers' dom zijn en alleen hij weet wat A-merken zijn. Iedereen zal zo toegeven dat de helft in je pc B-merk is.. Verder, DDR2 is al een hele tijd standaard (ik dacht toch al zeker een jaar), in de computerwereld gaat alles nogal snel. AGP wordt al tijden niet meer gebruikt (kijk voor de lol maar eens in de pricewatch) en de meeste dingen worden alleen nog maar in PCI-Express gemaakt, met hier en daar uitzonderingen. Serieus, ik vraag me echt af waar die vent zijn uitspraken op baseert.

Ben benieuwd wat je nu gaat doen. Laat het maar horen! :)

[ Voor 19% gewijzigd door Steephh op 14-02-2007 16:49 ]

_@/'

Verwijderd

Die kabels zijn een non-argument en zien er best redelijk uit en een case fan is helemaal niet verplicht laat staan nodig in deze kast.

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Het enige A-merkproduct dat ik kan vinden in die configuratie is een Intel-processor, en dat dus terwijl de enige andere mogelijkheid ook een A-merk is (AMD). :p Naar mijn mening had deze pc-boer gewoon nog wat oude meuk over om te verkopen en besloot hiermee een (vrij slecht geconfigureerd en onstabiel) systeem samen te stellen.

Mij lijkt het gewoon dat je je geld terug kan vragen, of op zijn minst een flinke vergoeding, omdat de winkel enkele fouten heeft begaan;
- Foutieve en misleidende informatie gegeven ("AGP is niet dood! Dit is een en al A-merk!")
- Moederbord voorzien van een incompatibele processor
- Geheugen verkeerd geinstalleerd

En ik zou er nog wel een paar kunnen opnoemen als ik me zou verdiepen in consumentenrechten. Het lijkt mij in ieder geval dat de pc, voordat deze 100% functioneerde, dusdanig veranderd is dat deze niet meer met het origineel aangeschafte systeem overeenkomt. Volgens mij sta je dan best wel sterk.

hoi

• Steephh
Phrantic schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:02:
Het enige A-merkproduct dat ik kan vinden in die configuratie is een Intel-processor, en dat dus terwijl de enige andere mogelijkheid ook een A-merk is (AMD). :p Naar mijn mening had deze pc-boer gewoon nog wat oude meuk over om te verkopen en besloot hiermee een (vrij slecht geconfigureerd en onstabiel) systeem samen te stellen.

Mij lijkt het gewoon dat je je geld terug kan vragen, of op zijn minst een flinke vergoeding, omdat de winkel enkele fouten heeft begaan;
- Foutieve en misleidende informatie gegeven ("AGP is niet dood! Dit is een en al A-merk!")
- Moederbord voorzien van een incompatibele processor
- Geheugen verkeerd geinstalleerd

En ik zou er nog wel een paar kunnen opnoemen als ik me zou verdiepen in consumentenrechten. Het lijkt mij in ieder geval dat de pc, voordat deze 100% functioneerde, dusdanig veranderd is dat deze niet meer met het origineel aangeschafte systeem overeenkomt. Volgens mij sta je dan best wel sterk.
En als de verkoper dan nog niet wil toegeven. De PCI-E interface is al geintroduceerd in 2005 (ik had toen in januari al een common PCI-E moederbord, dus het was er eigenlijk al eerder, volgens mij eind 2004), en DDR2 is dacht ik ook rond die tijd common geworden. Maar dat kan ook best halverwege 2005 zijn geweest.

_@/'

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Een Yours voeding... :/
Post voor de grap de specs van die voeding eens? Ik gok dat je op het moment dat je het in je hoofd haalt om een enigzins redelijke videokaart erbij te prikken een probleem hebt. Yours is echt een budgetmerk onder de budgetmerken (vergelijkbaar met sweex).

