Als je voornaamste bezigheid fotoos bewerken is, dan zou ik nooit voor een TN scherm zoals de 226BW gaan, maar een IPS of VA scherm kiezen, de 215TW van Samsung bijvoorbeeld (die jij ook noemt), maar er zijn nog heel veel andere alternatieven.
Wellicht heb ik het onderschat, en in vergelijking met mijn oude 17" CRT dacht ik dat alles beter zou zijn. Alleen heeft een tft zn tekortkomingen, vooral met het bewerken van foto's.
Ik kon het afgelopen donderdag ook niet laten om dit scherm te laten staan, misschien wel tegen beter weten in.
Ai, dus je hebt 'm al. Wat betreft beeldkwaliteit overtreft niks een CRT. Een TFT is absoluut niet beter. Alleen de voornoemde IPS en VA (PVA/MVA) schermen komen enigszins in de buurt.
Mijn grootste probleem zit hem in donkere partijen van foto's. Bij bijna iedere foto waar zwart, of blauw op staat (heel vaak dus) is er een vreemde weergave. Het lijkt wel op een soort photoshop filter. Als je inzoomd op het slechte gedeelte, dan zie je allemaal pixeltjes met zwart/grijs/groen. Geen mooi verloop dus en van detail is al helmaal niets meer zichtbaar.
Klinkt een beetje alsof je je scherm nog niet goed afgesteld hebt en deze nog te licht staat. De individuele pixels op fotoos zijn nooit gelijkmatig zwart en bij een te licht scherm valt dat dubbel zo hard op. Neemt niet weg dat op TN schermen het erg lastig is om diep zwart te krijgen.
In ACDSEE is het erger als in Photoshop.
Dat kan als, doordat PS (of juist ACDSee) zijn eigen kleurprofiel aanhoudt, maar nog steeds is het dan waarschijnlijk voornamelijk aan een te licht scherm te danken.
Calibratie wil ook wel helpen, maar weet ook niet of die dit probleem eruit haalt.
Goede calibratie kan gruwelijk veel helpen en als je enigszins serieus fotoos wil bewerken, dan ben je eigenlijk aan jezelf verplicht om je scherm goed te calibreren, anders ziet een plaatje op een ander scherm er zomaar totaal anders uit (om maar iets te noemen).
Het probleem heb ik niet bij een gewoon zwart scherm of bij films.
Eigelijk wil ik de 215tw even aan het werk zien, maar kan geen winkel vinden die hem heeft staan.
Om dit scherm nou zomaar om te ruilen...
Komt hoogstwaarschijnlijk wederom door het kleurprofiel wat door PS gebruikt wordt. Daarnaast kan een "zwarte" pixel met RGB waarde 0,0,0 al totaal anders er uit zien als een "zwarte pixel" met RGB waarde 5,15,5. In veel gevallen zal die laatste ook zwart lijken, maar op een slecht afgesteld en vooral te licht scherm donkergroen.
Echt goede IPS en VA schermen kunnen bekijken lijkt welhaast onmogelijk idd. Daar verbaasde ik me ook over.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."