Het Grote Ubuntu topic deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.883 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11-2023

Choxo

n\o/ne

En fglrx staat toch niet in de blacklisted modules hé?

/etc/default/linux-restricted-modules-common

fglrx mag daar _niet_ staan (eventueel verwijderen in file)

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat er ook niet in... ik heb trouwens deze how-to gevolgd, zowel method 1 als 2 geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo

Choxo

n\o/ne

Sorry, ik ben zelf ook newbie, en heb al mijn mogelijke oplossingen uit de mouw geschud.
Ik heb men drivers zelf ook nog niet in orde gekregen ( zie hierboven)
Die vuile fglrxinfo blijft meer Generic kaart uitspuwen, terwijl er X1300 moet staan....

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb dus laatst geprobeerd( ik schat donderdag) om de driver voor mijn Nvidia kaart up to daten naar de nieuwste versie ( 1.0-9629 had 1.0.8776) Nou is het updaten van de driver gelukt, alleen het updaten van de nvidia kernel module NIET. Dit tot gevolg dat ik alleen nog maar in text mode kan opstarten en X dus niet kan laden( ook al is in X wel de driver geupdate). Nou wil ik dus weten hoe ik dit kan oplossen ZONDER mijn install nog verder te verprutsen en er voor zorgen dat ik niet meer op deze vervloekte windows XP laptop hoef te werken.

Ik heb:
Kubuntu 6.10 Edgy 32 Bits
Nvidia drivers( eigenlijk dus 2 versies)
Voor meer info vraag. Dit is in ieder geval niet werkbaar ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo

Choxo

n\o/ne

dpkg--reconfigure ?

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Incoming!
Touchdomex schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:20:
Ik heb dus laatst geprobeerd( ik schat donderdag) om de driver voor mijn Nvidia kaart up to daten naar de nieuwste versie ( 1.0-9629 had 1.0.8776) Nou is het updaten van de driver gelukt, alleen het updaten van de nvidia kernel module NIET. Dit tot gevolg dat ik alleen nog maar in text mode kan opstarten en X dus niet kan laden( ook al is in X wel de driver geupdate). Nou wil ik dus weten hoe ik dit kan oplossen ZONDER mijn install nog verder te verprutsen en er voor zorgen dat ik niet meer op deze vervloekte windows XP laptop hoef te werken.

Ik heb:
Kubuntu 6.10 Edgy 32 Bits
Nvidia drivers( eigenlijk dus 2 versies)
Voor meer info vraag. Dit is in ieder geval niet werkbaar ;)
Meer informatie! Hoe heb je de driver geupdated? Heb je de drivers gedownload van de nVidia website? Van een 3rd party repository? etc..

In ieder geval: ik raad je aan om de drivers te downloaden van de nVidia website. Deze updaten gelijk alles, ook de kernel modules. (en als je eigen kernel hebt, build die het zelfs).
Choxo schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 18:48:
Trouwens,
SLEB is al lang outdated, iedereen weet uiteraard dat er USP is, speciaal gemodificeerde versie voor Ubuntu met plugins etc...

[afbeelding]
Ik niet! ;)
Choxo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 09:23:
Sorry, ik ben zelf ook newbie, en heb al mijn mogelijke oplossingen uit de mouw geschud.
Ik heb men drivers zelf ook nog niet in orde gekregen ( zie hierboven)
Die vuile fglrxinfo blijft meer Generic kaart uitspuwen, terwijl er X1300 moet staan....
Verkeerde informatie uitspugen is niet erg. Wat is verder het probleem dan? Heb je wel 3D-versnelling?
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 23:25:
staat er ook niet in... ik heb trouwens deze how-to gevolgd, zowel method 1 als 2 geprobeerd...
sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx --purge
sudo apt-get install xserver-xorg-video-all libgl1-mesa-dri libgl1-mesa-glx --reinstall
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

Na het draaien van deze commando's, kan je er wel zeker van zijn dat het niet ligt aan missende/verneukte bestanden.
Zanniebal schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 18:37:
[...]

Nou, het insalleren van de nvidia drivers is wel gelukt, dat wil zeggen dat ik met opstarten het nvidia logo zag :)

Toen kwam de installatie van beryl, ik moest iets weghalen uit xorg.conf en apt-get beryl doen (ongeveer ;)) afijn, ik beryl ook toegevoegt bij opstart sessie, klaar, rebooten...

Ubuntu snort lekker door een ik krijg het bureaublad te zien, altans, dat denk ik, want hij blijft altijd op dat moment dat de balken komen hangen :(

En dat al 6x met allemaal ander wiki's die allemaal een ander probleem veroorzaken op mijn lieve pctje :/
Je kan ook Compiz (HOWTO) proberen, de stabiele code waarvan Beryl geforked is.

[ Voor 52% gewijzigd door Dutchmega op 16-12-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo

Choxo

n\o/ne

[...]

Verkeerde informatie uitspugen is niet erg. Wat is verder het probleem dan? Heb je wel 3D-versnelling?
[...]
zie hier voor mijn post ( ik ga de forumlezers het niet aandoen om alles nogmaals te posten;)).

en ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem:(.

Heeft er iemand een idee of dit verholpen gaat zijn met de release van Feisty, of heb ik nu eenmaal een kutsysteem om linux op te draaien?

[ Voor 29% gewijzigd door Choxo op 16-12-2006 17:27 ]

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Choxo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 17:13:
[...]

zie hier voor mijn post ( ik ga de forumlezers het niet aandoen om alles nogmaals te posten;)).

en ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem:(.

Heeft er iemand een idee of dit verholpen gaat zijn met de release van Feisty, of heb ik nu eenmaal een kutsysteem om linux op te draaien?
[17179608.428000] [fglrx:firegl_addmap] *ERROR* mtrr allocation failed (-22)
Vreemde zaak. Dit komt niet vaak voor. Mss is het probleem verholpen als je eens je eigen kernel compileert. Het schijnt dus dat de MTRR van je CPU niet gepakt word. Misschien verholpen met een nieuwere kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

MBV

Zanniebal schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 18:37:
[...]

Nou, het insalleren van de nvidia drivers is wel gelukt, dat wil zeggen dat ik met opstarten het nvidia logo zag :)

Toen kwam de installatie van beryl, ik moest iets weghalen uit xorg.conf en apt-get beryl doen (ongeveer ;)) afijn, ik beryl ook toegevoegt bij opstart sessie, klaar, rebooten...

Ubuntu snort lekker door een ik krijg het bureaublad te zien, altans, dat denk ik, want hij blijft altijd op dat moment dat de balken komen hangen :(

En dat al 6x met allemaal ander wiki's die allemaal een ander probleem veroorzaken op mijn lieve pctje :/
Ok, dus zwaar overgesimplificeert is de situatie als volgt: je hebt in je xorg.conf zitten kloten en nu is'ie stuk. Dat heeft een heel simpele oplossing:
1. VOOR je een aanpassing doet in je xorg.conf maak je een kopie van een werkende xorg.conf naar xorg.conf.bak ofzo. bijvoorbeeld in een terminal:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak 
waarbij dat wachtwoord je huidige wachtwoord is van je huidige account.
2. daarna wijzig je je xorg, en zorg je ervoor dat hij niet meer werkt ;).
3. vervolgens ga je naar een bash-omgeving. Dat kan je TTY zijn (crtl+alt+F1 indrukken in de stukke GUI), of door tijdens het opstarten te kiezen voor de 'recovery mode' ipv je gewone kernel.
4. in die bash-omgeving voer je het commando
sudo cp /etc/xorg.conf /etc/xorg.conf.new && sudo cp /etc/xorg.conf.bak /etc/xorg.conf

uit. Wat je nu kan doen is een beetje afhankelijk van de keuze in stap 3: Als je met crtl+alt+F1 in bash gekomen bent, kan je terug naar je GUI met crtl+alt+F7, en daar met crtl+alt+backspace X herstarten.
Als je in de recovery mode zit, kom je daaruit met
reboot
of
shutdown -r now
.

