blaguy schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:03:
[...]
Je hebt helemaal gelijk dat de dierenwereld een slecht voorbeeld is maar ik ga er toch nog even op verder. Voordat we dit allemaal hadden onderzocht, dit gaat heel ver terug in de tijd dus laten we maar van een andere wetenschap uitgaan, zoals de microwereld (met atomen, neutronen en dergelijke). voordat we dit hadden ontdekt dachten we waarschijnlijk ook dat het helemaal geen nut was om uit te zoeken en omdat dat toen eigenlijk ook onwaarneembaar was. maar nu zien we er de voordelen van dat we waren gaan onderzoeken. dit geld het zelfde voor die onwaarneembare dingen waar avatar het over had. als iemand begint met onderzoeken vinden we hem maar raar en verdoet hij z'n tijd, maar als die zelfde persoon een hele belangrijke ontdekking zou doen zou hij hij ineens geniaal.
Bij de dierenwereld was het afkijken geblazen. Wanneer het aankomt op de microwereld, moleculen, atomen en dergelijke, gaat het om ontdekkingen die dingen moesten verklaren. Fenomeen -> onderzoek -> theorie -> verklaring. In plaats van het een wonder/act-of-god te noemen, kijkt men verder dan de neus lang is en onderzoekt wat ten grondslag ligt aan een bepaald fenomeen. Bliksem is hier een prachtvoorbeeld van. In het oude Griekenland werd dit aan de god Zeus geassocieerd, en zijn toorn. Nu misschien nog wel, maar op veel symbolischere manier. Bliksem is de ontlading van de atmosfeer (of zoiets, zie wiki). Men wilde verklaren wat er precies gebeurde, en het ene antwoord riep andere vragen op. Zo krijg je een kettingreactie die nu nog doorloopt (denk maar even aan stringtheorieen etc). Wat je eraan hebt? Ik heb recentelijk een artikel gelezen over een machine die de ruimte zo kan vervormen dmv. de materie/ruimte theorieen, dat deze een soort van wormhole in de ruimte kan creeren. Zou binnen 25 jaar al een operationeel prototype van moeten bestaan. Kan even geen source vinden

Maar je snapt wat ik bedoel. Het onderzoek naar de microwereld heeft ons onze CPUs gegeven, onze medicijnen, onze autos, noem het maar op.
blaguy schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:03:avatar gaf geen theorie over hoe het zou kunnen maar hij zegt alleen dat het zou kunnen. een steen zou een ziel kunnen hebben, maar wij hebben die misschien nooit waargenomen. er kunnen dingen zijn die wij nooit zullen begrijpen omdat ze er volgens onze ogen niet zijn. Er is geen bewijs dat onze wereld niet in een bijv. onzichtbare en onwaarneembare bierfles zit. Mij lijkt het overigens ook erg onwaarschijnlijk.
Waarom zeg je dat het bestaan van de wereld in een bierfles onwaarschijnlijk is, terwijl het bestaan van een almachtige entiteit wel waarschijnlijk is? Beide kunnen we niet aantonen, noch kunnen we bewijzen dat ze niet bestaan. Pas als er fenomenen optreden die het bestaan van een van beiden vermoeden, kunnen we er onderzoek aan wijden (reproduceren van het fenomeen, variaties daarop, etc). En om heel eerlijk te zijn, ken ik geen voorbeelden van fenomenen die het bestaan van zowel de bierfles als de entiteit doen vermoeden.
blaguy schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:40:
[...]
Heeft ooit iemand waargenomen dat alles stil stond? Nee, natuurlijk niet. ook heeft nooit iemand waargenomen dat een deeltje geen locatie heeft als hij 0 graden kelvin is. tog heeft deze theorie een goeie verklaring en waarom zou dat dan niet kunnen bij dat voorbeeld van avatar?
De denkfout die je hier maakt is dat je ervan uitgaat dat als iets niet keihard op tafel bewezen kan worden, dat het dan niet per se zo hoeft te zijn. Voorbeeldje: jij en ik weten allebei dat 1 + 1 = 2. De cijfers hebben we zelf verzonnen, maar de hoeveelheden kloppen. Mag je dan zeggen dat 1 * 10
100 + 1 * 10
100 = 2 * 10
100? Dit kun je nooit aantonen omdat IIRC het universum slechts uit 10
80 atomen/deeltjes bestaat. Maar toch kun je de waarheid in de rekensom niet ontkennen.
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:21:
[...]
Zie hiervoor de start van deze subdiscussie:
Hou er trouwens rekening mee dat religieuze mensen niet ergens in het jaar 0 zijn blijven hangen. De meeste wetenschappelijke branches zijn zelfs gestart door creationisten.
Oftewel als argument voor de vetgedrukte bewering.
[...]
1. Dat zijn mijn letterlijke woorden niet. Ik zei :
De meeste wetenschappelijke branches zijn zelfs gestart door creationisten....
