@Dannydeman
Ik heb mij verheugd op een weerlegging door jou, van mijn argumenten. Echter, de meeste reacties heb je uit een post van Avater of Karel V. Desalniettemin heb ik overal een antwoord op gegeven. Mocht je nog terug willen komen op mijn post van gisteravond dan hoor ik dat wel weer. Zo, nu even aan het afstuderen…
Het probleem is misschien dat jou kennis niet duidelijk uitkomt in het artikel?
Naar mijn gevoel zou je een diepgaandere uitwerking moeten typen van hetgeen je gezegd hebt om een christen te laten twijfelen.
volgens mij was deze niet van mij… En volgens mij sommige andere quotes ook niet… Anyway, ik zal wel ff een antwoord geven. En dat antwoord staat onder de volgende quote.
Ik hoef niet zozeer een bepaald persoon te overtuigen van mijn gelijk. En wat ik wil vertellen over de religie zelf komt allemaal aan bod in dit kleine artikel. Ik schrijf nu eenmaal geen boek waarin ik alles kan behandelen. Het moet leesbaar blijven.
Het leesbare is zeker een argument, dat snap ik ook. Maar: waarom plaats je nergens een bron waar je het vandaan hebt? En: je zegt zoveel dingen over de Bijbel die gewoon niet kloppen. Daarmee bedoel ik niet de authenticiteit ervan, maar de inhoud: als je iets had nagelezen (bijvoorbeeld Genesis 3, ofwel: Adam en Eva die het Paradijs uitgekickt worden) dan had je een antwoord kunnen geven op de vraag die je zelf had gesteld. Wanneer je het antwoord had betwist zou het interessanter zijn om daarover verder te spreken…
Waar blijkt het uit dat de huidige christenen niets meer te maken hebben met die ene God uit het oude testament?
Waar basseer je het op dat de Bijbel verhalen mytologisch/symbolisch zouden zijn?
Vinden die evangelisten het misschien niet juist belachelijk dat jij er vanuit gaat dat je de Bijbel verhalen mytologisch/symbolisch ziet?
(antwoord Dannydeman) Ik bedoel eigenlijk ook niet de huidige (echte) christenen, maar de mensen die in 'iets' geloven zonder het precies te weten, en zich dan toch christelijk noemen (nieuw-tijds christenen). Dit is een immens aantal t.o.v. de echte kerkgangers.
Aha… interessant punt, maar volgens mij gaat het in deze discussie niet over wat “echte christenen” en “ietsisten”. Ik waag mij daar hier liever niet aan, omdat je dan op glad ijs komt. Volgens ‘vrijzinnigen’ kan ik rechtlijnig zijn, terwijl de wat ‘behoudenderen’ mij als halve heiden zullen bestempelen. Ofwel: het maakt uit vanuit welk standpunt je e.e.a. bekijkt.
En je kan aan de schrijfstijl duidelijk zien dat de bijel mytologisch/symbolisch is geschreven, er zaten ook geen 12 goden op de berg Olympus. En de bijbel is bovendien slachtoffer geworden van vertaalfouten, doorvertelfouten en bewuste selectie. Het is vertaald van het Sumerisch naar het Babylonisch, van het Babylonisch naar het Oud-Grieks, van het Oud-Grieks naar het Herbreeuws, van het Herbreeuws naar het Latijn, en van het Latijn naar het Engels (als ik het me goed herinner).
