Toon posts:

Bevriezen PC, Core 2 Duo E6700, Asus P5N32-SLI Premium

Pagina: 1
Acties:
  • 703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kamp nu al een tijdje met deze problemen en dacht dat ik zelf wel het probleem kon opsporen. Niet dus, want ik kamp er nog steeds mee.

Het probleem
De computer bevriest tijdens langdurige belasting van applicaties. De exacte tijd verscheelt tussen de 5min tot wel 48uur. De berviezingen gebeuren bij lichte processen zoals video opnemen via Adobe Premiere tot een zwaar programma zoals HotCPU. Waarbij HotCPU er max 3uur overdoet om het systeem te laten bevriezen. Ook bij het runnen van het programma MEMTEST bevriest het systeem. Dit varieerd dan tussen de 5min en 24uur. Geen errors gereport door het programma alleen een scherm dat gewoonweg vast staat.

Symptomen
Systeem blijft vasthangen. Als het syteem nachts om 3:40 bevriest, en ik ochtens naar mijn pc kijk staat er er niet zo bij als om 3:40. Hij reboot dus niet. Muis beweegt ook niet meer, en het is zeer koel in de systeem kast. Voordeel hiervan is wel dat ik alle temperaturen bij de crash nog op het scherm zie staan.

Bij een bevriezing heb ik geen rare temperaturen gezien.
Systeem: max 40 Graden
CPU: max 45 graden
Voltage blijft stabiel op aangeven waarde
Vcore 1.35v
+3.3 3.35v
+12.0 12.15v
Memory: 1.8v
Alle HDD zitten rond de 35-39graden

Systeem
Voeding: Enermax Galaxy 850W
Moederbord: Asus P5N32-SLI Premium (Nvidia 590 Chipset)
CPU: Intel Core 2 Duo E6700
Geheugen: Dual Channel 2x 1GB Geil DDR2-800 5-5-5-15 1.8v
Grafische kaart: XFX Nvidia 7950GX2
HDD:
IDE: Maxtor 120GB
SATA: Maxtor 200GB (Via IDE->SATA)
Maxtor 200GB
Maxtor 400GB SATAII
Hitachi 320GB SATAII
USB: Samsung 400gb

Geprobeerd
Omdat ik de problemen nu al een tijdje ondervind heb ik al behoorlijk wat gedaan.

Upgrade voeding (zat eerst 500w voeding in)
Andere grafische kaart erin gezet (6600gt)
Handmatige instellingen voor geheugen: 1.8v en 5-5-5-15
Handmatige instellingen voltage processor: 1.3v, 1.35v, 1.4v
BIOS Upgrade, downgrade: 401, 501, 601
Geheugen omgeruild.
In Vista ook zelfde problemen.

Computer is niet overclocked.

Hopenlijk kan iemand mij helpen hiermee.
Alvast bedankt.

Sander

Verwijderd

Heb je ook met 1 hdd getest?

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Probeer eens met 1 reepje geheugen, 1 HDD (Je windows harde schijf natuurlijk).

Staan je harde schijven in RAID ? Op welke staat Windows en data etc. ?

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem met het vorige geheugen getest met 1 en 2 reepjes geheugen. Daarbij bevroor hij bij een reepje na al 5min bij het andere reep deed hij het nog steeds na 8uur waarna ik hem had uitgezet.
Vandaar dat ik het geheugen had omgeruild omdat ik er bijna zeker van was dat er een reepje niet goed was. Maar omdatik na het omruilen van het geheugen nog steeds bevriezingen had ga ik er vanuit dat het iets anders moet zijn dan het geheugen. De kans van 2x defect geheugen is zo klein...