Verschil 1: wetenschap in plaats van wetenschappelijke branches.
Verschil 2: creationisme in plaats van creationisten.
2. Er zijn inderdaad verschillen tussen creationisme en wetenschap. Echter hoeft dat niet te betekenen dat mensen die het creationisme of welke religie dan ook aanhangen niet meer wetenschap kunnen bedrijven.
Het gevaar schuilt echter in het subjectief bedrijven van de wetenschap. Ik ga niet beweren dat een niet-religieuze wetenschapper volledig neutraal zijn onderzoeken doet, maar, en dan doel ik vooral op het creationisme, er zal een zekere vorm van 'werken naar een bepaald resultaat' ontstaan. Het gewenste resultaat moet stroken met de geloofsovertuiging van de wetenschapper.
Waar ik overigens wel blij mee ben, is dat er ook wetenschappers zijn die na een onderzoek conclusies trekken dat hun (al dan niet gewenste) resultaten anders uitvallen, en daarop hun visies aanpassen (denk aan de verschuiving tussen IDers en creationisten). En dat is IMHO de juiste manier van wetenschap bedrijven: een plausibele theorie aanhangen en deze aanpassen wanneer er een plausibelere theorie ontstaat.
Van mij hoeven echt niet alle creationisten a la minute evolutionisten te worden. Het contra-gewicht dat de creationisten creeren (pun not intended) zorgt ervoor dat er onderzoek gedaan blijft worden. De wetenschap zou immers op een laag pitje terechtkomen als iedereen het met elkaar eens was

Nee, je ging ervan uit dat er zo'n programmeur bestaat, door de vergelijking met een computerprogramma te maken. Voordat er verder gekeken werd, was zelfs het groeiproces van het menselijk lichaam een wonder van god (en ik durf te beweren dat prenatale groei zelfs nu nog aan god wordt toegeschreven door meer dan een handjevol mensen). Als je gaat extrapoleren, zul je uiteindelijk zien dat het programma autonoom is ontstaan, zonder een programmeur.
Creationistische modellen misschien? Of ID modellen? Zeg jij het maar. De enige modellen die ik (of mag ik zeggen, 'wij') aanhangen zijn de verifieerbare modellen die in de wetenschap gebruikt worden. En dus niet de modellen over wonderen, zie onder.
[...]
Ah je wilt teksten uit de bijbel hebben die aangeven dat de aarde rond is. Ik heb geen idee of zulke teksten bestaan en daar ging naar mijn weten deze subdiscussie ook niet over.
Wat ik wou aangeven met het geven van die link was het volgende. Dat in de loop der tijd mensen door gegevens uit bijv. de wetenschap bepaalde teksten in de bijbel anders kunnen gaan interpreteren. Er waren bijv. een aantal teksten in de bijbel waarvan men vroeger dacht dat ze heen wezen naar een platte aarde die nu dus anders worden geïnterpreteerd.
Zie ook hoe deze sub discussie gestart werd:
Ik denk namelijk dat mensen bijvoorbeeld de bijbel in de loop der tijd anders zullen gaan interpreteren. Bijvoorbeeld van platte aarde naar een ronde.
Juist. En ik ben van mening dat hier ook ge-extrapoleerd mag worden: Jezus kon niet over water lopen, Mozes heeft de Rode Zee nooit opgesplitst, Ark van Noach, zondevloed, Adam en Eva, 6 dagen, appel, etc. etc. Het probleem is niet dat mensen de bijbel anders gaan interpreteren, het probleem is dat ze dit pas gaan doen nadat er een (al dan niet wetenschappelijke) verklaring is gevonden/theorie is opgesteld die bewijst dat het niet kan, en nadat de bijbelaanhangers daar eerst een heleboel poeha over heben gemaakt voordat ze de bijbel nog eens openslaan en dan pas realizeren dat er misschien niet letterlijk geinterpreteerd moet worden.
En wat ook jammer is, is dat het per vers lijkt te gaan: 'Mozes kon dan misschien wel niet letterlijk de zee opsplitsen, maar Jezus heeft nog steeds letterlijk over het water gelopen!'
[...]
Ik zeg nergens dat ik een model wil opstellen voor het voorspellen van wonderen of wat dan ook. Ik geef alleen aan dat wonderen mogelijk zijn ook al overtreden ze de door ons gemaakte theoretische modellen.
Zie ook de definitie van het begrip "wonder":
A miracle, derived from the old Latin word miraculum meaning 'something wonderful', is a striking interposition of divine intervention by a god in the universe by which the ordinary course and operation of Nature is overruled, suspended, or modified.
Wat jij 'wonder' noemt, noem ik 'fenomeen'. En blijkbaar verschillen onze meningen daar, aangezien ik denk dat fenomenen wetenschappelijk perfect te verklaren zijn.