Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 14 ... 58 Laatste
Acties:
  • 587.416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
troftnom schreef op zondag 15 maart 2009 @ 22:02:
Goed punt natuurlijk. Maar heb de mijne in de vorm van de Lacrosse BC900 al een aantal jaren en die handleiding ben ik ergens in de laatste twee verhuizingen kwijt geraakt.
Ik wil niets afdoen aan de MAHA (ken het ding niet), maar dit is natuurlijk kletskoek. Twee seconden googelen levert een manual van de BC900 op!

edit: Oops, ik lees net iets over copyrights in die manual, dus ik heb de link onbruikbaar gemaakt. Moet je toch zelf zoeken...

[ Voor 15% gewijzigd door Toff op 16-03-2009 00:26 ]

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:23

RBH

Ik wil deze week ook even een setje krachtige oplaadbare batterijen voor mijn flitsert kopen. Ik twijfel nog, óf een setje (4) GP 2700mAh incl. 8 uur lader bij de BCC kopen, of een setje (4) Hama 2700mAh incl. snellader bij Kamera-Express bestellen. Iemand advies? Weet dat GP altijd wel een goed batterijen merk is, Hama lijkt mij meer een beetje 'third party' merk qua batterijen? Of zit ik daar mis?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 10:35

Floor-is

5.2

MBV schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:40:
IPC-1? Heel simpel: druk het knopje dat bij de batterij zit in, en stel hem helemaal in zoals je hem wilt hebben. Het enige wat ik jammer vind aan de IPC-1 is de keuze die je hebt: 200/500/700 is een beetje grof :/
Dat en als je een discharge/charge cycle doet kan ik alleen instellen met hoeveel mA hij discharged, niet charged. (Ja ik heb het boekje erbij gehouden)

Maar ik laad regelmatig 2 halve sets, bijvoorbeeld 2 eneloops en 2 GP2500's. Die wil ik anders kunnen instellen en dat wil nu niet echt.

Trouwens:
Na ongeveer een jaar gebruik in zo'n GP snellader doen mijn GP2500's nog amper 1300mAh en dat valt me wel een pietsje tegen om het voorzichtig te zeggen.

Bericht hierboven

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:32

Wildfire

Joy to the world!

Toff schreef op maandag 16 maart 2009 @ 00:18:
[...]

Ik wil niets afdoen aan de MAHA (ken het ding niet), maar dit is natuurlijk kletskoek. Twee seconden googelen levert een manual van de BC900 op!

edit: Oops, ik lees net iets over copyrights in die manual, dus ik heb de link onbruikbaar gemaakt. Moet je toch zelf zoeken...
Niets aan de hand, LaCrosse heeft de handleiding van de BC900 gewoon online staan, vrij ter download. De link kan dus gerust genoemd worden: http://www.lacrossetechnology.com/900/manual.pdf

We moeten niet gaan overdrijven met "angst" voor copyrights e.d., dat iets een copyright heeft betekent niet automatisch dat je het niet mag linken. Zeker handleidingen, die dingen zijn vaak vrij beschikbaar op de site van de fabrikant, dan kun je gerust een linkje geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2009 11:14 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 14:53
RBH schreef op maandag 16 maart 2009 @ 00:34:
Ik wil deze week ook even een setje krachtige oplaadbare batterijen voor mijn flitsert kopen. Ik twijfel nog, óf een setje (4) GP 2700mAh incl. 8 uur lader bij de BCC kopen, of een setje (4) Hama 2700mAh incl. snellader bij Kamera-Express bestellen. Iemand advies? Weet dat GP altijd wel een goed batterijen merk is, Hama lijkt mij meer een beetje 'third party' merk qua batterijen? Of zit ik daar mis?
Hama is inderdaad een B-merk, wat niet wil zeggen dat deze cellen slecht zijn. Ik heb er geen ervaring mee.

Wat ik je wel zou willen aanraden is om eens te kijken naar de low-discharge batterijen. Ik weet niet hoe jij je flitser gebruikt. Als je vaak reportages doet waarbij je in 1 dag een set batterijen leegtrekt, dan kun je het best gaan voor conventionele krachtige batterijen, GP is dan een goede keus (wel duur).

Maar als je de flitser soms gebruikt en 'm dan weer dagen of weken in de tas laat zitten, dan ben je stukken beter af met bv Eneloops. Ik dacht eerst ook, veel minder capaciteit dus die zijn veel sneller op, maar ik doe uiteindelijk veel langer met een setje Eneloops (3-4 maanden, gebruik wisselend, soms tientallen flitsen per week, soms geen).

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 12:30
Wildfire schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:02:
[...]
Niets aan de hand, LaCrosse heeft de handleiding van de BC900 gewoon online staan, vrij ter download. De link kan dus gerust genoemd worden: http://www.lacrossetechnology.com/900/manual.pdf
Bedankt voor alle manual links, maar als het moet kan ik met google gelukkig ook goed uit de voeten.
Het stap voor stap gebeuren bij de Maha is nu eenmaal intuitiever dan de bediening van de BC900/IPC1, het is goed dat sommige fabrikanten daar ook de nodige tijd en moeite in stoppen om hun producten te volmaken.

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-11 20:27

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

PhilipsFan schreef:

...
Ik dacht eerst ook, veel minder capaciteit dus die zijn veel sneller op, maar ik doe uiteindelijk veel langer met een setje Eneloops (3-4 maanden, gebruik wisselend, soms tientallen flitsen per week, soms geen).
Exact!
6 setjes 2700mAh's die altijd allemaal leeg zijn als je ze wil gebruiken, of 3 setjes 2100mAH's die het altijd doen...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:59
Ik heb vandaag mijn nieuwe IPC-1L binnen (de oude had een beschadigingetje aan het display) en deze is zwart/antraciet i.p.v. grijs (dat was mijn vorige van nog geen week oud). Hij voelt iets nieuwer aan en ook de knopjes zijn net ietjes steviger (al hoewel ze wel exact hetzelfde ogen). Ze reageren ook iets beter. Bij de vorige moest ik soms 2x drukken om de display mode te laten veranderen.
Hebben meer mensen een zwart/antraciet versie?

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 21:46
Ik heb hem een paar weken geleden gekocht en die van mij is ook zwart. Bovenaan staat Voltcraft IPC-1L.
Maar soms heb ik ook dat ik een aantal keer moet drukken om de modus te veranderen, als ik de knop langer ingedrukt houdt werkt het ook. Al met al zeer tevereden met mijn nieuwe ladertje.
Heb al zeker de helft van de batterijen collectie gedumpt. Al wist ik van tevoren al dat die dingen aan het eind waren. Nu weet ik het zeker. Eén oude batterij kon ik nog geen lading van 100mah inkrijgen, zo erg was het.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
Ik heb gisteren ook de IPC1-L binnen gekregen :D, samen met een setje van 4 eneloops.

Direct, rond 17:30, de eneloops erin gestopt en op discharge gezet, met een ontlaad stroom van 350 (dus 700 voor het opladen) . Geweldig wat een info het apparaat allemaal kan weergeven, zeg :).

Tijdens het ontladen werd een voltage van ongeveer 1,32V aangegeven en naar schatting heeft hij ongeveer 1900 mA eruit gekregen. Hier dan ook meteen een (klein!) puntje van kritiek: Het was leuk geweest als het apparaat een extra geheugen had om in vast te leggen wat de capaciteit was die hij nog uit de batterij had weten te halen. Meestal ben ik er denk ik niet bij op het moment dat de laadfase begint :).

Toen ik vanochtend ging kijken waren de batterijen vol en heeft hij er 2,27Ah in weten te stoppen aan een voltage van bijna 1,5V ! Ben benieuwd hoe deze het gaan doen. Echt intensief gebruik ik mijn camera op dit moment niet dus dat wordt moeilijk meetbaar :).

Vanochtend zijn er 4 "Camlink" batterijen van 2100 mAh in gegaan (in eerdere posts zei ik abusievelijk "digital" ).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:29:
Ik heb gisteren ook de IPC1-L binnen gekregen :D, samen met een setje van 4 eneloops.
Toen ik vanochtend ging kijken waren de batterijen vol en heeft hij er 2,27Ah in weten te stoppen aan een voltage van bijna 1,5V !
Die 2,27 Ah is een betekenisloze waarde. Dit is een product van de laadstroom en de laadtijd, maar betekend niet dat er zoveel lading in de batterij gegaan is. De warmte die ontstaat tijdens het laden is namelijk verloren energie.
No-way dat een eneloop 2,27Ah capaciteit heeft. Eerder tussen de 1,9 en 2,1. (die van mij liggen alle 4 rond de 1,95)
Als je de capaciteit van de accu wilt weten, moet je "charge test" doen.
Accu wordt dan volgeladen, wordt daarna ontladen. tijdens het ontladen wordt bijgehouden hoeveel energie er uit gehaald wordt. Tot slot word de accu weer volgeladen zodat je hem vol weg kun leggen.

