[Server] Zuinige thuis server

Pagina: 1
Acties:
  • 3.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 08:41
Inleiding
Ik wil graag thuis een Linux server neerzetten. Dit omdat ik nu mijn eigen desktop PC gebruik, voor oa het downloaden van dingen. Hierdoor staat mijn PC 24 uur per dag aan met een verbruik van een kleine 300W. Ik wil daarom zuinige server, zodat ik mijn PC gewoon uit kan zetten als ik hem niet gebruik en dat de services die ik een ander "aan wil bieden", bijvoorbeeld webserver/fileserver (ook voor de rest van het gezin), toch blijven draaien. Heb nu reeds al een server draaien, maar die is na een kleine 7/8 jaar dienst (PIII 450mhz) toe aan vervanging.

Wat gaat mijn server doen
Het wordt meer een hobby server, er komt geen GUI op te draaien, maar Linux (Debian). Het thuisnetwerk bestaat nu uit 3 pc's, 1 xbox, 1 laptop (2 wlan, 3 lan) en ga met Samba een windows domain maken.
De volgende services komen er op te draaien:
  • Webserver
  • Mailserver
  • Fileserver
  • DHCPserver
  • DNSserver
  • SABnzbd
  • Samba (windows domain)
  • OpenVPN
  • CVS of SVN server
  • CUPS (print server)
Schets hoe ik mn netwerk wil hebben:
(mn wlan router komt gwoon als switch/bridged mode te werken) (ga hier niet teveel op in, de main focus graag op samenstellen van mn pc ;) )
Afbeeldingslocatie: http://82.171.22.30/netwerk.png

Onderdelen
Nog te halen onderdelen
  • Processor
  • Moederbord
  • Geheugen
  • Voeding
Die ik al heb liggen
  • 2x 300 gig SATA hd's (maxtor...)
  • 1x DVD-rom drive
  • 1x Floppy Drive
Eisen hardware
Aansluitingen:
  • 1x ATA aansluiting (voor mn DVDspeler)
  • 2x SATA aansluiting, liefst 4 aansluitingen (voor uitbreiding)
  • 1x Netwerk (100mbit is voldoende aangezien mn routers toch niet meer supporten) liefst 2
  • 1x USB aansluiting (minimaal)
Snelheid
Mag wel wat hoger zijn als de 450mhz dan die ik nu heb. Het parren en rarren duurt gewoon letterlijk uren (mede dankzij de zeer trage 13GB antieke hardeschijf), maar het verbruik van de server moet zo laag mogelijk zijn (geen zin in alsnog een hoge energierekening).

Verbruik
Zoals ik hierboven al aan geef, liefst zo laag mogelijk (< 100w).

Wishlist
Ik wil graag RAID5 gaan draaien, met 3 SATA hd's. Hierdoor mocht er dus 1 overlijden, kan ik m makkelijk replacen. Dit is echter geen must

Hardware die ik zelf in mn hoofd had
Idee 1
Ik heb al een aantal topics doorgespit, en daar kwam onderandere de AMD geode NX 1700+ aan bod, die weinig verbruikt. Helaas heeft deze alleen een ATA (IDE) aansluiting en wil ik echt mijn SATA schijven gaan inbouwen.
Zie ook...
En de specificaties

Idee 2
Ook schijnt VIA aardig energie zuinig te zijn (en voordeel is dat de processor in de meeste gevallen al word meegeleverd + onboard VGA). VIA EPIA SP-Series past hier als enige een beetje bij m'n punten, deze heeft namelijk 2 SATA aansluitingen (wat dan wel weer net mijn minimum is).
Zie ook...
En de specificaties

En dan mijn vraag
Welk systeem raden jullie mij aan? Uiteraard hoeft het niet 1 van mijn ideeën te zijn, ben geheel open minded. De kosten wil ik liever niet hoger als 400 euro op laten lopen (dat dus voor mobo + geheugen + cpu + voeding).

