Mijn review van de 931BF, een aantal weken geleden geschreven:
Samsung SyncMaster 931BF (19", 2ms(g>g), D-sub/DVI-D, Zwart) review door The_Zeroorez
Algemene beoordeling |   | Featureset |   |
Kleurweergave |  | Contrast en helderheid |   |
Ghosting |   | Pixeldefecten |  |
Bouwkwaliteit en afwerking |   | Vormgeving |  |
Prijs |   | | |
Gebruikt in combinatie met:Gebruikt onder besturingssystemen:Ervaring met één exemplaar, sinds maart 2007
Featureset:
Om te beginnen, nee, de monitor heeft geen dingen als geluid, USB-hubs en TV-tuner. Gelukkig heb ik deze monitor aangeschaft als monitor, en niet als overprices USB-hub, dus dit maakt niet uit.
Het verstellen van het scherm gaat enorm ver, maar is door het gebruik maken van de juiste bekabeling niet nodig. De kleuren kunnen ook in veel soorten ingesteld worden, en je krijgt genoeg spullen mee. Wat je mee krijgt is alles wat je voor de monitor nodig kunt hebben, op een schroevendraaier en een wallmount na (wallmounten kan ook zonder wallmount trouwens). Dit is dus de voet, de DVI kabel, de VGA kabel, en de stroomkabel.
Kleurweergave:
Ik ben geen professionele fotobewerker, maar toch een aardige colourf**ker. De kleuren van de monitor komen goed over, en er valt genoeg in te stellen. Ook zitten op het scherm twee kleurenmodi, genaamd MigicColor en MagicBright, welke een leuk effect en mooie kleuren geven, maar alles wel minder dicht bij het 'echte' zetten.
De instellingen voor de kleuren staan standaard zo ongeveer op z'n best, maar dit hangt natuurlijk af van wat je met je monitor doet, welke videokaart/bekabeling je gebruikt, en op wat voor plaats je monitor staat.
Contrast en Helderheid:
Het scherm is zowel in fel zonlicht als in het donker goed te doen. Het eerste is natuurlijk relatief gezien; midden in de zon werkt altijd minder. Zwart wordt behoorlijk goed als zwart weergegeven, en wit is mooi wit. Contrasten mixen niet zoals je op sommige monitoren ziet, een lijn is gewoon een lijn.
Ghosting:
Ik heb dit scherm gekocht om op te gamen (vooral FPS games), dus niet ghosten is belangrijk. Na onnoemelijk veel testuren ben ik tot de conclusie gekomen dat er enorm goed te gamen valt met deze monitor, en dat ghosting geen enkel probleem is. Er is enige vorm van ghosting te ontdekken wanneer je je cursor met een klein vaartje over een zwarte achtergrond beweegt, dus het kan sneller.
Pixeldefecten:
Na 3 maanden intensief gebruik (>20 uur per week, dus zeker 250 uren) is er geen enkele dode (sub)pixel te vinden op deze monitor.
Bouwkwaliteit en afwerking:
De behuizing van de monitor, en zelfs het plasticen kapje op de achterkant voelen stevig aan. De voet zit goed aan de monitor vast, en heeft een solide, metalen onderkant. De monitor is superglad afgewerkt, en niet statisch (trekt geen stof aan, zoals m'n G11 toetsenbord).
Over een aantal dingen ben ik wat minder te spreken. Dit is vooral de stabiliteit van de (stevige) voet. De voet is echt stevig, maar staat niet stabiel. Wanneer je tegen het bureau duwt, of aan de monitor zit, wiebelt de boel nogal. Een ander minder prettig onderdeel van de monitor zijn de knopjes om de instellingen te wijzigen, deze voelen lichtelijk goedkoop aan, vooral de manier waarop ze 'klikken'.
Vormgeving:
De monitor is mooi en strak vormgegeven. Er zitten geen overbodig dikke randen om, en het is allemaal rustig, zodat je lekker naar je scherm kunt kijken zonder afgeleid te zijn. Een detail waarover ik enorm te spreken ben is het aan/uit knopje, welke van metaal(look) is, met mooie gepolijstte groeven, en een gebrushde voorkant. Het lampje erachter is blauw, wat toch mooier is dan zo'n los geel dingetje ernaast.
Prijs:
De prijs waarvoor ik het product gekocht heb, een aantal maanden geleden al, €235,- is een prima prijs ten opzichte van de geboden kwaliteiten van de monitor.
Negatieve eigenschappen:

Stabiliteit voet
Knopjes voor de menu's | Positieve eigenschappen:

Vormgeving
Kleurenweergave
Geen pixeldefecten (uiteraard zegt dit niets over de andere monitoren)
Afwerking (algemeen)
Featureset |
[ Bekijk in Productreview ] [ Review invullen ]