Core2duo E6300 kan geen zwaar werk aan

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Steephh schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:51:
[...]

Jupz. Ik heb dan een 480 Watt voeding, maar die van mij geeft wél 2x 20A op de 12 volt lijn. Zie het verschil. Bijna dubbel zoveel. Ik weet niet wat een systeem als die van de TS ongeveer trekt? Iemand?
Weinig, zeer weinig. Met een 250W voeding zou ie het nog met gemak trekken

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:23
mad-dog schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:57:
[...]

Weinig, zeer weinig. Met een 250W voeding zou ie het nog met gemak trekken
Een 250W a-merk of b/c-merk voeding?
DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:54:
[...]
Mijn Dell was in december 2004 besteld en heeft PCI-express 16x. Toen ik dat aan één van de AUVA-jongens die ik aan de telefoon had vertelde, beweerde die dat dat niet kon.... (Dus de klant liegt).
Ga naar hem toe en laat de bon zien! :P Ze houden wel stug vol he.. Nog een keer terug gaan en anders dreigen met de kantonrechter/rechtswinkel. Verhaaltje in de krant, of iets in die trant. Wat heb ik een medelijden met die klanten uit die winkel.. :N Evenals die bedrijven die bij hun de automatisering regelen. :'(

Owja. ik was eten. :9

[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 14-02-2007 17:58 ]

_@/'

• mad-dog
Steephh schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:57:
[...]

Een 250W a-merk of b/c-merk voeding?

[...]

Ga naar hem toe en laat de bon zien! :P Ze houden wel stug vol he.. Nog een keer terug gaan en anders dreigen met de kantonrechter/rechtswinkel. Verhaaltje in de krant, of iets in die trant. Wat heb ik een medelijden met die klanten uit die winkel.. :N Evenals die bedrijven die bij hun de automatisering regelen. :'(

Owja. ik was eten. :9
Laten we zeggen een tussenmaatje. Een C2D trekt niet zoveel en voor de rest heeft ie er geen zak inzittem(1 HD en 1 Optical)
Check dit topic eens voor de gein waar ik ook een posting had: Nieuwe voeding - Gaat dit werken

Dan hebben we het dus over een P4 2666 die niet minder trekt dan een C2D.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Is het niet zo dat je een bepaalde omruiltermijn hebt waarbinnen je je geld kan terug vragen? Ik zou sowieso terug gaan, die computer voldoet niet aan jou eisen. Je verwacht dat het een op en top systeem zou zijn voor die prijs en wat krijg je, alle restjes die nog op de plank lagen... Ik zou gewoon terug gaan, eventueel met een kennis/familielid/vriend die er veel verstand van heeft en anders een tweaker die toevallig in de buurt woont.

Als ik een Ipod koopt in welke winkel dan ook en dat ding bevalt me niet, breng ik hem gewoon terug... En zeker met de reparatiegeschiedenis van de betreffende computer zou ik gewoon terug gaan.

offtopic:
Eigenlijk zouden we gewoon is een dagje langs moeten gaan met zijn allen om te kijken wat we allemaal wel niet kunnen leren van deze slimme computerboer!

• Steephh
Stouten schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:09:
Is het niet zo dat je een bepaalde omruiltermijn hebt waarbinnen je je geld kan terug vragen? Ik zou sowieso terug gaan, die computer voldoet niet aan jou eisen. Je verwacht dat het een op en top systeem zou zijn voor die prijs en wat krijg je, alle restjes die nog op de plank lagen... Ik zou gewoon terug gaan, eventueel met een kennis/familielid/vriend die er veel verstand van heeft en anders een tweaker die toevallig in de buurt woont.

Als ik een Ipod koopt in welke winkel dan ook en dat ding bevalt me niet, breng ik hem gewoon terug... En zeker met de reparatiegeschiedenis van de betreffende computer zou ik gewoon terug gaan.

offtopic:
Eigenlijk zouden we gewoon is een dagje langs moeten gaan met zijn allen om te kijken wat we allemaal wel niet kunnen leren van deze slimme computerboer!
Zou ik ook doen. Met twee man erheen gaan komt iets dreigender over, je kan elkaar aanvullen en je staat een stuk sterker. Is zeker verstandig als je terug gaat.

offtopic:
Lijkt me een goed idee :D B) d:)b

_@/'

• DHerbig
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09-2025
http://www.hetjl.nl/hetjl...58&nodeId=12&languageId=1
Heel soms kunt u nog van het product af als u bent misleid, verkeerd voorgelicht of gedwongen tot een aankoop. Dan kunt u de verkoper een brief schrijven en vragen de aankoop terug te nemen. Meld in de brief hoe en waarom u zich misleid of bedrogen voelt, u moet daarbij kunnen aantonen dat u het artikel of product anders niet had aangeschaft.
Volgens de wet bent u misleid bij een aankoop als de verkoper u op een dwaalspoor heeft gebracht. U bent bijvoorbeeld alleen gewezen op bepaalde voordelen voor u van het artikel en niet op de nadelen. De verkoper heeft u dan niet alle informatie over het artikel gegeven. U zou het niet gekocht hebben als u wist van sommige nadelen of gebruiksongemakken. In deze situatie kunt u van de aankoop af.
Kijk, dat is iets om op voort te borduren. Dit kan ik wel hard maken. Ik zal straks eens beginnen met een mooie brief.

Overigens mankeert er misschien toch nog wel wat meer aan de PC. Ik ben nog met SSSandra aan 't testen en bij de Performance Index kan hij de Memory Bandwith niet analyseren, want "Windows is out of memory or resources. Close down some applications". Terwijl ik helemaal niets ernaast heb draaien.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:42:
Zo, ik loop wat berichtjes achter na die lange post hierboven.

Even PC weer losgeschroefd voor de getalletjes op de voeding:

Bovenste rij Daaronder
+5V 35A

+12V 18A

+3,3V 28A

-12V 0,8A

-5V 0,5A

+5VSB 2A (in rood)

Is dat wat je bedoelt?
Dat is zeker geen moderne voeding ...verre van en met maar 18A zal het nooit ver komen. Het is zo'n beetje een voeding uit de tijd dan CPU-sockets nog van de 3,3v of 5v lijn afsnoepte ..niet de 12v lijn zoals ze tegenwoordig altijd doen.

There is no place like ::1

• DHerbig
swampy schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:35:
Dat is zeker geen moderne voeding ...verre van en met maar 18A zal het nooit ver komen. Het is zo'n beetje een voeding uit de tijd dan CPU-sockets nog van de 3,3v of 5v lijn afsnoepte ..niet de 12v lijn zoals ze tegenwoordig altijd doen.
En is dat de reden dat er op die 12V lijn nu steeds 13,07 gemeten wordt?
Dat is dan ook een sterk punt om aan te halen, want daardoor gaat 't systeem wellicht instabiel worden, toch?

• DHerbig
Ik ben bezig een brief op te stellen en bedenk nog iets wat waarschijnlijk relevant is. Toen ik in de winkel vóór de koop naar 't moederbord vroeg, zei men dat 't een Asus was. Dat zegt me verder niets, dus ik vroeg niet verder. Maar 't bleek achteraf dus een Asrock te zijn. Misleiding!!
Ik zie dat Asrock een dochterbedrijf is van Asus, maar dat die niet de kwaliteit van een Asus waarborgt. Correct?

• Steephh
DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:25:
Ik ben bezig een brief op te stellen en bedenk nog iets wat waarschijnlijk relevant is. Toen ik in de winkel vóór de koop naar 't moederbord vroeg, zei men dat 't een Asus was. Dat zegt me verder niets, dus ik vroeg niet verder. Maar 't bleek achteraf dus een Asrock te zijn. Misleiding!!
Ik zie dat Asrock een dochterbedrijf is van Asus, maar dat die niet de kwaliteit van een Asus waarborgt. Correct?
Klopt. Nouja, Asrock moederborden hoeven opzich niet zo heel slecht te zijn, maar ik heb er niet zo een heel goede ervaringen mee.. De meeste mensen ervaren het als een budget merk. Het is dus zeker géén A-merk. Maar dat is dus echt misleiding. Owja, post even je brief, voordat je die gaat versturen.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Steephh op 14-02-2007 22:30 ]

_@/'

• mad-dog
DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:25:
Asrock is een merknaam van Hua Ching, wat op z'n beurt weer een dochterbedrijf is van Asustek. Asus is tevens een merknaam van Asustek.

Kwalitatief maakt het wel wat uit, maar veel ook weer niet. Heb tot nu toe vrijwel geen problemen gehad met de Intel borden van Asrock. Heb zelf een Asrock ConroeXfire-eSATAII die perfect loopt.

[ Voor 13% gewijzigd door mad-dog op 14-02-2007 22:33 ]

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:01
DHerbig schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:49:
[...]
En is dat de reden dat er op die 12V lijn nu steeds 13,07 gemeten wordt?
Dat is dan ook een sterk punt om aan te halen, want daardoor gaat 't systeem wellicht instabiel worden, toch?
Volgens mij is het juist zo dat de spanning zakt als de voeding het vermogen niet kan leveren wat het systeem nodig heeft op een bepaalde lijn. Kan iemand dit bevestigen? Ik kan het zelf niet hard maken met behulp van berekeningen, daarvoor is mijn elektronica-kennis te ver weggezakt.

• mad-dog
Boktor schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:31:
[...]

Volgens mij is het juist zo dat de spanning zakt als de voeding het vermogen niet kan leveren wat het systeem nodig heeft op een bepaalde lijn. Kan iemand dit bevestigen? Ik kan het zelf niet hard maken met behulp van berekeningen, daarvoor is mijn elektronica-kennis te ver weggezakt.
Juist.

13V op de 12V lijn lijkt me eerder een leesfout. Dan zou je een multimeter op de 12V lijn moeten zetten

• JeroenTheStig
Zoals ik ook al eerder in deze topic heb gezegd moet je niet al te veel waarde hechten aan de waarden die in SSSandra worden weergegeven. Mijn CPU (Core 2 Duo E6600) loopt volgens SSSandra op 2.4 volt :X

• DHerbig
Okido, dan negeer ik dat. Morgen zal ik de brief hier ter correctie aanbieden. ;)

• DHerbig
Nou, daar komt 'ie al. Het is een heel lang verhaal geworden, maar ja, er is ook veel gebeurd. Ik moet zelf misschien ook nog wel wat zinnen veranderen, dus 't is nog een beetje een concept.
Alle op- en aanmerkingen welkom, met name uiteraard als 't om tweakertaal gaat. :+
Mijne heren,

Hiermee verzoek ik u het door mij op 31 januari jl. gekochte Core 2 Duo systeem terug te
nemen tegen terugbetaling van de aankoopsom ad € 980,--.
Hiervoor wijs ik u op artikel 6:228 van het Burgerlijk Wetboek, waarin is bepaald, dat een overeenkomst, die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling, terwijl die bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen, vernietigbaar is. Ik beroep mij dan ook op deze wettelijke vernietigingsgrond en verzoek u mij het betaalde geld terug te storten, bij gebreke waarvan ik mij vrij acht om nadere stappen tegen u te ondernemen.

Ter recapitulatie, en als mogelijk referentiemateriaal bij een gerechtelijke procedure, een overzicht van het voorgevallene sedert zaterdag 27 januari 2007.

27-1-2007
In de winkel werd op mijn vraag om een Core 2 Duo systeem met twee harde schijven en 2 GB geheugen, door de verkoper gewezen op een lopende aanbieding van een Core 2 Duo computer waar tegen meerkosten een extra harde schijf en extra geheugen ingebouwd zou worden voor een totaalprijs van € 980,--. Mij werd verzekerd dat dit een prima multimedia systeem zou zijn, opgebouwd uit een goede behuizing, een goed Asus moederbord en een goede ruim voldoende voeding. Hieraan heb ik geen moment getwijfeld, aangezien een Core 2 Duo systeem momenteel het beste systeem op de markt is, en dan horen er uiteraard ook goede onderdelen in de computer te zitten.

30-1-2007
Computer opgehaald, maar bleek niet te booten. Terug naar de zaak want defecte harde schijf.

31-1-2007
Computer wederom opgehaald, maar een van de harde schijven gaf niet het gewenste aantal gigabyte aan. Terug naar de zaak want defecte harde schijf.

1-2-2007
Computer wederom opgehaald, maar bij het kopiëren van de bestanden van een DVD naar de harde schijf bevriest het systeem telkens. Terug naar de zaak, waar de eigenaar besluit een geheel nieuw systeem samen te stellen.

2-2-2007
Inmiddels heb ik via ’t internet ontdekt dat de grafische kaart van de computer een bijzonder matig en verouderd exemplaar is. De Sparkle nVidia GeForce FX 5500 256MB DVI + TV-out, 350 MHz, AGP, DDR is een model dat al in 2004 geïntroduceerd is en met deze specificaties bij lange na niet tegemoetkomt aan de prestaties die een Core 2 Duo processor kan leveren. Telefonische navraag bij AUVA leert dat de keuze voor videokaarten beperkt wordt door het moederbord, dat slechts AGP-kaarten ondersteunt. De huidige standaard voor grafische kaarten is al enige jaren PCI-Express, dus deze informatie was zacht gezegd ontnuchterend. Mijn verzoek om in plaats van de FX 5500 een nVidia GeForce 6200AX tegen bijbetaling van € 30,-- in te bouwen werd ingewilligd, maar later werd voorgesteld hier een ATI Radeon 9550 van te maken, zonder bijbetaling, aangezien men bij uittesten van beide kaarten had geconstateerd dat de ATI beter werkte. Hiermee ben ik akkoord gegaan. De ATI Radeon 9550 is een kaart uit het jaar 2005.