Windows is geinstalleerd op deze schijf:

Soort Besturingssoftware Maxtor 6B200M0
Datum Besturingssoftware 1-7-2001
Versie Besturingssoftware 5.1.2535.0
Leverancier Besturingssoftware Microsoft
INF-Bestand disk.inf

Teschnische Informatie harde schijven
Fabrikant Maxtor
Harde Schijf Familie DiamondMax 10
Groottefactor(Form Factor) 3.5"
Capaciteit Geformatteerd 200 GB
Fysieke Afmetingen 147 x 101.6 x 26.1 mm
Totaal Gewicht 630 g
Gemiddelde Rotatie Toegangssnelheid 4.17 ms
Rotatiesnelheid 7200 RPM
Gemiddelde toegangstijd 9 ms
Interface SATA
Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid 150 MB/s
Buffergrootte 8 MB

Apparaatfabrikant
Firmanaam Maxtor Corporation
Productinformatie http://www.maxtor.com/en/products/

Gegevens komen uit everest.

Ik zal vanacht memtest nogmaals draaien zonder hardeschijven.. Kijken of dat wat uitmaakt.

Edit: Geen RAID config.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Hmm, kapot geheugenslot(op het moederbord dus)? Test nog eens met 1 bankje geheugen. Loopt hij hierop stabiel, test het dan eens in het bankje waar het andere geheugen inzat. Loopt hij nu vast, dan ligt het aan het geheugenslot op het mobo. Gebruik dan de twee andere sloten(of hoe je het ook noemt)

offtopic: 850 watt |:(

[ Voor 5% gewijzigd door skelleniels op 06-01-2007 16:55 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
De eerste test die ik had gedaan waardoor ik mijn geheugen terugbracht naar de winkel was getest door om de beurt beide geheugen kaartjes in dezelfde slot stoppen. Waardoor hij dus bevroor op kaartje nummer 1 en niet nummer 2, Maar ik denk dat dat toeval was... Ik heb nu een pc ernaast draaien zodat ik kan gaan testen op deze. Dus ik zal de test binnen 10 min gaan starten.

Wat ik ga doen:
Alle hdds loskoppelen.
Memtest starten van cd
Na crash wederom de ram dimmetjes om de beurt testen (In hetzelfde slot). Misschien dat het gewoon weer een slechte is... Als dat het geval is stap ik over op een ander merk dan GEIL.

Bevindingen post ik hier weer.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Is je voeding wel zwaar genoeg ?? :*)

Kijk eens naar de specs van je geheugen? Volgens mij hebben veel ddr2 latjes van geil 2.1 of 2.0 volt nodig. Heb je dat er wel op staan, want anders kan je systeem instabiel worden.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Er staat op zowel het geheugen als op de site van GEIL 1.8v en 5-5-5-15. Dit heb ik ook in het bios nog eens handmatig ingesteld om te kijken of het daar niet aan lag.

Hij is nu aan het testen zonder hdd. Hij is nu bij test #4 21%

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat weer vast...
Pass 39%
Test 91%
Test #5
Walltime 8:52

Ik ga nu maar weer per dimm kijken

Verwijderd

geheugen op 533 of 667 laten lopen ipv 800?
Kan je trouwens de north + southbridge aanraken?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het heugen is geschikt voor 800, dus als dat het blijkt te zijn gaat het terug.. Zal het straks nog wel even proberen.

De chips worden gekoeld door heatpipes naar heatsinks bij de processor.
De grote chip onder de processor voelt zo'n 50 graden aan.
De chip onde de grafische kaart zo'n 25.

Zojuist een 1e pass gehad op het geheugen... Ik ga nu dimmtje verwisselen. Kijken of die andere er wel uberhaupt 1 haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben nu beide een pass gehad.. Dus ik moet het toch wat langer laten draaien.. Toch ergens een gevoel van temperatuur probleem. Met bijde dimmetje hou ik het nog geen 10 min uit... Kast gaat open om er een te verwijderen en ze houden het langer uit.
Erg vreemd...

