Starterslening drijft prijzen op
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens..... Zelf woon ik in een starterswoning in de randstad, en als dit gaat gebeuren dan gaat iedereen denken (en ik zelf ook) " Als je toch meer kan lenen, kan ik ook wel meer voor mijn huis vragen"
Ik ben verder van mening dat het unfair is voor mensen zoals ik die het huis wel gekocht hebben zonder enige hulp van anderen, maar goed dit blijf je houden natuurlijk.
Aan de andere kant, Ik kan me voorstellen als je een in je eentje bent en toch graag een huis wil kopen het nu bijna onmogelijk is.
Tweeverdieners die een duur starters woning willen kopen kunnen neem ik aan niet van deze regeling gebruik maken, er zal neem ik aan een maximum aan koopprijs worden gesteld (200.000 ofzo?) Anders gaan mensen die het zich wel kunnen veroorloven misbruik maken van deze sitiatie door te profiteren terwijl ze het eigenlijk makkelijk kunnen betalen.
Bron: Volkskrant.nlAMSTERDAM - Het verstrekken van goedkope leningen aan starters op de woningmarkt, dat door veel gemeenten wordt gezien als een oplossing voor de problemen op de huizenmarkt, werkt averechts.
Dat zeggen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Vereniging Eigen Huis. Volgens hen jagen de leningen de huizenprijzen alleen maar op, waardoor het voor jongeren moeilijker wordt een huis te kopen.
Directeur Hein Blocks van de NVB: ‘Gezien het tekort aan woningen leiden startersleningen alleen tot hogere prijzen. Het ware probleem – het tekort aan huizen – wordt niet aangepakt. Elke keer als er meer geld de markt opstroomt, stijgen de prijzen.’
‘Als kopers een financieel steuntje in de rug krijgen, heeft dat een prijsopdrijvend effect’, aldus een woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis. De belangenvereniging pleit voor extra nieuwbouw.
De starterslening is bij lokale bestuurders zeer populair. Honderd gemeenten hanteren een regeling en nog eens honderd hebben er een in voorbereiding, blijkt uit cijfers van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN).
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens..... Zelf woon ik in een starterswoning in de randstad, en als dit gaat gebeuren dan gaat iedereen denken (en ik zelf ook) " Als je toch meer kan lenen, kan ik ook wel meer voor mijn huis vragen"
Ik ben verder van mening dat het unfair is voor mensen zoals ik die het huis wel gekocht hebben zonder enige hulp van anderen, maar goed dit blijf je houden natuurlijk.
Aan de andere kant, Ik kan me voorstellen als je een in je eentje bent en toch graag een huis wil kopen het nu bijna onmogelijk is.
Tweeverdieners die een duur starters woning willen kopen kunnen neem ik aan niet van deze regeling gebruik maken, er zal neem ik aan een maximum aan koopprijs worden gesteld (200.000 ofzo?) Anders gaan mensen die het zich wel kunnen veroorloven misbruik maken van deze sitiatie door te profiteren terwijl ze het eigenlijk makkelijk kunnen betalen.
Elect a clown, expect a circus.