PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ja? Niets mis mee, lange 1 heerstbartvl schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:43:
Begrijp ik nu goed dat als jij vanaf 120 verder wilt trekken, je dan terugschakelt naar de 1?
Een vriend van mij zat te duwen tegen 170km/h... bij het stoplicht zei hij dat ik moest doorrijden, dan hij hem in de 2de zetten
Bij mij is de 1 op bij 100km/h
1ste versnelling heeft hij net genoeg aan denk ik.Xander schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:48:
Maar ik gok dat dat rijtje geldt voor optrekken van 0 tot 120?
[ Voor 50% gewijzigd door Chevy454 op 22-01-2007 13:55 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dat zou je zeggenbartvl:
Begrijp ik nu goed dat als jij vanaf 120 verder wilt trekken, je dan terugschakelt naar de 1?
Maar ik rekende vanaf 0 km p/u (lekker handig). Niet dus. Sorry.
Dit alles normaliter he, als ik wil racen dan gaat ie inderdaad zeker over de 100 in z'n 1
[ Voor 17% gewijzigd door Willem op 22-01-2007 14:00 ]
Verwijderd
M'n pa heeft nog een jaartje of 10 met de ziekenwagen gereden, maar is er dan uitgestapt omdat hij iets rustigers wou (en hij op dat moment een mooie overplaatsing kon krijgen). Die kan dus wel rijden. Het ligt lag gewoon aan die auto, die had er in de APK al lang uitgehaald moeten zijn (lekte zowel olie als remvloeistof, motor laten draaien in neutraal zonder gas geven kon niet of hij sloeg af...)4x2 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:14:
Goed, uhmmm, volgens mij kan je vader ook niet rijden of was die auto echt brak.
Ik heb ook nog moeten rijden met een oer-oude corsa 1.2 (van ouders van een vriendin, zo'n geval http://foto.autozone.be/f...00/Opel-Corsa_4690874.jpg) en dat ding was een formule-1 wagen ivgl met die Hyundai.Weet niet wat voor opritten jullie in belgie hebben, maar hier in nederland haal ik op praktisch iedere oprit met een panda de 100-120 nog wel en die hebben 45pk.
En die loopt gewoon zonder problemen 120 in zn 5 en dat alles met een gemiddeld verbruik van 6-6,5l/100km
Zo'n panda weegt 702 kilo en heeft 45pk, die hyundai weegt rond de 950 kilo (5-deurs) leg eens 250 kilo in je panda en probeer dan nog eens op te trekken
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 14:04 ]
ROFL... ja ik kan me goed voorstellen dat elke automaat minder verbruikt dan zo'n stuk schroot op wielenVerwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:01:
Het ligt lag gewoon aan die auto, die had er in de APK al lang uitgehaald moeten zijn (lekte zowel olie als remvloeistof, motor laten draaien in neutraal zonder gas geven kon niet of hij sloeg af...)
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk
1..2(bijna direct)..
3(normaal >25.. vlot doorrijden> 35)
4(normaal >45.. vlot> 55)
5(normaal >63.. vlot> 70)
Je zou haast denken dat de snelheden vlot bij normaal horen te staan maar mijn auto is al sterk bij lage toerentallen dus vind ik het onzin om later te schakelen.
Als ik bergafwwaards ga of op een kruispunt of stoplicht aankom zet ik hem in zijn vrij om benzine te besparen. Ik denk tenminste dat dat minder aan benzine kost dan dat wanneer je de weerstand van de motor op de as laat staan.
Voor het stoplicht houd ik de auto altijd in zijn vrij tot het groen wordt omdat ik is heb gehoort dat het anders slecht is vanwege de druk die op de koppeling blijft staan. Weet iemand trouwens of het slecht is om je auto in zijn vrij te laten uitrijden ? (of mischien zelfs wel beter is )
[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 22-01-2007 14:47 ]
[LTS][MTS][HTS]
Verwijderd
Schakelen? bij 12.500 spring de schakelindicator aan en bij 13.000 heb ik hem vaak wel in de volgende versnelling. Behalve bij wheelies, dan schakel ik iets eerder door omdat ik dan mooier in de powerband blijf zitten.
Oh met de auto? Geen idee. Dan schakel ik als ik zin heb. Nooit zo op gelet wanneer dat precies is eigenlijk. Met de auto interesseert me dat ook niet echt.
[ Voor 25% gewijzigd door FragDaddy op 22-01-2007 15:31 ]
Have a wheelie good weekend!
Emiel1984 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:43:
Als ik bergafwwaards ga of op een kruispunt of stoplicht aankom zet ik hem in zijn vrij om benzine te besparen. Ik denk tenminste dat dat minder aan benzine kost dan dat wanneer je de weerstand van de motor op de as laat staan.
Als je je auto gewoon in de versnelling laat uitrollen is het verbruik nagenoeg 0. Als je de koppeling intrapt verbruik je wel iets (immers, je motor moet nog steeds gewoon stationair blijven draaien).
Daarnaast is in neutraal bergafwaarts rijden volgens mij niet echt aan te raden. Lijkt me niet echt fijn als je iets moet corrigeren.
Dus ik doe al mijn "dingetjes" (remmen, terug schakelen) VOOR in de bocht pak zodat ik, zodra als ik "door de bocht heen het einde kan zien" , ik meteen weer kan gas geven om weer snelheid te maken.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Doe de rest van de wereld een enorme lol en blijf ver uit de buurt van bergen totdat je die onzin afgeleert hebt. Zelfs met een heuveltje in Limburg kun je je remmen al oververhit krijgen. Dan gaat de olie in je remcylinders koken (zeker als er een beetje vocht bijzit) en doen je remmen effectief niets meer. En daar kom je onderaan de heuvel of berg pas echt achter, wanneer het te laat is.Emiel1984 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:43:
Als ik bergafwwaards ga
I don't like facts. They have a liberal bias.
Heb je daar veel op moeten oefenen?FragDaddy:
Schakelen? Opschakelen zonder koppeling, door wat druk op het schakelpedaaltje te zetten en door even het gas terug te nemen floept ie zo in de volgende versnelling, zo kun je belachelijk snel opschakelen. Terugschakelen, door toeren te 'matchen' zodat het achterwiel niet blokkeert bij het op laten komen van de koppeling.
Want ik kan toch met ontkoppelen behoorlijk rap schakelen...
Plus bij de oudere machines loopt het niet zo fijntjes meer allemaal
Maar daar gebruik je de koppeling wel bij? Of je hebt 120+pk@achterwiel en geeft gewoon gas?FragDaddy:
Schakelen? bij 12.500 spring de schakelindicator aan en bij 13.000 heb ik hem vaak wel in de volgende versnelling. Behalve bij wheelies, dan schakel ik iets eerder door omdat ik dan mooier in de powerband blijf zitten.
Verwijderd
Voor hem hebben ze in het Alpengebied dan ook lange uitrijstroken met alarmlichten en tonnen grind...burne schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:51:
[...]
Doe de rest van de wereld een enorme lol en blijf ver uit de buurt van bergen totdat je die onzin afgeleert hebt. Zelfs met een heuveltje in Limburg kun je je remmen al oververhit krijgen. Dan gaat de olie in je remcylinders koken (zeker als er een beetje vocht bijzit) en doen je remmen effectief niets meer. En daar kom je onderaan de heuvel of berg pas echt achter, wanneer het te laat is.
Gelukkig hebben ze tot de dag van vandaag dan aan me gedachtVerwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:58:
[...]
Voor hem hebben ze in het Alpengebied dan ook lange uitrijstroken met alarmlichten en tonnen grind...
[LTS][MTS][HTS]
Met 4 man dr in rijden heet datVerwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:01:
Zo'n panda weegt 702 kilo en heeft 45pk, die hyundai weegt rond de 950 kilo (5-deurs) leg eens 250 kilo in je panda en probeer dan nog eens op te trekken.
En ja, dan is ie trager, maar als je maar doortrekt gaat het nog steeds redelijk vooruit tot de 100 (voor een klein koekblik).