3-2-2007
Computer voor de vierde maal opgehaald. Na installatie van software en bestanden, kon ik er eindelijk mee aan de slag. Maar zodra het systeem enigszins belast werd, bevroor het scherm, of startte de PC automatisch weer op.

6-2-2007
Computer teruggebracht naar de winkel met het verzoek de koop terug te draaien en mijn geld terug te storten. Aangezien de eigenaar niet aanwezig was, zou ik later opgebeld worden.

Inmiddels heb ik via ’t internet ontdekt dat het moederbord, een ASRock 775i65G, ongeschikt is voor een Core 2 Duo processor, aangezien de i865 chipset maximaal 800 MHz kan aansturen, wat niet voldoende is voor de 1066 MHz FSB van de Core 2 Duo, aangezien i865 is gemaakt voor werking op 533/800 MHz. Niet voor niets heeft Asrock op de doos staan dat 1066 MHz alleen gebruikt kan worden bij gebruik van een losse VGA-kaart.
Dit moederbord dateert uit het jaar 2005.

9-2-2007
Na herhaaldelijke telefoontjes mijnerzijds en geen reactie uwerzijds, ben ik naar de winkel gegaan waar ik de PC mee mocht nemen, aangezien er slechts een reepje geheugen vervangen moest worden waarna de PC weer zou werken.
Ik heb u geconfronteerd met mijn bevindingen over de verouderde computeronderdelen van twijfelachtige kwaliteit, hetgeen u als onwaar van de hand wees. U houdt vol dat de computer als geheel uitstekend werkt, al geeft u toe dat u de goedkoopste onderdelen heeft uitgezocht met het oog op een zo groot mogelijk winstmarge.
Op mijn voorstel bent u vervolgens akkoord gegaan met het vervangen van het ASRock 775i65G moederbord door een ASRock Conroe945G-DVI moederbord, dat beter op een Core 2 Duo processor ingesteld is, DDRII geheugen gebruikt en ook een PCI-Express grafische kaart ondersteunt. De ATI Radeon 9550 kaart is daardoor overbodig geworden, zodat één en ander zonder meer- of minderkosten kan gebeuren.

13-2-2007
Computer voor de vierde maal opgehaald.

14-2-2007
Na enig testen blijkt dat de geheugenreepjes niet in de juiste volgorde op het moederbord bevestigd zijn, waardoor het geheugen niet in dual channel modus wordt aangesproken. In plaats van de computer voor de vijfde maal naar de winkel terug te brengen, heb ik dit probleem zelf verholpen.

Uit deze lange opsomming van feiten moge duidelijk blijken dat ik deze koop nimmer gesloten zou hebben als ik van tevoren had geweten welk product ik voor € 980,-- zou ontvangen. Het enige onderdeel van de computer dat state-of-the-art is, is de Core 2 Duo processor; de rest is van matige kwaliteit en verouderd. Hierdoor zullen de prestaties die een Core 2 Duo processor kan leveren, nimmer gehaald worden.
Desondanks heeft de verkoper het systeem aangeprezen als een uitstekend “zwaar” multimedia systeem. De verkoper deelde mij mee dat het systeem op een Asus moederbord draait; onterecht, het draait op een kwalitatief minder budget-moederbord van ASRock. De verkoper heeft verzuimd mij erop te wijzen dat de componenten van het systeem verouderd zijn waardoor toekomstige hardware-veranderingen mogelijk problematisch worden. Er is ontkend dat het AGP-systeem voor videokaarten uit de tijd is en al enige jaren vervangen door het PCI-Express systeem. Het geleverde systeem werkt nog met DDR-geheugen, terwijl DDR2-geheugen al enige jaren de standaard is.
Wie een Core 2 Duo computer voor € 980,-- koopt, mag verwachten dat de componenten van het systeem goed afgestemd zijn op deze krachtige processor, en niet dat deze processor in zijn prestaties beperkt wordt door de verouderde specificaties ervan.

Gelijk met het overhandigen van deze brief ontvangt u de computer retour, en verzoek ik u het bedrag van € 980,-- binnen 7 dagen op mijn gironummer xxxxxxx terug te storten.

Met vriendelijke groet,

• Steephh
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:28:
Nou, daar komt 'ie al. Het is een heel lang verhaal geworden, maar ja, er is ook veel gebeurd. Ik moet zelf misschien ook nog wel wat zinnen veranderen, dus 't is nog een beetje een concept.
Alle op- en aanmerkingen welkom, met name uiteraard als 't om tweakertaal gaat. :+

[...]
Nette Brief! :) Misschien had je wat kunnen zeggen over die dell, dat de winkel ontkende dat PCIE16 er nog niet in kon zitten: 'de klant liegt', maar ik weet niet of dat nodig is.

_@/'

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
inruilen
geld terug vragen en onderstaande config bestellen en laten assembleren (meestal 50 euro + 3 jaar garantie)

Moederborden Socket 775 Asrock ConRoeXFire-eSATA2: 79euro
Hardeschijf: 2x Seagate Barracuda 7200.10: 170 euro
Behuizing + 500 watt voeding: Arctic-Cooling Silentium T1 Pro: 89euro
Processor: Intel® Core™ 2 Duo E6400 229 euro
DVD speler Samsung SH-D163A 19 euro
DVD brander Samsung SH-S183A 35 euro
Grafische kaart: Club3D X1550 Silent 89 euro
Geheugen: Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-667 Kit 139 euro
Totaal: 849 euro (excl assemblage)

Daarnaast: Dit is bij alternate samengesteld en het kan dus nog goedkoper. Ook kan je kiezen voor bijv de E6600, dan heb je zeker een goed systeem voor een bedrag wat nog lager is ook. Je bent gewoon opgelicht daar. Maar goed, dat is het voordeel als je zelf je pc's kan samenstellen. Succes ermee

EDIT:
ik zie net dat je hem retour stuurt. GOEDZO (Y). Dit is echt een oud en slecht systeem. Als je nog een toelichting wilt op het systeem wat ik hierboven beschrijf moet je maar ff een pm sturen. Als er andere mensen zijn die wat willen op of aanmerken, doe dat, want daar heeft DHerbig het meeste aan.
Goede brief btw, dit slaat idd nergens op zoals het is gelopen, succes ermee

[ Voor 14% gewijzigd door thewizard2006 op 15-02-2007 08:18 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• DHerbig
Na een nachtje slapen zie ik 't toch weer wat minder zonnig.
Even advocaat van de duivel spelen: "Kijk", zegt de winkelier, "je hebt inmiddels een veel betere PC van ons gekregen. We hebben al je klachten verholpen. Je hebt nu een beter moederbord met PCI-Express en DDR2. Je hebt een andere DVD-brander gekregen. Wij hebben alles gedaan om het je naar de zin te maken. Je kunt nu niet meer zeggen dat het systeem minderwaardig en verouderd is, want het is helemaal veranderd". Rechter: "Inderdaad".

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 09:11:
Na een nachtje slapen zie ik 't toch weer wat minder zonnig.
Even advocaat van de duivel spelen: "Kijk", zegt de winkelier, "je hebt inmiddels een veel betere PC van ons gekregen. We hebben al je klachten verholpen. Je hebt nu een beter moederbord met PCI-Express en DDR2. Je hebt een andere DVD-brander gekregen. Wij hebben alles gedaan om het je naar de zin te maken. Je kunt nu niet meer zeggen dat het systeem minderwaardig en verouderd is, want het is helemaal veranderd". Rechter: "Inderdaad".
En dan vooral:
Op mijn voorstel bent u vervolgens akkoord gegaan met het vervangen van het ASRock 775i65G moederbord door een ASRock Conroe945G-DVI moederbord, dat beter op een Core 2 Duo processor ingesteld is, DDRII geheugen gebruikt en ook een PCI-Express grafische kaart ondersteunt. De ATI Radeon 9550 kaart is daardoor overbodig geworden, zodat één en ander zonder meer- of minderkosten kan gebeuren.

13-2-2007
Computer voor de vierde maal opgehaald.

14-2-2007
Na enig testen blijkt dat de geheugenreepjes niet in de juiste volgorde op het moederbord bevestigd zijn, waardoor het geheugen niet in dual channel modus wordt aangesproken. In plaats van de computer voor de vijfde maal naar de winkel terug te brengen, heb ik dit probleem zelf verholpen.
Doet mij vermoeden dat je nu een goed werkend systeem hebt. Klopt dat? (puur even antwoorden of het systeem nu goed werkt en voldoet aan je eisen die je had in het begin, en het, terecht, slechte gevoel over de gehele procedure ter zijde schuiven)

[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 15-02-2007 10:18 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• DHerbig
c70070540 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:17:
Doet mij vermoeden dat je nu een goed werkend systeem hebt. Klopt dat? (puur even antwoorden of het systeem nu goed werkt en voldoet aan je eisen die je had in het begin, en het, terecht, slechte gevoel over de gehele procedure ter zijde schuiven)
Precies! Alle tests die ik hem gisteren en vannacht heb laten doorlopen, zijn goed gegaan. Als de PC net zo had gewerkt op 30 januari, was ik tevreden geweest en had misschien nooit ontdekt dat onder de motorkap niet alles zo geweldig was. Feitelijk mag ik blij zijn dat er zoveel reparaties nodig waren, want hierdoor heb ik een aantal onderdelen kunnen laten vernieuwen.

Dat ik er uiteindelijk te veel geld voor heb betaald is pech gehad, maar dat kan ik zien als leergeld. Les 1: Vertrouw niet op je lokale computerboer. Les 2: Weet wat je koopt. Les 3: Tweakers weten alles. :)

Ik ga al m'n programma's er nu op installeren en doe het er verder mee.

Iedereen op Tweakers hartelijk dank voor de hulp en het meeleven. Ik heb echt veel steun aan jullie gehad. Met name mad-dog's informatie is erg nuttig gebleken. *O* Hulde Tweakers! *O*

• Steephh
c70070540 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:17:
[...]

En dan vooral:

[...]

Het systeem presteert nog steeds niet hetzelfde als enig ander vergelijkbaar systeem. Dan is het nog steeds zo dat de verkoper gelogen heeft en de TS is daar dus achter gekomen (na onderzoek op internet). De verkoper heeft gelogen en de computer is kwalitatief nog steeds niet beter geworden (geen A-merken), dus dat de TS een systeem heeft gekregen wat niet aan zijn verwachtingen voldoet staat nog steeds. De winkel heeft er wel van alles aan gedaan, maar het was nog steeds niet goed. Je moest zelfs thuis nog de geheugenreepjes goed zetten. Dat betekend dat het systeem nog steeds niet goed was afgeleverd, na de laatste keer ophalen.

Verder heb je in vergelijking met andere winkels ook veel te veel betaald. Ik weet alleen niet of je dat als argument kan aanvoeren. Misschien wel omdat het allemaal budget is en verouderd.

Probeer het in ieder geval. Ook al werkt het nu goed, houdt dit in je achterhoofd:

- gaat je systeem over een jaar kapot, dan heb je een grote kans dat je je moederbord niet meer kan gebruiken. je moet dan ook meteen aan andere nieuwe onderdelen kopen omdat het huidige moederbord niet meer leverbaar is.
- wil je later upgraden, dan gaat dat niet lukken vanwege verouderde hardware

Dit kan je ook als argumenten gebruiken. Je hebt de brief al opgesteld, je kan het altijd proberen. Dreig anders om naar de rechtswinkel te gaan of naar de kanton rechter. Dit om kracht bij te zetten. En ga samen met iemand anders terug, in plaats van in je eentje. Met meerdere sta je sterker.

[ Voor 21% gewijzigd door Steephh op 15-02-2007 10:55 ]

_@/'

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

TS: ik zie dat je getest hebt met wat lichte benchmarkprogramma's die je systeem niet goed stressen. Als je het systeem het vuur aan de schenen wilt leggen doe dan de SP2004 Orthos Edition test met "Large FFT's", en zie of hij dat een nachtje red. Dit is een van de zwaarst mogelijke stresstests voor je CPU-Memory-Mainboard-PSU sybsysteem.
Sandra/pifast/superpi etc stellen echt niets voor om stabiliteit mee te testen... ik kan overklokte systemen vaak enkele honderden mhz'en boven de echte stabiliteitsgrens (SP2004>Large FFT's) benchmarken met die proggies ;)

Controleer na starten van SP2004 trouwens wel of je taskmanager op beide cores 100% load geeft.

------
Ook als je het systeem zou (moeten) houden zou ik de voeding vervangen door een A-merk 350W+. Je wilt niet weten hoeveel problemen je - zeker op termijn - kunt krijgen met budgetvoedingen... varierend van instabiliteit tot kapotgaan en zelfs doorbranden moederbord (ja, meegemaakt!) :X
13V @12V lijn zou een meetfout kunnen zijn, maar aan de andere kant heb met budgetvoedingen ik ook 11,4V gezien live. Een afwijking van meer dan 2% (<11,75 of >12,25V) is niet wenselijk.
Je huidige voeding kan bovendien een beetje grafische update (met extra 12V powerplug) niet hebben...

<edit>
Zoals Seeph al zegt... je hebt de brief toch al opgesteld, en de daarin vervatte info is correct.
Het is het proberen waard...