Tot zover deze quick'n'dirty introductie tot X recoveren via Bash :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Dutchmega schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:03:
Incoming!

[...]

Meer informatie! Hoe heb je de driver geupdated? Heb je de drivers gedownload van de nVidia website? Van een 3rd party repository? etc..

In ieder geval: ik raad je aan om de drivers te downloaden van de nVidia website. Deze updaten gelijk alles, ook de kernel modules. (en als je eigen kernel hebt, build die het zelfs).
Het is al opgelost :D. Hij gaf toen ik nog een paar codes invoerde met apt-get in 1 keer dat ik
code:
1
apt-get -f install

Toen ik deze code had uitgevoerd deed hij nog niet. Toen reboot ingetypt en bij het opstarten verscheen X weer. Ik werk nu op weer op mijn linux. MET beryl( wat hiervoor niet werkte. Alleen de vensters zijn weg bij beryl :P andere klus :D)

Maar het is dus opgelost *O*

Beryl is toch wel echt heel gaaf :D:D:D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Touchdomex schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:00:
[...]

Het is al opgelost :D. Hij gaf toen ik nog een paar codes invoerde met apt-get in 1 keer dat ik
code:
1
apt-get -f install

Toen ik deze code had uitgevoerd deed hij nog niet. Toen reboot ingetypt en bij het opstarten verscheen X weer. Ik werk nu op weer op mijn linux. MET beryl( wat hiervoor niet werkte. Alleen de vensters zijn weg bij beryl :P andere klus :D)

Maar het is dus opgelost *O*

Beryl is toch wel echt heel gaaf :D:D:D
De oplossing voor om je vensters weer normaal te kunnen zien is het toevoegen van de volgende regels aan de screen section van xorg.conf:

Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
Option "DisableGLXRootClipping" "True"

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil men grub een mooi plaatje geven en nu vond ik op gnome-look.org:
Description:
Blubuntu - A clean GRUB Splash. Comment it!

Installation:

Copy the file (*.xpm.gz) to e.g. /boot/grub/

Then add the following line to your /boot/grub/menu.lst:

splashimage=(hd1,0)/boot/grub/blu.xpm.gz

Change the (hd1,0) if you have a different setup.
Nu wil ik deze toevoegen aan mijn menu.lst, maar hoe kom ik er achter welke partitie welk nummer is? dus hd(x,x) ?

En als ik een verkeerde waarde invul, krijg ik dan gewoon geen plaatje op de achtergrond of boot men pc dan niet meer?

EDIT: is het dit?

volume partition number integer 6(0x6)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar dagen Ubuntu gedraait en ik moet zeggen dat Dapper drake mooi is geworden.
6.10 is uit, maar voor long term support is het beter om voorlopig op 6.06.1 te zitten.

Waarom maar een paar dagen? Ik kreeg mijn hardware niet helemaal lekker werkend. Ik heb uiteraart heel de NLLGG site gehad en het deed me een groot plezier om met iets te werken wat niet commerciëel is.

Iemand bood mij FreeSpire Linux aan, een linspire, lindows kloon. Een simpele linux voor de beginner en vanaf de liveCD kreeg ik al mijn hardware aan de praat dus het spijt me voor Ubuntu dat Freespire wél alles aankan uit de doos.

Op de NLLGG site staat Ubuntu als centraal voorbeeld. Als je nog nooit met Linux hebt gewerkt (ik heb wel iets kennis, hoor ;) ) staan er prachtige filmpjes op de site hoe je Ubuntu moet installeren. Deze man in het fimpje (bril en baard) spreekt zeer goed engels en ik kan hem zonder moeite volgen.

Eigen is Linux linux. Ubuntu en FreeSpire schelen per hele ISO nog geen 5% (vermoed ik). Beide komen van de Red Hat code af dus ik hoop dat FreeSpire geen scheldwoord in dit topic is anders sorry.

->Mijn allereerste kennismaking was met het voormalige Mandrake 8 (nu Mandriva) en dat was geen succes. Ik vondt Mandrake geen fijne distro. Veel te groot en het rook naar commercieel (3 cd's bomvol software en een lange custom install)
->Toen kwam SuSe 8 en dat was een hele opluchting. Hier werkte mijn systeem ook goed mee en alle hardware werdt herkent. Minder software dan Mandrake/mandriva.
->Toen kwam Ubuntu, 2 dagen geleden. Ik heb met Ubuntu weer veel geleerd en ik ben weer een beetje bij geraakt. Ik ben nog steeds een beginner want ik zou niet weten hoe je een kernel compileert ;)
->Straks (komende week) komt FreeSpire op mijn PC omdat ik een zeer aangename indruk kreeg van de LiveCD.

PS: Ik ben een Microsoft goeroe en nu wil ik de lat verleggen naar het Linuxwereldje omdat ik de filosofie achter Linux helemaal geweldig vind. Linux is uit liefde gemaakt en Windows uit financiëel belang.

Ik zal dit topic volgen want ik hoop er toch iets van op te steken al gebruik ik zelf geen Ubuntu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik sinds kort 6.06 LTS dapper.

Werkt leuk, alleen 1 probleem: veel menu-items zijn bij mij niet zichtbaar.
bv System -> Administration -> Networking zie ik niet in het menu staan.

Via de menu editor Alacarte zijn ze wel aangevinkt...

Is dit een bug? Zijn er andere menu editors? Hoe krijg ik die menu-items terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Moet je wel ingelogd zijn als een user die rechten heeft om systeemdingen aan te passen. :o (sudo-rechten dus)

[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 16-12-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:23:
Eigen is Linux linux. Ubuntu en FreeSpire schelen per hele ISO nog geen 5% (vermoed ik). Beide komen van de Red Hat code af dus ik hoop dat FreeSpire geen scheldwoord in dit topic is anders sorry.
Zowel FreeSpire als Ubuntu zijn voor zover ik weet gebaseerd op Debian. FreeSpire zou - dat weet ik niet zeker - weleens gebaseerd kunnen zijn op een oude Debian-versie, maar Ubuntu is minstens zo up-to-date als de Debian Unstable. Debian daarentegen is niet gebaseerd op Red Hat-code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo

Choxo

n\o/ne

Dutchmega schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 17:37:
[...]

[17179608.428000] [fglrx:firegl_addmap] *ERROR* mtrr allocation failed (-22)
Vreemde zaak. Dit komt niet vaak voor. Mss is het probleem verholpen als je eens je eigen kernel compileert. Het schijnt dus dat de MTRR van je CPU niet gepakt word. Misschien verholpen met een nieuwere kernel.
Oei oei,
dat klinkt drastisch :/
Even opzoeken hoe je een kernel moet compilen :d ( en uiteraard ff al men belangrijke bestanden naar gmail account uppen :)).

Edit // uname -a & uname -r geven me allebei 2.6.17-10-386 terug.
Heb ik dan niet reeds de laatste of sla ik de bal helemaal mis?

[ Voor 9% gewijzigd door Choxo op 16-12-2006 21:51 ]

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woekele schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:35:
Moet je wel ingelogd zijn als een user die rechten heeft om systeemdingen aan te passen. :o (sudo-rechten dus)
Hmm, ik had verwacht dat de menu items wel zichtbaar zijn, maar dat je bij aanklikken in moet loggen als root.

Ik dacht juist dat ubuntu het hele root account min of meer uitgebanned had en alles via sudo ging :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:48:
[...]

Hmm, ik had verwacht dat de menu items wel zichtbaar zijn, maar dat je bij aanklikken in moet loggen als root.

Ik dacht juist dat ubuntu het hele root account min of meer uitgebanned had en alles via sudo ging :?
Je kunt gksudo gebruiken om sudo grafisch uit te voeren. Ik denk echter niet dat je dan de menu items zou kunnen zien. Je kunt trouwens nog steeds een admin account aanmaken onder Ubuntu.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Je hebt inderdaad ook geen root-account, maar sudo. Echter, je moet nog wel per account aangeven of deze sudo-rechten heeft. Anders zou elke account sudo kunnen gebruiken en dus root-acties kunnen uitvoeren, alleen maar door zn eigen wachtwoord in te vullen. Als je onder een account bent ingelogd die geen sudo-rechten heeft, kun je geen root-acties doen. Stel dus in bij je user-settings dat de betreffende user sudo-rechten heeft. Dat kan je via administration/users o.i.d. doen (eerst inloggen met een account die dat dus wel kan :))en dan het vinkje van 'user can perform administrative tasks' o.i.d. aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Choxo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:24:
[...]

