God bestaat wel!

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
In het topic van Dannydeman: "God bestaat niet!" is de sfeer verpest door de rivaliteit tussen de gelovige en de ongelovige. Ik krijg bijna plaatsvervangende schaamte, als je het niet met de Bijbel of de Koran eens bent dan hoef je nog niet rond te gaan bazuinen dat gelovige het verkeerd hebben en dom zijn en ze het alleen geloven omdat het ze met de paplepel is ingegoten. Ik ben zelf niet gelovig en ga niet naar de kerk enzo maar toch vind ik dat geloof een van de mooiste dingen op aarde is. Het is de basis van cultuur, architectuur, rituelen enz.

Waarom ik dit topic heb gemaakt is (in combinatie met de bovenste rede) dat er een topic mist waar gelovige en niet gelovige kunnen praten over geloof vanuit het perspectief dat het wel eens waar zou kunnen zijn, en er best wel een God zou kunnen zijn of een hoger iets (of iets gelijks).

Ik probeer de ongelovige niet in een slecht licht te zetten maar sommige (met nadruk op "sommige") zeggen dingen die ik toch wel beledigend vind en respectloos. We willen natuurlijk ook niet dat de gelovige de ongelovige gaan bekeren.

Dit topic is niet bedoelt voor alleen christenen maar ook voor moslims, joden, Hindoes, boeddhisten
enz.

(Liever geen reacties 'meer' over het topic zelf. alvast bedankt)

[ Voor 3% gewijzigd door blaguy op 21-01-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je alleen neutrale standpunten wilt, dan zul je geen discussie krijgen? Juist met uitersten krijg je discussie, daar zijn topics voor.

Als topicstarter moet je nu toch ook aangeven waarom je vind dat God wel bestaat?

offtopic:
De sfeer in het andere topic wordt niet alleen door niet-gelovigen "verpest", maar ook door bepaalde gelovigen die halsstarrig blijven vasthouden aan hun eigen redeneringen. Zo'n riedeltje zoals bijvoorbeeld Avater blijft afdraaien wekt alleen maar irritatie op. NIet persoonlijk op Avater gericht, maar zijn type posts zijn ook een belangrijke reden voor de polarisatie, daar de "andere" kant reageert.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
blaguy schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:46:
In het topic van Dannydeman: "God bestaat niet!" is de sfeer verpest door de rivaliteit tussen de gelovige en de ongelovige. Ik krijg bijna plaatsvervangende schaamte, als je het niet met de Bijbel of de Koran eens bent dan hoef je nog niet rond te gaan bazuinen dat gelovige het verkeerd hebben en dom zijn en ze het alleen geloven omdat het ze met de paplepel is ingegoten.
Waarom heb je hier zo'n probleem mee? Als dat de mening is van de ongelovige dan vind ik dat deze gezegd mag worden. Als je het er niet mee eens bent dan zeg je er maar wat van. Geen probleem toch?
Ik ben zelf niet gelovig en ga niet naar de kerk enzo maar toch vind ik dat geloof een van de mooiste dingen op aarde is. Het is de basis van cultuur, architectuur, rituelen enz.
Tja, dat vind ik toch een beetje een drogreden. De discussie ging in het andere topic over of God al dan niet bestaat en niet over de voordelen en prestaties van religieuze mensen. Ik denk dat die niks met cultuur en architektuur te maken hebben. Sterker nog; de mooiste kerken werden pas mogelijk toen men stilaan statica en andere takken van mechanica ging begrijpen. Harder geloven in God heeft daar niet aan bijgedragen, me dunkt.
Waarom ik dit topic heb gemaakt is (in combinatie met de bovenste rede) dat er een topic mist waar gelovige en niet gelovige kunnen praten over geloof vanuit het perspectief dat het wel eens waar zou kunnen zijn, en er best wel een God zou kunnen zijn of een hoger iets (of iets gelijks).
Lees het andere topic nog eens door. Daar wordt vaak, zelfs door de ongelovige, verwezen naar God als zou het/hij/zij bestaan. Dan nog; als je een mening hebt dat God niet bestaat, waarom moet ik dan ineens doen alsof dat best wel zo zou kunnen zijn? Mag ik ineens mijn mening niet meer hebben? Sorry, maar dan heb je aan mij een hele kwade.
Ik probeer de ongelovige niet in een slecht licht te zetten maar sommige (met nadruk op "sommige") zeggen dingen die ik toch wel beledigend vind en respectloos. We willen natuurlijk ook niet dat de gelovige de ongelovige gaan bekeren.
Geloof verdient geen respect alleen omdat het geloof is. Mensen moet je respecteren, maar je hoeft ook niet te doen alsof mensen per definitie goed zijn omdat als ze maar gelovig zijn. Dat is gewoon onzin.
Maar hou je standpunt wel zo neutraal mogelijk.
Wat heeft dit topic dan voor zin? Wat wil je nou van mij horen dan? Dat het toch prachtig is om te geloven in God? Maak dan een topic met als titel : "Spui hier je agnostische kontenkusserij" ofzo :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:03:
Als je alleen neutrale standpunten wilt, dan zul je geen discussie krijgen? Juist met uitersten krijg je discussie, daar zijn topics voor.