[ Voor 29% gewijzigd door Cheetah op 15-02-2007 13:55 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• B-Buster
  • Laatst online: 25-05 17:38
Je hebt wettelijk gezien wel degelijk een goede kans. Het belangrijkste stuk in je brief is dit:
Uit deze lange opsomming van feiten moge duidelijk blijken dat ik deze koop nimmer gesloten zou hebben als ik van tevoren had geweten welk product ik voor € 980,-- zou ontvangen. Het enige onderdeel van de computer dat state-of-the-art is, is de Core 2 Duo processor; de rest is van matige kwaliteit en verouderd. Hierdoor zullen de prestaties die een Core 2 Duo processor kan leveren, nimmer gehaald worden.
Desondanks heeft de verkoper het systeem aangeprezen als een uitstekend “zwaar” multimedia systeem. De verkoper deelde mij mee dat het systeem op een Asus moederbord draait; onterecht, het draait op een kwalitatief minder budget-moederbord van ASRock. De verkoper heeft verzuimd mij erop te wijzen dat de componenten van het systeem verouderd zijn waardoor toekomstige hardware-veranderingen mogelijk problematisch worden. Er is ontkend dat het AGP-systeem voor videokaarten uit de tijd is en al enige jaren vervangen door het PCI-Express systeem. Het geleverde systeem werkt nog met DDR-geheugen, terwijl DDR2-geheugen al enige jaren de standaard is.
Wie een Core 2 Duo computer voor € 980,-- koopt, mag verwachten dat de componenten van het systeem goed afgestemd zijn op deze krachtige processor, en niet dat deze processor in zijn prestaties beperkt wordt door de verouderde specificaties ervan.
Ik heb genoeg college's recht gehad de afgelopen jaren om te weten dat:

1. De verkoper de schijn heeft gewekt dat het systeem dat hij aan jou verkocht een prima systeem is met A-merk componenten etc. Achteraf blijkt het een hopeloos verouderde pc te zijn die in geen enkel opzicht aan deze omschrijving voldoet, behalve dan de CPU. Als je in t wetboek op 'opgewekte schijn' zoekt vind je hier wel wat over.

2. Je staat op het vorige punt sterk omdat je zelf weinig kennis hebt (of in ieder geval had ten tijde van de aanschaf) en dus moest vertrouwen op die verkoper. Deze verkoper heeft een informatieplicht. Hij had je voor de aankoop moeten informeren dat het moederbord niet compatibel was met die CPU, dat AGP uit de tijd is en dat er helemaal geen A-merk componenten aanwezig zijn.

3. Uiteindelijk blijkt dat de hele computer niet voldoet aan de verwachtingen die je redelijkerwijs wel mocht hebben op basis van wat die verkoper je heeft verteld. Je hebt hem in de gelegenheid gesteld dit te verhelpen. Je hebt nu nog steeds geen systeem wat die aankoopprijs rechtvaardigd. Je kunt dus nog een laatste keer eisen dat dat wel gebeurd, maar volgens mij sta je sterk genoeg om de koopovereenkomst ongedaan te laten maken.

Dat die verkoper al zaken vervangen heeft scheelt natuurlijk wel, maar bekijk eens wát ie uiteindelijk heeft gedaan... niet meer en niet minder dan andere budgethardware erin te zetten. Wie weet nog wel uit gebruikte pc's ook.

Feit is dat jij als consument met weinig kennis van zaken hebt aangeklopt bij een computerboer waarvan je mocht verwachten dat hij wel genoeg kennis heeft en je eerlijk zou voorlichten. Hij heeft in de verste verte niet aan die verwachtingen voldaan. Geen rechter die, zeker met de feiten in die brief, in het voordeel van een dergelijke pc boer zal oordelen.

Lees dit anders maar eens door, daar staan wat dingen uitgelegd.

Tot zover mijn 2 centjes :)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• DHerbig
Tjonge, als ik dat weer lees, dan ben ik er weer helemaal voor om toch m'n geld terug te eisen. Het is waar dat er weliswaar andere onderdelen in de PC zijn gebouwd, maar die hebben we uitgezocht op basis van "ongeveer van dezelfde prijs". En daarvoor geldt eigenlijk automatisch dat ze kwalitatief niet geschikt zijn voor een zwaar Core 2 Duo systeem. Moeilijk, moeilijk.

Ik ga nu eerst even die Orthos laten draaien.

• DHerbig
Oké, ik heb de brief een beetje veranderd, dat is de dikgedrukte tekst. Kijk even of dat voeding-stukje technisch klopt?
Desondanks heeft de verkoper het systeem aangeprezen als een uitstekend “zwaar” multimedia systeem. De verkoper deelde mij mee dat het systeem op een Asus moederbord draait; onterecht, het draait op een kwalitatief minder budget-moederbord van ASRock. De verkoper heeft verzuimd mij erop te wijzen dat de componenten van het systeem verouderd zijn waardoor toekomstige hardware-veranderingen mogelijk problematisch worden. Er is ontkend dat het AGP-systeem voor videokaarten uit de tijd is en al enige jaren vervangen door het PCI-Express systeem. Het geleverde systeem werkt nog met DDR-geheugen, terwijl DDR2-geheugen al enige jaren de standaard is. Ook de voeding is met 18A op de 12V-lijn zeer beperkt en overduidelijk een verouderd type, dat waarschijnlijk het inbouwen van een zware grafische kaart niet zal ondersteunen.

Ook na vervanging van bepaalde onderdelen is deze computer nog steeds geen systeem met zodanig op mekaar afgestemde componenten dat de Core 2 Duo 6300 processor ten volle benut wordt. Dit komt omdat de vervangende onderdelen uit dezelfde, voordeligste prijsklasse gekozen moesten worden, teneinde de computer niet nog duurder te maken dan hij al was.

Gelijk met het overhandigen van etc.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 22:30

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ziet er imho goed uit. Verander alleen 'mekaar' in 'elkaar'. Mekaar is spreektaal :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 16:20

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Zat er soms ook een TFT bij die 980 eruo?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:57:
Ook de voeding is met 18A op de 12V-lijn zeer beperkt en overduidelijk een verouderd type, dat waarschijnlijk het inbouwen van een zware grafische kaart niet zal ondersteunen.
Nou en? Je koopt een voeding berekend voor de configuratie die je aanschaft.
Dat je later niet uit kan breiden doet er verder niet toe. Tenzij je van tevoren hebt aangegeven dit te willen, en dat heb je niet.

• DHerbig
Ha, ik heb de laatste regel ook veranderd:
Ik stel voor dat u mij binnen 7 dagen bericht dat ik de computer in de winkel kan inleveren tegen terugbetaling van € 980,--.
Dat gelijk inleveren van de PC vond ik eng. Ook kan ik de computer in gebruik nemen voor de dingen die ik ermee wil doen, en dan loop ik wellicht nog weer tegen iets aan wat mis is. Voorlopig staat 'ie nog te Orthossen.

Eens kijken of ik nog inkt in de printer heb, en dan gaat de brief vandaag de deur uit. 'k Zal hem maar laten aantekenen, lijkt me.

P.S. @FooLsKi: is voor elkaar. ;)

• Steephh
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:35:
Ha, ik heb de laatste regel ook veranderd:

[...]

Dat gelijk inleveren van de PC vond ik eng. Ook kan ik de computer in gebruik nemen voor de dingen die ik ermee wil doen, en dan loop ik wellicht nog weer tegen iets aan wat mis is. Voorlopig staat 'ie nog te Orthossen.

Eens kijken of ik nog inkt in de printer heb, en dan gaat de brief vandaag de deur uit. 'k Zal hem maar laten aantekenen, lijkt me.

P.S. @FooLsKi: is voor elkaar. ;)
Aantekenen lijkt me een goed plan. Anders gaat men straks zeggen dat de brief nooit ontvangen is.
swtimmer schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:31:
Zat er soms ook een TFT bij die 980 eruo?
De TS had alleen een case.

_@/'

• thewizard2006
ik zou toch proberen om een andere pc te krijgen.
als voorbeeld de opstelling die ik gaf (mag ook anders uiteraard).

Wat belangrijk is, en waarvan ik denk dat je overheen kijkt, is hoe lang je ermee gaat doen. Deze pc zal over 2 jaar totaal "onbruikbaar" zijn doordat er steeds zwaardere software wordt ontwikkeld.
Aan de andere kant: als je hem toch alleen gebruikt voor muziek, downloaden en textverwerken en je houdt gewoon winamp (oid) en FTD + word 2003 op windows XP dan moet het lukken.

Je zegt ook dat je al een pc hebt waar je op video bewerkt. Deze zal dan wel wat zwaarder zijn, maar is het niet mogelijk om een iets hoger budget te nemen (1300 euro) en dan 1pc voor alles te nemen???

Maar goed, laat dit een les zijn --. doe eerst grondig onderzoek voor je een (duur) product aanschaft. Heeft mij al van heel wat misstappen gered (niet allemaal helaas)
en nogmaals suc6
--> in afwachting op het resultaat

Verwijderd

Bovendien meen ik ergens in deze topic gelezen te hebben dat het systeem wat je gekocht hebt gekwalificeerd word als een 'zwaar multimedia systeem'. Dit is in ieder geval zeker niet het geval, en duidt op nog meer misleiding, wat jou 'case' voor het terugbrengen van de PC alleen maar sterker maakt... Nog even de brief 'tweaken' zou ik zo zeggen... Succes!

• mad-dog
Het is de vraag of dit allemaal zin heeft.De eigenaar zal no-way zomaar je geld gaan teruggeven, wat dus uiteindelijk zal uitmonden in een getouwtrek van hier tot Tokyo. Wettelijk gezien sta je vrij sterk, maar mede vanwege het feit dat je nu een goed lopende computer hebt zou ik met de pogingen om je geld terug te krijgen gewoon staken.
Dat je teveel voor de PC hebt betaald is natuurlijk niet de schuld van de winkel, iedere winkel is vrij om de prijzen voor een product te bepalen

• DHerbig
De brief is verzonden.

@Freeze-O: Dat van die "zware multimedia computer" stond gelukkig al in de brief, ergens onderaan in de conclusie.

@mad-dog: Ik dacht eerst net als jij, maar als je dan op de sites over consumentenrecht kijkt, over misleiding, dwaling en zo, dan geloof ik zeker dat ik recht heb op vernieting van de overeenkomst. Zie m.n. de 2 centjes van B-Buster. :)

• mad-dog
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:41:
De brief is verzonden.

@mad-dog: Ik dacht eerst net als jij, maar als je dan op de sites over consumentenrecht kijkt, over misleiding, dwaling en zo, dan geloof ik zeker dat ik recht heb op vernieting van de overeenkomst. Zie m.n. de 2 centjes van B-Buster. :)
Dat snap, maar gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen. Je zult dus ws. flink wat instanties af moeten gaan om je geld terug te krijgen. Of dat het nou waard is

• kurt15
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 06:56
Ik heb ook een 6300 en als ik grabit en quickpar gebruik word mn pc ook heel erg sloom. Dit komt volgens mij niet door de processor maar door de harde schijf. Als grabit en quickpar namelijk draaien is het cpu gebruik laag en de harde schijf ratelt hard. Wat je dus kan doen is een hele snelle harde schijf kopen of RAID striping gebruiken.

• DHerbig
Ik heb nu een heleboel software geïnstalleerd en kan morgen eens aan de slag met quickpar, winrar, nero en zo. De oude PC is nu uit, waardoor het stiller is in de kamer (daar heb ik nl. een tafelventilator op staan blazen). Nu valt het op wat een irritant geluid er uit de nieuwe PC komt. Als het een continue bromtoon zou zijn, was dat nog niet zo erg, maar dit is "woei-woei-woei-woei-woei". Echt erg. Kan ik hier iets aan doen?

Je zou eigenlijk de PC op de gang moeten kunnen zetten, lekker koel voor hem en lekker rustig voor mij. Maar dan moeten er wel overal verlengkabels aan de snoeren. Gaat dat ten koste van de kwaliteit? Is dat een goed idee?

Ik heb met Speedfan wat dingen gecontroleerd en die meldt dat de +12V maar 8,61V is, en niet 13,07 zoals SSSandra en Everest. Is daar een logische verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/speedfan15-2-07.jpg

• Steephh
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:39:
Ik heb nu een heleboel software geïnstalleerd en kan morgen eens aan de slag met quickpar, winrar, nero en zo. De oude PC is nu uit, waardoor het stiller is in de kamer (daar heb ik nl. een tafelventilator op staan blazen). Nu valt het op wat een irritant geluid er uit de nieuwe PC komt. Als het een continue bromtoon zou zijn, was dat nog niet zo erg, maar dit is "woei-woei-woei-woei-woei". Echt erg. Kan ik hier iets aan doen?

Je zou eigenlijk de PC op de gang moeten kunnen zetten, lekker koel voor hem en lekker rustig voor mij. Maar dan moeten er wel overal verlengkabels aan de snoeren. Gaat dat ten koste van de kwaliteit? Is dat een goed idee?

Ik heb met Speedfan wat dingen gecontroleerd en die meldt dat de +12V maar 8,61V is, en niet 13,07 zoals SSSandra en Everest. Is daar een logische verklaring voor?

[afbeelding]
Hm. Hoge temps. Mijn E6600 draait op 3,2 GHz (maar dan wel met een Zalman CU7700 (wel op de allerlaagste snelheid) op 26 graden. Verder zijn mijn hd's 26 en 24 graden. En dan zegt men nog dat casefans niet nodig zijn. Ik hoop echt dat je je geld terugkrijgt.. Het is iig toch een harde leerweg geweest, ook al krijg je je geld terug.. :)

_@/'

• DHerbig
Hoi Steephh! Die temperaturen zijn te hoog? Ik meende dat onder de 40 graden heel netjes was. :?

