Het Grote Ubuntu topic deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.889 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst eindelijk Ubuntu (versie 5.04) geinstalleerd op een pctje dat toch niet meer gebruikt werkt.
Ik probeer nu Putty allerlei dingentjes uit.
Ik heb laatst apache 2 geinstalleerd, via het commando: sudo apt-get install apache2
Nu wil ik dat weer verwijderen, en via google ben ik er achter gekomen dat het moet via "sudo apt-get remove apache2"
Maar nu krijg ik deze fout als ik dat in typ:

jonathan@Backup:~/Downloads/shoutcast$ sudo apt-get remove apache2
Password:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
U wilt waarschijnlijk 'apt-get -f install' uitvoeren om volgende op te lossen:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
libc6-dev: Vereisten: libc6 (= 2.3.2.ds1-20ubuntu13) maar 2.4-1ubuntu12 zal geïnstalleerd worden
libc6-i686: Voor-Vereisten: libc6 (= 2.3.2.ds1-20ubuntu13) maar 2.4-1ubuntu12 zal geïnstalleerd worden
linux-image-2.6.10-5-386: Vereisten: initrd-tools (>= 0.1.75ubuntu2) maar het zal niet geïnstalleerd worden
volumeid: Vereisten: initramfs-tools (>= 0.40ubuntu30) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).

Via een ander apt commando (het preciese ontschiet me nu even) ben ik er achter gekomen dat apache 2 nog steeds geinstalleerd is.
Hoe kan ik apache2 toch verwijderen? (liefst via de terminal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Heb je die meldingen wel gelezen? Er staat precies wat apt wil dat je eerst doet. Als je nu eerst eens doet wat ie wil, en daarna alsnog probeert om Apache te verwijderen? Dus eerst 'apt-get -f install', en als dat klaar is 'apt-get remove apache2'. Lukt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:55:
Ik heb laatst eindelijk Ubuntu (versie 5.04) geinstalleerd op een pctje dat toch niet meer gebruikt werkt.
Ik probeer nu Putty allerlei dingentjes uit.
Ik heb laatst apache 2 geinstalleerd, via het commando: sudo apt-get install apache2
Nu wil ik dat weer verwijderen, en via google ben ik er achter gekomen dat het moet via "sudo apt-get remove apache2"
Maar nu krijg ik deze fout als ik dat in typ:

jonathan@Backup:~/Downloads/shoutcast$ sudo apt-get remove apache2
Password:
U wilt waarschijnlijk 'apt-get -f install' uitvoeren om volgende op te lossen:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
libc6-dev: Vereisten: libc6 (= 2.3.2.ds1-20ubuntu13) maar 2.4-1ubuntu12 zal geïnstalleerd worden
libc6-i686: Voor-Vereisten: libc6 (= 2.3.2.ds1-20ubuntu13) maar 2.4-1ubuntu12 zal geïnstalleerd worden
linux-image-2.6.10-5-386: Vereisten: initrd-tools (>= 0.1.75ubuntu2) maar het zal niet geïnstalleerd worden
volumeid: Vereisten: initramfs-tools (>= 0.40ubuntu30) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).

Via een ander apt commando (het preciese ontschiet me nu even) ben ik er achter gekomen dat apache 2 nog steeds geinstalleerd is.
Hoe kan ik apache2 toch verwijderen? (liefst via de terminal)
Zegt toch genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

En meteen een vraag: waarom neem je geen nieuwere Ubuntu? Neem tenminste 6.06.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik eerst apt-get -f install uitvoer krijg ik dit:

root@Backup:/home/jonathan/Downloads/shoutcast # apt-get -f install
Vereisten worden verbeterd... Klaar
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
initramfs-tools initrd-tools libc6-dev libc6-i686 linux-libc-dev
Voorgestelde pakketten:
glibc-doc manpages-dev
Aanbevolen pakketten:
gcc c-compiler
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
linux-kernel-headers
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
initramfs-tools initrd-tools linux-libc-dev
De volgende pakketten zullen opgewaardeerd worden:
libc6-dev libc6-i686
2 pakketten opgewaardeerd, 3 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 1 verwijderen en 701 niet opgewaardeerd.
1 pakketten niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.
Er moeten 0B/4830kB aan archieven opgehaald worden.
Na het uitpakken zal er 1819kB schijfruimte vrijkomen.
Wilt u doorgaan [J/n]? j

Preconfiguring packages ...
(Database inlezen ... 59444 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Uitpakken van initramfs-tools (uit .../initramfs-tools_0.69ubuntu20.0edgy1_all.deb) ...
sed: kan - niet lezen: Onbekend bestand of map
dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/initramfs-tools_0.69ubuntu20.0edgy1_all.deb (--unpack):
subproces pre-installation script gaf een foutwaarde 2 terug
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
/var/cache/apt/archives/initramfs-tools_0.69ubuntu20.0edgy1_all.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

root@Backup:/home/jonathan/Downloads/shoutcast #

Ik heb hierna nogmaals geprobeerd apache2 te uninstalleren, maar ik kreeg dan weer dezelfde fout.

Ik heb geen nieuwere versie van Ubuntu geinstalleerd aangezien het hier om een oude pc gaat, en ik deze toch zo snel mogelijk wil houden door een lichter besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 17:39
Post eens de inhoud van je /etc/apt/sources.list bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46

MBV

Waarom installeer je dan niet de 6.06 server editie? Vziw zijn nieuwe versies eerder sneller dan langzamer. O.a. gnome wordt met elke versie sneller, als je hun changelog moet geloven ;). Probleem is voornamelijk dat er meer dingen standaard in zitten, maar met de server installatie heb je daar geen last van. Als je dan een GUI wilt, kan je XFCE erop zetten, gewoon met apt-get.

Wat waarschijnlijk bij jouw nu het probleem is, is dat je een corrupt bestand gedownload hebt. Doe eens eerst
code:
1
apt-get clean

Dan gaat hij je pakketjes opnieuw downloaden :). -f zegt alleen maar dat hij door moet gaan als het bestandje beschadigd is, beetje vaag advies dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:04:Ik heb geen nieuwere versie van Ubuntu geinstalleerd aangezien het hier om een oude pc gaat, en ik deze toch zo snel mogelijk wil houden door een lichter besturingssysteem.
_/-\o_ meesterlijk, hoe kom je aan die wijsheid ?

Ouder != sneller.
Ouder = oudere versies van dezelfde software

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:04:
Ik heb geen nieuwere versie van Ubuntu geinstalleerd aangezien het hier om een oude pc gaat, en ik deze toch zo snel mogelijk wil houden door een lichter besturingssysteem.
Die filosofie is alleen voor Windows. Bij Linux is het eerder andersom. Elke release is sneller.

sudo apt-get clean
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get remove apache2 --purge

Daarna download de 6.06 CD, brand het en upgrade daar naar toe.
Als je klaar bent daarmee:

sudo apt-get install xubuntu-desktop

Xubuntu = XFCE ipv Gnome, wat minder zwaar is (beter voor oudere pc's dus)

[ Voor 34% gewijzigd door Dutchmega op 30-12-2006 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:29
In sommige opzichten ervaar ik overigens toch regressies in recentere versies: Ubuntu 5.10 en alleen 5.10 kan op mijn Celeron 633 vloeiend zo'n beetje elke Xvid/Divx afspelen. Recentere spelen bijna niets vloeiend af (helaas).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Breepee schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:33:
In sommige opzichten ervaar ik overigens toch regressies in recentere versies: Ubuntu 5.10 en alleen 5.10 kan op mijn Celeron 633 vloeiend zo'n beetje elke Xvid/Divx afspelen. Recentere spelen bijna niets vloeiend af (helaas).
Andere Window Manger of desktop omgeving al geprobeerd?