Als topicstarter moet je nu toch ook aangeven waarom je vind dat God wel bestaat?

offtopic:
De sfeer in het andere topic wordt niet alleen door niet-gelovigen "verpest", maar ook door bepaalde gelovigen die halsstarrig blijven vasthouden aan hun eigen redeneringen. Zo'n riedeltje zoals bijvoorbeeld Avater blijft afdraaien wekt alleen maar irritatie op. NIet persoonlijk op Avater gericht, maar zijn type posts zijn ook een belangrijke reden voor de polarisatie, daar de "andere" kant reageert.
Ik zeg niet dat God bestaat maar ik vraag om menigen van mensen die dat wel denken zodat er verder gedach kan worden binnen de godsdienst. En als jij dit een onnodig topic vind waarom zou je dan nog terug komen, en dan is het jouw probleem ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

blaguy schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:12:
[...]

Ik zeg niet dat God bestaat maar ik vraag om menigen van mensen die dat wel denken zodat er verder gedach kan worden binnen de godsdienst. En als jij dit een onnodig topic vind waarom zou je dan nog terug komen, en dan is het jouw probleem ook niet meer.
Dan wil je dus geen discussie, maar consensus. Of wil je gaan bediscussieren of het opperwezen een man of vrouw is, wel of niet op een mens lijkt, of zo? Probeer eerst eens duidelijk te definieren wat de bedoeling is van het topic. Het komt nu nogal over alsof je alle kritische discussie wilt vermijden, en waar afwijkende meningen niet op prijs worden gesteld. Een utopie, en erg saai...

Misschien moet je het boek "Good Omens" van Terry Pratchett en Neil Gaiman maar eens lezen. Heel verfrissende kijk op God en de duivel, gebracht op een zeer ironische manier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
Mr_Atheist schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:09:
Waarom heb je hier zo'n probleem mee? Als dat de mening is van de ongelovige dan vind ik dat deze gezegd mag worden. Als je het er niet mee eens bent dan zeg je er maar wat van. Geen probleem toch?
Mensen die zo over gelovige denken 'willen' duidelijk iets niet van een positieve kant bekijken. Die mensen kunnen op 'God bestaat niet!' hun menig geven maar ik hoop dat ze dat hier niet doen want daar is dit topic niet bedoelt voor.
Tja, dat vind ik toch een beetje een drogreden. De discussie ging in het andere topic over of God al dan niet bestaat en niet over de voordelen en prestaties van religieuze mensen. Ik denk dat die niks met cultuur en architektuur te maken hebben. Sterker nog; de mooiste kerken werden pas mogelijk toen men stilaan statica en andere takken van mechanica ging begrijpen. Harder geloven in God heeft daar niet aan bijgedragen, me dunkt.
Die kerken zijn gebouwd vannuit de religieuze kant van geloof. Religie is ontstaan uit geloof dus dan komen we toch weer bij geloof aan.
Lees het andere topic nog eens door. Daar wordt vaak, zelfs door de ongelovige, verwezen naar God als zou het/hij/zij bestaan. Dan nog; als je een mening hebt dat God niet bestaat, waarom moet ik dan ineens doen alsof dat best wel zo zou kunnen zijn? Mag ik ineens mijn mening niet meer hebben? Sorry, maar dan heb je aan mij een hele kwade.
Je mag je menig wel hebben maar lieve niet hier. Je hoeft ook niet te doen alsof, mensen kunnen hier terecht als ze al zo denken.
Wat heeft dit topic dan voor zin? Wat wil je nou van mij horen dan? Dat het toch prachtig is om te geloven in God? Maak dan een topic met als titel : "Spui hier je agnostische kontenkusserij" ofzo :+
Je hebt gelijk dat dit raar is, ik zal het wel even veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ok, God bestaat, God zou eventueel kunnen bestaan, God hoeft eventueel niet te bestaan, er is geen reden waarom God zou moeten bestaan, God bestaat niet.
Zo neutraal genoeg? :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:21:
[...]

