[Low-noise/Low-cost]All-in-1 thuis server

Pagina: 1
Acties:
  • 2.532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Inleiding
Ik wil graag thuis een Linux servertje neerzetten. Dit omdat ik nu mijn eigen desktop PC gebruik, voor oa het downloaden van dingen. Hierdoor staat mijn PC 24/7 aan. Ik gok dat mijn PC erg veel gebruikt, aangezien m'n 300W voeding er al moeite mee had, dus energie rekening is ook aardig hoog. Deze wil ik er meteen mee omlaag brengen. Dus ik wil een beetje een zuinig servertje, zodat ik mijn PC gewoon uit kan zetten als ik hem niet gebruik en dat de services die ik een ander "aan wil bieden", bijvoorbeeld webserver/fileserver (ook voor de rest van het gezin), toch blijven draaien. Ook bied het mij de mogelijkheid om op m'n client van OS (linux/windows vooral) te wisselen wanneer ik daar zin in heb, zonder dat ik oa mijn downloads hoef te onderbreken, of bestands overdracht met iemand op het internet.

Wat moet de server gaan doen (globaal)
Deze server wordt oa een hobby servertje. Zo nu en dan eens wat server software proberen of iets dergelijks. Of nu voor de GotWar (PW contest) een GotWar servertje. Ook een beetje lopen knooien met zelf geschreven software. Er gaat geen GUI op draaien, aangezien ik wel goed met de console overweg kan en X compleet niet nodig heb en alleen maar geheugen staat te vreten. Wel gaat er een "web-gui" op draaien, om de server enigzins te beheren, iets als IPCop ofzo, of maybe een zelf geschreven iets, maar dat moet ik nog even zien. Ook gaat hij m'n internet verbinding verzorgen. Hij gaat mijn instabiele E-tech router vervangen. Ik zet m'n Speedtouch in bridge-mode en dan deze erachter als firewall, met daarachter een G-bit switch. De hoofdservices die dit ding gaat aanbieden zijn:
  • Webserver
  • Fileserver
  • Mail server
  • Download server
  • Firewall
  • Accesspoint
Wat voor eisen (gedetaileerd)
Hardware
De volgende hardware mogelijkheden moeten erop zitten:
- 2x Gbit LAN
    heb nog 2 Gbit kaartjes, dus die kunnen er ook in, maar liefst onboard
    ik wil dit G-bit omdat ik ook een g-bit switch heb en g-bit netwerkkaarten en omdat het een fileserver is
- M'n PCI WLAN kaart moet erin kunnen
    is niet moeilijk, maar moet wel icm met die 2x Gbit
- SATA met eventueel RAID ondersteuning
    RAID is geen must maar wel mooi als het kan
- Zo zuinig mogelijk
- Redelijk stil
    hoe zuiniger het systeem, hoe minder warmte, hoe stiller hij kan zijn.
    hij hoeft geen 0db te halen en wil al helemaal geen waterkoeling erin hebben, maar moet wel acceptabel stil zijn.
- 1x HDD, rest heb ik nu in client zitten (rond 200gb ofzo)
- Proc moet frequency scaling ondersteunen (Cool 'n Quite achtige techniek iig)
- Audio/CD-Rom/Floppy/etc allemaal niet nodig, heb hier er nog wel 1 liggen om het OS te installeren
- Wake On LAN is een leuke optie, en mischien wel mooi als hij het kan

Software
In heb een tijdje erover nagedacht en internet eens afgestruind naar mogelijkheden en naar dingen die ik ermee wil doen. Daarbij heb ik wat notities in een text-bestandje bij gehouden met wat ik ermee wil doen. De volgende software/services moet het gaan draaien:
- Debian (Etch/Sarge) (waarschijnlijk) of BSD variant
- Apache 2 (met mod_security, mod_perl, mod_python, tomcat, SSL)
- PHP 5.x
- Ruby on rails
- MySQL 5.0
- PostgreSQL 8.1
- OpenLDAP
- VSFTP/Pureftp (laatste is goed te doen met LDAP)
- IPTables firewall/router (of in geval van BSD pf)
- OpenVPN (of andere VPN software, moet even zien welke het fijnst werkt)
- Wat JAVA (vooral 1.5) applicaties (moeten iig goed kunnen draaien)
- Accesspoint kunnen zijn (met WEP/WPA)
- Samba 3/4
- Als streaming server kunnen dienen (shoutcast/icecast denk ik)
- Als Dedicated game server kunnen dienen (is niet nodig, maar wel leuk als het kan)
- MLDonkey/aMule/xMule/DC client/Bittorrent (TorrentFlux) http://www.torrentflux.com/
- DHCP
- TFTP (voor PXE)
- NSS
- Qmail (wil er maybe een domein aan hangen)
- Zimbra (of maybe iets anders voor mail)
- VOIP Server (Asterisk)
- Jabber servertje, leuk om mee te spelen
- MPD (Music Player Daemon) http://www.musicpd.org/

Budget
Mjah, weet eigenlijk niet goed wat ik er max voor uit wil geven. Het ligt er helemaal aan wat ik er voor krijg. Maar ik denk dat ik max voor deze zooi wel iets van €300,- voor uit wil geven. Dit budget is wel voor nieuw aangeschaft spul.

