Verwijderd
Dit is trouwens waarheidsgetrouw, het was toen zo donker, maar doordat de RAW nogal wat ruimte heeft kan ik bij wijze van spreken ook de zon laten schijnen hier
Wat is trouwens je motivatie van de foto? Een beetje beschrijving is ook leuk, naast alleen maar een beetje je foto spammen
mcdronkz' foto vind ik ook best aardig, de scherpte kan ermee door (al had hij iets meer naar voren mogen liggen), maar de witbalans is wel erg mis volgens mij... Hij is errug blauw.
Ik vond het stuur ook wel vrij veel de aandacht trekken, maar het gaat absoluut om de klok.
Die witbalans zal ik zeker op letten, de volgende keer :-).
Je witbalans kan je achteraf redelijk corrigeren in PS of PSP. En als je in RAW geschoten hebt is het nog eenvoudiger door dat in de RAW converter aan te passen als je naar JPG omzet.mcdronkz schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:43:
Die witbalans zal ik zeker op letten, de volgende keer :-).
Leuk plaatje, alleen jammer dat er net een stukje van de band aan de onderkant van de foto mist. Dat had de foto net iets mooier gemaakt denk ik.Maciek schreef op maandag 05 maart 2007 @ 18:58:
Was gisteren op een Land Rover driving experience dag in duitsland
Heb me erg vermaakt! En natuurlijk ook een hoop foto's gemaakt.
[afbeelding]

Plaatje hieronder is de andere kant op genomen. De kleuren zijn ook een stuk waarheidsgetrouwer. Even om aan te geven hoe het er uitzag. Het gaat dus om de foto hierboven

[ Voor 6% gewijzigd door Pkunk op 06-03-2007 20:03 ]
Hallo met Tim
psst ding heet "solo testcasefoto's"
[ Voor 5% gewijzigd door BasieP op 06-03-2007 20:01 ]
This message was sent on 100% recyclable electrons.
ja ik weet. Ik hoop er stiekem mee weg te komenomdat het eigenlijk alleen om de bovenste gaat
Hallo met Tim
Center-weighed en spotmetering zijn veel preciezer: daar wordt de belichting bepaald op een bepaald punt of deel van je plaat. Als je dus je camera instelt op center-weighed metering kan je er dus voor kiezen om de beestjes goed te belichten en de zon te negeren. Daardoor heb je wel grote kans de zon behoorlijk over te belichten, maar dat is met de matrix metering ook wel gelukt zie ik
Beide foto's zijn wel met spot metering geschoten. Probleem is dat het op het LCD schermpje op het moment aardig gelukt leek. Maar op de PC valt het dan dus erg tegen. Maar het is dus vrijwel onmogelijk dit in een keer mooi op de foto te krijgen? Ik ben nogal principieel tegen nabwerkingWilko schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:05:
@Timlog: dit is nu precies het verschil tussen matrix metering en center-weighed/spotmetering. Matrix metering kijkt naar de gehele scene (bij het bovenste plaatje dus én zon én beestjes) en verzint aan de hand daarvan een "gemiddelde" belichting.
Center-weighed en spotmetering zijn veel preciezer: daar wordt de belichting bepaald op een bepaald punt of deel van je plaat. Als je dus je camera instelt op center-weighed metering kan je er dus voor kiezen om de beestjes goed te belichten en de zon te negeren. Daardoor heb je wel grote kans de zon behoorlijk over te belichten, maar dat is met de matrix metering ook wel gelukt zie ik
Hallo met Tim
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Hallo met Tim