Oei oei,
Even opzoeken hoe je een kernel moet compilen :d ( en uiteraard ff al men belangrijke bestanden naar gmail account uppen :)).

Volgens www.kernel.org is 2.6.19.1 de meest recente (begin deze maand).

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woekele schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 22:57:
Stel dus in bij je user-settings dat de betreffende user sudo-rechten heeft. Dat kan je via administration/users o.i.d. doen (eerst inloggen met een account die dat dus wel kan :))
Blijkbaar heb ik dus geen account die dat kan doen... En kan hem dus ook niet aanmaken. Klinkt als kip/ei probleem. Admin->Users menu item heb ik dus ook niet.

Ik heb overigens wel het root password gezet (via Grup -> recovery login), maar daarmee mag ik niet eens inloggen in de grafische schil :)

Kan ik wellicht via een terminal met sudo het grafische dialog Groups/Users openen?
Dus bv: $ sudo exe-user-dialog

Of inloggen met root in recovery mode en dan een account sudo rechten geven (maar waar moet dat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surkow schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 22:45:
[...]Je kunt trouwens nog steeds een admin account aanmaken onder Ubuntu.
Hoe?! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Laatst online: 31-05 17:44
Als je het volgende intikt:

code:
1
$ sudo passwd

Hiermee kun je een wachtwoord instellen voor de gebruiker root.
Werkte bij mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ja dat heb ik al geprobeerd.
Dat lukt wel..., maar met root kun je niet in de grafische schil inloggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:11:
Jullie gaan een beetje offtopic. Je hoeft geen root-account aan te maken hiervoor...

Wat vertelt:
sudo groups `logname`

Daar moet admin en sudo bijstaan, zo niet:
sudo usermod -Gadmin -a `logname`
sudo usermod -Gsudo -a `logname`

Vergeet niet opnieuw in te loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
shit.. dubbel post
Choxo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:24:
[...]

Oei oei,

Het valt erg mee. Als het fout gaat, kan je gewoon booten met je oude kernel (er komt een extra kernel bij in GRUB).
De HOWTO is http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158

Daarnaast heeft Ubuntu nooit de laatste kernel, voor de stabiliteit/compabiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
Misschien heb je hier iets aan. Daar staat het duidelijk uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
Het is niet echt het aanmaken van een gebruiker, de root is standaard al aanwezig en hoeft alleen maar geactiveerd te worden. Is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zelf kan ik niet wennen aan het hele sudo-gebeuren en gebruik liever de user root (alleen voor de shell, niet voor grafisch inloggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:11:
Je kunt standaard niet inloggen met root in de GUI dacht ik. Hier staat uitgelegd hoe je een root account maakt en hoe je er mee kunt inloggen in de GUI..

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:24:
[...]
sudo usermod -Gadmin -a `logname`
sudo usermod -Gsudo -a `logname`
Ja dat werkt! :) Ik heb nu inderdaad alle menu-items!
Allen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo

Choxo

n\o/ne

Hey,
hier ben ik weer...
Bij stap 5 in deze guide,
krijg ik dit in de terminal :
[code]
spitz@desktop:/usr/src$ sudo cp /boot/config-`uname -r` .config && sudo make oldconfig && sudo make xconfig
make: *** No rule to make target `oldconfig'. Stop.
[/code]

edit:
FOEI, ik zat niet in /usr/src/linux

[ Voor 8% gewijzigd door Choxo op 17-12-2006 12:00 ]

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een andere startbalk, want ik heb genoeg van die saaie grijze. Ik ben op GnomeLook.org terechtgekomen, maar ik snap het niet echt.. Uit welke categorie moet ik kiezen, en is het verantwoord om een ander thema te installeren.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choxo

Choxo

n\o/ne

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:42:
Ik wil graag een andere startbalk, want ik heb genoeg van die saaie grijze. Ik ben op GnomeLook.org terechtgekomen, maar ik snap het niet echt.. Uit welke categorie moet ik kiezen, en is het verantwoord om een ander thema te installeren.?
't is zeker verantwoord,
je moet gewoon de .tar bestanden in je 'Theme' window slepen ( bij preferences -> theme )

Andere goede website is art.gnome.org ...

×××

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit de laatste tijd redelijk veel op Ubuntu 6.10 en vind het wel fijn werken. Maar ik erger me wel aan het feit dat als je een venster opent ofzo, vanonder op de taakbalk, neemt dat venster volledig de balk in.

Als je nu meerdere vensters opent of niet, ze gaan steeds de volledige balk innemen, persoonlijk vind ik dat niet zo fijn werken, ik heb liever dat het is zoals bij Windows dat elk venster een bepaalde "fixed" grootte heeft op de taakbalk. Is dat ergens te veranderen in Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:35:
Ik zit de laatste tijd redelijk veel op Ubuntu 6.10 en vind het wel fijn werken. Maar ik erger me wel aan het feit dat als je een venster opent ofzo, vanonder op de taakbalk, neemt dat venster volledig de balk in.

Als je nu meerdere vensters opent of niet, ze gaan steeds de volledige balk innemen, persoonlijk vind ik dat niet zo fijn werken, ik heb liever dat het is zoals bij Windows dat elk venster een bepaalde "fixed" grootte heeft op de taakbalk. Is dat ergens te veranderen in Ubuntu?
Gebruik je die balk nog voor iets anders dan ? Meer ruimte om te klikken is juist toch veel handiger |:(

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jungian schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:39:
[...]

Gebruik je die balk nog voor iets anders dan ? Meer ruimte om te klikken is juist toch veel handiger |:(
Njah, ik had dat eerst ook. Er is geen enkele reden om het kleiner te doen, behalve dan 'omdat het in windows ook zo is'. Ben daar nu een beetje overheen gegroeid ;) Anyway, er is vast wel een manier voor, ik weet alleen niet hoe, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik weet het, normaal is het zo makkelijk, maar het geeft mij gewoon het gevoel dat het dan zo druk is.. Ik heb graag ruimte vrij op men taakbalk, het geeft me gewoon een beter gevoel dan dat die helemaal vol staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:09:
Ja ik weet het, normaal is het zo makkelijk, maar het geeft mij gewoon het gevoel dat het dan zo druk is.. Ik heb graag ruimte vrij op men taakbalk, het geeft me gewoon een beter gevoel dan dat die helemaal vol staat :)
Je kunt natuurlijk ook gewoon alle panels weggooien. Is alles meteen opgeruimd :+
Heb je al eens naar Fluxbox gekeken trouwens (perfect voor mensen die het minimalistisch/schoon willen hebben) ? Ik zou niet weten hoe je gnome-panel zo insteld als jij wilt (je kunt eens een kijkje nemen met de gconf-editor, kijken of je iets kunt vinden).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:23:

Ehm, Ubuntu komt van debian af, en debian is al heeeeeel lang geen redhat meer (als het dat ooit al is geweest :?)
[vergelijking tussen distro's]
Misschien meer iets voor 'het grote welk OS moet ik hebben' topic, wat hier ook ergen srondslingert? Wat wil je hiermee in het ubuntu-topic zeggen?
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:10:
Ik wil men grub een mooi plaatje geven en nu vond ik op gnome-look.org:

[...]

Nu wil ik deze toevoegen aan mijn menu.lst, maar hoe kom ik er achter welke partitie welk nummer is? dus hd(x,x) ?

En als ik een verkeerde waarde invul, krijg ik dan gewoon geen plaatje op de achtergrond of boot men pc dan niet meer?