Bronnen (topics tweakers.net):
- [Low-noise/Low-cost]All-in-1 thuis server
- Prijs / Performance verhouding processors voor server
- Nieuwe thuis server.
- Energie zuinige server

[ Voor 3% gewijzigd door XiniX88 op 06-12-2006 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Idee 3

matx plankje + merom. Heb je wel performance, maar wel zuining qua stroomverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ik zou een AMD AM2 overwegen. Voordelen
- ondersteunt de EE cpu's welke weinig verbruiken maar toch relatief goed performen (ivm parren)
- gebruikt zuinig DDR2 geheugen,
- kan je ook krijgen met onboard VGA,
- kan je krijgen met SATA RAID5 ondersteuning
- relatief goedkoop

Overigens zou je met jouw wensenlijstje ook uit de voeten kunnen met een (dual) P3 opstelling echter ik denk dat je dan relatief veel geld kwijt bent voor een relatief zwak (gebruikt) systeem. Ik gebruik als thuisserver een dual P3-866 dit verbruikt idle ongeveer 80 Watt en onder vollast 115 Watt, maar presteert met parren niet denderend (60-80mb/s). Het zou me niet verbazen als een veel snellere AM2 evenveel verbruikt :)

De VIA gebruikt waarschijnlijk nog minder maar ik vind het wel een relatief dure oplossing voor een matig presterende CPU. Verder heeft deze actieve koeling en ik heb geen idee hoeveel lawaai dit maakt. Met een beetje mazzel kan een AM2 passief gekoeld worden alsa deze idle staat te wezen :)

[ Voor 59% gewijzigd door psy op 05-12-2006 21:02 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
psy schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:53:
Ik gebruik als thuisserver een dual P3-866 dit verbruikt idle ongeveer 80 Watt en onder vollast 115 Watt
Was eigenlijk ook naar zoiets opzoek, maar helaas wil ik wel mn SATA schijven gebruiken, en heb ik liever een nieuwe PC ipv een 5 jaar 2e hands onder het stof liggende pc.

Ik zal morgen kijken of ik iets leuks met intel merom en AMD AM2 kan samenstellen wat een beetje binnen mn prijsmarge blijft, maar uiteraard ook binnen de wattages.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
op azerty zie ik volgend interessant bordje: asus M2NPV-VM (http://www.azerty.nl/prod...RMAAL=0&TAB=specificaties). raid 5, 4 sata poorten, gigabit lan, firewire, d-sub/dvi/hdtv. voor 80 euro. zou toch wat "bang for your buck" moeten zijn, zo te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door piet konijn op 05-12-2006 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:26
Een Via is relatief traag, maar zeer zuinig. Als je niet perse een mini-itx wilt, kun je een maatje groter nemen een bv: http://www.picco.nl/produ...9449a22104d5385f5a354d5fe nemen, met 2x sata evt kan later in een pci-slot nog meer sata.
Dan nog een extra netwerk kaartje van €7 als ik uit ga van jouw tekening. Er moet ddr2 geheugen in (is zuiniger dan ddr) ik verwacht dat je aan 512 genoeg hebt.

De voeding zal lastig zijn, hij moet namelijk vooral bij het opstarten veel aan de harddisken leveren (+- 45W per schijf), maar daarna weinig als ze stand-by staan. Een voeding levert het hoogste rendement meestal bij bijna maximale belasting, dus des te minder vermogen des te beter, maar voor 3x een harddisk heb je waarschijnlijk 200W nodig. Je zou een efficiente 300W voeding kunnen nemen, bv de http://www.funprice.nl/sh...Action&arg0=Artikel::1029 met een hoog rendement, ook bij relatief lagere belasting. Hij is echter wel met €100 relatief duur, terwijl het absolute verbruik bij lage vermogens (waarschijnlijk moet hij nominaal rond de 20W leveren als de harddisken slapen) niet veel afwijkt van een standaard 300W voeding van €30. Ik heb zelf veel moeite gehad om een voeding te kiezen die genoeg kon leveren, een hoog rendement en niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 21:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
XiniX88 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:05:
Ik zal morgen kijken of ik iets leuks met intel merom e
Alvast bedankt voor het meedenken :)
Bijv Asus Moederbord N4L-VM DH (120 euro) als basis en dan zelf even kijken hoeveel geheugen en proc power je nog hebt :). Beetje lastig om voor jou te bepalen hoe ver je wilt gaan met budget versus performance (400 max, of liever (ver) eronder, etc). Imo heb je met een maxt en een merom een goede performance voor een server en zal het geheel zo rond de 60/80W uitkomen qua stroomverbruik (even gokje, zit wel in die richting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Intel Merom
Mobo
Asus N4L-VM DH € 120,65