Voor onderzoek
Nu heb ik GoT, Tweakers.net en Google er onder andere op nageslagen. Ik ben eens rond gaan kijken naar geschikte systemen. Toen kwam ik op het volgende topic/bericht: Farmerwood in "Energiezuiniger systeem". Hier had hij het over een VIA Epia systeempje. Nu verbruiken die dingen zowat niks (rond 20W incl HDD?). Dus dit leek me wel een goede basis.
Nu ben ik eens op http://www.mini-itx.com wezen kijken, naar wat ITX systeempjes, waaronder dus die VIA Epia bordjes. Wat me echter opviel is dat er geen Epia bordjes waren met Dual Gbit LAN interfaces. Met oog op de toekomst en huidige netwerk apparatuur leek me dit wel net zo handig. Nu zag ik er wel 1 met een enkele G-bit interface en nu kan je met een PCI-riser geloof ik van 1 PCI slot wel 2 maken, maar dan vraag ik me af of de stabieliteit en snelheid een beetje "te doen" zijn.
Nu las ik ook dat die Via procs niet echt krachtig waren, dus ga ik ervan uit dat zo'n Via Epia bordje niks voor dit systeem is, aangezien er vrij "veel" op komt te draaien.

Nu zijn er ook nog Turion processors van AMD. Deze zijn vrij energie zuinig. Hier een overzicht van de Turion processors met het verbruik erbij: AMD Turion processor vergelijking. Nu verbruiken ze default wel meer dan de Via processortjes (C3 of C7), maar ze kunnen undergeclocked worden en ze zijn een stuk krachtiger. Maar deze dingen zijn me wat te duur. Volgens mij kan dit systeempje makkelijk goedkoper.

Nu las ik ook nog dat Pentium 3's ook wel zuinig kunnen zijn, maar ik weet ten 1e niet of hij dit alles gaat trekken en ten 2e of ze wel zuinig genoeg zijn.

Mijn gedachte over hardware systeem
Proc: geen idee nog
Moederbord: ook nog geen idee, ITX is wel leuk
Voeding: het leuke zou zijn als ik dat met zo'n 100W voeding zou kunnen regelen,
  maar op een of andere manier lijkt dit mij niet genoeg.
Kast: ligt eraan wat voor formaat moederbord, maar dit hoeft geen hele mooie te zijn
Geheugen: 512Mb DDR
LAN: 2x Gbit
WLAN: D-Link DWL-G520+ (in bezit, oa voor Linux support)
HDD: 200gb SATA (geen Maxtor)
HDD's al in bezit, die er ook gaan draaien:
    Maxtor L250S0 SATA schijf - 250Gb
    Maxtor B200M0 SATA schijf - 200Gb
       Ja, dit zijn Maxtors, maar bij aankoop wist ik nog niet dat Maxtor schijven soms zo crash-gevoelig kunnen zijn.
       Ik heb liever ook nog een beetje zekerheid over m'n data.

Vraag
Welk systeem raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miss een sempron met een kast met 200 watt voeding?

toch denk ik dat je het veste een via proc kan nemen, deze gebruiken zeer weinig en kosten ook niet te duur
een 1 Ghz versie kan dat best draaien

wel prachtige duidelijke topicstart trouwens :7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 13:53
Ik denk eerlijk gezegd dat je (als je nieuw wilt), toch bij AMD uit komt vanwege prijstechnisch gebied. Intel is wel leuk, maar helaas redelijk duur. Andere mogelijkheid is een oudere P3 aanschaffen. Deze zal jouw taken ook prima uitvoeren, maar dat is meer van wachten tot een mooie aanbieding die je toch echt zelf tegen zal moeten komen. VIA is op zich ook leuk, maar ik denk dat je daarmee te weinig mogelijkheden hebt om uit te bereiden. Zoals je zelf al zegt, je kan geen 2 Gbit-kaartjes erin stoppen. VIA's zijn leuke dingen als ze voldoen aan je eisen. Helaas, bij jou dus niet vanwege je Gbit-eis :) waar ik overigens niet zo zwaar aan zou tillen, maargoed. Eentje lijkt mij toch wel voldoende, de onboard 100mbit kun je dan aansluiten op de router.