• eymey
M a r c o schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:39:
[...]

Die 2,27 Ah is een betekenisloze waarde. Dit is een product van de laadstroom en de laadtijd, maar betekend niet dat er zoveel lading in de batterij gegaan is. De warmte die ontstaat tijdens het laden is namelijk verloren energie.
No-way dat een eneloop 2,27Ah capaciteit heeft. Eerder tussen de 1,9 en 2,1. (die van mij liggen alle 4 rond de 1,95)
Als je de capaciteit van de accu wilt weten, moet je "charge test" doen.
Accu wordt dan volgeladen, wordt daarna ontladen. tijdens het ontladen wordt bijgehouden hoeveel energie er uit gehaald wordt. Tot slot word de accu weer volgeladen zodat je hem vol weg kun leggen.
OK, thanx for clarification. :). Dan snap ik nog iets niet...

Waarin verschilt "charge test" met "discharge"? Bij discharge wordt de batterij namelijk ook ontladen en daarna weer opgeladen. Of zit in charge test dan de functie die ik zoek... namelijk dat je aan het einde van de rit (als de batterij al weer vol geladen is) no gsteeds kan zien hoeveel hij bij het dischargen heeft gemeten?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• M a r c o
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:31:
[...]

OK, thanx for clarification. :). Dan snap ik nog iets niet...

Waarin verschilt "charge test" met "discharge"? Bij discharge wordt de batterij namelijk ook ontladen en daarna weer opgeladen.
Het verschil is dat bij discharge de batterij gelijk leeggetrokken wordt.
Bij de Charge test functie wordt hij eerst volgeladen. Dan pas kan je meten wat de capaciteit is, door te kijken hoeveel lading je uit een volle accu kunt trekken.
Of zit in charge test dan de functie die ik zoek... namelijk dat je aan het einde van de rit (als de batterij al weer vol geladen is) no gsteeds kan zien hoeveel hij bij het dischargen heeft gemeten?
Als het goed is blijft na het leegtrekken en meten de waarde op het scherm staan, ook tijdens het opnieuw laden van de accu.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 00:59

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik heb bij Conrad nu ook die Voltcraft IPC-1L (EUR 19.99) besteld met 8 Eneloops (EUR 25.99) erbij.
De Voltcraft IPC-1 (dus zonder de L) kost EUR 61.99 en dat is toch een behoorlijk verschil, al krijg je daar 8 Conrad-AA's, de hogere laadstroom en de 12V-adapterset erbij.

Ik vroeg me af of dat het grote prijsverschil rechtvaardigt.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Sukkel op 20-03-2009 08:26 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• M a r c o
  • Niet online
The_Sukkel schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:09:
Ik heb bij Conrad nu ook die Voltcraft IPC-1L (EUR 19.99) besteld met 8 Eneloops (EUR 25.99) erbij.
De Voltcraft IPC-1 (dus zonder de L) kost EUR 61.99 en dat is toch een behoorlijk verschil, al krijg je daar 8 Conrad-AA's, de hogere laadstroom en de 12V-adapterset erbij.

Ik vroeg me af of dat het grote prijsverschil rechtvaardigt.
De IPC-1 komt ook af en toe in een aanbieding voorbij.
Ik heb er bij conrad 34 euro voor betaald (met 4 AA's en tasje en adapters)

• eymey
Pfff... wat duurt zo'n test-cyclus met de IPC1-L lang, zeg! Woensdagmiddag de Camlink batterijen in de test gegooid en ergens vannacht waren ze klaar met opladen.

De batterijen blijken een capaciteit van ongeveer 2.02 Ah te hebben. Op zich wel aardig voor batterijen die op 2100 mAh rated zijn. Ik zal, tenzij ik echt in nood kom, die Camlinks eens een tijdje laten liggen en dan kijken hoe het er dan voor staat :).

Komende dagen eens wat Conrad batterijtjes zo behandelen. Ik wist trouwens niet dat de IPC-1 zonder L ook meer laadstroom kon geven? Niet dat het zo veel uitmaakt want hij is ook een stuk duurder.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:04

4POX

Everybody is wired

eymey schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 09:30:
Pfff... wat duurt zo'n test-cyclus met de IPC1-L lang, zeg! Woensdagmiddag de Camlink batterijen in de test gegooid en ergens vannacht waren ze klaar met opladen.

De batterijen blijken een capaciteit van ongeveer 2.02 Ah te hebben. Op zich wel aardig voor batterijen die op 2100 mAh rated zijn. Ik zal, tenzij ik echt in nood kom, die Camlinks eens een tijdje laten liggen en dan kijken hoe het er dan voor staat :).

Komende dagen eens wat Conrad batterijtjes zo behandelen. Ik wist trouwens niet dat de IPC-1 zonder L ook meer laadstroom kon geven? Niet dat het zo veel uitmaakt want hij is ook een stuk duurder.
Best snel, Ik had een paar oude nimh batterijen die gerust een week inlagen. 2300 Mah dingen, dan heb je al gauw 30 uur per laad/ontlaad cycle nodig. De eerste cycle is voor spek en bonen en daarna gaat die los.

AKA Rinkel weblog

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

Test-cycle doet toch niks anders dan opladen, ontladen = testen, en dan weer opladen?
En hoe lang dat duurt is heel simpel in te stellen: als je 2000mAh batterijen hebt, en je zet hem op 200mA (standaard) laden, dan duurt de oplaad-cycle 10 uur. Zet hem op 500mA (prima acceptabel, specs worden op conrad vaak gegeven met 0.25C) en hij duurt 4 uur. Ontladen gaat langzamer, die kan je ook niet apart instellen.

Refreshen kan wel achterlijk lang duren ja :X

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:19
Een tijdje terug poste ik dat ik Eneloops had getest met de IPC-1, en dat ze een capaciteit hadden van ~2400mAh.
Vandaag een mailtje van DX met het volgende linkje
Er zit dus een verkeerd labeltje om de Eneloops.
Ik ga er vanuit dat het batterijen zijn uit de Sanyo fabriek.
Als het 'fake' Sanyo accu's waren geweest had ik dit berichtje niet ws niet gekregen.

• M a r c o
  • Niet online
pinojo123 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 12:36:
Een tijdje terug poste ik dat ik Eneloops had getest met de IPC-1, en dat ze een capaciteit hadden van ~2400mAh.
Als het 'fake' Sanyo accu's waren geweest had ik dit berichtje niet ws niet gekregen.
Als ik de forum berichten zo eens lees lijkt het er toch wel op dat het fakes zijn hoor.
Batterijen koop ik niet meer via DX, zitten veel te veel fakes tussen.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 10:46

Denko

|{ing Øf ßlitz

M a r c o schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 12:52:
[...]

Als ik de forum berichten zo eens lees lijkt het er toch wel op dat het fakes zijn hoor.
Batterijen koop ik niet meer via DX, zitten veel te veel fakes tussen.
Hm, die 4 packs zijn toch nog origineel?

PSN & XBL: Denkoyugo

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Dit vind ik wel heel erg netjes van DealExtreme.
Je mag het product houden en je krijgt "store credits", wat zou moeten betekenen dat je iets anders mag uitzoeken voor hetzelfde bedrag, toch?

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• M a r c o
  • Niet online
Denko schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:25:
[...]
Hm, die 4 packs zijn toch nog origineel?
Als je deze bedoeld: link
lijkt van wel, maar durf ik bij DX niet met zekerheid te zeggen.

• pinojo123
[b]
Je mag het product houden en je krijgt "store credits", wat zou moeten betekenen dat je iets anders mag uitzoeken voor hetzelfde bedrag, toch?
In de mail stond 'store credit for the full purchase price"

De gewraakte batteijen, schrijfout wahs.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/20/1237569076-40.jpg

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Dat vind ik altijd zo ontzettend dom... zijn ze een batterij helemaal aan het namaken en dan zetten ze iemand achter de tekstverwerker die niet eens "wash" en "water" goed kan overtypen van het origineel...