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Breepee schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:33:
Dan moet je of brakke hardware hebben of is de afspeelsoftware die je gebruikt brak (of een combinatie), want ik gebruik hier 22% van mijn CPU bij het afspelen van een xvid (breedbeeld) film op 800 MHz en ik heb nog eens een Ati-videokaart ook (lees : kut performance). Maar als jij denkt dat het WEL langzamer/brakker word mag jij natuurlijk gewoon je oude baggerversie gebruiken :) Ik vermaak me wel met de nieuwe functionaliteit / bugfixes / betere performance die nieuwe versies van mijn software met zich meebrengen ;) Maar dan moet je natuurlijk nooit vragen gaan stellen in de trant van ¨help het doet het niet¨, want je kiest er zelf voor het te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 30-12-2006 20:28 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Draait hier nog iemand Ubuntu (Gnome) met 512mb geheugen?
Ik vraag me af of 512mb geheugen genoeg is voor dagelijks gebruik?

Kijken hoeveel geheugen je gebruikt is lastig in Linux maar je kan gewoon wat programma's openen en kijken hoeveel swap je gebruikt met System monitor. Als dat weinig/geen is, gebruik je minder dan 512mb geheugen.

Edit:
nvm. Ik heb mensen gezien met Gnome die Azureus, firefox en beryl draaien en dan nog 500mb gebruiken.
mithras86 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 21:41:
Hebben andere trouwens nog veel problemen met avi's en wmv's die ze niet kunnen afspelen? Ik hoor van sommigen dat ze bijna alle films kunnen afspelen, tot wmv 9 aan toe. Ik gebruik de w32 codecs van deze repo:
http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/ edgy-plf free non-free

Maar toch krijg ik regelmatig ook avi's die niet werken. Hebben anderen een betere repo, want al langere tijd is freecontrib down...
PLF project is allang gestopt. Geen wonder dat het outdated is.
http://mirror.ubuntulinux.nl/dists/edgy-seveas/all/

Key:
code:
1
wget http://mirror.ubuntulinux.nl/1135D466.gpg -O- | sudo apt-key add -

Repos:
code:
1
2
deb http://mirror.ubuntulinux.nl edgy-seveas all
deb-src http://mirror.ubuntulinux.nl edgy-seveas all

[ Voor 108% gewijzigd door Dutchmega op 30-12-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Hebben andere trouwens nog veel problemen met avi's en wmv's die ze niet kunnen afspelen? Ik hoor van sommigen dat ze bijna alle films kunnen afspelen, tot wmv 9 aan toe. Ik gebruik de w32 codecs van deze repo:

Maar toch krijg ik regelmatig ook avi's die niet werken. Hebben anderen een betere repo, want al langere tijd is freecontrib down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Mplayer + w32codecs en je kunt alles afspelen
Xine (Kaffeine bijvoorbeeld) + w32codecs en je kunt alles afspelen
Toen ik VLC gebruikte compileerde ik zelf maar een variant, want de versies in de repository zuigen keihard.

Alles afspelen als in : ik ben nog geen bestandsformaat / codec tegengekomen dat ik niet kan afspelen (en ik kan je verzekeren dat ik alle formaten nu wel heb gehad in elke combinatie mogelijk).

Voor w32codecs zoek je met je favoriete zoekmachine naar seveas (hij heeft meerdere repositories namelijk).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:02:
[...]

Mplayer + w32codecs en je kunt alles afspelen
Xine (Kaffeine bijvoorbeeld) + w32codecs en je kunt alles afspelen
Toen ik VLC gebruikte compileerde ik zelf maar een variant, want de versies in de repository zuigen keihard.

Alles afspelen als in : ik ben nog geen bestandsformaat / codec tegengekomen dat ik niet kan afspelen (en ik kan je verzekeren dat ik alle formaten nu wel heb gehad in elke combinatie mogelijk).

Voor w32codecs zoek je met je favoriete zoekmachine naar seveas (hij heeft meerdere repositories namelijk).
Ik gebruik alleen Totem (of geef ik nu een heel dom antwoord :o ) en met mijn versie zit ik atm op 20060611-1plf6.10, maar ik ga kijken naar die van seveas. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://seveas.imbrandon.com/

w32codecs werken perfect uit deze repo op de Ubuntu install beneden, in combinatie met totem-xine. Heb zowel onder Ubuntu als Debian nog nooit gehad dat ik iets niet kon afspelen. Tenzij ik totem-gstreamer gebruik, dan willen wmv's nog wel eens zwart beeld geven maar wel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras86 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:06:
[...]

Ik gebruik alleen Totem (of geef ik nu een heel dom antwoord :o ) en met mijn versie zit ik atm op 20060611-1plf6.10, maar ik ga kijken naar die van seveas. Bedankt!
Welke versie van totem gebruik je ?
Totem gebruikt standaard gstreamer als backend, maar als je totem-xine installeerd gebruikt het (hoe logisch :P) Xine.

Ultieme spuit 11-actie hier, voortaan maar even refreshen }:O

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 30-12-2006 22:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Top! Het werkt nu stukken beter. Als in: alles werkt eigenlijk :+ Ik wilde eigelijk nooit naar xine omdat ik ook gstreamer audio codecs had. En ik dacht: alles van een soort, dat is vast beter. Gewoon onzin; dit werkt ook goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Gotiniens

Fairly odd Tim

Jungian schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 22:02:
[...]

al wel eens filmpjes van je telefoon proberen aftespelen? dat kan namelijk alleen door zelf mplayer te compilen en te patchen. Best kut, want de source-code kan iedereen downloaden, maar omdat er niet is te vinden hoe de code is gelicenceerd, kan het niet standaard in mplayer. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Gotiniens schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 23:16:
[...]

al wel eens filmpjes van je telefoon proberen aftespelen? dat kan namelijk alleen door zelf mplayer te compilen en te patchen. Best kut, want de source-code kan iedereen downloaden, maar omdat er niet is te vinden hoe de code is gelicenceerd, kan het niet standaard in mplayer. :(
:+
Misschien als ik nog een CRT-monitor had liggen. "Helaas" zit ik vast aan een 1680x1050 scherm en met die rampzalige kwaliteit van die filmpjes wil ik het niet eens proberen (ik bel trouwens met mijn telefoon :D ). Daarnaast heb ik ook nog eens een afgrijselijke hekel aan mensen die tijdens feestjes constant filmpjes en foto's lopen te nemen met hun mobiel (ik ga naar een feestje voor mijn plezier en niet om geconfronteerd te worden met een ietwat te vrolijke variant van mezelf de dag erna).

Dus nee, dat heb ik niet geprobeerd.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Jungian schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:27:
[...]

Dan moet je of brakke hardware hebben of is de afspeelsoftware die je gebruikt brak (of een combinatie), want ik gebruik hier 22% van mijn CPU bij het afspelen van een xvid (breedbeeld) film op 800 MHz en ik heb nog eens een Ati-videokaart ook (lees : kut performance). Maarhttp://gathering.tweakers.net/forum/update_message/27214214/4/
[edit] als jij denkt dat het WEL langzamer/brakker word mag jij natuurlijk gewoon je oude baggerversie gebruiken :) Ik vermaak me wel met de nieuwe functionaliteit / bugfixes / betere performance die nieuwe versies van mijn software met zich meebrengen ;) Maar dan moet je natuurlijk nooit vragen gaan stellen in de trant van ¨help het doet het niet¨, want je kiest er zelf voor het te gebruiken.
Hardware is niets mis mee, en de software is VLC en gXine, 2 degelijke software pakketten. Het is tevens het enige wat ik ermee doe op dat bakkie dus ik mis verder niks. Overigens speel ik wel zware 1000+ kbps films af, maar dat verklaard het verschil nog steeds niet.

knip
doe normaal
Andere Window Manger of desktop omgeving al geprobeerd?
Ik heb ook Xubuntu 6.06 geprobeerd, zelfde verhaal. Omdat ik verder eigenlijk niks mis, heb ik het niet veel verder onderzocht, maar er is dus wel ergens een verschil. Misschien dat het een instelling is, maar ik zou niet weten wat. De instellingen van de programma's stonden iig hetzelfde, postprocessing zoveel mogelijk uit etc etc.

