"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Het betreft een Samsung laptop met de volgende specs: (deze zijn iig in ubuntu ondersteund)
C2D P8400 2,24 Ghz
Nvidia Geforce 9200M
Intel Wifi Link 5100
Wat is voor mij de beste distro die uitzichzelf al zuinig is. Ik heb redelijke ervaring met linux. Denk aan lang durig gebruik en enkele server installaties.
Een beetje informatie, al is die al eventjes oud (2 jaar)...Icyzer schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:40:
Ik heb al weer een maandje of 2~3 geen linux meer gedraait en begin het weer te missen. Maar wat mij toen van linux weg gehaald heeft is batterijduur. Dus mijn vraag nu, welke distro is het beste voor laptop gebruik in specifiek batterij duur... Want tijdens college zijn er niet altijd stopcontacten beschikbaar.
Het betreft een Samsung laptop met de volgende specs: (deze zijn iig in ubuntu ondersteund)
C2D P8400 2,24 Ghz
Nvidia Geforce 9200M
Intel Wifi Link 5100
Wat is voor mij de beste distro die uitzichzelf al zuinig is. Ik heb redelijke ervaring met linux. Denk aan lang durig gebruik en enkele server installaties.
Ik vermoed dat het niet zoveel uitmaakt. Goede drivers en niets onnodig laten starten.
of opensuse een optie is weet ik niet maar het wel zo dat deze automatisch de beste drivers pakt die beschikbaar zijn.
ik zou zeggen kijk gewoon ff wat je zelf prettig vind.
Geld overigens niet alleen voor Ubuntu, maar elke linux met moderne kernel. Bovendien, het is enorm flexibel. Het gaat ook hier weer gewoon om textbestandjes waarin waarden en commands worden geplakt to make it happen. Dus je kunt heel diep gaan met bezuinigen als je wilt. Mocht je meer willen weten dan heb je in het artikel al veel termen, maar met cpu+governor in google kom je nog veel verder.
Helaas ben ik niet tevreden met bijvoorbeeld scherm opbouw in Ubuntu Software Center is traag, browsen door een directory met de filebrowser is traag en het wisselen van schermen heeft een vertraging.
Ik heb de Visual Effects al op None gezet, maar helaas merk ik geen verbetering.
Nu vraag ik me af of Ubuntu 10 te zwaar is voor deze PC?
Wat ik graag wil is een simpele linux desktop, waarop ik een beetje kan mailen/browsen/downloaden/chatten en muziek luisteren
Muziek luisteren moet via Wine icm foobar2000
Welke distributie / versie is hiervoor aanbevolen?
Ik ben niet vies om het eea zelf inelkaar te draaien
Misschien een andere tip maar probeer eens compiz compleet uit te zetten en op metacity te draaien. Hierdoor weet je of het aan je grafische versnelling ligt of niet... Wat ik namelijk wel vermoed...Tranzity schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:17:
Help! Ik heb Ubuntu 10.04 (GNOME) geinstalleerd op mijn Asus EEE Box B202 (Intel Atom N270 1.6 GHz / 1GB) (Schone installatie van Ubuntu)
Helaas ben ik niet tevreden met bijvoorbeeld scherm opbouw in Ubuntu Software Center is traag, browsen door een directory met de filebrowser is traag en het wisselen van schermen heeft een vertraging.
Ik heb de Visual Effects al op None gezet, maar helaas merk ik geen verbetering.
Wat ik graag wil is een simpele linux desktop, waarop ik een beetje kan mailen/browsen/downloaden/chatten en muziek luisteren
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Dat is het Appearance Preferences stuk, none = metacity, extra = compiz.Touchdomex schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:28:
[...]
Misschien een andere tip maar probeer eens compiz compleet uit te zetten en op metacity te draaien. Hierdoor weet je of het aan je grafische versnelling ligt of niet... Wat ik namelijk wel vermoed...
Deze staat nu op None (metacity), helaas geen verbetering.
Klopt (Intel GMA 950), maar deze chipset zal toch wel een nette, snelle desktop kunnen bijhouden? Zonder enige grafische poespas...Borromini schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:47:
Die GPU in je netbook zal niet al te best zijn, zou me niet verbazen als die inderdaad een groot deel van het probleem vormt.
[ Voor 28% gewijzigd door Tranzity op 10-10-2010 13:54 ]
nopeTranzity schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:52:
[...]
Dat is het Appearance Preferences stuk, none = metacity, extra = compiz.
Deze staat nu op None (metacity), helaas geen verbetering.
[...]
Klopt (Intel GMA 950), maar deze chipset zal toch wel een nette, snelle desktop kunnen bijhouden? Zonder enige grafische poespas...