Mocht je echt zuinig willen blijven, maar toch wat meer (uitbereidings-) mogelijkheden en nieuw: Kijk eens naar de AMD Geode 1750. Pricewatch AMD.com
14W, wat passief te koelen is mits je er een goed koelblok op zet :) Dit is geen krachtpatser, maar volgens mij wil je een optimale prijs/kwaliteit/energiegebruik waarbij ik denk dat je deze toch als mogelijkheid moet open houden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar twee Tweakers wel. Het is op zich een verouderde processor, maar wel geoptimaliseerd voor een laag energieverbruik. Daarnaast zijn er meer dan voldoende bijpassende (eventueel recente!) moederborden bij te vinden.

Verder zul je denk ik neer komen op een tweede hands socketA-moederbord. Meestal zijn deze betrouwbaarder dan een willekeurig "cheap" mobo met ook meer functies. (o.a. raid). Echter is dit een keuze die je zelf moet maken om dit tweede hands of nieuw te doen.

Tot slot is er weinig over te zeggen, dat hangt echt af van een persoonlijke voorkeur. Het geheugen boeit niet voor een server, zolang het maar niet te weinig is. Hetzelfde voor de kast. Neem er een die cheap is, een goede voeding heeft en waarbij je (mocht het nodig zijn) extra airflow kan regelen door een casefan erbij te rammen. De voeding, tsja. Het blijft een discussiepunt maar van een accepteerbare merk een 300W nemen zou de bak prima moeten trekken :) (Als je een Geode neemt dus, en niet een P4 dual-core extreme edition oid ;) )

Wat betreft de harde schijven. Maxtor is niet per definitie crashgevoelig. En als je belangrijke data erop hebt staan zou ik er dan de voorkeur aan geven om de schijven in software/onboard raid1 te draaien. Dit houdt in dat je een exacte kopie hebt van je harde schijf, wat tot gevolg heeft dat je heel veel pech moet hebben om je data kwijt te raken door een hardwarecrash. Hier nog een uitleg over raid1 (en andere raidvormen, die buiten het budget zijn (raid5) of onbetrouwbaar (raid0)). Anderzeids, ik weet niet hoe je zit wat betreft hardeschijf ruimte. Je kan natuurlijk ook eventuele belangrijke bestanden kopieren naar een andere schijf en gewoon 3 losse schijven houden :)

Als ik het dan goed zie, heb je een nodig:
• CPU (AMD Geode 1750, 60, nieuw)
• Mobo (Eigen keus, voor +/-60 euro heb je er een nieuw of een betere 2e hands)
• Graka (Eigen keus, boeit niet voor een server, bijv een 9200, 20, 2e hands)
• HDD (ALS je raid1 gaat draaien: dezelfde 200gig als dat je nu hebt, 80, anders eigen keus (+/-E20) maar wel nieuw)
• Case (Aopen QF50C 300W, +/-50, nieuw)
• Geheugen (Merk, corsair of Kingston "low-budget" 512MB PC3200, 50)

Dat is dus ongeveer 320 euro. Iets boven je budget, maar in princiepe (uitgezonderd graka die niet boeit) alles nieuw :)

Bezuinigen kun je eventueel doen op de CPU. Dan krijg je er een die wat meer energie verstookt dan de Geode maar wel weer wat meer performance heeft (Sempron of 2e hands XP). Op het moederbord kun je ook bezuinigen. Je kan voor 30 euro er ook eentje 2e hands nemen die dan geen onboard raid heeft maar verder prima werkt.

Op de grafische kaart kun je bezuinigen door een moederbord te nemen die een onchip video heeft, alleen dit gaat wel ten kostte van de prestaties van het systeem in het algemeen (shared geheugen heeft een slechte invloed op de bandbreedte tussen cpu en geheugen). Een moeder bord met onboard video kan wel, maar eentje met een eigen geheugen ben ik zelf nog niet tegen gekomen. Dan kom je in het serversegment uit waar je niet moet zoeken voor 300 euro ;) Ik zou er overigens niet op bezuinigen, de moederborden met onboard VGA kom je niet vaak tegen :)

Op de HDD moet je nooit bezuinigen, evenals dat je met de kast nooit een slechte moet nemen. Ik denk dat deze je prima zal bevallen, het is een prima kast+voeding die werkt voor een mooi bedrag. Je kan kiezen om hierbij voor een sweex te gaan, die 20 euro goedkoper zal zijn (ongeveer) maar veel minder stevig. Aopen is een merk wat prijs/kwaliteit prima is als je vooral kijkt naar de prijs :)

Het geheugen, tsja. Ik zou zelf alleen maar merkgeheugen nemen, maar als je 10 euro wil besparen kun je het overwegen om dat op het geheugen wil doen. Met slecht geheugen werkt het ook bijna altijd, maar er zijn moederborden die niet alles slikken.

