Het Grote Ubuntu topic deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.890 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:48:
[...]

Oh ik was niet duidelijk :).

Ik gebruik network-manager. Network-manager-gnome dus. Die WPA key zit dus in de gnome keyring. Maar die keyring is sowieso een vaag iets waar nog aan gewerkt moet worden.

Ik zit nog vol ongeduld te wachten tot die keyring zo is in te stellen dat hij al die "geheime" data mooi in unencrypted ASCII opslaat, kan hij ook niet meer om een password buggen, en ja ik weet dat dat te omzeilen is :P. En dan zou ik het ook makkelijker kunnen verwijderen denk ik..
Ik heb ff de mailinglist bekeken van Network-manager, en het staat op de TODO om niet meer via de keyring te gaan werken (aangezien je dan ingelogd moet zijn om internetverbinding te hebben). Ze willen het op de een of andere manier een globale instelling gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:03:
dat heb ik nog nooit echt uitgeprobeerd, de laatste keer dat ATi's troep meekwam blokkeerde het mijn standby :(
Het enige pluspunt van de fglrx-driver is dat je hem kunt gebruiken in een XGL-sessie en dan je programma's niet schijtlangzaam reageren als je Beryl op je pc loslaat (bekend probleem van AIGLX + ati-driver). Scrollen in Firefox/Opera/elk ander programma dat je graag full-screen/groot draait gaat namelijk een stuk langzamer met de ati-driver (helaas). Als ze achter het probleem zijn en het gefixed hebben kan ik eindelijk weer constant Beryl gebruiken (XGL vind ik een vieze oplossing, wat ik dus niet gebruik, en de fglrx-driver kun je niet met AIGLX gebruiken).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

MBV

ach ja, 3d-desktop lijkt me sowieso niet goed voor mijn accu ;)

edit:
glxheads aan = present rate: 1962mA, uit= present rate: 1852mA, mag jij uitrekenen hoeveel korter mijn accu meegaat met 3d aan ;)

En het was al 33% meer idle-verbruik dan in windows :X Toch maar eens die voltageinstellingen modden :Y)

[ Voor 67% gewijzigd door MBV op 05-01-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:03:

edit:
glxheads aan = present rate: 1962mA, uit= present rate: 1852mA, mag jij uitrekenen hoeveel korter mijn accu meegaat met 3d aan ;)

En het was al 33% meer idle-verbruik dan in windows :X Toch maar eens die voltageinstellingen modden :Y)
Die van mijn laptop was de laatste keer dat ik het checkte nog op 66% capaciteit, wat er voor zorgt dat er per 1% 1 minuut op 800 MHz overblijft (100 minuten dus). Maar zolang ie nog boven de 10 minuten-grens zit kan ik lekker van stopcontact naar stopcontact gaan ;)

Ik gebruik overigens alleen Beryl in combinatie met Aquamarine voor de mooie alt-tab en Window Grouper (volgens mij heet dat ding zo). Als ze dat in KDE zouden inbouwen zou heel Beryl zich niet meer op mijn laptop bevinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 05-01-2007 00:20 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De mijne is niet veel beter: 3290mAh van de 4800mAh over. Maar de oorspronkelijke kwaliteit was goed genoeg voor 3,5 uur in windows, ik geloof dat ik nu ongeveer 2 uur in linux haal.

Voordeel van undervolten is dat mijn fan langer stil kan blijven. En als ik dan ook nog eens de temperatuur voor de fan kan verhogen naar 10 graden meer... hoor je hem nooit meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:03:
[...]

Fout: eerst kijken of hij vriendjes wil worden, dan laptop kopen ;)
Hangt er vanaf hoe belangrijk linux voor je is, het is voor mij geen must... :)
Maar hij lijkt het aardig te doen!
offtopic:
Ja, ik ga al naar bed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ach ja, linux wordt vanzelf een must zodra het goed werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je gelijk in :)

Dan mag ik van geluk spreken dat ik het nog niet heb draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Jungian schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:11:
Ik snap de achterliggende ideologie perfect, maar zoals zo vaak bij linux worden er (te veel) overbodige projecten in leven gehouden die geen ander doel hebben dan functioneel gelijk zijn aan andere projecten, om maar te zorgen dat mensen niet gebonden zijn aan de door een fabrikant aangeboden closed-source oplossing.
Vreemd dat je zegt de achterliggende ideologie snap, maar vervolgens zegt dat projecten overbodig in leven gehouden worden. Zolang er sprake is van closed-source, dan is het alleen maar handig om een alternetief te hebben voor het geval de ondersteuning voor de close-source verdwijnt en je wil opeens nog een bug-fix hebben.
Jungian schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:44:
Als ze achter het probleem zijn en het gefixed hebben kan ik eindelijk weer constant Beryl gebruiken (XGL vind ik een vieze oplossing, wat ik dus niet gebruik, en de fglrx-driver kun je niet met AIGLX gebruiken).
Ik heb daarintegen afgelopen week ATI gemailed met de vraag of ze van plan zijn om binnenkort AIGLX (die texture_from_pixmap OpenGL extentie) te ondersteunen, maar hier is tot op heden niet op gereageerd.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:03:

edit:

Je kan zien hoeveel er nog in de accu zit? :?

Mss als je de shell scripts aanpast, kan je automatisch Beryl laten starten/stoppen als je wisselt van stroomnet naar batterij.

Ik raad je aan om Ubuntu eens flink te tweaken. O.a:
- accesstime niet meer bijhouden van Ext3
- swappiness verlagen naar rond de 20 om je HD te besparen (je hebt toch 1GB geheugen)
- custom kernel met alle rotzooi eruit
- gooi alle onnodige services eruit
- prelink (beter alles laden van HD wanneer je aan het booten bent)
- controleer of ACPI instellingen in Ubuntu goed staan (/etc/default/acpi-support).

Dit zijn o.a wel de tweaks die accuduur kunnen verbeteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Dutchmega op 05-01-2007 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dutchmega schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:24:
[...]

Je kan zien hoeveel er nog in de accu zit? :?

Mss als je de shell scripts aanpast, kan je automatisch Beryl laten starten/stoppen als je wisselt van stroomnet naar batterij.

Ik raad je aan om Ubuntu eens flink te tweaken. O.a:
- accesstime niet meer bijhouden van Ext3
- swappiness verlagen naar rond de 20 om je HD te besparen (je hebt toch 1GB geheugen)
- custom kernel met alle rotzooi eruit
- gooi alle onnodige services eruit
- prelink (beter alles laden van HD wanneer je aan het booten bent)
- controleer of ACPI instellingen in Ubuntu goed staan (/etc/default/acpi-support).

Dit zijn o.a wel de tweaks die accuduur kunnen verbeteren.
cat /proc/acpi/battery/BAT1/*

de naam van BAT1 kan anders zijn :)

- ext3 klinkt link: "we laten het lekker in het geheugen staan totdat we er eens zin in hebben om weg te schrijven" ofzo. Daar heb ik ervaring mee met het organiseren van mijn vfat-schijf :(. Sindskort heb ik het sync-commando in /etc/acpi/sleep.sh staan, zodat hij iig met naar standby gaan alles wegschrijft...
- custom kernel moet ik nog werkend krijgen: het stomme ding kan mijn firmware van Intel Wifi niet vinden :( Jaja, is makkelijk te doen, 'k weet het, maar nog niet hoe ;)
- onnodige services weet ik niet goed welke ik kan slopen. pstree laat heel veel processen zien, maar welke daarvan onnodig zijn weet ik niet.
- prelink? je bedoelt een monolithische kernel gebruiken enzo?
- acpi staat volgens mij wel goed. Alleen 'laptop-mode' staat uit, zal eens kijken wat dat uitmaakt.

Al deze tweaks zullen helaas niks uitmaken voor mijn laagst-mogelijke batterijverbruik (zonder spin-down) t.o.v. windows: linux kan gewoon niet in super-deep-sleep komen, of hoe intel dat ook noemt.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 05-01-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:11:
[...]

cat /proc/acpi/battery/BAT1/*

de naam van BAT1 kan anders zijn :)

- ext3 klinkt link: "we laten het lekker in het geheugen staan totdat we er eens zin in hebben om weg te schrijven" ofzo. Daar heb ik ervaring mee met het organiseren van mijn vfat-schijf :(. Sindskort heb ik het sync-commando in /etc/acpi/sleep.sh staan, zodat hij iig met naar standby gaan alles wegschrijft...
- custom kernel moet ik nog werkend krijgen: het stomme ding kan mijn firmware van Intel Wifi niet vinden :( Jaja, is makkelijk te doen, 'k weet het, maar nog niet hoe ;)
- onnodige services weet ik niet goed welke ik kan slopen. pstree laat heel veel processen zien, maar welke daarvan onnodig zijn weet ik niet.
- prelink? je bedoelt een monolithische kernel gebruiken enzo?
- acpi staat volgens mij wel goed. Alleen 'laptop-mode' staat uit, zal eens kijken wat dat uitmaakt.

