Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:58:
[...]
Als dit jouw beschrijving van leven is? Alleen het feit dat iets zich kan kopiëren vind ik geen (enige) eis voor leven. Als jij geen kinderen krijgt heb je dus nooit geleeft volgens deze definitie. Ik kan me eenvoudig een computer gestuurd apparaat voorstellen dat via een zonnecel in staat is om zichzelf volledig te kopiëren, maar om dit meteen als levend te beschouwen? Ik denk dat het begrip 'leven' nogal persoonlijk is en een citaat uit een woordenboek staat wel stoer maar voor mij omvat het slechts enkele eisen om iets tot leven te beschouwen. Het feit dat je de Vandale erbij moet pakken om te kunnen vertellen wat 'leven' is, geeft volgens mij aan dat je nooit hebt nagegaan wat het begrip 'leven' voor jouw persoonlijk inhoudt.
Dat is de beschrijving van leven. Beeld je je zelf maar niet in, jij ben alleen een grote zak met water ontworpen door een molecuul met als enige doel zichzelf repliceren. sommige doen dat heel makkelijk, in de vorm van bacterien: by sheer number weten ze te over leven..andere gaan zuiniger om met 'zichzelf' en zijn tot hogere levensvormen ontwikkeld die langer leven dan een bacterie en zich beter kunnen aanpassen. Daar staat dan wel een lagere birthrate tegen over.
Zonder kinderen heb je geen evolutionair doel

Maar kinderen krijgen is geen vereist voor leven er staat: 'zoals' en niet: 'tenminste'. Maar zelf zonder kinderne krijgen vindt er voortplanting plaats, je lichaam vernieuwt zich, dat is ook een vorm van voortplanting. Echter, omdat zuurstof nogal giftig is, ga je er langzaam dood van, daarom is het belangrijk dat je je voortplant, voordat je doodgaat aan het leven zelf
Mij betichten van stoerdoenerij, mij als persoon aanvallen niet mijn mijn standpunt, geeft al aan dat je je verloren waant. Je ziet geen punten om mijn standpunt aan te pakken, dus ga je maar op de man spelen, i.p.v de bal.
Omdat je een bewustzijn niet kan meten zonder stimuli van buiten af. Uberhaupt testen of er instict aanwezig is vereist een vorm van tweewegscommunicatie.
Tis net quantummechanica, zodra je gaat meten, ontstaat er een andere situatie.
Je maakt hier onderscheid tussen 'hogere' en 'lagere' organismen. Als leven voor jouw zo'n eenduidige definitie is uit een woordenboek, dan ben ik benieuwd waar je het waardeoordeel hoog en laag op baseert. Een bacterie plant zich sneller voort dan een mens, dus volgens jouw definitie is de bacterie 'meer leven' dan de mens. Tenminste, als ik alleen mag oordelen over leven volgens jouw definitie. Wil je op andere gronden gaan oordelen dan alleen voortplantingsvermogen, dan moet je jouw eisen voor leven misschien toch wat gaan uitbreiden.
Bacterien leven echter solitair, een hoger organisme is opgebouwt uit miljarden cellen, []i die allemaal hetzelfde DNA delen[/i].
Ik dacht dat dat vrij algemeen bekend was
Je snapt dat als je een definitie aanvalt, die al decennia door de wetenschap gebruikt wordt(en dus ook door mij, wie ben ik om nieuwe wetenschap te beschrijven?), je bij voorbaat al het onderspit gaat delven.
Dus ja er zijn andere gronden naast voortplanting, zoals de complexiteit van een organisme.
Het is in ieder geval een stap in de goede richting dat je hierover wilt discussieren, 'bewustzijn' en 'leven' zijn begrippen, die heel nauw met elkaar zijn verweven. Misschien dat je het dan met me eens zult zijn dat een definitie van het begrip leven niet zo makkelijk te geven is.
Een paar interessante fantasiën hierover staan in het boek "The mind's I. Fantasies and reflections on Self and Soul" (Douglas R. Hofstädter en Daniel C. Dennet).
Dit verhaal is de moeite van het lezen waard.
Het een is een gevolg van het ander. Zonder leven heb je geen bewustzijn, maar m.i. is het mogelijk om leven te hebben zonder bewustzijn.
Ik laat ze er ook buiten door de m niet te vermelden

