[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 16 ... 58 Laatste
Acties:
  • 583.937 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben ook eens aan het kijken naar een stapeltje oplaadbare baterijen. Zelf wil ik sowieso 4x4 batterijen voor mijn EX 430 en SB-24 flitsers en dan nog 2x4 batterijen voor m'n vader en zijn oude Canon powershot cam .
Ik twijfel tussen een paar soorten tot nu toe, namelijk:

Hapé tot 2600 mAH 9,99 euro bij de kijkshop ( goedkoop en goed te krijgen, in eht verleden goed uit testen gekomen)
Duracel 2650mAH nu 9,99 euro bij Conrad (ook niet duur en erg goede ervaring mee in m'n ex430)
Eneloops 2000mAH 12,61 dollar bij DX (goed getest en lekker lage leegloop)

opzich zijn alle drie de keuzes even duur alleen verschillen ze schijnbaar toch wel onderling, kan iemand hier een licht op werpen waarom een setje wel of niet zou voldoen ?

Ik zit er aan te denken om ook dan maar gelijk een Voltcraft IPC-1 te bestellen, zijn de baterijen van Conrad eigen merk die ze erbij leveren wat?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De eneloops natuurlijk. Je gebruikt niet vier setjes batterijen voor een avondje fotograferen (ik gebruik niet eens 1 setje helemaal met mijn 550ex). Om vier setjes goed te benutten zul je ze dus een tijd na het opladen moeten gebruiken.

Dan kom je al snel uit bij Eneloops omdat ze niet zo hard leeg lopen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
sapphire schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:27:
Eneloops 2000mAH 12,61 dollar bij DX (goed getest en lekker lage leegloop)
Of 33 euro voor 16. + 3 euro verzenden.......

[url=http://sk.nkon.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
A_K schreef op zondag 17 mei 2009 @ 16:48:
[...]

Ehh dat zijn er toch geen 16 maar 8?
Oh, ik zie dat in de directe link 8 staat en als je terugklikt 16.

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 17-05-2009 16:56 . Reden: aantal klopt niet? ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Oeps, foutje. Moet 16 zijn, aangepast, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:55

Milo.

klik

sapphire schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:27:

Ik zit er aan te denken om ook dan maar gelijk een Voltcraft IPC-1 te bestellen, zijn de baterijen van Conrad eigen merk die ze erbij leveren wat?
Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden de IPC-1 met 8 conrad batterijen en een setje gp 2700 gehaald. Ik heb ze toendertijd (jaartje cultuur vakantie) erg intensief gebruikt en eigelijk niet heel veel verschil gemerkt met de GP's tov de Conrad. Wel dat ze iets minder lang meegingen in mn Canon S5 die ik toen had, maar ook gingen ze niet extreem snel leeg ofzo.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

A_K schreef op zondag 17 mei 2009 @ 16:48:
[...]

das dus een no-brainer :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of 40 stuks voor 80 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Zo'n twee jaar ben ik nu een tevreden gebruiker van de IPC-1. Maar nu heb ik er een probleem mee.
Na het verwijderen van 4 opgeladen batterijen blijft laadschacht 3 op "Full" staan.
En wat ik ook probeer, stekker eruit, batterij in die schacht zetten, niks helpt. De andere drie staan gewoon op "null". Weet iemand wat nu te doen?

Alvast bedankt, Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Garantie eisen. Hij is kapot gegaan binnen redelijk te verwachten levensduur, dus daar heb je wettelijk recht op. Helaas doen de meeste winkels of ze van niks weten, of weten ze echt van niks.

Of een C9000 kopen, iets duurder maar 2000 ma laden en ook bruikbaar in schemerige hoekjes:
Afbeeldingslocatie: http://nkon.nl/sk/9/9000v700.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

A_K schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:42:

[..]

Of een C9000 kopen, iets duurder maar 2000 ma laden en ook bruikbaar in schemerige hoekjes:
[afbeelding]
"bruikbaar in schemerige hoekjes", zegt 'ie dan. Ammehoela, dat ding verlicht een hele kamer! :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:08
Misschien is tegenwoordig http://www.amazon.de een goede optie. 8 Eneloop AA + 2 doosjes voor € 18,38 en de verzendkosten zijn gratis boven de € 20,- (of als je een boek in je bestelling hebt)! Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar lijkt me niet slecht. Ze hebben daar natuurlijk nog veel meer batterijen en electronica (o.a. opladers).

[ Voor 12% gewijzigd door Bart Meerdink op 19-05-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

hmmmm 20x eneloops en een IPC-1 voor 66,46 :)

Zijn dat de gewone eneloops die ze daar hebben ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Meerdink
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:08
@sapphire: Lees de reacties op amazon.de maar. Soms gebeurt de levering door een 'partner' van amazon. Je zou even uit moeten proberen of die ook meedoen aan de gratis verzending naar Nederland. Zonder doosjes en verzonden door amazon.de is het €17,47/acht AA eneloops. Ik moet zeggen, voor andere electronica (tomtom, WD Passport, dig. camera's enz.) lijkt het ook de moeite om in de gaten te houden.Gratis verzending en betrouwbare winkel is altijd een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ja nouja als ik de IPC-1 bij conrad bestel en de eneloops bij samenkopen.nl dan heb ik voor 66 euro hetzelfde maar dan mer 4 baterijen minder en komt het sowieso goed :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een nieuwe batterijlader nodig en wil er 4x Eneloop AA batterijen bij hebben. Ik gebruik alleen af en toe een Digitale camera. Zit erg te twijfelen of ik volsta met Sanyo batterijlader incl. 4xAA Eneloop voor 25 euro, of beter een losse IPC-1L batterijlader kan nemen samen met 4x Eneloops. Dan ben ik 45 euro kwijt samen, bijna het dubbele.

[ Voor 19% gewijzigd door draakhoofd op 23-05-2009 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

draakhoofd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 12:01:
Ik heb een nieuwe batterijlader nodig en wil er 4x Eneloop AA batterijen bij hebben. Ik gebruik alleen af en toe een Digitale camera. Zit erg te twijfelen of ik volsta met Sanyo batterijlader incl. 4xAA Eneloop voor 25 euro, of beter een losse IPC-1L batterijlader kan nemen samen met 4x Eneloops. Dan ben ik 45 euro kwijt samen, bijna het dubbele.
Als je nog geen lader hebt die kan refreshen, dan raad ik je in ieder geval eentje aan (of het nu de Volcraft is of die C9000).

[ Voor 3% gewijzigd door The_Sukkel op 22-05-2009 12:17 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Ik heb vaak overwogen een goede lader en set batterijen te kopen, maar had daar nooit echt een reden voor. De camera heeft een accu en heb verder geen apparaten op batterijen.

Tot nu dan. Ik gebruik een bluetooth toetsenbord en bluetooth muis. Het toetsenbord gebruikt 2x AAA en de muis 2x AA. Vooral het toetsenbord merk ik dat die vrij snel leegloopt, al zou hij na 5min in standby gaan. En al isie nog niet helemaal leeg, de ingebouwde touchpad doet het al niet meer terwijl de toetsen van het toetsenbord het nog wat langer uithouden.
Een goede lader en oplaadbare batterijen zijn dus nu echt handig.