Overigens wel een duidelijke startpost, ik hoop dat je aan mijn post ongeveer evenveel hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door blackangel op 17-04-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 18:29:
miss een sempron met een kast met 200 watt voeding?

toch denk ik dat je het veste een via proc kan nemen, deze gebruiken zeer weinig en kosten ook niet te duur
een 1 Ghz versie kan dat best draaien

wel prachtige duidelijke topicstart trouwens :7
Semprons verbruiken me toch iets teveel. En die VIA proc lijkt me wat zwak voor deze config.
blackangel schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:34:
Ik denk eerlijk gezegd dat je (als je nieuw wilt), toch bij AMD uit komt vanwege prijstechnisch gebied. Intel is wel leuk, maar helaas redelijk duur. Andere mogelijkheid is een oudere P3 aanschaffen. Deze zal jouw taken ook prima uitvoeren, maar dat is meer van wachten tot een mooie aanbieding die je toch echt zelf tegen zal moeten komen. VIA is op zich ook leuk, maar ik denk dat je daarmee te weinig mogelijkheden hebt om uit te bereiden. Zoals je zelf al zegt, je kan geen 2 Gbit-kaartjes erin stoppen. VIA's zijn leuke dingen als ze voldoen aan je eisen. Helaas, bij jou dus niet vanwege je Gbit-eis :) waar ik overigens niet zo zwaar aan zou tillen, maargoed. Eentje lijkt mij toch wel voldoende, de onboard 100mbit kun je dan aansluiten op de router.
VIA heeft me inderdaad ook te weinig mogelijkheden, dus die wordt het ook niet. Aangezien ik Gbit apparatuur hebt lijkt het me ten 1e wat zonde om dan geen gbit te nemen en omdat het een fileserver wordt, waarvan de clients toch wel redelijk afhankelijk van gaan worden, wilde ik wel een snelle lijn hebben.
Mocht je echt zuinig willen blijven, maar toch wat meer (uitbereidings-) mogelijkheden en nieuw: Kijk eens naar de AMD Geode 1750. Pricewatch AMD.com
14W, wat passief te koelen is mits je er een goed koelblok op zet :) Dit is geen krachtpatser, maar volgens mij wil je een optimale prijs/kwaliteit/energiegebruik waarbij ik denk dat je deze toch als mogelijkheid moet open houden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar twee Tweakers wel. Het is op zich een verouderde processor, maar wel geoptimaliseerd voor een laag energieverbruik. Daarnaast zijn er meer dan voldoende bijpassende (eventueel recente!) moederborden bij te vinden.
Ja, die Geode was ik ook al eens voor m'n werk tegen gekomen. Ik moet zeggen dat hij verdomd weinig verbruikt. 14W is echt niks. Deze is een zeer goede kandidaat. Jammer dat deze me tijdens m'n onderzoekje niet in het hoofd is geschoten.
Verder zul je denk ik neer komen op een tweede hands socketA-moederbord. Meestal zijn deze betrouwbaarder dan een willekeurig "cheap" mobo met ook meer functies. (o.a. raid). Echter is dit een keuze die je zelf moet maken om dit tweede hands of nieuw te doen.
Ow, hier vind ik wel wat op. Dit is gewoon, welke functionaliteiten wil ik erop hebben en dan maar een goede erbij zoeken.
Tot slot is er weinig over te zeggen, dat hangt echt af van een persoonlijke voorkeur. Het geheugen boeit niet voor een server, zolang het maar niet te weinig is. Hetzelfde voor de kast. Neem er een die cheap is, een goede voeding heeft en waarbij je (mocht het nodig zijn) extra airflow kan regelen door een casefan erbij te rammen. De voeding, tsja. Het blijft een discussiepunt maar van een accepteerbare merk een 300W nemen zou de bak prima moeten trekken :) (Als je een Geode neemt dus, en niet een P4 dual-core extreme edition oid ;) )
Geheugen boeit inderdaad niet zo, daarom had ik die voor mezelf al een beetje "vastgesteld". 512Mb leek me wel genoeg. Goede voeding, mjah, hier zijn wel sites voor om te berekenen hoeveel Watt ik nodig heb.
Wat betreft de harde schijven. Maxtor is niet per definitie crashgevoelig. En als je belangrijke data erop hebt staan zou ik er dan de voorkeur aan geven om de schijven in software/onboard raid1 te draaien. Dit houdt in dat je een exacte kopie hebt van je harde schijf, wat tot gevolg heeft dat je heel veel pech moet hebben om je data kwijt te raken door een hardwarecrash. Hier nog een uitleg over raid1 (en andere raidvormen, die buiten het budget zijn (raid5) of onbetrouwbaar (raid0)). Anderzeids, ik weet niet hoe je zit wat betreft hardeschijf ruimte. Je kan natuurlijk ook eventuele belangrijke bestanden kopieren naar een andere schijf en gewoon 3 losse schijven houden :)
Een maat van me zei pas tegen me dat hij zeer slechte ervaringen had met Maxtor schijven. Ook lees ik dat de laatste tijd nog wel eens op het forum. Daarom wil ik niet het risico lopen dat m'n schijven crashen.
Ik denk dat ik voor RAID 10 ga, gezien het m'n data en mirrored en striped, zodat ik ook nog een redelijke snelheid behaal. Zou wel niet zoveel sneller zijn, maar ik kan kiezen tussen of 4 schijven in 2x RAID 1 of 4 schijven in RAID 10. Dan kies ik voor RAID 10.
Als ik het dan goed zie, heb je een nodig:
• CPU (AMD Geode 1750, 60, nieuw)
• Mobo (Eigen keus, voor +/-60 euro heb je er een nieuw of een betere 2e hands)
• Graka (Eigen keus, boeit niet voor een server, bijv een 9200, 20, 2e hands)
• HDD (ALS je raid1 gaat draaien: dezelfde 200gig als dat je nu hebt, 80, anders eigen keus (+/-E20) maar wel nieuw)
• Case (Aopen QF50C 300W, +/-50, nieuw)
• Geheugen (Merk, corsair of Kingston "low-budget" 512MB PC3200, 50)

Dat is dus ongeveer 320 euro. Iets boven je budget, maar in princiepe (uitgezonderd graka die niet boeit) alles nieuw :)

Bezuinigen kun je eventueel doen op de CPU. Dan krijg je er een die wat meer energie verstookt dan de Geode maar wel weer wat meer performance heeft (Sempron of 2e hands XP). Op het moederbord kun je ook bezuinigen. Je kan voor 30 euro er ook eentje 2e hands nemen die dan geen onboard raid heeft maar verder prima werkt.

Op de grafische kaart kun je bezuinigen door een moederbord te nemen die een onchip video heeft, alleen dit gaat wel ten kostte van de prestaties van het systeem in het algemeen (shared geheugen heeft een slechte invloed op de bandbreedte tussen cpu en geheugen). Een moeder bord met onboard video kan wel, maar eentje met een eigen geheugen ben ik zelf nog niet tegen gekomen. Dan kom je in het serversegment uit waar je niet moet zoeken voor 300 euro ;) Ik zou er overigens niet op bezuinigen, de moederborden met onboard VGA kom je niet vaak tegen :)
Hmm, deze was ik vergeten in startpost te zetten. Ik heb hier nog een TNT2 liggen, die kan ik hiervoor wel gebruiken. Ook nog eens passief gekoeld.
Op de HDD moet je nooit bezuinigen, evenals dat je met de kast nooit een slechte moet nemen. Ik denk dat deze je prima zal bevallen, het is een prima kast+voeding die werkt voor een mooi bedrag. Je kan kiezen om hierbij voor een sweex te gaan, die 20 euro goedkoper zal zijn (ongeveer) maar veel minder stevig. Aopen is een merk wat prijs/kwaliteit prima is als je vooral kijkt naar de prijs :)
Mjah, beetje een goedkope kast wilde ik zoeken. Voeding kan ik inderdaad een beetje kwaliteit nemen, iig geen standaard Q-tech.
Het geheugen, tsja. Ik zou zelf alleen maar merkgeheugen nemen, maar als je 10 euro wil besparen kun je het overwegen om dat op het geheugen wil doen. Met slecht geheugen werkt het ook bijna altijd, maar er zijn moederborden die niet alles slikken.

Overigens wel een duidelijke startpost, ik hoop dat je aan mijn post ongeveer evenveel hebt :)
Er waren wat Nforce-2 bordjes, die wat moeite hadden met Kingston geheugen, maar vooral met de wat snellere reepjes. Dit was geloof ik weer opgelost in een BIOS update. Ik heb aan je post heel veel. Onder andere dat die Geode me nu weer eens onder de aandacht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Mwa, harde schijven. Ze kunnen allemaal crashen. Ik heb er hier nu 4 recente draaien, waarbij ik 1 vervangende heb (van 3,5 tot 1 jaar oud ongeveer). Naar mijn mening eerder toeval dan slecht merk. Als je betrouwbaarheid wil moet je nooit naar het merk kijken, alles kan kapot gaan. Anderzijds, de garantie van Maxtor is wel goed, evenals de prijs. Het is een keuze die je zelf moet maken, harde schijven is het enige waar ik nooit iemand een echt merk voor aanraad :)

Overigens lichtte ik niet voor niets het puntje grafische kaarten aan. De meeste recente moederborden, en zo dus ook de SoA-moederborden geven 1.5V op de AGP-poort (min AGP 4x dus). De TNT2 is voor zover ik weet een AGP 2x kaart, en wil dus 3.3V hebben. Het kan dus zijn dat de TNT2 fysiek (en zeker niet technisch gezien) gaat passen. Al hoewel een kleine blik op google images zegt dat de TNT2 universeel is. In de PMG-faq staat nog een klein stukje erover, al hoewel ik denk dat je er wel achter komt als het niet gaat passen :)

