Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe schakelt een tweaker?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Even de uitleg :)

Je kent het wel. Je rijdt met iemand mee en je begint te kijken hoe die persoon zijn auto bestuurt. En af en toe leer je wat bij. Zo heb ik onlangs geleerd dat versnellingen overslaan je heel wat moeite bespaarde bij het optrekken :)

Dit topic is dus gewoon een plek om je technieken, ervaringen enz. ivm met het schakelen te delen met anderen.

Ik trap af:

Meestal schakel ik gewoon rustig de boel op door mooi volgens het boekje gas te lossen, kopellen, versnelling kiezen, rustig de kopeling te laten opkomen en dan het gas terug open. Weinig slijtage en vriendelijk voor je bak.
Als ik wat wekkerder ben gebeurt deze gewone handeling wat sneller en soepeler ( onder 0,5 sec gok ik). Slijtage zal wss evenveel zijn of mss zelfs minder aangezien je koppeling iets minder lang slipt en je motor minder tijd heeft om in toeren te minderren.
Als het sportief moet, wordt de koppeling soms bijna te vroeg gelost of gaat het gas al mee als de kopelling nog slipt. Dat er meer slijtage is, lijkt me duidelijk.
En als het echt sportief moet ga ik powershiften. Dus het gas ingetrapt houden tijdens het schakelen. Deze techniek begint wat minder zinvol te zijn vanaf 3e naar 4e, maar geeft je toch een mooie tijdswinst van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Hier moet je wel wakker genoeg zijn; je mag de koppeling niet te lang en niet te kort intrappen. Te lang: je motor klimt naar de bregrenzer. Te kort: kraakgeluiden uit je bak. Natuurlijk kan dit zeker niet goed zijn voor je vliegwiel, je bak en je diff, maar het onderste uit de kan halen mag wel eens :)

Terugschakelen? Gebruik het enkel als ik echt volgens het boekje rustig wil afremmen, maar sinds mijn koppeling wat gaar aan het worden is trap ik meestal gewoon de rem in en koppel ik pas als het toerental onder het stationair drijgt te vallen. Bij normaal rijgedrag kan ik er echt niet het voordeel/nut van inzien.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 21:54

Zoefff

❤ 

Ik zet hem altijd in D en trap dan het gaspedaal in :P

Rijd ik 1 van de andere auto's hier, dan schakel ik gewoon van 1 t/m 5, zonder het overslaan van versnellingen of andere trucjes. Ik rijd vaak hard, maar ben nooit extreem snel aan het optrekken ofzo, dus lekker rustig schakelen is geen probleem. Terugschakelen voor stoplichten e.t.c. doe ik wel vaak, met het idee om de remmen te sparen, maar in hoeverre dat nuttig is weet ik eigenlijk niet :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Optrekken naar 50 gaat meestal:
1-2-3-5

Optrekken naar 70 of meer gaat meestal:
rustig: 1-2-3-5
vlot: 1-2-3-4-5

Kortom: de 4 gebruik ik bij optrekken eigenlijk alleen als ik lekker vlot wil doortrekken naar 'hogere' snelheden.

(en met m'n fiets schakel ik meestal 1-4-6-7-8 ofzo :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 21-01-2007 20:40 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verschilt per auto. Een benzine ben ik vaak geneigd om wat verder door te trekken. Bij een diesel met veel koppel schakel ik vaak juist bij vrij lage toeren.

Afremmen op de motor doe ik trouwens wel heel vaak. Vaak al eerst terugschakelen en pas daarna remmen. Niet te extreem natuurllijk, maar bijv. als je afzakt naar 70 in de 4 en verderop iemand ziet rijden die langzamer rijdt. Dan zet ik hem eerst in de 3 waardoor je al snel afremt naar de snelheid van de langzamere voorligger.

[ Voor 53% gewijzigd door Palomar op 21-01-2007 20:48 ]

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik houd nogal van doorrijden en maak me vaak schuldig aan wat jij als powershiften omschrijft. Aangezien mijn auto al niet al te veel vermogen heeft en ik wel graag een beetje opschiet, blijf ik over het algemeen hoog in de toeren (3500 - 4000, soms wat hogere uitschieters), bij het schakelen laat ik het gas wel ietsje terug, maar valt het toerental nooit meer dan 200/300 rpm terug.

Ik schakel vaak terug, ook op de snelweg, voornamelijk om op toeren te blijven. Bij terugschakelen zorg ik dat de motor op het juiste toerental zit voor die snelheid/versnelling combinatie door eventueel wat gas bij te geven of terug te nemen.

Bij hard afremmen direct de koppeling in, bij rustig afremmen pas koppelen als het toerental te laag wordt.

Is dat wat je wilde weten? :P

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meestal 3laag - 5laag - 6hoog - 7hoog - 8hoog :+

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Virus.NL schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:45:
Meestal 3laag - 5laag - 6hoog - 7hoog - 8hoog :+
Hoeveel liter motor? Doen we net alsof je die in een Suzuki Alto hebt liggen :D

• _Ernst_
  • Laatst online: 09:51

_Ernst_

Mark It Zero!

Als ik rustig van 0 naar 55 ga: 1-2-3-4
Als ik snel van 0 naar 55 ga: 1-2-3-4

Als ik naar de 120 wil: 1-2-3-4
Als ik snel (:+) naar de 120 wil: 1-2-3-4

zo gek veel mogelijkheden heb je nou eenmaal niet met 4 versnellingen en een 0.8 motor :+ :P

Last.fm

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

tuurlijk wel..... doe eens stoer en maak eens een 1-4 van 0 naar 55 >:)

1-2-4 moet echt wel lukken hoor

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

WFvN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:39:
(en met m'n fiets schakel ik meestal 1-4-6-7-8 ofzo :+ )
LOL ik weet dat je een totaal ander soort fiets hebt dan ik, maar ik schakel op de fiets ook altijd. Bij een stoplicht ga ik altijd terug naar 1 en dan bij het wegrijden afhankelijk van mijn haast vanaf 1 via meer of minder tussenliggende versnellingen naar 5 of 6.

In de auto wil ik altijd graag snel wegrijden vanuit stilstand, dus trek ik in de tweede versnelling flink door, tot 50 of iets erboven. Daarna neem ik gas los en schakel rustig naar 3. Van 1 naar 2 gebeurt in de eerste meters. Ik heb een Polo 1.4TDI maar het is bijna altijd zo dat ik achter me een flink gat zie verschijnen bij het wegrijden van een stoplicht. Ik vind het irritant als ik niet vooraan sta en voor me iemand rijdt die traag optrekt.

Netjes terugschakelen doe ik nooit. Meestal is het een kwestie van heel rustig afremmen (als ik een file of stoplicht nader) en dan als ik bijna stilsta vanuit 5 terug naar 2. Zo heb ik het overigens ook tijdens m'n rijlessen geleerd.
In de bebouwde kom, als ik m'n bestemming heb bereikt, sta ik vaak al stil voordat ik heb geschakeld. Waarschijnlijk niet al te goed voor de rem.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• ChrisW
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:47:
[...]

Hoeveel liter motor? Doen we net alsof je die in een Suzuki Alto hebt liggen :D
14-liter V8 TDI ;)

Maar in mn BMW sla ik geen versnellingen over behalve als ik doortrek in 3, dan soms meteen naar 5.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23

kraats

Ik rol

Ik hou van behoorlijk optrekken.. omdat ik niet te hard rij is dit mijn manier om toch een beetje wild te rijden ;)
Schakelen gaat normaal nogal traag in mijn Volvo 940. Het 2.3 blok valt héél langzaam terug in toeren. Ik heb mezelf nu double-clutchen aangeleerd, dat maakt het schakelen wel een stuk soepeler. En een stuk vlotter merk ik. Ik loop trouwens wel netjes alle versnellingen door.. en bij het van de snelweg komen laat ik 'm zo lang mogelijk in z'n vijf staan, alvorens de koppeling in te drukken en 'm net voor 'ie stilstaat in z'n één te drukken.
In mijn vorige auto (Volvo 440) wilde ik de snelweg nog wel eens oprijden in 1-2-5 :) In z'n 2 tot in de toerenbegrenzer en dan opeens rustig laten lopen.. Vond m'n koppakking op de lange termijn minder leuk trouwens :)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:02
Ik zat laatst bij iemand in de auto die bij het naderen van een rotonde (op een 80 km weg, in de 5e versnelling) tijdens het afremmen alle versnellingen nog even langsging... 5 -> 4- >3 -> 2. 8)7

Daar verbaasde ik me wel even over, zie ook even niet in wat daar het nut van zou zijn. Dan doe ik gewoon lekker direct 5 -> 2. :P

Verder schakel ik vrij normaal op, ik sla normaliter geen versnellingen over. Alleen de 3e versnelling wel eens in de bebouwde kom als er veel rotondes liggen oid. Dan wil ik na de rotondes wel eens in 2 doortrekken tot 50km/h en dan naar 4 schakelen... Same op 80km/h wegen met de 4e versnelling, dan na rotondes af en toe 2 -> 3 -> 5.