In dit topic worden de Eneloops aangeraden maar is dat niet vooral omdat deze een zeer hoge spanning kunnen leveren? Dus vooral handig voor camera's en andere apparatuur die natuurlijk veel meer vragen van zo'n batterij. Ik las ooit ergens dat je voor apparaten die niet veel eisen juist beter wat 'mindere' batterijen kan kopen...

Nu ik erover nadenk, ik heb nog meer apparaten op batterijen!
2 Nintendo thrustmasters (elk 3 AAA, dus heb al 8 stuks nodig incl mijn toetsenbord)
1 wii controller maar dat worden er ooit wel 2 dus dat is ook weer 4x AA. (6x met de muis).

[ Voor 17% gewijzigd door Jazco2nd op 27-05-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Jazco2nd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:51:
Ik heb vaak overwogen een goede lader en set batterijen te kopen, maar had daar nooit echt een reden voor. De camera heeft een accu en heb verder geen apparaten op batterijen.

Tot nu dan. Ik gebruik een bluetooth toetsenbord en bluetooth muis. Het toetsenbord gebruikt 2x AAA en de muis 2x AA. Vooral het toetsenbord merk ik dat die vrij snel leegloopt, al zou hij na 5min in standby gaan. En al isie nog niet helemaal leeg, de ingebouwde touchpad doet het al niet meer terwijl de toetsen van het toetsenbord het nog wat langer uithouden.
Een goede lader en oplaadbare batterijen zijn dus nu echt handig.

In dit topic worden de Eneloops aangeraden maar is dat niet vooral omdat deze een zeer hoge spanning kunnen leveren? Dus vooral handig voor camera's en andere apparatuur die natuurlijk veel meer vragen van zo'n batterij. Ik las ooit ergens dat je voor apparaten die niet veel eisen juist beter wat 'mindere' batterijen kan kopen...

Nu ik erover nadenk, ik heb nog meer apparaten op batterijen!
2 Nintendo thrustmasters (elk 3 AAA, dus heb al 8 stuks nodig incl mijn toetsenbord)
1 wii controller maar dat worden er ooit wel 2 dus dat is ook weer 4x AA. (6x met de muis).
Ik gebruik Eneloops juist omdat ze zo lang mee gaan als je ze niet of zelden gebruikt.
Een opgeladen setje kun je gewoon altijd pakken (ook na maanden ongebruikt in een la) en meteen gebruiken.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
En door die lage zelfontlading zijn ze dus ook uitermate geschikt in draadloze muizen en toetsenborden ;-)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ok heb net ook ff op de Sanyo site gelezen (wist nieteens dat het van Sanyo was). Leuk dat Sanyo hiermee is gekomen. Had vroeger een videorecorder van Sanyo en zij maakten voorheen de meeste loopwerken voor cd en dvdspelers.

Denk dat ik dan voor de Maha powerex MH-C401FS lader ga. wil 3 AA/AAA tegelijk kunnen opladen dus moet meer dan 2kanaals zijn. Verder wil ik geen extra features ofzo, gewoon to the point lader.

Ik zie dat de Maha powerex MH-C204W geen adapter heeft maar een normale stekker, en een stuk goedkoper. ideaal, wordt al gek van al die dikke adapters. Maar dat is een 2kanaals lader.

Kent iemand nog een 4kanaalslader zonder adapter? Volgens mij is dat beetje teveel gevraagd..

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 27-05-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Eneloops hebben een hoge spanning in vergelijking met andere NiMh
Jazco2nd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:51:
Ook in apparaten die niet veel gebruiken zijn Eneloops juist prima keuze. (Behalve misschien in apparaten die 3 jaar met een batterij doen, dan is een goedkope Alkaline goedkoper)

Goedkope simpele (als in langzaam en zonder externe adapter) 4 kanaals laders ken ik niet, gat in de markt zou ik zeggen.

[ Voor 2% gewijzigd door A_K op 27-05-2009 15:06 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Heb de boel gekocht en alles bevalt :)

Zeker de lader (Maha powerex MH-C401FS), die is helemaal niet zo slecht, compacter dan ik dacht en de lader is helemaal geen grote adapter, is gewoon net een gsm adapter, lekker klein en licht. Prima koop dus. Had de boel via de actie op Samenkopen.net binnen 2 dagen thuis!!
Dat lukt veel online pcwinkels nieteens.

Heb de lader nog niet getest want de Eneloops zijn "ready-to-use"! Dus kan ze direct gebruiken, daarna pas laden :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jazco2nd op 03-06-2009 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Jazco2nd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 01:10:
Heb de boel gekocht en alles bevalt :)
Maar je hebt nog niets getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Is het eigenlijk normaal dat dezelfde type batterijen in een ander jasje komen?

Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/815/xxxxxx1.jpg

Zilveren gedeelte van de sticker is anders.
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/7067/xxxxx2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zie het bij mijn hema batterijen ook. Sommige zijn iets donkerder met gaatjes en andere iets lichter zonder gaatjes. Kan weinig kwaad denk ik, al vind ik het wel vreemd dat er eerst gaatjes nodig zijn om gas kwijt te kunnen en daarna opeens niet meer? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Met alle verhalen over nep batterijen ga je toch twijfelen :P

De eerste 2 setjes komen uit dezelfde winkel uit dezelfde type actieverpakking. Je zou denken dat het uit 1 batch komt... maar goed.

Deze Varta ready to go zijn nu 10 euro per 4 bij de Kijkshop indien iemand interesse heeft. Het is een actieverpakking met gele sticker, zonder sticker = 15 euro en die hangen er naast 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De prijs voor de low-self-discharge cellen gaat aardig naar beneden blijkbaar.

Een 2*AA blister van Varta Ready2Use zag ik gisteren hangen voor 5,80 bij Paradigit Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
BARACUS schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:21:
Is het eigenlijk normaal dat dezelfde type batterijen in een ander jasje komen?
Andere fabrikant misschien, ik weet niet of varta zelf nog batterijen maakt, maar denk het niet.
Als ik wiki er op nasla heeft Varta zijn consumenten batterijen tak verkocht aan Spectrum Brands, en die is begin dit jaar failliet gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik gebruik sinds een jaartje Hema batterijen voor mijn flitsers, en sinds kort hebben ze allemaal problemen om hun energie af te geven. de flitsers doen met 2 jaar oude GP batterijen ongeveer 3 seconden voor een flits-cycle, met de Hema batterijen doen ze er iets minder dan een minuut, tot enkele minuten over. Wanneer ik ze in de lader stop, geeft hij snel aan dat ze vol zijn.

Nu ben ik aan het kijken voor een lader met refresh functie (ik heb nu de hema-snellader) en ik zie na aanleiding van dit topic wel heil in de Voltcraft IPC-1, Voltcraft IPC-1L of de C9000 (memorex pro1 geniux schijnt hetzelfde te zijn).