EDIT: is het dit?

volume partition number integer 6(0x6)
Kijk eens in je menu.lst. Daar staat bij elke distro dat hd(x,x) in een van de regels. Gewoon zorgen dat het daar op lijkt :) En mocht hij het niet doen: niet getreurd, dan probeer je het gewoon opnieuw. Dan maar even geen logo :)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:48:
[...]

voor Alacarte? Daarbij moet je gewoon als gebruiker de items aanvinken, en hoef je niet eens je wachtwoord opnieuw in te tikken voor gksudo. Dat zijn namelijk gebruikersinstellingen waar je niet het hele systeem mee om zeep helpt :).
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:09:
Klik eens rechts op het grijze dingetje rechts van de 'show desktop'-knop. Daar kan je op het 2e tabblad een minimum en maximum-grootte opgeven. maximum staat standaard vrij hoog, dus als je die omlaag haalt heb je windows-gedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, dat werkt perfect Dutchmega :)

Thx.

PS: Sinds ik XGL/Beryl heb staat mijn toetsenbord in qwerty. Aanpassen onder ``System`` - ``Voorkeuren `` - ``toetsenbord`` heeft geen nut, dat staat zelf op Belgie. Ik heb het al eens verwijdert, verandert,.. helpt niets.

Ik heb dan maar de xorg.conf aangepast maar dat helpt zelf niet!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "InputDevice"
    Identifier  "Generic Keyboard"
    Driver      "kbd"
    Option      "CoreKeyboard"
    Option      "XkbRules" "xorg"
    Option      "XkbModel" "pc105"
    Option      "XkbLayout" "be"
    Option      "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:42:

Thx.

PS: Sinds ik XGL/Beryl heb staat mijn toetsenbord in qwerty. Aanpassen onder ``System`` - ``Voorkeuren `` - ``toetsenbord`` heeft geen nut, dat staat zelf op Belgie. Ik heb het al eens verwijdert, verandert,.. helpt niets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "InputDevice"
    Identifier  "Generic Keyboard"
    Driver      "kbd"
    Option      "CoreKeyboard"
    Option      "XkbRules" "xorg"
    Option      "XkbModel" "pc105"
    Option      "XkbLayout" "be"
    Option      "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Start gnome-settings-daemon es in een beryl/xgl sessie en kijk es wat er gebeurt

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Thx.

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "be"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Moet dit niet US zijn :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor qwerty ja, overal lees ik dat ``be`` voor azerty is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 10:14

WeirdEye

Eindbaas

Ik volg dit topic niet zolang, dus sorry mocht deze vraag al eerder langsgekomen zijn...

Ik heb samen met een maat van me 2 gefrankeerde enveloppen incl adres, gestuurd naar een nederlands adres van een link in de TS.

Weet iemand hoelang zoiets duurt voordat ze de powered by stickers opsturen?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Hallo, ik heb een probleem:
Ik heb al een tijdje ubuntu edgy geinstalleerd, maar ik kan geen torrents downloaden en internetten tegelijk via mijn wlan verbinding (een RTL8180L chipset). Na een tijdje krijg ik namelijk een hard freeze (jaja in Linux een hard freeze voor elkaar gekregen :p), zelfs ctrl+alt+F1 werkt dan niet meer.
De driver voor dit kaartje zat al in de normale ubuntu installatie, maar blijkbaar werkt dit niet goed.
Nu zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben met dit specifieke kaartje. De oplossing is om dan ndiswrapper ism. de windows XP driver ipv. de standaard ubuntu driver. Alleen deze wordt nog wel steeds door Ubuntu gebruikt, ook na blacklisten van het driver.
Iemand een idee hoe ik de "native" driver kan verwijderen?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
vogelaarke135 schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:34:
Hallo, ik heb een probleem:
Ik heb al een tijdje ubuntu edgy geinstalleerd, maar ik kan geen torrents downloaden en internetten tegelijk via mijn wlan verbinding (een RTL8180L chipset). Na een tijdje krijg ik namelijk een hard freeze (jaja in Linux een hard freeze voor elkaar gekregen :p), zelfs ctrl+alt+F1 werkt dan niet meer.
De driver voor dit kaartje zat al in de normale ubuntu installatie, maar blijkbaar werkt dit niet goed.
Nu zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben met dit specifieke kaartje. De oplossing is om dan ndiswrapper ism. de windows XP driver ipv. de standaard ubuntu driver. Alleen deze wordt nog wel steeds door Ubuntu gebruikt, ook na blacklisten van het driver.
Iemand een idee hoe ik de "native" driver kan verwijderen?
Blacklisten zou moeten werken. Zorg ervoor dat de driver in etc/modprobe.d/blacklist staat.
Mss heb je per ongeluk de verkeerde driver geblacklist? Je kan met de commando rmmod meteen de module unloaden (alleen voor die sessie dan)

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchmega op 18-12-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Dutchmega schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:42:
[...]

Blacklisten zou moeten werken. Zorg ervoor dat de driver in etc/modprobe.d/blacklist staat.
Mss heb je per ongeluk de verkeerde driver geblacklist? Je kan met de commando rmmod meteen de module unloaden (alleen voor die sessie dan)
Jepz ik heb het gevonden! Ubuntu freezed iig nu niet meer in de tijd dat ik firefox kan opstarten + deluge (bittorrentclient) en frostwire kan starten :p en dit stukje kan schrijven . Ik moest nog 2 andere processen blacklisten en opnieuw opstarten en doet alles goed.
Na commando "sudo lshw" geeft ie bij mijn netwerkkaartje netjes als driver ndiswrapper aan (ipv rtl8180) :D. Bedankt!

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Thx.
Ahum, waarop reageer je? Want tussen dit bericht en jouw vorige staat geen reactie van dutchmega, en wel een van mij ;)

Wat ik trouwens erg irritant vind: KDE laten samenwerken met gnome. Net even kdebase erop gegooid, dus nog niet alle zooi, en ik werd gek van hoe slecht bijv firefox eruit ziet. Uiteraard is er een redelijk simpele oplossing (rpm, alien, installeren, en thema instellen) maar dat moet simpeler kunnen.

En nog veel irritanter: Firefox bevriest continue. Echt een minuut niet reageren, even wat processoractiviteit en hij doet het weer normaal :? Erg vervelend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op maandag 18 december 2006 @ 23:02:
[...]

Ahum, waarop reageer je? Want tussen dit bericht en jouw vorige staat geen reactie van dutchmega, en wel een van mij ;)
Indd, fout gekeken, jij bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
Ik gebruik op het moment xubuntu op mijn laptop. Nou is mijn scherm een beetje gaar en wil ik hem via vga aansluiten op een externe monitor. Hierbij heb ik het probleem dat ik alleen refresh rates van 60 Hz kan gebruiken en dit er niet uit ziet op de externe monitor. Wie weet of het mogelijk is om andere refresh rates in te stellen en hoe ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vincent17 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 09:26:
Ik gebruik op het moment xubuntu op mijn laptop. Nou is mijn scherm een beetje gaar en wil ik hem via vga aansluiten op een externe monitor. Hierbij heb ik het probleem dat ik alleen refresh rates van 60 Hz kan gebruiken en dit er niet uit ziet op de externe monitor. Wie weet of het mogelijk is om andere refresh rates in te stellen en hoe ??
Je moet de horizontal en vertical sync frequenties opgeven van je monitor in xorg.conf. Daarna kun je als het goed is hogere refresh rates instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
Ik gebruik met veel plezier Ubuntu, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om vanuit Ubuntu te msn'en met webcam met iemand die dus Windows gebruikt met MSN Messenger. In Gaim kan ik geen webcam ondersteuning vinden, in aMSN wel, maar als ik dan probeer uit te zenden, kan er geen verbinding worden gemaakt.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Laatst online: 10-09 09:24
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 10:09:
[...]