[ Voor 30% gewijzigd door blaataaps op 31-12-2006 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dutchmega schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 21:40:
Draait hier nog iemand Ubuntu (Gnome) met 512mb geheugen?
Ik vraag me af of 512mb geheugen genoeg is voor dagelijks gebruik?
Ja ik :) Is dat zo zeldzaam (Poll!!! 'Op welke hardware draai jij je distro?')? Ik draai Ubuntu 6.06 met Gnome op een Sempron 2600+ met 512MB RAM . Dagelijks. Dat draait op zich prima. Het wordt minder als ik XP in VMWare ga draaien en tussendoor bestanden ga verschuiven / downloaden e.d. Dan gaat ie swappen.
Op m'n verlanglijstje staat dus ook nog wat extra geheugen... (en een dikke dualcore, een forse RAID opstelling, en 2 LCD's, en, en.. :+ ). Maar goed, het is dus geen must.

[ Voor 3% gewijzigd door Drgn op 31-12-2006 12:33 ]

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

en reageer er dan ook niet op :)

[ Voor 93% gewijzigd door blaataaps op 31-12-2006 14:31 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
Breepee,

je moet rekening houden met het feit dat Breezy over een paar maandjes niet meer geupdate wordt met security updates en fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Ik zit momenteel met SSH een beetje te rommelen en het lukt mij om met Putty een SSH verbinding op te zetten. Ik volg de handleiding op: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#SSH_Server

Maar wanneer ik de instellingen van SSH wil gaan wijzigen in Putty en daarvoor het volgende commando type:

gksudo gedit /etc/ssh/sshd_config

Dan krijg ik een error:

(gksudo:6215): Gtk-WARNING **: cannot open display:

Ik loop al eventjes op Google en op GoT te zoeken, maar nergens kom ik een heldere oplossing tegen.
Misschien dat jullie het weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

sudo gebruiken ipv gksudo. gksudo vraagt namelijk via een grafisch scherm om je wachtwoord, terwijl sudo het via de commandline vraagt.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
Jeldert schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:05:
sudo gebruiken ipv gksudo. gksudo vraagt namelijk via een grafisch scherm om je wachtwoord, terwijl sudo het via de commandline vraagt.
Sorry, vergeten te melden dat ik dat ook al had geprobeerd. Ik krijg dan de volgende melding:

root@Ubuntu:~# sudo gedit /etc/ssh/sshd_config
cannot open display:
Voer 'gedit --help' uit voor een volledige lijst van opdrachtregelopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
root@Ubuntu -> je bent dus al root?
doe dan eens gedit /etc/ssh/ssh_config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
IngmarBlonk schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:11:
root@Ubuntu -> je bent dus al root?
doe dan eens gedit /etc/ssh/ssh_config
Dan krijg ik ook de volgende error:

root@Ubuntu:~# sudo gedit /etc/ssh/sshd_config
cannot open display:
Voer 'gedit --help' uit voor een volledige lijst van opdrachtregelopties.

(Ik ben inderdaad als root ingelogd met Putty).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Als je gaat ssh'en, heb je geen grafische schil, geen gedit gebruiken dus, maar vim of nano ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
mithras86 schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:16:
Als je gaat ssh'en, heb je geen grafische schil, geen gedit gebruiken dus, maar vim of nano ;)
Dankje! Beetje vreemd waarom dat dan op de site van Ubuntu in de handleiding staat geschreven :?
Maar goed, ik kan weer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Je hebt gelijk mithras86.

Als je X forwarding aan hebt staan, dan kan je ook het volgende doen:
code:
1
ssh gebruiker@host -X

Nu zal het programma wat je op de server opstart weergegeven worden op je locale X server. Dit werkt dan weer niet onder Windows, of met rara trucjes die ik niet ken.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
DeepFreeze.NL schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:18:
[...]

Dankje! Beetje vreemd waarom dat dan op de site van Ubuntu in de handleiding staat geschreven :?
Maar goed, ik kan weer verder :)
Er staat nergens dat je gedit moet gebruiken. Je hoeft alleen wat je apt-get'ten en dan is het ok. Dat je de sshd_config wil aanpassen is je eigen keuze zegmaar. En als je dat via ssh gaat doen, heb je alleen de CLI, dus moet je ook een CLI teksteditor gebruiken (zoals vim of nano dus).
offtopic:
En raar dat het geen sshd.conf heet, omdat _config een beetje afwijkend is tov andere conf files
Jeldert schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:19:
Je hebt gelijk mithras86.

Als je X forwarding aan hebt staan, dan kan je ook het volgende doen:
code:
1
ssh gebruiker@host -X

Nu zal het programma wat je op de server opstart weergegeven worden op je locale X server. Dit werkt dan weer niet onder Windows, of met rara trucjes die ik niet ken.
Wil je X gebruiken moet je geen ssh doen. Het kan uiteraard wel, maar ga dan met vnc aan de slag :)

[ Voor 28% gewijzigd door mithras op 31-12-2006 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Gebruik dan ook geen grafische editor zoals gedit, maar iets als 'nano' ofzo :P, anders verschuif je het probleem alleen maar. Grafische editors gebruik je onder X en op de commandline gebruik je console- based editors :).

spuitelf :(.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 31-12-2006 14:21 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeepFreeze.NL schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:02:
Ik zit momenteel met SSH een beetje te rommelen en het lukt mij om met Putty een SSH verbinding op te zetten. Ik volg de handleiding op: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#SSH_Server

Maar wanneer ik de instellingen van SSH wil gaan wijzigen in Putty en daarvoor het volgende commando type:

gksudo gedit /etc/ssh/sshd_config

Dan krijg ik een error:

(gksudo:6215): Gtk-WARNING **: cannot open display:

Ik loop al eventjes op Google en op GoT te zoeken, maar nergens kom ik een heldere oplossing tegen.
Misschien dat jullie het weten? :)
gedit is een Gnome applicatie... dan moet je dus X-forwarding hebben over ssh. Ik weet niet of PuTTY dat kan. Je kan ook gewoon nano gebruiken. Dat is een CLI-tekst-editor.
anders ben ik ff 10x spuit11 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Comp_Lex schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:48:
Breepee,

je moet rekening houden met het feit dat Breezy over een paar maandjes niet meer geupdate wordt met security updates en fixes.
Het ding staat in principe los van het web, dus zo'n probleem is dat niet. Sterker: hij is volkomen onupgedate, het draait immers prima.

Bovendien: een andere keus heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Breepee, heb je al eens 6.06 met eigen kernel geprobeerd? De 6.06 kernel heeft een aantal veranderingen waardoor het slomer kan zijn. Meeste mensen hebben een snelheidsverbetering met een eigen kernel.

Je kan eventueel de kernel op een andere pc compileren als je pc oud is.

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchmega op 31-12-2006 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Nope, dat heb ik niet gedaan. Heb je enig idee aan welke punten het ligt, welke dingen ik misschien aan of juist uit moet vinken bij het compileren?

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 31-12-2006 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:28

Theimon

Snapte!?

Voor mijn custom kernel was ik heel blij met dit draadje: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158 (inclusief de links die erin genoemd worden).

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Laatst online: 10-09 17:57
Zo hier het eerste bericht van mijn Kubuntu pc! :D (dan zit ik hier goed toch?)
Heb tot nu toe al aardig wat problemen=vragen, en denk dat jullie me daar vast wel mee kunnen helpen ;)
Komen ze dan:
1. Bij de installatie kreeg ik problemen met partities en gebeuren, waar ik zins vandaag nog geen ervaring mee had. Ik wou namelijk Kubuntu op de wat grotere schijf gooien(heb er 2, een van 170 GB S-ata, en een van 18GB scsi, of hoe je dat ook spelt...). Op deze grote schijf staat ook windows en me spullen van windows.
Toen moest ik partities maken, ik kreeg een balk voor me neus en een partitie van 40% leek me wel leuk voor Kubuntu. Dus selecteer ik dat en druk ik op volgende. Vervolgens ging hij een half uur laden, ik dacht dit kan niet goed zijn en druk dus cancel. Ik ga een pagina of 2 terug, selecteer deze keer me andere schijf, neem een partitie van 80% druk volgende en 2 seconden later is hij klaar. Opzich heb ik er geen problemen mee dat het op deze schijf staat, maar weet iemand hoe het komt dat het bij de 1ste poging niet lukte?