Dan wil je dus geen discussie, maar consensus. Of wil je gaan bediscussieren of het opperwezen een man of vrouw is, wel of niet op een mens lijkt, of zo? Probeer eerst eens duidelijk te definieren wat de bedoeling is van het topic. Het komt nu nogal over alsof je alle kritische discussie wilt vermijden, en waar afwijkende meningen niet op prijs worden gesteld. Een utopie, en erg saai...

Misschien moet je het boek "Good Omens" van Terry Pratchett en Neil Gaiman maar eens lezen. Heel verfrissende kijk op God en de duivel, gebracht op een zeer ironische manier.
Dit topic heb ik gemaakt gemaakt voor mensen die over hun godsdienst willen praten of iets kwijt willen en voor ongelovige die toch bereid om op een andere manier naar godsdienst te kijken. Nu ga je waarscheinlijk zegge: gelovige staan ook niet open voor wetenschap. dan maak je daar toch ook een topic over, ik hou je niet tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door blaguy op 21-01-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
blaguy schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:26:
[...]

Mensen die zo over gelovige denken 'willen' duidelijk iets niet van een positieve kant bekijken. Die mensen kunnen op 'God bestaat niet!' hun menig geven maar ik hoop dat ze dat hier niet doen want daar is dit topic niet bedoelt voor.
Dat is jouw mening. Ik wil best geloven dat religieuze mensen vaak goede bedoelingen hebben. Maar als ik de voor- en nadelen afweeg dan denk ik dat de wereld absoluut beter af is zonder religie.
Die kerken zijn gebouwd vannuit de religieuze kant van geloof. Religie is ontstaan uit geloof dus dan komen we toch weer bij geloof aan.
De noodzaak voor kerken is vanuit religieus perspectief duidelijk, maar het bestaan van bouwwerken die wij als kerken kennen is niet strict mogelijk alleen omdat mensen in God geloven. Hoe meer de mensen van andere dingen dan religie gingen begrijpen hoe grootser en ingewikkelder de kerken werden. De pracht en praal van kerken zou je juist als een slechte kant van religie kunnen zien; De macht en rijkdom van de geestelijkheid is moeilijk te verantwoorden tegenover de arme burger.
Je mag je menig wel hebben maar lieve niet hier. Je hoeft ook niet te doen alsof, mensen kunnen hier terecht als ze al zo denken.
Jammer maar helaas. Een topic is geen verzameling gelijke meningen. Het is zou juist een ketting van stellingen, argumenten en verschillende meningen moeten zijn. Met geluk leer je van elkaars argumenten en kom je zo tot een soort compromis. Helaas bleek al in het vorige topic dat dit voor religie principieel onmogelijk is.

Mijn stelling is dat de mooie kanten van religie voornamelijk op individueel niveau duidelijk worden. In groepen mensen wordt religie niet om de mooie kanten beleden. Het wordt vaak gebruikt als politiek middel en om het belang van de groep te dienen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
blobber schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:28:
Ok, God bestaat, God zou eventueel kunnen bestaan, God hoeft eventueel niet te bestaan, er is geen reden waarom God zou moeten bestaan, God bestaat niet.
Zo neutraal genoeg? :)
aaargh |:( !! kan niemand dan iets serieus nemen?!? Als je het er niet mee eens bent dat ik dit topic start gan dan alsjeblieft niet allemaal negatieve dingen in dit topic zetten want daarvoor heb ik dit topic niet gemaakt. Ga dan naar een of andere moderator ofzo, en probleer hem verwijdert te krijge!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
Mr_Atheist schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:37:
Jammer maar helaas. Een topic is geen verzameling gelijke meningen. Het is zou juist een ketting van stellingen, argumenten en verschillende meningen moeten zijn. Met geluk leer je van elkaars argumenten en kom je zo tot een soort compromis. Helaas bleek al in het vorige topic dat dit voor religie principieel onmogelijk is.
Daarom maakte ik dit topic ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

blaguy schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:40:
[...]

aaargh |:( !! kan niemand dan iets serieus nemen?!? Als je het er niet mee eens bent dat ik dit topic start gan dan alsjeblieft niet allemaal negatieve dingen in dit topic zetten want daarvoor heb ik dit topic niet gemaakt. Ga dan naar een of andere moderator ofzo, en probleer hem verwijdert te krijge!!
O, maar ik ben uiterst serieus, ik volg precies de aanwijzingen in de ts op , maar goed, ik zeg al niks meer ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

blaguy schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:40:
[...]

Kom nou toch. In het "God bestaat niet!" topic mochten gelovigen er tegenin gaan, en hier kan dat andersom ook. Het is niet aan jou om ook nog eens de inhoud te definieren. Dit is een discussieforum, en dat betekent dat iedereen zijn mening mag geven, binnen grenzen der redelijkheid en betamelijkheid, en on-topic.