Je moet de horizontal en vertical sync frequenties opgeven van je monitor in xorg.conf. Daarna kun je als het goed is hogere refresh rates instellen.
Er stond eerst: HorizSync 28-64
VertRefresh 43-60

En dit heb ik veranderd naar 60-86 en 100-160, maar ik kan kiezen uit heleboel resoluties maar allemaal 60 Hz. Ook heb ik deze regel nog toegevoegd, waardoor ik al die resoluties erbij kreeg:
Modeline "1024x768_75.00" 81.80 1024 1080 1192 1360 768 769 772 802 -HSync +Vsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
hallo ik ben helemaal nieuw in het linux gebeuren. Ik gebruik nu windows xp dat werkt gewoon goed maar ik zou graag linux een keer proberen. Ik gebruik mijn pc voor games ( niet zoveel meer alleen warcraft 3 en anno 1701 dus als het mogelijk zou zijn die 2 spellen te draaien ben ik al blij en anders ga ik voor een dual boot) , voor office , msn (msn is wel belangrijk en ik wil wel graag msn met voice chat) en voor browsen. Ik weet niet wat voor linux distro ik moet nemen. Ik kan een beetje pascal en basic programmeren ik ben redelijk vlug met het leren van programmeer talen dus als ik met een command line moet werken voor de dingen die ik wil zal ik het wel leren. Maar aangezien ik erg druk ben voor school op het moment zou ik dat liever even uitstellen tot juni of juli om dat allemaal te gaan leren.
Mijn specs zijn.
Proc: amd athlon x64 3000+ socket 754
mobo: asus k8v deluxe se
Grafishe kaart: Leadtek geforce 6800gt
Geluid: creative x-fi
Geheugen: 1 gigabyte ddr 1 pc 3200 (draait maar op 166 mhz (of 333 mhz ddr) omdat mijn geheugen banken vol zijn.
harde schijf: 120 gigabyte (beetje weinig komt binnenkort 300 gigabyte bij. gepartitioneerd in C van 80 (waar windows opstaat en mijn games) en een D van 40 (alle data op de D moet ik behouden)

ik wil trouwens files sharen mbv ftp en remote desktop functie zal ook handig zijn (vnc werkt volgens mij wel op linux of niet)

Ik had dit ook al gepost in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 maar daar wordt niet gereageerd. Nu is mijn vraag is Ubuntu geschikt voor wat ik wil? Ik wil eigenlijk liever vandaag dan morgen windows van mijn pc afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ehm, in Ubuntu kan ongeveer alles wat in elke linux-distro kan. Games weet ik niet, er zijn wel wat 'emulators' die best aardig werken. Kans is vrij groot dat dat niet 'out of the box' werkt. Office werkt, als je met OpenOffice kan werken. Meeste dingen gaan goed, soms is de layout een beetje fout. MSN werkt vanzelf, voor voicechat zou je eens kunnen kijken of aMSN kan werken. Firefox is geen probleem, flash kan je ook vrij eenvoudig installeren, net zoals real player.

File sharen is geen probleem, zelfs een mooie gui voor ;). VNC werkt ook. Behalve de games en voice-chat zie ik dus niet zoveel problemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
@ MBV oke dankjewel
en het behoud van mijn data op de d schijf dan.
Kan linux gewoon met ntfs overweg ????????
Muziek afspelen moet trouwens helemaal geen probleem zijn lijkt me.
En die games hoop ik dat het wel werkt ik ben niet iemand die heel snel van games wisselt ik doe al jaren met warcraft 3 dus als iemand kan bevestigen dat warcraft 3 werkt ben ik helemaal tevreden.
En dat filesharen. Ik gebruik nu bulletproof ftp dan ik gewoon via ftp:\\ip adres naar mijn pc.
Werkt dat dus ook onder linux ik weet niet of bulletproof onder linux werkt maar ik wou eigenlijk geen trial software meer gebruiken.

@jk-w
jow thx maar nu lees ik op die site dat battle.net niet getest is op ubuntu.
Het werkt wel op suse dan zou het op ubuntu toch moeten werken.

[ Voor 34% gewijzigd door 4ourty2 op 19-12-2006 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

UlyssesNL schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 11:34:
@ MBV oke dankjewel
En die games hoop ik dat het wel werkt ik ben niet iemand die heel snel van games wisselt ik doe al jaren met warcraft 3 dus als iemand kan bevestigen dat warcraft 3 werkt ben ik helemaal tevreden.
En dat filesharen. Ik gebruik nu bulletproof ftp dan ik gewoon via ftp:\\ip adres naar mijn pc.
Werkt dat dus ook onder linux ik weet niet of bulletproof onder linux werkt maar ik wou eigenlijk geen trial software meer gebruiken.
Behoud van data op D kan, maar dan moet je linux ergens anders zetten. Ik weet niet hoe je dat wilt organiseren.
Lezen van NTFS kan sowieso in linux, schrijven is nog erg experimenteel.
Muziek afspelen gebruik ik Beep Media Player voor, lijkt veel op winamp classic :)
filesharen werkt ongeveer hetzelfde. Er zijn talloze FTP-servers, maar als ik me niet vergis kan je in het 'configuratiescherm' (menu linksboven system->administration->filesharing ofzo) FTP installeren en instellen in een keer :) En Linux is 10x beter dan bulletproof, en helemaal gratis én opensource :Y)
@jk-w
vast wel, misschien moet je wat meer kloten met de instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 11:21

hilgo

Clear your mind of can't.

UlyssesNL schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 11:34:
@ MBV oke dankjewel
Volgens mij kan ubuntu ntfs partities read only benaderen.
Standaard worden een hoop codecs (waaronder mp3) niet ondersteund in ubuntu maar dit is vrij eenvoudig op te lossen. (zie ook de startpost)
Ik weet niet of bulletproof er ook voor linux is maar er zijn zat andere ftp clients te vinden.
@jk-w0
Zal waarschijnlijk wel werken maar 100% garantie heb je natuurlijk niet. Het blijven 2 verschillende distro's.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
Oke thx for alle replys
Het enige waar ik nu nog mee zit is het behoud van mijn data.
Ik kan het wel over het netwerk naar mijn broertjes pc sturen.
Dan zou ik mijn hele schijf weer opnieuw kunnen partitioneren het lijkt mij dat dat beter is.
Ik maak trouwens gebruik van wireless networking een linksys wmp54g v4 met een ralink chipset zal die problemen gaan opleveren????
Maar als ik dus mijn data naar een ntfs partitie van mijn broertje stuur kan ik dat later wel terughalen?????? als dat zo is ga ik vanavond nog aan de slag >:)

en moet ik trouwens de 64 bits versie downloaden??
aangezien ik een 64 bits processor heb of is de support voor hardware beter bij 32 bits versies?

@jungian
lol ik had wel begrepen dat dit kan wou het gewoon effe zeker weten.
Heb geen zin om mij hele muziek collectie kwijt te raken. en ik ga er zeker aan beginnen :P en het gaat me ook wel lukken :) ik hou gewoon van zekerheid 8)7

en wat is trouwens een snelle download link voor ubuntu 6.10 ????? want ze gaan allemaal met max 5kb/s |:( ok ik heb op internet al gelezen dat ik voor stabiliteit beter 6.06 kan gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door 4ourty2 op 19-12-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

UlyssesNL schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:37:
Ik maak trouwens gebruik van wireless networking een linksys wmp54g v4 met een ralink chipset zal die problemen gaan opleveren????
Ik weet niet of je zo blij moet zijn met een ralink :P
Maar als ik dus mijn data naar een ntfs partitie van mijn broertje stuur kan ik dat later wel terughalen?????? als dat zo is ga ik vanavond nog aan de slag >:)
Zou je er wel aan beginnen, als je dit moet vragen ? :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb m'n Ati-kaart aan de praat! Ben het adres van de guide ff kwijt, stond dacht ik ergen op de ubuntu fora. maar het kwam hier op neer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sudo /etc/init.d/gdm stop

[...] nog 2 commands... Zal ff zoeken

sudo apt-get install linux-restricted-modules-386 linux-restricted-modules-generic