De Bijbel is een bibliotheek aan boeken. Er zitten er 66 boeken in de canon (de onbetwiste Bijbel) en 11 in de Deuterocanonieke boeken (die niet heel veel dingen over God vertellen, maar wel een beeld over het leven van die tijd weergeven). De boeken zijn verschillend: er zit poëzie in, liedteksten, profetische teksten, geschiedenisverhalen en wetten. Ofwel: ‘de’ Bijbel is niet mythologisch / symbolisch geschreven, maar sommige boeken wel (bijvoorbeeld Openbaring, stukken van Daniël, stukken uit de profetieën van een aantal profeten). Over het nut van die wetten en de menselijkheid ervan wil ik nog wel eens doorgaan, maar ik reageer op jouw post, dus…
De Sumerische kleitabletten schijnen de oorsprong te zijn van de verhalen uit het oude testament. Aan de hand van de 6000 jaar oude kleitabletten zien we duidelijk overeenkomsten tussen beide. Zo duidelijk dat ene man, genaamd Zacharia Sitchin, zijn leven gewijd heeft aan deze kleitabletten vertalen. De overeenkomsten zijn duidelijk, maar de verschillen laten niets over van het huidige denkbeeld van god. Zo is er sprake van meerdere goden, en worden deze goden beschreven als het beeld wat wij hebben bij buitenaardse wezens. Klinkt onwerkelijk, maar je moet dat boek gewoon eens lezen.
Klinkt interessant, ik zal het een keer nazoeken… Maar wat je zegt klopt niet. Ik zal mijn bron “Moderne Wetenschap in de Bijbel” weer even inzetten. Is trouwens een leuk boek om te lezen, ik had hem zo uit…
De verhalen van de eerste vijf boeken uit het Oude Testament zijn door Mozes zelf opgeschreven. Je kunt dat zien doordat Mozes bekend was met enerzijds het Egyptische hof en anderzijds met het leven in de woestijn. Van de Israëlische geschiedenis is maar één persoon bekend die beiden heeft meegemaakt: Mozes. En in de letterlijke vertalingen komen veel Egyptische woorden voor: een indicatie dat het moet zijn geschreven door iemand die het Egyptisch beter kon spreken dan ik. En typisch is… in de boeken NA de Torah (de eerste vijf boeken van het Oude Testament) komen deze Egyptische trekjes niet meer voor. Wel zie je later dat in boeken Babylonische uitdrukkingen voorkomen, die weer helemaal niet in de Torah voorkomen. Ofwel: bedenksels van een priester is het niet. Aan de schrijfstijlen kun je zien dat verhalen in verschillende tijden zijn geschreven door verschillende personen.
Ohwja en nog een ding tegen de kleitabletten: de boeken van Mozes werden in boekrollen geschreven, niet in kleitabletten. Misschien dat de “stenen tafelen” met de Tien Geboden wel in klei zijn geschreven, maar die hebben we niet meer, tenzij je Indiana Jones als waarheid aanneemt

Waarom zou het belachelijk zijn dat dit 'wezen' jou letterlijk vermoord als jij dat 'wezen' a) belachelijk maakt en b) negeert door precies het tegenovergestelde te doen dan waarvoor dat 'wezen' jou gemaakt zou hebben?
Geven zei dat 'wezen' het recht of heeft dat 'wezen' het recht?
Waar basseer je het op dat dat 'wezen' niet boven de mens zou staan?
(antwoord Dannydeman)Ik begrijp deze denkbeelden gewoon niet. Op basis van de huidige humaniteit moet je er toch van uit kunnen gaan dat moorden in geen enkel verband acceptabel is? Omdat ik een wezen belachelijk maak moet hij mij mogen vermoorden?
Weer een quote die niet van mij was, maar dit terzijde…
Jij zegt iets heel moois: “ik begrijp de denkbeelden niet.” Ofwel: jij zit in een andere tijd, met een andere situatie, andere kennis, andere [vul maar in…]. Jij mist steeds één ding: God staat boven ons (ten minste, dat is mijn uitgangspunt). Vergelijk het met het spelen van een computerspel waarbij je een stad of land moet bouwen, Civilization deel zoveel, of weet ik wat. Jij hebt dan OOK het recht om die samenleving die jij hebt gebouwd te veranderen, te vernietigen etc. Dat doe je niet, omdat het jouw ‘creatie’ is. Natuurlijk loopt deze vergelijking een beetje mank, maar hopelijk snap je het idee. Christenen geloven dat hun leven niet van hunzelf is, maar van God is gekregen. Die God kan dat leven ook weer terugnemen, maar dat doet Hij niet, volgens de Christenen in ieder geval niet meer sinds Jezus de straf op de ‘zonden van de wereld’ heeft gedragen. Waarom moeten zonden vergolden worden? Rechtvaardigheid. Een god die alles toelaat is niet rechtvaardig, net zo min als een regering die haar eigen wetten niet handhaaft.