Ik laat bij het opschakelen trouwens nooit eerst de koppeling opkomen voordat ik wat gas bijgeef? Zal aan de auto liggen, maar de peugeot 306 waar ik meestal in rij houdt dan merkbaar in bij het op laten komen van de koppeling. Eerst gas bijgeven en dan de koppeling los dus...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• StevenK
  • Laatst online: 06:29
Het toerental waarbij ik schakel is altijd afhankelijk van hoe ik rij, maar ik schakel altijd zo snel mogelijk:
1. uit de versnelling terwijl ik 't gas los laat.
2. koppeling in
3. In de versnelling
4. koppeling los
5. gas

En in m'n evo kan ik stap 2 en 4 overslaan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koppeling in, in de eerste, beetje gas. koppeling langzaam lossen, gas erop.
Gas uit, schakelen, gas aan en zo tot de 6de.

Mooie aan een ongesynchroniseerde bak. Zonder koppeling schakelen is beter dan met koppeling _o-

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2007 20:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat ligt er helemaal aan wat ik wil, hoe warm de motor is enzovoorts.

Wegrijden van huis: in 1 op gang komen, zo snel mogelijk naar 2. Daarna bij 35km/u naar 3 en op 50km/u naar de 4 tenzij ik lange afstanden 50 moet rijden, dan schakel ik soms door naar de 5, maar dan draai ik wel _heel_ weinig toeren :o

Als de motor warm is schakel ik wat later tijdens het accelereren, maar zodra ik een constante snelheid heb gaat hij bij 50 in de 4 en bij 80 in de 5. Het late schakelen betekent ook dat ik bij 4k rpm in de 3 overschakel naar de 5 ipv naar de 4, want die 3 en 4 zitten relatief dicht op elkaar.

En als ik echt zin heb (Laatste stukje de autosnelweg af en de autoweg (Westerval) op) trek ik goed door in de versnellingen en rijd ik zo 100 in de 3 om vervolgens naar de 5 te schakelen. Dus het fenomeen "wat doet die 4e versnelling eigenlijk in mijn auto" ken ik wel ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Victor
  • Niet online
kraats schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:50:
Vond m'n koppakking op de lange termijn minder leuk trouwens :)
Tenzij je dat met een koude motor deed, hoe heeft je koppakking daar onder te lijden?
Xander schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:51:
Ik zat laatst bij iemand in de auto die bij het naderen van een rotonde (op een 80 km weg, in de 5e versnelling) tijdens het afremmen alle versnellingen nog even langsging... 5 -> 4- >3 -> 2. 8)7
Ja, dat is inderdaad iets aparts. Heb het een collega ook wel eens zien doen, gaat helemaal nergens over :P
Ik laat bij het opschakelen trouwens nooit eerst de koppeling opkomen voordat ik wat gas bijgeef? Zal aan de auto liggen, maar de peugeot 306 waar ik meestal in rij houdt dan merkbaar in bij het op laten komen van de koppeling. Eerst gas bijgeven en dan de koppeling los dus...
Gewoon lekker clutch-dumpen! 4000 toeren, en bam! Los die koppeling! :P

• StevenK
Oh, en als ik rustig rij, dan is 't meestal 1,2,4,6. En bij terugschakelen wil ik nog wel eens tussengas gebruiken, wanneer ik voel dat 'ie anders wel eens grip zou kunnen verliezen.

[ Voor 55% gewijzigd door StevenK op 21-01-2007 20:55 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat powershiften waar jullie het over hebben klinkt vrij nutteloos op de openbare weg. Je heb een stuk meer slijtage en je staat eerder voor het volgende stoplicht, maar verder win je er weinig mee ;)

Ik doe meestal gewoon 1-2-3-4-5. Het is ook maar een klein motortje, als ik versnellingen over ga slaan dan zit er helemaal geen acceleratie meer in :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Ik sla nooit versnellingen over, altijd (1)-2-3-4-5 en 5-4-3-2-. De 1 gebruik ik vrijwel nooit, dus dat is de enige uitzondering dan ;)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb een vrij sportieve rijstijl...nou ja, in hoeverre dat gaat met een 318d :) Maar het gaat normaal lekker vlotjes, maar ik sla eigenlijk geen versnellingen over. Bij het nemen van afslagen of rotondes rem ik wel op motor door terug te schakelen van 5 - 4 - 3 .. meeste afslagen neem ik in z'n 3 .. maar sommige scherpe 90-graden-rechts-af afslagen neem ik in z'n 2.

Zelden rem ik vanuit zijn 5 geheel af en schakel dan erg laat naar z'n 2.... ik heb daarbij het gevoel dat ik mijn remmen onnodig belast, het is toch een auto van 1400+ kg.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
ik schakel op de manier waarop de auto het soepelst reageert

Ik heb zelf een 316 op benzine, maar rij ook voor mijn werk (taxi, 36 uur in de week) ook in Passat's, Avensissen, LT's en verschillende busjes

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik volg momenteel rijlessen maar bij mij wordt er ingestampt dat ik moet opschakelen wanneer ik 2500rpm bereik. Wanneer ik naar een rood stoplicht rijd dan rem ik en wanneer ik bij de 1000rpm kom dan trap ik de koppeling in en ga ik bijvoorbeeld van 4 of 5 direct naar 2 of 1.

[ Voor 34% gewijzigd door D. Ninjai op 21-01-2007 21:06 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ohja, nog een 'luie' gewoonte dat ik soms heb is mijn bak in neutraal te duwen/trekken zonder te kopellen. Kan volgens mij niet bijster slecht zijn.

• Victor
  • Niet online
D. Ninjai schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:01:
Ik volg momenteel rijlessen maar bij mij wordt er ingestampt dat ik moet opschakelen wanneer ik 2500rpm bereik.
Dat is dat hele nieuwe rijden geouwehoer. Als je dat maar snel afleert zodra je je papiertje pasje hebt, want het schiet totaal niet op op die manier :P

Overigens is het wel verstandig om dat aan te houden als je met een koude motor rijdt, dan is het hoog in de toeren gooien niet verstandig ;)

• 418O2
jvvv schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:03:
Ohja, nog een 'luie' gewoonte dat ik soms heb is mijn bak in neutraal te duwen/trekken zonder te kopellen. Kan volgens mij niet bijster slecht zijn.
is wel slecht.

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 10:28
Xander schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:51:

Daar verbaasde ik me wel even over, zie ook even niet in wat daar het nut van zou zijn. Dan doe ik gewoon lekker direct 5 -> 2. :P
Ik doe dat ook wel eens, ik had eens gelezen dat een benzinemotor haast geen benzine slurpt als je 'm laat afremmen op de motor in vergelijking als je de koppeling intrapt (stationair draaien). Dus als ik 80 rijd gooi ik 'm op een gegeven moment in z'n 4, 3 en 2 om af te remmen (zonder het rempedaal in te trappen dus) en zodra ik weer snelheid wil (in de bocht bijvoorbeeld) trap ik het gaspedaal weer in. :)

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:24
Bij het optrekken hooguit de 4e versnelling, bij het terug schakelen alles wat ik kan missen. Dus als ik van 70 naar nul moet, 5 3 1. of als het verkeer eerder opgang komt schakel ik bij op de juiste bij snelheid horende verscnelling

https://f1nerd.nl

• SmartDoDo
  • Laatst online: 11:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik sta er nooit echt bij stil, ik probeer gewoon zo netjes mogelijk te schakelen. Heb vaker bij mensen in de auto gezeten die volgens mij denken dat het gewoon een stuk roerhout is voor in de benzine want als ze schakelen zit je gelijk te hobbelen op je stoel :X

Aangezien ik diesel rij is het meestal vlotjes doorschakelen, zo rond de 2000rpm. Dat is gas terugnemen en loslaten terwijl ik de koppeling intrap, schakelen, tesamen met de koppeling op laten komen gas geven. Als je de bak kent en hij heeft er zin in, gaat dat vloeiend :)

Terugschakelen doe ik ook, liefs als je 80 rijd en dan tijdens het remmen terugschakelen naar z'n 2 en dan uiteraard schokvrij :Y)

Overslaan van versnellingen doe ik alleen als ik me bedenk dat het bij 4000rpm geen zin meer heeft om hem nog in 4 te leggen en ik hem net zo goed gelijk in z'n 5 kan zetten :+

• Chevy454
  • Niet online
jvvv schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:03:
Jij houdt er nog thans veel problemen aan over gezien jouw vele postings op na.

jvvv in "Algemeen auto discussie topic"
jvvv in "Algemeen auto discussie topic"

Ik zou je baan nog niet opgeven voor één in de automotive wereld.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2007 21:11 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:38

rimpeldinky

nani?