Ik schakel met die VFR ook bijna altijd met koppeling, ding heeft een wat houterige versnellingsbak en zonder koppeling schakelt ie gewoon duidelijk minder (en ik weet echt wel hoe het moetwillem169 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:54:
[...]
Heb je daar veel op moeten oefenen?
Plus bij de oudere machines loopt het niet zo fijntjes meer allemaal
Bovendien scheelt het weinig qua tijdswinst, op een motor kun je je koppeling gewoon veeeeeel sneller bedienen dan in een auto.
Mn VF/NX deed ik het wel heel vaak zonder, die schakelden van zichzelf wat soepeler.
Kunt dr ook voor jezelf aan denken, is een beter strevenEmiel1984 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:27:
[...]
Gelukkig hebben ze tot de dag van vandaag dan aan me gedacht, tot nu toe heb ik geen problemen gehad. Zal in vervolg hem voor jullie wel in de versnelling houden.
leeg
//
Maargoed, motor uit gaat helemaal nergens over. Geen aandrijving meer, maar ook geen stuurbekrachtiging, rembekrachtiging of abs meer...
//
En vijf minuten pielen voordat het stuurslot er weer af is (althans, bij de peugeot van m'n vriendin)Xander schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:12:
Die beveiliging zal ook per merk verschillen hoor. Bij peugeot moet de sleutel er uitzijn voordat het stuurslot erop springt.
//
leeg
man-o-script schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:16:
[...]
En vijf minuten pielen voordat het stuurslot er weer af is (althans, bij de peugeot van m'n vriendin)
Dan moet je gewoon niet toch aan je stuur gaan staan trekken als je auto stilstaat. Dan komt ie er nooit in...
Maar mocht het toch gebeuren, stuur een beetje terugdraaien naar links/rechts (de andere kant als je deed toen ie erin viel) en dan de sleutel omdraaien. Moet goed gaat?
//
Misschien wat verder doortrekken, snel schakelen.D. Ninjai schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:40:
Wat is nou eigenlijk de kunst van vlot optrekken? Altijd iedereen is sneller aan het optrekken dan mij en soms heb ik het gevoel dat mijn oma op elk moment mij aan het inhalen is. Ik geef altijd volledig gas en schakel zo vroeg mogelijk (2500/3000rpm) maar ik ben altijd de langzaamste. Ik wil er geen race van maken, maar vroeg me toch af om vlot mee te kunnen gaan. Ik rijd in een Nissan Almera Tino 2.2 tdi (109pk).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Hmmssss... toch eens leren rijdenD. Ninjai schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:40:
Wat is nou eigenlijk de kunst van vlot optrekken? Altijd iedereen is sneller aan het optrekken dan mij en soms heb ik het gevoel dat mijn oma op elk moment mij aan het inhalen is. Ik geef altijd volledig gas en schakel zo vroeg mogelijk (2500/3000rpm) maar ik ben altijd de langzaamste. Ik wil er geen race van maken, maar vroeg me toch af om vlot mee te kunnen gaan. Ik rijd in een Nissan Almera Tino 2.2 tdi (109pk).
Met een 2.2 dti hoor je zeker niet de langzaamste te zijn, ook niet met een grote auto. Hij hoort gewoon met het verkeer mee te kunnen gaan.
Bij 2500/3000 rpm doorschakelen vind ik trouwens al wel redelijk hoog hoor. Met zo'n 'dikke' diesel is 2500+ rpm echt niet nodig om vlot en soepel te rijden.
Ik gok inderdaad ook op sneller schakelen. (maar dus niet verder doortrekken)
Misschien moet je de koppeling wat sneller op laten komen?
Het klinkt me trouwens vrij bekend hoor. Wij hebben een 1.9 dti (renault scenic) en mijn zus (anderhalf jaar langer rijbewijs dan ik) die rijdt heel vreemd in die auto. Bij optrekken vanuit de één als een dolle naar de 3000+ rpm. Vervolgens kei hard terugvallen en doorschakelen naar de twee en vanaf dan gaat het al wat soepeler, maar echt lekker nou ook weer niet. Dit levert al met al traag optrekken op ondanks de hoge toerentallen.
[ Voor 22% gewijzigd door bartvl op 22-01-2007 17:57 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Goed gebruik maken van de koppelcurve van je motor.D. Ninjai schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:40:
Wat is nou eigenlijk de kunst van vlot optrekken?

De rode lijn is het koppel wat de motor levert, de zwarte lijn is het vermogen. Wat je wilt om snel op te trekken is veel koppel. Je ziet dat onder de 2000 toeren de motor volstrekt niet in staat is enige indruk te maken. Het trekken begint pas bij 2500-3000 rpm. Zo rond de 5500 rpm levert de motor maximaal vermogen, maar al wat minder koppel. Je wilt dus om zo snel mogelijk bij het stoplicht weg te zijn je motor tussen de 2500 en de 5500 rpm houden.
Voor iedere motor zijn aparte koppelcurves. Je wilt even door het boekje van je auto bladeren om te zien hoe dat voor jouw auto zit.
Als je gewoon sneller weg wilt zijn: begin eens met bij het optrekken het toerental niet onder de 2500 te laten zakken. Niet te lang over treuzelen, want het is slecht voor je koppeling. En doortrekken tot zeker 5000 toeren voordat je opschakelt. Wel opletten wanneer je dan je koppeling weer op laat komen, want je zit midden in het gebied met veel koppel, dus als je het 'goede' toerental mist zit je met je neus tegen het vooruit.
(ik zie nu de tdi pas. Voor diesel gaat exact hetzelfde verhaal op, maar met lagere toerentallen..)
[ Voor 3% gewijzigd door burne op 22-01-2007 18:00 ]
Heb momenteel ook acht rijlessen achter de rug maar het viel me op dat iedereen voor mij zo snel vertrekt. De koppeling ietwat sneller laten opkomen moet ik mee uit kijken of hij begint te horten en te stoten, ik ben er wel voorzichtig mee maar zal de volgende keer het even expres uitproberen.bartvl schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:55:
Hmmssss... toch eens leren rijden
Met een 2.2 dti hoor je zeker niet de langzaamste te zijn, ook niet met een grote auto. Hij hoort gewoon met het verkeer mee te kunnen gaan.
Bij 2500/3000 rpm doorschakelen vind ik trouwens al wel redelijk hoog hoor. Met zo'n 'dikke' diesel is 2500+ rpm echt niet nodig om vlot en soepel te rijden.
Ik gok inderdaad ook op sneller schakelen. (maar dus niet verder doortrekken)
Misschien moet je de koppeling wat sneller op laten komen?
Het klinkt me trouwens vrij bekend hoor. Wij hebben een 1.9 dti (renault scenic) en mijn zus (anderhalf jaar langer rijbewijs dan ik) die rijdt heel vreemd in die auto. Bij optrekken vanuit de één als een dolle naar de 3000+ rpm. Vervolgens kei hard terugvallen en doorschakelen naar de twee en vanaf dan gaat het al wat soepeler, maar echt lekker nou ook weer niet. Dit levert al met al traag optrekken op ondanks de hoge toerentallen.
Best wel lekker, in 'n '91 Pontiac Bonneville... Schakelt meestal op rond de 2000 RPM als ik niet snel aan t optrekken ben.
Forget your fears...
...and want to know more...
Terugschakelen, bijv. bij een stoplicht, doe ik eigenlijk nooit, gewoon remmen, en als ik stilsta gaat ie weer in de 1. Afremmen op de motor doe ik af en toe als ik nog een heel stuk te gaan heb, en ik zit in z'n 4 ofzo.
Met een iets hoger toerental heb je daar dus minder last van. Van de andere kant heb je meer slijtage aan je koppeling.D. Ninjai schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:05:
De koppeling ietwat sneller laten opkomen moet ik mee uit kijken of hij begint te horten en te stoten,
Dit is de dyno van een Nissan 2.2 dCI (uit een X-trail, maar waarschijnlijk een vergelijkbare motor..)

