@Mittnick, hele vette shots weer!
? Wel een erg lang verhaal

mijn oog was gevallen op de Canon EF-S 17-85MM f4-5.6 IS USM.
[...]
Vraag is eigenlijk of die lens het geld waard is ter vervanging van de kitlens.
De vraag is eigenlijk;
Waarvoor wil je hem _precies_ gaan gebruiken?
Party People shots is hij prima voor, daar heb je niet zo'n lichtsterke lens voor nodig, dan voldoet de kitlens bij wijze van spreken nog. Mijn Nikon 18-70 F3.5-4.5 gebruik ik na 3 jaar nog steeds!
Ben je een available light schieter, dan heeft hij aan de ene kant een voordeel dat hij IS heeft, voor stilstaande objecten is dat ideaal. Voor bewegende onderwerpen cq mensen is hij ongeschikt. Hos en Jumpstart hebben niet voor niets zo licht sterk mogelijk glas.
Voor overzichten (vanaf een redelijk grote afstand tot het dichtstbijzijnde onderwerp) is hij ideaal. De IS zorgt ervoor dat je eigen bewegingsonscherpte ongedaan word gemaakt. Maar je kan ook juist willen dat je bewegingen van je onderwerp vastlegt.
Als je echt geen vaste hand hebt, dan is het wellicht aan te raden om zelfs voor portretshots dit objectief te nemen. Deze zal er echter alleen voor zorgen dat je achtergrond er scherper op komt (afhankelijk van de scherptediepte natuurlijk)
De keuze is dus helemaal afhankelijk van je eigen stijl.
Tom schreef op woensdag 04 april 2007 @ 00:05:
p.s. wie wil mijn pinpas in bewaring houden, ik blijf geld uitgeven aan vanalles en nog wat. Waarom heb ik altijd van die dure hobbies, was ik maar verslaafd aan puzzelen ofzo, was ik met een abo op de Denksport klaargeweest

lol, daar schijnen meer tweaker bezoekers last van te hebben

D'r zijn genoeg Canonians hier die het ding hebben. Geen idee waarom ik nauwelijks Nikonians ken die er eentje hebben. Wellicht omdat de 10.5 mm fish ook een favoriet is?
LittleWan schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:17:
De prijs zoals hij bij konijnenberg nu is, is voor mij geen probleem. Het prijsverschil tussen de twee, is een ander punt, maar ik ga er van uit dat ik met de SB-800 meer plezier ga hebben dan met de SB-600. Ook naar uitbereiding toe later.
Voor gewone partyfotografie is de SB600 meer dan voldoende. Je kan fec-en (minder of harder inflitsen op de TTL (automatische) stand), draadloos flitsen (afhankelijk van gebruikte body).
Wederom geld ook hier weer waarvoor wil je hem zelf gaan gebruiken? Voordelen van de SB800 tov SB600 zijn
[list]• krachtiger (nauwelijks nodig bij partyfotografie)
• alleen te gebruiken als AF-assist (afhankelijk van je stijl van fotografie, maar waarschijnlijk nauwelijks nodig)
• Kleurenfilters (vanwege de reeds aanwezige verschillende kleuren spots zal dit ook niet snel nodig zijn)
• standaard meegeleverde omnibounce (voor € 20,- heb je een neppert voor de SB600)
• Als master te gebruiken bij het draadloos flitser (voor partyfotografie nauwelijks nodig, alleen leuk als je meerdere flitsers hebt)
• Macrostand (nog nooit zelf gebruikt, vraag me ook af of ik dat ooit ga doen)
• Mogelijkheid tot het aansluiten van een 5e penlite voor het sneller herladen van de flitser (Nog nooit gebruikt, sommigen hier vinden het daarentegen wel weer prettig)
Er zullen ongetwijfeld nog meer redenen zijn, hier zijn echter de belangrijkste genoemd. Ikzelf ben met een SB600 begonnen, met in mijn achterhoofd op de groei een SB800 te kopen. Die SB800 is er inmiddels en ik gebruik ze afwisselend. In sommige situaties is de SB800 juist wenselijk, maar veelal volstaat de SB600 prima. Verder hoor ik alleen maar slechte verhalen over niet eigen merk flitsers. Veelal Sigma's die, ondanks dat ze TTL pretenderen te hebben, niet communiceren met de body en daardoor te hard of te zacht inflitsen. Dan geef ik liever wat meer uit voor iets dat gegarandeerd werkt....
Zat jij toen nog op de middelbare school?