Chevy454 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:53:
Koppeling in, in de eerste, beetje gas. koppeling langzaam lossen, gas erop.
Gas uit, schakelen, gas aan en zo tot de 6de.

Mooie aan een ongesynchroniseerde bak. Zonder koppeling schakelen is beter dan met koppeling _o-
als de motor nog koud is gebruik ik wel even de koppeling in om te schakelen maar als het blok eenmaal warm is schop ik het pookje gewoon omhoog als ik het gas losheb gelaten idd :p

*burp*

• StevenK
Want ? Uit de versnelling halen gebeurt zonder synchroniseren en het is juist het synchroniseren waarvoor je de koppeling nodig hebt..

• StevenK
rimpeldinky schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:10:
[...]

als de motor nog koud is gebruik ik wel even de koppeling in om te schakelen maar als het blok eenmaal warm is schop ik het pookje gewoon omhoog als ik het gas losheb gelaten idd :p
Mijn laatste motor, een GSX-R750 schakelde soepeler zonder dan met koppeling.

• 418O2
Maar je versnellingsbak draait nog wel met de motor mee en die trek je er ineens weg zonder hem eerst los te koppelen, dus echt goed kan het nooit zijn

@StevenK, een versnellingsbak van een motor is niet gesynchroniseerd en derhalve niet met een auto te vergelijken

[ Voor 27% gewijzigd door 418O2 op 21-01-2007 21:13 ]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Ik schakel niet meer, want ik rijd een automaat (DSG, dus ik kan wel schakelen als ik zou willen). Tegenwoordig moet zo'n beetje alles automatisch zijn aan een auto, van ruitenwissers tot verlichting, en toch koopt/least men in Nederland nog steeds auto's met een handschakelbak. Ik zou niet meer zonder automaat willen en nee, ik heb geen grijs haar en geen geruite pet op :)

• Xander
  • Laatst online: 11:02
JeRa schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:05:
[...]

Ik doe dat ook wel eens, ik had eens gelezen dat een benzinemotor haast geen benzine slurpt als je 'm laat afremmen op de motor in vergelijking als je de koppeling intrapt (stationair draaien). Dus als ik 80 rijd gooi ik 'm op een gegeven moment in z'n 4, 3 en 2 om af te remmen (zonder het rempedaal in te trappen dus) en zodra ik weer snelheid wil (in de bocht bijvoorbeeld) trap ik het gaspedaal weer in. :)
Goed, dan doe je het nog anders dan de persoon waarbij ik in de auto zat. Die deed het met de rem en de koppeling ingetrapt... :+

Denk dat we het iig eens kunnen worden dat dat niet erg zinvol is. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 10:28
Xander schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:13:
[...]

Goed, dan doe je het nog anders dan de persoon waarbij ik in de auto zat. Die deed het met de rem en de koppeling ingetrapt... :+

Denk dat we het iig eens kunnen worden dat dat niet erg zinvol is. :+
Nee, dat is gewoon uiterst zinloos. :P

Verwijderd

niet meer! Moet toch zeggen dat ik het rijden met een automaat véél makkelijker vind dan met een handgeschakelde auto.

Geen gedoe meer met die koppeling enzo, een gigantisch veel lager verbruik (is gewoon gehalveerd), geen schokken meer bij het optrekken én geen lawaai.

Er is maar 1 ding dat ik nogal vreemd vind; Aan een rood licht zet ik hem in N (om niet heel de tijd op de rem te moeten duwen), en als ik hem dan in D zet en tezelfdertijd al het gas induw (moet het zelfs niet vloeren) slaan mijn voorwielen door. Als ik hem in D zet, ff wacht zodat hij hem zelf op gang trekt naar 2à3/u mag ik het gas gerust vloeren, dan slaat hij nog niet door. Hoe komt dat? ('t is wel een automaat, maar dat is toch ook schakelen van N naar D)

• Chevy454
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:11:
Want ? Uit de versnelling halen gebeurt zonder synchroniseren en het is juist het synchroniseren waarvoor je de koppeling nodig hebt..
Je hebt een onparigheid in snelheden welke je tandwielen voelen.
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:14:
niet meer! Moet toch zeggen dat ik het rijden met een automaat véél makkelijker vind dan met een handgeschakelde auto.

Geen gedoe meer met die koppeling enzo, een gigantisch veel lager verbruik (is gewoon gehalveerd), geen schokken meer bij het optrekken én geen lawaai.
Dat is gewoon omdat jij niet kan rijden.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2007 21:17 ]

• StevenK
418O2 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:12:
Maar je versnellingsbak draait nog wel met de motor mee en die trek je er ineens weg zonder hem eerst los te koppelen, dus echt goed kan het nooit zijn
Mits je op 't niet met grof geweld doet, maar met beleid, dat wil zeggen: gas los en dan op 't moment dat de bak onbelast is uit de versnelling halen, dan is er echt niets mis.
@StevenK, een versnellingsbak van een motor is niet gesynchroniseerd en derhalve niet met een auto te vergelijken
Hij is niet alleen niet gesynchroniseerd, maar er zit ook een heel mooie wals in...

• bartvl
  • Laatst online: 09:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

King_Louie schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:04:
[...]

Dat is dat hele nieuwe rijden geouwehoer. Als je dat maar snel afleert zodra je je papiertje pasje hebt, want het schiet totaal niet op op die manier :P

Overigens is het wel verstandig om dat aan te houden als je met een koude motor rijdt, dan is het hoog in de toeren gooien niet verstandig ;)
Het échte nieuwe rijden is bij 2k al doorschakelen he, tenminste, ik ga er even van uit dat er gelest word in een dieseltje.
Overigens kan dat nog best vlot zijn, maar dan is het koppeling in of uit, niet subtiel zeg maar.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Chevy454 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:15:
Weet ik, daarvoor heb ik nu ook een automaat. Sturen kan ik wel nog (nu er servo op zit moet ik zelfs niet eens hard trekken aan het stuur) ;)

kan je mijn vraag ook beantwoorden?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 14:02
Schakelen ... schakelen :)

Ik weet niet, ik schakel gewoon :?
Geleerd toen ik 12 was in m'n mammies volvo op het autostrand, daarna een hyundai op mijn 14e ... op mijn 16e op een Honda Rebel en mijn eigen Cross brommert (Honda MTX).

Eigenlijk het echte koppelen en spelen daarmee geleerd, op de crossbrommer, zeker tegen stijle hellinkjes als ik in de verkeerde versnelling zat :Y)

In de auto op de weg daarintegen heb ik altijd gereden zoals jij in de startpost beschrijft, TOTDAT mijn vader een fiat stilo abarth kreeg (selespeed - formule 1 flippertjes). Daar heb ik ook een tijdje in gereden en ik heb die stijl daarna klakkeloos over genomen in alle auto's waar ik in het vervolg in reed.

Gewoon wennen aan toerentallen / snelheden (meer het geluid dan het exacte toerental) en kunnen schakelen terwijl je zonder het gas helemaal los laat al in het juiste toerental zit en in 1 keer je koppeling weer los kan knallen.
Ik geef toe, je moet wel een maand of 2 hebben gereden in een auto voordat dit lekker gaat, maar gedurende die periode zit ik nog niet te proberen ... ik wil wel comfortabel zonder schokken en stoten vooruit komen :Y)

Waarom overgenomen van die Abarth?
Simpel, als je 70 / 80 in z'n 3 reed, ging het op zich wel, maar wil je nog EVEN snel versnellen, klik je gewoon op het minnetje en dan hoor je die motor KEIHARD aangieren in het toerental *klik* en schiet je als een raket vooruit _/-\o_
Maar echt nooit oncomfortabel gezeten in die bak, daarom juist :)
Ik tel niet mee als een auto net start/koud is of als je loopt te k*tten met je gaspedaal op het moment dat je schakelt

• Grrrrrene
  • Niet online
Chevy454 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:15:
[...]