De C9000 heeft volgens mij als enige extra dat er een match-functie opzit waarmee je batterijen bij elkaar kan zoeken die het beste samen presteren. (of kan dit ook met de analyze functie van de IPC1.

De IPC-1 bestaat ook in een L versie die een stuk goedkoper is, en volgens mij alleen als nadeel heeft dat hij een lagere laadstroom heeft.

Nu vraag ik mij af wat wijsheid is. Het mooist zou zijn als ik hem nog voor het weekend in huis zou hebben (wat met de C9000 niet lijkt te lukken).

Wat is jullie opinie hierover? Ik ben een behoorlijke leek wat laadmethoden betreft.

EDIT: http://www.mobilenergy.nl/ heeft hem nog in voorraad en kan hem voor het weekend leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 10-06-2009 15:02 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Ik vroeg me af waar nu precies het prijsverschil zit tussen een Alkaline en Nihm batterij.
Als ik bijv. bij de Aldi kijk, een oplaadbare batterij kost 1 euro, voor die 1 euro kun je ook 4 alkaline halen.

Berekenen ze nu werkelijk de productiekosten omdat een oplaadbare een speciaal duur goedje heeft (of onderzoek kosten) of betaal je extra omdat ze anders de alkaline niet meer kwijt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05

MBV

Bij de Aldi? Denk na... Waarschijnlijk is het metaal gewoon schaarser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb eht sowieso even helemaal gehad met goedkope oplaadbare baterijen :(
Tijdje terug voor een paar euro 2x4 AA 2500 mAh van Grundig gekocht en die zijn werkelijk prut, mijn nikon SB-24 wil er niet eens meewerken en m'n ex430 vind ze ook niet fijn.
Nouja voor de prijs van een setje normale baterijen gebruik ik ze wel in de afstandsbediening/klok/andere dingen en gooi ik ze wel weg na een paar keer opladen.

Voor mij is het voorlopig goedkoop is duurkoop met baterijen...ga wel aan de Sanyo's denk

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
MBV schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:11:
Bij de Aldi? Denk na... Waarschijnlijk is het metaal gewoon schaarser.
Alkaline van de Aldi kwam als beste uit een test en zijn de goedkoopste. Dus dan laat ik me niet neppen door andere te kopen ;)

Omdat ze van hetzelfde merk zijn vraag ik me gewoon af wat nu het verschil is.

Ik ben niet direct fan van goedkope oplaadbare batterijen maar voor sommige toepassingen zijn ze een betere keuze. Als je een stroomvreter apparaat hebt moet je inderdaad bij de bekende merken gaan kijken.

Hoewel ik wel nieuwsgierig ben hoe deze topcraft het uithouden omdat de alkaline variant goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BARACUS schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:25:
[...]
Ik ben niet direct fan van goedkope oplaadbare batterijen maar voor sommige toepassingen zijn ze een betere keuze. Als je een stroomvreter apparaat hebt moet je inderdaad bij de bekende merken gaan kijken.
Maar in apparaten die niet stroom vreten gaan je batterijen lang mee. Dan heb je dus erg last van zelfontlading en kom je weer bij bekendere merken te recht voor Eneloops en zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Gizz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:28:
[...]

Maar in apparaten die niet stroom vreten gaan je batterijen lang mee. Dan heb je dus erg last van zelfontlading en kom je weer bij bekendere merken te recht voor Eneloops en zo :P
Je betaalt ongeveer E2.50 voor een Eneloop of ready to use (echte bodemprijzen ;) )
Een Alkaline kost 8 stuks voor E1.89.

Een Eneloop gaat pas na 10/11 keer opladen goedkoper worden en dan reken ik niet de oplader, stroom en gedoe erbij. Een tikkeltje nutteloos als je dit voor een tv afstandbediening of klok gebruikt, dan ben je 10 jaar verder.

Bij een Aldi batterij van 1 euro ligt het omslagpunt al bij 4 jaar, een stuk realistischer.
Je zult hem alleen wat vaker moeten opladen maar dit soort apparaten vragen niet veel batterij kracht.

Je hebt voor sommige apparaten ook niet het beste van het beste nodig. Ik gebruik deze vooral voor een externe speaker op een mp3 speler en een zaklamp. Ik hoef niet door levensgevaarlijke donkere bossen te stiefelen met hongerige beren, dan wil je natuurlijk het betere spul :P

Eneloop achtige technologie is fantastisch maar geen ultieme oplossing.
Een normale Nihm is nog steeds beter als je hem binnen 2 weken gaat gebruiken.
2000 vs. 2700 Mah = zelfde prijs.

Verschillende munitie voor verschillende toepassingen ;)

Jammer dat ik niet zo'n luxe lader heb, zou ze weleens willen testen op vermogen :) Het is vrijwel zeker dat er a-merk batterijen met plakplaatjes te koop zijn, voor een plakplaatjes prijs. Als je zoiets kan achterhalen zou wel mooi zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door BARACUS op 10-06-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je betaalt ongeveer E2.50 voor een Eneloop of ready to use (echte bodemprijzen ;) )
Een Alkaline kost 8 stuks voor E1.89.
True, maar het ging toch om goedkope oplaadbare batterijen vs. oplaadbare batterijen van bekende merken?
Eneloop achtige technologie is fantastisch maar geen ultieme oplossing.
Een normale Nihm is nog steeds beter als je hem binnen 2 weken gaat gebruiken.
2000 vs. 2700 Mah = zelfde prijs.
Het valt nog te bezien of je dat zo mag vergelijken. Bij flitsers en zaklampen (zie testen op candlepowerforum) blijkt dat eneloops vaak langer meegaan in de praktijk dan batterijen met een hogere capaciteit. Ze blijven namelijk langer op hun 'normale' spanning van 1,2V volt en kunnen grotere stromen (vooral belangrijk voor flitsers) aan.

En verder is het ook een stukje comfort, dat je éénmaal oplaadt en dan de batterijen maanden in een zaklamp of flitser kunt laten zitten.

Met dit soort bedragen ben ik er ook makkelijk mee. Gewoon één keer 40 Eneloops bestellen en je bent klaar voor de komende 5 jaar. Het is me echt teveel moeite om uit te gaan rekenen dat ik zoveel procent Aldi-batterijen moet kopen en voor de rest Eneloops om een paar euro's te besparen op jaarbasis :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Gizz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:04:
[...]
En verder is het ook een stukje comfort, dat je éénmaal oplaadt en dan de batterijen maanden in een zaklamp of flitser kunt laten zitten.

Met dit soort bedragen ben ik er ook makkelijk mee. Gewoon één keer 40 Eneloops bestellen en je bent klaar voor de komende 5 jaar. Het is me echt teveel moeite om uit te gaan rekenen dat ik zoveel procent Aldi-batterijen moet kopen en voor de rest Eneloops om een paar euro's te besparen op jaarbasis :z
_/-\o_ dat je inderdaad de tijd hebt om het helemaal te gaan vergelijken, ik wou dat ik dat had! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

BARACUS schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:35:
[...]
Het is vrijwel zeker dat er a-merk batterijen met plakplaatjes te koop zijn, voor een plakplaatjes prijs. Als je zoiets kan achterhalen zou wel mooi zijn.
Ik heb al aardig wat batterijen reviews bekeken, en zelf ook een aardige verzameling van verschillende merken, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat een no-name batterij even goed (of beter) presteert dan een batterij van een echt A-merk. Ik denk dat jouw regel voor veel producten geldt (bijv. voedsel) maar dat het voor batterijen toch anders ligt. Maar ik ben wel benieuwd of iemand hier andere ervaringen heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Elektronicanet op 10-06-2009 22:41 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
[...]