Anyway: bedankt voor de foto's, want het is altijd wel vermakelijk om dit soort fouten te zien ;)

[ Voor 19% gewijzigd door The_Sukkel op 20-03-2009 20:57 ]

Verwijderd

Aangezien ik nog altijd opzoek ben naar een batterijlader dat 8 stuks tegelijk laden kan heb ik mijn oog laten vallen op de MEC AP8M (het is de tweede).
Wat is jullie idee/mening over deze lader?
Of kan ik toch beter voor de GP powerbank smart 2 gaan (een na laatste)?
Welliswaar kan deze geen 8 batterijen laden maar indien de lader beter zou zijn dan wordt het een ander verhaal.
Het zijn in iedergeval beide tafelmodellen dat tevens een autolader heeft. (sowieso 2 vereisten voor mij).

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb jij (of iemand anders) foto's van orginele Eneloops, ter vergelijking met deze fake's?

En zijn dit wel cellen met lage zelfontlading? Want dat is de belangrijkste reden om Eneloops te kopen.

Met andere woorden: als je zo'n Eneloop (of ander type low-discharge cel) koopt, meet voordat je voor de eerste keer gaat laden de restlading die er al inzit toen je 'm kreeg. Die zou toch minstens zo'n 75% van de maximum capaciteit moeten zijn.

• eymey
Hmm, de vraag is alleen: hoe meet je dat :). De test functie van de IPC-1 gooit ze eerst vol voor ie ze gaat ontladen dus daar heb je niks aan... en de discharge functie onthield bij mij niet hoeveel hij er uit getrokken had voor ie de batterijen ging opladen dus dan moet je net mazzel hebben dat je de staat van de batterijen nog ziet voor ie tot laden over gaat.

• pinojo123
@ joopv
Orginele Eneloops daar krijg je echt geen 2400 mAh in, hooguit 2100mAh en dat is nu ongeveer het plafond voor dit type accu.
Ik denk dat ze het wel hoog opnemen bij DX want ik krijg het volledige bedrag terug en mag de batterijen houden.
Bij het testen met de IPC1 gaven ze ~2400mAh aan, het zijn geen slechte accu's dus.
Ik denk dat ik voor het geld dat ik terug krijg (store credits) deze of gewoon weer Eneloops bestel.

[ Voor 5% gewijzigd door pinojo123 op 21-03-2009 20:56 ]

• eymey
Hmm, wat ik zo vreemd vind... die Eneloops van je link, die lijken als het plaatje daar klopt in een heel andere verpakking te zitten dan de eneloops die ik van Conrad kreeg :)

• Toff

Toff

FP ProMod
eymey schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:54:
Hmm, wat ik zo vreemd vind... die Eneloops van je link, die lijken als het plaatje daar klopt in een heel andere verpakking te zitten dan de eneloops die ik van Conrad kreeg :)
Dan zullen die van Conrad wel nep zijn... ;)
Kom nou mensen, laten we elkaar hier niet gekker gaan lopen maken dan dat we al zijn. Verpakkingen zijn vaak "localized" en de plaatjes op de meeste sites zijn sowieso ergens anders "geleend". Eneloops zijn gewoon prima en DX lijkt een foutje gemaakt te hebben dat prima wordt opgelost, that's it!

• joopv
  • Niet online
Op eBay.nl is er iemand die 4 * AA Eneleoop blisters aanbiedt voor 9,5 euro, 12 euro incl verzendk.

Hij woont hier in de stad, ik ga er komende week even langs. Zal hier rapporteren.

• PhilipsFan
joopv schreef op zondag 22 maart 2009 @ 09:42:
Op eBay.nl is er iemand die 4 * AA Eneleoop blisters aanbiedt voor 9,5 euro, 12 euro incl verzendk.

Hij woont hier in de stad, ik ga er komende week even langs. Zal hier rapporteren.
If it sounds too good to be true, it probably is... Dat is zo'n beetje de helft van de nieuwprijs. Als het inderdaad de real deal is, dan ben ik ook geinteresseerd.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
joopv schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 19:59:
[...]

Heb jij (of iemand anders) foto's van orginele Eneloops, ter vergelijking met deze fake's?
Die van conrad zien er hetzelfde uit, alleen wash is goed gespeld en er zit geen 1-800 logo-tje op.
(dat lijkt me voor de amerikaanse markt)

Verwijderd

Ik heb oplaadbare batterijen met lader nodig voor een draadloos bluetooth toetsenbord en muis. Nu zie ik hier en daar laders met een ontlaadknop. Is het voor NiMH batterijen wel of niet goed te ontladen in de lader?
Verder begrijp ik dat snelladers voor NiMH niet zo heel goed zijn, die zal ik dus niet kopen. Maar hoe het zit met dat overladen. Heeft iedere lader (van de bekende merken) daar tegenwoordig een beveiliging tegen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2009 11:50 ]

• M a r c o
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 11:49:
Ik heb oplaadbare batterijen met lader nodig voor een draadloos bluetooth toetsenbord en muis. Nu zie ik hier en daar laders met een ontlaadknop. Is het voor NiMH batterijen wel of niet goed te ontladen in de lader?
Verder begrijp ik dat snelladers voor NiMH niet zo heel goed zijn, die zal ik dus niet kopen. Maar hoe het zit met dat overladen. Heeft iedere lader (van de bekende merken) daar tegenwoordig een beveiliging tegen?
Een slimme snellader, ziet zelf wanneer de batterij vol is.
Een ouderwetse trage lader (die er 8 uur of langer over doet) overlaad de batterij juist wel. Met een dergelijke kleine laadstroom kun je niet zien wanneer de batterij vol is. Deze werken vaak slechts met een timer.

Dat snelladen slecht is, is dus ook niet waar. Wel snelladers die in een kwartier of half uur volladen.
Het beste is laden met ongeveer 2 a 2,5 uur.
Dus bij batterijen met 2500mAh, laden met 1A.

Verwijderd

M a r c o schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:52:
[...]

Een slimme snellader, ziet zelf wanneer de batterij vol is.
Een ouderwetse trage lader (die er 8 uur of langer over doet) overlaad de batterij juist wel. Met een dergelijke kleine laadstroom kun je niet zien wanneer de batterij vol is. Deze werken vaak slechts met een timer.

Dat snelladen slecht is, is dus ook niet waar. Wel snelladers die in een kwartier of half uur volladen.
Het beste is laden met ongeveer 2 a 2,5 uur.
Dus bij batterijen met 2500mAh, laden met 1A.
Dank je. Dan ga ik wel voor een snellader 2-5 uur of zo. Bijvoorbeeld http://www.gpbatteries-nl...s/powerbank_midrange.html bovenste 2. Zit een ' safety termination' op. Of http://www.panasonic-batt...s_chargers_list.asp?iid=8

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2009 14:51 ]

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 21:46
Ik ben juist van een GP H500 overgestapt op een Voltcraft IPC-1L. De H500 heeft ook een timer en laad de batterijen niet volledig op. De Voltcraft IPC-1L wordt vaak aangeraden in dit topic, en wat mij betreft is het een prima lader. Aardig wat mogelijkheden en je kunt tenminste zien wat er gebeurd.

• MBV

MBV

Inderdaad, die Voltcraft werkt beter, en je kan beter zien wat er gebeurt.
Andere tip: je zal merken dat de low-self-discharge batterijen (Eneloop, ready2use en recyko zijn gangbaar) langer meegaan in een draadloze muis. Mijn 'gewone' batterijen van 2200mAh gingen 2 weken mee als je er 2 in stopte, nu gaat 1 batterij een maand mee (MX610 werkt prima op 1 batterij).

• pinojo123
Voor een draadloos toestsenbord kan je volgens mij beter alkaline batterijen gebruiken.
Mijn toetsenbord draait al 3 jaar op een setje (4) duracell.
Zelfs eneloops zijn na 3 jaar waarschijnlijk leeg.
Voor m'n muis gebruik ik wel accu's.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Is er ergens een test beschikbaar waarin de low-discharge oplaadbare batterijen met elkaar worden vergeleken?
Sanyo: Eneloop
Panasonic: Infinium
GP: Recyko
Varta: Ready2Use
etc.