Het gemeentehuis van Groningen.. Ingezoomd terwijl de sluiter open stond. Gemaakt met mn k100d + kitlens.
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
erg gaaf effect door de verlichtte ramen
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Ik vind hem heerlijk spppoookyyy en heel knap. Ik probeer dit ook wel eens, maar heb bijna altijd bewogen foto's en deze lijkt mooi "stil".
Overdag bij voldoende licht kun je prima HDR foto's maken zonder statief. AEB mode instellen in het menu, camera op burstmode en shutter indrukken. De meeste camera schieten dan automatisch netjes 3 foto's. Ikzelf doe het regelmatig, ook met de telelens.Timlog schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:46:
Misschien voor de volgende keer dus een idee om er een HDR foto van te maken. Als ik toevallig een statief bij me heb
This footer is intentionally left blank
Maar zit deze optie (AEB) op alle dslr's? Heb zelf een EOS 400D, maar ben deze optie nog niet tegengekomen in het menu.ajhaverkamp schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 09:51:
[...]
Overdag bij voldoende licht kun je prima HDR foto's maken zonder statief. AEB mode instellen in het menu, camera op burstmode en shutter indrukken. De meeste camera schieten dan automatisch netjes 3 foto's. Ikzelf doe het regelmatig, ook met de telelens.
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 14:19 ]
Dat zegt me al meerVerwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 14:18:
De normale benaming hiervoor is bracketing, AEB staat dan voor auto exposure bracketing. Je kan bracketing (dus drie, vijf of weet-ik-hoeveel verschillende opnamen snel achter elkaar) doen door de sluitertijd te variëren of de ISO of diafragma. Dat moet wel ergens terug te vinden zijn in je menu of handleiding. En ja, dat is die -1 0 +1 modus
Pagina 76 van de engelstalige handleiding. PDF via Documentation-linkTranceSetter schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 10:31:
[...]
Maar zit deze optie (AEB) op alle dslr's? Heb zelf een EOS 400D, maar ben deze optie nog niet tegengekomen in het menu.
This footer is intentionally left blank
leuke foto maar Groningen heeft uiteraard een stadhuisshag-me schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 08:54:
[afbeelding]
Het gemeentehuis van Groningen.. Ingezoomd terwijl de sluiter open stond. Gemaakt met mn k100d + kitlens.
This too shall pass
En laat de D40 nou net geen auto bracketing functie hebben helaas.ajhaverkamp schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 09:51:
[...]
Overdag bij voldoende licht kun je prima HDR foto's maken zonder statief. AEB mode instellen in het menu, camera op burstmode en shutter indrukken. De meeste camera schieten dan automatisch netjes 3 foto's. Ikzelf doe het regelmatig, ook met de telelens.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

[ Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 07-03-2007 19:35 ]
Super mooie foto manshag-me schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 08:54:
[afbeelding]
Zoals al gezegd werd, testcase? Showcase!
Mijn (zwangere

De foto is naar mijn schmaak van iets te ver boven (niet in de zin van overheen) het hoofd genomen.
De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei
Nog even een test plaat van mij:

Wat ik er tot nu toe over heb gehoord is een beetje verdeelde meningen. De ene vindt het mooi, de andere weer niet.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Edit: Specs:
-350D + kitlens.
-ISO800
-1/5 sec.
-f/5.6
[ Voor 7% gewijzigd door RBH op 07-03-2007 22:39 ]
Kwa standpunt zit je hier net tussen twee mogelijkheden in:
1. ga iets lager, waardoor het stukje geel boven de linker wang verwijnt.
2. ga iets hoger, waardoor de hele achtergrond geel is.
Als algemene tip wil ik je aanraden om ook wat foto's te maken waar dingen met bekende afmetingen op staan, dan zie je later goed hoe ongelofelijk klein ze was. Dubbelportretten met nabije familie zijn ook heel mooi. De lelijkste mensen krijgen iets moois over zich, als ze zo'n hummeltje mogen vasthouden en ze gaan er vaak zo in op, dat ze je niet eens in de gaten hebben.
Ik ben wel een tikkie jaloers op je, want in mijn tijd als verse vader was alles nog analoog en dan maak je toch minder makkelijk foto's - in aantallen - dan digitaal.
@RBH: ik vind 'm niet zo speciaal: een halve Philips DECT in z/w, heb je daar nog een dieper liggende gedachte achter?
@m-webbie: hij is nogal donker. ook hier zie ik de achterliggende gedachte niet.
@RBH: Saaie voorwerpen van dichtbij fotograferen is sowieso niet echt mijn ding, ik zie liever iets interessants of moois op een foto. Maar dat is ook weer gewoon smaak natuurlijk. Wel een opmerking op je foto is dat ik die bovenste knopjes er niet op zou laten. Dus of alleen de nummertoetsen, of ook al die toetsen erboven. Nu leiden die nogal af vind ik.
@m-webbie: Zoals hierboven gezegd wordt: een (donkere) sleutelbos midden op een donkere achtergrond. Wat vond je er zelf leuk aan?
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