Je hebt een onparigheid in snelheden welke je tandwielen voelen.

[...]

Mag jij me uitleggen hoe je met een handgeschakelde bak net zo soepel op kunt trekken als met een automaat of nog beter: CVT :P Maar ben het wel eens met Athmozz, een automaat is wel erg lekker rijden als ik zo merk hoe relaxed m'n carpool-collega naar werk rijdt :) Schakelen kan automatisch, dus waarom zou je dat nog met de hand doen? Het is sportief en soms leuk om te doen, maar voor dagelijks verkeer zeg ik geen nee tegen een automaat volgende keer :)

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:00

Er is maar 1 ding dat ik nogal vreemd vind; Aan een rood licht zet ik hem in N (om niet heel de tijd op de rem te moeten duwen), en als ik hem dan in D zet en tezelfdertijd al het gas induw (moet het zelfs niet vloeren) slaan mijn voorwielen door. Als ik hem in D zet, ff wacht zodat hij hem zelf op gang trekt naar 2à3/u mag ik het gas gerust vloeren, dan slaat hij nog niet door. Hoe komt dat? ('t is wel een automaat, maar dat is toch ook schakelen van N naar D)
Je automaat grijpt toch boveen een bepaald toerental/belasting aan? Dus lijkt me logisch dat je dan in een keer "vooruitvliegt"

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• StevenK
Grrrrrene schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:31:
[...]

Mag jij me uitleggen hoe je met een handgeschakelde bak net zo soepel op kunt trekken als met een automaat of nog beter: CVT :P
Door goed te doseren.

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11 22:00
bartvl schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:18:
[...]

Het échte nieuwe rijden is bij 2k al doorschakelen he, tenminste, ik ga er even van uit dat er gelest word in een dieseltje.
Overigens kan dat nog best vlot zijn, maar dan is het koppeling in of uit, niet subtiel zeg maar.
nog 'echter' is het rotonde's nemen in zijn 3

altans, volgens mijn instructeur
niet dat wij dat geleerd krijgen, want al zijn 'oude' lessers zakten door dat nieuwe rijden (te hard de rotonde's op :D )

en over dat schakelen bij 2000rpm
verschilt dan per lesauto, bij mij (VW Polo) is op de autoweg schakelen bij 3000rpm, en als je de snelweg opgaat maakt het niet uit, zolang je maar gang hebt, en de motor niet opblaast :+

en versnellingen overslaan bij het afremmen maakt ook niet uit, juicht hij alleen maar toe
overslaan bij het optrekken vind hij minder leuk :D

[ Voor 0% gewijzigd door Remond_FRL op 21-01-2007 21:37 . Reden: vautje ]

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• StevenK
Remond_FRL schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:36:
[...]

nog 'echter' is het rotonde's nemen in zijn 3
Welke versnelling en welk toerental 'juist' is, verschilt per auto.

• Chevy454
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:31:
Mag jij me uitleggen hoe je met een handgeschakelde bak net zo soepel op kunt trekken als met een automaat of nog beter: CVT :P
Ho, dat is niet algemeen bedoeld maar tegen Athmozzz.
Een automaat of CVT is sneller dan menig persoon kan schakelen. Tenzij die beschikt over een heerlijke sequentiele bak that is.
maar voor dagelijks verkeer zeg ik geen nee tegen een automaat volgende keer :)
en dan zeggen ze dat autorijden sportief rijden is ;)
FoutTM schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:34:
Je automaat grijpt toch boveen een bepaald toerental/belasting aan? Dus lijkt me logisch dat je dan in een keer "vooruitvliegt"
Nee, het verschil in toerental is bepalend voor de koppeling en dat in combinatie met een extra stator maakt dat je hydraulische koppeling geen koppeling meer is maar een koppelomvormer.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2007 21:42 ]

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11 22:00
StevenK schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:38:
[...]

Welke versnelling en welk toerental 'juist' is, verschilt per auto.
ben ik met je eens

maar jij bent hopelijk ook met mij eens dat _over het algemeen gezien_ een rotonde nemen in zijn 3
(iig die rotonde's hier in Heerenveen) niet goed is

en zeker niet op je examen

[ Voor 3% gewijzigd door Remond_FRL op 21-01-2007 21:47 . Reden: eerst kijken, dan posten ]

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 00:05
Mijn schakelgedrag:

Vooruit: D
Achteruit: R

@Athmozz: als je je automatische bak snel wil slopen ben je goed op weg ;)

Neutraal gebruik je dus in principe nooit in een automaat, tenzij je ergens met draaiende motor lange tijd stil gaat staan, zoals voor een brug oid.

Nog wat tips voor de beginnende automaters:

-Nooit de auto (ver)slepen
-Als je tegen een heuvel op parkeert eerst de handrem aantrekken, dan pas in P knallen
-Bij bijvoorbeeld keren: Als je van D naar R moet (of andersom), eerst de auto volledig stilzetten voordat je gas geeft.
-En dus ook niet als ie nog in N staat alvast gas gaan geven voordat je em naar D of R hebt gegooid: stationair in N met rem ingetrap naar D of R schakelen, en pas als 'ie "aangrijpt" rem loslaten en optrekken.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als ik rustig wil rijden schakel ik op 3000rpm op, en rem altijd op de moter, dus schakel 9 keer van de 10 netjes af terug richting de 2 :)

Als ik echt wil doorjakkeren, voet vol op de gas, terwijl je koppelt je gas pedaal halveren zeg maar, en dan ineens mee schakelen, dus 3 dingen tegelijk :P

En als ik wat loop te spelen... af en toe eens met tussengas :P

De Nederbelg !

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Gehalveerd verbruik met een automaat? Waarom vind ik dat erg moeilijk om te geloven? De meeste specs van autofabrikanten en op auto sites geven doorgaans een iets hoger gebruik aan voor modellen met een automaat?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Grrrrrene
  • Niet online
Een automaat is zwaarder en heeft bijna altijd wel wat slip, tijdens accelereren wat meer dan op constante snelheid rijden, maar met 120km/u verbruik je gewoon meer dan met een handbak. Misschien dat je onbewust je rijgedrag hebt aangepast met je automaat, maar zuiniger rijden met exact hetzelfde gedrag en dezelfde motor is zo goed als onmogelijk :)

• reuzekind
  • Laatst online: 18-11 15:47

reuzekind

Ik geloof in GoT

Automaat FTW :) Vind het echt heel relaxt rijden. Normaal dus altijd in de D, en heb ik zin in sportief rijden of "sporten" zet ik hem in de S. In z'n D schakelt hij bij zo'n 2,5/3k toeren, in de S bij zo'n 5/6k toeren. En wil ik helemaal snel dan gebruik ik de kickdown, en dan trekt hij hem door in het rood })

Weinig mensen die sneller schakelen dan een automaat, ondanks de verhalen die je altijd hoort: "ja maar, zelf schakelen is veel sneller" :z :)

[ Voor 23% gewijzigd door reuzekind op 21-01-2007 21:57 ]

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
ik geef vrijwel altijd volgas, dus het pedaal helemaal intrappen, maargoed dat betekent niet dat ik hem altijd in het rood hang, vaak schakel ik snel over, zeker met koude motor, maar direct na het schakelen wel weer pedaal vol in. maar dit is voornamelijk bij wegrijden stoplicht etc. in woonwijken en gewoon bij 50-60km/h in zn 5 gewoon klein beetje gas geven

sla vrijwel nooit versnellingen over, heb zowiezo altijd mn hand op de pook tenzij ik echt aan het gassen ben ;)

kzie het schakelen niet als irritant, gewoon onderdeel van het rijden

[ Voor 7% gewijzigd door bolleh op 21-01-2007 22:02 ]

• Chevy454
  • Niet online
tazzman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:52:
Gehalveerd verbruik met een automaat? Waarom vind ik dat erg moeilijk om te geloven? De meeste specs van autofabrikanten en op auto sites geven doorgaans een iets hoger gebruik aan voor modellen met een automaat?
Nieuwe goedkope gezinswagen

• Grrrrrene
  • Niet online
Naja, het schakelen opzich is niet sneller, dat geloof ik ook wel. Al doe ik nog zo m'n best, schakelen duurt een halve seconde tot een seconde en een goede automaat kan dat sneller. Ik moet zeggen dat ik nog nooit in een moderne automaat heb gereden, dus ik kan er niet over oordelen hoe sportief zo'n bak te rijden is. Hangt volgens mij ook sterk af van de fabrikant :)

Verwijderd

Schweino schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:51:
Nog wat tips voor de beginnende automaters:
Voeg er maar aan toe:
- als je gestopt bent voor het rood licht, NOOIT die rem loslaten of je auto rijdt weer vooruit. Dat heb ik namelijk aan het 1ste rood licht gehad nadat ik die auto gaan halen was. Kunnen ze je voor zoiets niet waarschuwen...