2. Na flink wat updates binnen gehaald te hebben wou ik firefox eens downloaden. zo gezegd zo gedaan. Alleen nu het volgende na de "installatie" krijg ik helemaal geen firefox tekentje op me bureaublad of onder de "K menu" knop. Sterker nog, als ik firefox wil opstarten moet ik naar de map gaan waar het staat opgeslagen en dan staat er ergens als icoontje een vaag wit blaadje met tekst en het woord firefox eronder, als ik hierop klik krijg ik gewoon firefox. Maar, dit hoort toch helemaal niet zo te gaan of ligt het nou aan mij??

3. Me internet lijkt aardig wat langzamer onder ff in Kubunte dan onder IE in XP, waar kan dit aan liggen?

4. Onder Windows heb je de task manager, ik neem aan dat Kubuntu ook wel een variant hierop heeft? Zodat ik kan zien hoeveel processen er draaien, cpu belasting etc. etc.

Dit was het voor nu ff, later komen er nog wel meer vragen! :P
Alvast bedankt en een gelukkig nieuwjaar!

P.S.
Waarschuwing:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.
?????Dit mag dus niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

1. Zo snel geen idee.

2. Firefox kan je het makkelijkst via de repositories binnenhalen (bijvoorbeeld vanaf de command line: sudo apt-get firefox)

3. IPv6 staat standaard aan in (K)Ubuntu. Zet het uit, dat scheelt stukken: http://ubuntuforums.org/s...98&highlight=disable+ipv6

4. Onder Gnome heb je onder "Administration" de System Monitor. Zoiets zal ook in Kubuntu zitten maar de naam weet ik niet. Zelfde principe als Task Manager in ieder geval.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

1) Geen idee
2)
Even je K-menu openen, naar System -> Adept Manager Manage Packages.
Vul je wachtwoord in
Typ in het zoekbalkje firefox in
Klik met rechts dan op de package firefox -> Request Install.
Klik dan op Apply Changes en hij staat in je K-menu bij Internet.

3)http://speedtest.nl en je weet het zeker ;)
4) K-menu -> System -> KSysGuard Performance Monitor

Verwacht daar overigens niet teveel van, ik vind het echt een baggerding als je het vergelijkt met gnome-system-monitor.
PS) Ik zou me er niet druk om maken.

[EDIT]
Extra gratis tip om alle GTK programma's er goed uit te laten zien (waaronder Firefox) :

Open weer Adept en zoek naar gtk2-engines. Installeer die package.
Ga dan naar K-menu -> System Settings.
Klik op Appearance en ga naar het tabje GTK Styles and Fonts.
Kies dan bij GTK-Styles "Use another style" en kies Clearlooks uit de lijst.
Klik op Apply.

[ Voor 70% gewijzigd door Jungian op 31-12-2006 18:40 . Reden: Extra gratis tip toegevoegd ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Theimon schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:46:
Voor mijn custom kernel was ik heel blij met dit draadje: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158 (inclusief de links die erin genoemd worden).
Het compileren zal geen probleem zijn, alleen lijkt me dat ik, als ik effect wil sorteren, een en ander anders zal moetn configgen, maar wat zou ik niet weten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-08 18:51
Ik heb een tijd geleden VMware 6.0 geinstalleerd en daarmee ben ik nu Ubuntu aan het uitproberen.
Ik had al eerder Dapper geinstalleerd, samen met Windows in een dual boot, maar dat viel echt tegen. Dapper is extra lang aan gewerkt voor stabiliteit, maar toch kreeg ik een crash tijdens de eerste update na de install. Bovendien moest ik wel met ext3 installeren aangezien de partitioner weigerde een ander systeem te kiezen. Maar nu heb ik Edgy geprobeerd en 't werkt perfect! Wat ik me wel afvroeg is of ik nu kan updaten naar Feisty en of het installeren van de Ati drivers nut heeft in een VM.

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Breepee schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:34:
[...]

Het compileren zal geen probleem zijn, alleen lijkt me dat ik, als ik effect wil sorteren, een en ander anders zal moetn configgen, maar wat zou ik niet weten :?
Er worden tips gegeven voor wat je wel en niet soieso kan/mag uitzetten. En sloop soieso alle drivers eruit die je zeker niet gaat gebruiken. Ook services als bluetooth e.d. (als je het nie hebt) kan je eruit gooien.
Ik zelf heb geen printer en geen bluetooth, al die rommel eruit gedonderd, scheelt toch weer iets (zeker bij opstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Breepee schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:34:
[...]

Als je dat topic die Theimon je gaf eens goed doorlas, zie je daarin een link staan naar http://ubuntuforums.org/s...p?p=1174954&postcount=507

Het is een mooie overzicht wat je allemaal moet aan/uitvinken. Ik wil nog even eraan toevoegen dat je ook ISA en PATA kan uitvinken als je die niet hebt, Ubuntu zal dan sneller opstarten. Eventuele andere hardware dat je niet hebt kan je ook uitvinken (vooral hardware dat nodig is voor opstarten).
PhoenixT schreef op zondag 31 december 2006 @ 18:42:
Ik heb een tijd geleden VMware 6.0 geinstalleerd en daarmee ben ik nu Ubuntu aan het uitproberen.
Ik had al eerder Dapper geinstalleerd, samen met Windows in een dual boot, maar dat viel echt tegen. Dapper is extra lang aan gewerkt voor stabiliteit, maar toch kreeg ik een crash tijdens de eerste update na de install. Bovendien moest ik wel met ext3 installeren aangezien de partitioner weigerde een ander systeem te kiezen. Maar nu heb ik Edgy geprobeerd en 't werkt perfect! Wat ik me wel afvroeg is of ik nu kan updaten naar Feisty en of het installeren van de Ati drivers nut heeft in een VM.
Linux werkt niet op NTFS en EXT3 is de beste keus. Updaten naar Feisty (het is alpha) is zinloos, tenzij je van kapotte software houdt. Het installeren van ATI drivers is een beetje nutteloos. Je zou beter VMWare Tools gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Vraagje:
Hoe deinstalleer ik Kubuntu en maak ik van de hdd(momenteel 2 partities)weer 1 geheel?
Wil het namelijk ff opnieuw installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Gemini NL schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:57:
Vraagje:
Hoe deinstalleer ik Kubuntu en maak ik van de hdd(momenteel 2 partities)weer 1 geheel?
Wil het namelijk ff opnieuw installeren :)
Gewoon de ubuntu CD er weer in. Opnieuw opstarten, zodat ie van de CD boot en dan kan je het allemaal instellen, formateren en herindelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Tankx! Straks ff proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

maak er trouwens wel 3 partities van als je er linux op gooit: een relatief kleine voor je /-partitie (waar heel ubuntu op past, 6 GB moet altijd wel lukken), een van en paar honderd MB voor je swap, en de rest voor /home. Als je iets groots buiten je home aan wil maken, en niet wilt herformatteren, kan je altijd nog een directory aanmaken in /home (niet netjes, 'k weet het). Op mijn server heb ik al een poosje /home/share staan voor de bestanden waar 'iedereen' bij mag komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MBV schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:45:
maak er trouwens wel 3 partities van als je er linux op gooit: een relatief kleine voor je /-partitie (waar heel ubuntu op past, 6 GB moet altijd wel lukken), een van en paar honderd MB voor je swap, en de rest voor /home. Als je iets groots buiten je home aan wil maken, en niet wilt herformatteren, kan je altijd nog een directory aanmaken in /home (niet netjes, 'k weet het). Op mijn server heb ik al een poosje /home/share staan voor de bestanden waar 'iedereen' bij mag komen :)
6GB is krap. Maak er maar 10GB van
Hoewel ik met een geinstalleerde Ubuntu met een shitload aan programma's net 5GB gebruikte.