Ik zocht net wat op Google over computerlawaai en de eerste de beste site was Tros Radar, waar ik lees:
Is de computer niet conform uw redelijke verwachtingen dan heeft u als consument een aantal rechten. Stichting De Ombudsman vindt dat een computer van € 1.000,- een ventilator moet hebben die vrijwel geruisloos zijn werk doet.
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/qcl2/letter/27/37

Daar hebben we dus alweer iets wat niet in orde is. Voor de vervolgbrief... ;)

• Steephh
DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:59:
Hoi Steephh! Die temperaturen zijn te hoog? Ik meende dat onder de 40 graden heel netjes was. :?

Ik zocht net wat op Google over computerlawaai en de eerste de beste site was Tros Radar, waar ik lees:

[...]

http://www.trosradar.nl/?url=PHP/qcl2/letter/27/37

Daar hebben we dus alweer iets wat niet in orde is. Voor de vervolgbrief... ;)
Uhm.. Misschien heb ik gewoon geluk met mijn cpu.. :P Zeker een sterk punt! Maar nu heb je er moeite in gestoken, dus zorg dat je je geld terug hebt. Revenge to the computerboer!. :P

_@/'

• DHerbig
Ik heb de rest van de avond besteed aan 't lezen over computervoedingen en snap nu hoe dat zit met die 18A op de 12V lijn. Jullie zullen dat natuurlijk allemaal wel weten, maar het is inderdaad een bijzonder zwak punt in mijn PC. Op deze site http://www.hardware.info/...mpwZA/Voedingen_koopgids/
vond ik o.a. het volgende:
Voedingen met slechts één 12V circuit zijn eigenlijk puur geschikt voor echte budget systemen met een relatief lichte processor en een simpele videokaart.
Een belangrijke vraag is wat voor voeding je eigenlijk nodig hebt voor je PC. Zoals beschreven kun je hiervoor beter kijken naar de amperages die de verschillende voltagelijnen kunnen leveren, het door de fabrikant opgegeven maximale vermorgen zegt vaak weinig. Het best kun je kijken naar het totale amperage van de verschillende 12V lijnen: voor een simpele budget PC heb je aan circa 20 A meer dan voldoende. Voor een normale desktop PC moet je rond de 25 A denken, wat meer als je veel harddisks en dergelijke wil plaatsen. Voor zware SLI of Crossfire configuraties raden we een totaal 12V amperage van minstens 36 A aan. Kies sowieso een voeding met twee 12V rails, voor SLI en Crossfire raden we drie rails aan.
Dus die 18A van mij is eigenlijk nog niet eens voldoende voor een simpele budget PC! De verkoper wist dat ik een tweede harde schijf wilde plaatsen, en ik heb hem gevraagd of de voeding daarvoor voldoende was. Jazeker, mevrouw! En hier lees je dat het minimaal vereiste dan meer dan 25A is.
Dus weer overduidelijk een geval van valse voorlichting. (Jammer dat de brief al weg is).

Ik heb trouwens in mijn zoektochten ook de Yours-site gevonden en daar staat de aanbieding van mijn PC nog op. http://www.yoursmm.nl/december.php Ze zeggen trouwens heel eerlijk "Wij hebben ons best gedaan om alles zo eenvoudig mogelijk te houden om een lage prijs te garanderen!"
Overigens klopt er nu weer iets niet in wat AUVA me verteld heeft. Ze zeiden dat ze deze PC's zelf samenstelden en bouwden (met een hoofdknik in de richting van de werkruimte achterin de winkel). Nou, deze systemen worden precies zo aangeleverd door de firma Yours in Assen. Alleen speciale wensen, zoals mijn extra GB en extra harddisk, levert AUVA.
Dus niet de eigenaar van AUVA is degene die de configuratie bedacht heeft, maar dat is Yours zelf. En de computerboer is eigenlijk helemaal geen computerboer, maar gewoon tussenhandel. :N

Maar nu eerst :O :z :Z Morgen verder :Y

• thewizard2006
over het geluid wat je pc maakt.
Je kan de standaard systeemkast ventilatoren vervangen. Je hebt al hele stille (120mm, en geen 80mm) fannetjes bijv scythe flex
Dit kan al aanzienlijk schelen.
Ook de koeling van je core 2 duo is niet de allerstilste. Voor een stille en goedkope kan je bijv Deze thermaltake nemen
als je het helemaal stil wilt kan je ook een passive koeler nemen en daarop dan nog een 120mm fan monteren zoals Thermaltake Sonic Tower

Sinterklaas folderaanbieding
CASE: Luxe miditower met 400 Watt voeding (geen merk erbij en wat is luxe)
PROCESSOR: Intel Core2Duo E6300 1.8Ghz
MOEDERBORD: ASUS / Asrock / MSI (gelukkig zijn dit er niet zoveel, en zit er ook geen verschil tussen deze 3 merken :S:S:S beetje apart)
VIDEO: 256MB Geforce Videokaart (ja dat is duidelijk, bijv alternate verkoopt al 15 256mb geforce kaarten in de prijsklasse 52 -119 euro (agp) en voor pci-e 38 kaarten in de prijsklasse 59 -199 euro)
WERKGEHEUGEN: 1024MB DDR 400 (merk, timing, aantal modules)
HARDDISK: 320GB 7200rpm 8MB S-ATA-II Schijf (merk, cache)OPTISCHE SCHIJF: DVD-WRITER Dual Layer (merk, schrijf/lees snelheid)
CARDREADER: 45-in-1 kaartlezer (merk)
SOFTWARE: Microsoft Windows Mediacenter, met VISTA upgrade Coupon !
EXTRA: PCI TV-kaart, kijk TV op uw PC !!! (merk + specificaties)
INCLUSIEF: YOURS! Multimedia Keyboard, Optische muis, 2.0 Speakerset (merk, specificaties etc)
NU GRATIS !!: YOURS! B03 USB Webcam cadeau.
GARANTIE: 2 jaar garantie

lekkere complete aanbieding zeg..... Deze advertentie slaat echt kant nog wal. Een beetje hetzelfde als ik zeg Ik heb een luxe auto met 4 mooie snelle banden, wel 5 vernsnellingen, moderne technologien + GRATIS een ruitenwisser setje.....

[ Voor 43% gewijzigd door thewizard2006 op 16-02-2007 07:44 ]

• DHerbig
@thewizard2006: Als ik straks een nieuwe PC kan samenstellen, zal ik er zeker rekening mee houden een stil systeem te maken.
Ik heb de PC net weer aan en in de BIOS heb ik de fan speed op middle gezet. Nu staat speed2 in SpeedFan op 80%. Maar dat woei-woei-woei-woei-woei geluid hoor ik nog steeds. Dat is een dof, laag geluid. Het fannetje hoor ik nu draaien, dat is een lichter, echt blazend geluid. Dus dat woei-woei-woei-woei-woei komt ergens anders vandaan. Enig idee wat dat kan zijn?

DHerbig gaat nu googlen op woei-woei-woei-woei-woei"

• JeroenTheStig
Misschien resoneert je kast een beetje door de ventilator? Probeer eens met je hand op de bovenkant en zijkanten de duwen, wordt het dan minder?

• thewizard2006
je voeding --> kan een grote bron van lawaai zijn door oa een niet stil fannetje en het verwerken van de stroom, voltages en weet ik veel hoe dat zit.
processor --> standaard koeling maakt meestal lawaai en ik vraag me af of dat veel verschil maakt op 80 of 100%
case koelers --> de extra koelers die in je kast zitten, je kan deze is loskoppelen en kijken hoe het dan gaat.
videokaart --> ik weet niet of jou videokaart een koeler heeft maar deze kan ook nog wel is blazen

en idd dat resoneren. Door trillingen, schroefjes die niet goed vastzitten, losse onderdelen etc kan het geluid versterkt worden

• DHerbig
Van resoneren weet ik alles van, helaas. Dat doet die Dell; ik word er gek van. Maar dit is een ander geluid, een zwaar motorachtig geluid. Misschien niet woei-woei-woei, maar broem-broem-broem.

Even kijken, ik heb geen grafische kaart en geen case-fan. En het is ook geen ventilatorgeluid. Dat blazen is volgens mij het ventilatorgeluid en dat is niet storend. Dus dan zou het de voeding moeten zijn. Ik dacht eigenlijk ook aan het draaien van de harde schijf, kan dat? Dit kan ik uittesten door even de PC te rebooten en in de BIOS te blijven. Dan heeft de harde schijf niets te doen, denk ik, en als ik dan nog broem-broem-broem hoor, zit 't 'm in de voeding.
Even proberen.

• B-Buster
  • Laatst online: 25-05 17:38
Hardeschijven kunnen enorm resoneren, zeker als ze boven het midden van de kast hangen. Was bij mij ook het geval, heb m'n 2 HDD's vervolgens helemaal onderin gehangen en wat tape tussen de HDD en de behuizing geplakt en het is met 60% afgenomen.

Echter je voeding kan het ook heel goed zijn, die simpele goedkope voedingen hebben geen intelligente fan en zeker geen geluidsdemping :P

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

DHerbig schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:59:
Mijn E6400 (Allendale = vergelijkbaar met de jouwe) is op dit moment semi-passief gekoeld onder een Scythe Ninja (zonder eigen fan, dus afhankelijk van 2 geruisloze 12cm casefans)... loopt op 2.8Ghz (dus 1000mhz harder dan de jouwe) en doet 33C ;)
Hoe gaat het met Orthos?

Tja nadeel van budgetkasten = (vaak) resonantie (ook van schijven inderdaad) en nadeel van budgetvoedingen = (vaak) lawaai... vooral als je 2 schijven niet in fase met elkaar zijn kun je lol hebben met zo'n kast met dunne wanden en zonder (hdd) demping :/

Dat systeem van Yours was een Sinterklaasaanbieding... dus die 799 Euro stamt van begin december '06... prijzen zijn aardig gedaald sindsdien, vooral van geheugen... je had zelfs nog beter weer bij Dell kunnen gaan shoppen, die hadden wat aardige aanbiedingen voor de niet-zelfbouwer de laatste tijd :/

[ Voor 11% gewijzigd door Cheetah op 16-02-2007 13:23 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• DHerbig
Orthos heeft ruim 3 uur probleemloos gedraaid. Ik had 'm eigenlijk vannacht weer aan willen zetten, maar ben dat vergeten. Memo to self: vannacht wel aan denken.

Als alleen de BIOS draait is het geluid hetzelfde, dus ligt het aan het motortje van de voeding.

Weet je, als die winkelier nu echt geen geld terug wil geven, maar mij per se een zwaar multimedia systeem wil leveren, kan ik hem dan niet vragen om bijvoorbeeld de Tweakers Best Buy voor me te bouwen?

Ik heb er wat dingen bij gedaan (groen) en verwijderd:

Processor Core 2 Duo E6300 (1,86GHz) € 165,-
Moederbord MSI P965 Neo-F € 93,50
CPU-Koeling Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,50
Geheugen 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair) € 100,16
Videokaart Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent € 145,92
Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 4 € 46,98
Networkcontroller Onboard Realtek RTL8110SC Gigabit LAN-controller
Harddisk Maxtor DiamondMax 10, 250GB € 65,53
Dvd-brander Samsung SH-S182M 18x € 25,-
Diskettestation ALPS Diskette Drive (Zwart) € 8,25
Behuizing Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 97,80

Dit kost € 929,33 (echter zonder Windows).
Als hij me dit mag leveren voor € 980,--, wordt hij daar dan blij van?

Verwijderd

Vast niet, wacht maar eerst eens hun reactie af voordat je jezelf blij maakt.

• DHerbig
Kan hij die onderdelen niet voordeliger krijgen als handelaar? En hij hoeft toch ook geen BTW te betalen?

Verwijderd

DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:20:
Kan hij die onderdelen niet voordeliger krijgen als handelaar? En hij hoeft toch ook geen BTW te betalen?
Hij moet BTW betalen over zijn marge net als elk ander bedrijf. Verder is het maar afwachten of hij alle onderdelen kan leveren uit je lijstje. Misschien vallen die wel helemaal buiten zijn assortiment.

• mad-dog
DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:20:
De webshops verkopen dat spul bijna allemaal tegen kostprijs, dus veel zal die kerel er niet op winnen :)

@Blackspot: dat spul is gewoon te krijgen bij de gangbare distribiteurs, voor geen enkele zaak dus moeilijk om te krijgen

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

De BTW die hij aan zijn groothandel betaald, kan hij terugvragen van de belastingdienst.

Dan heeft hij dus de inkoopprijs, daar gaat een marge overheen (hij moet ook ergens van eten, huur van betalen, personeel van betalen). Hij moet het systeem nog inelkaar zetten, testen, windows installeren en de btw (die jij betaald, en hij weer aan de belasting moet afdragen).

Zomaar de prijzen uit de bestbuy guide halen en verwachten dat je het daarvoor meekrijgt is niet realistisch (de ene winkel is nou eenmaal duurder dan de ander). Een webshop werkt met een kleine voorraad, een winkel moet een grotere voorraad hebben. Hoe groter de voorraad hoe kleiner de marge (pc onderdelen worden snel minder waard).

Wil je zijn prijs vergelijken met die van een andere zaak, kijk dan eens naar de prijzen van een winkel in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 16-02-2007 15:00 ]

Verwijderd

mad-dog schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:53:
[...]
@Blackspot: dat spul is gewoon te krijgen bij de gangbare distribiteurs, voor geen enkele zaak dus moeilijk om te krijgen
Ik bestel zelf ook maar bij 2 of 3 groothandels, ik ga niet op allerlei verschillende plekken inkopen dan ga je alleen al failliet aan de verzend en order kosten.