Trouwens nog wat vragen aan automaatrijders.
- Als je aan een rood licht op een helling staat zet ik de auto altijd stil met de handrem (werkt fijner dan op het pedaal duwen). Maar hoe zit dat met een automaat, als ik dan mijn rem los, probeert die auto dan door mijn handrem weg te rijden of heeft die auto dat door en ontkoppelt hij dan?
- Waar dient die P eigenlijk voor. Inparkeren doe je met D en R, en om hem daar te zetten gebruik je de handrem en de N. (1 en 2 weet ik waar die voor staan, als het gesneeuwd heeft 1 en als het een stijle berg is 2 of omgekeerd)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

Als ik met de bus van de baas rijd (renault traffic 80 pk) trek ik 'm altijd vol weg tot zo'n 3500 rpm en sla geen versnelling over anders is het ding niet vooruit te branden, totdat ik m'n cruise snelheid bereikt heb dan gaat 'ie in een zo hoog mogelijke versnelling.

Met de twingo sla ik wel eens wat over naar gelang de situatie, als ik de snelweg opstuur trek ik 'm altijd in z'n 3 door tot de 130/140 (heeeeerlijk geluidje :9 )en dan gelijk naar 5

Zie ondertitel

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

met hem, in theorie zou het zelfs nog 'zachter' kunnen dan een goede automaat

Verwijderd

Dentheman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:04:
Als ik met de bus van de baas rijd (renault traffic 80 pk) trek ik 'm altijd vol weg tot zo'n 3500 rpm en sla geen versnelling over anders is het ding niet vooruit te branden, totdat ik m'n cruise snelheid bereikt heb dan gaat 'ie in een zo hoog mogelijke versnelling.
eensch :+ maar het rijd wel fijn.
ik schakel zelf versnelling na versnelling waarom? Daar zijn ze voor
tevens zorg ik ervoor dat ik niet onder de 2000RPM kom na het schakelen
fuck het nieuwe rijden het is niet mijn v-bak waard

• reuzekind
  • Laatst online: 18-11 15:47

reuzekind

Ik geloof in GoT

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:04:
[...]

Voeg er maar aan toe:
- als je gestopt bent voor het rood licht, NOOIT die rem loslaten of je auto rijdt weer vooruit. Dat heb ik namelijk aan het 1ste rood licht gehad nadat ik die auto gaan halen was. Kunnen ze je voor zoiets niet waarschuwen...

- Als je aan een rood licht op een helling staat zet ik de auto altijd stil met de handrem (werkt fijner dan op het pedaal duwen). Maar hoe zit dat met een automaat, als ik dan mijn rem los, probeert die auto dan door mijn handrem weg te rijden of heeft die auto dat door en ontkoppelt hij dan?
- Waar dient die P eigenlijk voor. Inparkeren doe je met D en R, en om hem daar te zetten gebruik je de handrem en de N. (1 en 2 weet ik waar die voor staan, als het gesneeuwd heeft 1 en als het een stijle berg is 2 of omgekeerd)
De P is de parkeerstand, je moet hem daar dus in zetten als je je auto geparkeerd hebt. Daardoor activeer je een tandwiel dat werkt als een rem

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op constante snelheid of als ik achter een traag optrekkende voorligger rij schakel ik zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling (toerental probeer ik boven ca. 1400 rpm te houden, dwz vanaf iets meer dan 50km/h in 5 en vanaf 60km/h in 6). Bij acceleren sla ik meestal wel versnelling over, bijv. van 3 naar 4 naar 6. Tussenacceleratie op de snelweg doe ik vaak in 3 als de weg vrij is. Kost een beetje brandstof maar is wel een heel stuk leuker. Buiten de bebouwde kom ga ik na het passeren van bijv. een rotonde vloeiend van 3 naar 4 naar 6 waarbij het toerental niet boven 3000rpm komt. Rotondes buiten de bebouwde kom doe ik overigens bijna altijd in 3 als de weg vrij is.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

[...]

Voeg er maar aan toe:
Dat merk je toch zodra je voor het eerst die auto in z'n D zet? Dat hij vanuit zichzelf langzaam naar voren rijdt? :) Ben toch erg benieuwd waar die opmerking van "gehalveerd vebruik" vandaan komt.. want ik vind het maar een onzin verhaal om heel eerlijk te zijn. Er staan hier 2 automaten in de garage en die verbruiken allemaal meer dan een hand geschakelde varianten.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:11:
[...]

Je kan 'm heerlijke hoeken doordat 'ie vrij breed is, vriend van me krijgt binnenkort de 130 pk versie eens kijken of dat beter vooruit te branden is :P

Zie ondertitel

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:11:
[...]
ik schakel zelf versnelling na versnelling waarom? Daar zijn ze voor
tevens zorg ik ervoor dat ik niet onder de 2000RPM kom na het schakelen
Bij een stadsrit naar m'n werk (kom niet op de snelweg) kom ik helemaal niet boven de 2000rpm...
De 1ste versnelling beschouw ik alleen om aan het rollen te komen. Soms doe ik dat door helemaal geen gas te geven maar alleen de koppeling los te laten en op stationair op gang te komen.
fuck het nieuwe rijden het is niet mijn v-bak waard
fuck je kleinkinderen die misschien ook nog van de olievoorraad op aarde gebruik willen maken.

• cooolkast
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Ik vraag me af hoe verschillend het nieuwe rijden altijd wordt begrepen zeg. Ook leuk op verjaardagen die discussies, hoop dat ie hier niet ook nog komt :X

Maargoed, ik gebruik meestal tot de 50 gewoon alle versnellingen waarbij ik eindig in de 4. Elke versnelling gewoon lekker door tot 2500-3000rpm. Wanneer de motor koud is gepaard met weinig gas, zodat er zo min mogelijk van de motor wordt gevraagd.

Verder niet veel trucjes. Ik neem de meeste bochten in de stad wel gewoon in de 2, meestal met wat tussengas. Kan ik altijd mooi weer doortrekken daarna, heb je iig niet zo'n morrende motor op ~1200 toeren :P

Nog een leuke manier om de motor van je auto te leren kennen: De motor lekker warm laten draaien, en dan op een verlaten industrie terrein rondjes rijden in alle versnellingen. Kan je mooi voelen hoe je motor afremt bij elk toerental en wanneer hij weer goed pakt. Daarna nog een paar rondjes doen waarbij je rustig-gewoon-snel rijdt :)

Edit: Voor een groot deel van dit verhaal is natuurlijk wel bepalend dat ik met een benzine rijd

[ Voor 5% gewijzigd door cooolkast op 21-01-2007 22:59 ]

• 418O2
Die Athmozz laat me elke keer weer lachen. Het verbruik halveren met een automaat.

ik rij met een schakelbak een gemiddelde van 6.3 liter/100km (VW Passat, veel stadsverkeer). Knappe jongen die dat halveert met een automaat.

de taxi's bij ons zijn begrensd op 3000 toeren. Als ik alleen rij dan gaattie gewoon tot de 3000 revs en daarna schakel ik door naar de volgende versnelling. Omdat ze veel koppel onderin hebben ga ik wel eens van de 3 naar de 5 omdat je in de 3 tot de 80 komt en die laatste 10km trek ik in de 5 en ga daarna naar de CruiseControl als het verkeer dat toelaat.

