Hier is een kleine review van mijn recent aangeschafte Xbox 360.
Kon eigenlijk niet meer wachten op de PS3, en had voor mezelf al bedacht dat ik de 360 alleen zou aanschaffen als ik onder de 300 Euro zou blijven (exclusief games). Vereiste was wel dat ik spel-gegevens kon bewaren en een aansluiting had via VGA naar mijn 32" LCD-TV of TFT-Monitor (HDMI en Component zijn al in gebruik).
Gelukkig had de M.M. een aanbieding voor een Core-360, waarbij ik ook een 64Mb geheugenkaart en VGA-HD-AV kabel heb aangeschaft ->
totaal 270,-- Euro.
Een aantal dingen die mij de eerste avond al direct opvielen, maar niet duidelijk in de startpost staan:
* Met een geheugenkaart heb je een volledig functionerende 360 waarmee je zowel dashboard updates als game-updates kan downloaden. Het is zelfs mogelijk om bijna alle free-versies van Xbox Live Arcade te downloaden en te spelen. Natuurlijk wel 1 voor 1. (de geheugenkaart gedraagt zich net als de HD als een "storage device")
Alleen de grote demo's, films en spel-uitbreidingen ( > 64Mb) kan je natuurlijk niet kwijt.
* Bij de Core-versie krijg je ook gratis de eerste maand een Live-Gold abbo.
* Beeld via de VGA-kabel is fantastisch!

(heb hem hier op 1360x768 staan).
Heb hier ook het probleem dat 1280x720 een wat fletser beeld geeft kwa kleuren (mischien omdat dat een HD resolutie is reageren de LCD's daar iets anders op), maar na een test met een Component kabel van de buren geeft de VGA aansluiting hier toch een strakker beeld.
* Connectie met XP(SP2) voor streamen muziek, foto's en video(wmv) werkt hier ook perfect. Hij slikt trouwens alle memory-sticks en andere apparatuur die ik hier heb liggen via de USB-verbinding inclusief mijn Creative Zen Micro, PSP en Canon 350D.
Streamen van Divx video via "Tversity" werkt hier ook goed alhoewel HD-materiaal wel iets te zwaar is. Deze kan je beter eerst converteren naar WMV met de gratis Windows media Encoder.
Een aantal puntjes die toch wel aandacht verdienen door Microsoft:
- Waarom zit er in godsnaam geen Toslink aansluiting op die standaard video-kabel.

Voor 5.1 geluid ben je dus verplicht om een andere kabel te gebruiken ook al heb je aan Composiet voldoende. Gelukkig had ik die VGA kabel nodig, waar dit wel op zat.
- DVD geluid bij het spelen van Games. Dat is het nadeel van een (oude) gegevensdrager als je snel gegevens wil lezen/streamen. Had handig geweest als je in de opties de maximale DVD-speed kon instellen (bijv. 4x, 8x, 10x, 12x)
- alleen WMV-formaat kunnen streamen. Please maak AVI mogelijk in een volgende update.
- Controller heeft maar twee analoge buttons (triggers). Voor een nextgen gameconsole vind ik dit wel erg karig. (jaja ben de PS2 gewend)
Voor de rest ben ik best tevreden.
Handig weetje: Mijn 360 verbruikt 10 Watt in de standby-stand, dit valt gelukkig mee. In gebruik tussen de 150 (dashboard) en 200 (gamen) Watt. Deze waardes lijken een stuk minder dat ik ergens op een site gelezen heb. Mischien komt dat doordat ik geen wireless controlers of andere apparatuur gebruik hier.