Al deze tweaks zullen helaas niks uitmaken voor mijn laagst-mogelijke batterijverbruik (zonder spin-down) t.o.v. windows: linux kan gewoon niet in super-deep-sleep komen, of hoe intel dat ook noemt.
Problemen met slaapstand? (alles wat in het geheugen staat op de HD dumpen). Gebruik je toevallig de nvidia-driver?

Prelink

Over Ext3, zet full journal aan. Dan kan je kloten wat je wilt, dataverlies zal je nooit krijgen en het schijnt zelfs sneller te zijn als je read en write tegelijk doet 8)7

Onnodige services.. daar lopen wel een aantal topics over op ubuntuforums...

En die laptop-mode moet echt aan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dutchmega schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:49:
[...]

Problemen met slaapstand? (alles wat in het geheugen staat op de HD dumpen). Gebruik je toevallig de nvidia-driver?

Prelink
Scroll eens iets terug, ik heb gisteren mijn specs en xorg.conf gedumpt ;)
Ik heb een keer met suspend-to-ram gehad dat hij niet meer wakker wilde worden, en dat hij de FAT-table van mijn vfat-partitie niet had bijgewerkt. Heel leuk na opruimen van de schijf: alles stond weer op de oude locatie 8)7. Toen riep jij nog heel hard dat ik dan maar geen FAT moest gebruiken, weet je nog? :P Vandaar dat hij nu keihard alles op mijn schijf moet zetten voor suspend (wat ik aannam dat dat standaard was :S). Ik heb een laptop, dus zonder stroom zal ik niet snel zitten (zodra dat gebeurt springt hij namelijk op standby), en op die manier is mijn data dus altijd veilig :).
Over Ext3, zet full journal aan. Dan kan je kloten wat je wilt, dataverlies zal je nooit krijgen en het schijnt zelfs sneller te zijn als je read en write tegelijk doet 8)7
Ik kreeg net van jouw de tip om dat op writeback te zetten, zodat mijn hdd een spin-down zou kunnen gaan doen :s Wat moet ik doen?
Onnodige services.. daar lopen wel een aantal topics over op ubuntuforums...

En die laptop-mode moet echt aan :/
laptop-mode is al aan, en services zal ik eens naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:22

Theimon

Snapte!?

Misschien voor die services (als beginnetje...........):
BUM: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=75
of
sysv-rc-conf: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491 (blijkt ook te werken met Edgy)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

rickiii schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:23:
Vreemd dat je zegt de achterliggende ideologie snap, maar vervolgens zegt dat projecten overbodig in leven gehouden worden. Zolang er sprake is van closed-source, dan is het alleen maar handig om een alternetief te hebben voor het geval de ondersteuning voor de close-source verdwijnt en je wil opeens nog een bug-fix hebben.
Een project als de nv-driver is overbodig (de nvidia-driver heeft me nog nooit in de steek gelaten). De fglrx-driver daarentegen levert crap-performance en word veel te langzaam bijgewerkt (het word nog lollig straks met Xorg 7.2), waardoor een goede driver een must is. Je hebt waarschijnlijk ook ooit in je leven wel eens Windows gebruikt en toen heb je toch ook niet lopen klagen dat er geen open source driver als alternatief voor een perfect werkende closed-source driver beschikbaar was? Zolang je niet in je vrijheid beperkt word is er niets mis met closed-source drivers.

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 05-01-2007 15:03 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Jungian schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:01:
[...]

Een project als de nv-driver is overbodig (de nvidia-driver heeft me nog nooit in de steek gelaten). De fglrx-driver daarentegen levert crap-performance en word veel te langzaam bijgewerkt (het word nog lollig straks met Xorg 7.2), waardoor een goede driver een must is. Je hebt waarschijnlijk ook ooit in je leven wel eens Windows gebruikt en toen heb je toch ook niet lopen klagen dat er geen open source driver als alternatief voor een perfect werkende closed-source driver beschikbaar was? Zolang je niet in je vrijheid beperkt word is er niets mis met closed-source drivers.
De closed source NVidia driver ondersteunt geen D-Bus. D-Bus is erg belangrijk voor het automatisch inlichten van programma's wanneer er nieuwe hardware word aangesloten. Dat kan een simpele USB stick zijn maar ook een grafische kaart. Het kan er zelfs voor zorgen dat wanneer je de voeding loshaalt van je laptop het scherm minder verlicht word om stroom te besparen.
D-Bus is a message bus system, a simple way for applications to talk to one another. In addition to interprocess communication, D-Bus helps coordinate process lifecycle; it makes it simple and reliable to code a "single instance" application or daemon, and to launch applications and daemons on demand when their services are needed.

D-Bus supplies both a system daemon (for events such as "new hardware device added" or "printer queue changed") and a per-user-login-session daemon (for general IPC needs among user applications). Also, the message bus is built on top of a general one-to-one message passing framework, which can be used by any two apps to communicate directly (without going through the message bus daemon). Currently the communicating applications are on one computer, or through unencrypted TCP/IP suitable for use behind a firewall with shared NFS home directories. (Help wanted with better remote transports - the transport mechanism is well-abstracted and extensible.)
Wanneer de driver Open Source zou zijn geweest kon D-Bus zonder problemen worden geïmplementeerd. Nu moet men echter wachten op de goodwill van het NVidia driver ontwikkelingsteam. Je wordt dus wel in je vrijheid beperkt. Ik wacht met smart op het Nouveau NVidia driver project.

Edit: De nieuwe Nouveau driver zou het in de toekomst ook mogelijk moeten maken om SLI op niet (officieel) ondersteunde chipsets te laten werken.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Scroll eens iets terug, ik heb gisteren mijn specs en xorg.conf gedumpt ;)
Ik heb een keer met suspend-to-ram gehad dat hij niet meer wakker wilde worden, en dat hij de FAT-table van mijn vfat-partitie niet had bijgewerkt. Heel leuk na opruimen van de schijf: alles stond weer op de oude locatie 8)7. Toen riep jij nog heel hard dat ik dan maar geen FAT moest gebruiken, weet je nog? :P Vandaar dat hij nu keihard alles op mijn schijf moet zetten voor suspend (wat ik aannam dat dat standaard was :S). Ik heb een laptop, dus zonder stroom zal ik niet snel zitten (zodra dat gebeurt springt hij namelijk op standby), en op die manier is mijn data dus altijd veilig :).

[...]

Ik kreeg net van jouw de tip om dat op writeback te zetten, zodat mijn hdd een spin-down zou kunnen gaan doen :s Wat moet ik doen?
Voor de duidelijkheid: noattime-tweak (minder HD access) en zet je HD op full journal (gewoon alle "writeback" vervangen door "journal"). Als je full journal gebruikt, gaat je data niet verloren als je suspend maar gaat dan verder met schrijven als die weer aangaat (oke, niet zeker maar hij zal het zeker doen als je reboot :P).

Over je suspend problemen, kijk eens hierna: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=327868
Heb je ook gnome-power-manager geinstalleerd? Daarnaast kunnen ook modules zoals ndiswrapper suspend in de war gooien.
Jungian schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:01:
[...]

Ik denk niet dat de nv-driver overbodig is. nvidia-driver is immers closed-source. Wat zou er gebeuren als plotseling nvidia failliet gaat, de driver niet meer werkt of als er daar een kritieke bug in zit?

De nvidia-driver is trouwens Satan voor kernel-developers. Omdat het closed-source is, kunnen ze niet bugs fixen (en die heeft de nvidia driver genoeg. Hetzelfde geld voor fglrx)

[ Voor 27% gewijzigd door Dutchmega op 05-01-2007 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@surkow:heeft NVidea dan niet *een* interface om die dingen aan te passen op de console? Dan schrijf je toch lekker je eigen scriptje die met dbus babbelt? Zo werkt dat ook op windows, nietwaar?
niet al te hard happen, ik snap je punt wel, maar Linux-geeks zijn wat meer open-source-puristen dan windows-geeks, en daarom komen die workarounds niet van de grond

[edit]
@dutchmega: full journal gooit dus alles direct in zijn journal, en gaat de puinhoop opruimen zodra hij tijd heeft? Prima :).
Suspend-to-ram gaat 1 op de 20 keer fout, heeft er iets mee te maken dat ik soms mijn scherm dichtdoe terwijl hij op standby aan het gaan is ofzo :s. Ik heb een standaard centrino laptop, met een (qua drivers) standaard installatie. Hij wordt wel wakker, fan gaat draaien, maar er gebeurt verder niks. Alleen crtl+printscreen+s enzo doet dan soms nog iets. Laatste paar dagen wat updates gehad voor o.a. dbus, dus wie weet...

