Ik heb het vrij eenvoudig gehouden. Een 150GB 10.000 rpm Raptor als systeemschijf en een 320GB 7200 rpm Caviar als opslag. Beiden 16MB cache en SATA. Beiden op eigen kanaal (logisch, SATA/II).
Raptor:
Windows: 10GB. Een OS is best groot tegenwoordig en tempfiles moeten de ruimte hebben.
Programs: 15GB. Programma's apart. Dit heeft voordelen met backups. Veel lege ruimte maar als mijn newsreader headers verwerkt vreet dat vele gigs aan tempspace.
Games: 65GB. Spellen van 10 gieg zijn geen uitzondering meer.
Temp: 49,6GB. Voor al mijn incoming meuk en editwerk aan video e.d.
Caviar:
Media: 298GB. Voor al mijn films, muziek, iso's, foto's, virtual machines, documenten, en mail.
Ook staan hier regelmatig tijdelijke backups en zooi op van andere PC's in huis.
De resterende ruimte is 'verloren' aan het welbekende afrondingsverschijnsel.
Verder heb ik 2 Maxtor DiamondMax 200GB schijven. ATA 7200 rmp 8MB cache. Beide racks hangen tijdens backups in een eigen station dat Master is op hun IDE-kanaal. Dit zijn mijn oude systeemschijf en mijn oude backupschijf. Eentje daarvan is dus nog vrijwel gloednieuw. Ik ben van mening dat je na een paar jaar je schijven moet vervangen, of ze nou stuk zijn of niet.
Deze 2 x 200GB doet nu in mobile rack dus dienst als backupruimte. En die is als volgt:
Maxtor 1 (oude backupschijf):
Images: 25GB. Ruimte voor Ghost/DriveImage/Acronis-images van C:\ (Windows) en D:\ (Programs). Meestal Ghost nu. Zover de ruimte toelaat ook oude backups. Meestal 3 of 4 backups totaal.
Games_Backup: 65GB. 1 op 1 exacte kopie van Games op de Raptor.
Temp_Backup: 49,6GB. 1 op 1 exacte kopie van Temp op de Raptor.
Media_Backup 1: 46,7GB. Alles wat over is aan ruimte. Omdat ik op het moment niet alle backupruimte nodig heb, staan hier nogmaals extra backup-images. Alle images die ook op 'Images' staan, plus nog een berg nóg oudere. Zolang ik de ruimte heb benut ik deze ook. Ik ben wat huiverig voor de backupsoftware die soms een hele partitie opeet, inclusief daar geparkeerde recente backups! Yaiks! Het is ook ideaal om tijdens backupwerkzaamheden deze ruimte als tijdelijk tussenstation te gebruiken van data die ik van partitie naar partitie kopieër op 1 en dezelfde fysieke schijf. 2 keer sequentieel is sneller dan 1 keer intern kopiëren.
Maxtor 2 (oude systeemschijf):
Media_Backup 2: 186GB. 1 op 1 kopie van alle mappen die ik veilig wil hebben. Dit zijn al mijn muziek, films, mail, images, foto's, virtual machines, installers, documenten. Ook wat backups van andere PC's in huis. Sommige mappen met bv. upconverted DVD hoeven niet mee over. Ik moet helaas wel een beetje kieskeurig zijn want 2 x 200GB kan nooit 320 + 150 = 470GB aan data herbergen. Voorheen kon ik 200GB altijd 1 op 1 overzetten op de 200GB backup. Maar het is niet zo erg. Het bevat zelfs meer data. Namelijk die meervoudige images, gecomprimeerd. En niet alle ruimte op de systeemschijf en dataschijf is gevuld dus dat compenseert weer wat. Ooit zal ik ruimte te kort komen. Dat wordt nog lastig want mijn mobile racks zijn ATA, niet SATA. Doelbewust omdat ik nu die 2 x 200 ATA heb liggen.