CPU
Core Solo T1400 1,83 GHz € 196,11 Of de core duo T2300E van € 188,77

Voordelen:
  • DDR II
  • Onboard VGA (Intel)
Nadelen:AMD AM2
Mobo
Asus M2NPV-VM € 77,16
Asus M2N-MX € 62,30
Goedkopere variant heeft een slechtere VGA kaart, maar verschilt verder weinig. Lijkt me daarom een betere koop

CPU
AMD Athlon 64bit 3000+ € 70,94
AMD Athlon 64bit 3500+ € 99,06
AMD Athlon 64 X2 3800+ EE € 142,95

Voordelen:
  • DDR II
  • Onboard VGA (Geforce 6150/6100)
  • Raid 5
  • Goedkoper (CPU + mobo = 240 (of 180 zonder dual core))
Nadelen:
  • Nog niet...
Vaste Kosten:
Geheugen:
Kingston KVR667D2N5/512 512 MB DDR2 PC5300 € 54,23 Of de 1024 variant: € 104,52
Op/aanmerkingen altijd welkom (ik kies de 1024mb variant als ik niet aan de 400 euro kom)

Voeding:
Fortron ZEN 300W € 99,00
Misschien dat iemand anders nog leuke goedkoprere alternatieven weet (met hoog rendament)

Netwerkkaart:
€ 7

Wat wil ik kwijt zijn
Ik wil niet meer kwijt zijn als 400 euro. Dit mag natuurlijk wel 410 worden ofzo. maar kerstman wil maar tot 400 vergoeden ;)

Subconclusie
Intel Merom word wel wat duur, maar voor 100 euro valt wel een voeding + memory te halen. Ik weet niet hoeveel meer dit bespaard in stroom en prestaties ten opzichte van de AMD AM2 waarbij ik nog 160 euro overhoud met een Dual Core 3800+, of zelfs 220 euro met een enkele core?

Nog wat vraagjes
Canonball
Ik heb zelf veel moeite gehad om een voeding te kiezen die genoeg kon leveren, een hoog rendement en niet te duur.
Waar had jij voor gekozen?
psy
ondersteunt de EE cpu's
Wat houd dat precies in?

[ Voor 6% gewijzigd door XiniX88 op 07-12-2006 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiniX88 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:57:
Intel Merom
Mobo
Asus N4L-VM DH € 120,65

CPU
Pentium M 1,7 GHz € 190,86

Voordelen:
  • DDR II
  • Onboard VGA (Intel)
Nadelen:AMD AM2
Mobo
Asus M2NPV-VM € 77,16
Asus M2N-MX € 62,30
Goedkopere variant heeft een slechtere VGA kaart, maar verschilt verder weinig. Lijkt me daarom een betere koop

CPU
AMD Athlon 64bit 3000+ € 70,94
AMD Athlon 64bit 3500+ € 99,06
AMD Athlon 64 X2 3800+ EE € 142,95
of toch een duurdere dual core nemen? (ik zie er zelf weinig voordelen mee, misschien jullie?)

Voordelen:
  • DDR II
  • Onboard VGA (Geforce 6150/6100)
  • Raid 5
  • Goedkoper (CPU + mobo = 240 (of 180 zonder dual core))
Nadelen:
  • Nog niet...
Vaste Kosten:
Geheugen:
Kingston KVR667D2N5/512 512 MB DDR2 PC5300 € 54,23 Of de 1024 variant: € 104,52
Op/aanmerkingen altijd welkom (ik kies de 1024mb variant als ik niet aan de 400 euro kom)

Voeding:
Fortron ZEN 300W € 99,00
Misschien dat iemand anders nog leuke goedkoprere alternatieven weet (met hoog rendament)

Netwerkkaart:
€ 7

Wat wil ik kwijt zijn
Ik wil niet meer kwijt zijn als 400 euro. Dit mag natuurlijk wel 410 worden ofzo. maar kerstman wil maar tot 400 vergoeden ;)

Subconclusie
Intel Merom word wel wat duur, maar voor 100 euro valt wel een voeding + memory te halen. Ik weet niet hoeveel meer dit bespaard in stroom en prestaties ten opzichte van de AMD AM2 waarbij ik nog 160 euro overhoud met een Dual Core 3800+, of zelfs 220 euro met een enkele core

Nog wat vraagjes

[...]

