ik kan het wel even uitleggen.
In principe is het levellen en gear verzamelen zoals in WoW nog steeds van toepassing. De quotes hierboven doen het voorkomen alsof AoC om 'twitch'-gameplay draait zoals in een shooter. Dat is niet zo.
Het is eigenlijk een mooie vorm van er tussenin. Dan heb ik het wel puur over melee. Casters zijn niet echt anders dan in andere MMO's behalve dat je combo's kunt maken. Ook wel Spellweaving genoemd. Je kunt je spellweaving combo's ook met die van andere casters combineren om echte lompe spells te krijgen. In de wereld van AoC is het echter zo (vanuit de lore) dat je niet zomaar magic kunt gebruiken zonder er de negatieve effecten van te ondervinden. Zo kun je als negatief effect hiervoor wel debuffs krijgen of (tot voor kort) naar de hel gaan. Dit hebben ze verwijderd. Je kunt nog wel dood gaan. Op zich wel leuk zolang er een goede balans in zit.
Wat betreft melee: Je hebt 3 manieren van 'swings' uitvoeren. Overhead (dus in het midden en van boven), van rechts en van links. Een mob heeft 3 'schilden' welke random zijn verdeeld over die kanten waarop je hem kunt aanvallen. Een mob kan als ik hem aanval dus beginnen met alle 3 die 'schilden' boven. Als ik dan een overhead attack op hem uitvoer, doet die bijna geen damage. Doe ik echter een attack van rechts, dan heeft hij daar geen schilden en ontvangt hij dus volle damage! Als je lang genoeg aan de rechterkant blijft hakken, zal de mob zijn schilden verplaatsen naar rechts.
Daardoor moet je dus continu bezig zijn met welke flank de mob zich nu verdedigt. En dus is melee heel erg interactief en kun je niet simpelweg button bashen. Je moet ook vooral met combo's rekening houden met welke kant er open is. Omdat je bij sommige combo's per se bijv. een right attack moet doen om de combo af te maken. Als je wil dat die flinke damage doet, moet die kant dus wel geen defenses hebben. Targetten in AoC betekent ook niet dat je alleen damage tegen die mob doet. Het betekent eigenlijk alleen dat je kunt zien waar hij zijn shields heeft zitten. Je raakt namelijk alles in melee wat om je heen staat. Je hebt zelfs overigens ook van die shields. Vooral voor PvP een interessante inbreng denk ik voor bepaalde attacks, aangezien gewone mobs random links, rechts of overhead slaan.
Het klinkt misschien ingewikkeld maar het spreekt erg voor zich als je het speelt.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 28-03-2008 12:30
]