En stel: nu komen er mensen met “verkeersongeval met een klein kind”, “Hitler”, “tsunami” etc. Welnu, God heeft ons een bepaalde mate van vrijheid gegeven (dat is dus een verschil met een computerspel, waarbij er randvoorwaarden etc. zijn ingebouwd). Als God die vrijheid steeds zou afnemen, dan zijn wij niet meer vrij. Ofwel: je bent zelf verantwoordelijk voor je handelen, Christenen geloven dat er een oordeel zal komen nadat je bent overleden. Het verkeersongeval en Hitler zijn (in mijn geloofsbeeld, ik kan niet voor iedereen spreken) GEEN daden van God. Het zijn, in feite, niet meer of minder dan mensen die keuzes maken waar je niet blij van zal worden. De tsunami en ander natuurgeweld vind ik moeilijker te beantwoorden. De wil van God? Ik denk het niet… Maar (ik bedenk net wat), er zijn zo’n 250.000 mensen omgekomen bij de tsunami (dacht ik), waarvan het gros leefde in gebieden met rebellen, burgeroorlogen en weet ik wat niet meer. Die oorlogen hebben ook mensenlevens gekost (en in de loop der jaren meer dan de tsunami). de tsunami zou een reden kunnen zijn geweest om te zeggen: stop, nu is het mooi geweest: we moeten wat opbouwen. Op langere termijn zou je dan als wereld beter af zijn. Deze verklaring vertoont natuurlijk mankementen en ik weet ook niet wat ik er zelf van moet vinden… Maar: natuurgeweld zie ik niet als straf van God. WEL denk ik dat God een ramp (die dus plaatsvindt en niet door God is geïnitieerd) ten goede kan gebruiken.
Wat nu als er een wetenschapper is die een intelligent waterwezen schaapt met een individualiteit, intelligentie een eigen wil en emoties? Mag deze wetenschapper dan doen met het wezen wat hij wil, alleen omdat hij hem geschapen heeft? Moet deze wetenschapper zich dan boven dit wezen gaan zetten (met alle gevolgen van dien) ?
Goede vraag… Als het aan de orde zal komen, dan zal er waarschijnlijk nieuwe wetgeving voor ontstaan. In ons huidige stelsel van wetgeving zal het jouw eigendom zijn, tenzij het een mens is. Dat ‘eigendom’ mag jij ook doden, zolang je het maar niet zinloos laat lijden. Waar baseer ik dit op? Op de wetgeving m.b.t. dierenwelzijn etc. Dat is namelijk de wetgeving die (denk ik) zou gaan gelden en die het strengst is. Is het een slim apparaat dat zelf kan denken dan is het immers nog rechtenlozer: je mag bijvoorbeeld je eigen PC ook weggooien, stuk slaan etc.
Uit je verhaal lijkt een rode draad te lopen die mij zegt: '
a) wat ik niet vind is belachelijk
b) je moet het zien zoals ik het zie
c) en compleet andersdenkenden respecteer ik niet '
Ik kan het natuurlijk mis interpreteren, maar zo komt het bij sommige mensen wel over.
Als je dan juist die mensen wilt overtuigen van je gelijk wordt dat misschien wat lastig niet?
a: Er wordt in het artikel nergens een mening opgedrongen. Ik geef enkel informatie.
b: Ik vraag niemand iets te zien zoals ik het zie, ik geef enkel de feiten waarom ik iets zie.
c: Zoals je in de laatste alinia kan lezen is dat niet waar.
En als het zo bij deze mensen over komt raad ik ze aan om dit artikel nogmaals te lezen.