Verwijderd
Heb je de netbook remix geïnstalleerd? Zoniet: doen. Die editie is geoptimaliseerd voor atom-processors.Tranzity schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:17:
Help! Ik heb Ubuntu 10.04 (GNOME) geinstalleerd op mijn Asus EEE Box B202 (Intel Atom N270 1.6 GHz / 1GB) (Schone installatie van Ubuntu)
Ik heb niet zo heel veel ervaring met linux maar veel gui hoeft het voor mij eigenlijk niet te hebben, iemand een idee?
http://peppermintos.com/
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Allereerst ff de gegevens van het systeem die ik denk aan te schaffen.
• Om wat voor systeem gaat het?
Gigabyte GA-D525TUD met ingebakken Intel Atom D525 1,8 Ghz, 2 GB geheugen, 2 harde schijven (1 van 1 en 1 van 2 TB. Bedraad netwerk. en ik weet niet of, scsi, raid, etc. van toepassing is.
• Wat ben je van plan met het systeem?
Een thuisservertje. Op dit moment heb ik een DS 109, maar aangezien deze aardig snel vol loopt zit ik aan een systeem te denken waar ik gemakkelijker een harde schijf bij kan plaatsen. Het liefst zou ik op de thuis server zoveel mogelijk dezelfde mogelijkheden willen hebben die de DS 109 ook heeft. Het nieuwe systeem moet in ieder geval torrents, via nieuwsgroepen en links kunnen downloaden. De downloads moeten eenvoudig (het liefst via web) ingesteld kunnen worden. Daarnaast moet het systeem ook websites kunnen hosten. Daarnaast wil ik het systeem ook als mediaserver gaan gebruiken.
• Het liefst heb ik een klik klik klaar distributie, maar als het nodig is om eea in te stellen of iets extra's te moeten installeren is dat geen probleem.
Zelf dacht ik aan een ubuntu server distributie, omdat die volgens mij de meeste problemen wel opvangt. Hier zit dan weer geen mediaserver optie op en dan kom je weer bij MythBuntu o.i.d.. Welke distributie zouden jullie mij adviseren? Ik moet zeggen dat ik wel een leek ben op linux gebied, daarom is het prettig als er enige info op het web staat over de aan te bevelen distributie.
Als het puur gaat om het installeren van een server zit je met ubuntu server gebakken lijkt mij. De documentate is in ieder geval goed te bereiken en er is genoeg over te vinden. Verder net als de overige 'buntu's gewoon op debian gebaseerd, dus als je ergens helemaaal niet uit lijkt te komen kun je vaak ook nog een alternatieve debian route vinden.
Welke pakketten je allemaal nodig hebt voor een media-server (behalve samba share) durf ik je niet te zeggen, maar daar hebben we vast ook een topic voor.
Succes ermee!
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Verwijderd
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik eea eerst eens ga uitproberen op een oude laptop. Als ik het daar werkend op krijg gaat het me ook een tweede keer lukken denk ik. Het zal toch even wennen zijn en ik weet niet precies hoe en of ubuntu de applicatie's van mijn NAS kan vervangen. Dat zal ik gewoon even moeten proberen denk ik en als ik jou hoor maakt het eigenlijk niet uit met welke distro je begint.Khaine schreef op zondag 07 november 2010 @ 14:07:
Als het puur gaat om het installeren van een server zit je met ubuntu server gebakken lijkt mij.
Het lijkt erop dat er een Linux applicatie is ter vervanging van de media centre van windows. Het heet MythTV, ik heb alleen geen flauw idee of deze applicatie samengaat met Ubuntu server. Ik ga het gewoon eens proberen en ik zie wel waar het schip strand, zo te zien is hier in ieder geval genoeg kennis.Khaine schreef op zondag 07 november 2010 @ 14:07:
Welke pakketten je allemaal nodig hebt voor een media-server (behalve samba share) durf ik je niet te zeggen, maar daar hebben we vast ook een topic voor.
Succes ermee!
Als je wat zoekt om media mee af te spelen kan ik je XBMC aanraden. Staat standaard in Ubuntu maar doet het een heel stuk beter dan MythTV en ziet er imho ook nog eens 10x beter uit. Staat standaard in Ubuntu afaik en anders erg makkelijk via de website te installerenVerwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:50:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik eea eerst eens ga uitproberen op een oude laptop. Als ik het daar werkend op krijg gaat het me ook een tweede keer lukken denk ik. Het zal toch even wennen zijn en ik weet niet precies hoe en of ubuntu de applicatie's van mijn NAS kan vervangen. Dat zal ik gewoon even moeten proberen denk ik en als ik jou hoor maakt het eigenlijk niet uit met welke distro je begint.
[...]
Het lijkt erop dat er een Linux applicatie is ter vervanging van de media centre van windows. Het heet MythTV, ik heb alleen geen flauw idee of deze applicatie samengaat met Ubuntu server. Ik ga het gewoon eens proberen en ik zie wel waar het schip strand, zo te zien is hier in ieder geval genoeg kennis.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
Hmm, nu breng je me weer aan het twijfelenTouchdomex schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:57:
[...]