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

sudo echo "fglrx>>/etc/modules"

sudo ln -s /usr/lib/dri /usr/lib/xorg/modules/dri

sudo aticonfig --initial

sudo rm /etc/X11/xorg.conf?*

Wat ik me nog afvroeg... Is het ook mogelijk om je prullenbak via een command te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

voer eens updatedb uit, en kijk vervolgens met locate of je het bestand kan vinden wat je net in de thrash hebt gegooid :)

@Ulysses: Ik zou als ik jouw was voor 6.06 gaan, met 32-bits, voor stabiliteit en ondersteuning. ralink weet ik niet. Je broertjes NTFS-partitie is nooit een probleem: dat gaat via file-sharing == SAMBA en werkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik ben dit topic wel aan het spammen :+
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:12:
Wat ik me nog afvroeg... Is het ook mogelijk om je prullenbak via een command te openen?
Je trash zit in /home/username/.Trash maar ook een directory .Trash-username op elke partitie waar je iets verwijderd hebt.

cd ~/.Trash
cd /media/partitie/.Trash-`logname`
UlyssesNL schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:37:
Oke thx for alle replys
Het enige waar ik nu nog mee zit is het behoud van mijn data.
Ik kan het wel over het netwerk naar mijn broertjes pc sturen.
Dan zou ik mijn hele schijf weer opnieuw kunnen partitioneren het lijkt mij dat dat beter is.

en moet ik trouwens de 64 bits versie downloaden??
aangezien ik een 64 bits processor heb of is de support voor hardware beter bij 32 bits versies?

@jungian
lol ik had wel begrepen dat dit kan wou het gewoon effe zeker weten.
Heb geen zin om mij hele muziek collectie kwijt te raken. en ik ga er zeker aan beginnen :P en het gaat me ook wel lukken :) ik hou gewoon van zekerheid 8)7

en wat is trouwens een snelle download link voor ubuntu 6.10 ????? want ze gaan allemaal met max 5kb/s |:( ok ik heb op internet al gelezen dat ik voor stabiliteit beter 6.06 kan gebruiken.
Je kan als je wilt je gegevens op een NTFS-schijf laten staan en een aparte partitie maken voor Ubuntu of je kan alles backuppen en gewoon alle partities verwijderen en nieuwe aanmaken.
Het is mogelijk om NTFS te lezen en je kan altijd Samba gebruiken voor file-sharing met een andere computer.

Verder raad ik je gewoon de 32-bits versie aan. De 64-bit versie is niet sneller en levert meer problemen op. Ik zou voor 6.10 gaan als je schone installatie doet. Het is stabiel, ondersteunt meer dan 6.06. Enige verschil is dat 6.06 Long Term Support heeft maar dat zal niet veel uitmaken voor thuisgebruikers.

Verder kan je vast wel snel downloaden van de volgende link (mirrors allemaal te vinden op ubuntu.com/download)
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/...ntu-6.10-desktop-i386.iso

[ Voor 75% gewijzigd door Dutchmega op 19-12-2006 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
Ok bedankt allemaal ben hem nu aan het downloaden daat hier wel snel op het werk ging het echt dik traag
Ga nu eerst weer effe aan het werk als ik thuiskom ga ik wel effe knooien mocht ik vanavond mijn netwerk al aan de praat hebben post ik het hier wel effe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

HELP!!

Ik wilde eens BSD uitproberen, en bij de installatie heb ik per ongeluk de verkeerde patitie geselecteerd :(

Is er een manier waarop ik de map /Home terug kan krijgen? Daar staan al mijn instellingen, muziek, en persoonlijke documenten.

Ik draai nu de Ubuntu live cd.

Weet iemand wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 17:26:
@Ulysses: Ik zou als ik jouw was voor 6.06 gaan, met 32-bits, voor stabiliteit en ondersteuning. ralink weet ik niet.
Of toch wel de 32-bits editie van Edgy Eft. Alleen bedrijven / oude oma's hebben baat bij het gebruiken van Dapper (tenzij je uberbrakke hardware hebt die toevallig niet (meer) werkt bij een unstable branch zoals bijvoorbeeld Edgy Eft).
Volgende keer wat beter nadenken en/of backups maken ? Als BSD er al bestanden overheen heeft gegooid geef ik je weinig kans dat je zelf nog iets terugvond (tenzij je er dik voor wilt betalen) :P

[ Voor 41% gewijzigd door Jungian op 19-12-2006 19:05 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

@UlyssesNL

Als je wil schrijven naar NTFS: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009
Er wordt inderdaad aangegeven dat het beta is maar ik heb het lang en veel gebruikt en ik 0,0% dataloss of schrijffouten. De moeite van het installeren dus wel waard.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Jungian schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:01:
Volgende keer wat beter nadenken en/of backups maken ? Als BSD er al bestanden overheen heeft gegooid geef ik je weinig kans dat je zelf nog iets terugvond (tenzij je er dik voor wilt betalen) :P
Beter nadenken ja :P

Maar ik denk niet dat BSD alls overschreven zal hebben, hooguit 1 of 2 GB, kan ik de rest niet terugrijgen met recovery programma's OID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net met deze guide kernel 2.6.19 gecompileerd (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158)
Nu heb ik mijn processor type gekozen en de speed tips gebruikt die in de guide staan.

Maar nu wil hij niet booten, hij blijft op 1 mm balkje bij het opstartscherm staan.

2.6.17 werkt wel nog gewon

Als meer info nodig is hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Kul schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:28:
[...]

Beter nadenken ja :P

Maar ik denk niet dat BSD alls overschreven zal hebben, hooguit 1 of 2 GB, kan ik de rest niet terugrijgen met recovery programma's OID?
Als je wat verder kijkt dan je neus lang is misschien wel: OM FAQ / Beleid#hdddata
Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

aangezien het om linux gaat: http://www.google.com/sea...recovery+ext2&btnG=Search
Jungian schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:01:
[...]

Of toch wel de 32-bits editie van Edgy Eft. Alleen bedrijven / oude oma's hebben baat bij het gebruiken van Dapper (tenzij je uberbrakke hardware hebt die toevallig niet (meer) werkt bij een unstable branch zoals bijvoorbeeld Edgy Eft).
Ach ja, inmiddels kan dat ook geen kwaad. Ik heb alleen 1 probleem: /home staat op dezelfde partitie (even niet bij nagedacht bij de installatie, linux was toch maar 'even' voor 'erbij' |:() en mijn NTFS e.d. partities zitten vol :(, dus ik durf geen risico te lopen met upgraden. Daarnaast is mijn windows-installatie brak, en heb ik geen zin om zonder werkend OS te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:06:
aangezien het om linux gaat: http://www.google.com/sea...recovery+ext2&btnG=Search

[...]

Ach ja, inmiddels kan dat ook geen kwaad. Ik heb alleen 1 probleem: /home staat op dezelfde partitie (even niet bij nagedacht bij de installatie, linux was toch maar 'even' voor 'erbij' |:() en mijn NTFS e.d. partities zitten vol :(, dus ik durf geen risico te lopen met upgraden. Daarnaast is mijn windows-installatie brak, en heb ik geen zin om zonder werkend OS te zitten ;)
Dan gooi je je windows-installatie er (even) af, schuif je je partities wat op (met gparted), gooi je alles weg wat op je linux-partitie staat behalve je home-map en installeer je Edgy Eft op een schone partitie (die je maakt op de ruimte die vrij is gekomen omdat je linux-partitie is opgeschoven). Dit is allemaal te doen met een Ubuntu live-cd en mocht het niet werken, dan kun je altijd nog even Edgy eraf gooien en weer Dapper op je pc zetten (15 minuten werk). Eventueel kun je later ook weer Windows installeren.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:19:
[...]