Vooral omdat deze winkel kennelijk inkopen doet bij een groothandel die iets goedkoper spul heeft. (en nee natuurlijk weet ik niet of hij 10 andere vaste leveranciers heeft).

• mad-dog
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:11:
[...]

Ik bestel zelf ook maar bij 2 of 3 groothandels, ik ga niet op allerlei verschillende plekken inkopen dan ga je alleen al failliet aan de verzend en order kosten.

Vooral omdat deze winkel kennelijk inkopen doet bij een groothandel die iets goedkoper spul heeft. (en nee natuurlijk weet ik niet of hij 10 andere vaste leveranciers heeft).
Hoezo goedkoper spul? Een merk als Asrock is bij een hele rits leveranciers te krijgen, net als Asus en MSI. De kast zal wel als een OEM-kast verkocht worden. Maxtor etc..kun je vrijwel overal krijgen

• DHerbig
Wanneer zou het wèl aantrekkelijk voor hem worden. Stel ik laat nog wat weg:

Processor Core 2 Duo E6300 (1,86GHz) € 165,-
Moederbord MSI P965 Neo-F € 93,50
CPU-Koeling Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,50
Videokaart Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent € 145,92
Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 4 € 46,98
Networkcontroller Onboard Realtek RTL8110SC Gigabit LAN-controller
Dvd-brander Samsung SH-S182M 18x € 25,-
Behuizing Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 97,80

Dit kost € 820,92 (echter zonder Windows). Zijn winst: € 159,-
Hij hoeft dan alleen te bouwen en geen software te installeren, dat regel ik zelf wel.

Verwijderd

mad-dog schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:13:
[...]

Hoezo goedkoper spul? Een merk als Asrock is bij een hele rits leveranciers te krijgen, net als Asus en MSI. De kast zal wel als een OEM-kast verkocht worden. Maxtor etc..kun je vrijwel overal krijgen
Zoals ik al aangaf, ik bestel bv. bij Bas Computers die (toen die tijd) een aantal van die onderdelen niet had. Punt was dus dat hij wel verschillende onderdelen kan uitzoeken maar dat die winkel ze misschien apart moet bestellen met alle extra kosten van dien. Zijn vraag zijnde "zal hij hier gelukkig van worden".

Misschien is het wel helemaal geen probleem en wil die winkel de TS wel gelukkig maken om welke reden dan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 15:23 ]

• mad-dog
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:22:
[...]

Zoals ik al aangaf, ik bestel bv. bij Bas Computers die (toen die tijd) een aantal van die onderdelen niet had. Punt was dus dat hij wel verschillende onderdelen kan uitzoeken maar dat die winkel ze misschien apart moet bestellen met alle extra kosten van dien. Zijn vraag zijnde "zal hij hier gelukkig van worden".

Misschien is het wel helemaal geen probleem en wil die winkel de TS wel gelukkig maken om welke reden dan ook.
Nee, maar je hoeft ook niet exact alles van dat lijstje te hebben :) Asus ipv MSI kan natuurlijk ook :)

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18
DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:55:

KNIP

Ik heb er wat dingen bij gedaan (groen) en verwijderd:

KNIP

KNIP

KNIP

Dit kost € 929,33 (echter zonder Windows).
Als hij me dit mag leveren voor € 980,--, wordt hij daar dan blij van?
Zou hij niet blij van worden, anders neem je direct de 2GB kit van Corsair, staat nu in Pricewatch voor rond de 225. Dan houd je 2 bankjes over voor eventuele upgrade.

Ook zou ik naar HD's van rond de 300-320 GB kijken, daar zit nu de sweet spot(laagste prijs per GB) van HD's ongeveer.

specs

• DHerbig
Inderdaad, wat jullie zeggen: er kan best nog gevarieerd worden. In ieder geval bestaat de mogelijkheid dat ik de handelaar de kans geef mij een ander, beter, systeem te bieden voor ongeveer dezelfde prijs. Dus als hij pertinent geen geld wil teruggeven, kan ik hem vragen daarvoor een offerte te maken. Die laat ik dan wel keuren door jullie! ;)

• DHerbig
Ik heb nog een paar vragen O+ , maar zal het niet te lang maken vanavond want ik krijg slaapgebrek. :)

Hieronder voor de volledigheid foto's van mijn eerste en mijn tweede moederbord:

De Asrock 997i65G:
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/asrock775i65G.jpg

die werd vervangen door de Asrock Conroe 945G:
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/asrockconroe945G.jpg

In de behuizing zitten vooraan opzij twee USB-ingangen, een microfoon en een koptelefoon-ingang. Die heb ik niet uitgetest met de 997i65G. Vooraan bij de kaartlezers zit ook nog een USB-ingang met een rood lampje.
Nu de Conroe945G er in zit kan ik in ieder geval die vier ingangen opzij niet meer gebruiken. Alleen die ene USB-ingang met het rode lampje werkt.

Heeft dit er mee te maken dat er nu een ander moederbord in zit? Kunnen jullie dat zien op de plaatjes? Het lijkt me sterk dat de Conroe945G minder USB-ingangen zou ondersteunen dan de 775i65G. Hebben ze vergeten een kabeltje aan te sluiten?
Het zou natuurlijk wel belachelijk zijn als je voor een microfoon of een koptelefoon eerst op je knietjes met een zaklantaarn achter de PC moet kruipen.

Dan een vraag over 't beeldscherm. Ik heb nu dus geen grafische kaart meer, en ofwel mijn ogen gaan hard achteruit ofwel het ligt daaraan dat ik alles veel waziger zie dan vroeger. Ik heb zowat alle instellingen en frequenties geprobeerd, maar het wordt niet beter. Ik heb nu een Samsung SyncMaster957p CRT-scherm en met de Dell met z'n nVidia Geforce 6800 had ik nooit ergens last van. Stel nu dat ik onverhoopt toch nog met deze PC moet blijven zitten, wordt e.e.a. dan beter als ik er een TFT-scherm op aansluit? Op de Conroe945G zit een mini-grafisch DVI-kaartje. http://www.legitreviews.com/article/419/3/

En tot slot nog een opmerking over hoe de PC draait. Dat valt niet tegen. Ik laat hem van alles tegelijk doen en daar protesteert hij niet tegen. Alleen had ik vanmiddag een paar keer een "out of system resources, please close some applications" toen ik de FileRenamer 900 files tegelijk liet renamen. Een ander FileRenamer programma (van Sherrod) deed dit echter moeiteloos, dus misschien ligt het aan 't programma. Hoewel.... het kostte moeite om een printscreen van die situatie te maken, want ook daarvoor waren niet genoeg resources.
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/filerenameroutofsystemresources800x.jpg

• mad-dog
Bij gebruik van een kaartlezer met een extra USB-poort en front-USB poorten(van de kast) dienen beide blauwe connector gebruik te worden. Het zou dus zonder problemen moeten werken. De audio-aansluitingen dienen op de groene aansluiting linksonder op het bord aangesloten te worden.

• DHerbig
Dus weer een slordig inbouwfoutje? :'( Als 't morgen licht is zal ik de PC openmaken en kijken of ik 't zelf kan aansluiten. Bedankt, mad-dog! :>

Verwijderd

als je echt van je pc af wilt ,en als de pc boer niet op je brief in gaan
,zet dan een kopje water achter in je pc kast .
laat hem paar minutten loopen en doe als of je neus bloed, boem OEI wat is dat toch ??
pc kast open 'kopje er uit' og wat een K*t voeding
terug naar je pc boer zeg dat je er op 1 of andere manier je systeem is door gebrand.
nu is hij wel verplicht om jouw je centen terug tegeven.

oja waarom een kopje water omdat hij dat lekker nooit kan achter halen of maar kan bewijsen.
Hij wil het hard tegen hard nu is hij voor bijna 500€ op gelicht *de werkelijke kosten van dat systeem*

BE BAD IS FUN

• DHerbig
Thasims2 _O- Ik wilde je die smilie geven met dat wijzende vingertje, maar die is er niet. Jullie Tweakers zijn daar natuurlijk veel te braaf voor. :Y

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:26:
als je echt van je pc af wilt ,en als de pc boer niet op je brief in gaan
,zet dan een kopje water achter in je pc kast .
laat hem paar minutten loopen en doe als of je neus bloed, boem OEI wat is dat toch ??
pc kast open 'kopje er uit' og wat een K*t voeding
terug naar je pc boer zeg dat je er op 1 of andere manier je systeem is door gebrand.
nu is hij wel verplicht om jouw je centen terug tegeven.

oja waarom een kopje water omdat hij dat lekker nooit kan achter halen of maar kan bewijsen.
Hij wil het hard tegen hard nu is hij voor bijna 500€ op gelicht *de werkelijke kosten van dat systeem*

BE BAD IS FUN
Ik wil graag geloven dat er een subtielere manier is om je geld terug te krijgen dan door waterdamp in je componenten te bakken.

Je weet maar nooit of je dan je geld terug krijgt (ookal kan er niets bewezen worden). Van deze pc-boer verwacht ik niets eerlijks meer. Dus dat wordt sowieso een tripje naar de kantonrechter o.i.d., iets wat je met een werkend systeem ook wel kan afdwingen.

hoi

Verwijderd

Phrantic schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:32:
[...]

Ik wil graag geloven dat er een subtielere manier is om je geld terug te krijgen dan door waterdamp in je componenten te bakken.

Je weet maar nooit of je dan je geld terug krijgt (ookal kan er niets bewezen worden). Van deze pc-boer verwacht ik niets eerlijks meer. Dus dat wordt sowieso een tripje naar de kantonrechter o.i.d., iets wat je met een werkend systeem ook wel kan afdwingen.
nee kapot is kapot helaas zit er iets van 1 of 2 jaar garantie op dat ding ,
plus dit is dan de 5de keer en ik had meteen bij de eerste twijfeling die ik van
hem had gehoort van nee meneer dat gaat zo niet de das recht bijstand verzekkering
gebeld.

serieus ik had dat echt gedaan als mij dat was overkomen
als ze niet willen luisteren moeten ze maar voelen
en vergeet 1 ding niet ik ben harder dan zo'n k*t winkel
die denkt mijn een pc te kunnen verkopen die niet aan mijn
eisen kunnen voldoen die ik voor af heb gestelt en als je mij
dan na de tijd als een hondje aan de lijn houd dan .....
is het simpel BE BAD IS FUN

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 23:37 ]

• DHerbig
DHerbig schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:16:
Dus weer een slordig inbouwfoutje? :'( Als 't morgen licht is zal ik de PC openmaken en kijken of ik 't zelf kan aansluiten. Bedankt, mad-dog! :>
Achteraf kan ik dit misschien beter niet doen. Lees deze uitspraak van de geschillencommissie:
Binnen de garantietermijn biedt een koper zijn pc verschillende keren voor reparatie aan, zonder dat het probleem volgens hem wordt verholpen. Daarom vraagt hij een second opinion aan een ander bedrijf en dit constateert een defect. De koper verlangt daarop omruiling van de computer en vergoeding van de kosten voor de contra-expertise.
Onderzoek van de door de geschillencommissie ingeschakelde deskundige wijst uit dat een slechte voedingsconnector de klachten kan hebben veroorzaakt. Omdat de consument zelf een netwerkkaart heeft ingezet, vindt de commissie het redelijk dat de verkoper zich er op beroept dat daardoor de garantie is vervallen. De klacht ongegrond verklaard.
http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=130

Te errug toch!

Gelukkig gaan mijn klachten niet over de ettelijke reparaties die nodig zijn, maar wil ik ontbinding van de overeenkomst op basis van valse voorlichting hunnerzijds en dientengevolge dwaling mijnerzijds. Ik las dat met name op computerverkopers een zware informatieplicht rust, te meer als ze in de gaten hebben dat hun klant een leek is, zoals ikke. O-)

Maar nu ga ik slapen. 8)7 --> :Z

• mad-dog
Nog vooruitgang kunnen boeken ?

• DHerbig
Nog geen bericht. Ze hebben tot vrijdag.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Dat betekent dat vandaag een reactie te verwachten is? Ik ben erg nieuwsgierig naar wat deze zal zijn (als er uberhaupt een acceptabele reactie komt)

Tip: Hou voet bij stuk en druk op de ketel!

Ultra 5 250KF / B860M AORUS ELITE / Intel B580 12GB OC

• DHerbig
Nog steeds geen bericht. Ik ben net begonnen te googlen op hoe zo'n kantongerechtprocedure in zijn werk gaat, en de griffierechten zijn voor dit geval € 151,--. Dat valt nog best mee, te oordelen naar wat ik ermee kan winnen. En als ik win, mag AUVA dat hoogstwaarschijnlijk gaan betalen.

Ik heb 'm net toch nog weer even losgehad om te kijken of ik nog iets van een merk op de voeding kon ontdekken, maar onder de Yours-sticker zit helemaal niets, een onbekend merk dus. Mijn "oude" Dell heeft al twee lijntjes van +12V. De Dell heb ik net ontstoft (pffff) en hij doet het nog, gelukkig.

Nog even over 't niet werken van de vooraansluitingen van USB en audio: Die kabeltjes (vijf op een rij) zijn wel aangesloten, de ene kant rechtsonder op 't moederbord en de andere kant verdwijnt in 't gat van 't voorpaneel.

Voor het samenstellen van de dagvaarding heb ik nog heel wat informatie nodig over wat gebruikelijk is bij PC's, dus bijvoorbeeld wat verwacht je eerder voor componenten in een Celeron ten opzichte van een Core2Duo. Ik ga dus de FAQ's van Tweakers weer eens langs (hoewel me dat vaak boven de pet gaat), en als iemand nog nuttige sites of verdere informatie heeft: graag!!