Fijn dat je wat aan mijn post hebt gehad. Heb ik ook weer mijn goede daad voor vandaag gister gehad :+ Laat je het nog wel even weten wat je er uiteindelijk van gemaakt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Leuke post.. heb je ook wel eens gedacht aan virtualisatie? Je kunt ook op je doosje bijvoorbeeld de nieuwe (gratis) VMware server draaien, en dan kun je ook meerdere instanties naast elkaar draaien. Een doosje als firewall/router/vpndoos, een doosje voor web/file/downloads, etc.. Enige dat je meer nodig hebt, is meer RAM..

Is wel handig als je aan het sleutelen gaat etc, als je ene service down gaat, blijft de rest bijv. gewoon doordraaien.. En je hebt binnen 5 minuten weer een extra server thuis staan als je er eentje nodig hebt ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zou proberen om ergens een goedkoop p3 systeempje op de kop te tikken. Die zijn lekker energie zuinig en zijn snel zat. Je zal er dan wel alleen een paar Gbit kaartjes in moeten zetten. Erg aan te raden zijn de deskpro systemen van compaq (stabiel en zuinig), het nadeel van die dingen is alleen dat er maar 2 hd's in kunnen die ook nog eens niet gekoelt worden.

Dus gewoon een p3 ding kopen van ongeveer 800 Mhz en dan een half gig geheugen erin en draaien maar!

Als videokaart kan je het beste een cheap-ass pci kaartje nemen, dat werkt prima voor een beetje klooien op de commandline (alleen om te installeren neem ik aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
blackangel schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:10:
Mwa, harde schijven. Ze kunnen allemaal crashen. Ik heb er hier nu 4 recente draaien, waarbij ik 1 vervangende heb (van 3,5 tot 1 jaar oud ongeveer). Naar mijn mening eerder toeval dan slecht merk. Als je betrouwbaarheid wil moet je nooit naar het merk kijken, alles kan kapot gaan. Anderzijds, de garantie van Maxtor is wel goed, evenals de prijs. Het is een keuze die je zelf moet maken, harde schijven is het enige waar ik nooit iemand een echt merk voor aanraad :)

Overigens lichtte ik niet voor niets het puntje grafische kaarten aan. De meeste recente moederborden, en zo dus ook de SoA-moederborden geven 1.5V op de AGP-poort (min AGP 4x dus). De TNT2 is voor zover ik weet een AGP 2x kaart, en wil dus 3.3V hebben. Het kan dus zijn dat de TNT2 fysiek (en zeker niet technisch gezien) gaat passen. Al hoewel een kleine blik op google images zegt dat de TNT2 universeel is. In de PMG-faq staat nog een klein stukje erover, al hoewel ik denk dat je er wel achter komt als het niet gaat passen :)

Fijn dat je wat aan mijn post hebt gehad. Heb ik ook weer mijn goede daad voor vandaag gister gehad :+ Laat je het nog wel even weten wat je er uiteindelijk van gemaakt hebt?
De vorige moederbord waar die TNT2 in zat was ook een SoA-moederbord en die had ook AGP 4x (MSI K7T Turbo). Ik weet niet of die TNT2 universeel is, daar zal ik vanavond even naar kijken, maar ik denk wel dat hij gaat passen.

Ik laat het wel ff weten wat het uiteindelijk wordt.
axis schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:22:
Leuke post.. heb je ook wel eens gedacht aan virtualisatie? Je kunt ook op je doosje bijvoorbeeld de nieuwe (gratis) VMware server draaien, en dan kun je ook meerdere instanties naast elkaar draaien. Een doosje als firewall/router/vpndoos, een doosje voor web/file/downloads, etc.. Enige dat je meer nodig hebt, is meer RAM..

Is wel handig als je aan het sleutelen gaat etc, als je ene service down gaat, blijft de rest bijv. gewoon doordraaien.. En je hebt binnen 5 minuten weer een extra server thuis staan als je er eentje nodig hebt ;)
Ik denk dat ik daar geen gebruik van ga maken. Ligt er ook aan of mijn systeem dat dan wel gaat trekken. Mijn desktop trekt het ook wat moeilijk, maar daar doe ik ondertussen ook nog allerlei andere dingen.
KC_Kaas schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:32:
Ik zou proberen om ergens een goedkoop p3 systeempje op de kop te tikken. Die zijn lekker energie zuinig en zijn snel zat. Je zal er dan wel alleen een paar Gbit kaartjes in moeten zetten. Erg aan te raden zijn de deskpro systemen van compaq (stabiel en zuinig), het nadeel van die dingen is alleen dat er maar 2 hd's in kunnen die ook nog eens niet gekoelt worden.

Dus gewoon een p3 ding kopen van ongeveer 800 Mhz en dan een half gig geheugen erin en draaien maar!

Als videokaart kan je het beste een cheap-ass pci kaartje nemen, dat werkt prima voor een beetje klooien op de commandline (alleen om te installeren neem ik aan)
P3 zou denk ik wel deze eisen kunnen halen. Hoe zuinig ze zijn weet ik nog niet, maar dat ga ik even opzoeken. Ik had al wel even op de Intel site gekeken, alleen daar kon ik ze niet vinden. Vind die site aardig onduidelijk.

Van de volgende site: Saving power
Pentium III 500 Mhz Windows XP SP2   busy (booting)       60
Pentium III 500 Mhz Windows XP SP2   idle                 37
Pentium III 500 Mhz -                off                   3

Dit is voor een 500Mhz P3. Dit vind ik toch nog aardig veel, als ik dat zou vergelijken met de Geode. Nou ja, m'n XP vreet nog een hoop meer, dus ik ga er wel op vooruit, maar dan neem ik toch liever de Geode.

[ Voor 7% gewijzigd door eghie op 18-04-2006 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Dat klopt niet helemaal. BalusC heeft op zijn site een tabel met het maximale stroomgebruik per x86-cpu na de 486. Hier staat het tabelletje als je het niet kunt vinden :) Voor zover ik weet komt deze informatie uit de datasheets van de processors van de producent, dus zeer betrouwbaar.

Daarin staat dat de gemiddelde P3 ongeveer tussen de 15 en 30W zit. Dat is alleen wel per cpu, maar ik zou van dat soort sites niet teveel vertrouwen. Met een beetje load, 4 hdd's etc en je zit zo boven de 37W hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
mm, 512 lijkt me beetje krapjes, zeker met die java zooi erbij. neem aan dat die LAMP/mail server gewoon voor prive gebruik is? want dat i.c.m. wat routing shit zorgt echt voor nauwelijks load (heb het hier zelf draaien op een p200, eerst debian, daarna freebsd)

dus dan is een socket a overkill imho.
verder, hoe wou je die raid voor elkaar krijgen? software-raid? want dat is wel kut op te zetten op linux als 10

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als ik eerlijk ben, zou ik zeggen, schrap je eis voor 2x Gigabit.
Aan je netwerkkant heeft een Gigabit aansluiting waarschijnlijk wel nut, maar aan je routerkant totaal niet. Voor dat Gigabit internet beschikbaar komt zullen we wel een paar jaar verder zijn.

Met eis 'uit de weg' zou een Via Epia M2 12000 waarschijnlijk interessant worden voor je. Deze heeft onboard video, lan, etc. en een pcmcia slot.

Aan je lijst te zien, zijn de echte zware apps voorals Shoutcast/Icecast (vooral hercoderen kost veel processor kracht), voip server en gameserver. Van deze 3 heb ik eigenlijk alleen ervaring met Shoutcast. De rest van je lijst kan eigenlijk vrij makkelijk op lichte hardware draaien (tenzij je echt veel logins verwacht).
Ik draai bijna hetzelfde op een Celeron 333MHz (shoutcast ben ik nog mee bezig, moet het nog steeds een keer testen maar m'n netwerk hier is te onstabiel om na te gaan of eventueel stotteren door Shoutcast komt of m'n verbinding). De enige momenten dat m'n server 't zwaar heeft is bij het hercoderen van JPG's (5M pixel foto's) en bij het update (ik draai Gentoo).

Mijn advies zou zijn:
Via Epia M2 12000
Onboard (verbinding naar router)
Gigabit Netwerk kaart (verbinding naar switch)
pcmcia wifi kaart

Omdat je linux draait hoef je je geen zorgen te maken over het feit dat je meerdere netwerk adapters hebt. Over het algemeen, en helemaal als je verschillende type's hebt, heb je erg veel controle over hoe linux je netwerk gebruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Tha_Butcha schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:38:
mm, 512 lijkt me beetje krapjes, zeker met die java zooi erbij. neem aan dat die LAMP/mail server gewoon voor prive gebruik is? want dat i.c.m. wat routing shit zorgt echt voor nauwelijks load (heb het hier zelf draaien op een p200, eerst debian, daarna freebsd)

dus dan is een socket a overkill imho.
verder, hoe wou je die raid voor elkaar krijgen? software-raid? want dat is wel kut op te zetten op linux als 10
Dit servertje is inderdaad alleen voor prive gebruik. Dat p200 kan routeren dat klopt, maar die kan dus niet alles tegelijk. Dus moet het meer in de P3/Geode range gaan zoeken. Aangezien de Geode vrij zuinig is, leun ik nog die richting op. Maar P3 Mobiles oa zijn ook redelijk zuinig. Ik ga eens kijken wat prijs technisch ik het best kan nemen daarvoor.