Ik prefereer anytime een A-merk 250W voeding boven een C-merk 400W voeding... had laatst nog 2 budgetkastjes gekocht en het eerste wat ik daar gedaan heb is de voedingen vervangen. Die waren ook "400W" die 'maar liefst' 12A @12V leverden. Een oude FSP/Aopen 250 watter deed daar dus al 15A :X

1000 Euro's zeg... je wilt niet weten wat ik daarvoor in elkaar zet :')

[ Voor 7% gewijzigd door Cheetah op 14-02-2007 17:24 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Steephh
Cheetah schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:20:
Een Yours voeding... :/
Post voor de grap de specs van die voeding eens? Ik gok dat je op het moment dat je het in je hoofd haalt om een enigzins redelijke videokaart erbij te prikken een probleem hebt.
Redelijke AGP videokaart? :P TS: De specs van de voeding staan aan de zijkant. Daar staan een aantal ampérages op bij bepaalde voltages. Het belangrijkste is de 12V.

Weet trouwens iemand wat een systeem als die van de TS ongeveer op de 12V lijn vraagt?

Ik vind die website van AUVA trouwens ook 3x niets. Je moet eerst een formulier invullen en opsturen voordat je op hun webshop mag.

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 14-02-2007 17:30 ]

_@/'

• DHerbig
@Steephh: ik zou willen dat het kon, maar betwijfel het toch.

Volgens mij is de situatie zo:

Verkoper A wil winst maken, zet een Core2Duo-PC in de aanbieding en verdient daar lekker op omdat hij de PC verder vult met verouderde componenten. De PC werkt. Niet zo goed als je van een Core2Duo zou mogen verwachten, maar dat boeit hem niet. Hij heeft in de aanbieding geen melding gemaakt van de prestaties, waarop je hem later zou kunnen aanspreken.

Koper B wil een Core2Duo-PC. Hij denkt dat in die term besloten ligt dat de PC met de laatste snufjes uitgerust is. Onterecht. Eigen schuld, dikke bult. Je mag van een koper volgens mij verwachten dat hij snapt dat een computer is opgebouwd uit onderdelen die mogelijk A-merk of mogelijk B-merk zijn, mogelijk recent of mogelijk verouderd. Vraagt hij daar niet naar in de winkel, dan hoeft hij niet te verwachten dat de verkoper hem ervan in kennis zal stellen (logisch). Als hij er later achterkomt, kan hij daarover niet meer reclameren.

MAAR:
Hee, de PC doet 't niet! Dan gaat koper B terug naar verkoper A en moet hem wettelijk de kans geven de zaak te repareren. Dat gebeurt. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer.
Ik weet niet hoe vaak dit zich kan herhalen.

Als ik terug was gegaan voor die geheugen stripjes: vijfde keer. Maar dit hadden ze ter plekke kunnen repareren, dus het spaart me weer een autoritje uit dat ik 't zelf gedaan heb.
De enige reden waarom ik geld terug kan eisen is als de PC niet door die testen heenkomt die ik nu uitvoer. Hij moet echt weer stuk zijn. Dat hij trager loopt dan de meeste nieuwe Core2Duo's is volgens mij niet relevant.

Tot nu toe lopen de tests echter voorspoedig. Ben nu met SSSandra bezig. Dat gaat nu beter dan de vorige keer omdat ik hem de test 5 keer laat doen, in plaats van toen 1 keer.
Vannacht ga ik toch memtest86+ weer proberen, en dan ben ik uitgetest.

Wow, 't is een lang verhaal geworden, maar het komt er eigenlijk op neer dat we de twee dingen moeten scheiden:
Enerzijds dat de PC verouderde componenten heeft en daar is niets aan te doen, en
anderzijds dat de PC niet goed werkt, vastloopt, stuk is. De kans hierop is natuurlijk wel groter als er verouderde componenten in de PC zitten. Reparaties hoef je niet tot tot in 't oneindige te dulden en dan heb je uiteindelijk recht op geld terug.

Dus misschien gaat 'ie vannacht wel stuk... :*)

P.S. Verkoper A denkt dan wel slim te zijn, maar hij heeft niet op het Tweakers-forum gerekend, waar nu iedereen weet dat je bij AUVA in Winschoten slecht materiaal krijgt voor je goeie geld. Zegt het voort, zegt het voort!!