Maar het gaat om het idee, hoe kun je claimen dat er iets is na de dood als je het niet kan meten?(en met meten bedoel ik meer dan met apparatuur testen)
Dat de straling inderdaad aantoonbaar is met apparatuur geef ik in het vervolg van mijn post ook aan. Het gaat erom dat het arrogant zou zijn om als mens te denken dat je ooit volledig begrip zou kunnen hebben van het helaal. Zeker niet hoe het ontstaan is (en hoe/of het eindigt). Als je nooit volledig begrip hebt van het heelal, zou het
nog arroganter zijn om te stellen dat je zeker weet dat er geen leven na de dood is.
Het is net zo arrogant om te stellen dat er
wél iets na de dood is, als stellen dat er niets na de dood is. In principe weten we er allebei evenveel van namelijk, dus dan zijn we beiden arrogant, ware het niet dat ik het wetenschappelijke dogma achter me heb, dat stelt dat als er geen methode is om het waar te nemen(in een bredere zin dan met intrumenten) het simpelweg niet bestaat.
Daarnaast sta ik niet helemaal alleen, ik kan namelijk meten dat een dood persoon op geen enkele manier overeenkomt met een levend persoon. Geen electrische signalen, geen zuurstof-co2 uitwisseling...niets...
Het enige wat jij claimt is dat we het universum niet helemaal begrijpen(helemaal terecht overigens), en dat we het nooit helemaal zullen begrijpen(dat valt natuurlijk nog te bezien, nooit is een lange tijd namelijk

).
Je gebruikt een foutief argument: omdat we niet alles van het universum snappen, kunnen we niet stellen dat er niets na de dood is. Daar hoeft niet noodzakelijkerwijs een verband tussen te zitten, je kunt best het universum begrijpen zonder te weten wat er na de dood is. Misschien kom je we wel achter, en blijkt dat er niets na de dood is. In dat geval zouden we, als we nu stellen dat er niets na de dood is, al goed zitten. Het een leidt iig niet onverbiddelijk tot het ander.
En iedereen kan inderdaad beweren dat er bepaalde materie in de lucht zit waar niemand iets van merkt of voelt. Maar ik had het over wetenschappelijk aangetoonde deeltjes, waarvan er steeds meer ontdekt/begrepen worden (zwarte materie - de naam zegt het al: het is er, maar wat het precies is, is nogal duister).
Maar dát het er is, is onmiskenbaar, want dat is op kosmische schaal te meten. Dat is al heel wat anders dan stellen dat er dingen zijn die niet meetbaar zijn, zoals wat er na de dood is. Zo hard als dat jij claimt dat ik niets kan weten over wat er na de dood is, kan jij dat even min, of al die duizenden 'literatuur' schrijven die je aandraagt. Al dat zo is, wat is die literatuur dan nog waard? Waar is ze opgebaseerd?
Het mogen dan zwakke effecten zijn: haal ze maar eens weg als jij ze zo onbelangrijk acht. Dan merk je wel hoe belangrijk zijn voor ons voortbestaan. In de natuurkunde gaat het niet om absolute getallen. Verwaarlozing van getallen: dat is pas een dodelijke belediging voor de wetenschap.
Ik snap niet precies wat je bedoelt?
Je claimt X, en vervolgens dat wetenschap Y heeft 'bedacht' om X te bewijzen.
Ik zeg: Y is gewoon meetbaar, door diep in het universum te kijken
Jij zegt: Maar Y is heel belangrijk(voor ons overleven).
Ik zeg niet dat donkere materie onbelangrijk is? Ik zeg alleen dat je dat niet kan meten dat er tussen jou en de eerst volgende ster XYZ grammen donkere materie hangt, en dat wetenschap donkere materie niet bedacht heeft om paranomale zaken te verklaren.
Iemand berekende op een dag:"he...dat sterren stelsel van zo en zo zwaar beweegt niet goed, en dat geld ook voor die en die stelsels." toen men erop ging letten bleek het overal voor te komen. TOEN noemde men het maar donkere materie, bij gebrek aan beter. Het heeft gewoon he-le-maal niets mer paranormale shit te maken.
Het patroon erachter zullen we ook nooit volledig ontrafelen als we onze standpunten over leven en dood alleen ophangen aan natuurkundige wetten. En deze bewering verzin ik niet zelf, deze zijn namelijk door de natuurkunde zelf gesteld:
het onzekerheidsprincipe van Werner Heisenberg:
De onzekerheidsrelatie van Heisenberg, genoemd naar Werner Heisenberg, is een belangrijke relatie in de kwantummechanica die stelt dat het niet mogelijk is om tegelijkertijd de plaats én de snelheid (of impuls) van een deeltje te weten met onbeperkte nauwkeurigheid. Dit komt doordat het proces van de meting op deze schaal altijd het resultaat zal beïnvloeden: op het moment dat er een meting plaatsvindt, verandert deze meteen de plaats, de snelheid of allebei.
Alleen denken in natuurkundige termen, zoals jij stelt, zal het patroon dus nooit ontrafelen.
Fijn dat een echte bron aandraagt, ik snap alleen even niet wat de koppeling is met whatever er na de dood is? Wil je zeggen dat we de lokatie en de snelheid van de dood nooit zullen lokaliseren oid?
Op gronde van allerlei dingen die niet bewezen zijn, onder andere geloof en paranormale zaken.
Dat dit het geval is kan ik helaas niet ontkennen. Ik denk zelfs dat we het steeds meer gaan zien. Of erger nog: we zien het nu al steeds meer bij bijvoorbeeld de daden van terroristen waarbij bepaalde levensidealen niet overeenstemmen met de onze (of gewoonweg "uit de naam van God" brute aanslagen worden gepleegd tegen onschuldigen). Het zou echter naïef zijn te denken, dat oorlogen niet meer zouden bestaan als het geloof nu werd afgeschaft en niemand meer enig geloof aanhing.
Mensen hebben idealen, op z'n minst het ideaal om geen idealen meer te hebben. En mensen hebben nu eenmaal de eigenschap om voor deze idealen te vechten. De enige manier om in 'vrede' naast elkaar te leven is om elkaars idealen te accepteren. Probleem is echter dat zodra er ook maar één groepering/land/cultuur deze laatste regel niet accepteert er weer oorlog is. Kortom: houd er niet de kortzichtige gedachte op na dat het geloof in "hogere wezens" de oorzaak is van alle oorlog en ellende in de wereld.
Nee, de mens is van nature vernielzuchtig. Als we niet om geloof knokken, knokken we we om iets anders....echter geeft geloof wel een uitlaatklep, en maakt het mensen hersendood. Ze hoeven immers niet meer na te denken, gewoon doen van de betreffende God zegt(via zijn dienaars).
Helaas weer een zielepiet die alleen in het bestaan van dingen gelooft als het gemeten kan worden. Zonder lineaal, rekenmachine en je computer zou je je vast heel erg verloren voelen, want dan viel er niets te meten.
Weer een persoonlijk aanval, omdat ik vertrouw op een bepaalde methode(een methode die ons instaat stelt ons te kleden, te eten, te huisvesten, te vermaken, te vervoeren.....)? niet alleen val je me persoonlijk aan, je ontwijkt de vraag