Zie ook: Wikipedia: Low self-discharge NiMH battery

• Toff

Toff

FP ProMod
@ pinojo123: Een setje "Duracells" is ook niet echt goedkoop hoor! Eenloops zijn juist bij uitstek geschikt voor dit soort (laagverbruik) toepassingen. Van een enkel keertje per jaar je Eneloops opladen krijg je niks en op den duur ben je met Eneloops voordeliger uit. Al die geggegooide Duracells zijn voor het milieu ook niet echt lekker. Mochten je Eneloops ooit "op" zijn, dan zijn ze volgens Sanyo prima recycleerbaar. Bij niet-oplaadbare cellen is dat hooguit in theorie zo.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pinojo123 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:21:
Voor een draadloos toestsenbord kan je volgens mij beter alkaline batterijen gebruiken.
Mijn toetsenbord draait al 3 jaar op een setje (4) duracell.
Zelfs eneloops zijn na 3 jaar waarschijnlijk leeg.
Voor m'n muis gebruik ik wel accu's.
Wat maakt het voor jou dan 'beter'? Die alkaline batterijen gooi je na 3 jaar weg, eneloops (of welke low-discharge oplaadbare batterij dan ook) zullen de drie jaar wellicht niet redden. Maar al laad je ze maar één keer per jaar op, dan kun je ze waarschijnlijk uiteindelijk veel langer blijven gebruiken.

De enige reden dat mensen vaak alkaline batterijen in hun toetsenbord hebben zitten, is dat ze ze erbij kregen. Zeker als je ze zelf moet aanschaffen is oplaadbaar op den duur gewoon goedkoper. Ook het feit dat je ze gewoon kunt blijven gebruiken maakt ze wat mij betreft in ieder geval de 'betere' keuze. ;)
The_Sukkel schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:39:
Is er ergens een test beschikbaar waarin de low-discharge oplaadbare batterijen met elkaar worden vergeleken?
Niet allemaal, maar eerder in deze discussie wordt wel diverse malen naar een test door een gebruiker op dpreview verwezen, waar een interessante selectie wordt getest. Een test waar werkelijk elk merk in voorkomt heb ik nog niet gezien (en is ook een buitengewoon budget-intensief klusje :P).

• pinojo123
@toff en Roeland
Ik heb als voorbeeld duracell genoemd omdat die batterijen 3 jaar geleden toevallig voorhanden waren voor mijn nieuwe toetsenbord.
In een afstandbediening stop ik ook altijd gewone alkaline batterijen.
Maar als je een bv. goedkoper soort alkaline neemt kan je heel wat jaartjes alkaline draaien voordat je voordeliger uit bent met Eneloops.
Duracell zijn trouwens helemaal niet de beste baterijen maar dat even terzijde.

• joopv
  • Niet online
pinojo123 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 19:50:
Maar als je een bv. goedkoper soort alkaline neemt kan je heel wat jaartjes alkaline draaien voordat je voordeliger uit bent met Eneloops.
Bah. Milieu-vandaal. ;)
Misschien zou er een wereldwijde en uniforme eco-tax op alle batterijen (oplaadbaar of niet) moeten komen, in verhouding met de milieubelasting die ze geven bij productie en verwerking.

Dan zou het gebruik van niet-herbruikbare cellen zoals alkalines snel afnemen.

• eymey
De eneloops bevallen zo goed (hoewel ik de mate van self discharge nog niet heb ondervonden, natuurlijk), samen met de goede verhalen hier, dat ik inderdaad al bijna zou durven stellen dat ze nu ook in low-power (Of onregelmatig-power :P) een betere keuze zullen zijn dan Alkaline batterijen.

Naar ik begreep heeft de gemiddelde Alkaline batterij minder power in zich dan een goede NiMH accu, toch? (als ik tenminste de handleiding van m'n Pentax K200d moet geloven).

Dat zou dus betekenen dat je met eneloops dus EN het voordeel van meer capaciteit hebt en dat gecombineerd met een behoorlijk gunstige self-discharge tijd.

Dan wordt de situatie bij mij thuis straks echt zo dat Alkalines alleen nog maar in de klok aan de wand gaan en verder (de Logitech Harmony, de muis, het achterlichtje van de fiets) alleen nog maar eneloops :).

• pinojo123
De batterijen gaan in de batterijbak O-)
Het plastic en papier van de verpakking gaan in de plastic/papier bak.
En ik haal ze altijd op de fiets :P
Teveel typen zal de energie in de batterijen van dit toetsenbord weer iets doen afnemen wat ook weer zwaar milieubelastend is.
Ik geloof er trouwens geen snars van dat jullie alles wat op penlites draait vervangen hebben door Eneloops.
Ik zou hier in huis een klein vermogen kwijt zijn, 4X AB, een paar klokken, een weerstation, fietsachterlichten, etc
En dan nog maar te zwijgen van kinderspeelgoed.
Om kort te gaan alles wat langer dan ~2 jaar draait daar gaan alkalines in

[ Voor 6% gewijzigd door pinojo123 op 22-03-2009 21:31 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

@Roelant: bedankt voor de link, is best wel veel, zal het eens rustig doorlezen allemaal ;)
@pinojo123: ik heb alles vervangen door oplaadbare batterijen (vooral kinderspeelgoed!), maar die lopen inderdaad te snel leeg. Ik hoop met eneloops dit probleem te ondervangen en met de IPC-1L zo veel mogelijk oude NiMH's nog te redden/refreshen. Ik ben een type die het gewoon leuk vind om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van door anderen gevulde wegwerpbatterijen. Geld maakt me niet uit en milieu doet me ook niet veel. Mij gaat het om het "gadget-gehalte": het zelf kunnen vullen van batterijen op een slimme manier. Dat het op termijn wellicht goedkoper is, is mooi meegenomen en dat het goed is voor het milieu ook...

Maar daar gaat het me niet in de eerste instantie om: ik geef namelijk zat geld uit aan gadgets die geen geld opleveren en als je kinderen neemt, dan moet je al helemaal niet pretenderen dat je milieuvriendelijk bezig bent ;)

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
pinojo123 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:28:
Ik geloof er trouwens geen snars van dat jullie alles wat op penlites draait vervangen hebben door Eneloops.
Geen Eneloops, maar wel NiMH's...
Alles wat hier AA en AAA batterijen vreet loopt op rechargeables nadat het meegeleverde setje alkaline's leeg is. Op den duur zou ik ze graag vervangen door Eneloops, maar da's budgettair niet echt aan de orde op dit moment.
Gewone NiMH's lopen misschien wat sneller leeg, maar heb altijd wel genoeg liggen om een leeg setje aa's te vervangen. 1* per maand doe ik met m'n IPC-1L op de niet in gebruik zijnde setjes een discharge/charge, dus altijd geladen AA's op voorraad.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Verwijderd

Heeft iemand ervaringen met de Ansmann Digispeed 4?
Ik was in eerste instantie echt per definitie op zoek naar een lader dat plaats biedt aan 8 batterijen. Maar ik heb me daar een beetje overheen gezet.
Voor zover ik het beoordelen kan (specificaties) lijkt me dit best een goede lader te zijn.

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar bij D-X hebben ze super handige opbergboxjes voor de batterijen voor een klein prijsje. Ik heb tevens een aantal goedkope sanyo´s mee besteld. Even kijken of dat wat is.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 12:30
dodge_911 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:06:
[...]
Geen Eneloops, maar wel NiMH's...
Alles wat hier AA en AAA batterijen vreet loopt op rechargeables nadat het meegeleverde setje alkaline's leeg is.
Zo denk ik er ook over. Bijkomend voordeel is ook dat ik nog geen echt lekkende rechargeable's ben tegengekomen in mijn apparatuur, terwijl dat met alkaline's wel ooit voorkomt.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:29:

[..]

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar bij D-X hebben ze super handige opbergboxjes voor de batterijen voor een klein prijsje. Ik heb tevens een aantal goedkope sanyo´s mee besteld. Even kijken of dat wat is.
Dat zijn waarschijnlijk fakes, zoals in de reacties daar te lezen is. Qua batterijen is het altijd een beetje gokken bij DealExtreme :)

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:29:
Heeft iemand ervaringen met de Ansmann Digispeed 4?
Ik was in eerste instantie echt per definitie op zoek naar een lader dat plaats biedt aan 8 batterijen. Maar ik heb me daar een beetje overheen gezet.
Wat zijn je eisen qua 8 batterijen laders? Misschien is de Maha C800S iets voor je :) Die is goedkoper, en kan 8 batterijen (AA/AAA) laden. :)

Nederlander in België

Verwijderd

Nou de eisen waren eigelijk: zoveel mogelijk in 1x opladen.
Maar een lader dat snel is en plek heeft voor 4 stuks kan natuurlijk ook.