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 05-01-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Ik ben van plan om op een PIII 1000 Mhz 500 MB Ram Ubuntu te installeren, en daar na WINE.

De PC is eigenlijk gekocht om oude (nostalgische) win95/DOS spellen mee te spelen. Helaas is de hardware te nieuw, waardoor de drivers van videokaart/geluidskaart etc het niet goed doen onder win95

Zelf heb ik reeds ervaring met Ubuntu en WINE, en ik denk dat het wel lukt met die DOS spellen, ik heb alleen een vraag over de Soundblaster ondersteuning in Keen6 bijvoorbeeld }:O

Nu heb ik een vraag: heeft iemand van jullie ervaringen met zulke oude spellen onder Linux, en doet de soundblaster het bij jullie?
Ik ben zeker niet kansloos dacht ik, maar anders probeer ik het niet eens.

alvast bedankt.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Je kunt DOSBox eens proberen, dat is een emulator die juist is bedoeld voor het spelen van oude spellen. Ik weet alleen niet hoe goed dat draait op een P!!! 1000MHz.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als Dosbox niet werkt kan je Freedos eens proberen. Voor het gemak wel ge-emuleerd in Qemu.

Qemu haal je uit universe, de Freedos image hier, en zo start je het, met als d-schijf de map 'dosgames':

qemu /pad/naar/freedos.img -soundhw sb16 -hdb fat:/pad/naar/dosgames

Freedos is een volledige DOS-vervanger. Versie 1.0 is released, en het is volledig compatible. Ik ben er nog niet achter gekomen of deze freedos.img een image is van Freedos 1.0, maar in ieder geval werkt Scorcher er op (het enige Dosgame dat ik erop getest heb). Dosbox en Wine liepen er beiden op vast.

Voor dos4gw-games zal je misschien "dos4gw game.exe" moeten doen, omdat deze image bij mij vastliep toen ik scordos.exe wilde openen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Ok! Bedankt voor jullie antwoorden!
Je bedoelt "Simon The Scorcher" DOT? :)

Ik denk dat DOSBox beter is, omdat dat ook de IRQ van de soundblaster emuleert.
Stel je hebt een AC'97 geïntegreerde kaart, dan is hij onder DOSBOX een Soundblaster Pro 16 met IRQ 7. Dat was een beetje HET probleem bij WIN95. Daar stond hij op 9, en moest je de rest van de SET BLASTER maar een beetje raden. Veel DOS spellen spellen ondersteunen IRQ > 7 niet.

Onder Ubuntu zit DOSBox gewoon in de repository! :D

Ik ga het woensdag even proberen en dan laat ik het hier weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:09

WeirdEye

Eindbaas

WeirdEye schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:52:
Ik draai ubuntu 6.06 met gnome desktop op men server, nu wou ik er ook shoutcast op draaien, via de input van de geluidskaart, geluidskaart werkt.
Alles ingesteld in de .conf en in de playlist in het andere bestandje aangegeven dat hij zoals in de uitleg stond naar /dev/audio moest gaan voor het input signal, ik heb geprobeerd te connecten maar ho maar....hij geeft als error in winamp: 'error syncing to stream' oftwel er is iets niet goed met die stream, maar wat....
Ik heb al de search geprobeerd, kwam wel overingen dezelfde fout tegen, maar was al zo veroudert dat ik er niks mee kon....

Wie heeft dit vaker gedaan en helpt me ff... :'(
Iemand hier ervaring mee? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Bestaat het /dev/audio apparaat wel? Als ik in mn Device Manager kijk bij mn audio device (VIA V8237 onboard frikandel) zie ik /dev/snd/..... meerdere opties hier. Playback, Control, Input etc. /dev/audio komt hier niet voor....

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jmk schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 10:50:
Ok! Bedankt voor jullie antwoorden!
Je bedoelt "Simon The Scorcher" DOT? :)
Volgens mij is dat "Simon The Sorcerer".

ff offtopic:

Scorcher is een futuristisch racegame, uitgebracht in 1996. Je racet in een soort van groene energiebal door de straten van een post-apocaliptische, donkere stad. Het was het laatste spel dat Scavenger uitbracht voordat het uiteenviel vanwege een rechtszaak tussen Scavenger en GT.

Jesper Kyd (mijn favoriete game-soundtrack componist) was de lead programmer en heeft alle muziek voor het spel gemaakt.

Wat plaatjes, gejat van mobygames:
Afbeeldingslocatie: http://www.mobygames.com/images/i/47/20/194920.pngAfbeeldingslocatie: http://www.mobygames.com/images/i/24/26/247376.pngAfbeeldingslocatie: http://www.mobygames.com/images/i/29/31/247381.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:09

WeirdEye

Eindbaas

Theimon schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:33:
Bestaat het /dev/audio apparaat wel? Als ik in mn Device Manager kijk bij mn audio device (VIA V8237 onboard frikandel) zie ik /dev/snd/..... meerdere opties hier. Playback, Control, Input etc. /dev/audio komt hier niet voor....
Ja /dev/audio bestaat bij mij, ook geen anderen ertussen, dus dit is de enigste... :S

input via de geluidskaart werkt perfect, maar via shoutcast streamen wil dus niet

Ik heb de DJ versie + de server ginstalleerd, de DJ versie stuurt door naar de server via 127.0.0.1 maar nu komt er ICY 200 OK, en even daarna Error Syncing to stream te staan.... :?

[ Voor 5% gewijzigd door WeirdEye op 06-01-2007 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:38
Ik heb het nou bijna allemaal werkende in edgy. Wat kleine probleempjes met multimedia maar dat komt wel goed.

Een ander ding waar ik mee zit is de tijd formaat. Hij gebruikt de Amerikaanse datum notatie (MM-DD-YY) Ik neem aan omdat ik amerikaans engels gebruik hier.

Waar kan ik dat veranderen naar Europees datum notatie met behoud van mijn engelse systeem?

To be, or not to be...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ben ik ook benieuwd naar, maar nooit de moeite voor gedaan. Zoek eens op 'locale' op de ubuntuforums en vertel mij wat de oplossing is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ansenyi schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:38:
Ik heb het nou bijna allemaal werkende in edgy. Wat kleine probleempjes met multimedia maar dat komt wel goed.

Een ander ding waar ik mee zit is de tijd formaat. Hij gebruikt de Amerikaanse datum notatie (MM-DD-YY) Ik neem aan omdat ik amerikaans engels gebruik hier.

Waar kan ik dat veranderen naar Europees datum notatie met behoud van mijn engelse systeem?
Euhm rechtsklik > Configure clock, of bedoel je nou echt wat anders dan ik denk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_de_hoog
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ansenyi schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:38:

Controleer of je de Nederlandse locale hebt:
code:
1
locale -a

en voeg deze zo nodig toe (case-sensitive):
code:
1
locale-gen nl_NL.UTF-8

Vervolgens voeg je aan het einde van /etc/environment de regel
code:
1
LC_TIME="nl_NL.UTF-8"

toe achter de LANG instelling.

Rebooten en klaar is Ansenyi.
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 01:10:
[...]

Euhm rechtsklik > Configure clock, of bedoel je nou echt wat anders dan ik denk :?
Dat past alleen de layout van het clock panel aan en heeft geen enkel effect in andere apps.

Waar gehackt wordt vallen spaanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Dell laptop besteld. Als die binnen komt, eens kijken of die vriendjes wilt zijn met Feisty 8)
s_de_hoog schreef op zondag 07 januari 2007 @ 09:39:
[...]

Controleer of je de Nederlandse locale hebt:
code:
1
locale -a

en voeg deze zo nodig toe (case-sensitive):
code:
1
locale-gen nl_NL.UTF-8

Vervolgens voeg je aan het einde van /etc/environment de regel
code:
1
LC_TIME="nl_NL.UTF-8"

toe achter de LANG instelling.

Rebooten en klaar is Ansenyi.

[...]