Ik weet zeker dat ik soepel rij, want ik krijg het heel vaak te horen van klanten. Daarnaast rij ik vaak met rolstoelbussen en daarmee moet je zeer delicaat omgaan omdat het voor een rolstoeler al geen pretje is in een bus en wanneer je ruig rijdt wordt het taxiritje een ware hel, geloof me

• 4x2
  • Laatst online: 07:51

4x2

lộn xộn quá

In de 1 ga ik tot 2500-3000rpm
In de 2 dan tot 2500
Als het drukker is rijd ik meestal 50 in zn 3, kan ik langer een constante snelheid aanhouden gaat ie in de 4
Vanaf 65-70 constante snelheid gaat ie in de 5
Zo rijd ik meestal als ik toch geen haast heb (en echt langzaam gaat het nog niet eens, je moet alleen snel schakelen).
Voluit optrekken gaat het gewoon volgas tot ie vermogen af gaat bouwen zeg maar :P
Terugschakelen doe ik bijna altijd 5,4,3,2,1 en laat m dan steeds afremmen op de motor.
Ten eerste omdat de kans dan groter is dat ie in de goede versnelling staat als het stoplicht op groen springt/je weer kan rijden.
Ten tweede kun je zo bijna het hele stuk op de motor afremmen en verbruikt ie geen benzine.
Ten derde heb ik dat overgehouden aan mn brommer/motor ervaring :P

Lijkt dr overigens op dat het een redelijk zuinige rijstijl is, tot nu toe lijkt mn auto een (een BMW318i) gemiddeld iets van 1:13 te doen, met vrij veel stadsverkeer.

Op de motor schakel ik iets anders, dan ga je gewoon in 3-4sec naar de 50 als je rustig doet en je bij 5000 overschakeld. Warme motor doe ik het net zo, als je het gas een keer vol opengooit zit je in 3,5sec op de 100 na 1x schakelen, dus tsjah, dat is niet echt nodig, wel erg leuk natuurlijk :+
Snelweg op gaat doorgaans voluit, komt dr geregeld op neer dat je dan op de invoegstrook op 150+ zit (wat overigens wel makkelijk is met invoegen, je kunt doen wat je wil).
Motor zal ook wel de reden zijn dat ik met de auto vrij rustig doet, waarom zou ik constant flink gas geven met die auto, hij is toch traag :P

leeg

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:27:
Motor zal ook wel de reden zijn dat ik met de auto vrij rustig doet, waarom zou ik constant flink gas geven met die auto, hij is toch traag :P
Daarom dat ik aan het kijken ben voor een simpel gebakje :P
Nissan Note like, gewoon van A naar B. Voor sensatie hebben we de motor ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 21-01-2007 23:37 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Met een automaat kom ik nu zelden boven de 2.000 rpm. Met mijn vorige wagen hield ik het onder de 3.000 rpm. Daar blijft alles mooi heel van :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

4x2 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:27:
Terugschakelen doe ik bijna altijd 5,4,3,2,1 en laat m dan steeds afremmen op de motor.
Ten eerste omdat de kans dan groter is dat ie in de goede versnelling staat als het stoplicht op groen springt/je weer kan rijden.
Ten tweede kun je zo bijna het hele stuk op de motor afremmen en verbruikt ie geen benzine.
Ten derde heb ik dat overgehouden aan mn brommer/motor ervaring :P
Je tweede punt slaat nergens op. In zijn 5 verbruikt hij ook geen benzine als je geen gas geeft (hij remt alleen minder op de motor af). Bovendien moet je iedere keer je koppeling op laten komen op jouw manier en ik denk dat remmen goedkoper zijn dan koppelingsplaten.

/▌

• Chevy454
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:50:
Je tweede punt slaat nergens op. In zijn 5 verbruikt hij ook geen benzine als je geen gas geeft (hij remt alleen minder op de motor af). Bovendien moet je iedere keer je koppeling op laten komen op jouw manier en ik denk dat remmen goedkoper zijn dan koppelingsplaten.
Je moet vanaf een bepaald toerental weer beginnen in te spuiten anders valt de motor stil B)
En in de 5de gebeurt dan sneller dan in de 2de omdat je bij een zelfde snelheid in een ander toerental regio zit.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

King_Louie schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:04:
Dat is dat hele nieuwe rijden geouwehoer.
Geld teveel? $collega (en tevens huisgenoot) en ik hebben een tijd in hetzelfde wagentje gereden. Om en om een maand. Leuk om dan eens de afrekeningen van het leasebedrijf naast elkaar te leggen. Hij reed gemiddeld 600 kilometer op een volle tank en ik 880. Dat scheelt de helft in brandstofverbruik. Als je 60 euro mag lappen voor een volle tank lijkt me daar de helft verder mee rijden geen 'geouwehoer'.

Overigens is het 'm nog nooit gelukt om meer dan een minuut of twee sneller thuis te zijn op een rit van 30 kilometer. (Da's meestal zo'n 45 minuten rijden, in de spits van Amsterdam naar Haarlem..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Chevy454 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:56:
[...]

Je moet vanaf een bepaald toerental weer beginnen in te spuiten anders valt de motor stil B)
En in de 5de gebeurt dan sneller dan in de 2de omdat je bij een zelfde snelheid in een ander toerental regio zit.
Sta je niet al bijna stil als dat gebeurd? Het verschilt natuurlijk ook per auto. Je moet natuurlijk zowiezo wat doen, als je auto bijna stationair draait. Onder dat punt loopt hij ook niet zo soepel meer (is dat niet hetzelfde punt als waar hij er weer benzine in gaat spuiten?)

Bij mij is het remmen, koppeling intrappen als ik bijna stil sta (zodat hij niet gaat horten en stoten omdat hij onder zijn toeren valt) en pas bij stilstand (of eerder als het weer gaat rijden) schakelen. Volgens mij heb ik het zo ook geleerd, maar helemaal zeker ben ik daar niet meer van ;)

/▌

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Reinier

\o/

Chevy454 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:34:
[...]

Daarom dat ik aan het kijken ben voor een simpel gebakje :P
Nissan Note like, gewoon van A naar B. Voor sensatie hebben we de motor ;)
Nissan Note een simpel gebakje? Ik denk dat er wel simpeler te krijgen is ;)

• GH45T
  • Laatst online: 08:10
Bij dagelijks gebruik schakel ik soepeler dan menig automaat.

Als ik echt ga scheuren dan let ik hier ook niet op en sla echt letterlijk de versnellingsbak een andere versnelling in. Wel met koppelen ;)

Ik heb jaren traktor gereden en dan leer je wel te doseren met de koppeling :)

Overigens schakel ik zelf als ik 50 wil rijden ook 1-2-4. Ik trek tot de 50 door in de 2 en daarna tuf ik gewoon in de 4 verder. Mijn auto heeft maar 4 versnellingen en de 4 is eigenlijk comfortabel te gebruiken van 50 en de topsnelheid (ook in zijn 4 dus) ligt met GPS gemeten op 158.
burne schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:03:
[...]

Geld teveel? $collega (en tevens huisgenoot) en ik hebben een tijd in hetzelfde wagentje gereden. Om en om een maand. Leuk om dan eens de afrekeningen van het leasebedrijf naast elkaar te leggen. Hij reed gemiddeld 600 kilometer op een volle tank en ik 880. Dat scheelt de helft in brandstofverbruik. Als je 60 euro mag lappen voor een volle tank lijkt me daar de helft verder mee rijden geen 'geouwehoer'.

Overigens is het 'm nog nooit gelukt om meer dan een minuut of twee sneller thuis te zijn op een rit van 30 kilometer. (Da's meestal zo'n 45 minuten rijden, in de spits van Amsterdam naar Haarlem..)
880 en 600 kilometer vind ik dan weer een erg groot verschil.

Bij mijn auto is het meer 525 km bij trappen en 575 bij rustig rijden. Er gaat 42 liter in de tank en meestal past er 40 liter bij als ik ga tanken.

Maar dit is ook erg afhankelijk van de auto. Mijn auto heeft sowieso een erg lichte motor. Met 45 PK moet je nu eenmaal altijd best wat toeren maken om uberhaubt vooruit te komen.

[ Voor 49% gewijzigd door GH45T op 22-01-2007 00:24 ]

• KatirZan
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Poeh, schakelen...sinds kort een hele andere vorm van schakelen aan moeten leren...

reed eerst in een 170+ pk auto.... schakelde toen als volgt :

1 (60km/h) -> 3 (110km/h) -> 5 (110+) als ik geen haast had
1 (60km/h) -> 2 (110km/h) -> 3 (150km/h) -> 4 (180km/h) -> 5 (met top 230km/h)

Nu rij ik sinds 2 maanden in een 60 pk auto (de auto hierboven is een oldtimer, nu rij ik in een 6 jaar jonge auto).