[...]

Wat houd dat precies in?
Zelf heb ik nu sinds enige tijd Pentium Core Solo (iets nieuwere versie van de Pentium-Mobile). Ik moet zeggen dat dit echt een super systeem is. Het verbruikt bijna niks en is erg energiezuining. Ik heb zelf een Intel Core Solo T1200 (1.6GHz) en deze haalt dezelfde (!!!!) scores in 3dMark en Aquamark als een AMD Athlon64 3700+ (2.2GHz). Dit zegt wel wat over de CPU's ;).

offtopic:
Als je nog op zoek bent naar een cpu, die van mij is te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Even voor de duidelijkheid, dat moederbord is NIET te gebruiken icm die processor. Dat moederbord is voor yonah en merom. Dus Intel core solo, core duo en core 2 duo. Ofwel t1300 , t2400 , t7200 etc etc. Geen pentium M's, dus banias en dothan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 21:12
Voor mijn werk moet ik nog wel eens een zuinige PC bestellen.
Ik ben toen bij Fieldworks terecht gekomen.
Daar bieden ze fanless pc's aan die volgens zeggen 70W verbruiken.

Probleem is dat je daar dan geen extra schijven in kan plaatsen.

http://www.fieldworks.nl

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Bartjuh schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:24:
[...]

Dus Intel core solo, core duo en core 2 duo. Ofwel t1300 , t2400 , t7200 etc etc.
Mijn excuus O-) ben hier ook nieuw in, heb er maar een core duo en een single T1400 en T2300E van gemaakt :)
PrutsGoeroes schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:30:
Voor mijn werk moet ik nog wel eens een zuinige PC bestellen.
Ik ben toen bij Fieldworks terecht gekomen.
Daar bieden ze fanless pc's aan die volgens zeggen 70W verbruiken.

Probleem is dat je daar dan geen extra schijven in kan plaatsen.

http://www.fieldworks.nl
Ik zal er even rond gaan kijken en het meenemen. Moet helaas weer verder, dus heb morgen pas weer tijd, alvast iedereen bedankt voor zijn/haar reacties/bijdrage

[ Voor 47% gewijzigd door XiniX88 op 06-12-2006 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 22:52
ik heb onlangs een servertje in elkaar gezet op basis van een Jetway J7F4K. voldoet voor mij qua snelheid prima, heeft 2xsata, 2xgbit lan, en is zuinig. stil kan-ie ook wel zijn, maar mijn 2x320GB seagates moeten ook gekoeld worden, dus ik heb de fans gewoon aanstaan. mini-itx kastje, mobo en geheugen zijn totaal iets meer dan 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:26
[quote]XiniX88 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:57:
[...]
[...]

Ik heb er voor gekozen om er een laptop schijf in te zetten en heb nu een 60W voeding die bij mijn kast zat http://www.picco.nl/produ...efa7573d0777d37c61fd8d0b5 . Eerst wou ik ook 2x een 3.5 schijf, maar een echte file server heb ik niet nodig. De data gebruik ik bijna altijd vanaf 1pc. De 2.5 schijf is ook genoeg op te downloaden, en dan 1x per week leeg te halen en op mijn gewone pc te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik ben ook aan het overwegen om een server weg te zetten, maar ik wil ook op het kostenplaatje letten. Ik heb in dit topic een aantal goede tips gevonden, bedankt :)

Ik wil wel een gb geheugen en een grote hdd, maar dat Asus M2NPV-VM mobo is echt een goede tip, en dat i.c.m. een Athlon-processor, volgens mij scheelt dat behoorlijk in de prijs :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

EE = Energy Efficient. Deze AM2's hebben een lager verbruik bij dezelfde prestaties maar kosten daarom ook meer. Maar in combinatie met Cool&Quiet kunnen deze cpu's erg zuinig zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
(Sub) Resultaat :: Updated: 07dec06 18.30

Kingston KVR667D2N5/1G, 1024 MB, DDR2, PC5300 € 106,84
AMD Athlon 64 X2 3800+ EE Boxed € 147,00 :: 65 Watt
Asus M2NPV-VM € 55,31

Totaalkosten: € 310,15

Hierbij moet dan alleen nog een voeding komen, met uitbreiding naar een 3e schijf, ga ik dat redden met een 300w voeding (vanwegen opstarten van de schijven), kan ik ook een mindere kiezen? En wat zijn de betere merken (efficientie versus kosten van voeding zelf)?