@Relonky: Leuke foto, zou er niet veel aan veranderen.
@m-webbie: Beetje saai en te donker.
@Crisis: Mooie kleuren en wolken. Onderste rand kan er wel vanaf, die voegt niks toe. Aan die lampen doe je niet zoveel, maar vind het niet storend hier.
@japanner: Zoals al eerder gezegd in dit topic, wat is je doel van deze foto? Ik kan hem er niet uit halen. De foto zegt me ook bar weinig...
Verwijderd
doel? een foto heeft toch geen doel nodig of ben ik nou gek.TranceSetter schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 18:06:
[...]
@japanner: Zoals al eerder gezegd in dit topic, wat is je doel van deze foto? Ik kan hem er niet uit halen. De foto zegt me ook bar weinig...
Verwijderd
@japanner: een foto maak je met een doel. Het lijkt mij dat je de hummer er netje op wilde zetten. Helaas door de omgeving komt de hummer niet echt naar boven. Je had m wellicht beter vanaf de grond kunnen nemen of de hummer centraal in de foto kunnen zetten. Daarbij is de foto erg grauw en grijs en niet scherp en daardoor wordt de foto ook niet spannend.
Verwijderd
Hummm......Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 18:36:
het was juist mijn bedoeling de hele straat er op te zetten. kvond het wel een mooi contrast, zo'n enorm ordinair ding naast een paar fietsen enz.
Als je het verschil wil laten zien tussen te grote van de auto en de fietsers, dan had ik er toch voor gekozen om het vanuit een kikforsch perpectief te te fotograferen met een zoom lens om alles lekker dicht bij elkaar te trekken.
Nu van bovenaf gefotografeerd ziet alles er zo plat uit.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Verder dan dat er een hummer en wat fietsen opstaan kom ik helaas ook nietVerwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 18:36:
het was juist mijn bedoeling de hele straat er op te zetten. kvond het wel een mooi contrast, zo'n enorm ordinair ding naast een paar fietsen enz.
Verder doen de draden, de telefoonpaal, de winkels, bushokjes, enz, enz het ook niet zo goed.
Als je zoiets wilt doen geldt de regel 'minder is meer' iha, dus 1 fiets naast de hummer evt. met verder lege straat (zoomen dus of naar buiten gaan) en dan als het even kan samen beeldvullend. Ook met de hoeken zoals avdl72 aangeeft kun je er veel meer uithalen. Nu blijft het een beetje een snappertje uit het raam waar door de anderen op gedoeld wordt.
Hoop dat je er wat aanhebt
[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 08-03-2007 19:42 ]
Verwijderd

Het zijn lammetjes die net geboren zijn...
Commentaar welkom
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 20:12 ]
Kwa indeling beetje rommelig met het stro, maar tsja anders kan niet in een stal op je hurken.Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 20:11:
Ik heb een foto geschoten met mijn uiterst simpele HP photosmart maar ik vind hem heel mooi geworden. Graag jullie mening:
[afbeelding]
Het zijn lammetjes die net geboren zijn...
Commentaar welkom
Verder heel mooi dat echt ALLE oogjes naar jouw kijken!! Hulde daarvoor!
Sinds gister @ me ook kleine schaapjes

