Toon posts:

Prijs / Performance verhouding processors voor server

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb me de laatste tijd verdiept in processors en bijbehorende MBs voor het bouwen van een low power pc voor het uitvoeren van wat taken.

Deze PC zal veelal batch jobs uitvoeren, snelheid is niet van groot belang.

Aspecten zijn wel:
- Prijs voor Processor en Moederbord t.o.v. performance
- kWh verbruik

Ik heb gekeken naar:

AMD Geode (maar blijkt nogal lastig om een goed MB hierbij te vinden)

Pentium M (blijkt goed onder te clocken voor een laag verbruik en kan ik dus een lange tijd mee vooruit om later weer de performance op te schroeven)

AMD Mobile (idem als pentium M).

Wat zijn jullie ervaringen voor het bouwen van een energie zuinige server. Ik zal het geheel proberen te bouwen in u-ATX, maar over het algemeen zijn de behuizing hiervan nogal prijzig dus zal ik een normale ATX bouwen.

Wat zijn de door jullie gehaalde energie niveaus? Het systeem zal waarschijnlijk gaan bestaan uit 3 HD's, DVD rom, 512 mb geheugen, twee NICs. Draaiend op Win 2k3, met MSDE en nog wat andere services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wachte op conroe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:38
Pentium M is zuiniger (maar wellicht ook duurder)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Conroe is een processor met een aardig hoge performance?

Ik heb echter maar denk ik iets rond de 1 - 1.5 GHz nodig. Ik denk dat de Geode hier een goede uitkomst kan bieden, maar betwijfel of dit goed werkt met bestaande moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wat dacht je van zo'n bordje

bordje

prijswatch prijs 130,-

en deze cpu er op, retesnel /dualcore/klein/en word absoluut niet warm, zelfs niet als je hem overklokt.

Goed ddr2 erbij is wel een voordeel als je gaat overklokken.

Ik heb dit ook geadviseerd voor iemand met een 1u server, maar dan met een T2600

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met een beetje creativiteit kom je een end ;)

Ik zat enige tijd geleden met een vergelijkbaar idee, een zuinige thuisservertje die de plaats van mijn huidige kant-en-klaar routertje zou innemen en naast routeren ook een lichte web- en fileserver zou zijn en P2P-activiteiten zou afhandelen (taken zijn anders, eisen niet echt). Ondertussen heb ik een non-PC oplossing gevonden (Cobalt Qube2), maar wat ik in gedachten had qua PC zou hier ook geen gek idee zijn.

Uitgaande van:
- prestaties nagenoeg irrelevant
- verbruik zeer relevant

Bij mij kwam er een derde eis bij:
- (zeer) goedkoop in aanschaf

Nieuw kopen was financieel niet echt een optie, bovendien niet bepaald nodig als prestaties niet hoog hoefden te zijn. Uiteindelijk kwam ik hierop uit als ideaal systeempje:

P3-533EB (CuMine, 133MHz FSB) underclocked naar 266MHz (66MHz FSB) en zo ver undervolted als het bord kan.
i810-based moederbord met integrated VGA en onboard LAN

Tja, en dan wat PC100/133 en de schijven erbij en dat in een klein kastje stoppen.

Als je bedenkt dat de P3-533EB standaard maar 14W max power dissipation heeft, kun je op 1/2 van de default snelheid en een beetje undervolten het verbruik onder de 5W krijgen. Doordat verder alles integrated is, is verbruik van de rest van het systeem ook geminimaliseerd. Harde gegevens heb ik niet (mijn Intel CA810E is uitgeleend... :'( ), maar ik vermoed dat een dergelijk systeem zich qua verbruik positief zou verhouden tov een Via Epia geval, met als voordeel dat als CPU de bottleneck gaat vormen je simpel de FSB op 100MHz of op 133MHz kunt zetten - en nog steeds niet meer zou verbruiken dan een vergelijkbaar presterende Via Ezra-T 900.

Bijkomend voordeel is de prijs (op basis van V&A/Marktplaats):
P3-533 (of 600 ofzo, zolang het CuMine is en 133MHz default draait en niet te hoge multiplier heeft): EUR 15
i810 mobo met LAN: EUR 15

En dan gewoon SDR-SDRAM en HDD naar behoeven toevoegen en klaar is kees (ohja, case niet vergeten :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals hierboven beschreven heb ik geen Dual Core systeem nodig. En hoeft de aanschaf prijs niet te hoog te zijn.

Ik zag dat de Geode 1750 NX een average heeft van 14W, deze iets onderclocken tot 1 GHZ geeft dus een net resultaat. Deze processor koest overigens 59 EUR.

Ik vermoed dat ik wel een Socket A bord kan vinden voor +/- 60 EUR. Is dus al een stuk aantrekkelijker als een ASUS bord van 130 EUR. Overigens hoeft het niet in een 1U behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:22:
Zoals hierboven beschreven heb ik geen Dual Core systeem nodig. En hoeft de aanschaf prijs niet te hoog te zijn.

Ik zag dat de Geode 1750 NX een average heeft van 14W, deze iets onderclocken tot 1 GHZ geeft dus een net resultaat. Deze processor koest overigens 59 EUR.

Ik vermoed dat ik wel een Socket A bord kan vinden voor +/- 60 EUR. Is dus al een stuk aantrekkelijker als een ASUS bord van 130 EUR. Overigens hoeft het niet in een 1U behuizing.
Tot nu toe veeg je alles van tafel met je geode cpu, als je het al zo eens bent met jezelf haal dan zo'n ding.......klaar
Vind het ook een hoop gezeur over stroomverbruik, wat is ermee?, wil je het winnen van een spaarlamp of zo :)
cpu verbruik is alleen relevant als ie op een accu loopt, verder niet te merken op je stroomrekening hoor.

Volgensmij moet een server gewoon stabiel werken, en niet na een jaar al outdated zijn, dan blijf je zoeken, en terug klokken voor het verbruik maakt het alleen maar onstabiel.
sommige cpu kunnen dat erg goed maar er zijn er zat die hele gekke dingen gaan vertonen.

je kan ook softwarematig een gedeelte van je bestaande pc als server laten draaien, heb je helemaal geen hardware nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Ik zou zelf de oplossing van Dion_b erg interessant vinden. Wat jij zegt dat stroomverbruik gezeur is, krijg ik de indruk dat jij nooit let op energierekeningen. Als je een server dag en nacht wil laten draaien gaat dit echt wel een grote rol spelen. Waarom zou je een zeer zwaar systeem inzetten als server als die hoge snelheid totaal niet gebruikt wordt maar wel energie vreet? Dion_b z'n oplossing is goedkoop, energiezuinig en doet t prima (als je nog een oude bak hebt staan heeft ie ook gelijk weer een functie, altijd handig). En je kunt nog wat spelen met de performance zonder al te veel hoger energieverbruik.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ben1985 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 12:08:
Ik zou zelf de oplossing van Dion_b erg interessant vinden. Wat jij zegt dat stroomverbruik gezeur is, krijg ik de indruk dat jij nooit let op energierekeningen. Als je een server dag en nacht wil laten draaien gaat dit echt wel een grote rol spelen. Waarom zou je een zeer zwaar systeem inzetten als server als die hoge snelheid totaal niet gebruikt wordt maar wel energie vreet? Dion_b z'n oplossing is goedkoop, energiezuinig en doet t prima (als je nog een oude bak hebt staan heeft ie ook gelijk weer een functie, altijd handig). En je kunt nog wat spelen met de performance zonder al te veel hoger energieverbruik.
energie verbruik is geen onzin , maar je kan het ook overdrijven he, een 800eb op halve snelheid en hopen dat het stroomverbruik van 14w naar 5 w gaat......dat gaat me echt te ver.

er staat hier al zeker 4 jaar 24/7 een 2.0 celeron te draaien als server, geen id wat het verbruikt en ook nooit wat extra van gemerkt op mijn stroomrekening, dus lijkt het mij flauwekul.

zo'n pIII mag dan wel goedkoop zijn, (mocht je niet eerst 2-3 dode krijgen) op mp of de v&a, maar een leuk bord voor een pIII vinden word aardig lastig.

maar goed hij heeft de oplossing al gevonden , een geode, riep hij in zijn eerste post al dus maakt niet veel uit met welk id je komt .

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zover ik weet noemde ik 3 processors in mijn OP.

Alleen heb ik momenteel het meeste gelezen over de Geode. Maar heb nog weinig gelezen over de Pentium M en AMD Mobile. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Over het verbruik en de kosten; Dit scheelt echt wel op jaarbasis.

Iedere watt die een server verbruikt kost 80 cent op jaarbasis. Een server die 100 watt gebruikt kost dus 80 euro op jaarbasis aan stroom. Als je dit terug kan schroeven naar 30 watt bespaar je dus 70 watt en dus ook ruim 55 euro per jaar!
(1 KWh=9cent)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
exclusief transport kosten en belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:18:
Over het verbruik en de kosten; Dit scheelt echt wel op jaarbasis.

Iedere watt die een server verbruikt kost 80 cent op jaarbasis. Een server die 100 watt gebruikt kost dus 80 euro op jaarbasis aan stroom. Als je dit terug kan schroeven naar 30 watt bespaar je dus 70 watt en dus ook ruim 55 euro per jaar!
(1 KWh=9cent)
Ja en dus zijn de kosten bij processors die minder dan 20watt verbruiken hooguit 16euro op jaarbasis, en je moet je dus afvragen of je het die paar euro's en de lagere performance waard vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:26:
exclusief transport kosten en belastingen?
exclusief alles, dus dat komt er ook nog eens bij, waardoor de prijs per watt/jaar alleen maar meer wordt.

het heeft dus wel degelijk zin om een zo zuinig mogelijke server samen te stellen als je zelf de stroom moet betalen

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 14:09:
Zover ik weet noemde ik 3 processors in mijn OP.

Alleen heb ik momenteel het meeste gelezen over de Geode. Maar heb nog weinig gelezen over de Pentium M en AMD Mobile. Vandaar mijn vraag.
Waarom staar je je op die 3 processoren blind? Je reageert totaal niet op andere mogelijkheden die genoemd worden.

Wil je dat we meedenken of wil je dat we gewoon ja-knikken tegenover de conclusies die je al weet :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 08:44
Kijk eens naar de VIA Epia systemen. Ik weet niet hoe de prijzen te vergelijken zijn, maar wat ik ervan gezien/gelezen heb is het een best goed platform. Vooral de Eden serie verbruikt niet veel stroom, en kan passief gekoeld worden. Bij sallandautomatisering verkopen ze een aantal bordjes. Heb zelf eens gekeken en voor minder dan 400 euro kon ik een aardig systeempje in elkaar zetten wat voor mij voldoende kracht had.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel van de VIA gehoord, maar nog niet actief naar gekeken, ik hoorde ook wat negatieve dingen hierover.

De P3 lijkt me persoonlijk minder, de 1GHz versie kan nog wel, maar hoe is de beschikbaarheid van hardware hiervoor? Meeste moet van MP komen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Processor en moederbord met Gigabite Lan € 120,- :9

Intel Celeron D 351(S775, 3.2GHz, 533MHz FSB, 256KB, Boxed) € 70,-
Nog zwaar overklokbaar ook

Asus P5VD1-X € 50,00
AGP AGP 8X
SocketSocket 775 (Intel)
ChipsetVIA PT880 Ultra
Systeem Bus1066 MHz
GeheugenDDR400/333
PCI 3 x PCI
IDE2 x UltraDMA 100/133
Serial ATA Ja
RAIDRAID 0, RAID 1
Audio 6-kanaals
LAN Gigabite Lan
FireWire-
USB 4 x USB 2.0
FormaatATX
Bijzonderheden-
Overige PCI Sloten 1 x PCI Express x16
SCSI Nee
Video Onboard Nee

Lijkt een ideaal moederbordje past namelijk ook gewoon een P4 in eventueel X2 ook nog, wat wil je nog meer? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Youri Carma op 08-05-2006 20:05 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:52:
Ik heb wel van de VIA gehoord, maar nog niet actief naar gekeken, ik hoorde ook wat negatieve dingen hierover.
Tja, het presteert minder dan een Geode of een Pentium-M, maar het is goedkoper en zuiniger. Als je de extra prestatie niet nodig hebt (wat je schrijft heeft dat niet nodig) is het een serieuze optie...
De P3 lijkt me persoonlijk minder, de 1GHz versie kan nog wel, maar hoe is de beschikbaarheid van hardware hiervoor? Meeste moet van MP komen neem ik aan?
MP :?

Gewoon tweedehands kopen via bijvoorbeeld www.tweakers.net/aanbod of www.marktplaats.nl - toen ik keek was er op T.net V&A voor EUR 15 een P6-600EB te koop en op Marktplaats.nl een Epox mobotje met i810, FC-PGA en LAN onboard eveneens voor EUR 15. Dat is geen geld :z

Maar goed, misschien beter aan jou het woord: waarom denk je voor de toepassingen die je noemt serieus zware CPU kracht nodig te hebben :?

Wat voor databases hebben we het hier over als je MSDE zegt?
Op wat voor bak draait zo'n database nu en hoeveel CPU usage trekt het?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai een eigen applicatie, het is over het algemeen wat eenvoudig rekenwerk, dat in een batch wellicht 15% pakt (Op een AMD64 3200+).

Maar het kan best langzamer, het is slechts een batch proces. Ik zal de VIA meenemen in de opties.

Ik kwam net ook een Celeron D310 tegen voor rond de 35 eur nieuwprijs. Wellicht is het interessant deze te nemen en dan te underclocken.

Ik ga de VIA even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:14:
Ik draai een eigen applicatie, het is over het algemeen wat eenvoudig rekenwerk, dat in een batch wellicht 15% pakt (Op een AMD64 3200+).
OK, ik neem aan dat het vooral ALU-dependent is? Zo ja zal het prima gaan op een Via Epia of een P3 :z
Maar het kan best langzamer, het is slechts een batch proces. Ik zal de VIA meenemen in de opties.
Als je echt niet die P3 wil is het jouw keuze, maar ik vind het vreemd dat je het niet eens als optie ziet. Je moet gewoon je eisen zeer duidelijk formuleren en niets op voorhand uitsluiten.
Ik kwam net ook een Celeron D310 tegen voor rond de 35 eur nieuwprijs. Wellicht is het interessant deze te nemen en dan te underclocken.
Eh, doe eens de moeite om te kijken naar stroomverbruik - de default stroomverbruik van een Prescott is rustig het drie- tot tienvoudige van de andere hier genoemde opties. Bovendien kun je het hooguit 25% terugclocken (multiplier uiteraard gelocked, 133MHz FSB kan terug naar 100MHz, dan heb je het zo'n beetje gehad...)
Ik ga de VIA even opzoeken.
Doe dat. En kijk niet naar problemen maar naar oplossingen. Niet alle moederborden zijn voor de Geode geschikt, maar als je weet wat je moet hebben is het makkelijk zat (tot grote jaloezie van Terw_Dan zit ik nu achter eentje (de GA-7N400L) die ik 'verspil' met een licht geOCde Tbred :z ). P3 spul is niet alleen goedkoop maar ook makkelijk zat te vinden en verbruikt geen drol op lage clock, terwijl prestaties nog acceptabel zijn. Via Epia is ondertussen best tried&tested, dat een of andere aap er toevallig problemen mee heeft zegt weinig...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag net die Via borden staan, vind ze over het algemeen vrij prijzig.

In dat geval zou ik eerder een P3 nemen, mijn motivatie voor de P3 is mogelijkheid tot upgraden in een later stadium. Mocht ik voor Socket A gaan of evt. 478 of een andere, kan ik hier nog tot een aardig eind upgraden. Ook support voor S-ATA is een voorkeur, maar heb ook nog wel ergens een controller liggen.

Ik ben van plan te gaan gebruiken:
- Win2k3
- ISA2k4
- RAS / VPN
- MSDE
- IIS
- Mail
- Intern Fileserven
- Streaming Media Server
- DHCP / DNS

Momenteel heb ik zelfs nog een P3 bord hier liggen met een 550 Mhz proc erop. Alleen de voeding is ermee gestopt. Wellicht dus zinnig om hier eens mee aan de haal te gaan.

De PC heeft momenteel 256mb ram, wat raden jullie aan om hier in te gooien? Zit nu een AGP kaart in, en twee NICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:37:
Ik zag net die Via borden staan, vind ze over het algemeen vrij prijzig.

In dat geval zou ik eerder een P3 nemen, mijn motivatie voor de P3 is mogelijkheid tot upgraden in een later stadium. Mocht ik voor Socket A gaan of evt. 478 of een andere, kan ik hier nog tot een aardig eind upgraden. Ook support voor S-ATA is een voorkeur, maar heb ook nog wel ergens een controller liggen.

Ik ben van plan te gaan gebruiken:
- Win2k3
- ISA2k4
- RAS / VPN
- MSDE
- IIS
- Mail
- Intern Fileserven
- Streaming Media Server
- DHCP / DNS
OK, da's gelijk wat meer - maar als het momenteel maar 15% trekt bij batch scripts en vertraging niet eens een probleem is, is CPU performance in jouw eisen IMHO volstrekt ondergeschikt aan stroomverbruik.
Momenteel heb ik zelfs nog een P3 bord hier liggen met een 550 Mhz proc erop. Alleen de voeding is ermee gestopt. Wellicht dus zinnig om hier eens mee aan de haal te gaan.
Hoe kan de voeding van een bord defect zijn... :?

Verder is dit een minder geschikt P3:
- 550MHz draait standaard op 100MHz FSB, dus kun je maar 1/3 sparen door terug te clocken naar 66MHz
- de meeste P3-550 gevallen waren Slot1 Katmai-core CPU's, die verbruiken een stuk meer
De PC heeft momenteel 256mb ram, wat raden jullie aan om hier in te gooien? Zit nu een AGP kaart in, en twee NICS.
Niet bepaald een geschikt bord voor laag stroomverbruik. Je wil alles integrated hebben, niet los. Juist als je een CPU laag klokt beginnen dat soort dingen verhoudingsgewijs meer mee te tellen.

* dion_b heeft door dit topic inspiratie gekregen - net mail de deur uit gedaan om alsnog mijn Intel CA810E (werkelijk ideaal bord hiervoor) terug te vorderen om zelf even een servertje in elkaar te flansen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Ik weet niet waarom ik dit nog schrijf aangezien er niet op gereageerd word?

Maar een processor en moederbord met Gigabite Lan ad. € 120,- is echt Peanuts voor het gebodene!!!? "Sombody in there? Zeker als je met het systeem niet hoeft te gamen.

Asus P5VD1-X € 50,00
AGP AGP 8X
SocketSocket 775 (Intel)
ChipsetVIA PT880 Ultra
Systeem Bus1066 MHz
GeheugenDDR400/333
PCI 3 x PCI
IDE2 x UltraDMA 100/133
Serial ATA Ja
RAIDRAID 0, RAID 1
Audio 6-kanaals
LAN Gigabite Lan
FireWire-
USB 4 x USB 2.0
FormaatATX
Bijzonderheden-
Overige PCI Sloten 1 x PCI Express x16
SCSI Nee
Video Onboard Nee

Lijkt een ideaal moederbordje past namelijk ook gewoon een P4 in eventueel X2 ook nog, wat wil je nog meer? Lees: http://www.sharkyextreme....ticle.php/3261_3582616__9

[ Voor 12% gewijzigd door Youri Carma op 09-05-2006 00:45 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dion_B, ik bedoel de ATX voeding van me kast, en heb momenteel geen reserve, maar zal er eerdaags eentje kopen op marktplaats.

Het moederbord is inderdaad Slot 1, MSI, met niks integrated. Ik zal eens op marktplaats kijken. Zag gisteren P3 1 Ghz processors voor rond de 25 eur. Welk slot moet ik volgens jou hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk niet naar slot's, maar naar socket 370 ;)

@ Youri Carma;
die celeron is gebaseerd op een prescott.. wat denk je dat dat ding verbruikt?
en lees de rest van de draad is.. waar gaat het hier vooral over? juist, een zo laag mogelijk verbruik :O :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 08:25:
Dion_B, ik bedoel de ATX voeding van me kast, en heb momenteel geen reserve, maar zal er eerdaags eentje kopen op marktplaats.

Het moederbord is inderdaad Slot 1, MSI, met niks integrated. Ik zal eens op marktplaats kijken. Zag gisteren P3 1 Ghz processors voor rond de 25 eur. Welk slot moet ik volgens jou hebben dan?
Gaf ik hierboven al aan: FC-PGA...

1GHz heb je idd voor EUR 25, maar die is stukken minder zuinig (nogal logisch aangezien het 2x zo snel draait met zelfde core).

Maar ik zou je wel een beetje willen vragen wat meer zelf op te zoeken, je vraagt het nu wel erg met de paplepel in te gieten :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:23:
Kijk niet naar slot's, maar naar socket 370 ;)

@ Youri Carma;
die celeron is gebaseerd op een prescott.. wat denk je dat dat ding verbruikt?
en lees de rest van de draad is.. waar gaat het hier vooral over? juist, een zo laag mogelijk verbruik :O :P
Ok ja das waar maar alleen zo laag mogelijk verbruik lijkt mij "silly" dat is de draadpost zo'n blikkie met een touwtje zodat je op afstand met alkaar kan praten.

De Celeron verbruikt zo ie zo peanuts als je het met de huidige generatie Pentium's vergelijkt.
Kan makkelijk boven beschreven systeempie met een 200 Watt voeding aan de praat houden.

Voorbeeld en gelijk een nieuw offtopic idee;
€ 120,- Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed)
€ 50,- Asus P5VD1-X , PT880 Ultra (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) ____________________________________________________________________
€ 170,- Sorry kon het niet laten. 8)7

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 10:14
De Celeron D is wel op de huidige P4 gebaseerd, en verbruikt dan ook aanzienlijke meer dan de Geode/Pentium-M/Epia etc. Ditzelfde geldt ook voor de PentiumD. Daar zitten namelijk 2 energie verslindende cores in....

Wel heb ik laatst voor iemand een servertje gebouwd gebaseerd op de Pentium-M 740 (Dothan). Hij draait daar nu een SBS2003 op. Zijn doel was inderdaad ook zo weinig mogelijk energie verbruik. Via via heeft hij een commell bordje (www.commell.com.tw) gehaald, waar vrijwel alles op geintegreerd zit. Ik weet het energie verbruik niet, want dat heb ik niet gemeten. Ik denk niet dat dit de goedkoopste oplossing is, wel 1 van de krachtiger oplossingen.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 23:40
Youri Carma schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:37:
Ik weet niet waarom ik dit nog schrijf aangezien er niet op gereageerd word?

Maar een processor en moederbord met Gigabite Lan ad. € 120,- is echt Peanuts voor het gebodene!!!? "Sombody in there? Zeker als je met het systeem niet hoeft te gamen.

Lijkt een ideaal moederbordje past namelijk ook gewoon een P4 in eventueel X2 ook nog, wat wil je nog meer? Lees: http://www.sharkyextreme....ticle.php/3261_3582616__9
Tja, de bedoeling is dat het een server is waarvan de eisen voor de processor qua performance niet zo belangrijk zijn. Wat vooral belangrijk is, is dat hij weinig electriciteit verbruikt, aangezien deze bak 7d/7 aan staat.

Een celeron D verbruikt hiervoor veel te veel. En overklokken wil je helemaal niet, omdat je bij overklokken jouw electriciteitsfactuur wel heel erg de hoogte in jaagt.

BTW, een x2, is dat geen AMD-processor?

[On-topic]

Ikzelf heb een PIII-800EB Coppermine op 133MHz FSB als server. Naar het schijnt toch vrij zuinige processoren. Sptijig genoeg kan ik hem niet onderklokken (Dell-pc). Daarbij nog 512MB SDRAM en 2*160GB Maxtor DM10 in een RAID mirroring. Daar steekt ook nog eens een Radeon DDR videokaart in (ik heb geen tragere kaart). Eventueel heb ik ook nog een nVidia GEforce2 TI liggen, maar ik vrees dat die nog meer zal verbruiken.
Deze pc is bij mij een DHCP-, DNS-, file-, FTP-server en Domain-controller.
Deze pc is perfect snel genoeg. Ik heb zelf een paar gebrikers die er soms rechtstreks op werken. Dit alles genereert geen vertragingen. Ik heb zeker nog headroom over. Daar draait dus Windows 2003 op. In juli flans ik er ook nog MS ISA-server op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epitome
  • Laatst online: 29-09 18:10
Aangezien jullie veel verstand hebben van de zuinigheid van processoren, de volgende vragen:

Ik heb ook een web-, ftp-, fileserver die ook nog als torrentleecher 24/7 zijn werk staat te doen.

Daarin heb ik nu een P4 S423 1,5GHz op een Gigabyte GA-8TX-C met 512MB aan Rambus PC800.

Maar ik heb ook nog een P3 Katmai 550MHz op een Chaintech 6-BTM met 512MB SDRAM PC100.

Beiden zouden gebruik maken van een Promise FastTrak100 raidcontroller met daaraan 4x IBM Deskstar 180GXP 180GB HDD's in RAID 0+1 en een 3Com 3C905 managed netwerkkaart.

Als ik die Katmai installeer dan minimaliseer ik waarschijnlijk de stroomkosten, of zou ik nog iets anders kunnen kopen (icm met bovenstaande onderdelen) om die stroomrekening nog verder te drukken?

P.S. Maakt het OS ook nog uit, qua stroomverbruik? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

needless to say schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 12:18:
[...]

[On-topic]

Ikzelf heb een PIII-800EB Coppermine op 133MHz FSB als server. Naar het schijnt toch vrij zuinige processoren. Sptijig genoeg kan ik hem niet onderklokken (Dell-pc).
Oh? Dat de BIOS dat niet toestaat mag is voor te stellen, maar aangezien ieder systeem dat FC-PGA heeft ook 66MHz FSB ondersteunt (voor de CuMine Cellies <=766MHz) is het technisch zonder meer in staat erop te draaien. Gewoon met CPUFSB oid softwarematig omlaagzeggen :z
Daarbij nog 512MB SDRAM en 2*160GB Maxtor DM10 in een RAID mirroring. Daar steekt ook nog eens een Radeon DDR videokaart in (ik heb geen tragere kaart). Eventueel heb ik ook nog een nVidia GEforce2 TI liggen, maar ik vrees dat die nog meer zal verbruiken.
Dat zijn inderdaad stroomslurpers - haal in dat geval toch gewoon een EUR 1 PCI kaartje uit een grabbelton, die EUR heb je er in een maand aan stroomkosten makkelijk uit :z
Of ook hier dmv Rivatuner oid de VGA flink underclocken en alles uitzetten wat je bij pure 2D operation niet nodig hebt...
Deze pc is bij mij een DHCP-, DNS-, file-, FTP-server en Domain-controller.
Deze pc is perfect snel genoeg. Ik heb zelf een paar gebrikers die er soms rechtstreks op werken. Dit alles genereert geen vertragingen. Ik heb zeker nog headroom over. Daar draait dus Windows 2003 op. In juli flans ik er ook nog MS ISA-server op.
Lijkt me ranzige bloat allemaal voor zo weinig services, maar dat het dat allemaal probleemloos *kan* draaien spreekt boekdelen :z

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 14-05-2006 13:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Epitome schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:55:
Aangezien jullie veel verstand hebben van de zuinigheid van processoren, de volgende vragen:

Ik heb ook een web-, ftp-, fileserver die ook nog als torrentleecher 24/7 zijn werk staat te doen.

Daarin heb ik nu een P4 S423 1,5GHz op een Gigabyte GA-8TX-C met 512MB aan Rambus PC800.

Maar ik heb ook nog een P3 Katmai 550MHz op een Chaintech 6-BTM met 512MB SDRAM PC100.

Beiden zouden gebruik maken van een Promise FastTrak100 raidcontroller met daaraan 4x IBM Deskstar 180GXP 180GB HDD's in RAID 0+1 en een 3Com 3C905 managed netwerkkaart.

Als ik die Katmai installeer dan minimaliseer ik waarschijnlijk de stroomkosten, of zou ik nog iets anders kunnen kopen (icm met bovenstaande onderdelen) om die stroomrekening nog verder te drukken?

P.S. Maakt het OS ook nog uit, qua stroomverbruik? :?
Topic kaap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 23:40
dion_b schreef op zondag 14 mei 2006 @ 13:46:
[...]

Oh? Dat de BIOS dat niet toestaat mag is voor te stellen, maar aangezien ieder systeem dat FC-PGA heeft ook 66MHz FSB ondersteunt (voor de CuMine Cellies <=766MHz) is het technisch zonder meer in staat erop te draaien. Gewoon met CPUFSB oid softwarematig omlaagzeggen :z
Tja, ik heb het voor de leut nog eens opgezocht. Vroeger heb ik het heus wel al eens geprobeerd met CPUFSB. Mijn vermoeden werd weer eens bevestigd. De door Dell gebruikte PLL ondersteunt geen softwarematig aanpassen van de FSB :Z . Dus jah, blijkbaar zul je je mening hierover moeten aanpassen.
[...]

Dat zijn inderdaad stroomslurpers - haal in dat geval toch gewoon een EUR 1 PCI kaartje uit een grabbelton, die EUR heb je er in een maand aan stroomkosten makkelijk uit :z
Of ook hier dmv Rivatuner oid de VGA flink underclocken en alles uitzetten wat je bij pure 2D operation niet nodig hebt...
Een goede tip. Daar had ik ook aan gedacht. Probleem uiteraard is dat er geen PCI-slot meer over is :p. Het zal dus een andere AGP-kaart moeten worden of de kaart underclocken (waarschijnlijk het laatste). Echter eerst examens afwerken.
[...]

Lijkt me ranzige bloat allemaal voor zo weinig services, maar dat het dat allemaal probleemloos *kan* draaien spreekt boekdelen :z
Kun je even deze zin parafraseren? Ik geraak er immers niet aan uit. Zoals in mijn post reeds vermeld gaan daar nog een hoop services bijkomen. Het is mijn eerste server-installatie en ik ga stap voor stap de services toevoegen, kwestie van niet direct in de knoop te zitten. Het OS en alles lijkt misschien een beetje overkill, maar ik ga dit liever thuis eens uittesten en ervaring opdoen zolang ik gratis legaal aan het OS kan geraken via MSDNAA op www.ma3d.com. Linux-servertje legaal opzetten kan ik na mijn studies ook best nog gratis doen.

Het CPU-gebruik raakt trouwens zelden de 10% en het geheugengebruik raakt maximum de 256MB. Dus jah, het blijft maar een mening hé...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epitome
  • Laatst online: 29-09 18:10
Nee, tien topics met precies hetzelfde onderwerp, dat schiet pas op! :Z
Modbreak:Of het nou in 1 of in 10 topics is, we verwachten op GoT wel dat je enige eigen inzet toont. Een "Dit heb ik allemaal, lepel maar een kant-en-klaar antwoord voor me op"-post is hier topickaping en anders zou het gewoon een slotje krijgen :/

Verder, post on-topic en behulpzaam of post niet. Huishoudelijke mededelingen doe je *niet* in-topic, daar gebruik je een topicreport voor (geldt overigens ook voor nelis91...)

[ Voor 57% gewijzigd door dion_b op 14-05-2006 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Als het allemaal zo zuinig mogelijk moet, denk ik dat je meer winst kunt halen uit andere onderdelen dan uit de processor.
Als je gewoon een processor uit de onderste segmenten van die reeks haalt, zit je vaak wel het zuinigst. (mits je wel dezelfde techniek gebruikt, een Athlon 1400 is niet zuiniger dan een Athlon XP2000+ bijvoorbeeld)
Je kunt veel meer winst halen uit inderdaad niet een overkill videokaart te plaatsen, zo weinig mogelijk harde schijven en het meest belangrijke een kwaliteitsvoeding. Met die laatste bespaar je namelijk behoorlijk veel procenten op het gehele verbruik.

Hanteer trouwens als kostprijs 1,60 euro per Watt per jaar.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 06:40
Ben momenteel bezig met een server upgrade gezien het feit dan mijn huidige langzaam maar zeker aan het afsterven is...

Met deze upgrade wil ik ook het stroomverbuik proberen te reduceren door een zuiniger CPU te gebruiken. Hoewel bij gebruik de CPU best wel krachtig moet zijn, staat hij uiteindelijk grotendeels van de dag uit z'n neus te vreten. Mijn aandacht is nu op AMD's zuinigere versies van. zieook

Als ik echter rondkijk dan vind ik maar verrekt weinig aanbieders die deze zuinigere cpu hebben. Allemaal hebben ze de "hoogvermogen" CPU. Mis ik iets of ben ik gewoon te vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat dacht je van een cheap ass laptoppie. ingebouwde ups :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1