Het Grote Ubuntu topic deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.893 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Ik heb nu grondig Ubuntu verkloot door een upgrade naar de nieuwere Feisty kernel (2.6.20) te doen. De NVidia drivers krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat (nv of beta). Ik hoopte namelijk dat de Feisty kernel problemen met m'n SATA controller zou oplossen. Ik heb nu een Promise controller aangeschaft (TX4310 ~130-160 euro) en ik hoop dat ik geen probs meer zal hebben met m'n Maxtor HD's als ik Feisty zal installeren. Toen ik echter de berichten hierboven las...begon ik wel te twijfelen. Is het echt af te raden om Feisty te installeren voor het dagelijkse computer werk en wat games?

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:04

Gotiniens

Fairly odd Tim

Surkow schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:55:
Ik heb nu grondig Ubuntu verkloot door een upgrade naar de nieuwere Feisty kernel (2.6.20) te doen. De NVidia drivers krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat (nv of beta). Ik hoopte namelijk dat de Feisty kernel problemen met m'n SATA controller zou oplossen. Ik heb nu een Promise controller aangeschaft (TX4310 ~130-160 euro) en ik hoop dat ik geen probs meer zal hebben met m'n Maxtor HD's als ik Feisty zal installeren. Toen ik echter de berichten hierboven las...begon ik wel te twijfelen. Is het echt af te raden om Feisty te installeren voor het dagelijkse computer werk en wat games?
jah, je gaat toch ook niet in een auto rijden waar alleen nog maar de motor van klaar is?
Jungian schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:25:
[...]
Ubuntu Stable (tot de Apocalypse kun je hier de stabiele Ubuntu-tree vinden)
Ubuntu Unstable (zelfs na de Apocalypse kun je hier de unstable Ubuntu-tree terug vinden)
Je moet ubuntu vergelijk met debian stable, een stabiele distro, met een version freeze. In dapper en edgy zal je namelijk nooit nieuwe versies vinden maar alleen maar security fixes.

Hoe ze de ontwikkeling van de nieuwe versie is ook wel redelijk evolutionair, feisty is namelijk gewoon begonnen als een 1 op 1 kopie van edgy. alleen omdat ze besloten hebben dat de ontwikkeling niet voor de gewone mens is, denken ze gewoon niet aan de gewone mens en updaten alles gewoon als een gek.

De keuze dat de ontwikkeling zo gaat is denk ik ook terug te leiden naar het feit dat ubuntu voor iedereen is. En die mensen snappen het niet als er 3 versies zijn, die willen gewoon een werkende versie. Ik zie nu al redelijk veel vragen komen over welke versie ze moeten nemen edgy of dapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Gotiniens schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 23:07:
[...]

jah, je gaat toch ook niet in een auto rijden waar alleen nog maar de motor van klaar is?

[...]

Je moet ubuntu vergelijk met debian stable, een stabiele distro, met een version freeze. In dapper en edgy zal je namelijk nooit nieuwe versies vinden maar alleen maar security fixes.

Hoe ze de ontwikkeling van de nieuwe versie is ook wel redelijk evolutionair, feisty is namelijk gewoon begonnen als een 1 op 1 kopie van edgy. alleen omdat ze besloten hebben dat de ontwikkeling niet voor de gewone mens is, denken ze gewoon niet aan de gewone mens en updaten alles gewoon als een gek.

De keuze dat de ontwikkeling zo gaat is denk ik ook terug te leiden naar het feit dat ubuntu voor iedereen is. En die mensen snappen het niet als er 3 versies zijn, die willen gewoon een werkende versie. Ik zie nu al redelijk veel vragen komen over welke versie ze moeten nemen edgy of dapper.
Dude...ik bedoel dat Feisty zo veel oplossingen heeft voor hardware problemen dat het gewoon aantrekkelijk lijkt om te upgraden. Dit helpt niet veel om te beslissen of ik het zal installeren.

Zijn er niet gewoon al repositories die voor Edgy de nieuwste kernel aanbieden?

[ Voor 3% gewijzigd door Surkow op 13-01-2007 23:21 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Surkow schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 23:15:
[...]

Dude...ik bedoel dat Feisty zo veel oplossingen heeft voor hardware problemen dat het gewoon aantrekkelijk lijkt om te upgraden. Dit helpt niet veel om te beslissen of ik het zal installeren.
De rest van mijn post gaat niet over jou ;)

maar het is inderdaad zwaar aan te raden om feisty te gebruiken voor je dagelijkse werk, omdat zoals eerder gezegd, ze gewoon upgraden, en dan kijken wat er stuk gaat :)

Over je hardware problemen kan ik jammer genoeg niet veel zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gotiniens op 13-01-2007 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gotiniens schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 23:07:Je moet ubuntu vergelijk met debian stable, een stabiele distro, met een version freeze. In dapper en edgy zal je namelijk nooit nieuwe versies vinden maar alleen maar security fixes.
Dapper : ja
Edgy : nee
Met elke nieuwe versie proberen ze nu steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Als je het extreem zou versimpelen zou je de oplossing kunnen zien als Pokemon (nee echt :P), je gebruikt hetzelfde beest en gaat daarmee verder. Je maakt geen stand-alone kopie van het beest om het dan uit te gaan breiden.
Juist wat jij wilt gebeurd dus nu niet. Iedere 1.5 jaar komt er een nieuwe versie uit = verwarrender voor de gebruiker. Twee trees (Gentoo) of drie trees (Debian) die constant geupdate blijven zonder verdere interactie dan om de zoveel tijd op het update-knopje rammen is toch ideaal ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geblaat hierboven :+
Surkow schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 22:55:
Nee, blijf weg van Feisty.
Gebruik gewoon Edgy maar compileer zelf een kernel. Dat zal net zo effectief zijn als Feisty's kernel.
Alle SATA-support zit in de kernel, niet in de rest van de dist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Dutchmega schreef op zondag 14 januari 2007 @ 00:38:
Geblaat hierboven :+

[...]

Nee, blijf weg van Feisty.
Gebruik gewoon Edgy maar compileer zelf een kernel. Dat zal net zo effectief zijn als Feisty's kernel.
Alle SATA-support zit in de kernel, niet in de rest van de dist.
Welke kernel is dan het beste aan te raden? Ik heb zo het idee dat 2.6.20-5 (de nieuwste) niet de stabielste is.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:10

Theimon

Snapte!?

Dat is ook aangegeven als unstable. 2.6.20 is nog niet released. Er zijn alleen RC's uitgebracht. Ik heb zelf vanmiddag nog een nieuwe kernel gebouwd op basis van de 2.6.19 stable release. Ik wil wel performance winst maar ik ga mn systeem niet op het spel zetten met een RC kernel. Het moet een final zijn.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Voor wie draadloos wil gaan: Ubuntu WiFi accesspoint compatibility list :). Heb er zelf genoeg problemen mee gehad om het jullie nu wat makkelijker te maken..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Als een AP niet goed met linux werkt zou er IMO gekeken moeten worden naar de implementatie van 1 van de 2. Maar zet de mijne er ook maar bij:
SMC7904WBRA deze werkt perfect, dit is een ADSL router btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Surkow schreef op zondag 14 januari 2007 @ 01:18:
[...]

Welke kernel is dan het beste aan te raden? Ik heb zo het idee dat 2.6.20-5 (de nieuwste) niet de stabielste is.
2.6.19.2 bijvoorbeeld, waar je dan smp-support aanzet, en onder andere i2c, MCA, debugging meuk uit (of, if you wish, alles behalve framebuffer-, ide-, sata-, usb- en filesystem support uit) (make oldconfig ftw).

Ondersteunend leesvoer over welke packages je nodig hebt (behalve ncurses denk ik) && een stukje richtlijn qua selectie van kernel-opties:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158 &&

http://ubuntuforums.org/s...p?p=1174954&postcount=507

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Surkow schreef op zondag 14 januari 2007 @ 01:18:
[...]

Je moet de nieuwste stabiele hebben. Volgens kernel.org is dat 2.6.19.2
Kijk echter niet raar op als dat je problemen niet verhelpt met je Maxtor HD's
W3ird_N3rd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 05:46:
Voor wie draadloos wil gaan: Ubuntu WiFi accesspoint compatibility list :). Heb er zelf genoeg problemen mee gehad om het jullie nu wat makkelijker te maken..
Aka switch/router compability lijst. In het algemeen is het ook wel handig om gewoon effe te zoeken op de naam van de accesspoint, zo kan je meestal wel vrij snel zien of er problemen daarmee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Weet iemand eigenlijk een goeie binary news reader met GUI voor Gnome? Klibido is op zich wel een optie, maar dat kost nogal wat KDE libs :P

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

strandbal schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:04:
Weet iemand eigenlijk een goeie binary news reader met GUI voor Gnome? Klibido is op zich wel een optie, maar dat kost nogal wat KDE libs :P
Pan

http://pan.rebelbase.com/
http://darrenalbers.com/Pan/ => Voor de nieuwste packages, erg aan te raden

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 14-01-2007 14:10 . Reden: ff info toegevoegd ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Danku :D Ooit wel eens met Pan gespeeld, maar in de repo's zit idd die stokouwe 2003 versie...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Gotiniens schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:39:
Als een AP niet goed met linux werkt zou er IMO gekeken moeten worden naar de implementatie van 1 van de 2. Maar zet de mijne er ook maar bij:
SMC7904WBRA deze werkt perfect, dit is een ADSL router btw.
Tja imho moet er ook naar gekeken worden maarja, wie trek je aan de oren daarvoor?

Dan maar een lijst maken. En van Asus hoef je geen support te verwachten, dus Ubuntu/Linux devs zullen het op moeten lossen.
Dutchmega schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:59:
[...]

Aka switch/router compability lijst. In het algemeen is het ook wel handig om gewoon effe te zoeken op de naam van de accesspoint, zo kan je meestal wel vrij snel zien of er problemen daarmee zijn.
Dat had ik uiteraard al gedaan toen ik wireless problemen had, maar er is niets over te vinden.

En je verwacht geen incompatibiliteit met een accesspoint. Je gaat toch ook niet opzoeken of je switch wel met Linux samenwerkt :?.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 14-01-2007 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:50:
[...]

Tja imho moet er ook naar gekeken worden maarja, wie trek je aan de oren daarvoor?

Dan maar een lijst maken. En van Asus hoef je geen support te verwachten, dus Ubuntu/Linux devs zullen het op moeten lossen.

[...]

Dat had ik uiteraard al gedaan toen ik wireless problemen had, maar er is niets over te vinden.

En je verwacht geen incompatibiliteit met een accesspoint. Je gaat toch ook niet opzoeken of je switch wel met Linux samenwerkt :?.
Raar genoeg gebeurt het wel dat er incompabiliteit is aangezien ze vaak niet houden aan de standaarden om alles maar zo goedkoop mogelijk te produceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kleine iritatie hier bij mij eigenlijk, ik draai 6.10 en ik vind het vervelend dat als je in firefox 2.0.0.1 in de adres balk klikt hij niet metteen de url helemaal selecteerd. In windows doet ie dat wel altijd. Kan ik dat ergens veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:48:
kleine iritatie hier bij mij eigenlijk, ik draai 6.10 en ik vind het vervelend dat als je in firefox 2.0.0.1 in de adres balk klikt hij niet metteen de url helemaal selecteerd. In windows doet ie dat wel altijd. Kan ik dat ergens veranderen?
Als je gewoon had gezocht, had je het antwoord al lang kunnen vinden. Filteren in about:config op 'bar' gaf je een key browser.urlbar.clickSelectsAll. Zet de boolean om naar true en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

mithras schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:52:
[...]

Als je gewoon had gezocht, had je het antwoord al lang kunnen vinden. Filteren in about:config op 'bar' gaf je een key browser.urlbar.clickSelectsAll. Zet de boolean om naar true en je bent klaar :)
Dit werkte bij mij in 6.06 goed, op 6.10 wil dat truukje maar niet lukken.....

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian kijkt lachend naar zijn Opera
Wat is er mis trouwens met control-a ? Ook al zou het wel goed werken, ik neem aan dat je nog iets wilt typen als je gedubbelklikt hebt, dus kan er desnoods ook wel een control-a vanaf :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 14 januari 2007 @ 18:22:
* Jungian kijkt lachend naar zijn Opera
Wat is er mis trouwens met control-a ? Ook al zou het wel goed werken, ik neem aan dat je nog iets wilt typen als je gedubbelklikt hebt, dus kan er desnoods ook wel een control-a vanaf :Y)
Klopt, maar het is even wennen. Ik neem het liefst zou veel mogelijk persoonlijke instellingen en opties mee nu ik net Windows vaarwel heb gezegd.

edit:

Heb ook al Beryl en mijn nVidia drivers werkend. Echt super vet, en nog zo traag niet eens. Heb een Celeron 2,8ghz en een 6600GT onder een 865 chipset en nog ide harddisk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Theimon schreef op zondag 14 januari 2007 @ 04:44:
Dat is ook aangegeven als unstable. 2.6.20 is nog niet released. Er zijn alleen RC's uitgebracht. Ik heb zelf vanmiddag nog een nieuwe kernel gebouwd op basis van de 2.6.19 stable release. Ik wil wel performance winst maar ik ga mn systeem niet op het spel zetten met een RC kernel. Het moet een final zijn.
Daar heb je wel gelijk in. Doordat Ik m'n NVidia instellingen in de soep liet lopen kan ik met geen mogelijkheid X meer aan de praat krijgen en heb ik wat zitten kloten met versie 2.6.20 (die volgens een aantal mensen stabiel draaide op hun systeem).
0xDEADBEEF schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:57:
[...]

2.6.19.2 bijvoorbeeld, waar je dan smp-support aanzet, en onder andere i2c, MCA, debugging meuk uit (of, if you wish, alles behalve framebuffer-, ide-, sata-, usb- en filesystem support uit) (make oldconfig ftw).

Ondersteunend leesvoer over welke packages je nodig hebt (behalve ncurses denk ik) && een stukje richtlijn qua selectie van kernel-opties:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158 &&

http://ubuntuforums.org/s...p?p=1174954&postcount=507
Bedankt, ik ga eens experimenteren met de instellingen.
Dutchmega schreef op zondag 14 januari 2007 @ 13:59:
[...]

Je moet de nieuwste stabiele hebben. Volgens kernel.org is dat 2.6.19.2
Kijk echter niet raar op als dat je problemen niet verhelpt met je Maxtor HD's
M'n Maxtor HD's hebben last van staggered spin-up (feature not a bug) wat mijn moederboard niet ondersteund (de NVidia SATA controller). Ik had gehoord dat een Promise deze problemen niet had en zelfs hotplug en NCQ ondersteund.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 20:36

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Een vraagje,

Als je via 'places' -> 'connect to server' een server toevoegt maakt deze ook gelijk een icon aan op de desktop. Hoe haal ik deze weg? Hier en op ubuntuforums kan ik niet echt meer mensen vinden die hetzelfde willen, maar het beginnen er een beetje veel te worden. (Gebruik het namelijk voor ftp toegang tot diverse sites, met als handige voordeel dat een aantal editors ook deze mappen kunnen benaderen, wat op meerdere plaatsen bijhouden van ftp gegevens voorkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik krijg in Kubuntu op de konsole mijn achtergrond niet transparant, met de themes die standaard erin staan werkt het niet, blijft gewoon zwart (of grijs als je lichte transparante achtergrond kiest). Ik heb Beryl (0.1.4) draaien, is er een andere manier om de achtergrond in konsole transparant te krijgen? Overigens doet die het ook niet als ik een normale sessie opstart. ATI Mobility Radeon 9700 :)

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 14-01-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Koetjeboe schreef op zondag 14 januari 2007 @ 21:17:
Een vraagje,

Als je via 'places' -> 'connect to server' een server toevoegt maakt deze ook gelijk een icon aan op de desktop. Hoe haal ik deze weg? Hier en op ubuntuforums kan ik niet echt meer mensen vinden die hetzelfde willen, maar het beginnen er een beetje veel te worden. (Gebruik het namelijk voor ftp toegang tot diverse sites, met als handige voordeel dat een aantal editors ook deze mappen kunnen benaderen, wat op meerdere plaatsen bijhouden van ftp gegevens voorkomt)
Start `gconf-editor` via Alt+F2, ga vervolgens naar /apps/nautilus/desktop/ en zet `volumes_visible' uit.

Omdat ik vond dat hierdoor mijn volumes toch wel erg ver weg zaten (in mijn Places-menu) heb ik vervolgens de Disk Mounter-applet aan mijn bovenste panel toegevoegd. Daar zitten weliswaar de ftp-dingen niet in, maar wel de gewone partities. De ftp-dingen staan nog in je Places-menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 20:36

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Harm schreef op zondag 14 januari 2007 @ 21:22:
[...]

Start `gconf-editor` via Alt+F2, ga vervolgens naar /apps/nautilus/desktop/ en zet `volumes_visible' uit.

Omdat ik vond dat hierdoor mijn volumes toch wel erg ver weg zaten (in mijn Places-menu) heb ik vervolgens de Disk Mounter-applet aan mijn bovenste panel toegevoegd. Daar zitten weliswaar de ftp-dingen niet in, maar wel de gewone partities. De ftp-dingen staan nog in je Places-menu.
Ok, superbedankt! Dat had ik nooit zelf gevonden (gconf-editor kende ik al wel maar waar te zoeken...)

Gewone disks heb ik er maar 3 gemount dus dat vind ik nog wel onder places denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:48:
iemand nog maybe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 17:44
In about:config filter op browser.urlbar.clickSelectsAll
Zal op false staan, als je deze naar true zet zal het (na een herstart van firefox) zijn zoals je wilt :)

[ Voor 5% gewijzigd door uashy op 14-01-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkprince1234
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-08-2021
Ik heb een RAID5 Aray gemaakt in de bios van 3 schijven van 320gig.

Nu tijdens de installatie ziet hij enkel 3 SCSI schijven welke de SATA schijven voorstellen, deze ziet hij los en niet als 1 schijf.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de installatie plaats vindt op deze RIAD5? En niet op 1 losse schijf?

Ik werk met de server versie van Ubuntu 6.1

-----------

Ik kreeg op het ubuntu forum het volgende te horen:

De alternate CD gebruiken en bij de installatie eerst de drie schijven aanmaken, en deze dan bij de schijfindeling in RAID5 zetten. RAID in BIOS en sommige controllers (bijv. de Dell SAS controller) worden (nog) niet goed ondersteund in Ubuntu dus aangezien het niet werkt, de RAID config in de BIOS weggooien en met de drie schijven aan de slag voor softwarematige RAID gedurende de installatie. Gebruik trouwens de alternate CD om je installatie te doen, met de server CD is het niet mogelijk om /boot in RAID te zetten.

---------------

Betekent dit nou dat ik ubuntu gewoon niet kan gebruiken voor mijn RAID5? Of dat ik de server versie niet kan gebruiken maar de desktop versie wel....

Ik wild er trouwens een apache server van maken, dus server os leek me wel geschikt... weet iemand de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Darkprince1234 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 23:27:
Ik heb een RAID5 Aray gemaakt in de bios van 3 schijven van 320gig.

Nu tijdens de installatie ziet hij enkel 3 SCSI schijven welke de SATA schijven voorstellen, deze ziet hij los en niet als 1 schijf.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de installatie plaats vindt op deze RIAD5? En niet op 1 losse schijf?

Ik werk met de server versie van Ubuntu 6.1

-----------

Ik kreeg op het ubuntu forum het volgende te horen:

De alternate CD gebruiken en bij de installatie eerst de drie schijven aanmaken, en deze dan bij de schijfindeling in RAID5 zetten. RAID in BIOS en sommige controllers (bijv. de Dell SAS controller) worden (nog) niet goed ondersteund in Ubuntu dus aangezien het niet werkt, de RAID config in de BIOS weggooien en met de drie schijven aan de slag voor softwarematige RAID gedurende de installatie. Gebruik trouwens de alternate CD om je installatie te doen, met de server CD is het niet mogelijk om /boot in RAID te zetten.

---------------

Betekent dit nou dat ik ubuntu gewoon niet kan gebruiken voor mijn RAID5? Of dat ik de server versie niet kan gebruiken maar de desktop versie wel....

Ik wild er trouwens een apache server van maken, dus server os leek me wel geschikt... weet iemand de oplossing?
Als je geen dual boot gebruikt is de oplossing duidelijk. Software RAID mbv je BIOS word niet (echt) ondersteund door Linux (BIOS software RAID is een smerige hack volgens een aantal Got users ;D). Back-up je spullen en zet een RAID opstelling op vanuit Linux welke uitstekende software RAID bevat die niet onder doet voor de BIOS software RAID.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je toch sowieso niet booten vanaf een software raid5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkprince1234
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-08-2021
dat heb ik inderdaad eerder gehoord ja, geen boot vanaf een RAID5, ik vindt het tot nu toe zwaar tegenvallen die "goede" support van de verschillende distro's mbt de mogelijkheden met linux en RAID5 erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Shinji schreef op zondag 14 januari 2007 @ 21:17:
Ik krijg in Kubuntu op de konsole mijn achtergrond niet transparant, met de themes die standaard erin staan werkt het niet, blijft gewoon zwart (of grijs als je lichte transparante achtergrond kiest). Ik heb Beryl (0.1.4) draaien, is er een andere manier om de achtergrond in konsole transparant te krijgen? Overigens doet die het ook niet als ik een normale sessie opstart. ATI Mobility Radeon 9700 :)
Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze wil ik hier ook even de vraag neerleggen of Kubuntu voor mij een goede keuze is.

Ik heb enige tijd geleden een htpc gebouwd draaiende op Fedora. (Deze deed het zeer goed totdat het moederbord er mee op hield :() Dus enige ervaring met linux kan mij niet ontzegt worden.

Nu wil ik ook op mijn pc linux installeren. Na me een beetje in de materie verdiept te hebben spreekt Kubuntu mij wel aan (heb een lichte voorkeur voor KDE). Aleen is de vraag hoe ik dit allemaal met partities moet gaan regelen, aangezien ik in eerste instantie Kubuntu in een dual bootup met XP hebben.

Mij computer bestaat uit het volgende:
Athlon XP3000+
Asus moederbord
WD Raptor 36 Gb` (C: schijf. = XP op geïnstalleerd) aangesloten op Sata raid controller
Samsung Spinpoint 160 Gb (twee gelijke partities H: en I: -NTFS-) IDE-aangesloten
ATI radeon 9800

Kan ik nu een dual boot creeren door een van de twee partities op de IDE schijf te gebruiken voor Kubuntu? En dus de C: schijf volledig voor XP gebruiken?

En ik heb op de H: partitie al mijn films, muziek en foto’s staan. Kan ik die met kubuntu openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:19:
Bij deze wil ik hier ook even de vraag neerleggen of Kubuntu voor mij een goede keuze is.

Ik heb enige tijd geleden een htpc gebouwd draaiende op Fedora. (Deze deed het zeer goed totdat het moederbord er mee op hield :() Dus enige ervaring met linux kan mij niet ontzegt worden.

Nu wil ik ook op mijn pc linux installeren. Na me een beetje in de materie verdiept te hebben spreekt Kubuntu mij wel aan (heb een lichte voorkeur voor KDE). Aleen is de vraag hoe ik dit allemaal met partities moet gaan regelen, aangezien ik in eerste instantie Kubuntu in een dual bootup met XP hebben.

Mij computer bestaat uit het volgende:
Athlon XP3000+
Asus moederbord
WD Raptor 36 Gb` (C: schijf. = XP op geïnstalleerd) aangesloten op Sata raid controller
Samsung Spinpoint 160 Gb (twee gelijke partities H: en I: -NTFS-) IDE-aangesloten
ATI radeon 9800

Kan ik nu een dual boot creeren door een van de twee partities op de IDE schijf te gebruiken voor Kubuntu? En dus de C: schijf volledig voor XP gebruiken?

En ik heb op de H: partitie al mijn films, muziek en foto’s staan. Kan ik die met kubuntu openen?
Ja en ja.
Partitioneren kun je het makkelijkst automatisch laten doen (even wat ongepartitioneerde ruimte maken voordat je met de installatie begint). NTFS-schijven zijn out-of-the-box ook prima te lezen (en met wat werk kun je er ook op schrijven). Als je Kubuntu neemt en win32codecs installeert (guides en repositories te vinden met google) kun je elke codecs afspelen (met Kaffeine). Ik installeer ook Mplayer daar naast, voor die paar bestanden waar Kaffeine slecht op gaat ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:32:
[...]

Ja en ja.
Partitioneren kun je het makkelijkst automatisch laten doen (even wat ongepartitioneerde ruimte maken voordat je met de installatie begint). NTFS-schijven zijn out-of-the-box ook prima te lezen (en met wat werk kun je er ook op schrijven). Als je Kubuntu neemt en win32codecs installeert (guides en repositories te vinden met google) kun je elke codecs afspelen (met Kaffeine). Ik installeer ook Mplayer daar naast, voor die paar bestanden waar Kaffeine slecht op gaat ;)
Je kan het resizen ook in de installer zelf doen, zolang je custom partition table kiest.

Daarnaast heb je nog VLC voor die paar gevalletjes waarvoor je geen codecs hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

VLC FTW! Dat programma is echt geniaal. Ik heb zelden zo'n portable programma gezien, Windows, Linux allemaal geen probleem. :)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MTWZZ schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:24:
VLC FTW! Dat programma is echt geniaal. Ik heb zelden zo'n portable programma gezien, Windows, Linux allemaal geen probleem. :)
Alleen jammer dat VLC de w32codecs niet oppikt :P.

Ik heb Kaffeine ook gevonden als leuk DVB-programma.. Beste wat ik tot nu toe heb gevonden, nu maar hopen dat het ook met een CI overweg kan.. En Kaffeine geeft geen geluid hier, dat moet ik nog uitzoeken..

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 16-01-2007 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:03:
[...]

Je kan het resizen ook in de installer zelf doen, zolang je custom partition table kiest.
Ik had nergens gezegd dat dat niet kon :+ Dit is alleen makkelijker
Daarnaast heb je nog VLC voor die paar gevalletjes waarvoor je geen codecs hebt :)
Als je crappy subtitle-rendering en idem performance wilt kun je dat natuurlijk ook gebruiken ;) Ik heb zelf ook jaren VLC gebruikt en de performance van vooral processor-intensieve codecs is bagger (H264)(ook nog bij de laatste SVN-versies). Niet dat Kaffeine daar goed mee omgaat, maar daar heb ik dan ook Mplayer voor ;) Makkelijk subtitle/audio/video-tracks kiezen was mijn reden om VLC te gebruiken (bij Mplayer moest je dat eerst in een config-bestand zetten, tegenwoordig kan dat on-the-fly).

Mplayer is er ook voor Windows trouwens 8)

Je zult trouwens vooral bij Gentoo de voordelen van Mplayer opmerken (dmv USE-flags).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

VLC geeft bij mij bij SD behoorlijk lage belasting bij h.264 filmpjes. Lager dan de Cyberlink decoder in MPC, allebei onder Windows wel, maar lijkt me sterk dat VLC onder Linux opeens veel hogere CPU belasting heeft..

Kan jij HDTV h.264 onder Ubuntu afspelen dan? (da's het enige waarbij CPU belasting echt gaat tellen) If so, hoe? Ik heb geprobeerd de Cyberlink decoder via w32codecs in mplayer te laten werken, maar dat is me niet gelukt.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 16-01-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Ik heb al bijna alle Media Players nu wel uitgeprobeerd...maar er is geen enkele die echt goed om kan gaan met softsubs wanneer ik Ubuntu (of een andere distro gebruik). Dit gaat dan vooral om MKV bestanden waar de subs een verkeerd lettertype hebben, te groot zijn, de verkeerde kleur hebben en of verkeerd geplaatst worden. Dat laaste is bijvoorbeeld bij MPlayer te verklaren met dat het niet meerdere subs tegelijk ondersteunt. Ik heb me er wel in verdiept...maar ik vraag me af of er spelers zijn die veel betere ondersteuning voor subs hebben.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 18-09 15:29

MBV

Wat ik zo geweldig gaaf vind aan VLC is het streaming-gedeelte. Een keer een demonstratie gegeven voor broadcasting over 10 netwerken ofzo tijdens een open dag, en het werkt perfect :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:03:Dat laaste is bijvoorbeeld bij MPlayer te verklaren met dat het niet meerdere subs tegelijk ondersteunt.
Als in ?
VLC geeft bij mij bij SD behoorlijk lage belasting bij h.264 filmpjes. Lager dan de Cyberlink decoder in MPC, allebei onder Windows wel, maar lijkt me sterk dat VLC onder Linux opeens veel hogere CPU belasting heeft..
Ik kan met Mplayer op 800 MHz H264-geëncodeerde films afspelen, waarbij ik met VLC zeker mijn CPU moet throttlen naar 1067 - 1333 MHz om een vloeiend filmpje over te houden. Onder Windows zou ik het niet weten want dat heb ik al heel lang niet meer gebruikt :)
Kan jij HDTV h.264 onder Ubuntu afspelen dan? (da's het enige waarbij CPU belasting echt gaat tellen) If so, hoe? Ik heb geprobeerd de Cyberlink decoder via w32codecs in mplayer te laten werken, maar dat is me niet gelukt.
Ik gebruik nu weer Gentoo (ben laatst even naar Kubuntu geswitched om te kijken of KDE wat was en heb daarna een Gentoo KDE systeem opzet), maar ik kan me niet herinneren dat ik meer heb hoeven doen dan Mplayer installeren en de w32codecs van de mplayer-pagina in /usr/lib/win32 neer te zetten (of de package te installeren van de Seveas repository).

Je kunt trouwens ook zelf mplayer compileren (alhoewel ik daar geen voorstander van ben), dan weet je zeker dat je alle bestandsformaten af kunt spelen (zelfde geldt voor VLC uit de repository, die speelt ook niet alles af). VLC was de reden dat ik Gentoo wilde uitproberen (ik werd behoorlijk misselijk van de glibc-errors die de repository-versie uit zijn aars trok bij Ubuntu en dat het niet alles af kon spelen, dus ging ik zelf compilen (waarbij mijn uiteindelijke gedachte was dat ik dat net zo goed bij de rest van mijn systeem kon doen)), maar dat is een ander verhaal.

[edit]
Bij het afspelen met Mplayer heb ik geen hard frame dropping aanstaan trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 17-01-2007 00:20 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Dit heb ik bijvoorbeeld met films waar extra informatie word gegeven bij boorden in een andere taal. De normale softsubs worden dan wel weergegeven. Dit kan er misschien mee te maken hebben (ontwikkelaar MPlayer):
MPlayer has a general limiation: stream switching on the fly is not possible (yes, this sucks). This includes video, audio and subtitle streams.

[ Voor 6% gewijzigd door Surkow op 17-01-2007 00:23 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:21:
[...]

Dit heb ik bijvoorbeeld met films waar extra informatie word gegeven bij boorden in een andere taal. De normale softsubs worden dan wel weergegeven. Dit kan er misschien mee te maken hebben (ontwikkelaar MPlayer):
Waarschijnlijk een oud bericht, want (zoals ik al eerder zei) kan Mplayer dat nu wel. Misschien de versie in de Ubuntu-repository niet, maar de versie die ik heb (mplayer-1.0_rc1-r1) kan dat wel (DE grote reden om vroeger niet Mplayer te gebruiken (handmatig streams aangeven in een config-file zuigt, helemaal als je weet dat ogg en mkv streams anders behandelt worden)).

Wat je zegt kan overigens best waar zijn (niet gemerkt nog (kan ook al gefixed zijn inmiddels)), maar dat heeft niets met je quote te maken ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:12:
Je kunt trouwens ook zelf mplayer compileren (alhoewel ik daar geen voorstander van ben), dan weet je zeker dat je alle bestandsformaten af kunt spelen (zelfde geldt voor VLC uit de repository, die speelt ook niet alles af).
Ik kan het wel afspelen maar het gaat op iedere op dit moment voor consumenten beschikbare CPU veel te traag. Dan heb ik het wel over 1080i met 20mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:52:
Ik kan het wel afspelen maar het gaat op iedere op dit moment voor consumenten beschikbare CPU veel te traag. Dan heb ik het wel over 1080i met 20mbit..
Voor een Core 2 Duo is het appeltje eitje hoor. De CPU in mijn laptop is net niet krachtig genoeg om 1080p realtime te kunnen renderen (1.73 GHz Pentium M). Voor Windows heb je videokaart-driverfoefjes die ervoor zorgen dat je CPU (een beetje) ontlast word, voor Linux niet.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 01:02:
[...]

Voor een Core 2 Duo is het appeltje eitje hoor. De CPU in mijn laptop is net niet krachtig genoeg om 1080p realtime te kunnen renderen (1.73 GHz Pentium M). Voor Windows heb je videokaart-driverfoefjes die ervoor zorgen dat je CPU (een beetje) ontlast word, voor Linux niet.
Appeltje eitje? Zoek maar eens een BBC HD sample, probeer die eens af te spelen op je overgeclockte C2D en zeg dan nog eens dat het appeltje eitje is. Libav heeft geen SMP support dus die "duo" uit C2D helpt ook niet.

Fyi: met een Athlon 42 X2 4200+ haal ik misschien 4 of 5 fps. Misschien kan je met wat optimalisatie e.d. 10fps uit een C2D persen.

Maar niemand heeft dit dus werkende onder Ubuntu.. Ik had gehoopt dat iemand met een custom codecs.conf de Cyberlink decoder had draaien, wat mij niet lukte..

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 17-01-2007 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:28
Misschien doe ik iets fout maar met deze sample http://www.apple.com/quic...agnificentdesolation.html ( de hoogste reso )gaat het afspelen van hier gewoon vloeiend :), (met gxine en mplayer vlc niet) op mijn pc. op mijn laptop krijg ik het dan weer niet aan de praat :( . maar ik denk dat het daar aan mijn video kaart ligt das namelijk een x700 en in de desktop heb ik een nvidia kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Met de MPlayer-plugin doet 720p het zonder problemen, met een load van 0.93. 1080p doet erg lang over bufferen, en past niet echt op mijn scherm (1400x1050 ;)), en zorgt ervoor dat de mplayer-plugin helemaal flipt. Zodra de 1080p geladen is, zal ik zeggen wat die doet :P
Dat is dus op een Centrino laptop met 1.83GHz proc, 1GB ram, en een X300 videokaart.

[edit]1080 werkt dus niet. GXine geeft hem wel redelijk weer, maar halveert volgens mij de resolutie. Ook dan hapert hij. Totem geeft volgens mij de beste prestaties.

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 17-01-2007 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 02:02:
[...]

Appeltje eitje? Zoek maar eens een BBC HD sample, probeer die eens af te spelen op je overgeclockte C2D en zeg dan nog eens dat het appeltje eitje is. Libav heeft geen SMP support dus die "duo" uit C2D helpt ook niet.

Fyi: met een Athlon 42 X2 4200+ haal ik misschien 4 of 5 fps. Misschien kan je met wat optimalisatie e.d. 10fps uit een C2D persen.

Maar niemand heeft dit dus werkende onder Ubuntu.. Ik had gehoopt dat iemand met een custom codecs.conf de Cyberlink decoder had draaien, wat mij niet lukte..
Over die sample heb ik het, die kan ik hier bijna vloeiend afspelen (met geluid). Doe je toch iets fout lijkt me :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Ik gebruik kubuntu/kde/kdm.

Maar met kdm heb ik het probleem dat ik geen userlist krijg, en dat je niet via de gui (wel via /etc/kde3/kdm/kdmrc) themes kan kiezen.

Hebben meer van jullie dit probleem?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 11:58
Een korte vraag die ik zo snel niet kan vinden via google; draait de 32bits versie probleemloos op een X2 3800+ met DDR2? Met de 64bits krijg ik easyubuntu niet aan de gang en de 64bits-versie schijnt het probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Autoreply schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:38:
Een korte vraag die ik zo snel niet kan vinden via google; draait de 32bits versie probleemloos op een X2 3800+ met DDR2? Met de 64bits krijg ik easyubuntu niet aan de gang en de 64bits-versie schijnt het probleem te zijn.
64-bits is vaker het probleem: flash, w32 enz. 32-bits gaat je waarschijnlijk verder brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Autoreply schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:38:
de consumenten processoren zijn 32 bits processoren met 64bits uitbreidingen.

Deze kunnen dus zonder probleem een 32 bits besturingssysteem draaien (linux of windows)

Omgekeerd kan een 64bits besturingssysteem niet draaien op een uitsluitend 32bits processor

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:32:
[...]

Ja en ja.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb kubuntu nu geinstalleerd maar helaas krijg ik geen grub te zien maar start de computer elke keer direct naar XP. ik kan uiteraard wel de livecd starten indien gewenst.

de situatie is nu als volgt:
C: (Sata schijf) bevat XP
IDE schijf is ingedeeld in 3 partities:
1ste partitie bevat alle data (windows NTFS)
2de partitie is / (ext3)
3de partitie is swap

Ik weet niet naar welke schijf de grub geinstalleerd is maar ik vermoed de IDE schijf.
Het maak echter niet uit in welke volgorde ik de bootdevices in de bios zet. geen grub...

Ik heb al gezocht op ubuntuforums.org maar de aangedragen oplossingen maar of
a: die begrijp ik niet of
b: zijn niet van toepassing (ubuntu op sata en xp op IDE) of
c: werken niet

Is er hier iemand die mij kan helpen? bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@profion: In je live-omgeving moet je kijken hoe welke harde schijf heet in linux. Ik weet even niet hoe die tools heten, maar je moet die linux-'partition magic' hebben, die laat je zien welke partitie hoe groot is en hoe die heet (/dev/h**). Vervolgens moet je Grub installeren op de harde schijf die nu C: heet in windows. Als dat te vaag is zal ik wel even zoeken hoe die tools heten ;) 'k zit nu alleen op Windows :(

Wat je ook kan doen is de boot-sequence aanpassen in je Bios, zodat je IDE eerst komt, en daarna pas je Sata, voor het geval dat niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:47:Ik weet even niet hoe die tools heten, maar je moet die linux-'partition magic' hebben
De commandline-versie: parted,
De GTK-versie: gparted,
De Qt-versie: qtparted.

In de LiveCD van Ubuntu zit standaard Gparted. Ik kan me zo voorstellen dat de LiveCD van Kubuntu QtParted heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel MBV als DOT bedankt voor de snele reactie

Met qtparted ben ik er achter gekomen dat de windows C: schijf /dev/sda1 heet
en de andere /dev/hdc1 (data, NTFS), /hdc2 (root, ext3) en /hdc3 (linux-swap)

Ben er nog niet achter hoe ik de grub op de /hdc1 schijf krijg maar ik ga wel even zoeken op internet. :)

Edit:
Het is gelukt. Nogmaals bedankt voor alle hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

waarom hdc, waarom niet sda1? Even 'for future reference' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
[foutje dubbelpost]

[ Voor 97% gewijzigd door .Johnny op 17-01-2007 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Bierkameel schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:16:
The following packages have unmet dependencies:
gnome-main-menu: Depends: libdbus-1-2 (>= 0.60) but it is not installable
E: Broken packages

libdbus-1-3 staat er wel op maar daar kan ie volgens mij niks mee

Package libdbus-1-2 is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package libdbus-1-2 has no installation candidate
mithras schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:56:
Heb je wel de juiste? Ik heb namelijk libdbus-1-3 als dependency:
jurian@karlijn:~$ apt-cache depends gnome-main-menu
gnome-main-menu
[geblaat]
  Vereisten: libdbus-1-3
[nog meer geblaat]
En een broken package, misschien moet je dat dan eerst fixen met
sudo aptitude -f install
Ook ik probeerde volgens de aanwijzingen van de TS Slab te installeren maar had hetzelfde probleem. Komt volgens mij door de gnome-main-menu uit de beerorkid repository. Als ik die *niet* toevoeg, kan ik em wel gewoon installeren. Weet iemand hier iets meer van, en als het klopt, kan het dan in de TS aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

.Johnny schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:34:Ook ik probeerde volgens de aanwijzingen van de TS Slab te installeren maar had hetzelfde probleem. Komt volgens mij door de gnome-main-menu uit de beerorkid repository. Als ik die *niet* toevoeg, kan ik em wel gewoon installeren. Weet iemand hier iets meer van, en als het klopt, kan het dan in de TS aangepast worden?
Jungian schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:03:
• Slab kun je (iig in Edgy) installeren met [cmd]apt-get install gnome-main-menu[/cmd] zonder die repository toe te voegen (kan ook komen door de eerdergenoemde repository, nu ik er even over nadenk).

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 17-01-2007 23:39 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
^^ ik heb inderdaad die beerokid repo helemaal niet nodig. Het zit zo al in Edgy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

hawk88 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:20:
Misschien doe ik iets fout maar met deze sample http://www.apple.com/quic...agnificentdesolation.html ( de hoogste reso )gaat het afspelen van hier gewoon vloeiend :), (met gxine en mplayer vlc niet) op mijn pc. op mijn laptop krijg ik het dan weer niet aan de praat :( . maar ik denk dat het daar aan mijn video kaart ligt das namelijk een x700 en in de desktop heb ik een nvidia kaart.
Die appeltrailers zijn compleet niet vergelijkbaar helaas, die vragen wat (een stuk) minder.
Jungian schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:37:
[...]

Over die sample heb ik het, die kan ik hier bijna vloeiend afspelen (met geluid). Doe je toch iets fout lijkt me :P
BBC HD? Een .ts?

Met welke software en versies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Kaffeine (0.8.3) speelt het vloeiend af (inclusief geluid), maar kapt ermee na 5 seconden.
Mplayer (1.0_rc1-r1) en VLC (0.8.6-r1) maken er allebei een slideshow van (Mplayer iets minder dan VLC (VLC heeft ook nog last van tearing), maar het scheelt niet veel).

Kaffeine speelt het dus het beste / snelste / accuraatste af, maar die SEGFAULT na 5 seconden bij dit filmpje.
W3ird_N3rd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 00:22:
Die appeltrailers zijn compleet niet vergelijkbaar helaas, die vragen wat (een stuk) minder.
Grappig dat je dit zegt want het BBC-filmpje wat ik heb (http://images.apple.com/m...lery/gl1800/bbc_1080p.zip) is 1920x1080 AVC1 (http://wiki.multimedia.cx/index.php?title=H.264). Niet ALLE Apple trailers "vragen een stuk minder" dus. ;)

Ik heb ook voor de grap nog even een recente anime-aflevering door VLC en Mplayer gegooid ( [gg]_Code_Geass_13_[0C9D5FAA].mkv ), waarbij ik Mplayer tevreden kon stellen met 800 Mhz en VLC met 1067 nog zat te stotteren. :/

[ Voor 63% gewijzigd door Jungian op 18-01-2007 01:38 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

wtf dan

[ Voor 97% gewijzigd door Jungian op 18-01-2007 01:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:07:
[...]

Grappig dat je dit zegt want het BBC-filmpje wat ik heb (http://images.apple.com/m...lery/gl1800/bbc_1080p.zip) is 1920x1080 AVC1 (http://wiki.multimedia.cx/index.php?title=H.264). Niet ALLE Apple trailers "vragen een stuk minder" dus. ;)
Dat doen ze wel.. Ik heb het over BBC HD, de HDTV zender van de BBC die te ontvangen is via Astra 2D, en dat is geen 1080p maar 1080i met een ziekelijke bandbreedte. 20mbit nogal eens, jouw filmpje is 8mbit.

Zoek dáár eens een sample van!

[ Voor 50% gewijzigd door Mentalist op 18-01-2007 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:59:
[...]

Dat doen ze wel.. Ik heb het over BBC HD, de HDTV zender van de BBC die te ontvangen is via Astra 2D, en dat is geen 1080p maar 1080i met een ziekelijke bandbreedte. 20mbit nogal eens, jouw filmpje is 8mbit.

Zoek dáár eens een sample van!
1080p = beter en meer werk dan een 1080i-bestand.
Meer bandbreedte != per definitie beter. Ik kan dat bestand ook wel omzetten naar een ongecomprimeerd 1920 x 1080p bestand, moet je kijken hoe goed je PC daar op gaat }:O

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 02:18:
[...]

1080p = beter en meer werk dan een 1080i-bestand.
Geloof me maar dat ik net iets meer weet van video dan.. 1080i van BBC HD is zwaarder dan dat BBC dingetje van Apple.
Meer bandbreedte != per definitie beter.
Beeldkwaliteit gaat er niet noodzakelijk op vooruit nee maar ik kies die bandbreedte niet, en de CPU krijgt het er wel zwaarder door.
Ik kan dat bestand ook wel omzetten naar een ongecomprimeerd 1920 x 1080p bestand, moet je kijken hoe goed je PC daar op gaat }:O
Dat kan de CPU perfect afspelen maar daar heeft je disk weer wat moeite mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 18-01-2007 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 02:23:
[...]

Geloof me maar dat ik net iets meer weet van video dan.. 1080i van BBC HD is zwaarder dan dat BBC dingetje van Apple.

Beeldkwaliteit gaat er niet noodzakelijk op vooruit nee maar ik kies die bandbreedte niet, en de CPU krijgt het er wel zwaarder door.
Je mist overduidelijk de link 1080p = meer CPU-power nodig dan 1080i. Satelliet-streams heb ik geen problemen mee gehad tot nu toe (op Campzone waren er ook ongetranscode streams dit jaar bijvoorbeeld).
Dat kan de CPU perfect afspelen maar daar heeft je disk weer wat moeite mee.
Of de data nu sneller gaat dan de CPU, of dat de data niet snel genoeg bij CPU kan komen, bij afspelen komt het op hetzelfde neer.

Maar gaan we hier niet vreselijk off-topic mee :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 02:39:
[...]

Je mist overduidelijk de link 1080p = meer CPU-power nodig dan 1080i.
Je mist overduidelijk de kennis 1080i = codec-technisch lastiger dan 1080p.

Omdat je me vast niet op m'n woord wilt geloven: http://rapidshare.com/fil.../BBC_HD_GoTsample.ts.html

Probeer maar uit.
Satelliet-streams heb ik geen problemen mee gehad tot nu toe (op Campzone waren er ook ongetranscode streams dit jaar bijvoorbeeld).
Vermoedelijk MPEG2.. Ik weet niets van die streams van Campzone dus dat kan van alles geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ook aardig cpu-intensief (hij topt hem hiermee ook), maar met dit bestand zit ik gelukkig niet tegen een slideslow aan te kijken (en Kaffeine loopt niet eens vast :D). Ik weet zeker dat ook hier een Core 2 Duo totaal geen moeite mee heeft (maar ook aan deze conclusie heb je ook geen reet natuurlijk). Op Campzone kon je oa het zeer boeiende (:z) Astra test-kanaal bewonderen in 1080i.
Xvid/DivX MPEG-4 files. These are becoming rare, as once you get up there in resolution and bit rate, the demands on the CPU are quite high. Still, they are out there. I have the full collection of BBC’s Planet Earth in 1080p XviD. Playing these files yields the highest CPU usage (over 30% on a Core 2 Duo 6800). Each 60 minute episode is about 3 GB.
:o Met h264 zijn we nog niet eens zo slecht af ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 18-01-2007 03:17 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 03:14:
[...]

Ook aardig cpu-intensief (hij topt hem hiermee ook), maar met dit bestand zit ik gelukkig niet tegen een slideslow aan te kijken (en Kaffeine loopt niet eens vast :D). Ik weet zeker dat ook hier een Core 2 Duo totaal geen moeite mee heeft (maar ook aan deze conclusie heb je ook geen reet natuurlijk). Op Campzone kon je oa het zeer boeiende (:z) Astra test-kanaal bewonderen in 1080i.
7sec is helaas ook erg kort en je hebt nog de mazzel dat hier weinig beweging inzit, maar ik ga ook geen uren uploaden..

Maar ik zal het binnenkort dan nog eens opnieuw proberen.

Astra test-kanaal is atm in zowel MPEG2 als h.264 beschikbaar, ten tijde van Campzone weet ik niet zeker, maar de MPEG2 versie is er iig al een hele tijd.
[...]

:o Met h264 zijn we nog niet eens zo slecht af ;)
MPEG4 ASP is een stuk minder zwaar om te decoderen, zeker progressive :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
offtopic:
Wellicht een bekend probleem:

Amarok en Kaffiene crashen direct als ik een mp3 vanaf een samba share wil spelen. Permissies zijn oke (755).. heeft iemand een idee?

fixed:

mount -t smbfs -o fmask=644,dmask=755,guest,uid=localuser,gid=groupname,guest //server/share /path/to/mount-point

Overigens vind ik dat Kubuntu tot nu toe niet echt snel boot. Allen onnodige services zijn al uit, maar hij is duidelijk trager dan XP was. Wel erg oke is Beryl ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MrBarBarian op 18-01-2007 19:53 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Van de makers van o.a. Tomboy: Gimmie!
Lijkt me een leuk alternatief voor de standaard menu's en SLAB/USP/etc.
Afbeeldingslocatie: http://www.beatniksoftware.com/gimmie/img/gimmie-applet-anim.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Dr_Hell schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 04:48:
Van de makers van o.a. Tomboy: Gimmie!
Lijkt me een leuk alternatief voor de standaard menu's en SLAB/USP/etc.
[afbeelding]
Gnome heeft nu ook zoiets dat erop lijkt (zit in Feisty)
Afbeeldingslocatie: http://img369.imageshack.us/img369/1669/screenshotcontrolcentersd3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 18-09 10:29
Ik wil Ubuntu 6.06 installeren op een schijf waar XP al op staat en er nog 80GB ongepartitioneerde ruimte over is. Ubuntu LiveCD opstarten, de juiste partities aanmaken en de juiste mountpoints meegeven, doet het installatieprogramma van de LiveCD netjes installeren. Echter, zodra hij klaar is en ik de computer heb herstart is er niets van grub te bekennen? Ik heb het nu 3 keer geprobeerd, maar het blijft zo. Geen Ubuntu dus...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Aan het eind van het partitioneren zie je nog een overzichtsscherm. Hier staat ook een knopje waar GRUB geinstalleerd gaat worden. Dit is meestal /dev/hda1, maar misschien heeft hij hem op iets anders gezet.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Probeer de Windows partitie pak m beet een 50MB op te schuiven, zodat je vooraan de harde schijf ruimte krijgt. Gebruik die ruimte om de /boot partitie op te zetten. Vaak is het zo dat het boot gedeelte (Windows dan wel Linux) binnen de eerste 1024 cylinders van de harde schijf moet staan. Anders wordt het niet opgepikt door het BIOS en kunnen er dus geen bestanden ingeladen worden.
Ze claimen dan wel dat LBA die truuk moet oplossen, maar in de praktijk valt dat vies tegen (spreek ff uit eigen ervaring hier).

[ Voor 7% gewijzigd door Theimon op 20-01-2007 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 18-09 10:29
Jeldert schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:35:
Aan het eind van het partitioneren zie je nog een overzichtsscherm. Hier staat ook een knopje waar GRUB geinstalleerd gaat worden. Dit is meestal /dev/hda1, maar misschien heeft hij hem op iets anders gezet.
Het gekke is, dat er dus nergens grub vermeldt wordt. Ik heb zojuist aandachtig op het installatieproces gelet, nergens heb ik grub zichzelf zien configureren...
Vroegah (Breezy) ging dit wel goed, is er soms iets veranderd?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik had als op Google gezocht maar niet gevonden.. Ik heb wel http://www.ubuntugeek.com...wiftfox-web-browsers.html gevonden maar dat lijkt me een te ingewikkelde manier, het moet makkelijker kunnen (maar ik zie over het hoofd hoe).

Als ik Ubuntu installeer met als taal "Nederlands", dan krijg ik toch een Engelse Firefox. Dat het OS Engels is maakt m'n moeder niet eens zoveel uit volgens mij, maar het zou fijn zijn als Vuurvosje NL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Jeldert schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:35:
Bij 6.06 is dat niet volgens mij (kan mij het in ieder geval niet herinneren). 6.10 heeft dat wel. Op een of andere manier krijgt Grub het bij mij dan toch voor elkaar om devices door elkaar te smijten. Geen probleem op zich want een simpele edit zorgt dat toch het juiste device gebruikt.
In de 6.06 install gaat de Grub config inderdaad vrij geruisloos. Als je dat echt wil configgen moet je de Alternate install cd hebben. Die geeft wat meer opties wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:49:
Ik had als op Google gezocht maar niet gevonden.. Ik heb wel http://www.ubuntugeek.com...wiftfox-web-browsers.html gevonden maar dat lijkt me een te ingewikkelde manier, het moet makkelijker kunnen (maar ik zie over het hoofd hoe).

Als ik Ubuntu installeer met als taal "Nederlands", dan krijg ik toch een Engelse Firefox. Dat het OS Engels is maakt m'n moeder niet eens zoveel uit volgens mij, maar het zou fijn zijn als Vuurvosje NL is.
System -> Administration -> Language Support
Dutch kiezen, standaard Dutch kiezen, opnieuw inloggen en hoppa, Firefox in het Nederlands :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:49:

http://packages.ubuntu.co...illa-firefox-locale-nl-nl

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
^^ standaard is language-pack-nl geinstalleerd, als je ook (als dat nog niet is gedaan) language-support-nl meeneemt, is gelijk OOo en Fx up to date met laatste versies (het is een dummy die al die packages meeneemt). http://packages.ubuntu.co...tions/language-support-nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Dutchmega schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:28:
[...]

System -> Administration -> Language Support
Dutch kiezen, standaard Dutch kiezen, opnieuw inloggen en hoppa, Firefox in het Nederlands :D
Ah, ik was eerder zeker dat vinkje vergeten.

Links bovenin stond "System" en "Applications", maar als je daarop klikte kreeg je wél NL opties, zoals Schermbeveiliging, enzovoorts. Maar voor de rest was alles Engels.

Nu staat er linksboven netjes "Toepassingen" en "Systeem", en Firefox is Nederlands *O*.

@ 0xDEADBEEF en mithras, bedankt, maar ik zat te zoeken wat nu de "simpele" oplossing was, want gewoon om het spul NL te maken zou je geen speciale packages ofzo nodig moeten hebben, en dat is gelukkig ook niet zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Darkprince1234 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:35:
dat heb ik inderdaad eerder gehoord ja, geen boot vanaf een RAID5, ik vindt het tot nu toe zwaar tegenvallen die "goede" support van de verschillende distro's mbt de mogelijkheden met linux en RAID5 erg jammer.
Dan moet je een fatsoenlijke RAID controller gebruiken. De RAID controller die je nu hebt is geen RAID controller maar presenteert gewoon onafhankelijke schijven aan het OS. Onder Windows installeer je dan drivers die daar een RAID array van maken.
Onder Linux heb je die drivers niet nodig en kun je gewoon normaal software RAID gebruiken.
Met een kleine boot partitie moet je daar ook prima van kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Ik heb een klein probleempje...

Ik zoek al een tijdje naar een goede, mooie vervanging van "Windows Jeyo remote" dat onder Ubuntu goed draait.

Nu dacht ik het gevonden te hebben:
http://www.gnomefiles.org..._Bluetooth_control_remoto

Dus ik vrolijk de source downloaden, de dependencies downloaden, builden(dus compileren en make install) en ik was lekker opweg. Vorige week even heel Ubuntu op pauze gezet en wou vandaag weer verder gaan. Het laatste wat ik heb gedaan is: Het runnen van gnome-autogen.sh. Hier gaf hij bij aclocal 1.4 een error.

Wat blijkt: Ik kom mijn grafische schil wel binnen, maar NA het inloggen een Gnome error(zie ik maar heel even onder "veilige modus") en een herstart van Xorg -> inlog scherm.

Waarschijnlijk heb ik met het builden van deze GNOME_Bluetooth_control_remoto (of dependencies) iets lelijks gedaan met Ubuntu-desktop(dat is als ik het goed heb de Ubuntu versie van GNOME).

1. Als ik nu een reinstall van ubuntu-desktop doe, heb ik dan nog wel al mijn programma's goed(zoals Beryl, deluge, enz. enz.) inclusief instellingen??
2. Hoe doe ik dat? doe ik dat zo?
code:
1
sudo apt-get reinstall ubnuntu-desktop

Als ik iets fout doe is er geen weg terug, dus vandaar...
3. Waar moet ik op letten met het compileren/builden/installen van GNOME_Bluetooth_control_remoto, of kan ik het beter laten? Ik ga zowiezo weer ff een Ghost image maken van mijn ext3 partitie...

offtopic: Moet ik de waarschuwing over kleine vraagjes persoonlijk opvatten? ;(

[ Voor 3% gewijzigd door jmk op 21-01-2007 15:37 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Eindelijk lijken alle partities en HD's te werken met m'n nieuwe Promise controller na het herinstalleren van Edgy. Van het idee om RAID 1 te maken ben ik maar afgestapt omdat het voor een hoop gekloot zorgt met half proprietary drivers (en nee...ik kan geen linux software RAID gebruiken).

[ Voor 33% gewijzigd door Surkow op 21-01-2007 15:44 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jmk schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:34:
Ik heb een klein probleempje...

Ik zoek al een tijdje naar een goede, mooie vervanging van "Windows Jeyo remote" dat onder Ubuntu goed draait.

Nu dacht ik het gevonden te hebben:
http://www.gnomefiles.org..._Bluetooth_control_remoto
$apt-cache search bluetooth
[...]
gnome-bluetooth - GNOME Bluetooth tools.
Misschien was dat wel wat je zocht?
1. Als ik nu een reinstall van ubuntu-desktop doe, heb ik dan nog wel al mijn programma's goed(zoals Beryl, deluge, enz. enz.) inclusief instellingen??
Nee, ubuntu-desktop is een dummy package. Dat betekent dat als je bepaalde packages hebt weggegooid, automatisch ubuntu-desktop wordt verwijderd. Installeer je ubuntu-desktop, worden al die paketjes meegeinstalleerd. Het heeft dus geen effect op geinstalleerde programma's (tenzij je een "conflict pakketje" hebt)
2. Hoe doe ik dat? doe ik dat zo?
code:
1
sudo apt-get reinstall ubnuntu-desktop

Als ik iets fout doe is er geen weg terug, dus vandaar...
Dat kan volgens mij dus niet, aangezien een dummy package niet alle dependencies mee herinstalleert.
3. Waar moet ik op letten met het compileren/builden/installen van GNOME_Bluetooth_control_remoto, of kan ik het beter laten? Ik ga zowiezo weer ff een Ghost image maken van mijn ext3 partitie...
Volgens mij kan je beter gnome-bluetooth, bluez-utils en dergelijke proberen. Kan je gewoon apt-get'ten en wellicht werken deze ook zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Nou, het programma dat ik zoek kan:
1. "kijken" welk programma actief op de voorgrond wordt uitgevoerd (bijv. Firefox, Amarok, of Xterm)
2. Voor elk programma een aparte key-map toewijzen aan een virtueel toetsenbord dat gekoppeld is aan je telefoon.

En dat kan Bluetooth control remoto! Standaard zit er in Ubuntu(of iig vanuit de universe synaptic) veel bluetooth tools, waarmee het mij succesvol is gelukt plaatjes en geluiden van en naar mijn telefoon te verzenden, maar mijn PC echt besturen dat kan daar niet mee.
Bluetooth control remoto is een programma dat geïntegreerd met GNOME vanuit de taskbar werkt.

Maar dat is een zorg voor later, nu kan ik Ubuntu niet in. Is er een mogelijkheid dat ik Ubuntu kan repareren? Of moet ik een reinstall doen?

(hoop het niet, hoewel ik het ook wel leuk vind om alles nog sneller voor elkaar te krijgen zoals ik het wil) Ubuntu is echt een leuk knutselprojectje totdat alle multimedia functionaliteit heb die ik ook in WIndows heb. Ook leuk om aan je vrienden te laten zien dat gratis ook mooi/goed/compleet/beter kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

@jmk

Als je een dual boot hebt kun je bijvoorbeeld via Windows (met ext2 driver) je /home dir backuppen, Ubuntu herinstalleren en dan je instellingen terug zetten van de /home dir. Of je kunt een live cd als Knoppix gebruiken om je instellingen te redden. Je zult echter alle progs opnieuw moeten installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Surkow op 21-01-2007 16:35 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

@Niet zuurkool!: Ja dan doe ik dat gewoon.

Ik had alleen nooit gedacht dan een Gnome.org produkt mijn systeem zo zou aantasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

jmk schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:37:
@Niet zuurkool!: Ja dan doe ik dat gewoon.

Ik had alleen nooit gedacht dan een Gnome.org produkt mijn systeem zo zou aantasten.
Wat bedoel je precies? Waardoor is je systeem gecrashed?

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Surkow schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:48:
[...]

Wat bedoel je precies? Waardoor is je systeem gecrashed?
Nou, niet echt gecrasht, maar na het downloaden van sourcefiles, en het compileren van de source, en installeren, is mijn GNOME niet meer bruikbaar, en herstart hij de grafische schil steeds(komt steeds op de inlogpagina terecht).

Dat is echt het enige dat ik heb gedaan:
1. compilen
2. kijken wat er fout ging, dependances installeren(soms zelfs compilen en dan installeren met "make install")
3. nog een keer proberen te compilen
4. Make install (dus installeren)
5. nooit iets deinstalleren (dat was wel een idee, om vervolgens opnieuw te installeren)
6. Dit als laatste gedaan(stond in de instructies): Het runnen van gnome-autogen.sh. Hier gaf aclocal twee errors met het vinden van de juiste werk directory
Op een gegeven moment deed GNOME het niet goed meer.

Ik denk dat dat komt omdat wat ik wilde installeren geïntegreerd zit in GNOME, en ik niet klaar was met compilen(omdat ik vast liep). Best wel tricky. Het viel me ook heel erg tegen dat ik geen .DEB of zoiets kon vinden, speciaal voor ubuntu. Met een handmatige aanpak (dus zelf compileren) loop ik altijd tegen heel veel dingen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door jmk op 21-01-2007 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

jmk schreef op zondag 21 januari 2007 @ 17:05:
[...]

Nou, niet echt gecrasht, maar na het downloaden van sourcefiles, en het compileren van de source, en installeren, is mijn GNOME niet meer bruikbaar, en herstart hij de grafische schil steeds(komt steeds op de inlogpagina terecht).

Dat is echt het enige dat ik heb gedaan:
1. compilen
2. kijken wat er fout ging, dependances installeren(soms zelfs compilen en dan installeren met "make install")
3. nog een keer proberen te compilen
4. Make install (dus installeren)
5. nooit iets deinstalleren (dat was wel een idee, om vervolgens opnieuw te installeren)
6. Dit als laatste gedaan(stond in de instructies): Het runnen van gnome-autogen.sh. Hier gaf aclocal twee errors met het vinden van de juiste werk directory
Op een gegeven moment deed GNOME het niet goed meer.

Ik denk dat dat komt omdat wat ik wilde installeren geïntegreerd zit in GNOME, en ik niet klaar was met compilen(omdat ik vast liep). Best wel tricky. Het viel me ook heel erg tegen dat ik geen .DEB of zoiets kon vinden, speciaal voor ubuntu. Met een handmatige aanpak (dus zelf compileren) loop ik altijd tegen heel veel dingen aan.
Je kunt nog wel via de veilige modus inloggen? Je kunt dan een andere window manager ernaast installeren en gnome herinstalleren.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:13:
Je kunt nog wel via de veilige modus inloggen? Je kunt dan een andere window manager ernaast installeren en gnome herinstalleren.
Dus je hebt een WM nodig om Gnome te installeren ? :+ Beetje bullshit natuurlijk. Als inloggen helemaal niet meer werkt kun je altijd nog switchen naar een tty, inloggen en daar
apt-get remove ubuntu-desktop && apt-get autoremove && apt-get install ubuntu-desktop
doen (als ubuntu-desktop als package goed inelkaar zit natuurlijk, anders gaat de vlieger niet op).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Jungian schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:52:
[...]

Dus je hebt een WM nodig om Gnome te installeren ? :+ Beetje bullshit natuurlijk. Als inloggen helemaal niet meer werkt kun je altijd nog switchen naar een tty, inloggen en daar
apt-get remove ubuntu-desktop && apt-get autoremove && apt-get install ubuntu-desktop
doen (als ubuntu-desktop als package goed inelkaar zit natuurlijk, anders gaat de vlieger niet op).
Het enige wat ik kan doen is een (als ik het goed herinner) veilige Xterm sessie starten. Ik kan dan vanuit de prompt(rechts-onder in beeld) commando's ingeven, en zelfs firefox starten!

got it! Ik wist dat er een manier moest zijn! Gelukkig heb ik nog niets gedaan.
Wat gebeurd er nu met mijn instellingen? Bijvoorbeeld die van Deluge(torrentclient)?
Waarschijnlijk moet ik straks wel even mijn xorg.conf terugzetten maar die heb ik met elke stap gebackupped! :)

En wat bedoel je met "als package goed inelkaar zit"?

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.