Verwijderd

@ Tomnios: Ja dat is wel leuk indderdaad. Het toestel wat ik gebruik is nu ook echt nog maar 75 euro waard en de foto zal dan niet helemaal perfect zijn (ik zie op dit topic ook mensen die een camera van 5000 euro hebben en er niets van bakken maar dat is natuurlijk persoonlijk!)
voor niet helemaal perfecte foto's is het solo testcase topic in het leven geroepen. Ik denk dat, zoals hurricane al zegt, je foto daar beter in past.Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 20:24:
@ Hurricane: Eem dat vroeg ik nietBeetje gezeur ik ben hier net dit is me eerste post op dit forum... Bedankt voor je commentaar in iedergeval
![]()
@ Tomnios: Ja dat is wel leuk indderdaad. Het toestel wat ik gebruik is nu ook echt nog maar 75 euro waard en de foto zal dan niet helemaal perfect zijn (ik zie op dit topic ook mensen die een camera van 5000 euro hebben en er niets van bakken maar dat is natuurlijk persoonlijk!)
begrijp me niet verkeerd ik vind hem mooi en superschattig maar echt showcasewaardig vind ik hem niet.
dit staat ook in de waarschuwing onderaan
Wees SUPERkritisch op je eigen foto voordat je post: je publiek zal nog kritischer zijn!
Verwijderd
Ik zal ff kijken of ik hem kan verplaasten en anders laat ik hem hier staan en weet dat voortaan.Matthijs B schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 20:27:
[...]
voor niet helemaal perfecte foto's is het solo testcase topic in het leven geroepen. Ik denk dat, zoals hurricane al zegt, je foto daar beter in past.
begrijp me niet verkeerd ik vind hem mooi en superschattig maar echt showcasewaardig vind ik hem niet.
dit staat ook in de waarschuwing onderaan
Wees SUPERkritisch op je eigen foto voordat je post: je publiek zal nog kritischer zijn!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2007 20:33 ]
Verwijderd
zo'n auto blijft daar natuurlijk niet ff staan wachten heavdl72 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 19:24:
[...]
Hummm......
Als je het verschil wil laten zien tussen te grote van de auto en de fietsers, dan had ik er toch voor gekozen om het vanuit een kikforsch perpectief te te fotograferen met een zoom lens om alles lekker dicht bij elkaar te trekken.
Nu van bovenaf gefotografeerd ziet alles er zo plat uit.

Wat ik oprecht jammer vind is die zwarte letters, zo prominent in beeld. Als je het al nodig vindt om je naam in je foto's te zetten, dan kan je beter een minder opvallend plekje uitkiezen, bijvoorbeeld links- of rechtsonder.
Natuurlijk had je met een "betere" uitrusting een technisch betere foto kunnen maken. Denk alleen maar aan indirect flitsen, maar ik krijg van deze al een fijn lentegevoel!
Ik heb wel een pers-kaart gekregen, maar had helaas geen groen hesje bij me, dus moet ik het circuit niet op.... dus een minder goede hoek om te fotograferen, maarja...

Ik ben er onderhand al achter, dat ik de volgende keer op f/8.0 moet schieten met mijn Sigma 70-300 (Dan is die het scherpst, heb ik gelezen), ISO 100. Dan zou ik als het goed is scherpere beelden moeten krijgen...
Aangezien je geen technische info geeft over hoe je de foto nu gemaakt hebt (en de EXIF ontbreekt), kan niemand daar een zinnig antwoord op geven.De_Bastaard schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 00:02:
Ik ben er onderhand al achter, dat ik de volgende keer op f/8.0 moet schieten met mijn Sigma 70-300 (Dan is die het scherpst, heb ik gelezen), ISO 100. Dan zou ik als het goed is scherpere beelden moeten krijgen...
In het algemeen zal je bij F/8.0 de de beste optische eigenschappen van een objectief vinden, de zg "sweetspot", en zal je bij de laagste ISO de minste ruis hebben, maar er spelen meer factoren een rol. Zo zal je ook nog een beetje fatsoenlijke sluitertijd moeten gebruiken om bewegingsonscherpte - zowel van je onderwerp als van jezelf - tegen te gaan. Voor F/8.0 @ ISO-100 zal je flink wat licht nodig hebben, als je bijvoorbeeld op 1/300 sec. wilt schieten
De bastaard: wel aardige plaat, ik zou alleen graag net iets meer zien van achter die auto. Ook moet t mogelijk zijn om de sluitertijd nog wat te vergroten, en toch die auto er scherp op te krijgen, dat vergroot het gevoel van snelheid. Meer pannen dus. Het oranje knalt er wel mooi uit, zeker met het groen op de achtergrond.
It sounds like it could be either bad hardware or software

