Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe schakelt een tweaker?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Chevy454 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:00:
[...]

Ik zeg niets over schakelen op koppel. Ik zeg rijden op koppel zonder te schakelen als je daar voldoende vermogenoverschot hebt. En dat kan sneller gaan dan terug te schakelen want dat kost tijd en moet je wel meer vermogensoverschot hebben om die extra tijd te compenseren.

Het gaat hier over hernemingen ;) Als je vanuit stilstand vertrekt moet je inderdaad op maximum vermogen schakelen want dat is jouw schakelpunt.
Dat is idd de relaxte manier van normaal rijden. Maar als je maximaal wilt versnellen zal je meestal het beste terug kunnens schakelen. (tenzij je al op vol vermogen in de hoogste versnelling zit)

Maar dan heb ik niet helemaal goed gelezen wat je schreef :o

En terug schakelen kost niet zo heel veel tijd. (als ik het doe tenminste :P) Koppeling in, gas bijgeven en in een andere versnelling stampen :)

Maar het komt idd voor dat je net op een punt rijdt waarop terug schakelen 2x schakelen kost (je zal vervolgens ook weer op moeten schakelen nl) en het dan niet lonend is. In dat geval heeft een (lage toeren) koppelbeul voordeel omdat die toch wel flink versnelt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:57:
[...]

Is gewoon verklaarbaar door het feit dat een versnellingsbak/overbrengingen het koppel omvormen, echter het vermogen niet.
100pk voor de versnellingsbak => 100pk na de versnellingsbak
echter
100Nm voor de versnellingsbak !=> 100Nm na de versnellingsbak
verliezen buiten beschouwing gelaten

Je hebt vermogen nodig op de wielen om te acceleren. mits het vermogen op de wielen gelijk is aan het vermogen aan de motor, heb je dus op het toerental rijden met max vemogen.
Rijden op het toerental met max koppel -> wordt toch omgevormd naar ander koppel. Indien je bij max koppel geen max vermogen hebt, zal je dan ook niet het volledige acceleratiepotentieel van je voertuig gebruiken.

[...]

Schakelen iets voorbij het max vermogen toerental zodat je in de hogere versnelling pakt op het toerental iets voor het max vermogen toerental. Zo ga je binnen het toerenrange waarin je optrek het volledige potentieel halen van het motorvermogen.
Des te korter de versnelling bij elkaar liggen en meer versnellingen er zijn, des te kleiner het toerenrange is waarbinnen je kan optrekken en aldus ligt deze meer geconcentreerd rond het max vermogen punt.
Geldt zowel bij diesels als benzines als elektromotoren als bij de fiets.

Toch wat betreft zo snel mogelijk optrekken (over zuinigheid, levensduur, .. spreek ik in dit geval niet). Koppel boeit geen hol.
Je verwoord exact wat ik denk _/-\o_

Alleen 1 kleine kant-tekening: bij het optrekken vanaf 0 is zo'n laag koppel beul (diesel) wel in het voordeel omdat die bij het passeren van de lage toeren al meer vermogen heeft dan de benzine variant.

Daarom zie je vaak bij fabriekspecificaties van een Diesel / Benzine met hetzelfde vermogen de diesel toch een iets snellere 0-100 tijd heeft. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid grip, want als je met de benzine auto fijn bij 5000 toeren kan launchen is dat verschil teniet gedaan.

Verwijderd

Chevy454 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:00:
Als ik ga rijden met een maat van mij dan hebben we beiden 100pk. Hij heeft meer slagvolume en daardoor ook meer koppel maar maakt minder toeren waardoor we beiden 100pk hebben. Als hij het gas open gooit dan kan ik terugschakelen (of ik moest al in de juiste versnelling zitten) en een inhaal race inzetten.
Als je allebei eeven snel rijdt en allebei op het toerental dat je 100pk ter beschikking hebt (bij jouw hoger toerental als bij hem), en je draait dan allebei de kraan open, dan ga je ogenblikkelijk even snel acceleren.
Omdat hij echter op lager toerental rijdt als jij, heeft hij nog een langere weg (toerenrange) te gaan voordat hij op zijn topvermogen komt, dwelke dan waarschijnlijk ook hoger ligt als jouw topvermogen. Na een tijdje (kort tijdje :P ) zal hij al gauw sneller gaan acceleren, omdat hij na dat tijdje ook een hoger vermogen ter beschikking heeft als jij. Maar ogenblikkelijk, op het moment dat je allebei de kraan opendraait, zullen jullie even hard acceleren (mits je allebei op het punt van 100pk reed), dat hij meer koppel op dat punt heeft boeit niet, jij had dan ook meer toeren. En beide wegen (zijnde koppel en toeren) leiden tot Rome (zijnde vemogen).
Als het dat is wat je bedoelt ben ik akkoord.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:10:
Alleen 1 kleine kant-tekening: bij het optrekken vanaf 0 is zo'n laag koppel beul (diesel) wel in het voordeel omdat die bij het passeren van de lage toeren al meer vermogen heeft dan de benzine variant.