Verwijderd

Als je denkt dat het een temperatuur probleem is, moet je een tafelventilator voor je open kast zetten. En dan op full speed en kijken wat ie dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn allemaal vermoedens... Ik had net na een uur het 2e dimmetje te hebben getest zonder problemen, hem weer in dual channel laten draaien. Net crashde die al na een kleine 9min.. nu draaid ie alweer 23min zonder problemen. Rare zooi... ik geloof dat ik hem vanuit windows sneller kan laten crashen met het programma hotcpu. Ik wacht nog even 37min en dan boot ik hem naar windows... Dan probeer ik hem te laten crashen.. en zet daarna de tafelfan erop om te kijken.
Als dat niet werk ga ik weer kijken naar de geheugen dims.. Per dimmetje weer testen.. alleen dan vanuit windows. En ook de snelheid wat omlaag zetten..
Als ik daar geen concrete resultaten mee haal en jullie geen ideeen meer hebben breng ik de mobo, cpu en geheugen terug naar de winkel.. Tis allemaal nieuw spul, dan zoeken ze het daar maar uit..

Verwijderd

Topicstarter
Met de tafelfan crashed hij nog steeds... ik heb nu een dimm eruit gehaald en ga verder met testen in windows

Verwijderd

Topicstarter
Met 1 dimm in windows is hij nog steeds niet gecrashed! 42min... Met 2 dimm duurde het hoogtens 8min... Ik laat hem een paar uur draaien en verwissel dan de dimm voor de dimm die nu buiten de pc ligt....

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou toch het geheugen ff op 1.9v proberen. Doen ze het, dan is het prima toch. En dat beetje extra volts maakt echt niet uit (ook niet in warmte). Ik heb mijn gheugen altijd op 2.2v staan en die worden ook niet (te) warm. Is ook minder moeite dan retourneren en ze hebben toch wel een levensverzekering :P

Anders kan je het voltage van de chipset een stapje verhogen. Dit zou ik het eerst proberen omdat hij bij duelchannel aldoor uitvalt.
Ook al geprobeert 2 mems single channel of in de andere memsloten duelchannel?

Nukezone FTW

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Spread spectrum uitschakelen en voor eeuwig en altijd uitlaten.

Verwijderd

Topicstarter
dik 2uur nu zonder problemen met hotcpu in windows op 1 dimm. Ik ga nu de andere dimm proberen.

Daarna zal ik de andere stappen proberen
-Chipset voltage omhoog
-Ander dual channel slot A2 + B2 ipv A1 + B1
-Beide dimms single channel
-Voltage geheugen omhoog

Edit: Ga me ook even verdiepen in spread spectrum, want ik heb geeen idee wat dat is.. zal wel bios setting zijn.. FF kijken waar ie onder staat.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 22:57 ]

Verwijderd

Ondertussen is bios versie 603 ook uit. Ondanks dat ik denk dat dit pure quad-core support kun je het altijd proberen. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip.

Heb nu spread spectrum uitgezet en ga het nog een keer probere.

Verwijderd

Topicstarter
Ok spread spectrum haalde niets uit.. Ik ga nu de chipset voltage omhoog doen.

• OmniNaut
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Over je geheugen gesproken, je mobo kan alleen 800 (oc) aan. Niet standaard 800. Ik heb er 2 gb 667 in gehangen nadat ik voor de aanschaf achter kwam dat 800 niet standaard ondersteund word.

Misschien ligt daar je probleem, maar misschien ook niet
Die van mij is stabiel met 500W voeding

[ Voor 7% gewijzigd door OmniNaut op 07-01-2007 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer straks nog wel het geheugen op 667 te klokken. Kijken of dat wat uitmaakt.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Ratelt je HD niet?
Lijkt me dat je hd kapoet is, of aan het gaan is.
Die diamondmax 10 serie is niet echt heel goed geloof ik. Had ook steeds problemen ermee tot nu een andere HD. Weliswaar niet echt zelfde systeem als jou, maar het is een mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor HDD is al uitgesloten. Had getest op gegeven moment zonder hdd's toen bevroor ie nog.. Heb trouwens nooit problemen gehad met maxtor vandaar dat ik er behoorlijk wat heb.. Enige schijven die ik ooit in rook heb zien opgaan waren een Seagate en een IBM. Bij de Seagate was dat letterlijk... Maar zo heeft ieder zijn ervaringen..

Edit: Ik draai al 16min dual channel met verhoogde chipset voltage... Dat is het dubbele van wat ik net haalde dual channel...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
25min..... Ik krijg hier een goed gevoel over!!
Wat is trouwens veilige voltage voor de chips? Ik heb hem nu op 1.6v gezet.

Verwijderd

Topicstarter
1uur en 15 min! Ik laat hem vanacht doordraaien... Hopelijk doet ie het morgen dan nog...
Ik laat het weten!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:31:
25min..... Ik krijg hier een goed gevoel over!!
Wat is trouwens veilige voltage voor de chips? Ik heb hem nu op 1.6v gezet.
1,5volt is standaart voor oem en valeu select geheugen.

kingston zelf gebruik 1,6volt als standaart voor zijn geheugen.

overklok geheugen is verschillend kan 1,6volt zijn tot ik 2volt.
Soms geeft de bios ook een te lage voltage af (biosbug)
Asus heeft dat probleem wel vaker (zet zelf de mem altijd op 1,65volt)

• Orion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 05:20
Ik ben benieuwd of je hem nu wel stabiel krijgt. Ik heb precies dezelfde problemen met hetzelfde moederbord.
Mijn systeem is als volgt:
-core 2 duo 6600
-asus p5n32 sli premium
-2 gb kingston 800 ddr2 cl 4(voorheen geil 2gb 800 ddr2)
-zalman 600w hp voeding
-2 320 gb seagte barracuda sata
-1 dvd-brander samsung sata
-geforce 8800 gts

Ik heb 6 dagen zonder al teveel problemen gewerkt. Ik kreeg wel regelmatig een fout met quickpar wat betreft het geheugen. Soms repareerde hij wel, soms niet. Na 6 dagen werd het systeem plotseling instabiel met spontane freezes. Hierbij gaat mijn scherm op zwart en gaat het powerledje en hd ledje uit. Soms knipperen ze willekeurig aan en uit nadat de pc hangt en heel soms volgt er een reboot. Het kan kan 5 min duren maar ook zo lang als 1,5 uur voordat de pc hangt. De fans van de cpu/kast en voeding blijvend dan wel draaien en het lampje van het MB blijft aan. De harde schijven gaan wel uit als de pc hangt.

Ik heb meerder apparaten losgekoppeld maar dit hielp niets. Ook heb ik de vga kaart in een ander slot geprobeerd. De voeding is ook zwaar genoeg lijkt me dus dit kan ik waarschijnlijk wegstrepen als oorzaak. De voltages liggen ook binnen de marges. Ik vermoedde dat het geheugen de boosoener kon zijn en bij een memtest gaf dit dan ook problemen (errors). De geheugenreepjes van Geil moesten op 2,1 volt worden gezet. Ik heb deze dus omgeruild voor kingston geheugen omdat dit geheugen beter compatible zou moeten zijn met dit MB. Deze moeten volgens de info op het reepje op 2 volt worden gezet. In het begin werkte de pc 1,5 lang prima totdat de freezes weer kwamen. 1 reepje gebruiken of het geheugen in de andere banken stoppen heeft niet geholpen.

De cpu wordt niet warmer dan 25 tot 30 graden afhankelijk van de load. Als de pc even werkt dan kan 3dmark zonder problemen gedraaid worden. Het systeem gaat niet hangen bij bepaalde applicaties of processor intensieve taken. Dus de videokaart of cpu kan ik waarschijnlijk ook elimineren. Wat ik wel gelezen heb in een forum van asus is dat de processor max 1,325 volt mag hebben. Het schijnt dat de auto stand in het bios bij het overclocken automatisch dit kan aanpassen naar 1,55. Indien je dit niet weer met de manual stand veranderd blijft deze te hoog staan wat ook misschien onstabiliteit kan veroorzaken. Maar ik heb het voltage op 1,325 gezet en toch blijven de problemen daar.

Dan blijft nog maar 1 oorzaak over en dat is het moederbord. Misschien gaat er iets niet goed tussen de data uitwisseling van het MB en het geheugen. Vooralsnog heb ik de oplossing nog niet gevonden. Indien iemand nog suggesties heeft hoor ik deze graag.