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchmega op 01-01-2007 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jurian@karlijn:~$ df -h
Bestandssysteem            Grtte Gebr Besch Geb% Aankoppeling
/dev/sda1              35G  7,6G   26G  24% /
/dev/sda2              25G  6,3G   18G  27% /home
/dev/sda3              25G  1,6G   22G   7% /backup
/dev/sdb4             155G  143G  6,5G  96% /data
/dev/sdb5             105G   63G   43G  60% /mnt/downloads
jurian@karlijn:~$ 
Het is maar net wat je er mee wil gaan doen ;) Ubuntu is standaard 3GB geloof ik. Als je wat extra dingen gaat installeren zit je zo aan de 6 à 7 GB :)

Je moet eerst bepalen waarvoor je het wil gaan gebruiken. Ik doe er nu alles mee: internet, mail, muziek, developing, gamen, etc.
Als je er alleen wat mee wil spelen, is een GB of 6 inderdaad wel voldoende. Je moet bij de installatie sowieso een / ("root") en swap hebben. Het is handig om ook je /home op een aparte partitie te zetten. Mocht je opnieuw willen installeren (wat opzich niet nodig hoeft te zijn), behoud je al je eigen gegevens. Tijdens de reinstall je /home opnieuw mounten is dan al voldoende (maar dan uiteraard niet formatteren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ARGH! Nederlandse console zouden ze moeten verbieden :X
Hoe kan een bestandssysteem met een grtte(=grootte?) van 7.6 GB nou voor 26GB Gebr(uikt?) zijn en toch nog 24% Besch(ikbaar) zijn? Gewoon omdat filesystem korter is dan bestandssysteem en de tab dus verkeerd valt :X

Goed, 7.6GB voor / dus. Ik heb aardig wat erop staan (dacht ik) en 4.5GB gebruikt.10GB is idd wat veiliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Laatst online: 14-09 17:12
:w Ik ben om. Sinds een week alleen nog maar Ubuntu voor mij. Voor mijn werk heb ik nog wel eens wat Windows-software nodig, maar Citrix ICA werkt ook gewoon als een trein onder Linux (alleen even de certificates handmatig downloaden, maar zoeken op foutmeldingen lost 9 van de 10 keer het probleem wel op).

Nu heb ik met gdek-slets zo'n hippe Apple-achtige benedenbalk geknutselt, maar krijg ik gdesklets niet automatisch opgestart. Als ik hem bij sessies toevoeg als op te starten programma gebeurd er niets. Onmiddelijk na opstarten in de terminal gdesklets intypen werkt wel gewoon. Op internet vind ik wel een aantal mensen die over hetzelfde probleem klagen, maar geen oplossing die werkt. Iemand ideeën? Bestaat er in Linux geen script dat onmiddelijk na het opstarten draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 09:37:
Goed, 7.6GB voor / dus. Ik heb aardig wat erop staan (dacht ik) en 4.5GB gebruikt.10GB is idd wat veiliger :)
Ik heb daarom ook alles in het Engels.
Je kan altijd de partitie resizen met een liveCD :)
paknaald schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:02:
:w Ik ben om. Sinds een week alleen nog maar Ubuntu voor mij. Voor mijn werk heb ik nog wel eens wat Windows-software nodig, maar Citrix ICA werkt ook gewoon als een trein onder Linux (alleen even de certificates handmatig downloaden, maar zoeken op foutmeldingen lost 9 van de 10 keer het probleem wel op).
[...]
Bestaat er in Linux geen script dat onmiddelijk na het opstarten draait?
Als je genoeg geheugen hebt (1gb), kan je Windows XP draaien in vmware met een redelijke snelheid en daarin de programma's draaien.

Automatisch opstarten: System -> Preferences -> Session. Je kan daar programma's toevoegen die automatisch moeten opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchmega op 02-01-2007 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
Gdesklets wil bij mij juist niet opstarten via Sessies. Handmatig werkt het weer gewoon zonder foutmeldingen. Dus mijn vraag kan op meerdere manieren worden gesteld. Kan ik iets bij opstarten laten draaien, maar niet via Sessies? Of: Waar kan ik de foutmeldingen die bij het opstarten worden gegegeven, of de logs van het opstarten, vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .hans
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04-2023
Hoe kan een bestandssysteem met een grtte(=grootte?) van 7.6 GB nou voor 26GB Gebr(uikt?) zijn en toch nog 24% Besch(ikbaar) zijn? Gewoon omdat filesystem korter is dan bestandssysteem en de tab dus verkeerd valt :X

De partitie is 35GB groot waarvan 7,6GB gebruikt en 26GB beschikbaar, het is een beetje verschoven allemaal.. Dat nederlands is inderdaad geen gezicht ;)

35GB lijkt me wel wat veel voor je root partitie eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
paknaald schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:44:
Gdesklets wil bij mij juist niet opstarten via Sessies. Handmatig werkt het weer gewoon zonder foutmeldingen. Dus mijn vraag kan op meerdere manieren worden gesteld. Kan ik iets bij opstarten laten draaien, maar niet via Sessies? Of: Waar kan ik de foutmeldingen die bij het opstarten worden gegegeven, of de logs van het opstarten, vinden?
Als je het opstart via de terminal, zie je dan niet de foutmeldingen in de terminal zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dutchmega schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:40:
[...]

Ik heb daarom ook alles in het Engels.
Je kan altijd de partitie resizen met een liveCD :)
Ik doelde meer op de quote van mithras ;)
[...]

Als je genoeg geheugen hebt (1gb), kan je Windows XP draaien in vmware met een redelijke snelheid en daarin de programma's draaien.

Automatisch opstarten: System -> Preferences -> Session. Je kan daar programma's toevoegen die automatisch moeten opstarten.
Volgens mij doelde hij meer op de Citrix-verbinding, en daar hoef je geen vmware voor te hebben. Verder klopt je verhaal ook prima voor Citrix ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online

Ik woon in Nederland, mijn moedertaal is Nederlands, dus wat is er mis mee? Het is onzin om je console Engels te zetten om de foumeldingen beter te begrijpen of met Google kunnen vinden. Al mijn programma's zijn in het Nederlands. Bestaat de vertaling nog niet of is die incompleet, vertaal ik die zelf en vraag aan de developer of die zsm de vertaling wil opnemen in de nieuwe versie. Gewoon lekker allemaal Nederlands. Anders wil ik álles in het Engels hebben. Maar ik ben toch Nederlander? Lijkt me het handhaven van Nederlands als taal wel een eerste keuze :)
.hans schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:49:
[...]

De partitie is 35GB groot waarvan 7,6GB gebruikt en 26GB beschikbaar, het is een beetje verschoven allemaal.. Dat nederlands is inderdaad geen gezicht ;)

35GB lijkt me wel wat veel voor je root partitie eigenlijk.
Nu draait er geen Matlab en PRO/Engineer meer op. Dat zijn best grote pakketten die veel in beslag nemen. Onder Dapper zat ik aan de 29 à 30 GB, dus na installatie van wat software zit je er zó aan. Heb bijv. nu ook geen UT2004 staan, maar ook dat kost weer wat GB'tjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb een voorkeur voor alles engels qua software. Ik heb ook een engelse windows van de TU/e gekregen, ben closed-source gewend waarbij vertalen meestal niet gedaan wordt, en meer van dat soort kul. Ook op mijn werk staan er 6 linux-installaties waar ik mee werk, en die zijn allemaal engels.
Over het algemeen zijn de vertalingen ook niet al te best. Ken je Nokia? Wat wordt bedoeld met "Toetsenblok. aan"? keylock on of keypad on? ik zie trouwens dat dat op mijn huidige telefoon beter is vertaald :) Ik lees de handleiding van de meeste dingen liever in het engels, omdat het dan tenminste klopt wat er staat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
Dutchmega schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:05:
[...]

Als je het opstart via de terminal, zie je dan niet de foutmeldingen in de terminal zelf?
Ey Dutchmega, ik wil een gegeven paard / goed bedoeld antwoord niet in de bek schijten, maar twee keer geef ik al antwoord op je vraag voordat je hem stelt :> ;)

Via de terminal opstarten werkt gewoon, maar via Sessies niet. Ik weet niet of bij Sessies een max-tijd is voor opstarten oid, want als ik hem handmatig opstart duurt het ongeveer een seconde, zegt de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
paknaald schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:25:
[...]

Ey Dutchmega, ik wil een gegeven paard / goed bedoeld antwoord niet in de bek schijten, maar twee keer geef ik al antwoord op je vraag voordat je hem stelt :> ;)

Via de terminal opstarten werkt gewoon, maar via Sessies niet. Ik weet niet of bij Sessies een max-tijd is voor opstarten oid, want als ik hem handmatig opstart duurt het ongeveer een seconde, zegt de melding.
Wat als je in je sessie de daemon opstart met
gdesklets-daemon
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
mithras86 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 17:49:
[...]