True, maar het ging toch om goedkope oplaadbare batterijen vs. oplaadbare batterijen van bekende merken?
Je had het over apparaten die geen stroom vreten. Ik las in het topic al advies om Eneloop in een afstandbediening te stoppen. Alkaline heeft nog steeds zijn plek dus pakte het even mee met de vergelijking.
[...]

Het valt nog te bezien of je dat zo mag vergelijken. Bij flitsers en zaklampen (zie testen op candlepowerforum) blijkt dat eneloops vaak langer meegaan in de praktijk dan batterijen met een hogere capaciteit. Ze blijven namelijk langer op hun 'normale' spanning van 1,2V volt en kunnen grotere stromen (vooral belangrijk voor flitsers) aan.
Dat is inderdaad een belangrijk punt om rekening mee te houden bij deze toepassing.
Het blijven afwegingen. Ik persoonlijk ben een zenuwachtig persoon en heb graag vers opgeladen batterijen als ik weet dat ik morgen iets moet doen. Een setje Eneloop in de la voor onverwachte momenten is wel perfect.
20 Eneloops en een pakje Alkaline in het boodschappenwagentje is ook niet veel werk ;)
In het batterijen topic pluizen we toch alles tot het minuscule uit :P
Wouter87 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:29:
[...]

_/-\o_ dat je inderdaad de tijd hebt om het helemaal te gaan vergelijken, ik wou dat ik dat had! ;)
Dat berichtje tikte ik in 1 minuut, het is geen monster berekening :+
Alkaline in de klok en afstandbediening noem ik niet veel uitzoekwerk en gedoe ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BARACUS op 10-06-2009 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Na deze post weet ik dan nog steeds niet waar de goedkope onbekende oplaadbare batterijen van de Aldi in beeld komen?

Klok-ab = alkaline
Rest = Eneloop

Dus dan zit ik toch goed met veel eneloops bestellen en mijn hoofd breken over zaken die wel de moeite waard zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Gizz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:53:
Na deze post weet ik dan nog steeds niet waar de goedkope onbekende oplaadbare batterijen van de Aldi in beeld komen?

Klok-ab = alkaline
Rest = Eneloop

Dus dan zit ik toch goed met veel eneloops bestellen en mijn hoofd breken over zaken die wel de moeite waard zijn :P
Maar hoeveel uurtjes heb je websites gelezen om Eneloop fan te worden... om vervolgens via shady websites ze zo goedkoop mogelijk te halen :P

Mijn punt is gewoon dat een setje goedkope batterijen prima kunnen zijn voor bepaalde zaken.
Een setje in mijn boodschappenwagentje gooien is nog steeds makkelijker dan Eneloops versieren. Dus dit idee dat ik mijn tijd niet logisch gebruik is een tikkie krom.

[ Voor 5% gewijzigd door BARACUS op 10-06-2009 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Dat hangt er natuurlijk vanaf of je middelmatige GP's 2700 mah of Powerex/Sany 2700 mah neemt. Die laatste leveren een net zo hoge spanning als Eneloop, zie bv grafiek op http://batterylab.net/ en dat is bij 2.5A.
Eneloops leveren een hoge spanning, maar het is niet zo dat alleen Eneloops dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
BARACUS schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:10:
Mijn punt is gewoon dat een setje goedkope batterijen prima kunnen zijn voor bepaalde zaken.
Helemaal mee eens, al ben ik voorzichtig met al te goedkoop spul, omdat lekkende batterijen nogal wat schade kunnen aanrichten. Eneloops in een AB, waar gewone batterijen 5 jaar in meegaan, dat is misschien mooi voor het milieu, maar mij te veel werk. Niet-"eneloops" (ik bedoel het soort, niet perse het merk) die ik nog heb liggen, doen het prima in hoogverbruikend kinderspeelgoed enzo, maar als ik nieuwe oplaadbare cellen koop, ga ik toch voor minder zelfontlading ipv meer capaciteit. Een paar dubbeltjes prijsverschil per stuk boeit mij niet, gebruiksgemak komt op de eerste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Conrad 5 euro, 022008-NB. Kreeg hem in mijn mail omdat ik nieuwe niewsbriefabbo ben geworden. Veel plezier ermee.

Tip: Voeg ook nog even 7,50 verjaardagskorting toe en gratis verzendskorting.

[ Voor 26% gewijzigd door NeoMe op 11-06-2009 10:28 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

NeoMe schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:52:
Conrad 5 euro, 022008-NB. Kreeg hem in mijn mail omdat ik nieuwe niewsbriefabbo ben geworden. Veel plezier ermee.
Zag het ook, nogal lullig dat ik gisteravond een bestelling had geplaatst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
Hmmm... heb het nog niet voorbij zien komen in dit topic, dus toch even spuien :-)

Ik wilde net voor een vriend van me de productcode van de IPC1-L opzoeken... kwam ik op het volgende product uit: 251250 - 89 (conrad endurance 2000 mAh batterijen). In dezelfde categorie als de eneloops! Bij een volgende bestelling toch ook hier eens een setje van meenemen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wel mooi die 5 euro korting :)

Een voltcraft IPC-1L thuis voor 24,99 euro :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

eymey schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:51:
Hmmm... heb het nog niet voorbij zien komen in dit topic, dus toch even spuien :-)

Ik wilde net voor een vriend van me de productcode van de IPC1-L opzoeken... kwam ik op het volgende product uit: 251250 - 89 (conrad endurance 2000 mAh batterijen). In dezelfde categorie als de eneloops! Bij een volgende bestelling toch ook hier eens een setje van meenemen.
Die Conrad Endurance batterijen doen het ook goed hier. Zeker geen slechte bestelling, maar net zoals de Eneloops moet ik het eerst zelf nog eens allemaal op de langere termijn bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

na lang tobben of ik moet wachten tot er weer een mooie actie van de IPC1 zou komen (E40,- + 8 batterijen) heb ik maar besloten de maha c9000 te halen. (en nu pas realiseer ik me dat ik het van A_K via samenkopen.net koop)
Direct 4 eneloops erbij genomen voor mn WII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
NeoMe schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:52:

Tip: Voeg ook nog even 7,50 verjaardagskorting toe en gratis verzendskorting.
Mij lukt het niet om met beide kortingen te bestellen, de winkelmand pakt ze wel; maar ik kan niet doorgaan met de bestelling: "Het door u ingevoerde waardebonnummer kan niet in combinatie met een andere ingewisseld worden!"

Klopt het dat dealextreme eruit ligt? gisteren kon ik er ook al niet opkomen....