Als ik dit artikel moet geloven: Software RAID vs Hardware RAID dan kan ik beter voor hardware RAID kiezen. Dan belast ik de CPU niet zoveel, zodat de applicaties de ruimte hebben om de CPU te kunnen gebruiken. En het is ook een sneller. En aangezien je al zegt, dat onder Linux software RAID 10 niet makkelijk te doen is, ga ik dus voor hardware RAID.
deepbass909 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:46:
Als ik eerlijk ben, zou ik zeggen, schrap je eis voor 2x Gigabit.
Aan je netwerkkant heeft een Gigabit aansluiting waarschijnlijk wel nut, maar aan je routerkant totaal niet. Voor dat Gigabit internet beschikbaar komt zullen we wel een paar jaar verder zijn.

Met eis 'uit de weg' zou een Via Epia M2 12000 waarschijnlijk interessant worden voor je. Deze heeft onboard video, lan, etc. en een pcmcia slot.

Aan je lijst te zien, zijn de echte zware apps voorals Shoutcast/Icecast (vooral hercoderen kost veel processor kracht), voip server en gameserver. Van deze 3 heb ik eigenlijk alleen ervaring met Shoutcast. De rest van je lijst kan eigenlijk vrij makkelijk op lichte hardware draaien (tenzij je echt veel logins verwacht).
Ik draai bijna hetzelfde op een Celeron 333MHz (shoutcast ben ik nog mee bezig, moet het nog steeds een keer testen maar m'n netwerk hier is te onstabiel om na te gaan of eventueel stotteren door Shoutcast komt of m'n verbinding). De enige momenten dat m'n server 't zwaar heeft is bij het hercoderen van JPG's (5M pixel foto's) en bij het update (ik draai Gentoo).

Mijn advies zou zijn:
Via Epia M2 12000
Onboard (verbinding naar router)
Gigabit Netwerk kaart (verbinding naar switch)
pcmcia wifi kaart

Omdat je linux draait hoef je je geen zorgen te maken over het feit dat je meerdere netwerk adapters hebt. Over het algemeen, en helemaal als je verschillende type's hebt, heb je erg veel controle over hoe linux je netwerk gebruikt.
Ja, 2x Gbit is inderdaad wat overdreven. Voor netwerk kant wil ik het wel hebben, die andere kan inderdaad best 100mbit zijn.

Dat via bordje heeft geen SATA onboard, dus dat wordt hem niet, want die SATA schijven heb ik al. Ook is deze wat minder goed uitbereidbaar naar bijvoorbeeld meer schijven, gezien de 1e pci slot. Ik denk dat ik dan maar toch voor een ATX bordje ga, gezien ik wat kan uitbereiden dan. En aangezien je al zegt dat er wat zware apps op gaan draaien, denk ik niet dat de VIA het helemaal gaat trekken.

Ik zit nu een beetje te dubben tussen AMD Geode of de P3. Zou de P3 Mobile bijvoorbeeld hier al sterk genoeg voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
eghie schreef op maandag 17 april 2006 @ 17:17:
Toen kwam ik op het volgende topic/bericht: Farmerwood in "Energiezuiniger systeem". Hier had hij het over een VIA Epia systeempje. Nu verbruiken die dingen zowat niks (rond 20W incl HDD?). Dus dit leek me wel een goede basis.
Even ter extra info bij die 20W waar je een vraagteken bij gezet hebt.
Op deze site staat een mooi calculatortje.
Mijn PD6000 verbuikt in netwerkmode zo'n 14 W. Tel daar de +/- 5 W van mijn laptopHD bij en je blijft onder de 20W. Een gewone 3,5" harde schijf verbruikt zo 25-30W dus dan gaat het harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kan je niet een nForce4 bordje nemen+CPU zo goedkoop mogelijk maar dan een moederbord uitkiezen die wel Dual LAN (meestal 1 RealTek + 1 Marvell of nForce4 LAN en 1 Gbit of 1 Gbit+ 100 Mbps) heeft en 4x SATA RAID 0+1 op de nForce4 controller heeft ??

Weet eigenlijk niet hoe C'nQ @ Linux draait ... zou toch ook wel redelijk zuinig zijn of niet ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als het een beetje vergelijkbaar is met wat mijn mobile doet, is er eigenlijk geen verschil met Windows. Of eigenlijk ligt het er maar net aan hoe je het instelt. Je kan de processor tripper happy maken, en en bij het minste al naar 100% vermogen laten springen (geeft de snelste reactie, maar bespaard het minste), of gelijk in snelheid laten oplopen bij zware belasting (maakt je systeem dus wat traag, maar wel energie zuinig).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1