Jup er is altijd 1 groep die profijt heeft terwijl een andere groep daardoor benadeeld wordt.
Ben toch wel erg benieuwd hoe de woningmarkt de aanstaande vergrijzing op gaat vangen. Want ook mijn oma wil van haar vrijstaande, luxe huis af omdat het nu te groot is. Dus wat wil zij? Idd een gelijksvloerse woning met ruimte voor logies. Het huis heeft nu een waarde van 450k, maar dat hebben andere woningen in die buurt ook. Als die allemaal tegelijkertijd aangeboden worden en ze tegelijkertijd allemaal gelijksvloerse woningen in de buurt van de voorzieningen gaan opeisen, al die opa en oma's dus, dan wil ik nog weleens zien hoe de markt hier op gaat reageren. Want al die gelijksvloerse woningen zijn er niet. En komen gaan ze ook niet, want zoals Floppus al zei: je gaat niet nieuwe woningen neerzetten terwijl je weet dat die na 10/20 jaar leegstaan.
Ik ben nog starter in wording om het maar zo samen te vatten, starter in spé. Maar ik denk dat ik de komende tijd gewoon die hoge huurbedragen maar voor lief ga nemen. Simpelweg om de gevolgen van de grote groep babyboomers af te wachten. Want die gaan voor het nodige leven in de brouwerij genaamd de NLse huizenmarkt zorgen. Immers een grote club van de NLse demografie gaat straks en masse (nu ja, niet en masse maar toch in grote getalen) een beweging maken. Kan niet voorzien welke gevolgen dat met zich meebrengt, maar ik denk dat er ook daar voordelen bij zijn te vinden voor mijn generatie. (20+)
Dus wie weet wat de babyboomers voor ons in petto hebben. Zij zijn straks namelijk aan zet en zij zullen lijkt me toch zeker wel invloed uitoefenen op hoe de huizenmarkt na hun beslissing/verschuiving eruit zal gaan zien. Meest simpele redenering: de grote vrijstaande huizen (3 ton en meer) komen te koop omdat de babyboomers willen naar een gelijksvloerse woning op de begane grond. (types zoals mijn eigen oma) Veel aanbod >> drukt de prijs, dus die huizen dalen in waarde. Maar dat boeit niet zoveel voor de babyboomers, want die hebben de afgelopen 30 jaar geprofiteerd. (mijn oma/opa kochten een rijtjeshuis voor 10.000 gulden en konden dat nadat er kinderen in 't spel kwamen en ze moesten verhuizen ruilen tegen het vrijstaande huis van vrienden. Dat vrijstaande huis kostte toen nagenoeg hetzelfde, maar was ook in slechte staat. Dus ze hebben er veel aan verbouwd en ze hebben mazzel gehad dat dergelijke grote, vrijstaande, opgeknapte huizen nu veel waard zijn) De hypotheek is immers allang afgelosd, kids zijn allang het huis uit, pensioen is binnen.
Mensen die op dat moment aan gezinsvorming/uitbreiding denken kunnen dan doorstromen naar dergelijke huizen. Maar dat hangt natuurlijk af in hoeverre die huizen daadwerkelijk gaan dalen. En zodra die doorstroming gerealiseerd is, kunnen starters uit hun starterswoningen door naar de voor gezinnen te krappe woningen. En de starterswoningen komen dan vrij voor nieuwe starters. Maar ik denk dat dat een te simpel theoretisch beredeneerd scenario is. Er komen in de praktijk veel meer dingen om de hoek kijken en er zijn tig dingen van invloed op 't beloop. Toch zou zo'n scenario denk ik wel handig zijn, want mensen kunnen dan tenminste doorstromen. Waarom? Omdat 1 groep gedag zegt aan hun huidige woning en dus plaats vrijmaakt. Natuurlijk zal niet elke babyboomer dit doen, maar types als mijn oma zijn er genoeg.
Voorlopig is het dus nog koffiedik kijken en afwachten wat de tijd ons brengt. Ik denk echter dat iedereen wel baat heeft bij een integrale doorstroming. Op zo'n moment, nadat die doorstroming plaats vind, kan de overheid meteen erop inhaken en wijzingen doorvoeren. Lijkt mij het beste. Want zodoende jaag je mensen niet in moeilijke situaties (door bijv. voor die doorstroming de HRA af te schaffen >> wat nooit gaat gebeuren in 1x maar alleen voor nieuwe gevallen zoals alle reeds afgeschafte regelingen door de overheid al hebben aangetoond) en kun je meteen de bezem er door heen halen zonder dat je mensen schade berokkent.