En weet iemand hoe ik bij amazon kan filteren op winkels die naar nederland versturen?, ik vind super goed deals in de usa en duitsland maar hier naar toe sturen doen ze allemaal niet :(

[ Voor 20% gewijzigd door Lennart_1337 op 12-06-2009 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Lennart_1337 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 01:57:

[...]

Klopt het dat dealextreme eruit ligt? gisteren kon ik er ook al niet opkomen....
Ze hebben inderdaad al enige dagen problemen, het rare is dat ik er gisteren juist weer normaal op kon komen. Nu weer niet. Het zal wel gefixed worden, maar daar in Hong Kong hebben ze nergens haast mee :P

-- Edit: https://dealextreme.com werkt wel, tenminste als je de certificaatfout negeert :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Heel vaak refreshen bij DX helpt, de verbinding valt steeds weg en is dan weer enkele momenten bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Had nog iemand geprobeerd die verjaardag bon (7,50) en nieuwsbrief korting (5,00) tegelijk te proberen?
Mij lukt het namelijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Wildfire schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:33:
[...]
-- Edit: https://dealextreme.com werkt wel, tenminste als je de certificaatfout negeert :)
_/-\o_

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OP13
  • Niet online
Lennart_1337 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:39:
Had nog iemand geprobeerd die verjaardag bon (7,50) en nieuwsbrief korting (5,00) tegelijk te proberen?
Mij lukt het namelijk niet...
Mij lukt het ook niet. In de bestellijst staan ze er allebei wel in, maar als ik naar de kassa wil krijg je een melding dat die kortingen niet samen kunnen.

Wat je nog wel kunt doen is de verjaardags korting (7,50) invoeren en daarna betalen met ideal. Dan hoef je bij een bestelling vanaf 20 euro geen verzendkosten (6,95) te betalen.

De voltcraft IPC-1L heb je dan thuis voor 22,49 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Even een snelle vraag tussendoor, waar vind ik de Conrad bestelcode voor die verjaarskorting/wat is de code voor die korting?

@hieronder: ik dacht dat de vermelde code de nieuwsbriefkorting was, maar ik pak Google er wel ff bij :)

[ Voor 30% gewijzigd door mae-t.net op 15-06-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
mae-t.net schreef op maandag 15 juni 2009 @ 03:11:
Even een snelle vraag tussendoor, waar vind ik de Conrad bestelcode voor die verjaarskorting/wat is de code voor die korting?
De code werd al eerder vermeld in dit topic.
Je kunt ook gewoon even 'conrad verjaardagskorting' in Google invoeren.
Jarig? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mae-t.net schreef op maandag 15 juni 2009 @ 03:11:
Gewoon nieuwsbriefabonnee worden, dan krijg je daar al een voordeelcode voor, plus dat je, als je echt jarig bent een mailtje met de verjaarskortincode krijgt. Gewoon eerlijk dus.

ik word een beetje moe van mensen die steeds het onderste uit de kan willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Toff schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:17:
[...]ik word een beetje moe van mensen die steeds het onderste uit de kan willen
En ik wordt moe van mensen die altijd maar teveel betalen als het niet nodig is, waarom meer betalen...voel je je dan gelukkiger als je 25 euro betaald ipv 15. Leven draait niet om geld, maar als er te besparen valt dan sta ik voor aan de rij. Als iemand korting wil is dat heel normaal, beetje gaan klagen is minder normaal.

Er zijn genoeg codes op het internet te vinden, je kunt er eentje krijgen via de nieuwsbrief. Verder is de verjaardagscode altijd hetzelfde en ook online te vinden. Dan is er ook nog eens een gratis verzendskosten code, of je moet boven de 20 euro bestellen dan wordt het ook gratis.

Dan sta je alleen met het volgende te kijken, niet alle codes werken met elkaar dus dat moet je ff uitvogelen. Maar kan sowieso wel 12,50 af ( 7,50 verjaardag + 5 euro nieuwsbrief ).

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik ben in april jarig geweest, en ben lid van de nieuwsbrief en alle gegevens daarvoor naar waarheid ingevuld maar geen verjaardags korting gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
NeoMe schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:21:
[...]

En ik wordt moe van mensen die altijd maar teveel betalen als het niet nodig is, waarom meer betalen...voel je je dan gelukkiger als je 25 euro betaald ipv 15. Leven draait niet om geld, maar als er te besparen valt dan sta ik voor aan de rij. Als iemand korting wil is dat heel normaal, beetje gaan klagen is minder normaal
En als ik het niet eerlijk vind, dat iedereen steeds maar "jarig" is? In mijn boek is het een vorm van diefstal, als je jezelf iets toeëigend voor minder dan dat de aanbieder ervoor vraagt. Ik hoop dat je in de supermarkt gewoon de stickertjes laat zitten, of vind je het dan ook normaal om een goedkoper prijsje te plakken om te "besparen"?

Los van de normvervaging (nu zou ik nota bene niet normaal zijn...), is dit topic een [Ervaringen] topic, geen [Goedkoopste aanbiedingen-verzoekdraadje]. Vandaar mijn kanttekening.

edit @ lennart: Het zou kunnen dat je ook klant moet zijn (ooit iets besteld daar). Ik was onlangs ook jarig en ik kreeg, zoals altijd, weer een verjaarsmailtje:
jarig

Het zou jammer zijn als Conrad zou moeten stoppen met deze aardigheidjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Toff op 15-06-2009 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Toff schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:04:
[...]
Ik hoop dat je in de supermarkt gewoon de stickertjes laat zitten, of vind je het dan ook normaal om een goedkoper prijsje te plakken om te "besparen"?
offtopic:
Ik weet niet waar jij je boodschappen doet hoor Toff, maar die waar ik kom scannen ze de streepjes code om achter de prijs te komen en weegt de kassa de groente :P
Valt weinig te frauderen :)

Nouja wat een gedoe zeg om kortings coupons.
Laten we er nu maar weer over ophouden en het over batterijen gaan hebben !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Van de week dus de bestelde IPC-1L binnen gekregen en gekijk m'n baterijen laten refreshen.

Mijn Duracel 2500mAh's uit 2005 doen na een refresh beurt nog zo'n 1500~1750 mAh

En mijn Duracel supreme's van 2650 mAh doen na een refresh nog zo'n 2500~2850 mAh :| dat is best netjes na 2 jaar nog :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb ook een IPC-1L binnengekregen deze week en omdat mijn Eneloops volzitten vermaak ik me met oude batterijen.

In 2001 heb ik op de HCC-dagen mijn allereerste NiMH batterijen gekocht, met een lader erbij:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/516T0W8N74L._SL500_AA280_.jpg

Uniross 1300 mAh 8) met bijbehorende domme lader (die erg stonk). Batterijen hebben jaren dienst gedaan in een mp3 speler. Erg vreemde dingen, want ik heb ze 3 jaar geleden voor het laatst opgeladen en ze doen het nog steeds dagelijks in de afstandsbediening van mijn tv.