• eymey
Tsja, dan blijft nog steeds de vraag: Wat vind je snel? Zoals je hier al hebt kunnen lezen is snel laden niet goed voor batterijen, dus "vol binnen 1 uur" kun je vergeten. De IPC1, waar je hier steeds over kan lezen, heeft met 700 mA een setje batterijen van 2000 mAh in ong. 3 uur vol en dan zijn ze ook gewoon fatsoenlijk behandeld. :).

Alleen had ik bij de mijne geen autolader zitten, dan kan dus lastig zijn voor je :).

On a side note, tegen een lader mag je voor zover ik weet gewoon "die" zeggen hoor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 23-03-2009 09:54 ]

• Roelant
  • Niet online
Ik zou hier in huis een klein vermogen kwijt zijn, 4X AB, een paar klokken, een weerstation, fietsachterlichten, etc. En dan nog maar te zwijgen van kinderspeelgoed.
Tja, geloof het of niet, maar het is wel zo. En niet alleen penlites, ook AAA's. Lees ook maar eens terug in het topic, daar zie je wel wat pics en lijstjes van de oplaadbare collectie die mensen er op nahouden - die is vrij fors in sommige gevallen. ;)

Allemaal in één keer vervangen is inderdaad wel een kostbare aangelegenheid inderdaad, dat is ook niet echt een slimme aanpak. Ik doe het zelf net als bij spaarlampen: als er een gloeilampje stuk gaat doe je er een spaarlamp voor terug. Alles waar bij mij alkaline in zit, zijn alkalines die ik er bij gekregen heb. Als die leeg zijn, gaan er eneloops (of vergelijkbaar) voor terug.

Kinderspeelgoed heb ik niet, maar in alle AB's, fietslampjes, camera's zitten uitsluitend oplaadbare batterijen (en daarvan is ongeveer de helft eneloops en de helft oudere - non slow discharge - oplaadbare batterijen die ik al had).

edit

Qua uitgave valt het op die manier trouwens in mijn ogen ook best wel te overzien. Het is echt niet alsof het om honderden euro's gaat. Zeg dat je op die manier een à twee keer per jaar een pakje bij moet komen. Je hebt het over enkele tientjes - en tenzij je jaarlijks dusdanig veel gadgets bijkoopt dat je bezig blijft, wordt het ook steeds minder.

Natuurlijk is de termijn waarop je daadwerkelijk bespaart langer, maar bij dergelijk kleine bedragen vind ik persoonlijk dat niet zo heel relevant. Het is niet alsof het om duizenden euro's voor zonnepanelen gaat ofzo. :P

Nog even los van het feit dat ik het gewoon makkelijker vind om batterijen even in de lader kunnen stoppen dan steeds nieuwe aan te moeten laten rukken.

[ Voor 22% gewijzigd door Roelant op 23-03-2009 11:38 ]

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:59
Ik gebruik ook alleen maar oplaadbare batterijen, zelfs in nieuwe apparaten, de meegeleverde alkalines bewaar ik voor de AB's en de fietslampjes (daar durf ik geen dure batterijen in te laten zitten.) Op deze manier hoef ik nooit alkalines te kopen (tot voor kort had ik nog geen Eneloops en gewone oplaadbare batterijen in een AB vond ik vrij nutteloos, aangezien alkalines daarin 3 jaar mee gaan en ik die toch overhoud omdat je die bij veel dingen meegeleverd krijg.
Ik vind alkalines gebruiken in een apparaat waarin ze binnen een paar weken (of nog eerder) leeg zijn echt heel erg zonde aanvoelen.

Ik zit nu alleen met een enorme lading normale GP's welke in in de loop der jaren heb verzameld, terwijl deze voor bijna niks geschikt zijn en de meeste toepassingen om low-discharge vragen. Er zijn weinig apparaten welke ik continue gebruik. Zelfs mijn Wiimote is na een week niet gebruikt te zijn alweer bijna leeg met normale GP's. :/

Ik doe dit alles overigens wel uit budgettaire en milieu overwegingen. O-)

• MBV

MBV

Ik zou hier in huis een klein vermogen kwijt zijn, 4X AB, een paar klokken, een weerstation, fietsachterlichten, etc
En dan nog maar te zwijgen van kinderspeelgoed.
Om kort te gaan alles wat langer dan ~2 jaar draait daar gaan alkalines in
fietslampjes doe ik een half jaar mee, thermometer 1 jaar, alleen mijn afstandbediening doe ik nu al 3 jaar mee.

Voor mij is het luiheid: anders zou ik batterijen op voorraad moeten houden. Nu prop ik ze in de lader, en naar keuze in een uurtje (slecht voor batterij) of een nachtje kunnen ze er weer maanden tegen :)

• pinojo123
Misschien is het ook wel dat ik nog geen ervaring heb met LSD accu's, dat ik nog alkalines gebruik.
M'n eerste paar was een neppartij :'( .
Zie een paar posts terug.
En ik moet toegeven dat ik een accufreak ben ~30 Nimh's
Ik vraag me af of die uurwerkjes waar 1 AA penlite ingaan wel zuiver lopen op 1.2 Volt.

• MBV

MBV

Ja: Alkaline begint op 1.5V en loopt geleidelijk terug naar 1V. Het kwarts-kristal zorgt ervoor dat hij altijd even hard loopt :)

• joopv
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 22 maart 2009 @ 10:31:
[...]
If it sounds too good to be true, it probably is... Dat is zo'n beetje de helft van de nieuwprijs. Als het inderdaad de real deal is, dan ben ik ook geinteresseerd.
Ik heb vanmiddag 3 blisters Eneloop's AA's opgehaald en hier nu op de pijnbank liggen (C9000).

Optisch zijn ze helemaal in orde, geen schrijffouten, geen aan het blisterpapier plakkende of lekkende opdruk, de dopjes zijn 'mat' metaal. Ze zijn ook niet te dik. Allemaal kenmerken waaraan je fake's zou kunnen herkennen.

Nu eerst maar eens kijken wat de restlading is die er nog in zit, daarna een of meerdere cycles doorlopen.

edit:
set1 (cel nr 1-4): restlading voor alle 4 cellen tussen de 1430 en 1450 mAh bij 400mA
set2 (cel nr 5-8): restlading voor alle 4 cellen tussen de 1380 en 1400 mAh bij 400mA
set3 (cel nr 9-12): restlading voor alle 4 cellen tussen de 1360 en 1380 mAh bij 400mA

set2 na break-in cycle: capaciteit voor alle cellen tussen de 1970 en 1990 mAh
set3 na break-in cycle: capaciteit voor alle cellen tussen de 1950 en 1965 mAh

[ Voor 23% gewijzigd door joopv op 30-03-2009 18:21 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Roelant schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:24:
[...]
Qua uitgave valt het op die manier trouwens in mijn ogen ook best wel te overzien. Het is echt niet alsof het om honderden euro's gaat. Zeg dat je op die manier een à twee keer per jaar een pakje bij moet komen. Je hebt het over enkele tientjes - en tenzij je jaarlijks dusdanig veel gadgets bijkoopt dat je bezig blijft, wordt het ook steeds minder.
[...]
Inderdaad...
Als het goed is hoef je de batterijen (zoals Eneloops) nooit meer te vervangen, die heb je voor "eeuwig".
Dat is echter ook de reden dat ik nu die IPC-1L heb besteld, omdat de non-slow-discharge NiHM een beetje aan het achteruitgaan zijn en dan gaan ze dus niet "eeuwig" mee.

Door ze te refreshen met de IPC-1 en door Eneloops aan te schaffen hoop ik gewoon "voor eeuwig klaar te zijn"... nou ja...totdat er weer een slimmere gadget is natuurlijk ;)

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik heb vandaag de Volcraft IPC-1L ontvangen + 8 Eneloops van Conrad.
De Eneloops lijken echt (geen "Wahs" en "Wather", maar "Wash" en "Water"), ben ze nu even aan het testen op capaciteit.