Dat past alleen de layout van het clock panel aan en heeft geen enkel effect in andere apps.
Ah, geweldig! _/-\o_
Nu staat er: "za 6 jan, 12:13" in mijn Engelse omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchmega op 07-01-2007 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:13:
Nu staat er: "za 6 jan, 12:13" in mijn Engelse omgeving.
Is het vandaag niet 7 januari? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

* Dutchmega komt erachter dat hij gisteren bij zijn schoonouders had moeten dineren

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:59:
[...]

* Dutchmega komt erachter dat hij gisteren bij zijn schoonouders had moeten dineren
:D

Maar is het echt noodzakelijk om hiervoor te rebooten? Er moet toch een bepaald command voor zijn dat het zonder reboot doet? Ik ga even zoeken in de startup-scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:15:
[...]

:D

Maar is het echt noodzakelijk om hiervoor te rebooten? Er moet toch een bepaald command voor zijn dat het zonder reboot doet? Ik ga even zoeken in de startup-scripts.
Bij KDE is rechtermuisknop op de klok en dan Date & Time Format + setting veranderen genoeg (heb ik overigens niet hoeven doen, doordat ik bij de first time use setup Nederland al had gekozen). Ik kan me niet voorstellen dat er bij Gnome geen menu voor is.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:31:
[...]

Bij KDE is rechtermuisknop op de klok en dan Date & Time Format + setting veranderen genoeg (heb ik overigens niet hoeven doen, doordat ik bij de first time use setup Nederland al had gekozen). Ik kan me niet voorstellen dat er bij Gnome geen menu voor is.
Tja, da's het nadeel van Gnome; het is allemaal heel simpel, totdat je iets wil aanpassen. Dan moet je opeens de config-files induiken. Maarja, dan leer je nog eens wat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:59:
[...]

Weet je, eerlijk gezegd stond er "za 6 jan, 17:13"
Het loopt dus 19 uur achter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:31:
Tja, da's het nadeel van Gnome; het is allemaal heel simpel, totdat je iets wil aanpassen. Dan moet je opeens de config-files induiken. Maarja, dan leer je nog eens wat. ;)
Ik heb meer dan een jaar Gnome gebruikt en afgezien van wat Metacity instellingen (waar ik gconf-editor voor gebruikt heb) heb ik helemaal niet hoeven wroeten in Gnome configuratie-bestanden (ook niet met Gentoo).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Hmm.. Ik heb in Time and Date settings (Ubuntu 6.06) NTP support geinstalled, "Periodically synchronise clock with Internet servers" aangezet en een paar servers geselecteerd.

Alleen de "Synchronise Now" knopt blijft grijs :?

Zitten toch ook nog vaagheidjes in. Toen ik dit onder Edgy 6.10 probeerde crashte ik zelfs de hele Time and Date app :P.

[ Voor 21% gewijzigd door Mentalist op 07-01-2007 17:11 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik zit me ook nog af te vragen of ik nog de 64-bit versie zou moeten installeren. Het is meer werk aangezien sommige programma's niet goed werken op 64-bit.
Het is maar de vraag of het enige snelheidswinst geeft tegenover een eigen gecompileerde kernel op 32-bit...
W3ird_N3rd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:09:
Hmm.. Ik heb in Time and Date settings (Ubuntu 6.06) NTP support geinstalled, "Periodically synchronise clock with Internet servers" aangezet en een paar servers geselecteerd.

Zitten toch ook nog vaagheidjes in. Toen ik dit onder Edgy 6.10 probeerde crashte ik zelfs de hele Time and Date app :P.
Ja, rare bug/feature. Wanneer je "Periodically synchronise clock with Internet servers" uitvinkt, is die knop die niet grijs...

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchmega op 07-01-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:09:

Ik vond het vaag totdat ik op de volgende wijze ging denken: als ik wil dat Ubuntu voor mij de tijd synchroniseert, dan hoef ik dat dus niet automatisch te doen. Ergo: de knop kan grijs zijn. Echter, als ik het handmatig wil doen, dan is het logisch dat ik wel op de knop kan klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:13:
Ik zit me ook nog af te vragen of ik nog de 64-bit versie zou moeten installeren. Het is meer werk aangezien sommige programma's niet goed werken op 64-bit.
Het is maar de vraag of het enige snelheidswinst geeft tegenover een eigen gecompileerde kernel op 32-bit...
Zowieso vind ik zelf een kernel compilen en Ubuntu gebruiken niet bij elkaar passen (je schiet er echt weinig mee op qua snelheidsverbetering en werkt buiten het package management systeem om), maar om antwoord op de vraag te geven :

nee, het gaat totaal niet opschieten. Ik heb een tijd terug op de laptop van een vriend (een redelijk snelle Turion 64 (vorig jaar aangeschaft)) Gentoo gezet en van snelheidsverbetering is geen sprake. In andere woorden : hij kan net zo goed 32-bits gaan draaien, zodat hij bijvoorbeeld ook weer gewoon Flash kan gebruiken (zonder een 32-bits Firefox te installeren). In de toekomst heeft het zeker zin en bij een Core 2 Duo zou ik gaan twijfelen, maar voor het overige in computerland heeft het geen zin nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 07-01-2007 19:38 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Harm schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:32:
[...]

Ik vond het vaag totdat ik op de volgende wijze ging denken: als ik wil dat Ubuntu voor mij de tijd synchroniseert, dan hoef ik dat dus niet automatisch te doen. Ergo: de knop kan grijs zijn. Echter, als ik het handmatig wil doen, dan is het logisch dat ik wel op de knop kan klikken.
Ah nu snap ik 'm :P.

Over 64bit: je moet het eigenlijk niet om de snelheid doen. 64bit heeft voordelen met bepaalde applicaties. Onder Windows werkt 1 of ander panoramaprogramma veel beter omdat het gewoon last had van wiskundige limieten. Ook als je unix timestamps voorbij 2038 wilt gebruiken is 64 bit nuttig. Meer snelheid zal het je meestal niet opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:56:
[...]

Ah nu snap ik 'm :P.

Over 64bit: je moet het eigenlijk niet om de snelheid doen. 64bit heeft voordelen met bepaalde applicaties. Onder Windows werkt 1 of ander panoramaprogramma veel beter omdat het gewoon last had van wiskundige limieten. Ook als je unix timestamps voorbij 2038 wilt gebruiken is 64 bit nuttig. Meer snelheid zal het je meestal niet opleveren.
De meeste nuttige extensies worden ook verwerkt in 32-bits processors. Er zijn bijvoorbeeld genoeg (server ?) 32-bits processors die boven de 4 GB aan geheugen kunnen aanspreken (de theoretische limiet voor 32-bits processors). Maar je hebt gelijkt. Er zijn vast wel programma's waarbij 64-bits processing wel zin heeft, maar die zijn zeker in de minderheid nu :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:08:
[...]

De meeste nuttige extensies worden ook verwerkt in 32-bits processors. Er zijn bijvoorbeeld genoeg (server ?) 32-bits processors die boven de 4 GB aan geheugen kunnen aanspreken (de theoretische limiet voor 32-bits processors). Maar je hebt gelijkt. Er zijn vast wel programma's waarbij 64-bits processing wel zin heeft, maar die zijn zeker in de minderheid nu :)
Professionele video-editing onder Linux met Cinelerra werkt ook een stuk beter onder 64 bits. Het progsel is al niet echt stabiel te noemen, maar in een 32bits-omgeving is het echt een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:21:
[...]

Professionele video-editing onder Linux met Cinelerra werkt ook een stuk beter onder 64 bits. Het progsel is al niet echt stabiel te noemen, maar in een 32bits-omgeving is het echt een ramp.
De screenshots ervan zien er trouwens wel grappig uit, werkt het ook een beetje ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:36:
[...]

Zowieso vind ik zelf een kernel compilen en Ubuntu gebruiken niet bij elkaar passen (je schiet er echt weinig mee op qua snelheidsverbetering en werkt buiten het package management systeem om), maar om antwoord op de vraag te geven :
Oh, eigen kernel maakt op deze computer (Athlon 64 3500+) zeker wel wat uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:27:
[...]

De screenshots ervan zien er trouwens wel grappig uit, werkt het ook een beetje ?
Als het niet crasht dan werkt het als een trein, maar het crasht wel. Je zal in ieder geval gewend raken om voor elke actie die je doet je omgeving te saven (en vaak dus ook weer te reloaden).

En ja, de GUI is oerlelijk, maar ach, daar gaat het niet om he. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Nog even om terug te komen op dat DOSbox verhaal: Werkt perfect! Keen, Day of the Tentacle, Prince 1, het werk allemaal perfect. DOSbox is er voor Windows en Linux, en het maakt weinig uit wat je draait, het werkt gewoon. Vooral die soundblaster emulatie is fantastisch!

Ik heb een vraagje over het goed zetten van de refreshrate van mijn monitor. Het lukt me namelijk niet de refreshrate hoger te krijgen dan 50.
Specificaties:
- Nvidia GForce 5200 met de nieuwste drivers.
- Ubuntu 6.10, Beryl
- Nokia 445Xi http://www.construnet.hu/...s/445xav/445xi_specs.html
Paar stukjes xorg.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Section "Monitor"
    Identifier "Monitor[0]" #CRT
    Option      "DPMS"
    HorizSync   30-102
    VertRefresh 50-150
    # 1152x864 @ 100.00 Hz (GTF) hsync: 91.50 kHz; pclk: 143.47 MHz
        Modeline "1152x864_100.00"  143.47  1152 1232 1360 1568  864 865 868 915  -HSync +Vsync
EndSection
**...**
Section "Screen"
    **...**
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Depth       24
        Modes       "1152x864" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
    Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
EndSection

Helaas blijkt de HorizSync, VertRefresh en Modeline geen verschil uit te maken. Vreemd is overigens als ik via de OSD van mijn Nokia in de settings ga bladeren, ik 75 Hz zie...

Overgens vind ik het beeld wel rustig, ik zie alleen veel moire. Onder Windows heb ik onder 1152x864 op 100 Hz geen moire, en gewoon een goed beeld.

Ik heb uren op het internet gezeten, en verschillende modeline-tools gechecked. Wat me opviel: soms kreeg ik een "1152x864_100.00" resultaat, soms "1152x864@100.00" en soms "1152x864". Ik begrijp niet goed hoe dat zit. Als ik nu "1152x864_100.00" invul bij section screen, krijf ik een error in /var/log/Xorg.0.log en doet alleen de resolutie "1024x768" het.

Kan iemand mij nog tips geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hoe staat je refresh rate in je Beryl Settings Manager (onder General Options, het 'main' tabblad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

kijk eens op je console in xrandr welke resolutie gebruikt wordt. Soms is dat iets anders dan wat je opgeeft, heb ik helaas gemerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Na eindelijk problemen met m'n Asus A8N SLI Premium mobo in combinatie met twee Maxtor DiamondMax 10 SATA harde schijven te hebben opgelost is het systeem na een week extreem onstabiel geworden. Er traden de volgende foutmeldingen op nadat Ubuntu bevroor en ik Control - Alt - Backspace uitvoerde:

Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/7862/img2770fb5.th.jpg
(Geen popups - Mensen weten toch ook wel hoe ze direct moeten linken?)

Na een tijdje speuren op het internet kwam ik op deze website terecht. Kan ik hieruit opmaken dat de standaard Ubuntu kernel geen goede SATA support heeft voor NVidia & SIL? (=gebruik maakt van de "IDE" drivers ipv "libata") Kan ik dan het beste gaan kloten met andere drivers of is het beter om een goedkoop SATA kaartje op de kop te tikken (omdat ik toch geen BIOS software RAID gebruik) dat wel ondersteund wordt?

Nu heb ik tijdelijk de Maxtor schijven unmount onder Ubuntu en is het systeem weer stabiel geworden. Wat wel vreemd is dat onder Windows de hard disks verdwenen waren en dat met de Ubuntu live cd maar een enkele hard disk herkend werd.
Dit bericht toch maar hier geplaatst omdat ik het een software probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door Surkow op 09-01-2007 16:16 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

MBV schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:59:
kijk eens op je console in xrandr welke resolutie gebruikt wordt. Soms is dat iets anders dan wat je opgeeft, heb ik helaas gemerkt :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
jmk@jmk-desktop:~$ xrandr
 SZ:    Pixels          Physical       Refresh
*0   1152 x 864    ( 390mm x 292mm )  *50  
 1   1024 x 768    ( 346mm x 260mm )   51   54   55  
 2    800 x 600    ( 270mm x 203mm )   52   63   64   65   66   67   68   69  
...
Current rotation - normal
Current reflection - none
Rotations possible - normal 
Reflections possible - none

Dus dat klopt met mijn gegevens...
mithras schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:13:
Hoe staat je refresh rate in je Beryl Settings Manager (onder General Options, het 'main' tabblad)?
@Mithras: Stond op 60. Ik heb het op 100 gezet, geen verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door jmk op 09-01-2007 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Surkow schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:14:
Na eindelijk problemen met m'n Asus A8N SLI Premium mobo in combinatie met twee Maxtor DiamondMax 10 SATA harde schijven te hebben opgelost is het systeem na een week extreem onstabiel geworden. Er traden de volgende foutmeldingen op nadat Ubuntu bevroor en ik Control - Alt - Backspace uitvoerde:

[afbeelding]
(Geen popups - Mensen weten toch ook wel hoe ze direct moeten linken?)

Na een tijdje speuren op het internet kwam ik op deze website terecht. Kan ik hieruit opmaken dat de standaard Ubuntu kernel geen goede SATA support heeft voor NVidia & SIL? (=gebruik maakt van de "IDE" drivers ipv "libata") Kan ik dan het beste gaan kloten met andere drivers of is het beter om een goedkoop SATA kaartje op de kop te tikken (omdat ik toch geen BIOS software RAID gebruik) dat wel ondersteund wordt?

Nu heb ik tijdelijk de Maxtor schijven unmount onder Ubuntu en is het systeem weer stabiel geworden. Wat wel vreemd is dat onder Windows de hard disks verdwenen waren en dat met de Ubuntu live cd maar een enkele hard disk herkend werd.
Dit bericht toch maar hier geplaatst omdat ik het een software probleem is.
Weet je zeker dat het een driver-probleem is? Aangezien alle problemen met Diamondmax schijven door bios/hardware-problemen worden veroorzaakt.

Kernel 2.6.19 heeft een grote update gehad op het gebied van IDE/PATA/SATA
Je kan een Feisty Fawn LiveCD proberen. Deze gebruikt de nieuwste kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

of even zelf de kernel bakken, zoveel werk is dat niet. Er werd laatst een link gegeven naar een goede tutorial hoe dat werkt, inclusief welke opties je moet uitzetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Dutchmega schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:04:
[...]

Weet je zeker dat het een driver-probleem is? Aangezien alle problemen met Diamondmax schijven door bios/hardware-problemen worden veroorzaakt.

Kernel 2.6.19 heeft een grote update gehad op het gebied van IDE/PATA/SATA
Je kan een Feisty Fawn LiveCD proberen. Deze gebruikt de nieuwste kernel.
Ik gebruik de kernel van Ubuntu (versie 2.6.17.10). Dus misschien is het inderdaad wel handig om te kijken of met de nieuwe SATA drivers voordeel te behalen is. Wat echter wel vreemd is...is dat één van de Maxtor hard disks soms niet herkend word door het moederboard. Dit kan het bekende spin up probleem zijn met de Maxtor hard disks maar het kan er ook op wijzen dat deze hard disk aan het vergaan is.
MBV schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:55:
of even zelf de kernel bakken, zoveel werk is dat niet. Er werd laatst een link gegeven naar een goede tutorial hoe dat werkt, inclusief welke opties je moet uitzetten :).
Zelf een kernel bakken kan ik denk ik rond het weekend proberen (PC is bij m'n andere huis).

[ Voor 17% gewijzigd door Surkow op 09-01-2007 19:43 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

MBV schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:55:
Deze? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ja, die ja. Zorg wel dat je in xconfig even zoekt op inotify en dat puntje aanvinkt. Anders boot je kernel niet omdat het problemen oplevert met udev.

Bedenk ook dat als je zelf de nvidia driver hebt geinstalleerd, of bijv. vmware server draait, je deze wel opnieuw moet installeren aangezien die stukken software modules hebben draaien op de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 17:57
Ben ik weer, de nieuwste n00b aanwinst voor tweakers >:)

Nah laten we het op beginnende Kubuntu gebruiker houden ;)

Oke nu me vraag:
Ik speel nog wel af en toe het spel runescape. Op windows dan, want daar heb ik de benodigende java software/drivers/e.d.

Ik vroeg me af, is er ook een of andere java emulator oid voor op Kubuntu, krijg het spel namelijk niet aan de praat :(

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Gemini NL schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:20:

Oke nu me vraag:
Ik speel nog wel af en toe het spel runescape. Op windows dan, want daar heb ik de benodigende java software/drivers/e.d.

Ik vroeg me af, is er ook een of andere java emulator oid voor op Kubuntu, krijg het spel namelijk niet aan de praat :(

Alvast bedankt ;)
Misschien is dit iets voor je? http://sourceforge.net/projects/metis-rs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mithras schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:06:
[...]

Ja, die ja. Zorg wel dat je in xconfig even zoekt op inotify en dat puntje aanvinkt. Anders boot je kernel niet omdat het problemen oplevert met udev.

Bedenk ook dat als je zelf de nvidia driver hebt geinstalleerd, of bijv. vmware server draait, je deze wel opnieuw moet installeren aangezien die stukken software modules hebben draaien op de kernel.
Zorg ook dat je ext3 support (na ext2, onder Filesystems) meecompileert in je kernel/initrd (niet als module (ext3.ko) dus :p) omdat:

Onderaan http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158:
Q. After GRUB boots my kernel, all I see is this:
Quote:
Begin: Waiting for root file system...
A. This is because you installed Ubuntu on a SATA hard drive. To fix this error, you must recompile the kernel with SATA options enabled.
Dit klopt IMO niet, zie bovenstaande gedeelte van deze post (disclaimer: ik gebruik geen s-ata).

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Gemini NL schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:20:

Oke nu me vraag:

Alvast bedankt ;)
Java zit er al standaard in. (Geen Sun's Java maar zou desondanks moeten werken)
Gebruik je de 64-bit versie?

Anyway, je kan Java runtime downloaden van http://java.sun.com/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Of gewoon uit de repository: package sun-java5-jre

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Vraagje weer (geen lui zoekvraagje). Op mijn ene laptop (Centrino) heb ik Ubuntu 6.06, Firefox, mozilla mplayer plugin en w32codecs. Zo kan ik uitzendinggemist.nl kijken.

Nu lijkt me dat ook wel leuk op het Celeron 500 laptopje. Daar staat Edgy (6.10) op. Hier moest ik eerst even de bestanden van de mozilla totem plugin even ergens anders parkeren, want totem snapt niks van WMV. Toen mozilla mplayer plugin erop gezet en w32codecs.

Nu het rare. Als ik in de adresbalk een link naar een .wmv zet dan kan ik in de browser daarnaar kijken. Kijk ik echter naar een video die embedded in een webpagina is, dan blijft het staan op "Initializing" (bij http://home.att.net/~cherokee68/wmvtest2.html) of "Stopped" (uitzendinggemist).

Snap er niets van :?. Codecs enzo werken dus wel goed maar een embedded filmpje kijken zit er niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Dutchmega schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:04:
[...]
Java zit er al standaard in. (Geen Sun's Java maar zou desondanks moeten werken)
Gebruik je de 64-bit versie?

Anyway, je kan Java runtime downloaden van http://java.sun.com/downloads/
Jeldert schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:06:
Of gewoon uit de repository: package sun-java5-jre
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Bedankt voor de tips jongens, alleen bij de install van sun-java liep mijn systeem vast. Kon hem nog wel fatsoenelijk afsluiten. Echter probeerde ik sun-java ne opnieuw te installeren en kreeg ik deze melding bij het opstarten van Adept pakketen beheren:

Read only mode: database locked
You will not be able to change your system settings in any way (install, remove or upgrade software), because another process is using the packaging system database (probably some other Adept application or apt-get or aptitude). Please close the other application before using this one.

Help, wat moet ik doen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gemini NL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:00:
Bedankt voor de tips jongens, alleen bij de install van sun-java liep mijn systeem vast. Kon hem nog wel fatsoenelijk afsluiten. Echter probeerde ik sun-java ne opnieuw te installeren en kreeg ik deze melding bij het opstarten van Adept pakketen beheren:

Read only mode: database locked
You will not be able to change your system settings in any way (install, remove or upgrade software), because another process is using the packaging system database (probably some other Adept application or apt-get or aptitude). Please close the other application before using this one.

Help, wat moet ik doen!?
Dus kill dat process. Wellicht je updates open staan, apt-get of aptitude draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Ik heb geen idee welk process hij bedoelt.
De enige met de naam APT erin is "apt-index-watch", als ik deze probeer te be"eindigen krijg ik de melding: Onvoldoende toegangsrechten om proces 4345 geforceerd te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gemini NL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:08:
Ik heb geen idee welk process hij bedoelt.
De enige met de naam APT erin is "apt-index-watch", als ik deze probeer te be"eindigen krijg ik de melding: Onvoldoende toegangsrechten om proces 4345 geforceerd te beëindigen.
sudo :?

sudo killall apt-index-watch
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
mithras schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:18:
[...]
sudo :?

sudo killall apt-index-watch
;)
Uitgevoerd, (zover ik het begreep) en krijg de melding dat niks is beëindigd :(

Het werkt dus nog steeds niet, snap er geen bal van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

ps -A | grep apt

En dan met alles wat je daar tegenkomt:
sudo killall $naam
W3ird_N3rd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:39:
Vraagje weer (geen lui zoekvraagje). Op mijn ene laptop (Centrino) heb ik Ubuntu 6.06, Firefox, mozilla mplayer plugin en w32codecs. Zo kan ik uitzendinggemist.nl kijken.

Nu lijkt me dat ook wel leuk op het Celeron 500 laptopje. Daar staat Edgy (6.10) op. Hier moest ik eerst even de bestanden van de mozilla totem plugin even ergens anders parkeren, want totem snapt niks van WMV. Toen mozilla mplayer plugin erop gezet en w32codecs.

Nu het rare. Als ik in de adresbalk een link naar een .wmv zet dan kan ik in de browser daarnaar kijken. Kijk ik echter naar een video die embedded in een webpagina is, dan blijft het staan op "Initializing" (bij http://home.att.net/~cherokee68/wmvtest2.html) of "Stopped" (uitzendinggemist).

Snap er niets van :?. Codecs enzo werken dus wel goed maar een embedded filmpje kijken zit er niet in?
Ben d'r al achter. Ik probeerde als test een filmpje af te spelen in mplayer los. Dat lukte ook al niet. Kreeg een error dat output naar het geselecteerde video device niet lukte. Dus ik ging de preferences in, tab video, en daar stond xmga geselecteerd. Matrox output werkt natuurlijk niet als je een ATi Rage chipje hebt 8)7. Op x11 gezet en toen werkte het.

Toen terug naar een filmpje in de browserplugin, dat werkte nog niet. Rechtsklik op het mplayer object, stonden er geen audio/video outputs geselecteerd. Dus x11 en alsa aangeklikt, en ook de Celeron 500 speelt nu bijna perfect uitzendinggemist.. Bijna, want een Celeron 500 is aan de trage kant en schokt soms :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11-2023

Choxo

n\o/ne

Ik weet dat ik dit al heb gevraagd, maar heeft er niemand enig idee voor mijn probleem?

Dank bij voorbaat...

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Heb je de drivers wel via de repositories geïnstalleerd en niet door te prutsen met ATi's losse zooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Choxo schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:05:
Ik ben nu 5maanden aan de slag, maar ik krijg nog steeds mijn radeon X1300 niet deftig aan de praat.
't grote probleem zit hem erin dat fglrxinfo gewoon Generic als naam geeft.
fglxrinfo
code:
1
2
3
4
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string:  Generic
OpenGL version string: 2.0.6011 (8.28.8)

Wanneer ik glxgers inram in de console, dan opent er een venstertje met een vage lijenen, maar print hij niets uit.
glxgears -printfps geeft dit, maar nog steeds geen tandwiel te zien :(
code:
1
2
3
4
5
spitz@desktop:~$ glxgears -printfps
38602 frames in 5.0 seconds = 7720.282 FPS
49974 frames in 5.0 seconds = 9994.614 FPS
50008 frames in 5.0 seconds = 10001.527 FPS
33938 frames in 5.0 seconds = 6782.578 FPS

fgl_glxgears geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
spitz@desktop:~$  fgl_glxgears
Using GLX_SGIX_pbuffer
4433 frames in 5.0 seconds = 886.600 FPS
7395 frames in 5.0 seconds = 1479.000 FPS
7514 frames in 5.0 seconds = 1502.800 FPS
7468 frames in 5.0 seconds = 1493.600 FPS
7476 frames in 5.0 seconds = 1495.200 FPS
7484 frames in 5.0 seconds = 1496.800 FPS
7378 frames in 5.0 seconds = 1475.600 FPS

lcpci -v (sudo) geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[...]
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Unknown device 7183 (prog-if 00 [VGA])
        Subsystem: Dell Unknown device 0302
        Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 169
        Memory at c0000000 (64-bit, prefetchable) [size=256M]
        Memory at dfde0000 (64-bit, non-prefetchable) [size=64K]
        I/O ports at dc00 [size=256]
        Expansion ROM at dfe00000 [disabled] [size=128K]
        Capabilities: [50] Power Management version 2
        Capabilities: [58] Express Endpoint IRQ 0
        Capabilities: [80] Message Signalled Interrupts: 64bit+ Queue=0/0 Enable-

01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc Unknown device 71a3
        Subsystem: Dell Unknown device 0303
        Flags: bus master, fast devsel, latency 0
        Memory at dfdf0000 (64-bit, non-prefetchable) [size=64K]
        Capabilities: [50] Power Management version 2
        Capabilities: [58] Express Endpoint IRQ 0
[...]

dmesg | grep fglrx (sudo) geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[17179607.192000] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
[17179607.196000] [fglrx] Maximum main memory to use for locked dma buffers: 1898 MBytes.
[17179607.196000] [fglrx] module loaded - fglrx 8.28.8 [Aug 17 2006] on minor 0
[17179608.428000] [fglrx:firegl_addmap] *ERROR* mtrr allocation failed (-22)
[17179608.432000] [fglrx] total      GART = 134217728
[17179608.432000] [fglrx] free       GART = 118226944
[17179608.432000] [fglrx] max single GART = 118226944
[17179608.432000] [fglrx] total      LFB  = 260960256
[17179608.432000] [fglrx] free       LFB  = 250474496
[17179608.432000] [fglrx] max single LFB  = 250474496
[17179608.432000] [fglrx] total      Inv  = 0
[17179608.432000] [fglrx] free       Inv  = 0
[17179608.432000] [fglrx] max single Inv  = 0
[17179608.432000] [fglrx] total      TIM  = 0

Mijn xorg.conf ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
[...]
Section "ServerFlags"
        Option      "AIGLX" "off"
EndSection
[...]
Section "Monitor"
        Identifier   "aticonfig-Monitor[0]"
        Option      "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
        Option      "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
        Option      "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "aticonfig-Device[0]"
        Driver      "fglrx"
        Option      "VideoOverlay" "on"
        Option      "OpenGLOverlay" "off"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier "aticonfig-Screen[0]"
        Device     "aticonfig-Device[0]"
        Monitor    "aticonfig-Monitor[0]"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
        EndSubSection
EndSection

Section "DRI"
        Mode         0666
EndSection

Section "Extensions"
        Option      "Composite" "Disable"
EndSection

cat /proc/mtrr geeft: (heeft iemand werkende fix?
([17179608.428000] [fglrx:firegl_addmap] *ERROR* mtrr allocation failed (-22))
code:
1
2
3
4
[17179608.428000] [fglrx:firegl_addmap] *ERROR* mtrr allocation failed (-22)
reg00: base=0x00000000 (   0MB), size=65536MB: write-back, count=1
reg01: base=0x7ff00000 (2047MB), size=   1MB: uncachable, count=1
reg02: base=0x80000000 (2048MB), size=2048MB: uncachable, count=

Ik ben eigenlijk volledig buiten raad, ik heb reeds 3/4 fresh install gedaan om te kijken of het dan wel zou werken, maar helaas...

Wie o wie heeft enig idee waar dit aan kan schelen?
Mijn kaart is een Radeon X1300 (256MB ATI Radeon X1300 Pro PCI)

dank bij voorbaat!
Probeer eens:

1. In het geval dat libraries verneukt zijn:
sudo apt-get install xserver-xorg-video-all --reinstall

2. Download nieuwste ATI drivers (gisteren uitgekomen)
http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

3. Voeg toe aan xorg.conf, bij Section "Device":
code:
1
2
3
4
Option "ForceGenericCPU" "no"
Option "no_accel" "no"
Option "no_dri" "no"
Option "mtrr" "off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11-2023

Choxo

n\o/ne

Helaas,
nu krijg ik zelfs terug de MESA drivers :(.

Ik hoop dat dit in Feisty toch geregeld zal zijn...

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Choxo schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:21:
Helaas,
nu krijg ik zelfs terug de MESA drivers :(.

Ik hoop dat dit in Feisty toch geregeld zal zijn...
Mesa drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

software-3d-rendering :). Ik heb geen idee, al een bug bij Ati gedumpt? Als ATi geen OSS driver wil maken, zullen ze toch echt zelf hun problemen moeten oplossen...

[ Voor 39% gewijzigd door MBV op 12-01-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Niet alles van mesa is software-rendering hoor ;)
-> Mesa DRI R300 20060815 x86/MMX/SSE2 TCL

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De tweede alpha (Herd 2) van Feisty is uit :) Met onder andere ZeroConfNetworking, gnome-mount, nieuwe F-Spot en GTK+...

Downloads:
Ubuntu
Kubuntu
Xubuntu

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 13-01-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Grote prutser schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:12:
De tweede alpha (Herd 2) van Feisty is uit :) Met onder andere ZeroConfNetworking, gnome-mount, nieuwe F-Spot en GTK+...

Downloads:
Ubuntu
Kubuntu
Xubuntu
Je moet vooral niet updaten als je Herd2 hebt geinstalleerd
Ze zijn nu bezig Python te upgraden en alles weer verrot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:39:
[...]

Ook als je herd1 had, heb je hetzelfde probleem lijkt me. Herd1 installeren en continu updaten levert je ook herd2 op, tot je uiteindelijk de stable krijgt.

Verder wel vreemd aan de updates die ze geven is de ZeroConflictNetworking:
Continuing the efforts that are being made by Ubuntu to simplify the desktop experience as much as possible for users, the "ZeroConfNetworking" specification has been implemented for Feisty.
Waarbij het linkje helemaal niet werkt :p
Mounting made Easy
Gnome-Mount provides users with a nice GUI to configure mount options and consistently handle encrypted devices. It has been added to Feisty in the continuing effort to squash Bug #1.
d:)b Elke nieuwe release wordt de bug geplet: hij blijft alleen terugkomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 16:55

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Downloads:
Ubuntu
Kubuntu
Xubuntu
Is het misschien ook niet een idee om de andere uitgaves te melden.
Zoals nu Nubuntu en vooral ook Fluxbuntu( met fluxbox idd). Omdat die ook naar herd-2 gaan ;)

Poll: Toevoegen Feisty aan TSAfbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=161255&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 24% gewijzigd door Touchdomex op 13-01-2007 12:55 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Nee, liever niet. Het is nog alpha, en hoewel het meeste gewoon werkt, kan het nog makkelijk stuque gaan. Wacht tot de beta zou ik zeggen, en zet dan (met een waarschuwing) Feisty erbij. Maar met alpha is het nog tricky. Waarschijnlijk werkt het meeste, maar vooral updates kunnen je systeem killen (zie hierboven met Python).
Geïnteresseerden kunnen het altijd zelf wel vinden (volg het topic dan ;) ) en anders hebben ze er (nog) geen behoefte aan.

Just my 2ct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:03

Gotiniens

Fairly odd Tim

ik heb nee gestemd, ik zou wachten tot dat feisty stable is, Ik zie hier toch nog te veel vragen langs komen over kleine (simpele) dingetjes, en dat zal als ze feisty gaan draaien alleen maar erger worden. Mischien met een hele grote disclamer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
mithras schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:47:
d:)b Elke nieuwe release wordt de bug geplet: hij blijft alleen terugkomen 8)7
Het is een grote insect, je moet gewoon erg vaak hard slaan en dan gaat die wel een keer dood :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Downloads:
Ubuntu
Kubuntu
Xubuntu
Hmm, ik lees dat Feisty standaard Wine aanwezig zal hebben! :9 Mono is nu geloof ik al aanwezig. Nu moeten de Wine-devs en Mono-devs nog even met elkaar praten om .NET in Wine aan de praat te krijgen.

Als je gewoon Windows-programma's out of the box kan installeren, dan zal het een stuk makkelijker worden voor computernoobs om hun systeem te verneuken! :P Nee, serieus, dat is wel een drempel minder. Misschien moet er een knopje "Re-install Windows Environment" komen voor als Wine eens in de soep is gelopen. Dat knopje zou dan ~/.wine verwijderen. Als het goed is zit daar toch geen userdata.