Ik zou zeggen tussen de 1750 en 3750 rpm houden, maar ik weet niet goed hoe DI en turbo's qua gedrag met elkaar te vergelijken zijn (en ik heb vooral met turbo-diesels gereden..).
Ik doe het meestal zo:The Evil Brain schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:10:
Met mijn ervaring van 4 maanden met rijbewijsschakel ik op nog steeds netjes 1-2-3-4-5. Ik vind alleen wel dat de schakelpunten in de benzine-Clio van mijn moeder net irritant liggen: 3-4 bij 50/55 kmh, en 4-5 bij 80 kmh. Dan vond ik het in de diesel-Alfa waarin ik gelest heb fijner: dan kom je in de 3 rustig tot 60 kmh, en in de 4 tot 90 kmh. Of moet ik dan gewoon wat aan mijn rijstijl doen in benzineauto's?
Als je ziet dat je die snelheid wat langer aan kan houden en dus een constante snelheid kan rijden zet je m gewoon in de hogere versnelling.
Zit je in druk stadsverkeer laat je m in de lagere staan.
leeg
Bij terreinrijden hou ik hem altijd boven 2000rpm ivm maximum koppel en mogelijkheid tot klap en drijfzand. Indien mul e.d. omhoog 4x4 aan in de lage bak aanloop in de 3...(4000rpm) indien toeren zakken naar de 2 volgas natuurlijk. Goed onthouden als het dan niet lukt, achteruit en nog eens proberen
Rotondes pak ik meestal in de 3 gaat lekker snel bovendien een vrij korte bak. rij meestal in een 2.3turbo diesel of een 2.5turbo diesel bak vooral als je op wil trekken wil je die turbo gebruiken
Asus Zenbook i7 256gb
I hear you, brother!biobak schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:12:
Ik schakel niet meer, want ik rijd een automaat (DSG, dus ik kan wel schakelen als ik zou willen). Tegenwoordig moet zo'n beetje alles automatisch zijn aan een auto, van ruitenwissers tot verlichting, en toch koopt/least men in Nederland nog steeds auto's met een handschakelbak. Ik zou niet meer zonder automaat willen en nee, ik heb geen grijs haar en geen geruite pet op
MrScratch gaat morgenmiddag zijn nieuwe auto ophalen met daarin een fijne DSG versnellingsbak. O wat kijk ik uit naar het einde van dat geroer in de versnellingsbak. Hopelijk leveren ze de grijze haarspoeling en geruite pet mee.
Ga maar eens proberen een DSG eruit te schakelen. Dat lukt je nevernooit niet, dubbele koppeling en dubbele as is niet te verslaan, op de CVT na natuurlijk. Schakelen is zo 20e eeuw
[ Voor 9% gewijzigd door MrScratch op 22-01-2007 18:49 ]
Look behind you! A three headed monkey!
Verwijderd
Bij diesels liggen de toppen van koppel- en vermogencurve over het algemeen ver uit elkaar dus heb je een redelijk grote range waarin je hard kan optrekken.
Als je optrekt tussen de toppen van koppel- en vermogencurve:
- sterke toename toerental wat resulteert in toename vermogen (weegt fel door) in verhouding met:
- lichte afname koppel wat resulteert in afname vermogen (weegt minder fel door)
-> toename in toerental is groter dan de afname in koppel wat resulteert in netto een toename in vermogen.
Op het toerental van de top van het vermogen aangekomen ga je een omslag hebben (break even point) en vanaf dat punt:
- lichte toename toerental wat resulteert in toename vermogen (weegt minder fel door) in verhouding met:
- sterke afname koppel wat resulteert in afname vermogen (weegt fel door)
-> toename in toerental is kleiner dan de afname in koppel wat resulteert in netto een afname in vermogen.
Ik heb zeker geen geld te veel. Mijn Punto haalt de 1 op 17, 1 op 18 als ik echt kalm rijd. Met mijn huidige rijstijl ligt het verbruik rond de 1 op 14. Met dat kalme rijden heb ik geen plezier in het auto rijden en duurt het mij allemaal te lang. Bij het vlotte rijden zit ik me dood te ergeren aan alle mensen die niet opschieten, maar ben ik er meestal iets sneller. Hoewel het niet echt goed is voor de bloeddruk, kies ik toch altijd voor het laatste.burne schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:03:
[...]
Geld teveel? $collega (en tevens huisgenoot) en ik hebben een tijd in hetzelfde wagentje gereden. Om en om een maand. Leuk om dan eens de afrekeningen van het leasebedrijf naast elkaar te leggen. Hij reed gemiddeld 600 kilometer op een volle tank en ik 880. Dat scheelt de helft in brandstofverbruik. Als je 60 euro mag lappen voor een volle tank lijkt me daar de helft verder mee rijden geen 'geouwehoer'.
Overigens is het 'm nog nooit gelukt om meer dan een minuut of twee sneller thuis te zijn op een rit van 30 kilometer. (Da's meestal zo'n 45 minuten rijden, in de spits van Amsterdam naar Haarlem..)
Het is puur een kwestie van handig worden in het koppeling op/gas in truukje. Beetje gas (1000 - 1200 rpm), koppeling op laten komen. Zodra je merkt dat ie "pakt" koppeling sneller op laten komen en flink het gas erop. Op een gegeven moment heb je dit zo in de vingers dat je vrijwel direct vol gas weg kan rijden, zonder echt te gaan clutch dumpen (bij hoge toeren, zeg 4000 rpm, plotseling de koppeling op laten komen).Yellowneck schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:43:
Maar ik heb nog wel 'moeite' om mee te komen met het vekeer bij het optrekken vanuit stilstand bij bijvoorbeeld stoplichten. Ik laat de koppeling opkomen, en houd em dan vast op het drukpunt, gas bijgeven en koppeling op laten komen en uiteindelijk loslaten. Eenmaal in de 2500~2800 toeren schakel ik door naar de 2de. Ik laat dan het gas los, trap de koppeling in, en dan weer oplaten komen en gasbijgeven. Maar de overige personenauto's trekken echter (een stuk) sneller op en rijden 'zo' bij me weg (of als et om een auto achter me gaat, zit is zo op mijn bumper)
Hoe kan ik sneller wegtrekken? Ik geef wel volgas
Om echt snel op te trekken moet je weten tot welke rpm je mag gaan voordat je de koppeling laat 'schieten' (dus niet dumpen, maar gewoon heel vlot laten opkomen) zodat je een heel klein beetje wheelspin hebt. Mijn ervaring is dat een beetje wheelspin beter is dan geenKing_Louie schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:14:
Het is puur een kwestie van handig worden in het koppeling op/gas in truukje. Beetje gas (1000 - 1200 rpm), koppeling op laten komen. Zodra je merkt dat ie "pakt" koppeling sneller op laten komen en flink het gas erop. Op een gegeven moment heb je dit zo in de vingers dat je vrijwel direct vol gas weg kan rijden, zonder echt te gaan clutch dumpen (bij hoge toeren, zeg 4000 rpm, plotseling de koppeling op laten komen).
Ik doe het iig zo niet meer. Heb ooit zo de helft van mijn rubber staan spinnen op een vochige betonnen helling
Deze middag wat geoefend om zonder (of met heel weinig kopelling te schakellen. Van 3 naar 4 lukte het me om bij de juiste toeren gewoon de koppeling 1cm (dus amper) in te duwen en hem er gewoon door te trekken. Gaat volgens mij evensnel (of sneller) als een van die nieuwe automaten die ze tegenwoordig maken.