1x een discharge - charge cycle laten uitvoeren door de IPC-1l en daarna de capacity test. Ze zitten alle vier op 1000 tot 1050 mAh. Niet slecht dus, na 8 jaar maar 25% capaciteitsverlies!

Dat ze het al jaren doen in mijn afstandsbediening vind ik ook vreemd. Is de hoge zelfontlading vooral iets van 2500+ NiMH batterijen en zijn dit stiekem vooroorlogse Eneloops? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is inderdaad zo, bij de 1500mAh ongeveer ging het fout. Het probleem is dat de isolatie belachelijk dun moet worden, en er dus meer weglekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

heb zaterdag de Maha C9000 van AK ontvangen en direct aan de slag gegaan met een aantal oude accu's die ik ong. in 2003/2004 kreeg bij mn logitech MX desktop setjes (3 setjes)
Ze zijn vanaf die periode tot/met afgelopen week altijd opgeladen in een MX700 muis in de USB cradle/receiver van de MX setjes. :X

Ze zijn van BYD. 2 setjes hebben een capaciteit van 1700mAh en 1 setje heeft een capaciteit van 1800mAh
set van 1700mAh zit nu op 1472 en 1461 mAh
set van 1800mAh zit nu op 1390 en 1377 mAh

Momenteel zitten er 4 2300mAh cell van topcraft (2 euro aanbieding bij Aldi ooit).

over de Maha: een lader die degelijk aanvoelt en zeer makkelijk te bedienen is.

enige 2 nadelen:
- Je ziet maar van 1 batterij de status en niet zoals bij de IPC van alle vier tegelijkertijd
- Het display is tijdens de gebruiksname continue verlicht

[ Voor 8% gewijzigd door randje op 23-06-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

randje schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:45:
- Je ziet maar van 1 batterij de status en niet zoals bij de IPC van alle vier tegelijkertijd
Maar je kunt er met SLOT wel snel doorheen skippen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Elektronicanet op 24-06-2009 00:51 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
En in schemerige hoekjes zie je er nog steeds 1, terwijl je dan bij de IPC niks meer ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Maar als het donker is, dan WIL ik ook helemaal niets zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Toff schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 02:28:
Maar als het donker is, dan WIL ik ook helemaal niets zien...
Hehe, Als mijn elektrische tandenborstel in de lader staat heb staan, dan houdt het laad ledje mij ook wakker

[/offtopic]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

Zoefff

❤ 

Somehow nodigt dit topic erg uit om offtopic te gaan, let daar even op. Niet doen. :P :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zoefff op 24-06-2009 09:20 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

zojuist twee oude Sanyo 2100mAh die voor dood werden verklaard weer tot leven gewekt.

eerste pogingen in de Maha C9000 in de break-in en refresh&analyze gaven de melding 'H16H' oftewel 'HIGH'. Een melding die accu's geven die op zijn. De Maha handleiding gaf als tip om de cellen te dischargen. Dit was binnen 1 sec gebeurd en leverde niets op.

toen de cellen op charge mode gedaan en na het volladen, refresh & analyze en nu geven ze een capaciteit aan van 18xx mAh.

zo nu en dan lees je hier berichtjes dat mensen het leuk vinden om hun cellen op te laden en ik verklaarde (in mijn hoofd) voor 'nerd', maar nu ben ik er zelf 1 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
randje schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:31:
zojuist twee oude Sanyo 2100mAh die voor dood werden verklaard weer tot leven gewekt.
Blijft natuurlijk de vraag of je het risico wilt lopen om op een cruciaal moment met een defecte accu geconfronteerd te worden. Duidelijk merken als "verdacht" en uitsluitend gebruiken in bv kinderspeelgoed, is mijn advies. Goede accu's kosten een scheet, dus voor het geld hoef je niet te gaan gokken. In de praktijk bleken al de door mijn IPC-1 als twijfelachtig aangemerkte cellen uiteindelijk toch inferieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een aantal pagina's in dit topic gelezen te hebben, heb ik besloten om Eneloop batterijen aan te schaffen. Bij Conrad kan ik 4x 2000mAh AA batterijen kopen + lader van Sanyo voor € 25.99

Ik vraag me af of die lader goed is om deze batterijen op te laden aangezien jullie het hier ook hebben over andere laders (veel duurdere) etc. Ik kan natuurlijk die IPC 1L lader aanschaffen, maar als die lader van Sanyo ook prima werkt scheelt dat weer geld. De batterijen zijn voor mijn Canon Powershot die ik eigenlijk alleen gebruik rondom huis en in vakanties enzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Ik heb die IPC 1L lader ook maar even gekocht, toch nieuwsgierig naar alle functies >:) Helaas was de gebruiksaanwijzing slecht, de test mode staat aangegeven als de refreshmode.... was effe nadenken :P
Het enigste duffe is dat het ontladen altijd de helft is van het opladen, langzaam ontladen heeft toch weinig nut :? Ik zou de batterijen graag met 350Mah ontladen en ze vervolgens met 200 Mah op te kunnen laden.

Ik heb als een echte nerd even alles lopen doormeten.

12 stuks AA GP 2100Mah, 5 jaar oud (?) waren bedroevend. Dat bleef steken rond de 1700/1800 met 1 uitschieter naar 2080.

4 Varta AA 2100Mah, 5 jaar oud (?) en die gaven nog rond de 2100 Mah :)

2 Varta ready to use AAA 750Mah nieuw, die waren 750/780 Mah

4 Aldi AAA 850 Mah nieuw, blijken rond de 700 Mah te zitten. Die ga ik dus retourneren....

Ik moet nog meer testen, hoor je later nog wel.

Om even Simon te helpen, ik wist zelf ook niet of dit nu zo nodig was. Maar vergeleken met mijn domme 14 uur lader is dit een hele leuke verbetering. Het ding stuurt elke batterij ook apart aan en je kunt mooi de lader instellen op vermogen. De AAA's lijken ook sneller klaar te zijn, duurde met de domme lader net zo lang als de AA's volgens mij :?

Ik zou de slimme lader halen met de verjaardagskorting en de Eneloops bij de samenkopen actie.

1 vraag.
Hoeveel Mah is nu verstandig om je batterijen op te laden? Bij 700 worden ze flink heet maar het is snel, 200 is wel erg langzaam. Gaan je batterijen bij 700 erg snel achteruit qua levensduur? Is 500 slechter dan 200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

500 mag op zich wel, geloof ik: 4 uur laadtijd is niet dramatisch slecht. Als het niet uit maakt qua tijd is 200 beter: je zit dan in de buurt van 10 uur opladen, en dat is waar toch altijd de specs mee worden gegeven.

Dat is dan ook weer het nadeel van de IPC-1: je hebt vrij grote stappen, ik had graag iets van 350mAh gehad.

