Ik wil overstappen naar Speedlinq (hier enkel over BBned). Ik zit echter nog een beetje met het feit of ik mijn KPN-telefonie abonnement (BelBasis) moet opzeggen of moet behouden (en eventueel verlagen naar BelBudget). Wat hierbij ook meespeelt is als je je nummer wil behouden, je eenmalig 29,95 moet betalen voor het porteren en dat je als je ooit weer KPN wil je 47,55 moet betalen voor aansluiten. Ook heb je met een KPN telefoon abo altijd bereik en is gebeld worden voor vrienden en kennissen voordeliger.
Ik heb de starttarieven en gesprekskosten eens vergeleken en daarbij kwam het volgende uit:
Met Speedlinq bel je per minuut gratis van vast naar vast binnen Nederland. Ga je echter van vast naar mobiel bellen, dan is KPN een stuk goedkoper!
Voor vast naar vast naar het buitenland is Speedlinq goedkoper. Maar van vast naar mobiel naar het buitenland is KPN vaak goedkoper.
Ik begrijp dat Speedlinq (BBned) via VOIP gaat en dat ze KPN die 9,50 betalen voor toegang tot hun (ADSL en telefonie) netwerk. Zodat je ook buiten het BBned kunt bellen. Heb je geen KPN telefonie meer, dan wordt die 9,50 doorberekend aan de klant.
Ik heb nu een aantal vragen, die waarschijnlijk meer mensen hebben.
Vraag 1:
Klopt het dat Speedlinq bij het snelste Speedlinq abonnement via BBned, de X-tra 20000 Compleet (20000/1024) de vastelijntoeslag van 9,50 per maand niet berekend?
Vraag 2:
Heeft het nut om naast het X-tra 20000 Compleet (20000/1024) abonnement mijn KPN-telefoon abonnement te behouden en wat zouden hier de redenen voor kunnen zijn?
Bij dit abo berekenen ze toch geen kosten voor de vaste lijn, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Wel nuttig is dat je de analoge telefonie apparatuur die ik nu heb, zoals een telefooncentrale en telefoons, nog kan gebruiken (als je VOIP-modem dat toelaat), dat je kan bellen en gebeld kunnen worden als internet en gsm uitvalt, dat het bellen (afhankelijk van je PSTN telefoon abo) soms goedkoper is dan via Speedlinq en dat je in de toekomst geen geld kwijt bent voor opnieuw KPN telefonie aanvragen.
Vraag 3:
Kan je je analoge telefooncentrale en telefoons ook blijven gebruiken als je alleen maar tefelonie via VOIP hebt (KPN is dan opgezegd). Of moet je overal UTP kabels gaan trekken of draadloze VOIP telefoons + accespoint kopen (bestaan die al wel...)? Of is het dan ook genoeg om een usb telefoon in je PC te prikken (wel lastig voor de kamers waar geen internet of pc is!)?
Vraag 4:
Als je de analoge KPN telefonie wilt behouden, behoud je automatisch je huidige telefoonlijn en telefoonnummer? Of gaan ze standaard toch porteren en moet je dat weer stop laten zetten bij KPN?
Krijg je er dan naast je KPN lijn/nummer een een extra VOIP-nummer van Speedlinq bij?
Heb je dan twee verschillende keuze mogelijkheden om te bellen? En kan je dus daarna zelf kiezen of je met KPN of met Speedlinq belt? Welke carrier voor het betreffende gesprek het goedkoopst is.
Kan dit dan ook via 1 enkel telefoontoestel? Anders zie ik me nu al gek worden van bedenken met welk toestel ik nu weer goedkoop moet bellen.
Vraag 5:
Ik heb de telefonie nu lopen via splitter en homevox universal 1 - 4 E naar de telefoons in huis. Dit is allemaal analoog. Ik las dat als ik nu VOIP er bij krijg, ik dan nog steeds via die analoge telefoons en centrale kan telefoneren door gebruik te maken van PSTN loopthrough.
Je sluit de bestaande analoge telefoonlijn aan op de PSTN loopthrough port. De analoge telefoon (centrale) sluit u aan op de FXS poort. En dan kun je met één en hetzelfde toestel zowel Voice over IP als via de KPN bellen. Met #0 en dan het telefoonnummer bel je via de KPN; met alleen het telefoonnummer (of snelkiesnummer) bel je VoIP.
Ik vraag me alleen af of dit ook op mijn Draytek Vigor 2800VG kan. Volgens mij heeft die alleen twee FXS poorten en geen PSTN loopthrough. Wie weet het?
Vraag 6:
Van Speedlinq krijg je ook een modem gratis. Kan je daarmee standaard je analoge telefoons gebruiken en op je toestel kiezen tussen PSTN en VOIP? En welke modems zijn dit bij het X-tra 20000 Compleet (20000/1024) abonnement? De Zyxel 2602r, de Zyxel 2602hw (beide hebben volgens mij geen lifeline support, 2602HWL wel) of de Alcatel (Thomson) Speedtouch 706 of 706WL.
Welke kan ik dan het beste kiezen voor PSTN/VOIP combinatie en goede NAT-functionaliteit (XboxLive).
Vraag 7:
Als de PSTN/VOIP combo met de Draytek Vigor 2800VG en de modems die Speedlinq levert niet kan, welke VOIP product heb ik er dan nog bij nodig?
Wie weet de antwoorden! Alvast bedankt!
[
Voor 70% gewijzigd door
Anoniem: 63861 op 09-12-2006 21:02
]