Van 2 naar 3 lukt het me niet echt goed (ratelratel krakrak). Is wat moeilijker om je toeren stabiel te houden bij het optrekken in zen 2. Mijn rechtervoet moet nog wat meer gevoel hebben daarvoor. En van 1 naar 2 probeer ik het niet, dat is de meeste gebruikte 'schakeling' en is daardoor al wat versleten in men bak (geen risico's nemen
[ Voor 5% gewijzigd door jvvv op 22-01-2007 21:27 ]
Verwijderd
Niks aan het handje, als het vochtig ondervindt je geen noemenswaardige extra slijtagejvvv schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:25:
[...]Ik doe het iig zo niet meer. Heb ooit zo de helft van mijn rubber staan spinnen op een vochige betonnen helling
idd, maar dan spint de handel wel sneller door. Bij het genoemde voorbeeld had ik het zelfs niet direct door (niet echt wakker enzo). Die krengen hebben er 3sec lekker staan spinnen voordat ik door kreeg dat er iets niet klopte. Toen ik het door had stonk het al lekker naar verbrand rubber en was er al een oud vrouwtje me aan het vermoorden met haar ogen.Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:55:
[...]
Niks aan het handje, als het vochtig ondervindt je geen noemenswaardige extra slijtage
Ja, dat is dan inderdaad de consequentie4x2 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:14:
[...]
Ik doe het meestal zo:
Als je ziet dat je die snelheid wat langer aan kan houden en dus een constante snelheid kan rijden zet je m gewoon in de hogere versnelling.
Zit je in druk stadsverkeer laat je m in de lagere staan.
Volgens mij beseffen een hoop mensen hier niet dat je versnellingsbak en koppelingsplaten bij normaal gebruik al een hoop te verduren krijgen. Door geintjes als zonder koppeling schakelen, halve koppeling schakelen en tussengas help je je wagen wel aardig aan gort
[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 22-01-2007 23:08 ]
Drie of vier kilometer meer rijden op een liter is 21-28% zuiniger. Dus je laat een voordeel van gemiddeld 25% liggen, je zegt zelf al dat je je dood ergert, je hebt niet door dat de rest je uitlacht vanwege de risico's op bonnen en je overdreven gejakker en toch doe je het?King_Louie schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:14:
Bij het vlotte rijden zit ik me dood te ergeren aan alle mensen die niet opschieten, maar ben ik er meestal iets sneller. Hoewel het niet echt goed is voor de bloeddruk, kies ik toch altijd voor het laatste.
Ik snap het echt niet.
(Snelheidsovertredingen zijn een intelligentietest. Hoe meer je er hebt, hoe dommer je bent. Je weet dat die trajectcontrole er is, dat die paal er staat of dat die agent achter een vuilnisbak zit, en toch doe je het. Is er meer bewijs nodig van het overduidelijke gebrek aan intelligentie wat daar uit spreekt?
Boetes van minder van 15km te hard gaan nergens over. Iedereen rijdt altijd te hard (80 max = 90 op de teller, 's nachts 100) en dan krijg je een boete omdat je een beetje doorrijdt. 193 waar je 80 mag is gewoon heel dom, maar niet iedereen die veel boetes krijgt is dom
Het is leukburne schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 02:39:
[...]
Drie of vier kilometer meer rijden op een liter is 21-28% zuiniger. Dus je laat een voordeel van gemiddeld 25% liggen, je zegt zelf al dat je je dood ergert, je hebt niet door dat de rest je uitlacht vanwege de risico's op bonnen en je overdreven gejakker en toch doe je het?
Ik snap het echt niet.
Ik vind hard rijden ook leuker, alleen met de auto schiet het toch niet noemenswaardig sneller op als je loopt te stampen, daar zijn ze (doorgaans) te traag en vooral veel te groot voor.
Met de motor wil je niet weten wat voor tijdswinsten je kunt behalen door gewoon flink door te rijden in druk verkeer
leeg
Mwah het toerental overbruggen kan geen kwaad, ik doe het zelf ook meestal met koude motor om alles een handjes (vooral de sync ringen) te helpen. Slijt ie niet van. Wel slijt het idd met een halve koppeling doorschakelen..Schakel dan zonder of met koppeling door.418O2 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 23:06:
uhm, de koppeling een klein beetje intrappen is ook niet relaxed hoor.. Daarbij, als je hard trapt zit je zo in de volgende versnelling. Tegelijk met de eerste aanraking met het koppelingspedaal de volgende versnelling kiezen en dan schakelen, koppeling los. Kan vloeiend met oefening.
Volgens mij beseffen een hoop mensen hier niet dat je versnellingsbak en koppelingsplaten bij normaal gebruik al een hoop te verduren krijgen. Door geintjes als zonder koppeling schakelen, halve koppeling schakelen en tussengas help je je wagen wel aardig aan gort
En zonder koppeling op/terug schakkelen gaat goed..Alleen een auto is daar niet geschikt voor te weinig gevoel in de pook..Bij een tractor lukt dat harstikke goed omdat meestal je direct op de bak zit met je pook en de trillingen goed voelt en een beejte kennis van toerentallen..
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Als je weet hoe en het ook correct uitvoert is er weinig aan de hand buiten 4 vingers en een duim. Het scheelt altijd bij één of beide factoren waardoor de bak zwaar te lijden heeft. Er is een reden waarom men de gesynchroniseerde bak heeft geintroduceerd, anders reden de wagens nog wel zonder synchromesh ringen. Maar iedereen hier rijdt als een schumacher wannabee. Dan mag je ook de slijtage van een wannabee erbij nemen.418O2 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 23:06:
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Stoplicht staat op rood: stationair
Stoplicht springt op oranje: gassen naar 6K RPM
Stoplicht springt op groen: koppeling los, doortrekken naar 12K RPM, koppeling in, neus linkervoet omhoog, koppeling uit. herhaal 3x dan doortrekken to 13K RPM waar de toerenbegrenzer ingrijpt
Tja 125cc met de power curve die pas bij redline max bereikt..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
We zitten een keer op 1 lijnChevy454 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 09:36:
[...]
Als je weet hoe en het ook correct uitvoert is er weinig aan de hand buiten 4 vingers en een duim. Het scheelt altijd bij één of beide factoren waardoor de bak zwaar te lijden heeft. Er is een reden waarom men de gesynchroniseerde bak heeft geintroduceerd, anders reden de wagens nog wel zonder synchromesh ringen. Maar iedereen hier rijdt als een schumacher wannabee. Dan mag je ook de slijtage van een wannabee erbij nemen.
Probeer gewoon eens hard je koppeling in te trappen , snel te schakelen en subtiel de koppeling te laten komen. Ik kan in een nieuwe auto op die manier automaat-like schakelen. Geen rare kunstjes voor nodig
1. je trekt op.
2. Trapt de koppeling in.
3. versnelling naar neutraal
4. hele lichte druk opje versnellingspook richting de volgende versnelling. Alsof je een ei in een gat probeert te duwen zonder het te breken.
5. op een gegeven moment valt hij er gewoon in (als de toeren genoeg gezakt zijn), op dat moment loopt je versnellingsbak synchroon met je motor en kun je de koppeling direct oplaten komen.
het belangrijkste is dus om met heel weinig druk je versnellingspook in de volgende versnelling te drukken. met 1 of 2 vingers moet je al genoeg druk kunnen geven om hem in de versnelling te laten vallen. Dus niet hem er in rammen.
Het is eventjes wennen, maar wel een stuk beter voor je bak (synchro's worden minder gebruikt). En je kunt hem ook bij het tot stilstand komen in zijn 1 laten "vallen" mocht het stoplicht meteen op groen springen kun je vlot doortrekken.
[ Voor 13% gewijzigd door justice strike op 23-01-2007 13:17 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
(En in de auto net waar ik zin in heb. Meestal netjes: benzine bij 2500rpm, diesel bij 2000rpm maar als iemand bij het stoplicht wil spelen vind ik het rode gebied ook geen probleem. Hoewel ik me niet zo vaak meer laat verleiden.)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Wil je een keertje bij me achterop? Dan demonstreer ik het even. Is het meteen duidelijk. Even een stukje over mijn favoriete bochtige weggetjes. Is gewoon de wekelijks adrenaline-kick.je hebt niet door dat de rest je uitlacht vanwege de risico's op bonnen en je overdreven gejakker en toch doe je het?