Daarom zie je vaak bij fabriekspecificaties van een Diesel / Benzine met hetzelfde vermogen de diesel toch een iets snellere 0-100 tijd heeft. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid grip, want als je met de benzine auto fijn bij 5000 toeren kan launchen is dat verschil teniet gedaan.
Akkoord.
Echter is dit toe te schrijven aan de praktische beperkingen van overbrengingen die je kan realiseren in een voertuig. Omwille van deze beperkingen haal je dan voordeel uit een motor waar het vermogen verder uitgesmeerd is over het toerenrange, en dewelke een minder hoog topvermogen heeft, dan uit een motor met een heel hoog topvermogen, maar waar je in de rest van het toerenrange praktisch geen schijt vermogen hebt.
Voor deze beperkingen kan je dan idd beter ook naar kopppel gaan kijken. Echter zijn er veel mensen die koppel rechtstreeks associeren met hard optrekken, ten onrechte.
Kortweg gezegd: zou je een voertuig kunnen maken met de ideale overbrenging zonder beperkingen, dan maakt koppel geen drol meer uit.

is zo'n laag koppel beul (diesel) wel in het voordeel omdat die bij het passeren van de lage toeren al meer vermogen heeft
Je trekt zelf al de conclusie van veel koppel -> veel vemogen, aldus kijk je wederom naar het vermogen en niet naar het koppel, terecht. Wel zo dat op lage toeren dit vermogen vooral zijn aandeel haalt uit een hoog koppel (en dus niet uit een hoog toerental).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 17:28 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:19:
Als je allebei eeven snel rijdt en allebei op het toerental dat je 100pk ter beschikking hebt (bij jouw hoger toerental als bij hem), en je draait dan allebei de kraan open, dan ga je ogenblikkelijk even snel acceleren.
Nog steeds niet want hij weegt minder als mij :+
Omdat hij echter op lager toerental rijdt als jij, heeft hij nog een langere weg (toerenrange) te gaan voordat hij op zijn topvermogen komt, dwelke dan waarschijnlijk ook hoger ligt als jouw topvermogen. Na een tijdje (kort tijdje :P ) zal hij al gauw sneller gaan acceleren, omdat hij na dat tijdje ook een hoger vermogen ter beschikking heeft als jij. Maar ogenblikkelijk, op het moment dat je allebei de kraan opendraait, zullen jullie even hard acceleren (mits je allebei op het punt van 100pk reed), dat hij meer koppel op dat punt heeft boeit niet, jij had dan ook meer toeren. En beide wegen (zijnde koppel en toeren) leiden tot Rome (zijnde vemogen).
Als het dat is wat je bedoelt ben ik akkoord.
Ik niet, immers als we beiden op 100pk rijden dan zouden we niet meer acceleren.
Maar voor het acceleren heb je vermogensoverschot nodig. Ookal leveren we op hetzelfde moment zeg 40pk en we willen acceleren dan gaat het erom hoeveel overschot je hebt (aan de wielen). Aangezien je een te kort aan koppel moet compenseren door meer toeren te draaien ben je de lul als je in een verkeerde versnelling zit. Zit je goed dan ga je alsnog een verschil merken omdat het vermogensoverschot varieert door de bakverhoudingen.

In theorie zou je dan beiden even snel moeten acceleren omdat we dezelfde vermogensoverschot hebben, in de praktijk is dat niet.
Dus ik kan me wel erin vinden op theoretisch vlak.
Kortweg gezegd: zou je een voertuig kunnen maken met de ideale overbrenging zonder beperkingen, dan maakt koppel geen drol meer uit.
Dat laatste is het geval als je gebruik maakt van een CVT waar je de motor op piekvermogen laat werken. Hoeveel CVT's zie je rijden? Geen tot weinig. Tot die tijd speelt vermogensoverschot aan de wielen door koppel of toeren wel een rol. Rijtechnisch heb je dat bij voorkeur door koppel over de hele linie dan door toeren op een klein gebied.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Chevy454 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:37:
Ik niet, immers als we beiden op 100pk rijden dan zouden we niet meer acceleren
Niet op 100pk rijden, maar op het toerental dat je 100pk ter beschikking hebt (als je dus volgas geeft).

Wat ik dus bedoelde is:
- hij rijdt 100km/u en kiest zijn versnelling zodanig dat hij 100pk ter beschikking heeft (indien hij volgas geeft)
jij rijd 100km/u en kiest je versnelling zodanig dat je 100pk ter beschikking heeft (indien je volgas geeft)
Tegen constante snelheid leveren beide motoren laten we zeggen 40pk (zonder over het getal te struikelen), omdat je dus ook niet volgas geeft, maar net genoeg om je 100km/u aan te houden.
Draai je op dat ogenblik vervolgens beide het gas open, dan ga je wel degelijk beiden op dat ogenblik even hard acceleren en dan boeit koppel noch toerental, enkel Rome boeit :P (verschillen in massa, verliezen en blablabal buiten beschouwing gelaten).

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 17:49 ]

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:40:
Niet op 100pk rijden, maar op het toerental dat je 100pk ter beschikking hebt (als je dus volgas geeft).
Oké, daar ben ik het wel mee eens.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 01:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In de praktijk heb je dus bijna niets aan "hoeveel PK heeft je auto"... Want wat je in de praktijk wilt is gewoon lekker soepel rijden. Makkelijk weg kunnen komen uit stilstand, makkelijk even versnellen tussendoor, makkelijk een heuveltje op gaan zonder veel te schakelen, en bovendien zuinig rijden. Ik vraag me af waarom nog niet iedereen diesel rijdt? ;) (En automaat...)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-11 19:13
Ik rij meestal erg vlot door, gewoon 1-2-3-4-5. Meestal trek ik hem ook echt uit de versnelling met een halve koppeling - half gas. Gaat vrijwel altijd prima, behalve in naar z'n 3, dan wil hij nog wel 'ns tandjes poetsen. Komt waarschijnlijk ook omdat het een leasebak is.. :+

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 08:42:
In de praktijk heb je dus bijna niets aan "hoeveel PK heeft je auto"... Want wat je in de praktijk wilt is gewoon lekker soepel rijden. Makkelijk weg kunnen komen uit stilstand, makkelijk even versnellen tussendoor, makkelijk een heuveltje op gaan zonder veel te schakelen, en bovendien zuinig rijden. Ik vraag me af waarom nog niet iedereen diesel rijdt? ;) (En automaat...)
Lui rijden dus, en daarvoor heb je een uitgerekte vermogenscurve voor nodig.
Waarom niet iedereen: sommige mensen vinden het plezanter om niet lui, maar actiever de wagen te besturen en de ideale toerentalllen/schakelmomenten etc op te zoeken. Daarvoor ben je beter af met een piekende vermogenscurve.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mjah, * Mx. Alba is best wel een luie rijder idd. Ik voel me ook heel prettig in mijn V40 :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

WFvN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:39:
Optrekken naar 50 gaat meestal:
1-2-3-5

Optrekken naar 70 of meer gaat meestal:
rustig: 1-2-3-5
vlot: 1-2-3-4-5

Kortom: de 4 gebruik ik bij optrekken eigenlijk alleen als ik lekker vlot wil doortrekken naar 'hogere' snelheden.

(en met m'n fiets schakel ik meestal 1-4-6-7-8 ofzo :+ )
Zo rijd ik ook ongeveer... maar alleen als ik érg rustig rijd, wat misschien in 40% van de gevallen is :P

Ik ben een tikkeltje te veel iemand met een 'need for speed'. In de bebouwde kom niet - althans meestal need - maar daarbuiten gaat het vlot, met een langere '1', een langere '2' en dan in zijn 3 tot de 80 en dan snel achterelkaar 4 -> 5. Kost meer benzine, dat wel, maar ik heb een bloedhekel aan traag op gang komen, dat houdt namelijk meestal in dat je links en rechts voorbijgegaan wordt door bejaarden, vrouwen met angst voor ander verkeer en allerhande vrachtverkeer :+

Waar ik me erg over kan verbazen, is mensen - ik ken er genoeg - die heel lang in zijn 4 blijven rijden als ze besluiten 80 te rijden, bijv. op een autoweg of een 80 km weg. Dat voelt niet prettig, rijdt niet prettig (onrustig) en je motor draait nodeloos veel te veel toeren, en dat kilometerslang.

offtopic:
Mijn zwager is er bijv. zoéén. Onrustige schakelaar, altijd met die pook in de weer, en lang in zijn 3 op 50 km wegen (kan gemakkelijk 4-5), en in zijn 4 op 80 km wegen. Hij rijdt rustig 90-100 in zijn 4.

Wanneer ik bij 'm in de auto zit - gebeurt niet heel vaak - moet ik altijd de neiging onderdrukken om te zeggen 'koppel eens' en dan met links omhoog te schakelen :+

Ik rijd zelf op de snelweg vrijwel alles in zijn 5, zakt het terug naar 70 dan houd ik dat gewoon aan, kan makkelijk, ook weer optrekken daarna. Slechts in uiterste gevallen ga ik terug naar zijn 4 (inhalen met krappe ruimtes) en snel weer naar zijn 5.

Ik probeer dus het schakelen van het 'nieuwe rijden' te combineren met mijn behoefte naar vlot rijden en wat pit, met meestal nét iets meer dan de toegestane snelheid :)

Voor de volledigheid: In mijn eigen auto, Opel Astra 2.0i 16V benzine. Maar in andere auto's waar ik in heb gereden reed ik ook zo, en ging dat met vergelijkbaar gemak, ook diesels.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 31-01-2007 10:32 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Ramzzz schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:15:

Waar ik me erg over kan verbazen, is mensen - ik ken er genoeg - die heel lang in zijn 4 blijven rijden als ze besluiten 80 te rijden, bijv. op een autoweg of een 80 km weg. Dat voelt niet prettig, rijdt niet prettig (onrustig) en je motor draait nodeloos veel te veel toeren, en dat kilometerslang.

offtopic:
Mijn zwager is er bijv. zoéén. Onrustige schakelaar, altijd met die pook in de weer, en lang in zijn 3 op 50 km wegen (kan gemakkelijk 4-5), en in zijn 4 op 80 km wegen. Hij rijdt rustig 90-100 in zijn 4.

Wanneer ik bij 'm in de auto zit - gebeurt niet heel vaak - moet ik altijd de neiging onderdrukken om te zeggen 'koppel eens' en dan met links omhoog te schakelen :+

Ik rijd zelf op de snelweg vrijwel alles in zijn 5, zakt het terug naar 70 dan houd ik dat gewoon aan, kan makkelijk, ook weer optrekken daarna. Slechts in uiterste gevallen ga ik terug naar zijn 4 (inhalen met krappe ruimtes) en snel weer naar zijn 5.
Hangt een beetje af van auto tot auto en de overbrengingsverhoudingen. De ford focus waarin ik regelmatig rijd heeft redelijk zware verhoudingen en daarmee moet je 50 in de 3de doen, 80 in de 4de. Vanaf 90 kan je naar 5, vroeger eigenlijk niet.
Ook kan je hem niet heel lang laten uitrollen. Bijvoorbeeld uitrollen in de 4de gaat tot 50km/u, dan moet je zeker terugschakelen, rond 35 terugschakelen naar 2 etc.
Je kan er dus niet echt een regeltje op plakken, hangt af van wagen tot wagen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gisterenavond en vanmorgen op het woon-werk-traject extra gelet op mijn schakelmomenten en het gebruik van het rechterpedaal. 100,7km, waarvan grosso modo 50% op 110km/u, 30% op 90km/u, 10% op 70km/u en 10% op 50km/u. Gemiddeld verbruik volgens mijn boordcomputer 5,7:100 dus 1:17,5. Niet slecht voor een Volvo stationwagon denk ik zo :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:26:
Wel grappig dat je zegt dat jouw 8V bovenin harder trekt. Dit is vaak niet het geval. Mijn 16V trekt boven juist beter dan onderin.
Ik denk dat het komt omdat BMW een wat uitgebreider inlaattraject heeft ontworpen dan een "standaard" motor heeft, waardoor z'n flowrate bij hogere toerentallen beter is.

Maar het is wel opvallend dat z'n max koppel (150Nm) pas op 3900rpm ligt en z'n max vermogen (103pk) zelfs pas op 5500rpm. Het nieuwe rijden is dan ook duidelijk niet aan mijn auto besteedt... (ik krijg het amper voor elkaar op 2500rpm al te schakelen...)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:57:

[...]

Schakelen iets voorbij het max vermogen toerental zodat je in de hogere versnelling pakt op het toerental iets voor het max vermogen toerental. Zo ga je binnen het toerenrange waarin je optrek het volledige potentieel halen van het motorvermogen.
Des te korter de versnelling bij elkaar liggen en meer versnellingen er zijn, des te kleiner het toerenrange is waarbinnen je kan optrekken en aldus ligt deze meer geconcentreerd rond het max vermogen punt.
Geldt zowel bij diesels als benzines als elektromotoren als bij de fiets.

Toch wat betreft zo snel mogelijk optrekken (over zuinigheid, levensduur, .. spreek ik in dit geval niet). Koppel boeit geen hol.
Ben ik niet met je eens. M'n ouders hebben nu 2 Ford Transits gehad, beide met zo'n 85pk (benzine 85pk, TDi 89pk). Wat vermogen betreft dus zo goed als gelijk. Echter hebben we met beide wagens dezelfde caravan (1300kg) getrokken, en ik kan je zeggen dat die TDi, met een ruim 1,5x zo hoog koppel, aanzienlijk sneller weg kan trekken met de caravan erachter (ook zonder trouwens) en heel wat makkelijker tegen een stijle helling op rijdt dan de benzine dat deed.

Door deze ervaring ben ik ervan overtuigd dat koppel wel degelijk invloed heeft in hoe snel je op kan trekken en vermogen alleen interessant is met betrekking tot je topsnelheid...

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 01-02-2007 09:13 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:12:
Ben ik niet met je eens. M'n ouders hebben nu 2 Ford Transits gehad, beide met zo'n 85pk (benzine 85pk, TDi 89pk). Wat vermogen betreft dus zo goed als gelijk. Echter hebben we met beide wagens dezelfde caravan (1300kg) getrokken, en ik kan je zeggen dat die TDi, met een ruim 1,5x zo hoog koppel, aanzienlijk sneller weg kan trekken met de caravan erachter (ook zonder trouwens) en heel wat makkelijker tegen een stijle helling op rijdt dan de benzine dat deed.
Dat komt omdat je een breder toerenrange gebruikt als het toerental waarin de motor zijn hoogste vermogen gebebruikt. Je rijdt waarschijnlijk voor het grootste deel op een toerental dat lager is dan het top-vemogen-toerental, en omdat een diesel een uitgerektere vermogenscurve heeft, gaat deze in lagere toeren meer vermogen hebben dan de benzine.
Zie ook:
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:19:
Echter is dit toe te schrijven aan de praktische beperkingen van overbrengingen die je kan realiseren in een voertuig. Omwille van deze beperkingen haal je dan voordeel uit een motor waar het vermogen verder uitgesmeerd is over het toerenrange, en dewelke een minder hoog topvermogen heeft, dan uit een motor met een heel hoog topvermogen, maar waar je in de rest van het toerenrange praktisch geen schijt vermogen hebt.
Voor deze beperkingen kan je dan idd beter ook naar kopppel gaan kijken. Echter zijn er veel mensen die koppel rechtstreeks associeren met hard optrekken, ten onrechte.

is zo'n laag koppel beul (diesel) wel in het voordeel omdat die bij het passeren van de lage toeren al meer vermogen heeft
Je trekt zelf al de conclusie van veel koppel -> veel vemogen, aldus kijk je wederom naar het vermogen en niet naar het koppel, terecht. Wel zo dat op lage toeren dit vermogen vooral zijn aandeel haalt uit een hoog koppel (en dus niet uit een hoog toerental).
Door deze ervaring ben ik ervan overtuigd dat koppel wel degelijk invloed heeft in hoe snel je op kan trekken en vermogen alleen interessant is met betrekking tot je topsnelheid...
Zowel voor optrekken/topsnelheid/caravan trekken moet je in feite enkel naar vemogen kijken. Het is wel zo dat een hoog koppel impliceert dat je op dat werkingspunt ook een relatief hoog vermogen hebt. Om dan het optrekken rechtstreeks te associeren met koppel is niet juist. Koppel en toerental zijn beide factoren die het vemogen bepalen, maar uiteindelijk is het het vermogen dat bepaalt hoe snel je optrekt, dat is nu eenmaal een wetmatigheid van de mechanica.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:15:
[...]

[offtopic]Mijn zwager is er bijv. zoéén. Onrustige schakelaar, altijd met die pook in de weer, en lang in zijn 3 op 50 km wegen (kan gemakkelijk 4-5), en in zijn 4 op 80 km wegen. Hij rijdt rustig 90-100 in zijn 4.
Dat ben ik niet met je eens.
de Saab van mijn vader als voorbeeld: Dat apparaat doet 1800 rpm in de 5 bij 80, en 2300 in de 4. Je kan dan imo prima in de 4 zuinig rijden :)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Op het werk;

kleine sprinter; niet de 1 gebruiken, optrekken in 2 tot 2000 toeren, in z'n 3 tot 2500, de rest op gehoor... in de stad vrijwel permanent in z'n 3, soms 4 als het een iets langer recht stuk is

grote sprinter (nieuw model ook); meer 1 gebruik (groter toerenbereik), 2 langer door (kijk niet meer op de toerenteller in dat ding, mede ook omdat ze hem van links naar rechts verplaatst hebben zodat ie soms niet meer te zien valt :P ) , 3 wederom meest gebruikte versnelling hoewel ik merk dat ik met die nieuwe vanwege de gewichtsverdeling en fijne semi-kuipstoeltjes ook wel 's in z'n 4 een niet al te scherpe bocht neem...

thuis;

pa's auto; 3.5 95 aero van saab, als ik rustig doe gewoon op gehoor, rustig omhoogschakelen, niets overslaan, als ik sportief rij (wat eigenlijk niet mag van m'n pa :P ) , in z'n 1 tot de 40, 2 tot 75 of 80, 3 tot 120 misschien 125, 4 tot 150 (zit ie er ook wel tegenaan geloof ik), hoger; de rest

ma's auto; 0,2 fiat 500 deluxe, volledig op de moter, knijterssnel schakelen tot z'n 4, eigenlijk maximaal in z'n 2 door bochten, maximaal afremmen om terug te kunenn schakelen naar z'n 2 (anders krijg dat ongesyncte motortje het moeilijk :P )

opa's auto; bmw 325 één na laatste model; zelfde als pa's auto alleen rij ik daar bijna nooit sportief in omdat m'n opa d'r meestal naast zit, af en toe zegt ie het wel; trap 'm maar is op z'n staart... dan kan ie het krijgen ook >:)

oma's auto; hyundai ? 3 maanden oud, durfde niet in die bmw te rijden, heeft ook al 40 jaar eigen auto, model is iets met grand...en dan nog wat... heel beschaafd rijden, vraagt die auto ook eigenlijk om, is geen scheurbak, meer een hele grote boodschappenwagen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 10:51 ]

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:26:
Wel grappig dat je zegt dat jouw 8V bovenin harder trekt. Dit is vaak niet het geval. Mijn 16V trekt boven juist beter dan onderin.
Hangt af hoe goed het samenspel is van de componenten. Met 2 kleppen per cilinder kan je ook veel vermogen halen en soms is het ook nodig om 2 kleppen per cilinder te hebben zodat je meer ruimte hebt voor 2 bougies. De ubergeile Vortex2 cilinderkop heeft maar 2 kleppen per cilinder maar is wel geschikter voor meer vermogen wegens de aanwezigheid van 2 bougies.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Echter heb ik geen twin-spark blok, maar gewoon enkele bougies die boven de uitlaat schuin in het blok steken.
Maar de nokkenas heeft natuurlijk ook een grote invloed in de respons van het blok bij verschillende toerentallen. Tegenwoordig zie je auto's met variabele klemtiming. Die stelt zich steeds zo bij dat je bij zowel lage toeren als hoge een goede respons krijgt, zonder direct heel veel in te hoeven leveren.

Ik ontdekte trouwens 2 dagen terug waarom m'n auto niet fijn 120 rijdt... Bij 120 km/u draait de motor ongeveer 2500rpm in de 5de versnelling. Laat ik de motor ontkoppeld versnellen tot dat toerental, dan treedt er een stevige resonantie op in de motor, die weer volledig verdwijnt naarmate ik dichter naar de 3000rpm ga. Eigenlijk komt het erop neer dat hoe hoger het toerental, hoe rustiger de motor loopt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 3 4 Laatste