Dan gooi je je windows-installatie er (even) af, schuif je je partities wat op (met gparted), gooi je alles weg wat op je linux-partitie staat behalve je home-map en installeer je Edgy Eft op een schone partitie (die je maakt op de ruimte die vrij is gekomen omdat je linux-partitie is opgeschoven). Dit is allemaal te doen met een Ubuntu live-cd en mocht het niet werken, dan kun je altijd nog even Edgy eraf gooien en weer Dapper op je pc zetten (15 minuten werk). Eventueel kun je later ook weer Windows installeren.
Idd. Onthoud wel dat Windows je geliefde Grub (bootloader zodat je in linux kan) eraf gooit dus je moet van te voren effe opzoeken hoe je grub herinstalleert met de liveCD. En, voordat je vraagt: ntfs-partities resizen/verwijden/aanmaken met de livecd is totaal veilig en zelfs beter dan partition magic.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:43:
ik heb net met deze guide kernel 2.6.19 gecompileerd (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158)
Nu heb ik mijn processor type gekozen en de speed tips gebruikt die in de guide staan.

Maar nu wil hij niet booten, hij blijft op 1 mm balkje bij het opstartscherm staan.

2.6.17 werkt wel nog gewon

Als meer info nodig is hoor ik het wel
In GRUB, kies de 2.6.19-optie en druk op e. Zoek de regel op dat begint met "kernel" en haal "quiet splash" weg, na het wijzigen enter en druk b. Als het goed is, krijg je nu geen splash/booting kernel maar een shitload aan berichten. Kijk waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
ben nu bezig met een schone installatie
Nu is mijn vraag moet ik mijn harde schijf automatisch laten partitioneren of moet ik dat handmatig doen.
Als ik het handmatig doe hoe raden jullie het mij aan dan ik heb 120 gigabyte

Lama zitten ik heb al automatisch gekozen

[ Voor 9% gewijzigd door 4ourty2 op 19-12-2006 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jungian schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:19:
[...]

Toch zie ik hier een aantal risico's op een dag kloten om alles weer werkend te krijgen. Grub opnieuw installeren zal wel niet al te spannend zijn (apt-get install grub? dpkg-reconfigure grub?) dus ik begin met windows. Mocht die het niet doen dan kan ik verder met linux :). Misschien wel een goeie om eerst mijn windows partitie kleiner te maken, daar staat namelijk veel te veel zooi op die niet nodig is. En heel misschien ga ik dan ook wel die tip voor Ext2 toepassen, alhoewel dat wel weer een extra risico op data loss is. Eens kijken of SCP nog werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:37:
In GRUB, kies de 2.6.19-optie en druk op e. Zoek de regel op dat begint met "kernel" en haal "quiet splash" weg, na het wijzigen enter en druk b. Als het goed is, krijg je nu geen splash/booting kernel maar een shitload aan berichten. Kijk waar het fout gaat.
Ik heb dit even gedaan. Hij geen geen error tijdens het booten, hij blijft alleen hangen bij deze regel:

[ 9.648638] sd 0:0:0:3: attached scsi removable disk sde

In de recovery mode blijt hij al eerder hangen na deze regel:

Begin: Waiting for root file system

EDIT: na wat zoeken vond ik dit:

I was also having the "Begin: Waiting for root file system..." bug. This was due to the fact that I'm booting from a SATA drive, and none of the SATA drivers were baked into the kernel. I recompiled the kernel with the SATA drivers baked in and it booted fine.

Hoe voeg ik de sata drivers dan toe? Kun je deze selecteren in het Qconf programma?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:06:
[...]

Ik heb dit even gedaan. Hij geen geen error tijdens het booten, hij blijft alleen hangen bij deze regel:

[ 9.648638] sd 0:0:0:3: attached scsi removable disk sde

In de recovery mode blijt hij al eerder hangen na deze regel:

Begin: Waiting for root file system

EDIT: na wat zoeken vond ik dit:

I was also having the "Begin: Waiting for root file system..." bug. This was due to the fact that I'm booting from a SATA drive, and none of the SATA drivers were baked into the kernel. I recompiled the kernel with the SATA drivers baked in and it booted fine.

Hoe voeg ik de sata drivers dan toe? Kun je deze selecteren in het Qconf programma?
Yep, precies. Voer die commando die dat configuratie-programma opstart nog een keer uit en kijk onder device drivers naar SATA. PS: Weet je wat je mag aanvinken en afvinken? (zie het topic op ubuntufora) Scheelt wel wat in de snelheid :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchmega op 19-12-2006 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:27:
[...]

PS: Weet je wat je mag aanvinken en afvinken? (zie het topic op ubuntufora) Scheelt wel wat in de snelheid :*)
Yep >:)

Nieuwe kernel is nu aan het compileren, keep you posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
* addictive is linux noob :w

Zojuist Kubuntu 6.10 Edgy geinstalleerd, ging allemaal prima. Enkel... mijn internet verbinding werkt niet. Hoewel Eth1 wel een IP adres toegewezen krijgt :?

Hoe kan ik dit verhelpen?

Edit:
het gekke is dat wanneer ik de live CD van Ubuntu 4.10 draai, mijn internet gelijk werkt :D

[ Voor 19% gewijzigd door addictive op 20-12-2006 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat krijg je te zien als je ifconfig intikt op een konsole? Wat voor netwerk is het, draadloos? In dat geval: wat laat iwconfig zien?

Weet iemand trouwens hoe je ervoor kan zorgen dat kpowerd en gnome-power-manager samenwerken? Oftewel: hoe kan ik ervoor zorgen dat KDE kan suspenden en weer terug kan komen? Dat eerste is het probleem niet, dat tweede bleek wat lastiger :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woei, net Kiba Dock aan de praat gekregen via deze HOW TO.
Echt stukken beter dan de Launcher van gDesklets _/-\o_ Auto-hide staat aan, dat geeft echt veel ruimte... Althans, het gevoel van veel ruimte :P

Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/Screenshot4_small.png
Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/Screenshot5_small.png

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:59:
Echt stukken beter dan de Launcher van gDesklets _/-\o_
dat is een soort: ubuntu doet macos na? ziet er wel leuk uit iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
addictive schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 23:56:
* addictive is linux noob :w

Zojuist Kubuntu 6.10 Edgy geinstalleerd, ging allemaal prima. Enkel... mijn internet verbinding werkt niet. Hoewel Eth1 wel een IP adres toegewezen krijgt :?

Hoe kan ik dit verhelpen?

Edit:
het gekke is dat wanneer ik de live CD van Ubuntu 4.10 draai, mijn internet gelijk werkt :D
Wat voor netwerkkaart? (commando "lspci" kan je hardwaregegevens zien)
Heb je een router?
Inhoud van /etc/network/interfaces? (commando "cat /etc/network/interfaces")
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:59:
Echt stukken beter dan de Launcher van gDesklets _/-\o_
Kiba-dock ziet er wel leuk uit maar of ik het nodig heb... bovenaan heb ik alle icoontjes die ik nodig heb...

[ Voor 24% gewijzigd door Dutchmega op 20-12-2006 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:37:
[...]

[...]

Kiba-dock ziet er wel leuk uit maar of ik het nodig heb... bovenaan heb ik alle icoontjes die ik nodig heb...
ik heb maar 1 taakbalk, boven, met windowlist, onderaan heb ik de kiba-dock. Zo hou ik net een beetje meer ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:37:Kiba-dock ziet er wel leuk uit maar of ik het nodig heb... bovenaan heb ik alle icoontjes die ik nodig heb...
Kiba-dock kan je dus gebruiken als vervanging voor die andere icoontjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, vanochtend de kernel geinstalleerd met sata-ondersteuning(tenminste, dat denk ik, ik had SATA support aangevinkt), maar weer hetzelfde probleem.

Moet ik het nog eens proberen en support voor ALLE sata-chipsets eens aanvinken, ik had nu alleen de meest bekende gepakt en de site van Aopen (ik heb mobo AX4SPE-UN) was offline dus ik wist niet welke chipset ik had....Of is dit verspilde moeite?

Merk ik echt verschil met een geoptimaliseerde 2.6.19 kernel tov de gewone 2.6.17?

EDIT: chipset is i865, hoe kom ik er nu achter welke sata chipset ik moet kiezen?
EDIT2: Bij everest vind ik dit: 82801EB Ultra ATA Storage Controller, is dit mijn SATA chipset?

sorry voor vele vragen, hardware is niet zo mijn gebied

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:20:
Damn, vanochtend de kernel geinstalleerd met sata-ondersteuning(tenminste, dat denk ik, ik had SATA support aangevinkt), maar weer hetzelfde probleem.