Kleine tegenvaller bij de IPC-1L is dat je er geen AAA mee kan laden.
Bij een foto van de IPC-1 zaten er dummy-AA-omhulsels bij waar je blijkbaar AAA's in kon doen om die op te laden. Bij de IPC-1L ontbreken die dingen.

Zijn er IPC1L gebruikers die hier een oplossing voor hebben en weten hoe je toch AAA's kan laden met dat ding?

edit: vals alarm, zie reacties hieronder, waarvoor dank!

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 24-03-2009 23:15 ]

• M a r c o
  • Niet online
Hoe het bij de IPC1-L zit weet ik niet.
Bij de IPC1 kun je er gewoon direct AAA in doen.
De klemmen aan de kant van de bediening hebben kleinere klemmen die iets meer naar het midden zitten.

De dummy adapters die je mogelijk gezien hebt op een foto zijn vast de adapters van AA naar C of D cel. (weet het niet uit mn hoofd) maar niet van AAA naar AA.

• Cruise Control
  • Laatst online: 26-07-2024
The_Sukkel schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:55:

Kleine tegenvaller bij de IPC-1L is dat je er geen AAA mee kan laden.
Bij een foto van de IPC-1 zaten er dummy-AA-omhulsels bij waar je blijkbaar AAA's in kon doen om die op te laden. Bij de IPC-1L ontbreken die dingen.

Zijn er IPC1L gebruikers die hier een oplossing voor hebben en weten hoe je toch AAA's kan laden met dat ding?
In mijn IPC-1L (vorige week gekocht bij Conrad) passen gewoon AAA's. Er is geen verloopstuk nodig. Opladen gaat uiteraard ook prima. In de batterijsleuven zitten extra clipjes (aan de kant van het display) om AAA's vast te klemmen. Die worden ingedrukt als je AA's oplaadt.

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 17:17

Phehistyr

De Epische Lurker

Kun je hem er niet gewoon instoppen? Bij mijn IPC-1 zit er namelijk een kleiner klemmetje voor AAA's onder de klem voor AA's. Het kan zijn dat die bij de IPC-1L ontbreekt, dat is namelijk niet te zien op de productfoto's op internet. Ik heb even snel een foto gemaakt hoe het er mij uitziet, hopelijk heb je er iets aan. Excuses voor de brakke kwaliteit, maar ik heb weinig tijd om een fatsoenlijke foto te maken.
Afbeeldingslocatie: http://i662.photobucket.com/albums/uu348/Phehistyr/th_IMG_0064.jpg

Die dummy's die je op een foto zag zijn bedoeld om gewone AA's te kunnen gebruiken in apparaten die normaal alleen D-cellen slikken

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Verwijderd

Vandaag de Ansmann Digispeed 4 binnen gekregen en ik ben zeer te spreken over deze lader.

Mooi qua design
Autoladerstekker
Ingebouwde ventilator die automatisch aanspringt wanneer de lader en/of de batterijen te warm wordt
Laad super snel op. 2700 mA Gp´s compleet opgeladen in 1 uur en 12 minuten.
Lader schakelt automatisch over op druppellading en herkent defecte batterijen.
Tevens is elke schacht apart aangestuurd waardoor je alles door elkaar kan laden. (met uitzondering van NiMH en NiCd. Maar wie heeft er tegenwoordig nog NiCd batterijen?)
AA laadstroom 1750mA
AAA laadstroom 700mA
Robuust apparaat
En prijs/kwaliteit aantrekkelijk. € 49,00 inclusief gratis opbergbox voor 8 AA batterijen, gratis verzending en 2200 mA Ansmann AA batterijen.

Afbeeldingslocatie: http://www.defotopagina.nl/laders_files/digispeed4.htm.jpg

Edit: @the sukkel op de site van conrad staat wel vermeld dat jouw lader AAA geschikt is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2009 22:14 ]

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-11 12:58

KRG

Ik had een tip aan Jacobse, maar die is al achterhaald omdat hij aangeeft een Conrad IPC1-L gekocht te hebben.

Ik bedoel: IPC1-L was mijn tip, maar hij heeft anders gekozen. Reden ??

[ Voor 98% gewijzigd door KRG op 24-03-2009 22:34 . Reden: achterhaalde tekst ]

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-11 12:58

KRG

@F.Jacobse

Ik denk dat de IPC1 van Conrad, als deze in de aanbieding is voor 35 eu (zoals een tijdje geleden) een veel betere keuze was. gezien de prijs/prestatie verhouding. Ook daar kreeg ik nog 4 2500 mAh
IPC1 : En per 2 accu's heeft deze ook een maximale laadstroom van 1,5 A volgens mij.

Een ventilator die de zaak koelt lijkt me juist ongezond. De zaak mag niet zo warm worden ,lijkt me. Het is m.i. beter als een lader de oplaadcyclus stopt bij overtemperatuur.

Mij bevalt de Conrad dus erg goed en hij was door de combinatie van aanbieding en 10 % korting & zonder verzendkosten een paar maanden geleden de goedkoopste /beste keus.

Verwijderd

In eerste instantie was ik gewoonweg een beetje aan het rondkijken naar diverse modellen. Totdat ik me realiseerde dat ik vroeger hele goede ervaringen had met het merk Ansmann uit mijn modelbouwperiode. Daar ging het wel om andere soort accu´s en laders maar ze hebben me nooit in de steek gelaten. Zodoende kwam ik dit model op het spoor dat me wel aansprak. En ook de batterijen die meegeleverd waren bevallen zeer goed. Flitser is zeer snel opnieuw opgeladen na een 1/1 flits. Keer op keer.
Ik denk dat ik weer herenigd ben met mijn oude vertrouwde merk als het op batterijen en laders aan komt.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

@Allemaal: heel erg bedankt voor de unanieme reacties (en Phehistyr voor de duidelijke foto)!
Ik zat er helemaal naast en de AAA passen inderdaad via dat kleine klemmetje aan de kant van de display.
Excuses voor het valse alarm... ik was weer eens superkippig :o

De handleiding is niet best, maar ik haal meer uit dit topic dan uit de handleiding, dus dat geeft niet ;)

• MBV

MBV

@F. Jacobse: als je de oplaadsnelheid nodig hebt is het waarschijnlijk een prima lader, maar als dat niet uitmaakt slijten je batterijen onnodig hard.

• Atomsk
  • Laatst online: 15-11 03:08
Heb zelf ook een Ansmann lader, alleen dan een travel-model. Laadt wat minder snel op, maar doet het verder prima: automatisch testen en refreshen e.d.. Het enige nadeel is dat deze (vooral in het begin) nogal stinkt bij het laden van 4 batterijen, chemische lucht..

_██_
(ಠ_ృ)

• eymey
MBV schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:15:
@F. Jacobse: als je de oplaadsnelheid nodig hebt is het waarschijnlijk een prima lader, maar als dat niet uitmaakt slijten je batterijen onnodig hard.
Volgens mij is hem dat door div. mensen hier meerdere malen op verschillende manieren verteld, maar blijkbaar is de laadsnelheid en de car-charger (die ik afgebeeld zie staan) voor hem toch op een hogere prioriteit geeindigd dan goede behandeling van de batterijen ;).

Verwijderd

Precies, en daarbij hecht ik geen waarde aan het zogenaamde onderhoud van oplaadbare batterijen.
NiMH batterijen hebben geen last van geheugen effect en na 1 jaar zijn er heus weer nieuwe ontwikkelingen en krachtige batterijen op de markt. Dan schaf ik toch liever nieuwe batterijen aan om zo up-to-date mogelijk te zijn. En in 1 jaar heb je je winst wel gepakt.

In mijn optiek is de Ansmann lader beter dan een conrad lader. Het heeft er inderdaad mee te maken waar je je prioriteiten stelt.
En ik heb hier uiteraard nog een trage lader liggen waarmee ik de accu´s, indien nodig, een behandeling kan geven. (uiteraard wel handig voor nieuwe batterijen)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 14:35 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:34:
Precies, en daarbij hecht ik geen waarde aan het zogenaamde onderhoud van oplaadbare batterijen.
NiMH batterijen hebben geen last van geheugen effect en na 1 jaar zijn er heus weer nieuwe ontwikkelingen en krachtige batterijen op de markt. Dan schaf ik toch liever nieuwe batterijen aan om zo up-to-date mogelijk te zijn. En in 1 jaar heb je je winst wel gepakt.