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 29-06-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 13-09 13:08
BARACUS schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:38:
Hoeveel Mah is nu verstandig om je batterijen op te laden? Bij 700 worden ze flink heet maar het is snel, 200 is wel erg langzaam. Gaan je batterijen bij 700 erg snel achteruit qua levensduur? Is 500 slechter dan 200?
Normaal laden wordt meestal ergens tussen 300 en 1000 mA aanbevolen geloof ik. Liever niet lager dan 300 in ieder geval. Mijn Maha C9000 lader is af fabriek ingesteld op 1000 mA, dus echt slecht kan dat nooit zijn. Daarmee zit een lege accu van 2500 mah dus in 2,5 uur weer helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

grun93 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:21:
[...]

Normaal laden wordt meestal ergens tussen 300 en 1000 mA aanbevolen geloof ik. Liever niet lager dan 300 in ieder geval. Mijn Maha C9000 lader is af fabriek ingesteld op 1000 mA, dus echt slecht kan dat nooit zijn. Daarmee zit een lege accu van 2500 mah dus in 2,5 uur weer helemaal vol.
Zal iets hoger uitvallen, een gedeelte van je laadstroom gaat altijd verloren als hitte natuurlijk. Het laden komt iig nooit op een mooie 1:1 relatie uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
BARACUS schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:38:

12 stuks AA GP 2100Mah, 5 jaar oud (?) waren bedroevend. Dat bleef steken rond de 1700/1800 met 1 uitschieter naar 2080.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind een capaciteit van meer dan 80% na 5 jaar nog best redelijk eigenlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Hahn schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:49:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind een capaciteit van meer dan 80% na 5 jaar nog best redelijk eigenlijk.
In vergelijking met de andere Varta die nog op 2100 hangen ;)
Het is niet helemaal eerlijk, geen flauw idee of ze hetzelfde zijn gebruikt... dus tja.
Ze zullen ook nog ruim onder de 100 ladingen zitten, maar ik weet ook niet hoeveel Mah ze werkelijk gaven toen ze nieuw waren.

Maar wel handig dat iemand zegt dat 200Mah laden het beste is en iemand anders het liefst 300Mah doet of zelfs 1000 Mah :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het risico van te lage stroomsterktes is dat de delta-V detectie niet goed werkt. Met 2000mAh zit je op de 0.1C, wat vziw veilig is. Met 2700mAh batterijen wordt dat wat lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
BARACUS schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:54:
[...]

In vergelijking met de andere Varta die nog op 2100 hangen ;)
Maar dat is weer een ander merk en misschien zijn die gewoon van betere kwaliteit. Dat die Varta's het beter doen maakt het in mijn ogen nog niet gelijk zo dat die GP's 'bedroevend slecht' zijn, alleen wat minder goed ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
Wat is jullie ervaring met NiMH's (eneloops of niet) in een Flitser voor op de camera?
Ik fik nogal wat penlights af (Duracell M3's) in mijn 580EXII op een avondje feesten en die dingen zijn dan nog redelijk snel leeg, duur en bloedheet als ik ze eruit haal. Sloop je je oplaadbare batterijen daarmee, of gaat dat nog wel? Schijnbaar vraagt zo'n flitser nogal wat :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
NiGeLaToR schreef op maandag 29 juni 2009 @ 18:01:
Wat is jullie ervaring met NiMH's (eneloops of niet) in een Flitser voor op de camera?
Ik fik nogal wat penlights af (Duracell M3's) in mijn 580EXII op een avondje feesten en die dingen zijn dan nog redelijk snel leeg, duur en bloedheet als ik ze eruit haal. Sloop je je oplaadbare batterijen daarmee, of gaat dat nog wel? Schijnbaar vraagt zo'n flitser nogal wat :+
Zowel Eneloops, als Sanyo 2700's als Varta Pro 2700's doen het hier goed in mijn flitsers (2/580EXII & 430EX) zonder enige problemen...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
NiGeLaToR schreef op maandag 29 juni 2009 @ 18:01:
De reden dat ze zo heet worden is de hoge interne weerstand van een Alkaline, en dus hoge warmteontwikkeling.

Een Eneloop of 2700 mah Sanyo zal in een flitser ongeveer dubbel zo lang mee gaan (hangt er vanaf hoeveel ma de flitser vraagt), veel minder heet worden en de flitser sneller laden (maar hoeveel dat scheelt hangt ook van de flitser af). Owja, en als ze leeg zijn kan je ze weer opladen. Zou het dus wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
Dank jullie voor de adviezen. De reden dat ik nu Duracell's gebruikte was simpel; mijn dure, mooie en grote 2700mah NiMH batterijen lopen zo snel leeg. Als ik een paar weken de batterijen niet gebruik na opladen en ik wil spontaan even aan de slag is de boel weer leeg... gewone Alkaline's niet en dus wat betrouwbaarder. Ga ook eens op zoek naar een stel eneloop's, zo duur zijn die ook weer niet :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Ik krijg net door dat met 700Mah opladen dezelfde batterijen veel meer vermogen geven tijdens de test. Scheelt zo 200Mah extra op 2100Mah capaciteit.

Ik ga alles weer opnieuw testen met alleen 700Mah :)
Is het trouwens nuttig om de lader/batterijen te koelen? Ik heb er nu zo'n kamer ventilator erop gezet en ze blijven steenkoud.

Nieuwe Varta ready to use geven zo'n 2200Mah aan
wat een nerd :')

[ Voor 6% gewijzigd door BARACUS op 30-06-2009 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
BARACUS schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:08:
Is het trouwens nuttig om de lader/batterijen te koelen? Ik heb er nu zo'n kamer ventilator erop gezet en ze blijven steenkoud.
Ik heb wel eens gelezen dat je opgeladen batterijen beter in de koelkast dan op kamertemperatuur kunt bewaren. Dat doe ik dus ook, in een goed afgesloten zakje.

Ik heb het nu wel over eneloops, omdat je die vrij lang kunt bewaren als ze opgeladen zijn. Normale cellen zou ik pas opladen als ze nodig zijn, of hooguit 1-3 dagen van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Op kamertemperatuur verliest een Eneloop zo'n 10% in een maand of 6.
Dit kan je verlagen naar misschien 4% in de koelkast, maar om voor die laatste paar mah zo moeilijk te doen.. Zou ik niet doen, maar die keuze mag ieder voor zich maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Ijskoude batterijen in je apparatuur stoppen lijkt me ook niet zo fris omdat je condensatie krijgt. Dan kun je ze weer een uur op kamertempratuur brengen, dat duurt net zo lang als ze even in de lader gooien voor volledige vulling.

Batterijen kunnen volgens mij obsessies veroorzaken als ik alles zo doorlees ;)
Maar het ging me dus om koelen tijdens het laden, omdat de batterijen flink heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
BARACUS schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:49:
Batterijen kunnen volgens mij obsessies veroorzaken als ik alles zo doorlees ;) Maar het ging me dus om koelen tijdens het laden, omdat de batterijen flink heet worden.
Dat had ik wel begrepen. :) Mijn lader schakelt, behalve door de bekende delta methode, ook af als de batterijen te heet worden. Als je dat proces gaat beinvloeden door een extra externe ventilator, vraag ik me af of ie dan nog wel goed meten kan. Persoonlijk zou ik dat dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
grun93 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:09:
[...]