Wat als je in je sessie de daemon opstart met
gdesklets-daemon
:?
Helaas, en ook gedesklets start en / of restart heeft niet geholpen.

Nu is Beryl nog stuk gefikst ook :)

[ Voor 6% gewijzigd door paknaald op 02-01-2007 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

De gDesklets kan ik niet eens naar de onderste helft van het scherm krijgen. Wat er dan gebeurt is dat alles begint te trillen.
paknaald schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:18:
[...]

Helaas, en ook gedesklets start en / of restart heeft niet geholpen.

Nu is Beryl nog stuk gefikst ook :)
Je zou ook kunnen proberen om te kijken of aDesklets (een fork) die problemen niet heeft. Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit welke widgets ik het beste onder Gnome kan gebruiken. Ik twijfel nog of ik SuperKaramba ga gebruiken. Omdat dit een KDE programma is kan het zo zijn dat ik een hoop ongewilde KDE libaries binnen haal (veel mensen beweren dat het voor vertraging zorgt oid).

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:02:
De gDesklets kan ik niet eens naar de onderste helft van het scherm krijgen. Wat er dan gebeurt is dat alles begint te trillen.
[...]

Je zou ook kunnen proberen om te kijken of aDesklets (een fork) die problemen niet heeft. Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit welke widgets ik het beste onder Gnome kan gebruiken. Ik twijfel nog of ik SuperKaramba ga gebruiken. Omdat dit een KDE programma is kan het zo zijn dat ik een hoop ongewilde KDE libaries binnen haal (veel mensen beweren dat het voor vertraging zorgt oid).
Er zijn ook mensen die beweren dat Gnome, KDE en XFCE en alle andere moderne DE's / WM's bloat zijn en die bijvoorbeeld een WM als Ratpoison gebruiken (zie de Screenshot-threads op het Gentoo-forum). Ik gebruik constant Gnome/GTK libraries hier op een KDE-systeem en van vertraging is geen sprake.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Jungian schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:20:
[...]

Er zijn ook mensen die beweren dat Gnome, KDE en XFCE en alle andere moderne DE's / WM's bloat zijn en die bijvoorbeeld een WM als Ratpoison gebruiken (zie de Screenshot-threads op het Gentoo-forum). Ik gebruik constant Gnome/GTK libraries hier op een KDE-systeem en van vertraging is geen sprake.
Ik denk dat het inderdaad wel mee valt. De meeste DE"s en WM's zijn toch wel redelijk functioneel. Widgets kunnen een hoop functionaliteit toevoegen aan je desktop. Ik zou echter wel eens willen weten welk project de beste keuze is voor een Gnome desktop. Ik heb het gevoel dat SuperKaramba het meeste kan en ondersteunt vergeleken met anderen zoals gDesklets.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 23:11:
[...]

Ik denk dat het inderdaad wel mee valt. De meeste DE"s en WM's zijn toch wel redelijk functioneel. Widgets kunnen een hoop functionaliteit toevoegen aan je desktop. Ik zou echter wel eens willen weten welk project de beste keuze is voor een Gnome desktop. Ik heb het gevoel dat SuperKaramba het meeste kan en ondersteunt vergeleken met anderen zoals gDesklets.
Ligt eraan wat je nuttig vind natuurlijk, ik heb hier een weer-applet en een trash-applet. Voor stats heb ik een Conky-balk aan de bovenkant van m'n scherm. Superkaramba is een aardig volwassen product, maar hoe goed het draait op een Gnome-desktop zou ik niet weten :P

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 03-01-2007 00:19 . Reden: apple = applet ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

aDesklets is geen fork van gDesklets 8)7.

GTK+ libs op een KDE installatie en omgekeerd leveren inderdaad een nauwelijks merkbare vertraging op. Waar het probleem 'm zit is niet zozeer de responssnelheid, wel alles in het geheugen laden :). Hoe meer libs, hoe omvangrijker je DE, hoe trager dus. Dat scheelt allemaal maar een paar seconden maar voor sommige mensen doet dat veel :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Borromini schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 00:25:
GTK+ libs op een KDE installatie en omgekeerd leveren inderdaad een nauwelijks merkbare vertraging op. Waar het probleem 'm zit is niet zozeer de responssnelheid, wel alles in het geheugen laden :). Hoe meer libs, hoe omvangrijker je DE, hoe trager dus. Dat scheelt allemaal maar een paar seconden maar voor sommige mensen doet dat veel :P.
Als dat inladen al zoveel tijd zou innemen dat het merkbaar was zou het maar 1 keer zijn en dat is bij het eerst opstarten van een programma.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 10:45
Surkow schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:02:
[...]

dit probleem heb ik idd ook last van heb je er al een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 00:54:
[...]

Als dat inladen al zoveel tijd zou innemen dat het merkbaar was zou het maar 1 keer zijn en dat is bij het eerst opstarten van een willekeurig KDE-programma.
De libs zijn namelijk gedeeld tussen de verschillende KDE-applicaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Borromini schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 00:25:
aDesklets is geen fork van gDesklets 8)7.

Dat nam ik aan door de naamgeving. Ik merk toch niet veel verschil dus ik denk dat ik maar standaard de kubuntu omgeving ga installeren (in Ubuntu).

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:20:
[...]

Er zijn ook mensen die beweren dat Gnome, KDE en XFCE en alle andere moderne DE's / WM's bloat zijn en die bijvoorbeeld een WM als Ratpoison gebruiken (zie de Screenshot-threads op het Gentoo-forum).
OMFG. Hoeveel geheugen heb je dan? 15mb?
Weet je wat, de kernel neemt ook al 10mb geheugen in, dat is ook alleen maar bloat. Weg ermee 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchmega op 03-01-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Dutchmega schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 13:42:
[...]

OMFG. Hoeveel geheugen heb je dan? 15mb?
Weet je wat, de kernel neemt ook al 10mb geheugen is, dat is ook alleen maar bloat. Weg ermee 8)7
3/4 van de drivers zal geen probleem zijn ;)

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

hawk88 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 01:02:
[...]

dit probleem heb ik idd ook last van heb je er al een oplossing voor?
Nope...de enige manier om toch widgets te kunnen gebruiken is SuperKaramba (of een ander programma) te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Surkow op 03-01-2007 14:59 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een ideetje voor Ubuntu:

Een groot nadeel van Linux (en ook Windows) is dat het veel codecs niet out-of-the-box afspeelt. In Ubuntu zijn dat vooral:
[list]
• MPEG (dvd, mp3, divx, xvid, h264, x264)
• WM (mms, wmv, wma)
• Real (ram)
• QT (mov, h264)

Van WM, Real en QT is het niet zo heel gek dat het niet werkt; de source is niet beschikbaar, dus het werkt alleen in Linux d.m.v. (illegaal) reverse-engineeren. Maar van MPEG is alles bekend. Het formaat is volledig open, behalve dan dat er patent op zit.

NEWS FLASH, software-patenten zijn in Europa niet geldig!

Kan Ubuntu niet een speciale Europese versie maken, die alleen op Europese servers gehost wordt, waarin Gstreamer automatisch al support heeft voor alle MPEG-codecs? Die versie mag dan alleen niet in Amerika gebruikt worden, dus degene die dat zou willen (elke Amerikaan), doet dat op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:35:
Kan Ubuntu niet een speciale Europese versie maken, die alleen op Europese servers gehost wordt, waarin Gstreamer automatisch al support heeft voor alle MPEG-codecs? Die versie mag dan alleen niet in Amerika gebruikt worden, dus degene die dat zou willen (elke Amerikaan), doet dat op eigen risico.
Nog steeds willen ze er dan niet aan. Dat neemt niet weg dat het beter kan in Feisty. Ik weet niet of dit en dit er helemaal op slaat. Maar het idee was om bij het opstarten van Feisty je in een soort quick course gelijk een soort van EasyUbuntu te doen doorlopen, waardoor het wel meteen geinstalleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Een groot nadeel van Linux (en ook Windows) is dat het veel codecs niet out-of-the-box afspeelt. In Ubuntu zijn dat vooral:
[list]
• WM (mms, wmv, wma)
• Real (ram)
• QT (mov, h264)

Van WM, Real en QT is het niet zo heel gek dat het niet werkt; de source is niet beschikbaar, dus het werkt alleen in Linux d.m.v. (illegaal) reverse-engineeren. Maar van MPEG is alles bekend. Het formaat is volledig open, behalve dan dat er patent op zit.