• mad-dog
DHerbig schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:14:

Voor het samenstellen van de dagvaarding heb ik nog heel wat informatie nodig over wat gebruikelijk is bij PC's, dus bijvoorbeeld wat verwacht je eerder voor componenten in een Celeron ten opzichte van een Core2Duo. Ik ga dus de FAQ's van Tweakers weer eens langs (hoewel me dat vaak boven de pet gaat), en als iemand nog nuttige sites of verdere informatie heeft: graag!!
Wees eens iets specifieker wat je hiermee bedoelt

• DHerbig
Ik zit aan zoveel dingen tegelijk te denken, momenteel. Even brainstormen:

Je koopt een nieuwe PC. In hoeverre is een PC nieuw? Mogen er onderdelen inzitten die verouderd zijn? De economische levensduur is dan in ieder geval niet zo lang als van een "echt" nieuwe PC. Er zijn budget nieuwe PC's en "zware" nieuwe PC's. Wat is een budget-PC? Een PC waar geen A-merken in zitten. Mijn PC is dus een budget-PC. Wist de verkoper dat ik geen budget-PC wilde? De computer die hij verkocht doet alles wat ik ermee wilde. Vraag is alleen hoe lang en hoe stabiel, gezien de verouderde B-merken.

De verkoper heeft wel gelogen: het is geen zwaar multimedia systeem met A-merken, ze bouwen deze computers niet zelf, er zit geen Asus-moederbord in. In hoeverre moest hij begrijpen dat als hij niet gelogen had, ik de computer niet gekocht zou hebben. Hij wist dat de computer zou doen wat ik ervan wilde. Vraag is alleen hoe lang en hoe stabiel.

AUVA prikt een core2duo op een AGP moederbord en DDR geheugen. Dat werkt, maar draait de core2duo daarop minimaal of optimaal? Of heeft dat verouderde spul geen gevolgen voor de snelheid van het computerwerk, maar alleen gevolgen voor de stabiliteit en de levensduur van mijn computer?
[Dit zou ik echt heel graag willen weten]

En dan de wijzigingen die hebben plaatsgevonden:
Dat Conroe945-moederbord dat er nu in zit, is van 2006, dus niet verouderd. Ik heb nu DDR2 ipv DDR. De grafische kaart heb ik opgeofferd omwille van de kosten. Alleen de voeding is nog bedroevend slecht, maar voorlopig draait alles er nog op.

O ja, en dan mijn budget. Ik wilde 't liefst onder de 1000 euro blijven. In hoeverre kun je een zwaar multimedia systeem met A-merken kopen voor die prijs? Wat is de winstmarge die computerverkopers meestal maken? Maakt deze winkelier een buitensporige winst op de verkoop van mijn PC?

Wat is gebruikelijk dat computerboeren voor onderdelen stoppen in hun "zware multimedia systemen". Zijn dat A-merken of niet? Horen bij een core2duo A-merken?

Brrrrr, ik krijg er koppijn van.... :'(

• Phrantic

Phrantic

booya!

Je koopt een nieuwe PC. In hoeverre is een PC nieuw? Mogen er onderdelen inzitten die verouderd zijn? De economische levensduur is dan in ieder geval niet zo lang als van een "echt" nieuwe PC. Er zijn budget nieuwe PC's en "zware" nieuwe PC's. Wat is een budget-PC? Een PC waar geen A-merken in zitten. Mijn PC is dus een budget-PC. Wist de verkoper dat ik geen budget-PC wilde? De computer die hij verkocht doet alles wat ik ermee wilde. Vraag is alleen hoe lang en hoe stabiel, gezien de verouderde B-merken.
Een budget-pc is niet per se een pc met B-merken, maar met slechtere / verouderde onderdelen. Doorgaans betaal je voor B-merken de A-prijs imo, zodat het extra bedrag kan worden opgeteld bij de winstmarge.
AUVA prikt een core2duo op een AGP moederbord en DDR geheugen. Dat werkt, maar draait de core2duo daarop minimaal of optimaal? Of heeft dat verouderde spul geen gevolgen voor de snelheid van het computerwerk, maar alleen gevolgen voor de stabiliteit en de levensduur van mijn computer?
Bij aankoop was het systeem uiterst instabiel; ik noem maar de processor die niet compatibel was met het moederbord. Dat komt de levensduur niet ten goede. Nu heb je misschien wat minder verouderde onderdelen, maar ze zijn nog steeds ontzettend middelmaat omdat je achterlijk veel hebt betaald voor die oude rotzooi. Daarnaast betwijfel ik dus de kwaliteit van die Yours-voeding, of het geheugen, of de andere onderdelen die ze erin hebben gezet. Een slechte voeding kan dus echt wel een systeemkiller worden.
O ja, en dan mijn budget. Ik wilde 't liefst onder de 1000 euro blijven. In hoeverre kun je een zwaar multimedia systeem met A-merken kopen voor die prijs? Wat is de winstmarge die computerverkopers meestal maken? Maakt deze winkelier een buitensporige winst op de verkoop van mijn PC?
Voor 1000 euro kan je een supersnel systeem samenstellen. Een E6600, een snelle videokaart, een goed A-merk moederbord (zoals Asus), snel DDR2 geheugen, en een kwaliteitsvoeding en -kast. Ik denk dat je systeem bij aankoop iets meer dan 500 euro waard was (processor van 180 euro en dan verder het goedkoopste wat je kan bedenken). Voor dit bedrag ben je dus opgelicht. De winkel mag dan wel zijn eigen winstmarge bepalen, maar als je pc-boer verkeerde en/of misleidende informatie geeft over het systeem, en 'm vervolgens nog steeds voor het dubbele wil verkopen, is dat niet goed te praten imo.
Wat is gebruikelijk dat computerboeren voor onderdelen stoppen in hun "zware multimedia systemen". Zijn dat A-merken of niet? Horen bij een core2duo A-merken?
Dat hangt natuurlijk van je pc-boer af. Sommige stoppen er goede onderdelen in. Maar veel pc-boeren hebben niet zo'n heel groot assortiment en zullen vaak voor B-merken kiezen omdat het met een klein assortiment meer winstgevend is om goedkopere onderdelen tegen een hogere winstmarge te kopen.

hoi

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-03 18:11

Oxize

Social Engineering Specialist

Vind het zo jammer dat er nog steeds computerboeren zijn, die denken dat ze overal verstand van hebben en klanten kunnen oplichten waar ze bij staan.

Laatste paar jaren lieten me kameraden mij altijd meegaan omdat ze altijd problemen hadden gehad met hun huidige systemen.

Zelfs voor 1000 euro kan je een perfect systeem in elkaar knutselen. Neem altijd iemand mee als je een pc gaat kopen, of anders maak hier een post op GOT zodat wij tweakers men kan helpen.

Sinds 6 jaar, koop ik alleen maar high-end onderdelen en kijk dan ook goed wat wel met elkaar werkt en wat niet. Zie sig ( spuit 11 :P ).

Er zullen vast en zeker genoeg computerboeren zijn die wel een zaakjes perfect voor elkaar hebben, maar die meesten die ik gezien/gehoord heb krijg ik direct al een nare nasmaak.

Success met je systeem :)

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

• DHerbig
Geweldig bedankt voor dit antwoord, Phrantic. _/-\o_ Hier heb ik veel aan, want omdat ik er zelf zo weinig verstand van heb, durf ik niet zomaar van alles te beweren.

Dus 't geheugen dat er nu in zit, is ook nog niet geweldig?
Manufacturer : Kingston
Serial Number : 653C5A2C
Type : 1GB DIMM DDR2-SDRAM
Technology : 16x(64Mx8)
Speed : PC2-4300U
Standard Timings : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Version : 1.2
Date of Manufacture : zondag 29 oktober 2006
Set Timing @ 267MHz : 5.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 267MHz : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 200MHz : 3.0-3-3-9 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Heeft dat te maken met het moederbord waar het op zit? Doordat het moederbord geen sneller geheugen ondersteunt of zo?

Ik heb even in Taakbeheer gekeken en het valt me telkens op dat dit toch nog steeds aangeeft dat het wisselbestand gebruikt wordt. En volgens Everest ook. Zie plaatjes. Ik had gedacht dat een computer eerst de 2 GB geheugen zal aanspreken. Of is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/taakbeheer.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/everestgeheugen.jpg

En nog even samenvattend: Door de verouderde onderdelen wordt de PC instabieler en daardoor zullen er eerder onderdelen stuk gaan. Op zich werkt de PC nu wel net zo snel als wanneer er wèl allemaal nieuwe A-merken ingebouwd waren. Klopt?

Hoe zou dit systeem met Vista draaien?

• Oxize
  • Laatst online: 15-03 18:11

Oxize

Social Engineering Specialist

DHerbig schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:44:
Ik heb even in Taakbeheer gekeken en het valt me telkens op dat dit toch nog steeds aangeeft dat het wisselbestand gebruikt wordt. En volgens Everest ook. Zie plaatjes. Ik had gedacht dat een computer eerst de 2 GB geheugen zal aanspreken. Of is dit normaal?
Windows gebruikt altijd een wisselbestand om zijn taken (tijdelijk) uit te voeren. Programma's en games, zullen beiden gebruiken. Zowel wisselbestand als je RAM geheugen.

Niks om je ongerust over te maken :)
Hoe zou dit systeem met Vista draaien?
Pak de trial versie van Vmware en installeer Vista :). Heb het hier zelf ook draaien. Tot nu toe draait het als een zonnetje. Alleen mijn videokaart en netwerkkaart worden onder Vmware niet ondersteund omdat Vmware hier virtuele drivers voor heeft. Deze zou je altijd kunnen tjekken op site van de fabrikant zelf.

[ Voor 29% gewijzigd door Oxize op 22-02-2007 19:00 ]

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

• mad-dog
Een wisselbestand wordt altjd gebruikt, ongeacht de hoeveelheid geheugen in een PC zit.

Met het geheugen is niks mis, met DC 533MHz heb je genoeg om aan de 1066MHz FSB van de Core 2 Duo te voldoen.

Bij een Core 2 Duo hoeven echt geen A-merken gebruikt te worden. Daarbij, een C2D E6300 is natuurlijk ook geen E6600(is bijna 2x zo duur) en wordt dus ook vrij veel in mid-end systemen gebruikt.
Daarna mag je ook nog een keer een discussie houden of Asrock een B-merk is, daar zijn de meningen ook weer over verdeeld. Op Intel gebied heb ik zeer goede ervaringen met Asrock moederborden en die doen naar mijn mening niks onder voor Asus/MSI/Gigabyte op het gebied van stabiliteit.

Dat het een zwaar multimedia systeem is is pure misleiding. Van een zwaar multimedia systeem mag je wel verwachten dat er een redelijk zware grafische kaart inzit en dat de onderdelen op elkaar aansluiten.

Wat betreft de voeding: voor het systeem wat je nu hebt heb je absoluut geen 2 12V lijnen nodig. Ook de iets oudere generatie QF50 kasten van Aopen waren niet voorzien van een voeding met 2x 12V en deze waren ruim voldoende om een low-end tot semi high-end systeem te voeden

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 22-02-2007 19:04 ]

• Anders
  • Laatst online: 24-05 10:33
Dit is ondertussen meer iets voor SG.

Persoonlijk denk ik dat je nauwelijks kans maakt.

Immers:
- Het systeem werkt, nadat je een aantal maal gebruik hebt gemaakt van de garantie, zonder problemen
- Het is een configuratie die weliswaar niet top of the bill is, maar wel door het leven kan gaan als goede multimedia PC.

In verband met dat laatste is het jammer dat TS zijn brief reeds heeft verzonden. Daar staat het volgende in:
In de winkel werd op mijn vraag om een Core 2 Duo systeem met twee harde schijven en 2 GB geheugen, door de verkoper gewezen op een lopende aanbieding van een Core 2 Duo computer waar tegen meerkosten een extra harde schijf en extra geheugen ingebouwd zou worden voor een totaalprijs van € 980,--. Mij werd verzekerd dat dit een prima multimedia systeem zou zijn, opgebouwd uit een goede behuizing, een goed Asus moederbord en een goede ruim voldoende voeding.
De relevante vraag is derhalve: is de computer te gebruiken als multimedia PC? Ik denk het wel. Let wel: er is niet gevraagd om een high-end gaming PC maar om een multimedia PC. Ik kan me weinig multimedia-toepassingen indenken die niet normaal op de genoemde specs draaien.

Ik lees hier veel argumenten dat door de configuratie niet het optimale uit de Core2Duo-processor wordt gehaald. Dat argument houdt in een rechtzaak geen stand. 95% van de verkochte computers hebben elementen in de configuratie waardoor niet het optimale uit de CPU wordt gehaald. Als je alleen al kijkt hoeveel PC's nog steeds met 256 of 512 MB geheugen op de markt worden gezet. "Hopeloos verouderde materialen" gebruikt? Tal van configuraties die nu als nieuwe PC worden verkocht op het web bevatten onderdelen die uit 2005 stammen, dat is niet uitzonderlijk.

Een AGP-systeem zal juridisch te verdedigen zijn. Klant vroeg om een multimedia-systeem, niet om een systeem waar hij de komende jaren van alles aan zou willen upgraden. Bovendien worden nog steeds allerlei goede videokaarten - de x1950pro bjvoorbeeld - in AGP-varianten uitgebracht, die qua prestaties zo goed als niet onderdoen voor hun PCIe-versies.