Ik snap het echt niet.
veel op moeten oefenen? nou nee hoor, gewoon doen.. het is een truukje. Je zet je voet tegen het schakelpookje en drukt er voorzichtig tegenaan. Je zult merken dat er niets gebeurt.. Als je maar niet te hard drukt.. Je draait nu het gas dicht. Dan is de kracht van de tandwielen en door de druk van je voet tegen het pedaaltje floept ie zo in de volgende versnelling. Dan geef je weer gas en rij je verder.. je hebt de koppeling niet aangeraakt! Lukt het niet in 1x (floept ie bij gas-dicht niet meteen in de volgende versnelling) moet je iets meer druk uitoefenen. Als je eenmaal weet hoeveel druk je moet uitoefenen om hem te laten schakelen kun je dus voortaan met een snelle polsbeweging (gas-dicht-open) overschakelen en hoef je dus niet meer koppeling-gasdicht-schakelen-gasbijgeven-koppeling-gasgeven te doen.willem169 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:54:
[...]
Heb je daar veel op moeten oefenen?
Is dit slecht voor de bak... Er zijn een hoop mensen die beweren van niet. Maar, ik zal niet tegen je liegen.. mijn R6 schakelt niet fantastisch, maar dat deed ie al niet toen ik hem nieuw kocht met 0.0km's op de klok.. En daarbij heeft mijn versnellingsbak zoieso een zwaar leven. Maar dit schakelen het zal er niet toe bijdragen dat mijn versnellingsbak beter gaat schakelen zeg maar.
Ik heb laatst even op een gsxf600 gereden van eh.. 98 ofzo?.. en die schakelde veel soepeler en met minder herrie dan mijn R6. Die doet echt *KLANG*.. vooral bij terugschakelen naar van 3->2->1.. oh well.Plus bij de oudere machines loopt het niet zo fijntjes meer allemaal
Dat ligt er aan, soms laat ik hem in de 1e versnelling gewoon op het gas omhoog klimmen en zet ik hem weer neer als de toerenbegrenser erin klapt.. bijvoorbeeld bij het wegaccelereren bij het stoplicht ofzo.. Dan ga ik hem niet proberen te balanceren, want dan is ie veel te zenuwachtig. Dat is ook maar een wheelie van 50mtr ofzo..Maar daar gebruik je de koppeling wel bij? Of je hebt 120+pk@achterwiel en geeft gewoon gas?
Soms zet ik hem in de 2e versnelling omhoog door vol gas te geven, even de vering in te drukken en het gas los te laten en dan weer vol gas te geven.. dan veert ie uit en door de acceleratie springt ie dan omhoog..
En soms gebruik ik inderdaad gewoon in de 2e versnelling de koppeling.. gewoon vol-gas accelereren en dan tik je bij 8000 toeren ofzo even tegen de koppelingshendel. komt ie wel vrij snel door omhoog dus maak je klaar om een beetje gas dicht te draaien. Dit is de algemeen geaccepteerde methode om wheelies te maken.
Maar het maakt allemaal niet zoveel uit. Ik krijg hem niet betrouwbaar omhoog in de 3e versnelling en doorschakelen lukt ook niet. Vandaar de 'noodzaak' voor een R1
Disclaimer: Alle stunts worden uitgevoerd op afgesloten wegen en circuits! Ik wil hierbij ook geen anderen aanzetten om wheelies te gaan oefenen op de openbare weg. De snelheden zijn te hoog en als het mis gaat kun je een boom, paal of toevallige voorbijganger raken.
Gaat het wel goed en wordt je gespot door een agent dan beloont die je mooie wheelie meteen met inbeslagname van je rijbewijs. Dit leidt weer tot geen werk, geen huis, geen vrouw en dus geen sex.
[ Voor 46% gewijzigd door FragDaddy op 23-01-2007 14:02 ]
Have a wheelie good weekend!
Mischien is het de hele auto maar wat ik zo hoor over wat het verbruik is met een automaat dan ga ik toch altijd nog liever voor de handschakel. Waar ik dan wel weer interesse in zou hebben is dat systeem waarbij er niet geschakelt wordt(dus ook niet door een automaat). Kan even niet op de naam komen. Ik had toevallig op een stage is in zo een auto gezeten en vond deze zo ontzettend snel maar 'rustig' rijden.
Een aantal mensen zeggen dat ze liever doorrijden dan blijven hangen. Ikzelf werk vanwege mijn studie ook in het weekend en dan zou je denken dat je rustig door kan rijden op de weg, waar ik me dan aan erger zijn namelijk de mensen die 105 gaan rijden om een vrachtwagen in te halen die 100 rijd. Daar kom je dan dus aan met je 120 en moet je dus letterlijk om de +/- 800 meter weer inhouden vanwege zo een persoon. Het schiet dus echt niks op. Ik rijd daarom meestal maar gewoon 100 want die 2 minuten die ik ermee win zijn niks ten opzichte van mijn reistijd. Bij een stoplicht verlies je ze namelijk net zo snel weer.
[LTS][MTS][HTS]
Als hij warm is, dan wil ik weleens een versnelling overslaan door in de lagere versnellingen iets verder door te trekken. Voorbeeld: 0-70 1-2-3-6. Dus doortrekken tot ongeveer 3500rpm in 1,2 en 3 en dan in de 6 met 2000rpm rijden.
Maar gelukkig kan het beestje ook iets meer toeren aan dan 3500rpm en dus kan ie ook dit:
filmpje
Ik plaats het filmpje niet alleen maar omdat ik het leuk vind, maar ook met de vraag: is deze manier van schakelen nu slecht voor je koppelingsplaten, of maakt het niet zo veel uit als je het maar niet iedere keer doet?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Life is not about specs, it is about joy!
De kick van snel rijden is me zonder meer duidelijk. (10:32 op de Nurburgring..) De frustratie, ergernis en kosten van dat in de spits willen proberen niet. Met het risico een belachelijke analogie naar voren te brengen: diepzeeduiken is hardstikke leuk. Maar proberen 25 meter diep te duiken in het golfslagbad van een centerparks is zinloos, verspilde moeite en alleen maar frustratie.FragDaddy schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:24:
Wil je een keertje bij me achterop? Dan demonstreer ik het even. Is het meteen duidelijk. Even een stukje over mijn favoriete bochtige weggetjes. Is gewoon de wekelijks adrenaline-kick.
Eens in de zoveel tijd trek ik hem wel eens door in de eerste 3 versnellingen (bijvoorbeeld de rijksweg op). Mooi geluidje dan. Maar wel netjes blijven schakelen (de bak en de koppeling mag nog wel wat langer mee
640KB should be enough for everyone
Zolang je er maar geen gewoonte van maakt om ^zo^ te gaan rijden. De motor krijgt bij dat snelle doorschakelen geen tijd om in toeren te dalen, de klap wordt steeds opgevangen door de koppeling en de synchroringen van de versnellingsbak. Is niet goed voor de levensduur.universal creations schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 15:58:
Als mijn auto nog koud is schakel ik bij 2500 rpm over.
Als hij warm is, dan wil ik weleens een versnelling overslaan door in de lagere versnellingen iets verder door te trekken. Voorbeeld: 0-70 1-2-3-6. Dus doortrekken tot ongeveer 3500rpm in 1,2 en 3 en dan in de 6 met 2000rpm rijden.
Maar gelukkig kan het beestje ook iets meer toeren aan dan 3500rpm en dus kan ie ook dit:
filmpje
Ik plaats het filmpje niet alleen maar omdat ik het leuk vind, maar ook met de vraag: is deze manier van schakelen nu slecht voor je koppelingsplaten, of maakt het niet zo veel uit als je het maar niet iedere keer doet?
hier ookZoefff schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:37:
Ik zet hem altijd in D en trap dan het gaspedaal in
maar ben wat verwend met de automaat, dus als ik in de 306 rijd dan wil ik de 1 en de 2 wel eens wat te ver in de toeren doortrappen
in de stad als ik rustig rij zet ik hem zoals anderen ook in de 5
terugschakelen gebruik ik nog wel veel.
laatst ook een discussie met m'n broer gehad over het bij het stoplicht in de 1 laten + koppeling in of juist niet ... ik zet hem in z'n neutraal en dan koppeling los lekker rustig aan de voet
Verwijderd
Niet veel toch? Zolang je constant 50 rijdt kon het geen kwaad dacht ik, alleen als je met die snelheid en die versnelling gaat accelereren...Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:15:
heeft niemand in de gaten wat het in een te hoge versnelling (50km/u in je 5) aan schade aanricht? of aan kan richten?