• DHerbig
Zo, ik loop wat berichtjes achter na die lange post hierboven.

Even PC weer losgeschroefd voor de getalletjes op de voeding:

Bovenste rij Daaronder
+5V 35A

+12V 18A

+3,3V 28A

-12V 0,8A

-5V 0,5A

+5VSB 2A (in rood)

Is dat wat je bedoelt?

• Steephh
Ik zal het zeker voortzeggen, als ik iemand help daar uit de buurt! Maar ik denk dat je toch kan gaan proberen om je geld terug te vragen. Doe het nu, want als het dadelijk 2 jaar blijft werken dan heb je alleen maar spijt. Dat je systeem trager is en dat de verkoper erbij zegt dat er A-merken in je pc zitten, dat is heel erg tegenstrijdig. Verder mag je voor zo een hoge prijs toch echt wel een fatsoenlijke pc die net zo snel werkt als vergelijkbare pc's (die wel echt A-merken hebben). En als de pc verkoper dan beweert dat Asus en dergelijke B-merken zijn, dan heeft hij het toch echt wel fout. Verder, als je errors vind in je geheugen, dan is dat iig nog een reden extra om zéker terug te gaan.

_@/'

• DHerbig
Phrantic schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:02:Het lijkt mij in ieder geval dat de pc, voordat deze 100% functioneerde, dusdanig veranderd is dat deze niet meer met het origineel aangeschafte systeem overeenkomt. Volgens mij sta je dan best wel sterk.
Dit is een hele goeie!!

• Steephh
DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:42:
Zo, ik loop wat berichtjes achter na die lange post hierboven.

Even PC weer losgeschroefd voor de getalletjes op de voeding:

Bovenste rij Daaronder
+5V 35A

+12V 18A

+3,3V 28A

-12V 0,8A

-5V 0,5A

+5VSB 2A (in rood)

Is dat wat je bedoelt?
Jupz. Ik heb dan een 480 Watt voeding, maar die van mij geeft wél 2x 20A op de 12 volt lijn. Zie het verschil. Bijna dubbel zoveel. Ik weet niet wat een systeem als die van de TS ongeveer trekt? Iemand?

Oja, ik heb nog een leuk verhaaltje. :P Een jaartje terug toen kwam ik in een alom bekende electronica zaak hier in het dorp. De verkoper staat er om bekend wanneer bijvoorbeeld een tv kapot is hij deze pas na een half jaar terug geeft en je krijgt een vervangende tv (die achteraf gewoon de tv van iemand anders blijkt te zijn, die ook kapot is). Ik zag daar dus een draadloos toetsenbord en muis liggen. Was van een of ander budget merk en was volgens mij al een jaar of 6 oud (dus: muis met balletje, maar ze vroegen er nog steeds 150 gulden voor. Vervolgens vroeg ik hoe duur dat dan in euro's was. De 'beste' man zei dat ik hem voor 70 euro mocht meenemen. Toen zei ik: is dat niet erg duur? Je koopt tegenwoordig voor die prijs een gerenommeerd merk wat en bij de tijd is (optische muis, extra knoppen) en waar nog garantie op zit. Vervolgens mocht ik het voor 50 euro meenemen. Meer ging er echt NIET af. :/

Het erge is dan ook nog dat er toch mensen zijn die dat zien liggen en dat vervolgens kopen door de mooie verhaaltjes van hem. :X

En nu ga ik eten. :9 :Y)

_@/'

• DHerbig
Steephh schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:20:
En als de verkoper dan nog niet wil toegeven. De PCI-E interface is al geintroduceerd in 2005 (ik had toen in januari al een common PCI-E moederbord, dus het was er eigenlijk al eerder, volgens mij eind 2004), en DDR2 is dacht ik ook rond die tijd common geworden. Maar dat kan ook best halverwege 2005 zijn geweest.
Mijn Dell was in december 2004 besteld en heeft PCI-express 16x. Toen ik dat aan één van de AUVA-jongens die ik aan de telefoon had vertelde, beweerde die dat dat niet kon.... (Dus de klant liegt).
Pagina: 1 2 3 Laatste