Ik heb een paar dagen Ubuntu gedraait en ik moet zeggen dat Dapper drake mooi is geworden.
6.10 is uit, maar voor long term support is het beter om voorlopig op 6.06.1 te zitten.
Waarom maar een paar dagen? Ik kreeg mijn hardware niet helemaal lekker werkend. Ik heb uiteraart heel de NLLGG site gehad en het deed me een groot plezier om met iets te werken wat niet commerciëel is.
Iemand bood mij FreeSpire Linux aan, een linspire, lindows kloon. Een simpele linux voor de beginner en vanaf de liveCD kreeg ik al mijn hardware aan de praat dus het spijt me voor Ubuntu dat Freespire wél alles aankan uit de doos.
Op de NLLGG site staat Ubuntu als centraal voorbeeld. Als je nog nooit met Linux hebt gewerkt (ik heb wel iets kennis, hoor

) staan er prachtige filmpjes op de site hoe je Ubuntu moet installeren. Deze man in het fimpje (bril en baard) spreekt zeer goed engels en ik kan hem zonder moeite volgen.
Eigen is Linux linux. Ubuntu en FreeSpire schelen per hele ISO nog geen 5% (vermoed ik). Beide komen van de Red Hat code af dus ik hoop dat FreeSpire geen scheldwoord in dit topic is anders sorry.
->Mijn allereerste kennismaking was met het voormalige Mandrake 8 (nu Mandriva) en dat was geen succes. Ik vondt Mandrake geen fijne distro. Veel te groot en het rook naar commercieel (3 cd's bomvol software en een lange custom install)
->Toen kwam SuSe 8 en dat was een hele opluchting. Hier werkte mijn systeem ook goed mee en alle hardware werdt herkent. Minder software dan Mandrake/mandriva.
->Toen kwam Ubuntu, 2 dagen geleden. Ik heb met Ubuntu weer veel geleerd en ik ben weer een beetje bij geraakt. Ik ben nog steeds een beginner want ik zou niet weten hoe je een kernel compileert

->Straks (komende week) komt FreeSpire op mijn PC omdat ik een zeer aangename indruk kreeg van de LiveCD.
PS: Ik ben een Microsoft goeroe en nu wil ik de lat verleggen naar het Linuxwereldje omdat ik de filosofie achter Linux helemaal geweldig vind. Linux is uit liefde gemaakt en Windows uit financiëel belang.
Ik zal dit topic volgen want ik hoop er toch iets van op te steken al gebruik ik zelf geen Ubuntu