En uiteindelijk zijn we weer verbonden via de SpeedTouch. Om het wetenschappelijke element van dit onderzoek even te onderbouwen, zullen er zo wat screenshots te zien zijn. Ik edit dit bericht nog wel even met wat extra info.
Edit dus: zie
hier hoe ik weer met de SpeedTouch verbonden ben.
Nu gaan we even de techniek induiken, zodat we even goed kunnen bekijken waarom dit dan wel gewoon werkt. Orange maakt gebruik van:
* RFC 1483 LLC (helemaal goed, fb_slim)
* Een Cisco-achtige option82-achtige oplossing, die ATM VS properties vertaalt naar voor de DHCP leesbare uniek identificeerbare data
Dat laatste zorgt ervoor dat niet het MAC adres van je router (of whatever het DHCP request naar de Orange DHCP server doet) als unique identifier gebruikt wordt, maar de op de DSLAM geconfigureerde ATM VC informatie, die, zolang jij op dezelfde DSLAM poort blijft zitten, niet verandert. Wat gebeurt er dan dus, in stappen:
1) Jij zet je LiveBox aan de lijn. DSL layer wordt opgebouwd, lijn trained, ATM layer wordt opgebouwd, ethernet layer wordt opgebouwd, en hop, je mag DHCP pakketjes gaan versturen
2) DHCP server ziet jouw DHCP pakketje, inclusief MAC adres, en inclusief option82 informatie
3) DHCP server negeert je MAC adres, en gebruikt de option82 data om een IP adres op te zoeken (hoogstwaarschijnlijk is dit in het opleverproces al voor je gereserveerd, maar theoretisch zou Orange het ook dan en daar pas kunnen reserveren, dat doet in dit geval niet terzake)
4) IP adres wordt toegekend aan je router, en dat wordt ook even gemeld aan de eerste IP hop na je router in het netwerk, zodat die ook weet dat dat IP adres nu routeerbaar is, en je bent up, running, en kan lekker GoT-ten
Dan doen we even iets engs: we vervangen het modem! Dan krijg je de volgende stappen (we tellen even door voor het gemak):
5) LiveBox gaat uit, en in een klap storten alle netwerklagen van onder naar boven in elkaar: DSL laag verdwijnt eerst, dan denkt ATM: hey, die had ik nodig! Nou ja, goed, dan kap ik er ook mee. En zo vervolgens met de ethernet laag, en de IP laag volgt snel genoeg. Daarmee verdwijnt binnen korte tijd dus ook de route op de eerste IP hop.
6) SpeedTouch gaat aan de lijn, en stap 1 & 2 worden herhaald. De DHCP server negeert weer lekker het MAC adres, dat gaat prima. Dan denkt ie: hey, had jij niet nog een lease? Mwoh, je vraagt om een DHCP Discover, en niet om een DHCP Request, dus de lease zal wel verstreken zijn. Prima, doen we de hele boel toch opnieuw?
7) DHCP server vindt hetzelfde adres (vanwege opslaan na de vorige actie, of omdat het al in het opleveringsproces gereserveerd was), en deelt dat weer lekker uit, bouwt de route op, en bing, je lijn doet het weer.
Orange is niet de enige die dit doet, bbned doet het ook zo, en ik vermoed dat het voor BaByXL / Tiscali (of KPN nu?) niet anders is. Voor de twee KPN telco's, alsmede voor Versatel / Tele2 weet ik het niet zeker (naja, MxStream doet dat zeker niet, die werken nog met radius).
Jij zei:
Misschien had ik het anders kunnen verwoorden. Nu heb ik een WAN IP met 169.bla.bla.bla op mijn Speedtouch.
Dat komt omdat je SpeedTouch de DHCP server niet kan bereiken. Dat geeft een timeout. Als hij hem wel zou kunnen bereiken, dan kreeg je een IPen ging het allemaal goed, of als er echt een reden was voor de DHCP server om je geen IP te geven, dan kreeg je een NACK, en was het 0.0.0.0 gebleven. Wat ook niet werkt.
Dat IP wordt verandert in een WAN IP dat nu door Orange aan mijn Livebox is gekoppeld, in die zin is het een "nieuw WAN IP" voor mijn Speedtouch.
Niemand kan dat "veranderen". Dit is basic DHCP. Wat jij zegt kan niet eens.
Orange heeft momenteel het MAC adres van mijn Livebox aan mijn WAN IP gekoppeld, net als vele andere providers die het 1483 Bridged IP (RFC1483) LLC protocol gebruiken. Orange checkt elke 24 uur of dit MAC adres nog hetzelfde is. Is dit niet zo, dan wordt de koppeling verwijdert en wordt het MAC adres van het nieuwste modem dat is aangesloten gekoppeld aan het WAN IP.
Mja, je kan met termen gooien, but that doesn't make it necessarily so.
Heb ik het nu bewezen?
En dan je probleem. Zullen we het gewoon even proberen te fixen? Ga naar:
http://www.speedtouch.nl/drivers.html
Daar zie je de sectie: SpeedTouch 516/546 en 516i/546i
Pak eerst de juiste firmware, en update je SpeedTouch naar die versie (dus de R6 als je de v6 variant hebt, en anders de R5). Pak dan de "Configuratie Wizard - Windows wizard voor Nederlandse configuraties" voor de firmware variant die je hebt. Daarmee kan je als het goed is het Wanadoo netwerk kiezen. En als je dat doet... dan durf ik te wedden dat die DHCP server ineens wel bereikbaar is, en dan krijg je netjes een IP toegewezen.
garantie tot aan de deur natuurlijk
Nou, dat kostte me toch bijna een uur, maar dan heb je ook wat!
[
Voor 91% gewijzigd door
Anoniem: 76345 op 13-03-2007 23:07
]