Waarschijnlijk heb je nog nooit Kubuntu gebruikt ?
Als je een MP3 af wilt spelen vraagt Amarok "wilt u MP3-support installeren ?" en als je Kaffeine voor het eerst opstart zegt ie dat je als je alle proprietary formaten af wilt spelen even w32codecs moet installeren (even googlen op Ubuntu + w32codecs en je weet het).

Onder Ubuntu is het zaak om even totem-xine te installeren en w32codecs. Allemaal perfect uitgelegd in een wiki (google maar even als je niet weet waar ik het over heb).

Mplayer + w32codecs is in beide gevallen een goede oplossing.

Gaat sneller en is makkelijker uit te voeren dan in bijvoorbeeld Windows lijkt me zo :P

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 03-01-2007 21:13 . Reden: Newsflash weggehaald ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:08:
[...]

Waarschijnlijk heb je nog nooit Kubuntu gebruikt ?
Als je een MP3 af wilt spelen vraagt Amarok "wilt u MP3-support installeren ?" en als je Kaffeine voor het eerst opstart zegt ie dat je als je alle proprietary formaten af wilt spelen even w32codecs moet installeren (even googlen op Ubuntu + w32codecs en je weet het).

Onder Ubuntu is het zaak om even totem-xine te installeren en w32codecs. Allemaal perfect uitgelegd in een wiki (google maar even als je niet weet waar ik het over heb).

Mplayer + w32codecs is in beide gevallen een goede oplossing

Gaat sneller en is makkelijker uit te voeren dan in bijvoorbeeld Windows lijkt me zo :P
[newsflash ook maar weggehaald]
Ik heb het over Ubuntu verbeteren. Je zegt het zelf al, in Windows is dat ook een probleem. Als ik een besturingssysteem installeer, dan wil ik dat de meest fundamentele functies er al in zitten. MPEG-support wil nagenoeg iedereen. Dat noem ik redelijk fundamenteel.

Het kan me -1% schelen hoe het in Windows werkt. Al zou je je ziel moeten verkopen om MP3-support onder Windows te krijgen, I don't care. Ik gebruik het al meer dan een jaar niet meer als hoofdsysteem, en ik heb het al een half jaar niet meer op de pc staan. Ik wil gewoon dat Ubuntu beter wordt.

Er is geen enkel legaal probleem om in Europa MPEG standaard te supporten. Ook idieel is er geen enkel probleem. Zolang je in een land met normale patent-wetgeving woont is het een volledig open formaat, ook al zijn de vermeende IP-eigenaars het daar niet mee eens.

Ubuntu mag van mij best wat stouter worden. ;) Gewoon blijven schoppen tegen die patentwetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online

[list]
• WM (mms, wmv, wma)
• Real (ram)
• QT (mov, h264)

Ze kunnen een speciale Europese versie maken maar dat is gewoon debiel. In plaats daarvan gaan ze in Feisty een melding geven als je een codec nodig hebt en gelijk een melding dat het illegaal is en bla bla maar je kan het dan wel installeren met 1 knop.

Wees blij daarnaast. Debian wilt zelfs niets hebben dat niet gratis & open-source is.

In Windows moet je daarnaast ook allerlei toeren uithalen om codecs te installeren (k-lite codec packs anyone?)

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchmega op 03-01-2007 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb eindelijk Xorg met dual-screen op mijn laptop aan de praat. Op mijn NEC Versa P550 van de TU/e dus: Centrino (1e generatie) laptop met ATi X300 mobility, extern TFT-scherm met 1280x1024 resolutie.
Relevante secties van Xorg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Section "Device"
        Identifier "Radeon Mobility M300 DualScreen" 
        Driver "ati"
        BusID "PCI:1:0:0"
        Option "MetaModes" "1400x1050-1280x1024 1280x1024"
# de volgende zou ook moeten werken, nog niet getest. 
#      Option "MetaModes" "1400x1050-1280x1024 1400x1050 1400x1050+1280x1024"

Option "MergedNonRectangular" "true"
        Option "CRT2Position" "LeftOf"
        #geforceerde sync voor een philips 190S4 19" TFT, ddc werkt niet
        Option "CRT2HSync" "30-83" 
        Option "CRT2VRefresh" "56-76"

#forceert detectie van een te scherm. Volgens mij niet meer nodig in Edgy
        Option "MonitorLayout" "LVDS,CRT"

#energiebesparing en 3d-versnelling, geen idee of het werkt
        Option "DynamicClocks" "true"
        Option "AccelDFS" "1"
        Option "GARTSize" "64"
        Option "EnablePageFlip" "1"
        Option "ColorTiling" "1"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier "Laptop Monitor"
        Option "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier "Dual Screen"
        Device "Radeon Mobility M300 DualScreen"
        Monitor "Laptop Monitor"
        DefaultDepth 24
        SubSection "Display"
                Depth 24
        EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
        Identifier "Default Layout"
        Screen "Dual Screen"
        InputDevice "Generic Keyboard"
        InputDevice "Configured Mouse"
        InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection

Wat ik eerst fout deed: ik had de MergedNotRectangular optie aangezet :X. Misschien zijn er ook wel verbeteringen in Edgy t.o.v. Dapper.
Verder heb ik nog steeds last van iets heel geks: GDM laat gewoon de goede resolutie zien, maar zodra ik dan doorga naar mijn desktop knalt hij naar Clone, en in system->preferences->resolution kan je de resolutie wel goed zetten, maar werkt dat niet 8)7. de Radeon-driver zeurt dan over een te kleine virtuele resolutie ofzo :(. Gelukkig kan het in een console wel:
xrandr -s 0 
zet de resolutie naar de eerste optie :). Die pakt wat meer intialisaties mee, aan Xorg.0.log te zien.

offtopic:
@mithras: volgens mij moet je je oude logo nog terugzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:38:
[...]

Ze kunnen een speciale Europese versie maken maar dat is gewoon debiel. In plaats daarvan gaan ze in Feisty een melding geven als je een codec nodig hebt en gelijk een melding dat het illegaal is en bla bla maar je kan het dan wel installeren met 1 knop.

Wees blij daarnaast. Debian wilt zelfs niets hebben dat niet gratis & open-source is.

In Windows moet je daarnaast ook allerlei toeren uithalen om codecs te installeren (k-lite codec packs anyone?)
Waarom zou Debian of Windows een maatstaf moeten zijn voor Ubuntu? Debian heeft gewoon een andere richting (die heel nobel is), en Windows is gewoon diep inferieur.

Overigens nog een ideetje voor Ubuntu +1, naar aanleiding van wat MBV hierboven postte:

Er mag best wel een simpel grafisch tooltje komen dat met alle Display Settings overweg kan. Op dit moment kan je wel grafisch Dual Screen instellen als je een nvidia kaart hebt, maar dat tooltje (nvidia-settings) is nou niet bepaald prominent aanwezig, en waarschijnlijk ook niet bruikbaar voor ATI of Intel.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dutchmega schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:38:
[...]
Debian heeft toch ook universe/multiverse enzo? En dat mijn distro minder belachelijk is moet ik blij mee zijn? Het gaat er toch om of het goed is of niet? :P
ffdshow anyone? Deed het bij alle filmpjes die ik in handen heb gehad :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:41:
offtopic:
@mithras: volgens mij moet je je oude logo nog terugzetten :+
:X _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:46:
[...]

