pinojo123 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:28:
Ik geloof er trouwens geen snars van dat jullie alles wat op penlites draait vervangen hebben door Eneloops.
Ik zou hier in huis een klein vermogen kwijt zijn, 4X AB, een paar klokken, een weerstation, fietsachterlichten, etc. En dan nog maar te zwijgen van kinderspeelgoed.
Tja, geloof het of niet, maar het is wel zo. En niet alleen penlites, ook AAA's. Lees ook maar eens terug in het topic, daar zie je wel wat pics en lijstjes van de oplaadbare collectie die mensen er op nahouden - die is vrij fors in sommige gevallen.
Allemaal in één keer vervangen is inderdaad wel een kostbare aangelegenheid inderdaad, dat is ook niet echt een slimme aanpak. Ik doe het zelf net als bij spaarlampen: als er een gloeilampje stuk gaat doe je er een spaarlamp voor terug. Alles waar bij mij alkaline in zit, zijn alkalines die ik er bij gekregen heb. Als die leeg zijn, gaan er eneloops (of vergelijkbaar) voor terug.
Kinderspeelgoed heb ik niet, maar in alle AB's, fietslampjes, camera's zitten uitsluitend oplaadbare batterijen (en daarvan is ongeveer de helft eneloops en de helft oudere - non slow discharge - oplaadbare batterijen die ik al had).
edit
Qua uitgave valt het op die manier trouwens in mijn ogen ook best wel te overzien. Het is echt niet alsof het om honderden euro's gaat. Zeg dat je op die manier een à twee keer per jaar een pakje bij moet komen. Je hebt het over enkele tientjes - en tenzij je jaarlijks dusdanig veel gadgets bijkoopt dat je bezig blijft, wordt het ook steeds minder.
Natuurlijk is de termijn waarop je daadwerkelijk bespaart langer, maar bij dergelijk kleine bedragen vind ik persoonlijk dat niet zo heel relevant. Het is niet alsof het om duizenden euro's voor zonnepanelen gaat ofzo.
Nog even los van het feit dat ik het gewoon makkelijker vind om batterijen even in de lader kunnen stoppen dan steeds nieuwe aan te moeten laten rukken.
[
Voor 22% gewijzigd door
Roelant op 23-03-2009 11:38
]