@
blaguy:
• Modelleren van kreukels is geen optie omdat dat veel te veel werk is voor iets dat releatief weinig aan je model toevoegt.
• Sculpten (en de resultaten in een normal map gooien) is wel een goede optie, maar dan heb je Blender 2.43 nodig. Je zou de RC alvast kunnen downloaden.
• Een uitgestrekte
3d texture zou je nog kunnen proberen, maar ik vrees dat dit er erg fout uit zal zien omdat kreukels niet echt willekeurig ontstaan.
Voor het zelf sculpten van kreukels zal je ook nog moeten weten waarom kreukels ontstaan, wat je kan doen door een doek op te hangen en die na te tekenen, terwijl je goed let op hoe en waarom die kreukels er in hangen.
@
GUZA:
In principe is Blender net zo goed als Max of Maya. Het enige grote nadeel is dat bijvoorbeeld niet alles handig geprogrammeerd is en dat soms te merken is (bv. met het scripten, waarbij de mogelijkheid om echt zelf te "programmeren" je ontnomen wordt door een paar verschrikkelijk stomme keuzes die gemaakt zijn).
Het grote voordeel is dat je er erg veel mee kunt en het met iedere release meer en beter wordt. In 2.43, wat deze maand gereleased zou moeten worden, vind je bv. ondersteuning voor nieuwe dingen als sculpting, id properties,
3d painting, veel nieuwe en handige nodes voor de compositor, enz, enz.
In de release die hier op gaat volgen zal je waarschijnlijk oa. de mogelijkheid krijgen om zelf je hotkeys in te stellen, eigen menu's te maken (en in de toekomst ook toolbars) en wat ook heel leuk gaat zijn is de complete rewrite van particles, waardoor je niet alleen meer dan 1 particle system kan gebruiken maar ook nieuwe effecten er op af kan laten en ze zelfs kan behandelen alsof het haar is dankzij de toevoeging van comb/grow/shrink/cut en nog een paar tools die je ook kan vinden in dure commerciele pakketten zoals bv. die van Joe Alter.
Qua uitbreidingsmogelijkheden is Blender verschrikkelijk, wat nog zacht is uitgedrukt, maar ook daar wordt voor de volgende release weer een stukje aan gewerkt met oa. een API voor alle tools.
Verder werkt alles een stukje anders dan in andere programma's, maar het principe komt allemaal op hetzelfde neer.
Vorig jaar zou ik het je nog niet hebben aangeraden, maar dit jaar (zeker met release 2.43 en absoluut met 2.50, die daarna komt) durf ik best te zeggen dat het een goede optie is
Het hangt er trouwens ook wel vanaf wat je er precies mee wil gaan doen...