In mijn optiek is de Ansmann lader beter dan een conrad lader. Het heeft er inderdaad mee te maken waar je je prioriteiten stelt.
En ik heb hier uiteraard nog een trage lader liggen waarmee ik de accu´s, indien nodig, een behandeling kan geven. (uiteraard wel handig voor nieuwe batterijen)
Conrad heeft veel Voltcraft laders, die zijn ook gewoon topniveau hoor. Mijn Charge Manager 2015 is geen min ladertje hoor. En Conrad heeft ook Ansmann laders trouwens.

Daarnaast heeft ieder merk wel diverse laders, zo ook Voltcraft. Die hebben naast snelle laders dus ook enkele topladers zoals de Charge Managers.

Trouwens:
... en na 1 jaar zijn er heus weer nieuwe ontwikkelingen en krachtige batterijen op de markt.
Dat dacht je. De laatste jaren zijn het maar zeer marginale capaciteitsverbeteringen. De enige echte vooruitgang zijn de Low Self-Discharge batterijen maar dat gaat dan meteen weer gepaard met een val in capaciteit.

Laten we over een jaar eens kijken of we dan dus al die 3500mAh of 4000mAh NiMH batterijen hebben die jij, volgens mij, vermoed... :)

Verwijderd

Wildfire schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:22:
die zijn ook gewoon topniveau hoor. Mijn Charge Manager 2015 is geen min ladertje hoor.
Oh, maar ik wil ook helemaal niet beweren dat het een slechte lader zou zijn.
Ik heb bewust voor de Ansmann gekozen naar aanleiding van de specificaties, mogelijkheden en daarnaast komt er nog een stuk positief merk gevoel en ervaring bij kijken van vroeger.
Hetgeen ik wel wil beweren is dat voor iedereen de eisen anders zijn waardoor de een voor merk A en de ander voor merk B kiest.
Prima toch.
Wildfire schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:22:
Laten we over een jaar eens kijken of we dan dus al die 3500mAh of 4000mAh NiMH batterijen hebben die jij, volgens mij, vermoed... :)
Misschien zal de capaciteits verhoging niet zo sterk toenemen. Maar krachtiger zullen ze altijd worden.
Over 1 jaar kan het best zijn dat er low selfdischarge batterijen verkrijgbaar zijn met een capaciteit van 2700 mA. (ik noem maar een voorbeeld)

Het lijkt wel alsof ik mijn keuze hier moet gaan verdedigen.

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:05:
Het lijkt wel alsof ik mijn keuze hier moet gaan verdedigen.
Ja, tuurlijk wel, hier zomaar met 'n Ansmann komen aandraven...
J/K, veel geluk met je nieuwe lader. Je vergeet gewoon dat je hier op GoT zit, en GoT'ers nou eenmaal graag het onderste uit de kan halen qua gear/gadgets/...
't Is jouw geld, dus je koopt wat je wil, toch?

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• Toff

Toff

FP ProMod
Ansmann is geen vage nieuwkomer ofzo op de markt van opladers en cellen. In het verleden kwam het merk bij bv de consumentenbond als beste/betere/zeer goede (weet niet meer precies) uit de tests. Niks mis mee iig, afaik.
Zelf ben ik, uit de kleine kinderen met bijbehorende hoogverbruikend speelgoed, meer en meer richting de low-discharge cellen gegaan. Gewoon prettig als mijn zeldengebruikte flitser na 2 maanden nog werkt bijvoorbeeld. 2000 mAh is voor mij ook ruimschoots genoeg, kwa capaciteit, en ik heb genoeg cellen om voor langzaam laden te kunnen kiezen. Voor mij hebben Eneloops meerwaarde tov "normale" NiMh's, maar ik ga uit van een gebruiksduur van minstens vijf jaar, voor mijn oplaadbare cellen.
Ander gebruik of andere toekomstverwachtingen kunnen met evenveel recht tot andere keuzes leiden, so be it!

• joopv
  • Niet online
joopv schreef op zondag 22 maart 2009 @ 09:42:

Ik kan ondertussen melden dat dit de "real thing" is, m.i. zeker geen namaak.

Zie mijn rapportage hierboven. Ik zal die komende dagen nog verder bijwerken met meetresultaten.

Ik zie dat de prijs nog iets gezakt is: 9,30 en 2 euro verzendkosten. (is voor AAA)

Voor de geinteresseerden: http://shop.ebay.nl/merchant/ak_xyz

[ Voor 7% gewijzigd door joopv op 26-03-2009 08:11 ]

• PhilipsFan
joopv schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 02:00:
[...]

Ik kan ondertussen melden dat dit de "real thing" is, m.i. zeker geen namaak.

Zie mijn rapportage hierboven. Ik zal die komende dagen nog verder bijwerken met meetresultaten.

Ik zie dat de prijs nog iets gezakt is: 9,30 en 2 euro verzendkosten. (is voor AAA)

Voor de geinteresseerden: http://shop.ebay.nl/merchant/ak_xyz
Apropos, ik was even in de war. Het is niet de helft van de nieuwprijs, heb laatst voor 19,95 bij Conrad een pakje gekocht maar daar zaten er 8 in. Het is niet duur, maar ook niet heel goedkoop.

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 13:01

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ja, die ebayer ben ik, maar het probleem is dat ebay+paypal samen meer dan 1 euro pakken.. Lastig om dan goedkoop te zijn. Als ik ze voor 19.95 voor 8 inc verzenden op ebay zet, neemt ebay+paypal 2 euro... Maar er is hoop, ziet zag er naar uit dat ik een goedkopere leverancier heb gevonden :) Edit: niet dus, ze hebben verkeerde prijzen gemaild...

[ Voor 10% gewijzigd door A_K op 26-03-2009 12:51 ]

[url=http://sk.nkon.nl]

• PhilipsFan
A_K schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:25:
Ja, die ebayer ben ik, maar het probleem is dat ebay+paypal samen meer dan 1 euro pakken.. Lastig om dan goedkoop te zijn. Als ik ze voor 19.95 voor 8 inc verzenden op ebay zet, neemt ebay+paypal 2 euro... Maar er is hoop, ziet zag er naar uit dat ik een goedkopere leverancier heb gevonden :) Edit: niet dus, ze hebben verkeerde prijzen gemaild...
Jammer... Nou ja, je bent er niet echt duur mee, en het is ook niet echt eerlijk vergelijken. Bij Conrad zijn de verzendkosten alleen nul als je voor meer dan 20 euro bestelt. Was voor mij reden om dan maar meteen 16x AA Eneloop te bestellen, ze komen toch altijd weer van pas.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Ach, ik hoef mn brood er niet mee te verdienen.
Voor 16 stuks ben ik wel een stuk goedkoper dan conrad, zie sig :)
Edit: die 8 voor 19.95 zie ik ook niet meer op hun website?

[ Voor 21% gewijzigd door A_K op 26-03-2009 17:07 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Wow...nuttig ding deze Voltcraft IPC-1L...!

Ik was eerst een bijna dode Samsung van 2300 mAh aan het refreshen, maar die kwam na 1 dag niet verder dan van 380 naar 400 mah en gaf toen "Full" aan. Ik neem aan dat dat betekent dat de Voltcraft op dat moment constateert dat de capaciteit niet meer toeneemt en het refresh proces stopt. Dat was dus een klein beetje teleurstellend en ik heb die Samsung maar weggegooid.

Ik heb nu echter wat oude VapexTech 2500 mAh erin gestopt om te refreshen en na één dag is de capaciteit gestegen van ca 1800-1900 naar 2200-2300 en het gaat nog gewoon door, dus dit is mooi!

De 8 Eneloops die ik bij Conrad had besteld, waren al geladen en hadden allemaal een capaciteit van net iets meer dan 2000 mAh. Klopt dus prima. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The_Sukkel op 26-03-2009 21:21 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Als ik zo de postings lees heb ik het idee dat mensen met een Voltcraft gemiddeld hogere scores hebben dan met een Maha C9000. (Heb zelf twee Maha C9000, en bijna alle soorten batterijen, inmiddels toch stuk of 12, allemaal nieuw, en zelden tot nooit halen ze de opgegeven capaciteit. En dat zie ik bij anderen ook)

Iemand hetzelfde idee? Volgende week heb ik ook 4 La crosse apparaten dus kan ik het gaan testen :)
Op basis wat ik met mn CBA II meet, denk ik overigens dat de C9000 er beter bij zit.