Opmerking over de hardware hoor ik natuurlijk ook graag :)

[ Voor 21% gewijzigd door XiniX88 op 07-12-2006 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik ben hier ook over aan het denken geweest. Ik zou zo i zo voor een goedkope AMD gaan. En dan C&Q gebruiken om em naar beneden te clocken zodat als hij niets te doen heeft hij heel zuinig is.

Verder zou je kunnen kijken of je standaard het voltagje al lager kan maken. Meestal kun je een 3800+ X2 wel op 1.1/1.2v laten lopen.

Of een Via Epia. Maar die zijn helemaal niet snel maar wel zuinig. Ze zijn ook erg duur.

Ik heb het project nog niet gedaan omdat ik het gewoon te duur vind. En ik wil dat die pc niet meer dan 50 watt gebruikt. En dat gaat erg lastig worden. Eerst had ik een oud servertje met een P1 266 MHz die gebruikte maar 35 watt maar tegenwoordig gebruiken alle componenten gewoon veel. Mijn A64 laptop was wel zuinig die gebruikte maar 35 watt als het scherm uit was en hij aan het downloaden was. Dit was met C&Q aan. Maar alle componenten in een laptop zijn dan ook gemaakt om zuinig te zijn.

Mijn desktop gebruikt idle 170 watt cpu load 210 en 3d load 285.

-Opteron 170 @ 2800 MHz 1.267v ( Zuiniger dan stock )
-DFi CFX 3200
-2x 1GB ram @ 255 MHz 2.6v
-2x 200 GB HD
-2x 300 GB HD
-SB X-FI
-Radeon 1900 XTX @ 1.25v ( Zuiniger dan stock )
-6 Led Fans + wat kleine fans op HD's

Dit is dan wel zonder C&Q. En heb dan ook geen zuinige componenten maar verbruik is er hoog.

Ik zou een MATX plankje ( Deze zijn kleiner en zuiniger ) nemen met een IGP vga kaartje en goedkoop DDR II geheugen en dat op een heel lag voltage instellen. dus iets van 533 MHz ram wat lekker zuinig is. Zo min mogelijk insteek kaarten en zo veel mogelijk onboard.

Als je heel zuinig wilt zijn moet je ook notebook hd's gebruiken maar dan heb je niet veel opslag. Dus dan kun je het beste voor grote hd's gaan. En niet veel kleine. En misschien 1 case fan voor wat airflow.

Bij de X2 3800+ heb je 3 veries 89 watt 65 watt en 35 watt. De laatste is natuurlijk het mooiste :)

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 07-12-2006 10:47 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf voor de KM890 + AM2 gaan. Voor mij was dat de enige keuze omdat er geen ander bord in mijn kast paste met dezelfde featureset. Eerst wilde ik geen VIA maar uiteindelijk toch gedaan. De KM890 is eigenlijk een hele moderne chipset en de bordjes zijn spotgoedkoop (rond de 50 euro voor Asus).

pricewatch: Asus M2V-MX, VIA K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)

Ik draai hem hier ook als server met 64-bits 2003. Nog nooit vastgelopen. maar dat geldt ook voor mijn vorige server mer SiS chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
http://www.pcplatform.nl/info.php?id=2737&fc=true zou volgens pricewatch een EE variant moeten zijn... Maar hoe zie ik of dit de 89 watt, 65 of 35 watt variant is. Ik zou dan wel voor de 35 watt willen gaan :)

idd, M2V-MX VIA K8M890 is zeker een mooi bordje, heeft ook gewoon VGA output, en geen geforce 6150 (die denk ook meer stroom zuipt). Denk ook dat ik geen RAID 5 ga gebruiken, data weg = pech hebben dan maar :) kost alleen maar 1 HD extra = geld = stroom

Heb mn hierboven staande post geupdate met dit mobo'tje, (iemand nog negatieve argumenten, waarom dit board niet te nemen?)