De leverancier zal bovendien weinig moeite hebben om de kwalificatie "goede voeding" te verdedigen: dat ding wekt immers probleemloos werkt met het opgeleverde systeem.

Voor de goede orde: ik vind het systeem bijzonder duur voor de specs en de configuratie is inderdaad niet optimaal op elkaar aangesloten. Hier heeft de lokale PC-boer goed aan verdiend, maar dat is niet uitzonderlijk voor offline winkels. Dixons en consorten zijn standaard tientallen procenten duurder dan de goedkopere webshops. Het gaat hier echter niet om de vraag of de winkelier de optimale prijs-kwaliteitsverhouding heeft geleverd, maar om de vraag of de boel juridisch in de haak is. Het gaat erom of er sprake is van dwaling. Ik ben bang van niet. Er staat nu immers een goed werkend multimedia-systeem, iets dat overeenkomt met wat de klant heeft gevraagd (wat ie bovendien heeft bevestigd in zijn brief). Daarmee heeft de winkel voldaan aan de wens van de klant. Zeker, de de config is niet optimaal maar nogmaals: dat is geen uitzondering. Laat de Tweakers hier een uurtje neuzen in de webshops en ze komen talloze configuraties tegen die ook niet optimaal in elkaar zitten.

Het is hetzelfde als met het kopen van een tweedehands auto. Als je dat zonder kennis van de materie doet, betaal je gegarandeerd teveel. Van oplichting is echter pas sprake wanneer z'n autoverkoper niet verkoopt wat ie heeft beloofd. Voor het overige zal de rechter domweg zeggen dat de koper maar iemand mee had moeten nemen die wel verstand van zaken had.

Kortom, het enige waar m.i. terecht op gewezen kan worden is het feit dat het moederbord van ASRock is i.p.v. ASUS. De klant zou hier alsnog een ASUS-moederbord kunnen eisen, en de koop kunnen annuleren als de leverancier daar niet op in wil gaan. Wel hoop ik dat TS enige vorm van bewijs heeft dat leverancier destijds het inderdaad over ASUS heeft gehad of dat hij dat in een later stadium heeft bevestigd, anders wordt het het ene woord tegen het andere. Voor hetzelfde geld beweert de leverancier dat TS het verkeerd begrepen heeft en wijst ie in dat verband op het feit dat TS zelf aangaf er weinig kaas van te hebben gegeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anders op 22-02-2007 19:33 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• GoldenBatt
  • Nu online
mad-dog schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:00:
Een wisselbestand wordt altjd gebruikt, ongeacht de hoeveelheid geheugen in een PC zit.
Wissel bestand is wel uit te schakelen. Al zal je wel voor jezelf moeten kijken of je genoeg geheugen hebt. Heb het wisselbestand bij mij uitgezet. En merk dat me pc sneller reageert, nadat ik bijv een spel afsluit, als dat ik het wisselbestand aan heb staan. Al zit me geheugen dan ook nog lang niet vol tijdens het spel. Wisselbestand is dus niet nodig mits je voldoende ram hebt.

Specs!

• Steephh
@Anders. Ik hoop niet dat ie in de SG komt. Ik volg dit topic al een hele tijd en ik heb geen toegang tot de SG. Waarschijnlijk pas over een paar maanden.

Je hebt een aantal punten. Maar toch: waarom moet de koper iemand meenemen? De verkoper heeft op een aantal punten gelogen. Er zijn een hoop onderdelen die geen A-merken zijn. Daar zit het probleem. Er zijn genoeg offline computerwinkels die wel waar voor hun geld geven. Dus dat argument dat offline computerwinkels altijd veeeele malen duurder zijn gaat ook niet op. Overigens, de Yours aanbieding zelf is vele malen goedkoper dan dezelfde pc bij AUVA.

Ik hoop dat AUVA morgen eens gaat reageren. Denk niet dat ze blij zijn met een rechtzaak. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 22-02-2007 21:15 ]

_@/'

• Anders
Steephh schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:13:
Je hebt een aantal punten. Maar toch: waarom moet de koper iemand meenemen?
Om dit soort problemen te voorkomen.
De verkoper heeft op een aantal punten gelogen. Er zijn een hoop onderdelen die geen A-merken zijn. Daar zit het probleem.
Dit is nieuw. Waar heeft de verkoper A-merken beloofd? Ik vind hier niets over terug in je brief en evenmin in je openingspost, op de kwestie ASUS-ASRock na. Let wel: "goed" is niet wettelijk gedefinieerd als zijnde "het beste van het beste". Een "goede voeding" wil bijvoorbeeld niet automatisch een "A-merk voeding" betekenen. Voor een "goede behuizing" geldt hetzelfde. Als de verkoper jou goede producten heeft beloofd en alles doet het (na de garantie-reparaties) gewoon, dan kun je daar juridisch weinig tegenin brengen.
Er zijn genoeg offline computerwinkels die wel waar voor hun geld geven. Dus dat argument dat offline computerwinkels altijd veeeele malen duurder zijn gaat ook niet op.
Dat beweer ik ook niet. Ik zeg enkel dat het niet ongebruikelijk is. Je zult juridisch dan ook weinig kunnen beginnen op dit punt.
Overigens, de Yours aanbieding zelf is vele malen goedkoper dan dezelfde pc bij AUVA.
Het is AUVA's recht om een hogere prijs te vragen dan andere winkels doen. Dat is niet illegaal. Het is wél precies de reden dat het verstandig is om iemand mee te nemen die er verstand van heeft of om aan een kenner een second opinion te vragen.
Ik hoop dat AUVA morgen eens gaat reageren. Denk niet dat ze blij zijn met een rechtzaak. :P
Als je geen verdere argumenten hebt, denk ik dat ze het met vertrouwen tegemoet zien. Mogelijk op de ASUS-ASrock kwestie na, tenzij dit inderdaad een "ene woord tegen het andere"-kwestie wordt.

• Phrantic

Phrantic

booya!

Geweldig bedankt voor dit antwoord, Phrantic. _/-\o_ Hier heb ik veel aan, want omdat ik er zelf zo weinig verstand van heb, durf ik niet zomaar van alles te beweren.

Dus 't geheugen dat er nu in zit, is ook nog niet geweldig?
Ik was je geheugen specs nog niet tegengekomen in dit topic. Kingston is in principe een goed merk, ik had verwacht dat ze MDT of Buffalo o.i.d. erin zouden proppen. De snelheid is wel zo'n beetje de laagst gangbare voor Core 2 Duo (533Mhz) dus veel overclocken ermee zul je niet. Ik ga er vanuit dat dit de ValueRAM lijn is, daar kan je minder uithalen dan bijv. HyperX maar desalniettemin is het fatsoenlijk en stabiel geheugen.

Waar ik me dus meer zorgen om zou maken is het feit dat je geen videokaart hebt (als je tenminste games wil spelen... nu is een videokaart (nog) geen vereiste vanwege onboard, maar voor die prijs moet er wel een in zitten!), met een matig moederbord zit (deze koos je alleen omdat ie nou eenmaal onboard had en je een moederbord van die prijsklasse moest kiezen, anders waarschijnlijk niet), en natuurlijk kast en voeding (airflow? genoeg energie voor de toekomst? stabiliteit?).

Op zich is het nu een redelijke set-up voor 500 euro, maar niet voor het dubbele.

hoi

• Anders
Phrantic schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:36:
Op zich is het nu een redelijke set-up voor 500 euro, maar niet voor het dubbele.
Niemand die een systeem van Core2duo 6400, 2GB RAM, 520 GB HDD, VGA kaart, dvd-writer, tv-kaart en Windows OS in elkaar kan zetten voor 500 euro. Wat ik van ts heb begrepen heeft ie aanvankelijk het volgende geleverd gekregen. Tussen haakjes de laagste, gemiddelde en hoogste prijs uit de pricewatch:

CPU: Core2Duo E6400, Boxed Cooler (211 - 220 - 249)
Mobo: ASRock 775i65G (39 - 43 - 51)
Geheugen: 2GB onbekend PC3200 DDR (137 - 150 - 170) - aannemende dat het budgetgeheugen betreft
Grafisch: AGP ATI Radeon 9550 256 MB, merk onbekend (51 - 60 - 84)
HDD: Seagate 320 Sata-2 (81 - 88 - 105)
HDD: Maxtor 200 GB Sata-2 (59 - 68 - 100)
Kast/voeding: merk onbekend (35 - 50 - 70) - schatting
DVD-rewriter: merk onbekend (27 - 35 - 45) - schatting
Kaartlezer: merk onbekend (15 - 25 - 35) - schatting
TV-kaart: Pinnacle, type onbekend (40 - 47 - 55) - schatting
Assemblage: onbekend (25-50-75)

Er van uitgaande dat er geen andere zaken in zitten, dan is de minimale prijs voor dit systeem volgens de pricewatch 804 euro. De gemiddelde prijs is 936 euro, de maximale prijs is 1155 euro.

Dat hier 980 euro voor wordt gerekend valt derhalve juridisch goed te verdedigen.

Het klopt dat het systeem niet de optimale configuratie heeft, maar de winkelier is nou eenmaal niet verplicht die te leveren. Het is bijvoorbeeld aannemelijk dat hij de kans heeft gezien om van een AGP-board af te geraken maar aangezien AGP-kaarten nog steeds op de markt komen kan 'm daar juridisch weinig aangerekend worden. Ook met DDR-geheugen zou de config goed voldoen voor een multimedia PC. Op Anandtech is een paar dagen geleden een artikel verschenen waaruit blijkt dat DDR-geheugen met een lage frequentie op Core2Duo-systemen praktisch niet onderdoet voor DDR2-geheugen met een hoge klokfrequentie (" If you have a very limited budget and want to move to the Intel Core 2 Duo processor now, then rest assured that your DDR-400 memory is more than capable for a system like the one tested today."). Alle heisa daarover getuigt derhalve van weinig kennis van zaken onder de hier aanwezige Tweakers.

• Steephh
@Anders:

Sterke punten. :7 Ik moet zeggen. Je bent goed op de hoogte, in ieder geval beter dan ik.. Ik lees die sites meestal alleen maar als ik een nieuwe pc ga kopen (of voor iemand ga samenstellen).

1 maar: het was geen E6400 maar een E6300. Dat staat NOTABENE in de topictitel.. :P

En ik ben de TS niet he.. :P Omdat je een beetje in de "Ik vind hier niets over terug in je brief en evenmin in je openingspost" trant tegen me begon te praten. :P

Wat vind je trouwens van het argument dat AGP redelijk outdated is, vanwege het feit dat PCI express al in 2004 is geintroduceerd? De ontwikkelingen in de pc wereld gaan nogal snel en mij lijkt dat als die standaard dan nog niet op een moederbord zit wanneer je 3 jaar later een moederbord moet kopen, dat de pc verkoper je toch minstens had mogen inlichten, dat deze niet is voorzien van de nieuwste technieken?

[ Voor 30% gewijzigd door Steephh op 22-02-2007 23:03 ]

_@/'

Verwijderd

Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:32:

Een AGP-systeem zal juridisch te verdedigen zijn. Klant vroeg om een multimedia-systeem, niet om een systeem waar hij de komende jaren van alles aan zou willen upgraden. Bovendien worden nog steeds allerlei goede videokaarten - de x1950pro bjvoorbeeld - in AGP-varianten uitgebracht, die qua prestaties zo goed als niet onderdoen voor hun PCIe-versies.
ja mischien wel, maar een pci-e x1950pro is veel goedkoper dan ze agp broertje (lees 40-50 euro)
en voor dat geld kan je makkelijk de klant een pci-e bordje aanbieden met dezelfde kaart.

agp is prijstechnische gezien ook niet intressant, voor die prijs van een 50 euro kan je de klant ook een x1300pro aanbieden die beduidend beter presteerd

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:54
Wat een gedoe om 1 pc'tje, snel terugbrengen dat ding. Ik heb ook jaren pc's gebouwd en doe dit nooit meer voor zakelijke pc's, gezien de problemen waar je tegenaan kan lopen (incompatibele hardware, drivers etc.), soms nog voor de hobby(pc). Deze tweakert koopt liever een Delletje, problemen -> ff bellen komen ze de volgende dag maken. Dit kunnen de lokale pc boeren niet, en ook met de prijs concurreren kunnen ze meestal niet (tenzij ze troep leveren....) Wil je echt een supersnelle pc dan zal je je moeten verdiepen in de juiste hardware en deze zelf in elkaar zetten, daar kom je met de hulp van wat tweakers vanzelf uit ;)

• Anders
Steephh schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:01:
@Anders:
1 maar: het was geen E6400 maar een E6300. Dat staat NOTABENE in de topictitel.. :P
Stom, ja, foutje van mij. Dat scheelt 50 euro.
En ik ben de TS niet he.. :P Omdat je een beetje in de "Ik vind hier niets over terug in je brief en evenmin in je openingspost" trant tegen me begon te praten. :P
Ja, dat had ik achteraf ook in de gaten, zag je er eerst wel even voor aan, my bad :)
Wat vind je trouwens van het argument dat AGP redelijk outdated is, vanwege het feit dat PCI express al in 2004 is geintroduceerd?
Het tijdstip waarin iets is geïntroduceerd doet niet zoveel terzake. De eerste LCD-schermen werden reeds in 1972 ontwikkeld.
De ontwikkelingen in de pc wereld gaan nogal snel en mij lijkt dat als die standaard dan nog niet op een moederbord zit wanneer je 3 jaar later een moederbord moet kopen, dat de pc verkoper je toch minstens had mogen inlichten, dat deze niet is voorzien van de nieuwste technieken?
Zou het gaat om een high-end gaming PC, dan wel. Voor een multimedia-PC lijkt met me niet zo relevant. Uit de Tweakers Best Buy-omschrijving: "Het multimediasysteem is de alleskunner van de BBG-systemen. Je kunt er een game op spelen, je kunt er op tekstverwerken, videobewerken, foto's retoucheren, geluidsbewerken en televisie kijken. Kortom, het ideale systeem binnen een gezin waar verwacht wordt dat een systeem veelzijdig ingezet kan worden."
Dat kan op dit moment prima met een AGP-kaart, zeker als je maar 50-60 euro voor een kaart over hebt (zoals topicstarter). Voor de goede orde, op dit moment doen AGP-kaarten qua prestaties nauwelijks onder voor PCIe-versies van dezelfde kaart.