Moet ik het nog eens proberen en support voor ALLE sata-chipsets eens aanvinken, ik had nu alleen de meest bekende gepakt en de site van Aopen (ik heb mobo AX4SPE-UN) was offline dus ik wist niet welke chipset ik had....Of is dit verspilde moeite?

Merk ik echt verschil met een geoptimaliseerde 2.6.19 kernel tov de gewone 2.6.17?

EDIT: chipset is i865, hoe kom ik er nu achter welke sata chipset ik moet kiezen?
Je hoeft niet alles aan te vinken. Er zijn 3 mogelijkheden: rondje (module), vinkje (standaard geladen) en niet gevinkt/wit.

Standaard zal er overal een rondje staan en helemaal bovenaan de lijst staat gewoon SATA support. Je doet daar gewoon een vinkje in.

En zelf merk ik echt veel verschil met geoptimaliseerd kernel. Door bijv. ISA support eruit te gooien, start het al sneller op. Door mijn processor te kiezen, goede latency etc, reageert alles ook nu sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, dan ga ik nog maar eens compileren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:20:

EDIT2: Bij everest vind ik dit: 82801EB Ultra ATA Storage Controller, is dit mijn SATA chipset?

sorry voor vele vragen, hardware is niet zo mijn gebied
Ik draai zelf debian , maar heb een ubuntu config gebruikt om de juiste modules te vinden voor mijn satadrivers. In de dmesg bij mij staat onder scsi: ata_piix , dus wist ik ongeveer welke module ik moest hebben. Misschien dat je daar wat aan hebt , even je dmesg doorpluizen kan al helpen :P Verder staat afaik in lspci ook aangegeven hoe het beestje heet:

code:
1
2
simmie@Envy:~$ lspci | grep IDE
0000:00:1f.2 IDE interface: Intel Corp. 82801FBM (ICH6M) SATA Controller (rev 03)

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
simmie@Envy:~$ dmesg | grep scsi
[    0.852000] scsi0 : ata_piix
[    1.008000] scsi1 : ata_piix
[    1.480000] scsi 0:0:0:0: Direct-Access     ATA      HTS548040M9AT00  MG2O PQ: 0 ANSI: 5
[    1.480000] scsi 1:0:0:0: CD-ROM            PHILIPS  CDRW/DVD SCB5265 TD15 PQ: 0 ANSI: 5
[    1.768000] sd 0:0:0:0: Attached scsi disk sda
[    4.956000] sr0: scsi3-mmc drive: 4x/24x writer cd/rw xa/form2 cdda tray
[    4.956000] sr 1:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0
[    4.964000] sd 0:0:0:0: Attached scsi generic sg0 type 0
[    4.964000] sr 1:0:0:0: Attached scsi generic sg1 type 5

Misschien heb je er wat aan :)

//edit
Er zullen overigens vast wel betere manieren zijn om modulenamen te vinden maar dit is wat ik gedaan heb. :P

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:37:

waarvoor heb je dat hele aixgl enzo nodig? Nergens voor toch? Die hele eye-candy is overbodig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje.

Ik heb nu al sinds mijn upgrade naar Edgy Eft eigenlijk vrijwel geen updates meer binnen gehad, is dat de bedoeling of zit hier iets fout?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:17:
[...]

waarvoor heb je dat hele aixgl enzo nodig? Nergens voor toch? Die hele eye-candy is overbodig... ;)
Eyecandy kan productiviteit verhogen :P
HetWonder schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:48:
Vraagje.

Ik heb nu al sinds mijn upgrade naar Edgy Eft eigenlijk vrijwel geen updates meer binnen gehad, is dat de bedoeling of zit hier iets fout?
Wat vertelt "cat /etc/apt/sources.list | grep edgy"?
Als je niets terug krijgt, moet je alle woorden "dapper" vervangen door "edgy".
sudo gedit /etc/apt/sources.list

[ Voor 23% gewijzigd door Dutchmega op 20-12-2006 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Ligt het aan mij, of is de Nederlandse Ubuntu repository ontzettend brak? Een aantal maanden geleden had ik daar ook al last van, en ben toen geswitched naar de Duitse repo. Vandaag heb ik Ubuntu opnieuw geinstalleerd, en de Nederlandse repository was wederom ontzettend traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:09:
[...]

Eyecandy kan productiviteit verhogen :P
Eens! Eens! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe compilatie weer niet gelukt, Ik krijg errors dat intel FWH(wat het ook mag zijn) niet wordt gevonden en hij wil mijn schijf maar niet mounten. Ik heb SATA support aangezet en alle SATA chipsets modulair aangevinkt....
Verder heb ik mijn processor(P4) gekozen, high RAM support uitgezet(heb maar 512mb), kernel debugging uit, grafische kaarten die ik niet heb uitgevinkt, CPU timer freq 1000hz,CFQ I/O scheduler.

Specs:
P4 2.8Ghz@stock
512mb ram
250gb SATA HDD(2 windows partities, 3 linux partities)
Aopen AX4SPE-UN mobo
Leadtek GF FX5900 @FX5950U bios
Pioneer 111d DVD+RW
Samsung DVD-lezer

Nu heb ik 2.6.17 en ik wil naar 2.6.19

Is het niet mogelijk een programma te schrijven dat precies je hardware uitzoekt en dan daarop de kernel afstelt? Lijkt me niet zo heel moeilijk. (Soort van nLite, maar dan voor Linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Matje2000: In de repos kan je even zoeken op sysinfo, een klein pakketje wat wel de meest essentiele dingen aangeeft in een eenvoudige gui. Dan weet je in ieder geval wat je in je kast hebt zitten.

Ik heb me ook maar weer eens aan een compilatie gewaagd, en verdomd dat het niet waar is, dankzij deze thread: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158 is het nog gelukt ook! :P Uiteraard gaf xserver en de nvidia driver weer gesodemieter maar dankzij het troubleshootstukje onderaan die thread is het toch goedgekomen.
* Theimon draait nu een 2.6.19.1 kernel met de nieuwste 9629 nVidia driver.
Het voelt enigszins vlotter aan qua laden van programma's, maar het gaat me vooral om het booten. Nadeel van deze compilatie is dat ie boot met een donker scherm. Ik krijg dus niet de verbose lijst met zo'n geinig oranje balkje en het Ubuntu logo erboven, das wel jammer (iemand misschien tips om dat terug te krijgen?)
In de loop van de week zal ik pas echt verschil kunnen merken als ik alle progs die ik normaal gebruik weer aanspreek.

Ff nog wat anders: waarom worden er wacom devices standaard in mn xorg.conf neergezet? Geen duidelijke reden voor kunnen vinden.

Edit: En nog iets wat ik nu opmerk.........ik vond mn scherm wat "apart" weergegeven, dus ik check mn System->Prefs->Screen Resolution. Staat de resolutie prima (1152x864) maar de refresh rate op 51Hz. Die kon/kan ik daar niet verhogen dus ik check voor de zekerheid mn xorg.conf, alle waarden staan correct dus ik open nvidia-settings. Daar kon ik het wel verzetten naar 75Hz. Gedaan, en nu ziet het er weer uit zoals het hoort.
Nu check ik voor de gein weer de System prefs en wat ziet mijn oog....106Hz, ik heb het idee dat dat niet correct uitgelezen wordt op een of andere manier. 106Hz kan mijn CRT namelijk zeker niet aan ;) Het scherm geeft verder ook geen problemen, maar ik vind het wel vreemd.

[ Voor 23% gewijzigd door Theimon op 20-12-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dat van die refreshes is een bekende bug volgens mij. Ken de details niet, maar de system prefs en de nvidia prefs zijn het er niet helemaal overeens :)

Die wacom doet ie bij iedereen en dat is inderdaad heel vreemd. Ik comment het er altijd uit zonder problemen.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is nog steeds niet een topic voor allerlei kleine vraagjes.