CdD schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:41:
Ik heb gister een foldertje van Orange ontvangen over
ADSL Family & Telefonie.
Ik heb nu
ADSL Direct (incl. Telefonie), slechts 1Mbit dus, maar dat vind ik veel te duur (€ 22.95 p.m.). Daarbij moet ik óók nog elke maand iets van € 15 (?!) aan KPN betalen omdat de telefoonlijn er ligt of zoiets, wat ik totaal niet snap, omdat ik via Orange bel (VoIP) en niét met KPN..
However, ik wil misschien upgraden naar
ADSL Family & Telefonie Totaal (4Mbit dus), € 29.95 per maand en ná het eerste jaar € 39.90, wat ik trouwens ook weer belachelijk duur vind. Als ik dit dus ga doen, dan wil ik het alleen één jaar
(is mogelijk toch?). Moet ik, mocht ik upgraden naar
ADSL Family & Telefonie Totaal, nog steeds betalen aan KPN?
In het geval dat ik
niet upgrade naar
ADSL Family & Telefonie Totaal, wil ik van Orange af. Dat kan pas op 30 september 2007
(neem ik aan?), want pas dan loopt m'n abbo bij Orange af. Ik wil dan een andere provider, bv.
Speedlinq.
Speedlinq, is zoals ik het nu zie, véél goedkoper. Speedlinq is op mijn adres beschikbaar. Ik zou dan
Comfort Compleet Bellen (van KPN of bbned) nemen, 20Mbit down en 1Mbit up, retesnel dus. En dat, het eerste jaar, voor maar € 24,95
(daarna € 29.95 p.m.)! Dat is inclusief bellen en
vaste lijn toeslag.
Aan de andere kant zie ik in
[Speedlinq] Ervaringen - Deel 5 ontzettend veel negatieve reacties over Speedlinq.. Ontevreden ben ik niet over Orange, behalve dat het niet goedkoop is. Wat dat betreft is het misschien beter om maar lekker bij Orange te blijven en
ADSL Family & Telefonie Totaal te nemen..
Wat is wijsheid?

Kosten per maand (huidige prijzen dd 20 maart 2007):
Optie 1:
1 Bellen en gebeld worden met KPN: belbasis is 18,16 euro of belbudget 9,67 (dure belminuten!)
2 Je internet met Orange (Orange ADSL Family): € 23,95
Optie 2
1 Bellen, gebeld worden & Internetten met Orange geen KPN lijn meer (ADSL Family & Telefonie Basis): 24,95/29,95 (telefonie basis/totaal) + doorbelasting lijnhuur € 9,95
Optie 3
1 gebeld worden op KPN lijn: 9,67 (Belbudget met dure belminuten)
2 Bellen en Internetten met Orange (ADSL Family & Telefonie Basis): 24,95/29,95
Of anders verwoord:
Meerprijzen op je huidige ADSL abbo voor telefonie:
Telefonie Basis € 1,00 per maand
Telefonie Totaal € 6,00 per maand
Wil je je KPN lijn opzeggen en je nummer overzetten naar Orange:
€ 9,95 doorbelasting lijnhuur per maand (het eerste jaar voor € 0,00 per maand) kosten beëindigen KPN abonnement met nummerbehoud € 9,95 eenmalig
Even uitrekenen wat je bespaart met de actie in het eerste jaar: 12*9,67--9,95= 106,09 (per eerste jaar)
(12xbelbudget - nummerportatie)
Dit is wat je dan extra betaald vanaf het 2de jaar: 12*(9,95-9,67)=3.36 per jaar
(je betaald meer voor lijnhuur dan voor een Belbudget bij KPN)
Dus mocht je van de actie gebruik maken en na het eerste jaar de goedkoopste maandlast willen dan moet je dus weer een KPN abbonement nemen:
Mocht je je KPN terug willen (na het eerste jaar bijv.) betaal je aansluitings kosten + nummer portatie: 47,55 + 10? =57,55
Als je dus (106,09-57,55)/3.36=48,54/3.36 = 14,4 jaar orange houd en dan alsnog KPN neemt draai je kiet. Ervanuitgaande dat de prijzen gelijk blijven natuurlijk.
Kortom is het, afgezien van de lijnhuur aanbieding in het eerste jaar, voordeliger om ADSL met telefonie te nemen zonder dat orange je lijnhuur overneemt!
-Goedkoper per maand (9,67 voor belbudget vs 9,95 voor de lijnhuur)
-altijd bereikbaar via KPN op je huidige nummer (KPN lijn blijft actief, inkomende gesprekken worden door de livebox gecombineerd naar 1 telefoonaansluiting)
-goedkoop bellen met Orange via een nieuw nummer
-als Orange problemen geeft kun je ze altijd nog bellen met je KPN lijn
(Misschien is dit een goeie voor de startpost ??)
[b]
CdD schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 15:32:
Volgens mij heb ik het nu ook zo. Ik heb namelijk twee nummers: één van KPN en één van Orange.
Betaal ik dus aan KPN omdat ik daar een telefoonnummer heb, of betaal ik voor "hun" telefoonkabeltje wat onder de grond ligt?
Je betaald KPN voor je nummer (abbonnement) + lijnhuur. Als je nu 18,16 betaald voor je KPN en je belt er nooit mee kun je deze hetbeste naar belbudget (9,67) omzetten. Dit is dan goedkoper dan geen KPN en lijnhuur via Orange.
Precies (dit geld natuurlijk voor een belbudget abbo)!
[
Voor 29% gewijzigd door
mjl op 21-03-2007 10:59
]