Opvallend dat het altijd een-richtingsverkeer moet zijn. Gelovigen zijn beledigd als mensen zeggen dat er geen God is, maar andersom verwachten ze wel dat anderen accepteren dat zij mogen uitdragen dat er wel een God is. Dit topic lijkt daar wel op: hier mogen alleen gelovigen zich uiten, terwijl in het andere topic gelovigen en niet-gelovigen mogen discussieren.

Begin met je te realiseren dat discussies voor en tegens nodig heeft.

(p.s. atheisme is ook een levensbeschouwing, en kan als geloof worden beschouwd)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 21-01-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof is indoctrinatie, omdat mensen geestelijk en vaak met geweld gehersenspoeld worden.
Geloof is fascistich, omdat ze zichzelf superieur vinden en uit zijn op wereldoverheersing.
Geloof is een gevaar voor de hele wereld en moet uitgeroeid worden.
Afbeeldingslocatie: http://i98.photobucket.com/albums/l279/dimn22/geloof1.jpg
Geloof is een bron van grootheidswaanzin, egoïsme en achterlijkheid.
Geloof is een bron van armoede, oorlog, haat, terrorisme en onverdraagzaamheid.
Geloof is een bron van onuitputtelijke ellende.

Geloof is het as van het kwaad.
Verlos ons van het geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:57:
[...]

Kom nou toch. In het "God bestaat niet!" topic mochten gelovigen er tegenin gaan, en hier kan dat andersom ook. Het is niet aan jou om ook nog eens de inhoud te definieren. Dit is een discussieforum, en dat betekent dat iedereen zijn mening mag geven, binnen grenzen der redelijkheid en betamelijkheid, en on-topic.

Opvallend dat het altijd een-richtingsverkeer moet zijn. Gelovigen zijn beledigd als mensen zeggen dat er geen God is, maar andersom verwachten ze wel dat anderen accepteren dat zij mogen uitdragen dat er wel een God is. Dit topic lijkt daar wel op: hier mogen alleen gelovigen zich uiten, terwijl in het andere topic gelovigen en niet-gelovigen mogen discussieren.

Begin met je te realiseren dat discussies voor en tegens nodig heeft.

(p.s. atheisme is ook een levensbeschouwing, en kan als geloof worden beschouwd)
Vind jij discussieren over waarom het topic is gemaakt en waarover het gaat on-topic? Als je wil discussiere over of God wel of niet bestaat ga je naar "God bestaat niet!". Als je wil praten over je geloof, over problemen of positieve dingen, over gebeurtenissen in je eigen leven en dat van anderen kom je hier. Waarom zou dit topic hier niet over mogen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaguy

blaguy

Computer says no...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:02:
Geloof is indoctrinatie, omdat mensen geestelijk en vaak met geweld gehersenspoeld worden.
Geloof is fascistich, omdat ze zichzelf superieur vinden en uit zijn op wereldoverheersing.
Geloof is een gevaar voor de hele wereld en moet uitgeroeid worden.
[afbeelding]
Geloof is een bron van grootheidswaanzin, egoïsme en achterlijkheid.
Geloof is een bron van armoede, oorlog, haat, terrorisme en onverdraagzaamheid.
Geloof is een bron van onuitputtelijke ellende.

Geloof is het as van het kwaad.
Verlos ons van het geloof.
Sorry, maar dit vind ik echt niet kunnen. Je praat over geloof alsof het alleen maar slechte dingen me zich mee brengt. Dit is natuurlijk onzin. Verlos ons van Nul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je graag een topic wilt hebben waar alleen mensen komen die het met je eens zijn, moet je misschien maar een eigen forum beginnen. Dan kan je iederen die het "niet van een positieve kant wil bekijken" bannen.

Ik denk dat een dergelijk topic op een open discussieforum toch wat minder kans van slagen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verlos ons van het geloof!

Kinderen verplichten geloof aan te hangen of religieuze handelingen te verrichten moet gelijk worden gesteld aan kindermishandeling! Het is absurd dat drank streng wordt gecontroleerd en dat iets
permanent schadelijks als geloof open en vrij toegankelijk is voor jongeren. Sektebijeenkomsten zoals de EO jongerendag moeten bij de wet verboden worden. Al het sektarische (islamitische en christelijke scholen) onderwijs moet verdwijnen en plaats maken voor openbare scholen.

Geloof is massa-psychose.
(psychose is een geestesziekte waarbij men wanen heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

En toch gaan we gewoon verder in God bestaat niet!. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.