Dat heb ik al eerder aangekaart: Je verwijt mij dat ik niet kan zeggen dat er niets is ná de dood, omdat dat niet te meten valt.
Wat geeft jou, en jou 'literatuur' het recht om te zeggen dat er WEL iets is? Dan zou mijn woord tegen jou woord zijn.... oftewel, wie of wat garandeert jou dat die literatuur niet een lulverhaal?
Dan kun je mij wel zielig noemen en bekrompen en uitmaken voor rotte vis, maar dat neemt niet weg dat je feitelijk de poten onder je eigen argumenten weg hebt gezaagt.
Wat ik in mijn post heb gepoogd te doen is de discussie op gang brengen. Dat dit de bedoeling was hebben de meeste lezers ervan, denk ik, wel begrepen. Dat jij besluit de discussie dood te slaan met halfkloppende, halfslachtige en halfdoordachte argumenten mag je zelf weten. Doe dat in het vervolg dan wel liever met wat minder taalfouten. Komt je woordenboek toch nog van pas.
Oeoeh gaat ie nog een keer ^_^
Mijn boodschap was duidelijk, en de jouwe nu ook.
Het enige wat je op te merken hebt, na een half A4'tje tekst, is dat ik niet kan typen...verder heb je er niets tegen in te werpen, behalve wat modder. Jou pogingen een discussie op te wekken heb je gedaan op verkeerde gronden, valse veronderstellingen en onjuiste beargumentiatie. Zodra iemand jou daarop wijst(ie. in niet te misverstane woorden jou stellingen onderuit haalt), kan ie niet typen, issie een zielepoot en kortzichtig
Mijn argumenten zijn niet half kloppend, niet halfslachtig of halfdoordacht. Ik heb bronnen, échte bronnen. Geen literatuur over iets waar noch jij, noch ik, nog die literatuurschrijvers is vanaf kunnen weten...(tenslotte is er ook geen bewijs VOOR leven na de dood

)
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:08:
Ik snap niet helemaal waarom ik onderscheid moet maken tussen bewust leven en leven. Dat doe ik namelijk
juist. Je hebt mijn post niet helemaal goed gelezen: ik zeg namelijk dat volgens de definitie van
Rey Nemaattori een bacterie meer leven(d) zou zijn, omdat in de stelling leven alleen gebaseerd is op voortplantingsvermogen. Ik denk dat leven niet zo eenvoudig in één begrip/definitie te vatten is (behalve puur 'mechanisch'/natuurkundig gezien).
Mijn definitie zegt ook niet 'leven iets iets dat zicht voortplant'. (Ik moet toegeven er iets verder niets dat zich voortplant, behalve leven, maar voortplanting alleen maakt nog geen leven. )
Om te leven moet je eten, groeien, waarnemen, en voortplanten(d'r stonden d'r vast nog meer in het rijtje). d'r staat nergens dat leven alleen voortplanting is, blijkbaar heb je een makkelijk^& afschietbaar argument nodig oid?
Er zijn ook bewijzen dat er wél iets is na de dood..dus wat is je punt?
(Het grootste bewijs tégen leven na de dood, is de afwezigheid ervan. Als er geen leven is na de dood,
dan is er dus ook geen bewijs voor, omdat dat bewijs gewoon weg niet gemaakt kan worden. Dat is echter geen toetsbaar bewijs, dus geldt het ook niet als bewijs.)