Zo, ik heb Vista nu al een stuk of 15x geinstalleerd dus heb wel wat ervarig opgedaan

XP ook net geinstalleerd gehad, maar na een paar uur weer Vista erop gegooit. Even wat vergelijkingen.
Voordelen Vista vs XP:
- Eyecandy, ik vind de Vista skin echt mooi en tof dat je de kleuren precies kan customizen zoals je zelf wilt
- Vrijwel alles voelt sneller aan
- Vrijwel alles is makkelijker te vinden voor leken (al lijkt dat misschien in het begin niet zo, maar ik ben er nu echt 99% aan gewend)
- Geen F6 meer rammen tijdens install, meerdere drivers tegelijk kunnen laden voor je HDD controllers. + hij ziet de bootschijven gewoon als bootschijven (C:) en niet zoals XP ineens als F:
- Defraggen gebeurd zonder dat je het doorhebt en zonder dat het vertraagd
- Je kunt booten vanaf DVD en dan system restore doen, in tegenstelling tot XP waar je in safemode moet booten en de kans groot is dat je dan helemaal niet tot een system restore komt.
- Installatie gaat echt 1-2-3 ipv bij XP 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10...
- Windows defender vind ik echt mooi gevonden
- "Computer" is mooier geworden, je ziet gelijk hoeveel je nog vrij hebt op je HDD's.
- Sidebar is nice, gelijk het weer kunnen zien en gadgets toevoegen & verwijderen die je zelf wilt.
Nadelen Vista vs XP:
- Als je user account control uitzet krijg je na elke reboot weer een waarschuwing
- Activatie

- De view is niet altijd perfect, ik wil graag details maar in sommige schermen kun je niet de volledige dirnames zien of een scroll lijstje maken zodat je van links naar rechts kan scrollen ipv boven/beneden.
- ATi & nVidia moeten eens met goeie drivers komen!!! Echt veel games doen het nog brak, texture corruption etc.
- Je MOET een aparte account aanmaken ipv de admin gelijk na installatie te kunnen gebruiken.
- Fucking veel LAN connections in Vista?? Maarja dit zal wel gedaan zijn voor meer compatibiliteit.