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb ooit ook gehad dat bij zware belasting de pc bevroor en niet resette. En als ik alles uit de kast haalde hij het prima deed.

Moet je eens proberen of hij het wel goed doet als je alles uit de kast haalt.

Bij mij was het moederbord niet helemaal lekker. Dat kan bij jou ook goed het geval zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt goed de voltage omhoog gooien van de chipset.. Heb zowel de NB als de SB op 1.6v staan, en is de hele nacht stabiel gebleven. Ik heb het test programma van hot cpu tester compleet afgewerkt zonder problemen!

Hot CPU Tester Pro(Lite Edition) 4.3
Copyright © 1999-2003 7Byte Computers
Sunday, January 07, 2007 - 13:32:03
Diagnostic Report
---------------------------------------------
Test Started at: 00:05:24
Test Duration: 06:00:04
Physical Processors Available: 2
Logical Processors Available: 2
Multi-Processors System(SMP): Available
Hyper-Threading Technology: Not Available
CPU Name String: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6700 @ 2.66GHz
Speed: 2666MHz
Logical Processors Tested: CPU 0, CPU 1
Average CPU(s) Performance: 100.0%

Modules Results:
Complex Matrix: Finished without error
Calculating Pi: Finished without error
Sorting Algorithms: Finished without error
Prime Test: Finished without error
Fast Fourier Transforms:
Chipset:
L1 Cache:
L2 Cache:
Memory: Finished without error
HD: Finished without error
MMX: Finished without error
SSE:
SSE2/SSE3:
3DNow!:

Ik denk dat het wel snor zit nu!

BEDANKT ALLEMAAL!!!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat is fijn om te lezen.

D8 nog iets nuttigs te lezen over het geheugen in een reactie op deze survey, maar blijkt niet relevant te zijn. http://tweakers.net/productsurvey/survey/3794

Standaard voltage voor nb=1.4v sb=1.3v (tenminste op de asus 570sli (am2)
Ik heb nb en cpu idle functie dinges allebei op 1.5v
en de sb op 1.4v
Is wel met cpu enz moederbord vet overklokt (2.8kmhz ipv 2), dus zou bij jou eigenlijk wel iets lager moeten kunnen.

Maar er zou verschil kunnen zijn in voltages omdat jij een Pentium hebt (dus memcontroller op mb ipv in de cpu), en een 590 bord ipv 570. Zou dus in de bios kijken wat het laagste is wat je kunt kiezen en er .1v boven gaan zitten. Aangezien er niet overklokt wordt moet dat makkelijk afdoende zijn. Eigenlijk hoef je ook alleen de nb voltage te doen denk ik.
Qua temperaturen heb ik geen id, omdat ik er waterkoeling op heb en 30C al veel is voor me :9

In bios, asusprobe2 of aibooster kun je zien hoeveel 'C de chipset wordt.

Succes met je relaxte pc verder ik ben jaloers 8)

ps geen problemen met de duel core vga?

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
standaard nb = 1.5v en sb 1.4v op de p5n32-sli premium. Chipset is zo'n 40 graden stabiel.. Met oude voltage 37 graden.. Scheelt dus niet zo heel veel.

Videokaart bevalt goed... alleen voor bepaalde games moet je echt de individuele settings van Nvidia gebruiken omdat ze er anders problemen mee gaan hebben. Flight Simulator X draaid ook goed op deze kaart op Ultimate settings. Geen haperingen!

• Lucaz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 13:12

Lucaz

Ondertiteling

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Gigabyte DS4 moederbord.
Bleek dat het moederbord dus niet 100% was. Heb toen met bijbetaling een DQ6 gekregen en t loopt nu perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Kep nu een nieuwe kast.. ik zit nu op 37 graden 1.6v..
Nu nog een ander processorkoelertje en het feest kan beginnen.. :)
Ook alle IDE hdd weggedaan en er een 500gb SATAII bijgekocht..
't wordt wat leuks :)
Pagina: 1