[ Voor 15% gewijzigd door Rudedadude op 09-03-2007 11:41 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Perfecte foto's zijn niet mooi. Ik heb even rond zitten kijken op dit topic en er staan soms zulke saaie foto's bij! Als jij onder perfect een zeer gestroomlijnde, kapot gephotoshopde en zeer cliché foto verstaat dan is dit inderdaad geen 'perfecte' foto. Ik vind het juist mooi natuur tafereel die je eigenlijk zo weinig mogelijk moet photoshoppen. Ik gebruik ook geen camera van in de 5000 euro en ik heb ook geen 3 uur gewacht op het juiste moment. Ik vond het een mooi fototje en het is ook een beetje geluk dat het zo is geworden (natuurlijk). Voor fotos die je maakt van dieren of van bewegende dingen heb je gewoon geluk nodig. Soms is een foto niet gelukt en soms heb je geluk en is hij wel mooi geworden. En ik vind deze foto mooi geworden zoals hij nu is. Ik heb er bijna niets aan gedaan. Het is dus (bijna) de orginele foto. Alleen een beetje donkerder gemaakt. Photoshop kan een foto mooier maken maar het kan ook heel erg saai worden en dat is wat er bij sommige fotos op dit forum gebeurt!
@ Toff
Bedankt! en je hebt inderdaad gelijk over mijn naam! het is ook de eerste foto die ik op internet post dus ik was een beetje bang dat iemand hem zou kopieren! Maar ik zal er voortaan op letten! bedankt voor je commentaar.
Mooie foto. Heb je een link naar de fullsize? Ben ik wel benieuwd naarRudedadude schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:30:
Deze foto had ik in moeten leveren voor de weekopdracht van een tijdje terug "The day after". Foto de ochtend na een nachtje doorzakken. Grotendeels al natuurlijke vignettering door de spotverlichting.
[afbeelding]
Wat mij betreft showcase waardig trouwens, hoewel ik de compositie niet zo sterk vind
[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 09-03-2007 11:07 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
LOL, ik wilde hem verkopen aan Time-Life, maar ik was te laat, ze hadden hem alVerwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:43:
@ Toff
Bedankt! en je hebt inderdaad gelijk over mijn naam! het is ook de eerste foto die ik op internet post dus ik was een beetje bang dat iemand hem zou kopieren! Maar ik zal er voortaan op letten! bedankt voor je commentaar.
zegt me niet veel.
Teveel zwart, niet veel detail en een veel te groot contrast. Misschien nog eens proberen juist voor zonsondergang.

[ Voor 15% gewijzigd door whoami op 10-03-2007 12:18 ]
https://fgheysels.github.io/
kuch kuch 1 foto
Maar zien er erg goed uit, jammer van de eerste de witte streep van de langs rijdende auto, ik vind het op deze plaat storend
De tweede vind ik niet zo boeiend, maar technisch wel ok

Donderdag, Scheveningen strand. Beetje bijgesneden, maar voor de rest onbewerkt.
edit: horizon eraf gehaald.. houdt het wat meer bij elkaar..
[ Voor 18% gewijzigd door Atomsk op 11-03-2007 23:11 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Even peilen
Misschien is een linkje naar een grotere versie handig.
Ik vind het moeilijk op zo'n kleine foto commentaar te geven. (commentaar geven is zowieso moeilijk

Verwijderd
Als we het dan toch over z/w hebben:

@Redhero: Leuke foto, past ook aardig bij de weekopdracht 'geheim'.

[ Voor 65% gewijzigd door Aikon op 10-03-2007 19:42 ]
Verwijderd

Het doel was om vrijdag de 13de uit te beelden. Moet helaas nog een keer opnieuw gemaakt worden omdat enkele wijzertjes niet op 13 stonden zoals stopwatch en het alarm.
Verwijderd

(Klikbaar)
Helaas is door het rechtzetten van de horizon het stompje rechtsonder een beetje afgeknipt. Verder ben ik zelf redelijk tevreden.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
mooie blauwe lucht. heb je dat met een polarisatie filter gedaan?Orion84 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:42:
Met zulk weer is het zonde om binnen te blijven zitten, dus vanmiddag maar eens de heide in de buurt van Oirschot op gegaan en daar onderstaande foto gemaakt.
[afbeelding]
(Klikbaar)
Helaas is door het rechtzetten van de horizon het stompje rechtsonder een beetje afgeknipt. Verder ben ik zelf redelijk tevreden.
Hallo met Tim
Nee, gewoon zo met de kitlensTimlog schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:03:
[...]
mooie blauwe lucht. heb je dat met een polarisatie filter gedaan?
Het is trouwens door de nabewerking wel ietsje blauwer geworden. Dus helemaal 'puur natuur' is het ook weer niet.
Vandaag kwam ik deze mooie eend tegen, en dacht dit is een mooie kans
Ben benieuwd naar jullie reactie's!
De Foto:

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
Verwijderd
Ik vind het wat jammer dat ie op de kop juist wat donker is, zo kan je niet goed naar de blik van de eend kijken. Voorderest een nette foto van die robuuste eend
Deze komt hier te voorschijn na een wandelingetje van vandaag:

@orion84: qua compositie nette plaat, maar het blauw neigt wat richting het paarse te gaan. Misschien een tikje minder heftig 'bewerken'.
@macsylver: nette plaat. Het enige wat jammer is de krappe kadering aan de rechterkant. Het zou mooier geweest zijn IMHO als er wat meer ruimte aan de rechterkant zou zijn geweest.
@redhero: op zich vind ik laag bij de grond foto's wel fijn, maar ik mis hier een beetje een onderwerp. Hierdoor blijft deze plaat wat aan de saaie kant.
Vanmiddag ook nog even de tijd gevonden om tijdens het wandelen een paar plaatjes te schieten. Even een testje in zwart-wit. Kleur is ook te zien. Even klikken.

(klikken voor de kleuren versie)
[ Voor 9% gewijzigd door wisselwerking op 11-03-2007 23:17 ]

Iets betere belichting, maar niet zo scherp: http://home.scarlet.be/~swinneke/panning2.jpg
Graag comments
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
@Rehero: Mooi perspectief, maar wat is dat witte ding, net links van het midden?
@relonky: Zonde dat die zwartwit is. Ik zou graag de gekleurde versie willen zien.
@TomSwinnen: Zoals je zelf zegt is het te donker. De aandacht trekt bij mij naar het bovenste gedeelte en daar is niks te beleven.
Mijn foto van vandaag:

Ik vind de kleurovergang en het contrast wel mooi. Ik heb alleen gecropped en geresized.
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
Verwijderd
Zo'n wit paaltje in het bos, langs een wegAlainS schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:14:
@Redhero: Mooi perspectief, maar wat is dat witte ding, net links van het midden?
Verwijderd

Ik kon zelf 2 mogelijke verbeteringen bedenken: de wiek links staat er net niet helemaal op en hij was leuker geweest als de molen draaide (met voldoende lange sluitertijd).
Nabewerking is voornamelijk iets meer saturation voor het blauwe.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 23:37 ]
@Macsylver: Vooral dat drolletje erbij maakt het een erg leuke foto, naast dat de eend er mooi opstaat.
@Redhero: Misschien was het leuker geweest als er ook nog zo'n wit paaltje vlak langs de rand aan de linkerkant had gestaan (dichtbij dus), zodat je wat meer die lijn van paaltjes door je foto had heen lopen. Nu lijken het meer een paar storende witte paaltjes op random plaatsen. Ook liggen er twee takjes in de onscherpe voorgrond. Dit leidt mij een beetje af. Enerzijds zie ik die takjes wel, en trekt dat mijn aandacht, maar ze zijn niet scherp, dus wellicht had je die beter even aan de kant kunnen gooien.
@relonky: Ik vind hem niks, maar ik kan er niet echt de vinger op leggen waarom niet. Hetgeen dat op de foto staat vind ik niet mooi (een paar niet al te mooie bomen, en een grauw weiland), en de manier waarop het erop staat is ook niet echt spannend of apart.
@AlainS: ik vind de afmetingen van de foto leuk. Ik denk alleen dat ik dat weggetje of niet, of iets meer op de foto zou willen zien.
Mijn foto's op Flickr.
Zo te zien (op het origineel) is het een collega wandelaar met een witte jasCaptain N schreef op maandag 12 maart 2007 @ 04:27:
@Orion84: Wat is dat witte puntje aan de overkant van de heide, bij de grens van de bomen? Het lijkt wel of je iemand anders z'n flits te pakken hebt daar? En een mooie blauwe lucht.
Verder snap ik niet helemaal dat sommigen met zo'n stralend weer voor een grauwe zwart-wit conversie kiezen
@hadecom.nl: Leuke blik inderdaad. Jammer van de in mijn ogen nogal storende onscherpe voorgrond en de nogal opvallende lampenkap? die achter zijn hoofd vandaan komt.
[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 12-03-2007 11:13 ]
Verwijderd
Heb de foto een beetje gecropt, recht gezet, wat USM er overheen, en een beetje gerotzooid met levels en kleuren (de blauwe tinten wat minder gemaakt).

[ Voor 12% gewijzigd door Captain N op 12-03-2007 13:39 ]
Mijn foto's op Flickr.
Opzich wel een lekkere plaat, maar jammer dat de sneeuw zo egaal wit is en nauwelijks meer herkenbaar is als sneeuw. Alleen door de vallende vlokken en rond de voet van de paal is dat nog te zien. Wat meer detail in de sneeuw was denk ik mooier geweestCaptain N schreef op maandag 12 maart 2007 @ 13:38:
Nog even een experimentje. Het rode ding op de foto is een brandweerpaal (of hoe je zo'n ding ook noemt) in de sneeuw in Hakodate, Japan. Ik vond het een grappige tegenstrijdigheid. De paal staat er om vuur mee te bestrijden, maar wordt helemaal omgeven door sneeuw. Ook het contrast tussen het rood van de paal en het wit van de sneeuw vond ik wel grappig.De sneeuwvlokken vond ik zelf overigens niet zo storend, aangezien dat het wat duidelijker maakt dat de paal in de sneeuw staat, en dat het geen miniatuur op een wit A4-tje is.
Heb de foto een beetje gecropt, recht gezet, wat USM er overheen, en een beetje gerotzooid met levels en kleuren (de blauwe tinten wat minder gemaakt).
[afbeelding]
Verwijderd

foto is gesoft met een beetje usm op de details, verder contrast/helderheid aangepast en omgezet naar zwart/wit..
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 14:58 ]
@Orion84: Mooie foto, erg mooie lucht. Welk instellingen heb je gebruikt?
@MacSylver: Hele mooie foto.
@Redhero: Tja, even snel een snaphotje, meer niet.
@Relonky: Goede foto, maar niet te boeiend, misschien rechts een stuk eraf halen?
@TomSwinnen: Auto lijkt wel redelijk scherp, in dat opzicht goed. Uiteraard is de belichting niet alles
@AlainS: Leuke foto, mooie bomen en compositie.
@Laukui: Mooie foto, waarom geen kleur?
@Hadecom: Mooie, scherp foto. Voor- en achtergrond konden beter idd.
@Captain N: Mooie foto, ik vind de sneeuw (in de lucht) eigenlijk jammer, onderbreekt het rood. Wat meer detail in de sneeuw was misschien leuk geweest idd, niet perse nodig imo.
@can10d: Tis dat je het erbij zegt, anders had ik niet geweten dat het koek was. Erg boeiend is de foto ook niet eigenlijk, in principe zie je enkel twee handen. Wel mooi scherp gesteld op de koek
Volgens de Exif data die er nog gewoon in zit waren dat de volgende instellingenAikon schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:45:
[...]
@Orion84: Mooie foto, erg mooie lucht. Welk instellingen heb je gebruikt?
[...]
(Is dus wel nog wat nabewerkt: Levels, USM en straighten)
@RBH: Lekkere kleurtjes, maar om de een of andere reden niet super. Wellicht dat de rest van de plant wat afleid?Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D40
Image Date: 2007:03:11 13:35:27
Flash Used: No
Focal Length: 18.0mm (35mm equivalent: 27mm)
Exposure Time: 0.0020 s (1/500)
Aperture: f/11.0
ISO equiv: 200
White Balance: Auto
Metering Mode: Center Weight
Exposure: program (Auto)
@Karlok[JY-616]: Kijkt wel lekker weg. Misschien mooier om hem wat meer in panorama verhoudingen te croppen, waardoor je meteen wat saaie lucht en/of water kwijtraakt?
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 12-03-2007 18:54 ]
Dit topic is gesloten.