Constante snelheden rijd ik altijd in de hoogste versnelling, ongeacht wat het is (naja, 30 in de 5 gaat niet lekker
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
ook het ophopen van roet en andere delen in je in en uitlaat brengt een hoop storingen met zich mee
dit alles kan makkelijk voorkomen worden door gewoon wat hogere toeren te draaien en zo nu en dan even flink door te trekken
Verwijderd
Over je filmpje:universal creations schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 15:58:
filmpje
Goed is het allemaal niet, dat is duidelijk, maar als je het niet elke dag doet mag het wel.
Wat volgens mij niet al te best is, is die shift van 1 naar 2. Je hoort dat er even wheelspin is en daar is het dus nog wat slechter. Je koppeling, vliegwiel, bak en diff krijgen dan masaal veel krachten op zich die ze niet goed kunnen verwerken. Volgens mij is degene die het meest te lijden heeft dan, je diff.
Al lachen ze zich een klaplong, ik zit voor mezelf in de auto, niet voor hen. Auto rijden is gewoon leuker als het wat vlotter gaat. Het laatste stuk van de weg naar huis ga ik vaak wat eerder van de snelweg af en pak ik een lekkere binnendoor route. Flink wat scherpe bochten, hoogteverschillen en meer van dat soort pret. Op de snelweg rijd ik gewoon wat harder (130/140) omdat ik dat prettiger vind, daar ga ik even helemaal los om de werkdag een beetje goed af te sluiten. Het mag dan niet altijd prettig zijn om achter zo'n slome duikelaar te zitten, maar liever dat dan ook zo'n net-niet-snel-genoeg rechterbaan persoon zijn.burne schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 02:39:
[...]
Drie of vier kilometer meer rijden op een liter is 21-28% zuiniger. Dus je laat een voordeel van gemiddeld 25% liggen, je zegt zelf al dat je je dood ergert, je hebt niet door dat de rest je uitlacht vanwege de risico's op bonnen en je overdreven gejakker en toch doe je het?
Dan ben je hoogstwaarschijnlijk het soort bestuurder waar ik of zo snel mogelijk langs ga, of waar ik geirriteerd achter rijd.Ik snap het echt niet.
Ik heb wel geteld één boete gekregen voor een snelheidsovertreding: € 27,- voor 13km/h te hard. Ik heb ook één parkeerboete gekregen: € 48,- omdat ik stilstond in een woonwijk. Wat heb ik daar van geleerd? De volgende keer gewoon veel te hard door die woonwijk rijden, dat is goedkoper.(Snelheidsovertredingen zijn een intelligentietest. Hoe meer je er hebt, hoe dommer je bent. Je weet dat die trajectcontrole er is, dat die paal er staat of dat die agent achter een vuilnisbak zit, en toch doe je het. Is er meer bewijs nodig van het overduidelijke gebrek aan intelligentie wat daar uit spreekt?Die huisgenoot heeft in de anderhalf jaar dat 'ie hier woonde zeker 3000 euro aan Leeuwarden over mogen maken. Domheidstoeslag. Inmiddels heeft 'ie een voorwaardelijke en een onvoorwaardelijke ontzegging achter de rug (193 op een 80 kilometerweg) en nu let 'ie wel op. Maar dat heeft de kosten voor het autorijden voor 'm niet verlaagd, zeg maar. Als 'ie rustiger gereden zou hebben had 'ie een paar mooie spoilers voor z'n Opel Astra kunnen kopen. Dat moet wel lukken voor 15.000 euro...)
Maar goed, boetes horen erbij als je te hard rijdt en hoewel ik er tot nu toe goed van af kom, zal ik ze altijd zonder mopperen betalen, het is immers een gevalletje eigen schuld, dikke bult. Ik kan er niet wakker van liggen in ieder geval.
Met een auto is het vrij zinloos tenzij je op de een of andere manier door je medeweggebruikers heen kan (of dr langs over de stoep/fietspad/vluchtstrook, maar dan ben je meteen zo'n asoburne schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:07:
[...]
De kick van snel rijden is me zonder meer duidelijk. (10:32 op de Nurburgring..) De frustratie, ergernis en kosten van dat in de spits willen proberen niet. Met het risico een belachelijke analogie naar voren te brengen: diepzeeduiken is hardstikke leuk. Maar proberen 25 meter diep te duiken in het golfslagbad van een centerparks is zinloos, verspilde moeite en alleen maar frustratie.
Met de motor ben je in de spits heeeeel snel, je kunt bijna overal met goed fatsoen langs/tussendoor.
10:32 met wat voor auto/motor overigens ?
leeg
De mensen in die woonwijk liggen er wel - letterlijk - van wakker.King_Louie schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:40:
[...]Wat heb ik daar van geleerd? De volgende keer gewoon veel te hard door die woonwijk rijden, dat is goedkoper.
[.....]
Ik kan er niet wakker van liggen in ieder geval.
Maar automobilisten hebben - op het moment dat ze in hun bolide stappen - opeens oogkleppen op en zien of horen niets meer van de overlast die ze met hun voertuig veroorzaken.
Dat is een probleem als je het nieuwe rijden volgt ja, dus altijd laag in de toeren en altijd < 3k rpm opschakelen, maar dat doe ik dus niet. Ik rijd bewust constante snelheden in hoge versnellingen, dat kan echt geen kwaad. Als je het accelereren maar met hogere toeren doet brand je dat kleine beetje afzetting wel weg. Alleen als je op een opa/oma manier gaat rijden met extreem vroeg opschakelen en zeikerig optrekken en erger nog: korte stukjes rijden met lage snelheid (bijna altijd 50-80km/u maximaal), dan gaat het fout met roetafzetting enzo. Je hoeft echt niet als een Schumacher te rijden om je motor schoon te houdenVerwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:40:
ik kan je uit ervaring zeggen dat de versnellingsbaklagers nogal te leiden hebben als je met 1200 toeren 50 toert
ook het ophopen van roet en andere delen in je in en uitlaat brengt een hoop storingen met zich mee
dit alles kan makkelijk voorkomen worden door gewoon wat hogere toeren te draaien en zo nu en dan even flink door te trekken
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Daar verandert het feit dat je er moet betalen niets aan. Dan moet je het verboden te parkeren maken, of alleen voor vergunninghouders. En het stomme is dat het daar jarenlang gratis was en ik dus wederom mijn auto daar neerzette om het centrum van Breda in te gaan. Tja, toen was dat dus ineens betaald parkeren. Geboefte.joopv schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:04:
[...]
De mensen in die woonwijk liggen er wel - letterlijk - van wakker.
Maar automobilisten hebben - op het moment dat ze in hun bolide stappen - opeens oogkleppen op en zien of horen niets meer van de overlast die ze met hun voertuig veroorzaken.
-normale bui:
optrekken bij een stoplicht doe ik altijd lekker snel zodat andere geen last van me hebben, en ik laat bijna altijd en flink gat tussen mij en degene die achter me rijd. Dan als ik eenmaal op gang ben trek ik in zijn 2 door naar de 3000 toeren, dan in zijn 3 tot de 2500 toeren en dat tot en met de 5.
snelle bui:
Hetzelfde verhaal als bij normale bui als het gaat om het stoplicht, lekker snel weg willen zijn. Dan als ik een "wedstrijdje" doe met degene die naast me staat (gebeurt nog best vaak dat mensen je uitdagen bij het stoplicht) dan rij ik in zijn 2 door tot de 4000 toeren, en in zijn 3 ook tot de 4000, mischien iets derboven, en in zijn 4 ook tot de 4000, en dan vind ik het mooi geweest en schakel ik hem in zijn 5 om lekker rustig door te cruisen.