Iemand toevallig nog tips (merken / prijs / efficientie / hoeveel watt dit ongeveer zal trekken) met t aanschaffen van een voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door XiniX88 op 07-12-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 18-09 20:40
Heb zelf nog een VIA Epia M10000 waar ik een servertje van wil maken. Niet echt snel, maar toch sneller dan mijn huidige Optiplex GXa PII-233 waar al het nodige op draait (W2k3, Exchange 2003, AD, DNS, Emule & Azareus), maar helaas nog geen tijd gehad om 'm te installeren.

Ben eigenlijk best wel benieuwd wat mijn huidige server trekt; denk ook niet echt zoveel, maar die EPIA zal wel wat uitmaken denk ik.

Veder moet er in de Epia een 266Mhz DDR reepje (Da's PC2100 volgens mij), maar kan ik er eigenlijk ook gewoon PC2700 in duwen?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:42
XiniX88 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:31:
http://www.pcplatform.nl/info.php?id=2737&fc=true zou volgens pricewatch een EE variant moeten zijn... Maar hoe zie ik of dit de 89 watt, 65 of 35 watt variant is. Ik zou dan wel voor de 35 watt willen gaan :)

idd, M2V-MX VIA K8M890 is zeker een mooi bordje, heeft ook gewoon VGA output, en geen geforce 6150 (die denk ook meer stroom zuipt). Denk ook dat ik geen RAID 5 ga gebruiken, data weg = pech hebben dan maar :) kost alleen maar 1 HD extra = geld = stroom

Heb mn hierboven staande post geupdate met dit mobo'tje, (iemand nog negatieve argumenten, waarom dit board niet te nemen?)

Iemand toevallig nog tips (merken / prijs / efficientie / hoeveel watt dit ongeveer zal trekken) met t aanschaffen van een voeding.
De link verwijst naar een AMD met ADO = 65 Watt (ADA=89 Watt & ADD = 35 Watt)
Echter dat is ontwerp vermogen, voor werkelijk vermogen kijk eens op silentpcreview en via www.80plus.org kun je typenummers van efficiente voedingen vinden een beperkt aantal zijn hier maar verkrijgbaar.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Krypt schreef op donderdag 07 december 2006 @ 16:03:
Veder moet er in de Epia een 266Mhz DDR reepje (Da's PC2100 volgens mij), maar kan ik er eigenlijk ook gewoon PC2700 in duwen?
Ja hoor dat is geen probleem.

Vergelijk het met een auto :
Je kan 250 rijden, maar ook 120 .. ;) dat doet de mem controller ook, die laat gewoon je geheugen op 266mhz lopen ipv 333

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

XiniX88 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:31:

De ADO3800CUBOX is inderdaad de 65 Watt variant. Zie hiervoor ook deze link pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)

De 35 Watt variant is in verhouding veel te duur, hier betaal je ruim 325 euro voor.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 07-12-2006 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
psy schreef op donderdag 07 december 2006 @ 18:36:
[...]

De ADO3800CUBOX is inderdaad de 65 Watt variant. Zie hiervoor ook deze link pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)

De 35 Watt variant is in verhouding veel te duur, hier betaal je ruim 325 euro voor.
ik zag het inderdaad, heb het linkje al gewijzigd naar de boxed edition. 65W valt mee te leven. Maar zit nog even te kijken keuze mobo: Asus M2NPV-VM of Asus M2NPV-VM zal dat nog veel uitmaken kwa stroomverbruik, had zelf al wat gegoogled, maar vind daar verder weinig over terug... die 22 euro verschil voor misschien toch raid 5, en een beter (volgens Alex) mobo wil ik er in dat geval wel bij lappen...

Morgen nog ff een mooie voeding erbij zoeken, en dan maar eens bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 14:56

Willem2

Ω is futile

Al eens naar de C2D E6300 gekeken? Gebruikt 22W in idle mode met speedstepping, 26W in idle zonder speedstepping en 44W stressed. Als je hem underclocked wordt ie waarschijnlijk nog zuiniger.