Ik vraag me af, komt Sun-java nu ook al standaard in Ubuntu Feisty? Of is dat gepland voor Ubuntu 7.10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 16:55

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:55:
[...]

Ik vraag me af, komt Sun-java nu ook al standaard in Ubuntu Feisty? Of is dat gepland voor Ubuntu 7.10?
Ik wist niet eens dat dit op de planning stond. Ik zou het wel logisch vinden. Maar ik denk dat het gewoon afwachten is :D.

Over het wijzigen van de TS voor feisty, dat doe ik dus idd pas als hij beta is. Zelfs dan zet ik er een warning bij.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:55:
[...]

Hmm, ik lees dat Feisty standaard Wine aanwezig zal hebben! :9 Mono is nu geloof ik al aanwezig. Nu moeten de Wine-devs en Mono-devs nog even met elkaar praten om .NET in Wine aan de praat te krijgen.

Als je gewoon Windows-programma's out of the box kan installeren, dan zal het een stuk makkelijker worden voor computernoobs om hun systeem te verneuken! :P Nee, serieus, dat is wel een drempel minder. Misschien moet er een knopje "Re-install Windows Environment" komen voor als Wine eens in de soep is gelopen. Dat knopje zou dan ~/.wine verwijderen. Als het goed is zit daar toch geen userdata.

Dat van dat knopje lijkt me een heel goed idee! Meteen inzenden zou ik zeggen, lijkt me ook heel makkelijk te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Alleen heb je wel de kans dat je settings, geinstalleerde programma's, en documenten kwijt raakt die daarin zijn opgeslagen.
Ik zet namelijk de Wine integratie met de rest van het systeem uit (dus desktop in wine verwijst niet naar mijn echte desktop, idem voor my documents etc.).

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 12:39:
[...]

Ik quote je even voor de tweede keer, want ik heb Feisty Herd2 in vmware draaien, en t is echt 8)7
Ik heb namelijk een update gedaan, en toen werd oa. python-2.5 geinstalleerd, maar openoffice-writer weggehaald, en nu is ook de 'voorkeuren' en 'instellingen' uit het 'systeem' menu weggehaald :')
Ze maken er inderdaad wel een potje van :p KLIK

[ Voor 10% gewijzigd door mithras op 13-01-2007 18:34 . Reden: even het juiste plaatje ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

mithras schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:32:
[...]

Ik quote je even voor de tweede keer, want ik heb Feisty Herd2 in vmware draaien, en t is echt 8)7
Ik heb namelijk een update gedaan, en toen werd oa. python-2.5 geinstalleerd, maar openoffice-writer weggehaald, en nu is ook de 'voorkeuren' en 'instellingen' uit het 'systeem' menu weggehaald :')
:D Denk dat ik het maar even bij 6.10 hou...

Op mijn notebook staat Ubuntu, en bevalt eigenlijk prima, ook wlan. Het enige wat ik eigenlijk mis is een tooltje om makkelijk van display output te switchen (LCD, VGA, TV-out). Het ding heeft een Intel 855 "GPU", en voor windows is daar zo'n mooi systemtray icoon voor :)

VGA heb ik ooit al eens met een half hack tooltje aan de gang gekregen, TV-out helaas nog nooit ;(

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat voor videokaart? Voor ATi heb ik het (ongeveer) werkend, dus misschien kan ik je tips geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Als je een laptop hebt, zou je wifi-radar, network-manager-gnome en gnome-power-manager moeten installeren. A must!
mithras schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:32:
[...]

>:)
Het is sowieso niet slim om te updaten naar Feisty tot de RC-fase. Het word pas in April gereleased en de devvers zijn nu leuk bezig met het updaten naar nieuwe upstream-versies. Je kan zulke dingen vaker verwachten (na Herd1 gingen ze glibc updaten, toen was het nog erger >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchmega op 13-01-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Misschien een erg vreemde vraag, maar waarom is Feisty zo verkloot atm dan ? Dat de devs nieuwe packages implementeren is duidelijk, maar Debian SID en Gentoo Unstable (zeker Gentoo Unstable) hebben ook overal de nieuwste versie van en van enige brakheid is geen sprake :? Ubuntu is ook niet revolutionair bezig of iets dergelijks (op upstart na en wat dingen die het leven van Ubuntu-gebruikers gemakkelijker moet maken), dus what's up ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Net nieuw: http://medibuntu.sos-sts.com/index.php
Jungian schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 20:38:
Misschien een erg vreemde vraag, maar waarom is Feisty zo verkloot atm dan ? Dat de devs nieuwe packages implementeren is duidelijk, maar Debian SID en Gentoo Unstable (zeker Gentoo Unstable) hebben ook overal de nieuwste versie van en van enige brakheid is geen sprake :? Ubuntu is ook niet revolutionair bezig of iets dergelijks (op upstart na en wat dingen die het leven van Ubuntu-gebruikers gemakkelijker moet maken), dus what's up ?
Als je Python gaat upgraden, werken de programma's die met de oude Python zijn gecompileerd niet meer. apt-get detecteert dit en zorgt ervoor dat die programma's verwijderd worden. Het probleem is vrij simpel op te lossen door alles opnieuw te compileren en eventueel de code te fixen voor de nieuwe python versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 20:40:Als je Python gaat upgraden, werken de programma's die met de oude Python zijn gecompileerd niet meer. apt-get detecteert dit en zorgt ervoor dat die programma's verwijderd worden. Het probleem is vrij simpel op te lossen door alles opnieuw te compileren en eventueel de code te fixen voor de nieuwe python versie.
Dat is mooi, maar geeft geen antwoord op mijn vraag ;)
Als Gentoo Unstable en Debian SID constant evolutionair bezig kunnen zijn zonder je halve systeem te verbatsen, wat doen de Ubuntu-devs dan fout atm ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 20:46:
[...]

Dat is mooi, maar geeft geen antwoord op mijn vraag ;)
Als Gentoo Unstable en Debian SID constant evolutionair bezig kunnen zijn zonder je halve systeem te verbatsen, wat doen de Ubuntu-devs dan fout atm ?
Bij Debian gaan ze er van uit dat er mensen zijn die Unstable als hoofdsysteem gebruiken. Daar moet dus elke update in ieder geval op een klein groepje pc's getest zijn. Bij Ubuntu gaan ze er van uit dat niemand een Feisty alpha als productiesysteem gebruikt, dus hoeven ze niet te polijsten, maar kunnen ze gewoon slagen maken en een nieuwe versie uitpoepen.

Met de beta's zal het stabieler worden. Als het eenmaal Final is, dan heb je een heel nieuw stabiel systeem dat naar mijn idee bruikbaarder is dan Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:15:
[...]

Bij Debian gaan ze er van uit dat er mensen zijn die Unstable als hoofdsysteem gebruiken. Daar moet dus elke update in ieder geval op een klein groepje pc's getest zijn. Bij Ubuntu gaan ze er van uit dat niemand een Feisty alpha als productiesysteem gebruikt, dus hoeven ze niet te polijsten, maar kunnen ze gewoon slagen maken en een nieuwe versie uitpoepen.

Met de beta's zal het stabieler worden. Als het eenmaal Final is, dan heb je een heel nieuw stabiel systeem dat naar mijn idee bruikbaarder is dan Debian.
Debian gaat er helemaal niet vanuit dat mensen SID gebruiken (het wordt zelfs afgeraden) evenals Gentoo. Wat ik probeer te zeggen is dat het beter zou zijn als Ubuntu een evolutionair schema zou kiezen.

Ubuntu Stable (tot de Apocalypse kun je hier de stabiele Ubuntu-tree vinden)
Ubuntu Unstable (zelfs na de Apocalypse kun je hier de unstable Ubuntu-tree terug vinden)

Op deze manier houdt je de schade beperkt en hoeft er VEEL minder werk verricht te worden voor elke release (zie Gentoo).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 20:22:
Als je een laptop hebt, zou je wifi-radar, network-manager-gnome en gnome-power-manager moeten installeren. A must!
Ik gebruik zelf geen wifi. Maar kijk uit met je radar! Het scant namelijk continu naar nieuwe wireless verbindingen. Omdat je wifi vaak op een laptop hebt en een laptop een beperkte batterijduur heeft merk je dit dus ook: de batterij gaat heel veel sneller leeg als je de radar aan hebt staan. Ik zou dus ook aanraden om alleen de radar te gebruiken als je hem ook echt nodig hebt, e.g. voor de lol in de bus of als je op een onbekende locatie bent en van een openstaande verbinding "internet wil lenen".
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.