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik denk dat je jezelf sowieso niet blind moet staren op dit soort getallen. Betreffende apparaten zijn primair bedoeld om je accu's op te laden, de rest is imo een aardige indicatie. Niets is zo moeilijk als het vaststellen van de capaciteit van accu's, aangezien de methode van ontlading ook nog eens een rol speelt. Continu ontladen levert een heel andere uitkomst dan intermitterend ontladen bijvoorbeeld.
Ik gebruik mijn lader meetstal gewoon om mee te laden. Als de lader aangeeft "full" dan trek ik de acu eruit. Het wordt anders, wanneer 3 van de 4 accu's vol zijn en de 4e achterblijft bijvoorbeeld. Dan is het vroeg genoeg om eens naar de relatieve capaciteiten te gaan kijken. Of wanneer een setje onverwacht snel leeg blijkt.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
De C9000 is wel een serieuze analyser hoor, niet alleen om simpel te laden.

Daarnaast zou ik ze er nog even in laten zitten. Als bijvoorbeeld de C9000 stopt met laden gaat ie een uur door met topoff, en daarna druppelladen. En dat scheelt vaak nog zo'n 100 mah, genoeg keer nagemeten.

Een teken van slechte accu's is dat ze heel snel geladen zijn. Als er eentje langer over doet, is de rest allicht slecht. Maar als je ze in een parallel geschakeld apparaat gebruikt zal een slechte accu sowieso minder opvallen, omdat ze allemaal een gelijk aantal mah hebben afgegeven... De goede zijn nog lang niet leeg en ook snel geladen.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:00

13art

Moderator Mobile
Denk dat ik dit topic maar eens even goed ga doorlezen op het moment dat ik er even iets meer tijd voor heb.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 22:08
Wat denken jullie van de Voltcraft UFC-1 USB snellader? Bij mijn zoektocht naar een relatief geprijsde (~€30) maar toch kwalitatieve lader, kwam ik die tegen op Conrad.be voor €19,99. Hoewel hij als snellader gelabeld is, staat er in de specificaties dat hij er 210 minuten over doet om een set 2000 mAh batterijen op te laden. Geen probleem voor mijn, want ik heb eigenlijk geen nood aan een echte snellader (15-30 min) en wil liever mijn batterijen zo lang mogelijk gebruiken.

• Toff

Toff

FP ProMod
A_K schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 00:43:
De C9000 is wel een serieuze analyser hoor, niet alleen om simpel te laden.
Ieder zijn hobby natuurlijk, maar voor mij zijn accu's ge/verbruiksartikelen, geen studieobjecten.
Een teken van slechte accu's is dat ze heel snel geladen zijn. Als er eentje langer over doet, is de rest allicht slecht.
Vandaar dat ik schreef: "naar de relatieve capaciteiten te gaan kijken".
Maar als je ze in een parallel geschakeld apparaat gebruikt zal een slechte accu sowieso minder opvallen, omdat ze allemaal een gelijk aantal mah hebben afgegeven... De goede zijn nog lang niet leeg en ook snel geladen.
Ik hoop dat je "serieel" bedoelt, ipv "parallel"? Accu's moet je NOOIT parallel schakelen, omdat je dan volkomen oncontroleerbare stromen tussen de cellen onderling kan krijgen, met bijbehorende warmteontwikkeling.
Je stelling over "gelijk aantal mah" lijkt me niet houdbaar. Bij parallelschakeling al helemaal niet, maar ook in serieschakeling gaat de ontlading gewoon door volgens mij, al is een van de cellen "leeg".

• MBV

MBV

Bij een seriele schakeling zal de stroomsterkte door de hele lijn heen altijd hetzelfde blijven. Pak maar je boek uit Havo-3 ;) Als je 2 weerstanden in serie zet, een van 5 ohm en 1 van 10 ohm, en je zet er 15 volt overheen, dan staat er over de eerste een spanning van 10 volt, en over de tweede 5 volt.

Je kan daardoor krijgen dat een batterij opgeladen wordt, ook al wordt de hele serie gebruikt om spanning op te wekken. Dus ze geven wel een stroomsterkte, maar de spanningen variëren.

* MBV is nooit verder gegaan dan Havo 5 natuurkunde ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 28-03-2009 15:02 ]

• joopv
  • Niet online
Toff schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:14:
[...]
Je stelling over "gelijk aantal mah" lijkt me niet houdbaar. Bij parallelschakeling al helemaal niet, maar ook in serieschakeling gaat de ontlading gewoon door volgens mij, al is een van de cellen "leeg".
Wat A_K waarschijnlijk bedoeld:
In een apparaat waarin meerdere cellen zitten (inderdaad vrijwel altijd in serie) moet je er op letten dat de cellen zoveel mogelijk dezelfde capaciteit hebben. Als een van de cellen aanzienlijk eerder leeg is dan de rest zal daarvan de spanning sterk in elkaar zakken en tot gevolg hebben dat je apparaat niet meer werkt, ook al zijn de andere cellen nog redelijk vol.

Stel dat je apparaat wel blijft werken en blijft het gebruiken, dan kan door de voortdurende ontlaadstroom (geleverd door de nog goed werkende cellen) door de reeds lege cel deze te ver ontladen worden en zelfs ompolen en helemaal defect raken.

Daarom moet je je cellen zoveel mogelijk 'paren' in groepjes van dezelfde capaciteit. En dat is een van de redenen voor de aanschaf van een zo'n meer geavanceerde lader zoals de MH-C9000.

Verwijderd

sinds een aantal dagen inbzit van de ipc-1 fijn ladertje :)

gistrn 2 zwakere penites geprobeert weer tot levente wekken,en dit is voor het grootste deel ook nog gelukt :)
dus hij kost wat maar hij is het echt wel waard ...

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 13:04 ]

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:24:
sinds een aantal dagen inbzit van de ipc-1 fijn ladertje :)
Boven het veld waar je dit bericht geplaatst hebt, zag je als het goed is dit staan:
Waarschuwing:
Enkel en alleen vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.
Dus, ik zou zeggen, edit je bericht en vertel ons! :P

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Toff schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:14:

Ik hoop dat je "serieel" bedoelt, ipv "parallel"?
Dat bedoelde ik ja, foutje. Zie verder joopv en MBV, niks meer aan toe te voegen.

• pinojo123
MBV schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 15:00:
Bij een seriele schakeling zal de stroomsterkte door de hele lijn heen altijd hetzelfde blijven. Pak maar je boek uit Havo-3 ;) Als je 2 weerstanden in serie zet, een van 5 ohm en 1 van 10 ohm, en je zet er 15 volt overheen, dan staat er over de eerste een spanning van 10 volt, en over de tweede 5 volt.

Je kan daardoor krijgen dat een batterij opgeladen wordt, ook al wordt de hele serie gebruikt om spanning op te wekken. Dus ze geven wel een stroomsterkte, maar de spanningen variëren.

* MBV is nooit verder gegaan dan Havo 5 natuurkunde ;)
Is offtopic:maar over de grootste weerstand staat de grootste spanning.
LTS Elektrotechniek :P

• PhilipsFan
MBV schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 15:00:
[...]

Die ene cel wordt dan in de verkeerde richting opgeladen! Dat betekent heel snel het einde van de cel. Apparaten met meerdere cellen in serie (zaklampen) moet je dan ook altijd meteen uitschakelen zodra de eerste tekenen van ontlading zich voordoen.

• pegro4
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04-2023
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:14:
Ik weet zeker dat Aldi oplaadbare batterijen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, ze waren 2,5 euro voor 4 (2100mAh).
Bagger....vier week geleden setje gekocht,4 voor 6eur of zo........helaas was ik zo kwaad _/-\o_ dat ik het merk niet meer weet......binnen 3 dagen ze teruggebracht.....no problemo terug money........ik dacht zo goedkoop= direct testen......dus opgeladen en maar 10 minuten werkte de camera.....

• joopv
  • Niet online
pegro4 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:15:
[...]Bagger....vier week geleden setje gekocht,4 voor 6eur of zo........helaas was ik zo kwaad _/-\o_ dat ik het merk niet meer weet......binnen 3 dagen ze teruggebracht.....no problemo terug money........ik dacht zo goedkoop= direct testen......dus opgeladen en maar 10 minuten werkte de camera.....
De Tronic cellen van de Lidl zijn ook eigenlijk direct rijp voor de klein-chemisch-afval box.
Pagina: 1 ... 14 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.