Ik gebruikte het bekende Zyxel modem (P-2602R-D1A) op een Solcon lijn met VoIP van Solcon en Voipbuster met precies dezelfde dramatische ervaringen. Van alles geprobeerd; instellingen, codecs, QoS, bandwith management... Er is met dit modem veel mogelijk en in te stellen... Maar helaas is er van al die mogelijkheden in de praktijk niets merkbaar. Welke instellingen je ook kiest. De kwaliteit van de telefonie is en blijft belabberd. Dat laatste zelfs als je alleen thuis bent en er zelfs geen computer aan staat... Geregeld tijdens een gesprek hield het modem ermee op en ging spontaan resetten. Het probleem bij Zyxel neergelegd, maar die stuurden me weer terug naar de (VoIP) provider, en omgekeerd...Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:45:
[...]
zijn er modems die samen met Telfort en Voipbuster (SIP) werken waarbij je bandbreedte kan geven aan je telefonie zoals Voipbuster? zo doet KPN het ook volgens mijn, hen bunog IPB waarbij ik geen last heb van een elechte lijn als ik bv met 630kb dl van usenet.
Uiteindelijk een Fritzbox gekocht, vanwege de goede naam die dit merk heeft op dit gebied, en ik moet zeggen dat die me veel beter bevalt. Helemaal perfect is het niet (het blijft VoIP), maar 't is een heel verschil met Zyxel, in positieve zin.
Het vervelende met deze dingen is dat het een kwestie van proberen is wat goed werkt en wat niet, met als bijkomend probleem dat je, wanneer iets (modem) niet goed werkt, het al wel hebt aangeschaft. Na 2 weken experimenteren en proberen kan het niet zomaar meer geretourneerd worden en garantie werkt in dit geval ook niet, want ja, probeer maar eens te bewijzen dat het apparaat kapot is wanneer het in jouw situatie niet goed werkt. Nog afgezien van de tijd die dit alles kost en de frustratie die het met zich meebrengt...