[edit] overzichtje power consumption:

http://www.xbitlabs.com/a...core2duo-shootout_11.html

[ Voor 22% gewijzigd door Willem2 op 10-12-2006 11:15 ]

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Ik weet niet hoe het inmiddels met je zuinige server staat, maar kijk hier ook eens naar (vooral de laatste regel zal je erg bevallen gok ik ....)

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een server alweer enige tijd draaien waarmee ik het volgende doe:

Linux based: email, web, dns, slimserver, sabnzbd, torrentflux, asterisk, router/firewall, samba, cups, ftpserver, vmware server, en nog wel meer.

Dit op deze hardware:

- Intel Pentium M 735, met speedstep 600-1700MHz, 7,5-21Watt
- AOpen i855GMEm-LFS, 2xlan, sata2, 2xddr dimm, onboard VGA
- 1x 512MB dimm
- Passieve 1U voeding, 85% rendement bij opgenomen vermogen
- Maxtor 200Gb pata drive
- ISDN kaartje tbv asterisk

Deze opstelling gebruikt 32Watt bij een lage belasting tot 40 Watt bij unparren en rarren. De processor en het moederbord heb ik tweedehands op de kop getikt, de nieuwprijzen zijn wat minder intressant. Onder linux draai ik een speedstep daemon welke perfect terug klokt bij lage belastingen, hierdoor draait de server eigenlijk 90% vd tijd op 600MHz.

[ Voor 6% gewijzigd door Tele op 03-01-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tele schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:20:
- Intel Pentium M 735, met speedstep 600-1700MHz, 7,5-21Watt
- AOpen i855GMEm-LFS, 2xlan, sata2, 2xddr dimm, onboard VGA
- 1x 512MB dimm
- Passieve 1U voeding, 85% rendement bij opgenomen vermogen
- Maxtor 200Gb pata drive
- ISDN kaartje tbv asterisk
Dit sluit erg aan bij mijn wensen voor mijn server. Kun je aangeven wat voor koeler je gebruikt voor de processor, dat kan ik namelijk niet goed vinden in de verschillende topics over Pentium M's en servers. Vast bedankt! :)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 03-01-2007 21:55 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:53:
[...]

Dit sluit erg aan bij mijn wensen voor mijn server. Kun je aangeven wat voor koeler je gebruikt voor de processor, dat kan ik namelijk niet goed vinden in de verschillende topics over Pentium M's en servers. Vast bedankt! :)
De aopen wordt met een standaard heatsinkje geleverd, deze gebruik ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tele schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:15:
[...]
De aopen wordt met een standaard heatsinkje geleverd, deze gebruik ik ook.
Thanks!

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oud topic, maar misschien past de vraag hier wel bij.

Ik heb nu dus een Celeron 2.4 server draaien (win 2000 AS), als domain controller met Exchange. Ik ga gedurende de zomer verhuizen naar Engeland, maar ga dat niet in een keer doen. Ik laat dus mijn oude server draaien, maar wil vast een tijdelijke server gaan draaien. Kan natuurlijk spullen gaan kopen in Engeland, maar dan zit ik snel aan de hoge kosten (>500 euro). Omdat het meegesleept moet worden of in Engeland gekocht moet worden, zat ik te denken aan het gebruiken van een laptop als tijdelijke server. Zuinig, stil, beeldscherm included, en ook nog een reservestroombron/UPS ;) . Ik dacht bijvoorbeeld aan deze goedkope laptop van 499 euro, met 512 Mb, 60 Gb disk en een mooie Pentium M735.

Alleen, zijn laptops wel bedoeld voor 24/7 functioneren? Misschien toch maar losse hardware kopen? Iemand suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 15:40

TommyGun

Stik er maar in!

gambieter; Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Staat genoeg in over laptops e.d. :)

[ Voor 22% gewijzigd door TommyGun op 04-05-2007 23:50 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die had ik snel ingekeken, maar leek me over desktops met mobiele processoren te gaan. Heb hem namelijk wel gebookmarked; zal dus nog eens beter kijken :)

EDIT: ga daar dus wel verder.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 05-05-2007 00:34 ]

Pagina: 1