Een creationistische wetenschappelijke theorie probeert in zekere zin waarnemingen in de schriftuur(bijbel) te verenigen met waarnemingen in de natuur. Neem bijvoorbeeld de zondvloed beschreven in Genesis. Deze waarneming - vanuit de schriftuur - kan men gebruiken om een hypothese te ontwikkelen die een heel scala aan waarnemingen in de natuur kan verklaren.
Dus niet het zoeken van een verklaring in de bijbel voor natuurlijke fenomenen, maar het onderbrengen van zowel schriftuurlijke als natuurlijke waarnemingen in één wetenschappelijke theorie.
Dat is dus wat ik wou zeggen met “gebaseerd op de bijbel” en “heeft zijn oorsprong in de bijbel”. Hou er trouwens rekening mee dat de waarnemingen waarvoor de wetenschappelijke theorie een verklaring biedt niet automatisch bewijs zijn voor diezelfde theorie. Het is de rationele redenatie die al deze waarnemingen aan elkaar knoopt, oftewel de theorie zelf waar het uiteindelijk om gaat. De theorie moet bewezen worden. Niet de waarnemingen. Dus een verklaring voor Bijbelse waarnemingen is niet bij definitie onwetenschappelijk.
Dus iets dat tegen elke tot dan toe gedane waarneming ingaat is niet logisch onmogelijk? Daar is vanuit filosofisch oogpunt wel wat voor te zeggen, maar op het moment dat je, om maar wat te noemen, een plotseling, plaatselijk en tijdelijk verdwijnen van de zwaartekracht als "logisch niet onmogelijk" gaat bestempelen ga ik toch vraagtekens zetten bij je definitie van logica.
De zwaartekracht hoef niet de verdwijnen. Een tegenwerkende kracht kan het lopen over water mogelijk maken. Je zou de wonderen die Jezus doet in zekere zin kunnen vergelijken met wat zich afspeelt in de film “De Matrix”. Neo overtreedt niet zozeer de natuurlijke(programmatische) wetten, maar gebruikt ze voor zijn eigen doel. Niet door uitschakeling, maar door samenwerking met de natuurwetten kan Neo doen wat hij doet. Hij heeft de natuurwetten in zijn macht in plaats van andersom.
Bekijk voor de grap ook het volgende filmpje eens :
http://video.google.nl/vi...268818619&q=walk+on+watergambieter schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:16:
Simpel: als ik als referenties op de pagina zie:
- Stephen C. Meyer (2000) "The Scientific Status of Intelligent Design"
- Meyer, Stephen C. "Of Clues and Causes: A Methodological Interpretation of Origin of Life Studies." Ph.D. thesis, Cambridge University, 1990. p.48.
Alle referenties zijn van pro-ID'ers. Hoezo onpartijdig? Deze pagina is heel duidelijk preken voor eigen parochie.
Dat maakt de informatie op die pagina nog niet meer of minder waard. Verder is de inhoud van die pagina niet echt controversioneel. Het geeft simpelweg een beschrijving van het begrip “Historische wetenschappen” en de gebruikte bewijsvoering.
Je theorie is niet bewijsbaar en niet falsifieerbaar, omdat deze ervan uitgaat dat de bijbel de absolute waarheid vertelt over de gebeurtenissen. Dat is een closed-minded viewpoint, en een self-fulfilling prophecy, en een cirkelredenering.
Ik neem aan dat we het nog steeds hebben over de door mij geposte theorieën. Als dat het geval is mag je even aangeven waar de door mij geposte theorieën de bijbel gebruiken als bewijs voor de desbetreffende theorie.
Het kan gebeuren dat meerdere aanhangers van de door mij geposte theorieën geloven dat de bijbel de absolute waarheid bevat, maar dat maakt een theorie nog niet meer of minder waar. Dezelfde personen geloven hoogstwaarschijnlijk ook in andere wetenschappelijke theorieën die door jou wel als valide worden gezien.
"Als een theorie bewijsbaar en falsifieerbaar is en bepaalde waarnemingen verklaart". Je vergeet nog iets, een essentieel punt. Het moet ook onafhankelijk reproduceerbaar zijn. Aan beide voorwaarden kun je op geen enkel punt voldoen. Het heeft dus niets met mijn persoonlijke voorkeur te maken, maar meer met jouw ongefundeerde claims die je probeert te ondersteunen met uitermate selectieve methoden, die de toets der kritiek niet doorstaan.
Wat moet onafhankelijk reproduceerbaar zijn? Niet de theorie zelf of de waarnemingen die het verklaart, maar de waarnemingen die gelden als bewijs voor de theorie. Een zondvloed of de evolutie van ééncellige wezens naar mens hoeft niet gereproduceerd te worden om de desbetreffende theorieën te kunnen bewijzen.
In deze 4 punten staat echter niets over de bijbel. WW1 is goed en redelijk onafhankelijk gedocumenteerd door de verschillende partijen, en er zijn foto's. Het ontstaan van de Himalaya is geologie, en ook daar is veel onafhankelijk bewijs te vinden. Het grote verschil met creationisme is dat er meerdere onafhankelijke bronnen zijn, iets wat creationisme niet heeft. Zonder dat blijft het een levensbeschouwing.
Het ging me bij het posten van die quote niet om de door jou hierboven aangehaalde voorbeelden, maar om de manier van bewijsvoeren in historische wetenschappen. Kun je je in die manier van bewijsvoeren vinden of niet?
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:47:
En dit geeft dus in mijn ogen kernachtig de kern van het probleem weer; iemand beweert dat een bepaalde theorie of een bepaald fenomeen iets
niet doet, en vervolgens ga jij diegene om bewijs vragen dat dit nietsdoen zou moeten aantonen. Dat is onmogelijk en ook helemaal niet noodzakelijk. Zo'n ontkenning kan namelijk gewoon blijven staan totdat jij met bewijs aan komt zetten dat het tegendeel bewijst.
Als iemand beweert dat iets niets doet en weet al van te voren dat dit onmogelijk is om te bewijzen, dan moet diezelfde persoon die bewering/mening hier op dit forum niet plaatsen. Zolang ik niet het tegenovergestelde beweer is er niks aan de hand.
Zyppora schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:08:
Hoe kun je nu neutraal met bewijs omgaan als je naar een bepaald resultaat toewerkt? Dat mag je mij wel eens uitleggen. De evolutietheorie, om maar een populair voorbeeld te geven, was niet een idee waar naartoe gewerkt is. Darwin kwam tot die conclusie nadat hij het principe in de natuur had ontdekt/onderzocht.
Darwin kwam op het idee van “natuurlijke selectie” en heeft van daaruit de evolutie theorie ontwikkelt. De evolutie theorie was in het begin niet meer dan een idee, die nog gebaseerd moest worden op meer bewijs, redenaties. De zoektocht naar dit bewijs en de mogelijke valkuilen noem ik resultaat gericht werken.
Er zijn nu ook zat wetenschappers die bijvoorbeeld de evolutie van biologische moleculaire machines bestuderen, oftewel resultaat gericht werken.
Men kan steeds meer dingen verklaren, en dingen die jij als 'wonder' bestempelt, en die volgens bepaalde groeperingen als 'God's wil' of 'Act-of-God' verklaard moeten worden, zullen in de toekomst perfect wetenschappelijk verklaard worden.
Dat zou goed kunnen. Echter denk ik niet dat de wetenschap zal komen met een natuurlijke oorzaak voor deze wonderen, zoals het geval was bij bijvoorbeeld de bliksem en donder.
Een wonder kan zijn oorsprong namelijk ook hebben in intelligentie die in samenwerking met de natuur tot grote dingen in staat is, getuige de mens vandaag de dag.
1: Creationistisch en wetenschappelijk gaan vaker niet dan wel hand-in-hand. Als je er dan ook nog de woordkeus 'wonder van God' bijhaalt, dunkt het mij dat ik je niet overtuigd krijg.
2: Ik ben geen creationist, en hoef als dusdanig geen verklaringen te geven die het beeld van een creationist passen.
Met die vraag wou ik simpelweg duidelijk maken dat zo’n theorie niet bestaat. Er zijn naar mijn weten geen creationistische wetenschappelijk theorieën die wonderen gebruiken als verklaring voor bepaalde fenomenen.
Nee, met de quote die jij aanhaalt, bedoel ik niet alleen creationisten, maar een veel bredere groep, waarvan de meerderheid geen kaas gegeten heeft van wetenschap.
Ik neem aan dat de creationisten zijn inbegrepen in die groep. Oftewel dit doet niks af van het punt dat ik wou maken.
De boodschap van de bijbel is: heb elkaar lief. Tuurlijk is dat voor interpretatie vatbaar, maar dat is wat ik heb geleerd, en dat is de manier waarop ik een heleboel gelovigen hun visies zie baseren. Vertel mij, hoe zijn een bepaald individu die over het water sjokt, en een ander die er dwars doorheen zou hebben gelopen, van toepassing op deze boodschap?
De wonderen zijn van belang, voor zowel het voortbrengen, verspreiden en het toepassen van de boodschap.
Einstein's relativiteits theorie heeft daarentegen onderbouwing die strookt met de wetenschappelijke eisen die hieraan gesteld worden. En bij voorbaat excuses als ik ze gemist heb, maar over welke 'creationistische wetenschappelijke theorieen' heb je het? Bedoel je daarmee dingen als de degeneratie theorie (die vziw compleet aan flarden geschoten werd in het daarvoor bestemde topic hier op GoT)?
Ja bijvoorbeeld de degeneratie theorie. Het is weliswaar niet de best onderbouwde theorie, maar dat maakt het niet automatische een niet wetenschappelijke theorie. De mogelijkheid tot falsificeren geeft dit al aan.
Noem ons één idee uit de bijbel dat wetenschappelijk onderbouwd is (gelieve de wetenschappelijke onderbouwing bijsluiten).
Het bestaan van het joodse volk.

Uuhm, ik ga ervan uit dat je de definitie van 'creationisme' kent? Dit heeft namelijk alles te maken met God, bijbel en christelijke religie.
Ja, maar dat houdt niet in dat wetenschappelijke theorieën voortkomende uit creationistische kringen koppelingen moeten hebben met God, bijbel en christelijke religie.
Het probleem met creationistische opvattingen is dat ze uiteindelijk leiden naar een niet te falsificeren entiteit, en daarmee het domein van de wetenschap verlaten.
Zolang de niet te falsificeren entiteit niet als bewijs voor de theorie dient kan men gewoon wetenschap bedrijven.
Wat ik me dan afvraag, is: waarom ga je er uberhaupt vanuit dat het ooit is gebeurd? Dat het logisch mogelijk is, alas. Maar kun je (creationistisch wetenschappelijke) argumenten aanvoeren voor het uberhaupt voorkomen van het veranderen van water in wijn bijvoorbeeld?
Nee. Een wonder gebeurt vaak maar eenmalig en is daarom moeilijk te bewijzen.