Debian heeft toch ook universe/multiverse enzo? En dat mijn distro minder belachelijk is moet ik blij mee zijn? Het gaat er toch om of het goed is of niet? :P

[...]

ffdshow anyone? Deed het bij alle filmpjes die ik in handen heb gehad :Y)
Debian heeft geloof ik main, contrib en non-free. Main is standaard geinstalleerd, contrib is een soort universe, en non-free spreekt voor zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Debian is een clubje moraalridders waar de moderne maatschappij helemaal geen boodschap aan heeft (zie het hele Iceweasel-verhaal). In het geval van bijvoorbeeld de Ati-driver kan ik bijvoorbeeld prima begrijpen dat daar een opensource variant voor is (die ik ook gebruik), maar de Nvidia-driver is bijvoorbeeld perfect en maakt de nv-driver overbodig. Ik snap de achterliggende ideologie perfect, maar zoals zo vaak bij linux worden er (te veel) overbodige projecten in leven gehouden die geen ander doel hebben dan functioneel gelijk zijn aan andere projecten, om maar te zorgen dat mensen niet gebonden zijn aan de door een fabrikant aangeboden closed-source oplossing.

Gebruiksvriendelijkheid is hoog op het moment (vroeger was het installeren van een linux-distro een hels karwei) en er mag van mij eigenlijk wat meer gefocust worden op veiligheid weer.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

nvidea heeft toch nog geen ondersteuning voor 2 monitoren van ongelijke resolutie? Net zoals ATi's BigDesktop ofzo?

Ach, de ATi GPL driver werkt ook prima :Y)

En over hoeveel vroeger heb jij het? Vroeger, 3 jaar geleden (voor sarge), was Debian installeren ook best te doen (als server althans). Er zat gewoon meer niet in, zoals 3d. Al je de 'gewone' dingen wilde laten werken, en een beetje mazzel had qua hardware, dan werkte het vrij simpel.
Task-select was wel erg onlogisch en outdated, maar met apt-get install to the rescue was het toen net zo goed te doen om je LAMP-je aan te krijgen als nu :)

[ Voor 58% gewijzigd door MBV op 04-01-2007 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ik zit met een vraagje, heb gezocht maar kan het dus niet vinden. Ik draai Ubuntu 6.06.

Ik heb wireless LAN en ik heb network-manager. Dat werkt verder wel, maar ik heb ooit eens in network-manager een WPA key ingevuld voor een bepaald netwerk. Da's ook leuk, maar nu wil ik niet meer per ongeluk met dit netwerk verbinden. Logische oplossing is om de WPA key weg te mikken voor dat netwerk.

Maar... Hoe?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:06:
nvidea heeft toch nog geen ondersteuning voor 2 monitoren van ongelijke resolutie? Net zoals ATi's BigDesktop ofzo?
Zoals ik al zei: nvidia-settings

Afbeeldingslocatie: http://xs511.xs.to/xs511/07014/nvidia-settings.png.xs.jpg

Het is een beetje onoverzichtelijk, en niemand kent het, maar het wordt standaard met het nvidia-glx-package meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
W3ird_N3rd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:44:
Ik zit met een vraagje, heb gezocht maar kan het dus niet vinden. Ik draai Ubuntu 6.06.

Ik heb wireless LAN en ik heb network-manager. Dat werkt verder wel, maar ik heb ooit eens in network-manager een WPA key ingevuld voor een bepaald netwerk. Da's ook leuk, maar nu wil ik niet meer per ongeluk met dit netwerk verbinden. Logische oplossing is om de WPA key weg te mikken voor dat netwerk.

Maar... Hoe?
In de wiki van Ubuntu wordt verwezen naar de locatie waar je je WPA-key kan invoeren. Dat is gewoon een tekstbestandje waar het wordt weggeschreven.

Ik dacht "ik vind die link effe". NIet dus. Hier staat een uitleg, maar ik heb geloof ik een heel andere gevolgd. In deze staat dat bestand niet genoemd. Excuus voor de semi-hulp.

Kan dit hem zijn? /etc/network/interfaces RT2500 wiki

[ Voor 21% gewijzigd door paknaald op 04-01-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

paknaald schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:48:
[...]

In de wiki van Ubuntu wordt verwezen naar de locatie waar je je WPA-key kan invoeren. Dat is gewoon een tekstbestandje waar het wordt weggeschreven.

Ik dacht "ik vind die link effe". NIet dus. Hier staat een uitleg, maar ik heb geloof ik een heel andere gevolgd. In deze staat dat bestand niet genoemd. Excuus voor de semi-hulp.

Kan dit hem zijn? /etc/network/interfaces RT2500 wiki
Oh ik was niet duidelijk :).

Ik gebruik network-manager. Network-manager-gnome dus. Die WPA key zit dus in de gnome keyring. Maar die keyring is sowieso een vaag iets waar nog aan gewerkt moet worden.

Ik zit nog vol ongeduld te wachten tot die keyring zo is in te stellen dat hij al die "geheime" data mooi in unencrypted ASCII opslaat, kan hij ook niet meer om een password buggen, en ja ik weet dat dat te omzeilen is :P. En dan zou ik het ook makkelijker kunnen verwijderen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Je kan onder system>administration in de keyring manager toch van alles wegslopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Moet je die wel geinstalled hebben.. Gelukkig had ik hem in 1min erop staan :P.

Wist ik veel dat het zo in de repo's zat :P. Thx, je moet het maar weten :).

[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 04-01-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:06:

Ach, de ATi GPL driver werkt ook prima :Y)
Zeker, veel betere 3D-prestaties hier dan met de non-GPL fglrx-driver *O*
En over hoeveel vroeger heb jij het? Vroeger, 3 jaar geleden (voor sarge), was Debian installeren ook best te doen (als server althans). Er zat gewoon meer niet in, zoals 3d. Al je de 'gewone' dingen wilde laten werken, en een beetje mazzel had qua hardware, dan werkte het vrij simpel.
Task-select was wel erg onlogisch en outdated, maar met apt-get install to the rescue was het toen net zo goed te doen om je LAMP-je aan te krijgen als nu :)
In het pre-Suse 9.1 tijdperk. De eerste distributie waar ik mee in contact kwam die WEL een makkelijke installatieprocedure had (noobproof ook nog eens)(Anaconda, maar geef mij maar een ncurses interface :Y) ) Een server opzetten (met Debian) zal ongetwijfeld net zoveel werk hebben gekost als nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 04-01-2007 14:33 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het zijn net de patenten die het probleem vormen. Niet de specificaties die open zijn.

MS blijkt niet bereid zijn codecs ter beschikking te stellen, maar in het kader van een settlement met de eigenaar van RealMedia (ik kan me de naam niet meer herinneren) zou dat bedrijf ook de codecs van MS mogen gebruiken in zijn OSS software (RealPlayer voor Linux). Dat wil dus zeggen dat binnenkort MS codecs legaal ondersteund zullen zijn op Linux. RealPlayer is geen GPL-licensed software, maar blijkbaar wel OSS genoeg voor Fedora etc. om het pakket standaard op te nemen.

Realplayer support kan je dus perfect legaal, out of the box, op Linux hebben :). QuickTime... Tsja. Apple mag wel es een gebaar maken, ze zijn wel geen monopolist van de omvang van MS, maar hebben net zo'n slechte manieren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ik heb mijn nieuwe laptop binnen: HP Pavilion dv6132eu.
Eens kijken of die vriendjes met Ubuntu wil worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:09

WeirdEye

Eindbaas

Ik draai ubuntu 6.06 met gnome desktop op men server, nu wou ik er ook shoutcast op draaien, via de input van de geluidskaart, geluidskaart werkt.
Alles ingesteld in de .conf en in de playlist in het andere bestandje aangegeven dat hij zoals in de uitleg stond naar /dev/audio moest gaan voor het input signal, ik heb geprobeerd te connecten maar ho maar....hij geeft als error in winamp: 'error syncing to stream' oftwel er is iets niet goed met die stream, maar wat....
Ik heb al de search geprobeerd, kwam wel overingen dezelfde fout tegen, maar was al zo veroudert dat ik er niks mee kon....

Wie heeft dit vaker gedaan en helpt me ff... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 14:27:
[...]

Zeker, veel betere 3D-prestaties hier dan met de non-GPL fglrx-driver *O*
dat heb ik nog nooit echt uitgeprobeerd, de laatste keer dat ATi's troep meekwam blokkeerde het mijn standby :(
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 21:56:
Zo ik heb mijn nieuwe laptop binnen: HP Pavilion dv6132eu.
Eens kijken of die vriendjes met Ubuntu wil worden :)
Fout: eerst kijken of hij vriendjes wil worden, dan laptop kopen ;)
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.