Versnellingen overslaan doe ik ook soms, als ik geen zin heb om hem in zijn 1 te zetten rij ik soms weg in zijn 2. Ook sla ik de 4 weleens over.
Techniek van het schakelen:
Ik begin vanuit stilstand in zijn 1, dan breng ik de auto aan het rollen, dan in zijn 2 rij ik tot de gewenste aantal toeren (zie normale of snelle bui) en druk de koppeling in maar blijf nog een beetje gas geven, dat doe ik op gevoel, ik probeer altijd zo te schakelen zodat je het eigenlijk niet voelt, dus snel wisselen van versnelling terwijl je bijna constand blijft accelereren.
Ik heb nu 4 maanden me rijbewijs en ik heb een volvo 460 1.8i sportline als wagen, die rijd lekker vlot en weegt echt bijna niks, een kleine 1000 kilo, en dat voor zo'n auto.
Als ik een stuk in de file heb gestaan voor een stoplicht, en dan eindelijk mag gaan door rijden omdat je het drukke punt voorbij bent en de weg voor je open ligt, wil ik ook nog weleens me door de file warm gerede motor flink benutten
[ Voor 7% gewijzigd door darkdesign op 23-01-2007 21:12 ]
Verwijderd
achja wat weet ik ervanGrrrrrene schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:17:
[...]
Dat is een probleem als je het nieuwe rijden volgt ja, dus altijd laag in de toeren en altijd < 3k rpm opschakelen, maar dat doe ik dus niet. Ik rijd bewust constante snelheden in hoge versnellingen, dat kan echt geen kwaad. Als je het accelereren maar met hogere toeren doet brand je dat kleine beetje afzetting wel weg. Alleen als je op een opa/oma manier gaat rijden met extreem vroeg opschakelen en zeikerig optrekken en erger nog: korte stukjes rijden met lage snelheid (bijna altijd 50-80km/u maximaal), dan gaat het fout met roetafzetting enzo. Je hoeft echt niet als een Schumacher te rijden om je motor schoon te houden
ik zie het alleen in de praktijk dus ik zal me eigen wel vergissen
als het om autos gaat die in een jaar tijd bijna 40.000 km rijden
1 2000
2 3000
3 3500
4 ~3000
5 cruisen
Snel
1: 4500
2: 5000
3: 5000
4: dan is het niet leuk meer, geen sap meer
5: same...
Punto 1.2 8v
Heeft ook een computer!
Aan knop, - Eerst R ( om achteruit uit te parkeren ) en daarna Whoppa door de N in z'n D en dan 1 van de 2 pedalen intrappen .. meestal rechts
Ik woon in de randstad. Ik rijd meestal op pleurisdrukke wegen. Enorm veel mensen om je heen. De meeste rijden 55 waar 60 mag, varieren van rijbaan waar je het niet verwacht, of vertonen ander bovengemiddeld vervelend weggedrag. Ik baal van het schakelen, ik kan toch niet sportief rijden hier.
Mijn volgende auto wordt een automaat, dat scheelt weer een hoop moeite. Het rijdt heerlijk, en scheelt weer wat irritatie.
Hier stond een dode link.
Ik heb geen flauw idee bij hoeveel toeren of welke snelheid ik schakel want ik kijk dan nooit naar de meters. Ik kijk er alleen met een schuin oog naar om niet teveel boven de 50 (80, 100, 120, whatever de dan geldende maximum snelheid is) te geraken.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
ik kan me vergissen, maar bij meeste (wat oudere) auto's, betekent het dat je benzine verbuik enorm omhoog gaat met afremmen op de motor. De kosten van het extra verbruik wegen meestal niet op tegen de kosten van een set nieuwe remmen (vooral in deze tijd niet). Het is goedkoper, en veiliger om gewoon af te remmen me je rem.Abbadon schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 00:10:
Ik gebruik alle vijf de versnellingen en sla er bij het versnellen nóóit eentje over. Bij snelheid verminderen of afremmen schakel ik meestal ook weer één voor één terugen dan bij elke lagere versnelling telkens even op de motor afremmen zodat ik de remmen niet telkens hoef te gebruiken. Soms een compleet nutteloze bezigheid bij het afremmen maar het zit er nu eenmaal bij me in dat ik álle versnellingen bij langs moet.
veiliger omdat bij het remmen ook het remlicht aangaat wat dus voor de gene achter je aangeeft dat je langzamer gaat rijden.
maar ik denk dat het bij de nieuwe motoren zo is dat de benzine toevoer afgesloten wordt als er niet versneld hoeft te worden (ook bij hoge toeren), maar daar kan chevy je wel wat meer over vertellen.
Je vergist je. Ook bij een carburateur gaat de kraan dicht op het moment dat je je voet van het gaspedaal haalt. En je blijft zitten met het probleem van oververhitte remmen in bergachtig gebied of met hoge snelheden. Dat maakt langdurig hard remmen helemaal niet veilig maar juist gevaarlijk.justice strike schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 08:52:
ik kan me vergissen, maar bij meeste (wat oudere) auto's, betekent het dat je benzine verbuik enorm omhoog gaat met afremmen op de motor.
[ Voor 7% gewijzigd door burne op 24-01-2007 09:33 ]
Mijn oude peugeotje 205 is ermee opgehouden omdat ik het leuk vond zonder koppeling te schakelen
Voor de rest schakel ik liefst redelijk laat.. 1,2,4 of 1,2,5 voor 80 km wegen is normaal, op de snelweg bij het invoegen 1,2,3,5 of zelfs 1,2,4,5. Afhankelijk van hoe lang de invoegstrook is, en wat ik nog voorbij moet
Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P
er blijft altijd benzine door de motor heen lopen, dit zou anders betekenen dat de motor elke keer afslaat als je je voet van het pedaal afhaalt. Deze idle benzine toevoer is minimaal en net genoeg om de cilinder draaiend tehouden. Bij hogere toeren is die benzine toevoer juist hoger (per toer verbruikt hij dan wel de idle benzine, maar je draait meer toeren en dus verbruik je ook meer benzine). Dit gaat allemaal mechanisch (het is de standaard cycli).burne schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:32:
[...]
Je vergist je. Ook bij een carburateur gaat de kraan dicht op het moment dat je je voet van het gaspedaal haalt.
Vandaar dat de nieuwere auto's een zogenaamde cuttoff implementeren. Dit wordt door een elektronisch circuit gedaan en zorgt er voor dat er totaal geen benzine verbruikt wordt tijdens het afremmen op de motor.
we zitten niet in duitsland of in de alpen, dus van bergachtig gebied en echt hoge snelheden is in nederland geen sprake. Het voordeel "geen oververhitte remmen" weegt niet op tegen het zichtbaar zijn van het remlichtEn je blijft zitten met het probleem van oververhitte remmen in bergachtig gebied of met hoge snelheden. Dat maakt langdurig hard remmen helemaal niet veilig maar juist gevaarlijk.
justice strike schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:46:
[...]
er blijft altijd benzine door de motor heen lopen, dit zou anders betekenen dat de motor elke keer afslaat als je je voet van het pedaal afhaalt. Deze idle benzine toevoer is minimaal en net genoeg om de cilinder draaiend tehouden. Bij hogere toeren is die benzine toevoer juist hoger (per toer verbruikt hij dan wel de idle benzine, maar je draait meer toeren en dus verbruik je ook meer benzine). Dit gaat allemaal mechanisch (het is de standaard cycli).
Op de snelweg wil ik ook altijd zo snel mogelijk met het andere verkeer meerijden (met de 120 versie, niet de vrachtwagens) en trek ik vaak tot 100/110 door in de 4 en schakel ik dan een keer door naar de 5. Op de snelweg rijd ik meestal wel iets te hard, maar zal niet veel zijn. 130/135 op de teller dus dat zal wel tussen de 125/130 liggen. Niet echt spectaculair
Hangt ook een beetje af van wat voor bui ik in ben, als ik zin heb om door te rijden ben ik vrij snel weg bij stoplichten (iig als er voor de rest geen andere luitjes met eenzelfde bui staan als ik, want ik maak niet zo heel veel kans met die auto
Verwijderd
20 km/h naar de 2e
40 naar de 3e
50 in de 5
Ultra debiele lompe snelle optrek mode;
70 km/h in de 1
110 in de 2
150 in de 3
180 in de 4
220 in de 5
Maar mijn auto is dan ook niet normaal
En die auto rijd nog steeds ?Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:10:
70 km/h in de 1
110 in de 2
150 in de 3
180 in de 4
220 in de 5
Maar mijn auto is dan ook niet normaal
[LTS][MTS][HTS]
De wijzen komen uit het Oosten!
