Nieuwe thuis server.

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04:39
Situatie nu
Momenteel heb ik hier een HP Vectra, Pentium III 600 Mhz staan met 384 MB geheugen, met de volgende toepassingen:
  • Windows 2003 Server
  • Apache / PHP
  • MySQL
  • FTP
  • Mailserver
  • Winamp / SHOUTcast plugins
  • Data geshared voor het netwerk
  • Backup
Ik wil de oude computer graag vervangen voor wat nieuws. Het werkt allemaal wel, maar het is traag en de cpu draait continu op zo'n 80%. Nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe thuisserver. De onderdelen ga ik zelf los kopen en daarna in elkaar bouwen. De meeste onderdelen heb ik al geselecteerd, maar ik zit vooral met de processor.

Componenten

- Moederbord ASUS A8N-VM
Lijkt me een goed moederbord voor mijn doel. 2 Sata poorten, Dual Channel geheugen.

- Processor AMD Athlon 64 ???
Ik denk dat een AMD Athlon 64 3500+ / 3800+ wel voldoet.

- Geheugen Kingston ValueRAM DIMM 1 GB, PC3200, 400 MHz (kit of 2)
Zelf goede ervaringen met Kingston geheugen, 1GB in dual channel mode.

- Harddisk Samsung Spinpoint 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300
Heb momenteel al 1 Spinpoint 250 in gebruik, deze is lekker stil.

- Behuizing CoolerMaster Centurion 5
Gebruik deze kast al voor een ander systeem, goede ervaringen mee. Fans gaan op 5 volt draaien.

- Voeding CoolerMaster Extreme Power 380 Watt
380 watt lijkt me genoeg voor de componenten die ik wil gebruiken.

- CPU koeler Zalman CNPS 7700-Cu
Ik wacht even af of de Boxed koeler van AMD stil genoeg is, anders monteer ik deze. Iemand ervaringen?

- Later komt er nog een Samsung Spinpoint 250GB bij.
- Een 3com netwerkkaart heb ik nog liggen, deze komt er in.

Wensen
Het nieuwe systeem moet vooral energie zuinig zijn, en ook stil omdat het 24 uur per dag aanstaat.
Ik zelf zou kiezen voor een AMD Athlon 64. Een 3500+ of 3800+ lijkt me voldoende. De Cool en Quiet technologie heb ik goede ervaringen mee. De casefans ga ik op 5 volt laten draaien.

Budget is ongeveer € 500,-

Wie kan me helpen met mijn keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
waarom geen dualcore?? als je zoveel services tegelijk wil draaien lijkt mij dat dit wel nut zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja een budge core 2 duo mobo en goedkoopste core 2 proc met de rest lijkt mij beter. En zeker omdat core 2 aardig makkelijk is voer te klokken voor nog meer prijs/kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zou eerder een goedkopere p4 dualcore aanschaffen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 22:40
Bedoel je dit bord: A8N-VM ?

De A8N-VM CSM heeft 4 S-ATA's, misschien is dat naar de toekomst toe een betere keuze?

Een 3500+ moet ruim volstaan me dunkt.

Boxed koeler met CnQ en Asus Q-fan doet hier z'n werk meer dan goed. Dus dat zit wel snor. En later kan je altijd nog een Arctic freezer of zalman steken, moest het toch niet stil genoeg zijn...

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Ik heb naar een core2duo zitten kijken, maar dat past niet echt in m'n budget. Ik vraag me inderdaad af of een dualcore processor niet beter is. Ik zou dan voor een Athlon X2 3800+ gaan. Is dat aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwe server is natuurlijk altijd beter en sneller enz, maar als ik bij mezelf kijk draai ik meer services dan jij (behalve dan FTP) maar komt hij toch niet aan die 65% terwijl de PC een P3-550 is met 512MB.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:56:
ja een budge core 2 duo mobo en goedkoopste core 2 proc met de rest lijkt mij beter. En zeker omdat core 2 aardig makkelijk is voer te klokken voor nog meer prijs/kwaliteit
Het is als server bedoeld, en hij geeft ook nog eens aan dat de fans op 5 volt gaan draaien. En jij begint over overklokken? :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Overclokken was ik inderdaad niet van plan. Het is de bedoeling dat de server zo stil en energiezuinig mogelijk is. Ik ben in ieder geval zeker dat het een AMD Athlon processor wordt.

Ik zit alleen erg te twijfelen of ik een X2 dualcore of een singlecore moet gaan nemen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ey sh4dow,

Ik heb hier nog wat nieuwe hardware uit je lijstje liggen, misschien heb je interesse... Mail me even. Zie profiel voor Mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Aloys Akkerman schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:52:
waarom geen dualcore?? als je zoveel services tegelijk wil draaien lijkt mij dat dit wel nut zal hebben.
TS heeft nu een PIII 600 die nu met deze services 80% draait. Dan pak je gewoon de goedkoopst verkrijgbare proc. die ook zuinig is en kies daar een mobo bij.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zou de 35 watgt TDP versie van de x2 3800+ kunnen nemen, als hij de hele dag aan staat kan dat redelijk veel schelen

ik zou wel voor een dual core gaan iig, het is nu echt heel goedkoop aan het worden en je server wordt er wat meer futureproof van.