Mijn backup-procedure:
PC afsluiten. 2 x 200GB backup in de stations hangen en vergrendelen. Opstarten naar Windows. Zien dat ik een heeeeleboel schijfstations heb (4 HDD's, 1 DVD-drive, 1 Daemon-drive, 2 cardreaderdrives en m'n trouwe diskettestation: fdd ftw!). Daarna:
Games_Backup leeggooien. Daarna 1 op 1 overkopiëren van Games
Media_Backup 2 leeggooien. Daarna 1 op 1 overkopiëren van Media
Ondertussen kan ik vrolijk verder gaan met surfen, filmpje kijken, muziek luisteren, spelletje spelen. Omdat ik steeds van 1 SATA schijf naar 1 ATA schijf kopieër en alles op een eigen kanaal hangt gaat het zo sequentieel als maar kan. Tot wel 100MB/sec aan totale transferspeed. Filmpje kijken is trouwens met de krijsende 3cm fans in de racks niet zo tof. Maar goed .. een spelletje of muziek is geen probleem met wat GoT'en bv. Ik zou het nu kunnen doen terwijl ik dit typ bv.
Goed, het kopiëren van een slordige 200GB aan Media duurt wel even. Die 75GB aan games is sneller klaar. Ik gooi daarna dus Temp_Backup leeg en kopieër Temp daar naartoe. Daarna weer even internetten of wat te drinken halen. TV kijken. Whatever.
Zelfs die Games en Temp zijn samen eerder klaar dan Media. Maar die is dan al een heel stuk gevorderd. Ik surf nog wat verder. Als Media bijna klaar is met kopiëren, doe ik wat opschoonwerk op Windows en Programs. Tempdata leegkieperen. GoogleEarth cache leeg. Enz. Dan is ook Media klaar. Even kijken of Games, Temp, en Media qua grootte tot op de bit gelijk is aan hun respectievelijke backups. Als dat allemaal OK is: systeem afsluiten. Maxtor 2 uit station halen. In BIOS IDE-mode veranderen. Booten van CD met Ghost. Partition to Image van C:\ en D:\ naar Images. Met alle extra checks aan. Even TV kijken of wat te eten maken terwijl dat loopt. Dat is na compressie een gieg of 5. Verify Image voor alle zekerheid. In de BIOS IDE mode weer terugzetten. Daarna weer booten naar Windows. Controleren of het verse backup-image er goed op staat en de rest er ook nog is. Kijken of er genoeg ruimte is voor een volgend image. Zo nee, het oudste image daar wegkieperen. Het nieuwe image, via de D:\ op de Raptor, naar Media_Backup 1 kopiëren. Zoals gezegd .. ik heb nog de ruimte en liever dubbel dan om verlegen. Daar staat ook nog het oudere image dat ik zojuist heb weggedonderd in doublure te prijken. Goed, als dat allemaal is gedaan en OK bevonden alá Duyvis, weer shutdown en nu ook Maxtor 1 uit het station halen. Racks ter afkoeling op de vensterbank zetten. Weer booten. Ditmaal zonder het gekrijs van die kleine rotfannetjes.
En dan is het weer gedaan voor die maand of zo. Als de racks koel zijn berg ik ze weer op bij de andere racks van andere PC's in huis. Het klinkt als veel werk maar het meeste is een automatisme en voor het grootste deel kan ik dus gewoon verder werken op de PC. Alleen tijdens het daadwerkelijke Ghosten van C:\ en D:\ kan ik even niks doen verder.
Verder doe ik daarna vaak een defrag van verschillende partities. Vooral C:\ en D:\. Omdat de tempdata daar weg is is het net gatenkaas.
De hele procedure duurt ruim 2 uur. Het gros daarvan komt voor rekening van het overzetten van de data op Media. Ik doe zelden tot niet aan incrementele backups. Ik ben meer van de integrale grondige backups. Ook als dat langer duurt, en ook als dat voor 95% data overzet die al lang en breed exact zo op de backup stond. Dat uitzoeken is meer werk dan gewoon leegkiepen en alles copy & pasten.
Zo .. lang verhaal om te typen. Ik had bijna een backup kunnen doen, lol. Misschien dat iemand hier nog wat handige tips in ziet. Of ze heeft. Dan hoor ik het graag. Alleen niet over zaken als robocopy. Ik vertrouw dat spul niet.