Dat de winkel de bestelling aangrijpt om van DDR-geheugen en AGP-borden af te komen is vanuit ondernemersoogpunt begrijpelijk: ze voldoen aan de afspraken én komen van hun voorraad af. Zo werkt ondernemersschap nou eenmaal en daar moet je als klant op beducht zijn. Ik heb zelf ook vele, zo niet tientallen uren onderzoek gedaan voordat ik mijn nieuwe systeem heb samengesteld. Voor de goede orde, deze bestaat uit een Core2Duo-6400-processor op een ASRock-kaart met zowel een AGP- als een PCI-videokaart (geen PCIe). De AGP-kaart had ik reeds in bezit, vandaar. Ik verwacht er de komende jaren uitstekend mee te kunnen werken en op het moment dat ik wil upgraden stap ik wel over op een nieuw mobo, zoveel kosten die nou ook weer niet - zeker de ASRocks. Ga mij dus niet vertellen dat Core2Duo-ASRock-AGP ongeschikt is als multimediasysteem want ik werk nota bene op een systeem dat het tegendeel bewijst.

• Anders
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:29:
ja mischien wel, maar een pci-e x1950pro is veel goedkoper dan ze agp broertje (lees 40-50 euro)
Nonsens.

AGP vs. PCIe.

• Phrantic

Phrantic

booya!

Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:35:
[...]

Niemand die een systeem van Core2duo 6400, 2GB RAM, 520 GB HDD, VGA kaart, dvd-writer, tv-kaart en Windows OS in elkaar kan zetten voor 500 euro. Wat ik van ts heb begrepen heeft ie aanvankelijk het volgende geleverd gekregen. Tussen haakjes de laagste, gemiddelde en hoogste prijs uit de pricewatch:

[ ... prijslijst ... ]

Er van uitgaande dat er geen andere zaken in zitten, dan is de minimale prijs voor dit systeem volgens de pricewatch 804 euro. De gemiddelde prijs is 936 euro, de maximale prijs is 1155 euro.

Dat hier 980 euro voor wordt gerekend valt derhalve juridisch goed te verdedigen.
Je vergeet gemakshalve dat dit bijna allemaal webshop prijzen zijn. Webshops gaan niet oude hardware tegen zeer lage prijzen verkopen omdat ze nou eenmaal verouderd zijn. Die vragen nog steeds gewoon de inkoopprijs + winstmarge.

Een fysieke pc-boer daarentegen kan voorraden inkopen en, als hij achter blijft zitten met een hele zooi oud spul, zijn harde waren tegen aantrekkelijke kortingen van de hand doen. Omdat je doorgaans geen kant-en-klare pc met dergelijke specs op het web kan kopen, gaat je theorie dus niet echt op.

Die 500 euro is wellicht wat laag berekend, maar het volle pond is het toch écht niet waard.

[ Voor 21% gewijzigd door Phrantic op 23-02-2007 00:11 ]

hoi

Verwijderd

-edit scrap.. geloof dat ik een pagina of 8 heb gemist

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 00:04 ]

• Anders
Phrantic schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 00:02:
Die 500 euro is wellicht wat laag berekend, maar het volle pond is het toch écht niet waard.
Er zijn betere systemen te bouwen voor hetzelfde geld, in dat opzicht is het het geld niet waard. Maar het is het wel waard volgens de specs. En wat is er nou voor oud spul aan het systeem? De mobo - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - , de AGP-kaart - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - en misschien het aanvankelijke DDR-geheugen, dat op het genoemde systeem in de praktijk overigens even goed presteert als DDR2-geheugen. Ik zie dan ook geen reden om honderden euro's korting te gaan geven. Geen enkele winkelier kan nieuw spul voor dumpprijzen op de markt zetten. De prijs die wordt berekend is reëel voor hetgeen is geleverd.

Dat voor hetzelfde geld iets beters gekocht had kunnen worden, klopt maar dat is het risico van het vak. Of je nou een TV koopt, een auto of wat dan ook, als je dat doet zonder degelijk vooronderzoek zul je er vrijwel altijd achter komen dat er achteraf meer voor hetzelfde geld mogelijk was geweest. Naar mijn mening begint daar de eigen verantwoordelijkheid voor de consument. Het zou de winkelier sieren de consument op een en ander te wijzen, maar juridisch hoeft hij enkel een systeem op te leveren volgens de afspraak. Op de moederbord-kwestie na zie ik nog steeds niet waar de winkelier zich daar niet aan heeft gehouden. Dat hij desondanks gratis een nieuw moederbord én nieuw geheugen heeft geleverd is dan m.i. ook al meer dan waar hij juridisch toe verplicht was.

• Steephh
Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:52:
Het tijdstip waarin iets is geïntroduceerd doet niet zoveel terzake. De eerste LCD-schermen werden reeds in 1972 ontwikkeld.
Ontwikkeld. Mainstream werden ze pas een heeeel stuk later. In ieder geval voor de consumenten. PCI-Express begon eind 2004 al main stream te worden. Ik heb begin januari 2005 mijn toenmalige mainboard met PCI-E gekocht.
[...]

Zou het gaat om een high-end gaming PC, dan wel. Voor een multimedia-PC lijkt met me niet zo relevant. Uit de Tweakers Best Buy-omschrijving: "Het multimediasysteem is de alleskunner van de BBG-systemen. Je kunt er een game op spelen, je kunt er op tekstverwerken, videobewerken, foto's retoucheren, geluidsbewerken en televisie kijken. Kortom, het ideale systeem binnen een gezin waar verwacht wordt dat een systeem veelzijdig ingezet kan worden."
Dat kan op dit moment prima met een AGP-kaart, zeker als je maar 50-60 euro voor een kaart over hebt (zoals topicstarter). Voor de goede orde, op dit moment doen AGP-kaarten qua prestaties nauwelijks onder voor PCIe-versies van dezelfde kaart.

Dat de winkel de bestelling aangrijpt om van DDR-geheugen en AGP-borden af te komen is vanuit ondernemersoogpunt begrijpelijk: ze voldoen aan de afspraken én komen van hun voorraad af. Zo werkt ondernemersschap nou eenmaal en daar moet je als klant op beducht zijn. Ik heb zelf ook vele, zo niet tientallen uren onderzoek gedaan voordat ik mijn nieuwe systeem heb samengesteld. Voor de goede orde, deze bestaat uit een Core2Duo-6400-processor op een ASRock-kaart met zowel een AGP- als een PCI-videokaart (geen PCIe). De AGP-kaart had ik reeds in bezit, vandaar. Ik verwacht er de komende jaren uitstekend mee te kunnen werken en op het moment dat ik wil upgraden stap ik wel over op een nieuw mobo, zoveel kosten die nou ook weer niet - zeker de ASRocks. Ga mij dus niet vertellen dat Core2Duo-ASRock-AGP ongeschikt is als multimediasysteem want ik werk nota bene op een systeem dat het tegendeel bewijst.
Tsja, het ligt eraan hoeveel je eraan tweakt. Je kan (bij wijze van spreken) ook wel een een ferrari motor in een golf leggen en deze dan verkopen als zijnde een ferrari. Maar iedereen weet ook wel dat je nooit de prestaties kan vergelijken met een echte ferrari.

Dat het kan voldoende voor menig 'multimedia' gebruiker is, ben ik het mee eens.

Verder, aangezien een computer al redelijk snel verouderd vind ik dat een verkoper een systeem met een AGP als zijnde een A-merk pc niet mag verkopen. Je kan wel zeggen dat er nog genoeg AGP kaarten zijn, AGP is verouderd en PCI-E is nu eigenlijk gewoon mainstream.

Maar dat is mijn mening ook alleen maar.
Anders schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 01:06:
[...]

Er zijn betere systemen te bouwen voor hetzelfde geld, in dat opzicht is het het geld niet waard. Maar het is het wel waard volgens de specs. En wat is er nou voor oud spul aan het systeem? De mobo - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - , de AGP-kaart - maar die heeft dan ook al een dumpprijs - en misschien het aanvankelijke DDR-geheugen, dat op het genoemde systeem in de praktijk overigens even goed presteert als DDR2-geheugen. Ik zie dan ook geen reden om honderden euro's korting te gaan geven. Geen enkele winkelier kan nieuw spul voor dumpprijzen op de markt zetten. De prijs die wordt berekend is reëel voor hetgeen is geleverd.
Laten we het omdraaien. Een winkelier kan wel oud spul voor dumpprijzen op de markt zetten. Ze verkopen nu een 'dump'-systeem als zijnde een 'nieuw' systeem. Dat is dus ook omgedraaide wereld.
Dat voor hetzelfde geld iets beters gekocht had kunnen worden, klopt maar dat is het risico van het vak. Of je nou een TV koopt, een auto of wat dan ook, als je dat doet zonder degelijk vooronderzoek zul je er vrijwel altijd achter komen dat er achteraf meer voor hetzelfde geld mogelijk was geweest. Naar mijn mening begint daar de eigen verantwoordelijkheid voor de consument. Het zou de winkelier sieren de consument op een en ander te wijzen, maar juridisch hoeft hij enkel een systeem op te leveren volgens de afspraak. Op de moederbord-kwestie na zie ik nog steeds niet waar de winkelier zich daar niet aan heeft gehouden. Dat hij desondanks gratis een nieuw moederbord én nieuw geheugen heeft geleverd is dan m.i. ook al meer dan waar hij juridisch toe verplicht was.
Hiermee ben ik het roerend eens. Veel te veel mensen kopen een nieuwe pc/auto/tv zonder genoeg vooronderzoek te doen. Ik probeer mensen altijd ervan te overtuigen dat ze degelijk vooronderzoek moeten doen. Helaas zijn er altijd mensen die dat niet willen, maar ach, als ze tevreden ermij zijn en er gelukkig mee zijn, boeiend. :) De rest help ik graag.

Verder, ik zie het ook als een soort revenge om de verkoper terug te pakken. Hij maakt 'misbruik' van onwetende mensen om er zelf beter van te worden. Dat kan ik niet hebben en daarom wil ik dat hem dat eens duidelijk wordt gemaakt. Als je leest hoe hij loog tegen de TS, over A-merken

Naja.. Er blijven altijd zulke mensen, maar het is leuker als een gezinnetje wat het al niet zo breed heeft en voor hun studerende dochter een pc moeten kopen deze bij AUVA kunnen halen en niet de 300/400 euro teveel ervoor betalen die ze harder ergens voor kunnen gebruiken.

En tuurlijk, die dochter gebruikt dat ding niet (alleen) voor school, maar msn't, hyve't en myspace't erop, maar dat is nu even niet terzake :P

_@/'

Verwijderd

?
zoek eens de goedkoopste op van pci-e

snap zowieso niet wat je wil bereiken met 512mb op zo'n kaart het prestatie niveau. je game immers niet op zeer hoge resoluties

Verwijderd

Ik heb ook dergelijke problemen gehad met een core 2 duo systeem

Allerlei elementen vervangen van processor tot dvd speler niks veranderde daarna exact dezelfde configuratie ander moederbord.
Niks meer aan de hand.

Ofwel probeer een ander moederbord.

Paradigit gaf me ereen die 100 euro duurder was.

van een MSI P965 NEO-F DDR2-667 PCI-Ex ATX naar E-VGA Nforce 680i SLI DDR2 mainboard Rw

• Anders
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:28:
[...]
?
zoek eens de goedkoopste op van pci-e
???

Ik zit de hele x1950pro-lijst door te kijken, maar nergens is de AGP-versie 40-50 euro duurder dan de PCIe-variant.

• DHerbig
Tjonge, ik ben net weer thuis en zie dat de hele rechtzaak hier al bijna uitgevochten is, op de uitspraak na, dan! :) En als ik de rechter mag spelen, dan moet ik zeggen dat Anders het pleidooi gaat winnen. Wat hij zegt is min of meer waar ik zelf al telkens bang voor was.

@GoldenBatt, ik ga straks dat wisselbestand gelijk uitzetten. Bedankt voor de tip!

@Steephh, dat de AUVA-PC 180 euro duurder werd dan Yours-aanbieding, is omdat ik er zelf die extra harde schijf en geheugen liet inbouwen. Verder was het exact dezelfde aanbieding.

@Phrantic, die videokaart moet ik er misschien wel nog in laten zetten, maar eerst wil ik even wachten hoe alles werkt met 't TFT-scherm dat ik ga kopen. Vooralsnog mis ik 'm niet echt. Eerst dacht ik dat 't scherm onduidelijker was, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik helemaal kippig word van het uren achter mekaar naar de monitor staren.

@base_, voor de volgende keer! Ik heb m'n lesje wel geleerd. :/

@Steephh, die Ferrari-analogie had ik zelf ook bedacht. Alleen dan met een Smart i.p.v. een Golf... ;)
Pagina: 1 2 3 Laatste