1 (30km/h) -> 2 (60km/h) -> 3 (90km/h) -> 4 (110km/h) -> 5 (met top 170km/h)

zo schakel ik eigenlijk altijd in deze bak...

snel schakelen? in de nieuwe auto niet, of weinig, heeft toch niet zoveel zin, in mijn vorige auto, de oldtimer, vrijwel continu, op de 1 of andere manier reed deze auto net zo zuinig als je langszamer aan deed dan als je haar gewoon volledig open trok....

versnellingsbakken stuk/vervangen? : in de oldtimer : 2 keer, nieuwe auto? nog geeneen, maar aangezien het een kwaaltje is van deze auto dat ze nogal snel overlijden, zal er binnenkort wel 1 aan zitten komen....

koppeling + drukgroep? oldtimer : 3 keer vervangen, bij laatste nieuwe versnellingsbak auto verkocht
nieuwe auto? nog niet, moet wel gebeuren, staat tenminste in het onderhouds boekje

onderhoud aan auto ? oldtimer : veel, deed alles zelf ,dus scheelt in kosten
nieuwe auto ? nog niet, 90.000km beurt komt er binnenkort aan, laat ik lekker doen bij de dealer, blijft de waarde van de auto ook hoger....

[ Voor 28% gewijzigd door KatirZan op 22-01-2007 00:30 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hmm, leuk topic. Ook ik ben nog neit zo lang geleden begonnen met mijn rijlessen. Heb afgelopen zaterdag mijn 9de uur gehad.

Maar ik heb nog wel 'moeite' om mee te komen met het vekeer bij het optrekken vanuit stilstand bij bijvoorbeeld stoplichten. Ik laat de koppeling opkomen, en houd em dan vast op het drukpunt, gas bijgeven en koppeling op laten komen en uiteindelijk loslaten. Eenmaal in de 2500~2800 toeren schakel ik door naar de 2de. Ik laat dan het gas los, trap de koppeling in, en dan weer oplaten komen en gasbijgeven. Maar de overige personenauto's trekken echter (een stuk) sneller op en rijden 'zo' bij me weg (of als et om een auto achter me gaat, zit is zo op mijn bumper :P) :? Hoe kan ik sneller wegtrekken? Ik geef wel volgas

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In m'n eerste auto (Polo 1.0) schakelde ik meestal wanneer het dashboard begon mee te trillen. Langer doortrekken had weinig zin en eerder schakelen was potentieel gevaarlijk :P

Tegenwoordig gebruik ik de 1 om vanuit stilstand weg te rijden, verder nog de 2, 3 en de 4. De 5 is eigenlijk alleen voor op de snelweg of als ik te hard rij, bij 80 maakt de motor zo'n 1800rpm (2400 in 4) terwijl hij alles onder de 2000 niet echt leuk vindt.
Met het nieuwe rijden ben ik niet echt bewust bezig, al maak ik met een koude motor natuurlijk niet teveel toeren.

🖥️ | 🚗

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

GH45T schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:20:
880 en 600 kilometer vind ik dan weer een erg groot verschil.
Er zijn wel meer verschillen. Zo heeft hij een vaste-klantenpas bij het CJIB en ik heb in 25 jaar 1 bekeuring op weten te lopen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als het rustig is probeer ik altijd zo snel mogelijk op de gewenste kruissnelheid te komen. Dat wil dus zeggen dat ik in de bebouwde kom de 3 en buiten de bebouwde kom de 4 veelal over sla.

Als het druk is dan rij ik juist heel rustig en het liefst al bij 2000rpm proberen te schakelen (benzine), diesel wil nog wel eens bij 1800 kunnen. Maar bedenk dan ook wel de de verkeerssituatie ook niets anders toe staat. Tenzij ik ergens bij een stoplicht vooraan sta, dan probeer ik de kruissnelheid zo snel mogelijk te bereiken.

Afremmen: stel dat ik op kruissnelheid ben ik zie 100 meter verderop een stoplicht met drukte dan doe ik gas los en de koppeling in. Ondertussen terugschakelen naar zijn twee en zodra ik het stoplicht nader afremmen met de koppeling waarna ik het laatste stukje echt rem.

Ik probeer echt zoveel mogelijk stukken te 'stationair' rijden als het druk is, zeker in een file raak ik meestal geen moment het gas aan. Ik heb liever dat er een beetje een gat ontstaat en dat ik een constante snelheid aan hou (en iedereen achter mij) dan dat ik 5 meter rij en dan vol op de rem ga staan om vervolgens weer 5 meter te rijden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Marzman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:50:
[...]

Het zijn 3 puntjes bij elkaar, niet 1 losse.
Allicht verbruikt ie zo minder dan dat ik de koppeling ingeduwd houd en dan 5,4,3,2,1 schakel en zit ik in de juiste versnelling en lijkt het nog een beetje op mn motor (:+)

leeg

Verwijderd

Yellowneck schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:43:
Hmm, leuk topic. Ook ik ben nog neit zo lang geleden begonnen met mijn rijlessen. Heb afgelopen zaterdag mijn 9de uur gehad.

Maar ik heb nog wel 'moeite' om mee te komen met het vekeer bij het optrekken vanuit stilstand bij bijvoorbeeld stoplichten. Ik laat de koppeling opkomen, en houd em dan vast op het drukpunt, gas bijgeven en koppeling op laten komen en uiteindelijk loslaten. Eenmaal in de 2500~2800 toeren schakel ik door naar de 2de. Ik laat dan het gas los, trap de koppeling in, en dan weer oplaten komen en gasbijgeven. Maar de overige personenauto's trekken echter (een stuk) sneller op en rijden 'zo' bij me weg (of als et om een auto achter me gaat, zit is zo op mijn bumper :P) :? Hoe kan ik sneller wegtrekken? Ik geef wel volgas
Niet eerst op de koppeling proberen weg te komen. Eerst beetje gas geven tot 1000 - 1200 rpm en dan koppeling erbij en die handeling zo snel mogelijk doen.

• chim0
  • Laatst online: 06:27
Tijdens het lessen keek ik altijd naar de pook bij het schakelen, rare tik. M'n rij instructeur heeft het me ook afgeleerd, gelukkig. 8)7

En nu hebben we een auto met een zogenaamde "Long gear shifting" versnellingsbak dus kan je lekker lang doortrekken voordat je schakelt. :P

[ Voor 33% gewijzigd door chim0 op 22-01-2007 09:45 ]

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

opschakelen vaak redelijk snel naar zijn 4 toe als ik 50-60 rijd. Terugschakelen wil ik nog wel eens in de bocht doen. Ik wil ook wel eens lui zijn en de bocht in zijn 3 nemen.

Verwijderd

tazzman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:18:
Ben toch erg benieuwd waar die opmerking van "gehalveerd vebruik" vandaan komt.. want ik vind het maar een onzin verhaal om heel eerlijk te zijn. Er staan hier 2 automaten in de garage en die verbruiken allemaal meer dan een hand geschakelde varianten.
Dat zal ook aan het verschil in motor liggen (nu een veel recentere motor). De vorige was een oude 1300cc (50pk) die zodanig slecht optrok (mijn vader had het ook met die auto, en die kan wel rijden) dat je de volledige oprit van een snelweg plankgas mocht geven in 2de, tegen dat je invoegde reed je dan juist gepast 80 en mocht je weer plankgas doorgeven in derde. Tegen dat je dan eindelijk je 130 bereikt (die in 4de moest gereden worden, in 5de lukte dat zelfs niet) heb je al 5 minuten plankgas gegeven en blijf je aan een mooi toerental van 4500 toeren draaien. Dan is het meer dan logisch dat je verbruik enorm is (ging richting 15 liter op).
Ik heb hetzelfde traject (het is eigenlijk enkel die rit die ik doe in die auto) al 2 keer met die nieuwe afgelegd, en daar kan ik makkelijk (en veilig) mee invoegen aan 100/u zonder dat die motor zelfs maar boven de 2300 toeren uitgekomen is (die automaat rijdt vreselijk laag in toeren als je hem niet tot het einde duwt, dan draait hij tussen de 1500 en de 2300). Volgens de boordcomputer (ik kan geen zelf geschat verbruik opgeven, heb nog geen tank leeg) gebruikt hij gemiddeld ergens rond de 7 liter, wat ongeveer de helft is.
Het kan best zijn dat die kia manueel (en goed) geschakeld minder gaat verbruiken, alleen stel ik mij er vragen bij hoeveel mensen effectief goed genoeg schakelen om minder te verbruiken dan die automaat. Ik in ieder geval niet :)

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:29

Soggy

vroemmmm

1.8 turbodiesel:

Solo 1-2-3-4-5, ongeveer half gas, schakelen bij ca. 2.200 rpm. Afremmen in de versnelling waarin ik op dat moment rijd totdat de motor net boven stationair zit en dan ontkoppelen. Het sleutelwoord: anticiperen (verbruik tegen de 1:18, niet slecht voor een auto van 9 jaar oud met 242.000 km, toch?)