Als ik het goed lees generaliseer je een bepaalde groep christenen alsof alle christenen zo zouden denken.
Er zijn bijvoorbeeld ook christenen die denken bij God:
-De Waarheid, het Woord en het Leven.
-De Rechter van hemel en van Aarde.
-De Wreker van Zijn eer.
De verpersoonlijking van God als de Liefde is slechts een kenmerk. En er is maar een gedeelte van de christenen die alleen aan dat kenmerk denkt (hierbij ga ik er vanuit dat je gelijk hebt dat er zo'n groep bestaat).
(antwoord Dannydeman)Het artikel gaat in principe over de evangelisten die alles in het evangelie letterlijk nemen. Die andere groep zijn de, laten we zeggen, nieuwe-tijds christenen. Deze laatste groep is met de tijd meegegaan en hanteert een zeer milde vorm van de oorspronkelijke religie. Niet naar de kerk gaan, bidden wanneer dat nodig is en de bijbel niet zo goed kennen.
Weer geen quote van mij overigens…
Ik snap niet wat je hier mee wilt zeggen. Probeer jij nu de “letterlijken” (die jij evangelisten noemt) op hun ongelijk te wijzen?
Je zegt het alsof het zo is, maar hoe weet zo zeker dat de meeste christenen hooguit 5 bijbel verhalen kennen? Hoe heb je dat onderzocht?
(antwoord Dannydeman)Ik heb het niet over mensen die naar de kerk gaan, ik heb het over die zogenaamde nieuwe-tijds christenen. En de meeste van hen kennen alleen de meest bekende verhalen uit de bijbel. Dit weet ik vooral door mijn directe omgeving (en via internet). Veel van hen noemen zich christenen terwijl ze het eigenlijk niet zijn. En zoals je hier onder zegt tegen mij: "Zuigt hij iets uit zijn duim of probeert hij een geschatte verhouding aan te geven?" En die 5 verhalen zijn eigenlijk ook een geschatte verhouding.
Volgens mij ben ik dit getal 5 Bijbelboeken niet tegengekomen in de versie die ik gisteravond heb bekritiseerd…
Zuigt hij iets uit zijn duim of probeert hij een geschatte verhouding aan te geven?
Schat je zelf ook niet in dat de meeste christenen hooguit 5 bijbelverhalen kennen?
Alleen al het feit dat je schrijft dat God geen recht zou hebben te doen met ons wat Hem behaagt is een aanname...
(antwoord Dannydeman)Het is een aanname gebaseerd op de hudige samenleving en de humaniteit die er tegenwoordig speelt. Kijk het voorbeeld met die wetenschapper en je snapt wat ik bedoel.
En weer is het geen quote van mij…
De humaniteit die jij beschrijft (waarvan ik er nu even vanuit ga dat jij het niet-bestaan van een god als humaniteit noemt) bestaat bij 99,5% van de mensheid niet. Een groep die overigens nog altijd groeit. Bron: de docu’s God bestaat niet.
Het is nu nog de kunst om een sleutel te vinden die een diep innerlijke leegte kan vullen buitenom religie en zonder dwang. Vele filosofen hebben zich al aan die taak geweid, maar tot nu toe nog niet het beoogde resultaat bereikt. Ook dat kan aan het denken zetten...
Is die sleutel ook niet het feitelijke doel waar de TS naar streeft?
(antwoord Dannydeman)Namelijk de sleutel die laat zien dat het onverstandig is om in de christelijke God te geloven. Ik ben van mening dat die leegte, die bij alle mensen speelt, zeker opgevuld moet worden. De 1 doet het via religie, de ander d.m.v. een persoonlijk geloof en de ander doet dit met wetenschappelijke kennis. Uiteindelijk willen we de levensvragen beantwoorden, misschien dat die innerlijke leegte dit wel symboliseert en onze drijfveer is naar het beantwoorden hiervan.
Misschien proef ik hier een pril begin van consensus over het nut van religie… Overigens was deze quote WEER niet van mij…