- Na omzetten, is het dan slechts het verwijderen van de splitter tussen de inkomende telefoonlijn en de router ? Dus de lijn naar de telefoon pluggen in de router ?
Je hebt je splitter niet meer nodig, je sluit je telefoon aan op de Phone port van je modem.
- Kan ik meerdere telefoons gebruiken ? (door het aftakken van de uitgaande telefoonlijn uit de router die naar de woonkamer en naar boven lopen)
Ja, op een typisch modem als de speedtouch 716/780 zitten 2 phone porten waar je dus 2 telefoons op kan aansluiten. Naar mijn weten kan je ook nog een 'splitter' oid aansluiten op de phone port uit je modem en er meerdere telefoons op aanhangen, die dus allebij overgaan als er gebeld wordt.
- Krijg ik nog nummermelding te zien op de telefoon ?
Ja als je wilt, kan je zelf aan en uitzetten.
Gezien de reacties hier lijkt de kwaliteit van het bellen minder te zijn (haperen etc) wanneer er ook internetverkeer loopt (downloads/uploads). Is dit altijd zo of zijn dit problemen die niet standaard zijn ?
Als jij een Basic abo hebt zou ik hier niet om vrezen. Ik hebt eigenlijk geen idee hoe Speedtouch modems hier mee omgaan, hoe zij de quality of service in dat geval behandelen. Kijk ander ff op speedtouch.nl of bel gewoon de fabrikant van t modem.
- Ik heb nu een Basic abo. De snelheidverbetering die wordt aangegeven op de website is niet zo belangrijk. Echt veel sneller hoeft het niet (wel leuk als het inbegrepen is uiteraard, als extraatje). Maar zo te lezen wordt hier erg vaak gemeld dat de snelheid juist naar beneden is gegaan en dat er maar geen oplossing komt. Moet ik mij daar echt zorgen om maken of zijn dit weer uitzonderingen ?
Er zijn bekende problemen met het Lite abo, waarbij XS4ALL klanten ipv 4096/1024 door fouten in het systeem van Bitstream automatisch 4096/256 krijgen toegewezen. Als jij een Basic abo hebt zal je hier dus geen last van hebben.
Verder waren er problemen met snelheden die omlaag gingen in de avond, dit maar op 1 poort in het XS4ALL netwerk. Het bleek dat dit kwam door een aantal grootgebruikers die de hele bandbreedte opslokten, waar XS4ALL niet op had gerekend. Dit is volgens hun gecorrigeerd, dus ook verholpen zover als ik weet.
Maw je hoeft te daar geen zorgen om te maken.
- Zijn er vergeleken met voip (afgezien van wellicht lagere belkosten) nog meer voordelen te noemen tov een vaste lijn ? Zijn er speciale diensten of mogelijkheden die je met een vaste lijn niet hebt ?
Je kan zelfs in het buitenland met je voip bellen door in te loggen op Webphone (via de website van XS4ALL), en dus tegen lokale kosten overal te bellen lol. Tevens is het gratis bellen naar andere XS4ALL klanten. Je kan 2 nummers krijgen, dus als jij er 1 aan iemand anders geeft waar je veel mee belt, kan je dus gratis met elkaar bellen. Dat is het wel zo'n beetje.
- Kan je naast het meegenomen vaste nummer ook die andere voip nummers gebruiken (ik dacht dat je twee nummers kon aanvragen in die speciale voip reeks).
Als je je vaste nummer meeneemt kan je nog 1 087 nummer (gratis) krijgen. Dus dan heb je je reguliere nummer en een 087 nummer. Je kan ook voor 1,50 per maand oid extra 087 nummers bijkopen.
Zo, laat ik het hier maar even mee doen....
ik ook