Met de sleurhut uiteraard ook 1-2-3-4-5, maar dan door tot ca. 3.500 rpm, zorg ik er in ieder geval voor dat ie in de volgende versnelling bij minstens 2.200 rpm oppakt (anders is de turbo niet thuis). De 5 is ook met sleurhut trouwens nog goed te gebruiken als je eenmaal op kruissnelheid zit.
Verbruik dan: rond de 1:10.

:) Soggy is erg blij met zijn dieseltje.... :)

If it works, tweak it

Verwijderd

Ik doe zo veel mogelijk bochten altijd in zn 3. Heb 2.0 16V (131 PK / 173 nM) en die trekt daarna weer net zo soepel weg als normaal.

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:15:
[...]

Dat zal ook aan het verschil in motor liggen (nu een veel recentere motor). De vorige was een oude 1300cc (50pk) die zodanig slecht optrok (mijn vader had het ook met die auto, en die kan wel rijden) dat je de volledige oprit van een snelweg plankgas mocht geven in 2de, tegen dat je invoegde reed je dan juist gepast 80 en mocht je weer plankgas doorgeven in derde. Tegen dat je dan eindelijk je 130 bereikt (die in 4de moest gereden worden, in 5de lukte dat zelfs niet) heb je al 5 minuten plankgas gegeven en blijf je aan een mooi toerental van 4500 toeren draaien. Dan is het meer dan logisch dat je verbruik enorm is (ging richting 15 liter op).
Ik heb hetzelfde traject (het is eigenlijk enkel die rit die ik doe in die auto) al 2 keer met die nieuwe afgelegd, en daar kan ik makkelijk (en veilig) mee invoegen aan 100/u zonder dat die motor zelfs maar boven de 2300 toeren uitgekomen is (die automaat rijdt vreselijk laag in toeren als je hem niet tot het einde duwt, dan draait hij tussen de 1500 en de 2300). Volgens de boordcomputer (ik kan geen zelf geschat verbruik opgeven, heb nog geen tank leeg) gebruikt hij gemiddeld ergens rond de 7 liter, wat ongeveer de helft is.
Het kan best zijn dat die kia manueel (en goed) geschakeld minder gaat verbruiken, alleen stel ik mij er vragen bij hoeveel mensen effectief goed genoeg schakelen om minder te verbruiken dan die automaat. Ik in ieder geval niet :)
Ik blijf het een raar verhaal vinden, 1:7 rijden met een 1.3 vind ik erg knap, volgens mij kan zo'n benzinepomp dat niet eens verplaatsen ;) (bij wijze van spreken).

Ik rijd ook in een 1300cc, wel met 88pk, dus een wat beter gebouwde motor blijkbaar. Verbruik is constant 1:16 - 1:17, alleen nu met veel wind wil het wel afzakken tot 1:15 of iets daaronder. Ik denk dat er echt wat mis is met die Kia motor als hij zo gereden moet worden en je plankgas omet geven om 120km/u te kunnen rijden. Zelfs de 800cc Alto van m'n oma hoeft dat niet, die rijdt netjes 100km/u aan het einde van de invoegstrook en trekt in de 5 prima door naar 120km/u.

• StevenK
Grrrrrene schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:59:
[...]

Ik blijf het een raar verhaal vinden, 1:7 rijden met een 1.3 vind ik erg knap, volgens mij kan zo'n benzinepomp dat niet eens verplaatsen ;) (bij wijze van spreken).
Ik kan me uit een eerder topic herinneren dat hij schakelen zo lastig vond dat 'ie eigenlijk alleen de 1e + 2e gebruikte. Dan is 1:7 niet zo moeilijk.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
7 liter per 100 km => 1:14

Doet mijn BMW bijna ook op de snelweg als ik me aan de snelheid houd. 80 km weg nog zuiniger.

Wat betreft schakelen houd ik hem vaak in zijn 3 en 4. Overigens gewoon een benzine. Tegenwoordig heb je daar ook zat trekkracht bij lagere snelheden.
Niet te vergelijken met diesel, maar als je niet voortdurend je sprint en remvermogen aan het testen bent is dat goed genoeg.

• mvz
  • Laatst online: 18-11 10:59

mvz

muziek verslaafde

hm ik wil soms zo snel schakelen dak em voor het gevoel door de synchro heen ram.. dat voel je dan wel. ;)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:03
vooruit of achteruit :)
en dan gaat het zo verder

binnenkort, als ik mijn nieuwe motor af heb (getunde 1100, doel is zo'n 75pk) dan komt er ook een pompje in om in de binnenste kamer van de variotrommel overdruk te pompen, met als resultaat terugschakelen om zelf een beetje meer controle over de vario te hebben bij het bochtenwerk

in de bak van mijn vader (V40 2.0 benzine) gebruik ik de 1 erg weinig, meestal gewoon in de 2 wegrijden
niet erg goed voor de koppeling, maar ik ben gewoon lui :P

[ Voor 76% gewijzigd door Bramster op 22-01-2007 13:00 ]

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 00:05
[...]

Voeg er maar aan toe:

LOL, volgens mij gaat men er van uit dat je in een automaat kan rijden voordat je er in stapt. Je hebt anders altijd nog de handleiding van de auto als het goed is....

- Rood licht op een helling: gewoon in D laten staan en je rem intrappen, niet je handrem gebruiken want daar wil je automaat em dan inderdaad gewoon doorheen duwen
- De P is inderdaad voor parkeren. De meeste automaten willen overigens niet eens starten als 'ie niet in de P stand staat.

Ik zou je aanraden eerst even een curusje automaat rijden te volgen voordat je de weg op gaat als je deze vragen stelt ;) Anders kan je binnenkort weer naar een andere auto op zoek.....

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:15:
[...]

Goed, uhmmm, volgens mij kan je vader ook niet rijden of was die auto echt brak.
Weet niet wat voor opritten jullie in belgie hebben, maar hier in nederland haal ik op praktisch iedere oprit met een panda de 100-120 nog wel en die hebben 45pk.
En die loopt gewoon zonder problemen 120 in zn 5 en dat alles met een gemiddeld verbruik van 6-6,5l/100km
Nee, maar dat jij het niet kan betekent niet automatisch dat het onmogelijk is.

leeg

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

rustig naar de 80: 1-2-3-5
Snel naar de 120: 1-2 (in zijn 2 110km/h 6000rpm) en dan naar de 5

50 rijdt ik in zijn 5, terugschakelen om op te klimmen naar de 80 in zijn 3. 4 gebruik ik eigenlijk bijna nooit omdat hij minder sterk is dan de 3 (145 in zijn 3) en uiteraard minder zuinig dan de 5. Bij veel binnenbebouwede kom blijft hij in zijn 3, maar bijna altijd doorschakelen naar de 5.

1.8 16V blok.

T60P Widescreen

• Willem
  • Laatst online: 20-11 01:02
0 t/m 50 km/u
1-2-3 (dan zit ik rond de 5000 rpm)

50 t/m 80 km/u
1-2-3(-4) (dan zit ik rond de 6000 rpm)

80 t/m 120 km/u
1-2-3-4 (dan zit ik rond de 8000 rpm - eventueel door naar 5)

120 t/m x km/u
1-2-3-4-5-6

Snel optrekken van 0 naar 100:
1-2 (zo'n 3 seconde, dan zit ik op 8000 rpm)

Als ik dan (snel) verder wil, gaat 'ie tot 11000, en dan verder naar 3,4,5,6
Blijf ik dat doen zit ik op 250 km p/u in z'n 6 :P

Suzuki GSX R 750. Lekker toeren jenken.

• bartvl
  • Laatst online: 09:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Begrijp ik nu goed dat als jij vanaf 120 verder wilt trekken, je dan terugschakelt naar de 1?

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste