Ik heb geen idee, ik reageer louter op:
Ik ga ervanuit dat de meeste mensen misschien dan niet vlekkeloos leven, maar ook zeker niet als draaideurcrimineel door het leven gaan. Volgens mij bestaat onze samenleving voor het grootste deel uit zeer fatsoenlijke mensen, anders zou het leven in bijv. Nederland heel vervelend worden. Uit de bovenstaande quote maak ik op dat zelfs fatsoenlijke mensen zich al zorgen denken te moeten maken over hun toelating tot het paradijs. Dat vind ik vreemd en doet mij dus denken aan het dreigement van de zak met Sinterklaas, zeker als je accepteert dat de hel pas een belangrijke rol in het christendom kreeg in de middeleeuwen.
Ik neem aan dat God een functionerend wezen schiep, geen wassen beeld. In dat geval horen onze behoeften, emoties en verlangens erbij.
Echter, behoeften en verlangens die hem in de hel doen belanden? Waar basseer je dat op, welke behoefte heb jij dan die je in de hel doen belanden?
Ik baseer dat alweer op het feit dat de gemiddelde fatsoenlijke mens zich zorgen maakt over zijn toelating tot de hemel. Natuurlijk is er een andere logische oplossing: De leer van de christelijke kerk is onrealistisch en tegennatuurlijk. Zie bijvoorbeeld de afwijzing van homofilie, wat toch echt een integraal onderdeel lijkt van de menselijke natuur.
Misschien dat we dus moeten hopen dat het christendom hopelijk geen goed beeld geeft van wanneer iemand de hemel in mag.
God schiep een prachtige wereld, volledig in harmonie en volmaakt. Vervolgens wordt er roet in het eten gegooit door de duivel. Ik geloof dus dat alle slechte, nare, vervelende, rotte dingen van de duivel komen.
Laten we ook hier duidelijk over zijn, God is almachtig, maar dat wil niet zeggen dat de duivel niets is, of evenveel kan als wij, nee ook hij staat ver boven ons.
Dan is god dus slechts
machtig, net als de duivel. Tenzij god het met de duivel eens is. Als god
almachtig was en hij de duivel een etter vond, dan had hij de duivel wel doen inbinden.
Daarnaast, kijkt er wel eens iemand naar een concert van marilyn manson. Wat die kerel wel niet bezielt, wat die gast toch wel niet voor iets extra's , iets aparts heeft wat jij niet hebt. Die kerel is toch niet normaal. Die kerel komt er voor uit dat hij satanist is. Oftewel niet naar de kerk gaat om God groot te maken, maar om de duivel te eren, en volgens mij komen die duivelse zegeningen die hij krijgt best goed naar buiten als je zo eens een concert bekijkt. Als je dat ziet en je denkt, "shit, er bestaat serieus iets als een satan die een minder positieve uitwerking op die gast heeft", dan moet je toch ook denken, als er zo iets is, is God er toch ook.
Denk je niet dat die kerel gewoon een slimme marketingtruc gevonden heeft, dat lijkt me een stuk logischer?
Wat is er overigens mis mee om ervoor uit te komen dat je satanist bent? Is dat erger of minder erg dan ervoor uitkomen dat je christen/moslim of jood bent. Tenzij hij de wet overtreedt is dat zijn goed recht. Net zoals het jou goed recht is om bijvoorbeeld moslim te zijn, zolang je maar geen homo's van hoge gebouwen af gooit.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France