als koeler kan je trouwens beter een artic freezer 64 pro nemen, veel goedkoper. die zalman's zijn echte designdingen, en dat lijkt me voor een server niet bepaald nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik had een server met dezelfde services op een HP Vectra 733 Mhz met 128 MB ram draaien. Alleen wel onder linux ipv Windows. Dat ding stond meer uit zijn neus te vreten dan dat hij aan het werk was.
De pc die je nu samenstelt lijkt me dan ook zware overkill. De vervanging van mijn server is een Via Epia 600 Mhz met 512 MB geheugen geworden. Compleet passief gekoeld en veel goedkoper en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35
Tja het enige dat een stuk sneller zal gaan zijn je mysql queuries, maar voor de rest lijkt het me inderdaad een beetje overkill voor een thuisserver. Denk anders eens aan een 2e hands s754 of s939 Athlon64 setje... Kan je nog best wat geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel gebruikers gaat het eigenlijk om ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Vreemd dat je met die services continu 80% load hebt :P Misschien kan je beter even naar bepaalde draaiende software of specifieke code kijken om de load omlaag te brengen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51

yGiDoRp

Sawasdee

Ik zou gewoon goedkope hardware nemen (maar wel nieuw spul).

AMD Sempron 64 3000+ (S754, 1,8 GHz, 128KB, Boxed) € 50,79
Aan dual channel heb je niet veel en de rekenkracht lijkt me ruim voldoende.

ASUS K8V-VM, K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID,... € 43,70
VGA onboard lijkt me wel handig.

1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) € 83,90

Dan koop je nog een kast en dan hou je nog geld over voor wat harde schijven en meuk.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Even afgezien van het gezeur over Windows 2003 Server. Die overigens voorzien is van de laatste patches, en er ook nog een router / firewall tussen staat, en dus niet onbeveiligd is.

Ik ga voor een AMD Athlon 3500+. Dit moet voldoende zijn voor mijn toepassingen.

Over die processen. Ik draai 2 SHOUTcast streams met een programma van Orban Opticodec. (Zie http://www.orban.com/products/streaming/opticodec-pc1010/). Verder staat WinAMP 2.90 altijd aan met een SHOUTcast plugin. Deze encoders samen zorgen wel voor een load van 80% en hier kan ik helaas niets aan veranderen op de bestaande hardware.

Linux is voor mij denk ik geen optie, omdat die Orban software niet op Linux draait. Of ik moet gaan klooien met Wine ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Modbreak:Ik heb net wat offtopic/nutteloze replies getrashed, graag het hier over de hardware issues houden :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
3500+ -je gaat dat voorlopig echt wel trekken.
Het ligt er alleen een beetje aan hoe intensief dat ding gebruikt gaat worden. Het blijft een Windows bak, en Windows houdt van RAM ! Misschien een ideetje om alvast een voorziening te treffen om van 1 naar 2 gieg te gaan. Verder zit er geloof ik een ventilatortje op jouw gewenste bordje: Geen goede (lees: lawaaiige en snel overlijdende) koeloplossing. Een passief koelblokje doet echter wonderen :P

[ Voor 0% gewijzigd door Pong op 07-08-2006 17:57 . Reden: Pong moet linkjes volgen en onderzoek doen ]

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Dit moederbord heeft volgens de afbeelding op de site van ASUS zelf geen ventilator: http://nl.asus.com/produc...231&model=768&modelmenu=1
Daar had ik al naar gekeken ;). De CSM heeft bij mijn weten ook geen ventilator.

Op Alternate staat bij mijn moederbord een afbeelding van een moederbord met ventilator, volgens mij is dat een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
Nog even over die koeler; ik heb 'm zelf ook linkje, en na de foto van je moederbord te hebben bekeken, vraag ik me af of ie wel past. Zeker vanwege het aanwezige koelblok. Misschien is het slimmer om er een uit de 7000 serie te overwegen.

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Bedankt voor je tip. Ik wacht eerst even af of ik het geluidsniveau van de boxed koeler acceptabel vindt, en dan kijk ik verder naar een Zalman of Arctic.

Weet iemand misschien hoe het zit met de Windows 2003 driverondersteuning van het moederbord? Kan ik de XP drivers gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
Meestal wel, maar helaas af en toe blijft het een kwestie van trial en error. Bereid je er wel op voor dat je regelmatig Windows meldingen gaat krijgen dat de driver niet digitaal ondertekend is (continue anyway).
De A64 en de Opteron zijn verwante processoren, dus vanuit die hoek hoef je weinig problemen te verwachten. De socket maakt al helemaal niets uit, want op alle huidige A64 sockets zijn server procs voor te krijgen.
-Onboard VGA moet ook goed gaan; Windows ondersteunt praktisch alles
-Onboard LAN wordt even spieken bij Realtek Sorry, nForce !
-Extra features van de nForce gaat werken, ook 2003 drivers voor. De rest gaat buiten Windows om.

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de koeling zou ik anders kijken naar een Artic Alpine 64. In de pricewatch te vinden voor een 7,65 euro en fluisterstil. Ik heb er een in m'n HTPC zitten die in de woonkamer staat en deze hoor je echt niet.

Voor specs:
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=93&disc=

AMD 3500+ is genoeg en lekker goedkoop!

Qua geheugen zou ik er inderdaad gelijk 2x 1Gb Dual channel in zetten. Vindt Windows erg lekker. Zeker als je in de toekomst wat meer services etc wil gaan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sh4dow schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:38:
Linux is voor mij denk ik geen optie, omdat die Orban software niet op Linux draait. Of ik moet gaan klooien met Wine ofzo.
Ik draai met Ampache, werkt grandioos alhoewel ik deze alleen gebruik voor muziek in de huiskamer en niet voor het www.

Maar ik kan me voorstellen dat dit idd de nodige CPU kracht vergt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 09:01 ]

Pagina: 1