Normaal:
1e naar 2e @ 15 km/h
2e naar 3e @ 35 km/h
3e naar 4e @ 50 km/h <---alleen als er een lange rechte weg is, of ik moet niet teveel afremmen, in de bebouwde kom dan.
Snelweg modus:
1e naar 2e @ 25 km/h
2e naar 3e @ 50 km/h
3e naar 4e @ 80 km/h
4e naar 5e @ 100/110 km/h
of heel vaak van de 3 gelijk naar de 5 door
Bij de auto van m'n pa (mitsubishi carisma 1.6) trek ik bij snel optrekken/buiten bebouwde kom meestal door tot de 4500/5000 rpm. M'n pa schakelt altijd bij 2500 rpm, die auto is echt zwaar lui aan het worden.
[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 24-01-2007 16:21 ]
Vaak bu'j te bang!
Over luie auto's gesproken.... de V60 van mijn werkgever is dus ook zo'n luie auto....telkens als ik er mee gereden heb krijg ik van mijn baas te horen dat de auto wat soepeler rijdt de volgende dag-tom-562 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:20:
Mijn schakelpatroon (met een daihatsu Cuore '92 850cc, met 42 onhandelbare paarden in het vooronder)
Normaal:
1e naar 2e @ 15 km/h
2e naar 3e @ 35 km/h
3e naar 4e @ 50 km/h <---alleen als er een lange rechte weg is, of ik moet niet teveel afremmen, in de bebouwde kom dan.
Snelweg modus:
1e naar 2e @ 25 km/h
2e naar 3e @ 50 km/h
3e naar 4e @ 80 km/h
4e naar 5e @ 100/110 km/h
of heel vaak van de 3 gelijk naar de 5 door
Bij de auto van m'n pa (mitsubishi carisma 1.6) trek ik bij snel optrekken/buiten bebouwde kom meestal door tot de 4500/5000 rpm. M'n pa schakelt altijd bij 2500 rpm, die auto is echt zwaar lui aan het worden.
Misschien dat dat komt omdat ik WEL het gas durf open te trekken...
Wabbawabbawabbawabba
Das ook alleen maar als ie letterlijk vastslaatDataGhost schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:21:
[...]
Weet je wat er gebeurt als je motor afslaat? Dan blokkeren je wielen! 0 rpm, gekoppeld
Als je anders je contact af zet trekt ie m gewoon door en rem je nog wat harder af op de motor
Tot onder een bepaalde snelheid, dan sta je idd met een flinke bonk stil.
Justice Strike:
Er zijn wel degelijk auto's met carburateur die de benzinetoevoer stoppen als je het gas loslaat boven een bepaald toerental.
Fiat Panda is dr 1 van, heb alleen nooit gekeken hoe het werkte.
leeg
Dat is een totaal ander verhaal dan je eerdere bewering vanjustice strike schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:46:
Deze idle benzine toevoer is minimaal en net genoeg om de cilinder draaiend tehouden. Bij hogere toeren is die benzine toevoer juist hoger (per toer verbruikt hij dan wel de idle benzine, maar je draait meer toeren en dus verbruik je ook meer benzine).
want die wekt de indruk dat je tijdens het remmen op de motor opeens 1:5 rijdt in plaats van 1:20.betekent het dat je benzine verbuik enorm omhoog gaat met afremmen op de motor.
Als je 120 rijdt op de snelweg, stevig remt en snel uitstapt zie je je remschijven donkerrood gloeien. Als je een tweede keer direct daarna even hard remt is je remweg een stukje langer. Als je het vijf keer achter elkaar doet zit je dik in de fading. Als je een zwaarbeladen auto of erger nog: een vrachtwagen in handen hebt is een noodstop thermisch gezien al een probleem. 20 ton is toch een behoorlijke hoeveelheid kinetische energie. Normaal gesproken zul je er in Nederland niet snel tegen aanlopen, maar waarom het risico nemen?we zitten niet in duitsland of in de alpen, dus van bergachtig gebied en echt hoge snelheden is in nederland geen sprake. Het voordeel "geen oververhitte remmen" weegt niet op tegen het zichtbaar zijn van het remlicht
En het is *zo* simpel om je rechtervoet op het rempedaal te zetten, ook al rem je op de motor. Je hebt toch geen gas meer nodig, en de kans is groot dat je een paar seconden later toch je rem nodig hebt en je dat beter gelijk kunt doen. Da's echt een non-argument.
Echt gassen doe ik bijna altijd in de 2e versnelling omdat de 1 heel erg kort is. Ik rij vrijwel altijd in een Volvo V40 1.8 bezine.
Wat voor mij, zeker op de snelweg, een heel belangrijk punt is is dat het veel prettiger rijd als je die auto lekker uit laat rollen en niet constant op de rem stampt.burne schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:16:
En het is *zo* simpel om je rechtervoet op het rempedaal te zetten, ook al rem je op de motor. Je hebt toch geen gas meer nodig, en de kans is groot dat je een paar seconden later toch je rem nodig hebt en je dat beter gelijk kunt doen. Da's echt een non-argument.
Die rode kermis levert wel zo'n gigantisch irritant beeld op op de weg.
En zo moeilijk is het toch niet, als ik met mn motor in staat ben om zelfs in redelijk druk verkeer 170 te rijden en niet te hoeven remmen als dr iemand naar links gaat ofzo (nee, ik ga dr niet tussendoor dan
leeg
Zo extreem is dat niet hoor. Doet ie van mij ook en dan nog wel met een 6-bak. In de 1 naar 75, 2 naar 115, 3 naar 155, 4 naar 190, 5 naar 220 en dan de 6 die de laatste km/h nog trekt tot 230 ongeveer.Emiel1984 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:33:
[...]
En die auto rijd nog steeds ?Ben benieuwt hoeveel toeren die auto van je maakt in deze omstandigheden. Gaat deze niet 3x rond op de teller ?
.. Zeker tanken om de 10 km met een 50 liter tank ;p
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Zover ik weet heb je bij afremmen op de motor nul verbruik omdat er geen brandstof wordt ingespoten (want ik geef ook geen gas), de auto remt af omdat hij tegen de compressie van de motor in rolt. Pas beneden een bepaald toerental zal er weer brandstof in worden gespoten om 'm ook stationair te kunnen laten draaien.justice strike schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 08:52:
[...]
ik kan me vergissen, maar bij meeste (wat oudere) auto's, betekent het dat je benzine verbuik enorm omhoog gaat met afremmen op de motor. De kosten van het extra verbruik wegen meestal niet op tegen de kosten van een set nieuwe remmen (vooral in deze tijd niet). Het is goedkoper, en veiliger om gewoon af te remmen me je rem.
veiliger omdat bij het remmen ook het remlicht aangaat wat dus voor de gene achter je aangeeft dat je langzamer gaat rijden.
maar ik denk dat het bij de nieuwe motoren zo is dat de benzine toevoer afgesloten wordt als er niet versneld hoeft te worden (ook bij hoge toeren), maar daar kan chevy je wel wat meer over vertellen.
Of dit ook bij hele oude motoren geldt weet ik niet maar gelukkig heb ik de periode van zulke motoren enige tijd achter me gelaten
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Disclaimer:
Dit is natuurlijk allemaal gebeurd op een afgesloten circuit onder gecontroleerde omstandigheden en iedere gelijkenis met de Abenhoefweg in st Oedenrode en de A50 Veghel-Eindhoven is puur toeval.
leeg