Dat had ik wel begrepen. :) Mijn lader schakelt, behalve door de bekende delta methode, ook af als de batterijen te heet worden. Als je dat proces gaat beinvloeden door een extra externe ventilator, vraag ik me af of ie dan nog wel goed meten kan. Persoonlijk zou ik dat dus niet doen.
Volgens mij maakt dat niet uit. Die temperatuursensor zit er alleen maar in om te voorkomen dat de accu's... te heet worden! Dit zou kunnen gebeuren als om een of andere reden de deltaV detectie faalt (bv bij een kapotte accu). Als je er met een ventilator voor zorgt dat ze sowieso niet te heet worden dan heb je dit probleem niet.

Het lijkt me de levensduur van de accu's juist bevorderen, slijtage gaat nu eenmaal sneller bij hogere temperaturen.

Overigens: Hier nog een zeer tevreden gebruiker van Eneloops in de 580EX. Laden de flitser zeer snel op en gaan veel langer mee dan normale NiMH's. Zorg wel altijd voor een reservesetje, want ze zijn ook in 1x zomaar leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
PhilipsFan schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:30:
[...]
Zorg wel altijd voor een reservesetje, want ze zijn ook in 1x zomaar leeg...
Of, in andere woorden: ze blijven het goed doen tot ze leeg zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
PhilipsFan schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:30:
Volgens mij maakt dat niet uit. Die temperatuursensor zit er alleen maar in om te voorkomen dat de accu's... te heet worden! Dit zou kunnen gebeuren als om een of andere reden de deltaV detectie faalt (bv bij een kapotte accu). Als je er met een ventilator voor zorgt dat ze sowieso niet te heet worden dan heb je dit probleem niet.
Stel dat ik idd een kapotte accu heb, waardoor de deltaV methode niet of onvoldoende werkt. Dan wil ik juist heel graag dat die accu zo heet wordt dat de temperatuursensor ingrijpt en alsnog de laadstroom onderbreekt. Dit zou ik dus geen probleem noemen maar juist gewenst gedrag.

Jij wilt juist de werking van de temperatuursensor onderdrukken door kunstmatige externe koeling waardoor die sensor z'n werk niet kan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door grun93 op 01-07-2009 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
grun93 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 07:30:
[...]

Stel dat ik idd een kapotte accu heb, waardoor de deltaV methode niet of onvoldoende werkt. Dan wil ik juist heel graag dat die accu zo heet wordt dat de temperatuursensor ingrijpt en alsnog de laadstroom onderbreekt. Dit zou ik dus geen probleem noemen maar juist gewenst gedrag.

Jij wilt juist de werking van de temperatuursensor onderdrukken door kunstmatige externe koeling waardoor die sensor z'n werk niet kan doen.
Jouw redenering klopt wel hoor, maar je hebt dus alleen iets aan die temperatuursensor in het geval van een kapotte accu. Deze situatie zal weinig voorkomen. In 99% van de gevallen zal de lader gewoon op -dV afschakelen en in deze gevallen verminder je de slijtage door de temperatuur zo laag mogelijk te houden. In het geval van een kapotte accu gaat dit dus fout, maar aangezien die accu dan toch al kapot is, is dat niet zo erg.

Ik gebruik zelf overigens geen ventilator hoor, gewoon Eneloops op 700mA opladen in de Maha, ja ze worden warm, als ze daardoor sneller slijten, jammer dan.
A_K schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 22:55:
[...]

Of, in andere woorden: ze blijven het goed doen tot ze leeg zijn :)
Da's inderdaad een positieve manier om hetzelfde te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 12:40:
Na een aantal pagina's in dit topic gelezen te hebben, heb ik besloten om Eneloop batterijen aan te schaffen. Bij Conrad kan ik 4x 2000mAh AA batterijen kopen + lader van Sanyo voor € 25.99

Ik vraag me af of die lader goed is om deze batterijen op te laden aangezien jullie het hier ook hebben over andere laders (veel duurdere) etc. Ik kan natuurlijk die IPC 1L lader aanschaffen, maar als die lader van Sanyo ook prima werkt scheelt dat weer geld. De batterijen zijn voor mijn Canon Powershot die ik eigenlijk alleen gebruik rondom huis en in vakanties enzo.
Lader is prima, duurt alleen wat langer. De sanyo lader laadt 16 uur, onafhankelijk van of de batterij al vol is of niet. Sommige mensen zullen zeggen dat dat slecht is, maar Eneloops en andere NiMh kunnen op 0,1C prima 16 uur lang geladen worden. En je kan ze er ook gewoon eerder uithalen. Bij conrad voor 25,99 euro, hier voor 13.50+7.50 (verzenden NL)=21 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch maar de IPC 1L lader aangeschaft. Ik ben op dit moment oude 2300 mah batterijen aan het refreshen. Nu geeft de oplader de tijd aan, het voltage, de hoeveelheid mA en de capaciteit van de batterij. De capaciteit is echter in 3 cijfers... op dit moment worden de batterijen opgeladen, bij de eerste batterij staat nu 397 (tweede 417). Maar dat kan toch nooit als het 2300 batterijen zijn? Ik denk dat ik het apparaat verkeerd aflees, wie kan mij helpen?

/edit

Inmiddels nog even verder gezocht, ben er achter dat het cijfer '1' er voor kan staan zodat het apparaat gewoon in duizendtallen kan meten, maar hoe geeft het apparaat dan 2000 aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:33:
Nu geeft de oplader de tijd aan, het voltage, de hoeveelheid mA en de capaciteit van de batterij. De capaciteit is echter in 3 cijfers... op dit moment worden de batterijen opgeladen, bij de eerste batterij staat nu 397. Maar dat kan toch nooit als het 2300 batterijen zijn? Ik denk dat ik het apparaat verkeerd aflees, wie kan mij helpen?
ipv XXX wordt 't dan X.XX, deze stijgt naarmate het einde nader komt :)
Nu : 397 Einde : 2.13 (oid)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 08:51:
Dank jullie voor de adviezen. De reden dat ik nu Duracell's gebruikte was simpel; mijn dure, mooie en grote 2700mah NiMH batterijen lopen zo snel leeg. Als ik een paar weken de batterijen niet gebruik na opladen en ik wil spontaan even aan de slag is de boel weer leeg... gewone Alkaline's niet en dus wat betrouwbaarder. Ga ook eens op zoek naar een stel eneloop's, zo duur zijn die ook weer niet :)
Kan eneloops inderdaad aanraden maar ook de andere "nieuwe generatie" nimh batterijen zijn zeker de moeite waard. Een standaard nimh verliest nou eenmaal behoorlijk snel zijn lading. En dan is zeker voor een flitser toch wel fijn om eneloops of gelijken als backup batterijen te hebben.

Zelf heb ik die C9000 intelligente lader en die geven weer dat zelfs een maand opslag al een duidelijk negatief effect heeft op de lading in de batterij van de normale nimh. Stel je voor als dat je reserve setje moet zijn en je ze 6 maanden niet opgeladen hebt. Whoops!

There is no place like ::1

Pagina: 1 ... 16 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.