Als je wat zoekt om media mee af te spelen kan ik je XBMC aanraden. Staat standaard in Ubuntu maar doet het een heel stuk beter dan MythTV en ziet er imho ook nog eens 10x beter uit. Staat standaard in Ubuntu afaik en anders erg makkelijk via de website te installeren
Conclusie dat ik goedkoper een htpc kan bouwen met dezelfde functies als mijn Synology + een AC Ryan streamer. De vraag is alleen hoe kan ik dat het beste doen?
Zelf dacht ik dus aan Ubuntu server + dan MythTV XBMC. Kan ik met deze combo mijn bovengenoemde probelemen oplossen?
Verwijderd
Ik heb even een vraag. Het zal ongetwijveld al genoemd zijn, maar ik heb helaas geen tijd om 85 pagina's door te gaan spitten. Hierbij mijn vraag.
Ik heb de volgende configuratie staan:
- Asus mobo
- Amd 64bit x2 6000mhz Processor (3ghz)
- 8GB Geheugen
- 1TB Harde schijf / of 2x 250GB in raid-0 'hangt er vanaf wat beter is'
Graag hoor ik van julie.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 13:07 ]
Ja, dat zou moeten kunnen. Kijk voor de grap hoe je dit moet doen op de XBMC wiki:Verwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:12:
[...]
Hmm, nu breng je me weer aan het twijfelen. Ik ben op zoek naar iets vervangends voor mijn Synology DS 109. Op dit moment gebruik ik de torrent functie enorm veel en daarnaast het hosten van een paar simpele sites. Hierbij is het makkelijk dat ik een tijdschema kan instellen wanneer het apparaaat aangaat en weer uitgaat. Waarom ik eigenlijk van mn Synology af wil is dat de schijf me iets te snel vol raakt. Ook heb ik erover zitten denken om een AC Ryan streamer (zonder schijf) te kopen.
Conclusie dat ik goedkoper een htpc kan bouwen met dezelfde functies als mijn Synology + een AC Ryan streamer. De vraag is alleen hoe kan ik dat het beste doen?
Zelf dacht ik dus aan Ubuntu server + dan MythTV XBMC. Kan ik met deze combo mijn bovengenoemde probelemen oplossen?
Als je weinig ervaring hebt met *NIX ga ik je toch ubuntu aanraden. Daarnaast is het misschien een idee om dan ook over te stappen naar KVM-QEMU/XEN in combinatie met libvirt en virt-manager. KVM zit tegenwoordig in de kernel en de performance is daardoor goed te noemen. Hier en hier kun je meer informatie vinden.Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:00:
Beste tweakers...
Ik heb even een vraag. Het zal ongetwijveld al genoemd zijn, maar ik heb helaas geen tijd om 85 pagina's door te gaan spitten. Hierbij mijn vraag.
Ik heb de volgende configuratie staan:Ik wil hier graag een Linux Distro op zetten om vervolgens volledig en alleen te gaan gebruiken i.c.m. VMware workstation of VMware server of iets dergelijks. Welke distro is hier het meest geschikt voor ? Ik ben niet heel erg expert op het gebied van linux dus het moet voor een gemiddelde gebruiker te installeren en gebruiken zijn. Als je weet wat ik bedoel
- Asus mobo
- Amd 64bit x2 6000mhz Processor (3ghz)
- 8GB Geheugen
- 1TB Harde schijf / of 2x 250GB in raid-0 'hangt er vanaf wat beter is'
![]()
Graag hoor ik van julie.
[ Voor 34% gewijzigd door DutchNutcase op 12-11-2010 13:39 ]
Luctor et Emergo || specs
Verwijderd
Ik zou zelf linux mint aanraden ipv ubuntu, omdat het in mijn ervaring veel stabieler is en misschien nog wel simpeler dan ubuntu, en het is redelijk compatible met ubuntu packages (volgens mij gebruikt ie zelfs dezelfde repo's)
@idefix87 Als je een klik klik go distro wilt, moet je geen ubuntu server nemen. Ubuntu server heeft default namelijk geen GUI, je zal dus de command line moeten gebruiken. De gewone Ubuntu kan ook prima fungeren als server, maar je zal dan waarschijnlijk wel het opstartgedrag willen veranderen zodat ie standaard niet de GUI opstart.
Hoezo niet?timskiej schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:33:
Debian is niet vooruit te branden met een LAMP installatie.
Zodra ik er Wordpress opzet wordt het boeltje zo traag als dikke stront door een trechter bij -20'C.
Als ik navigeer op de website duurt het 20-30 seconden voordat hij reageert en de harde schijf ratelt als een gek (zal wel druk aan het swappen zijn). Als ik free -m doe is het geheugen aardig vol en staan er een paar MB in de swap.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Sorry voor de wat late reactie, maar bedankt voor je bericht. Ik ben van plan om aankomende kerstvakantie te beginnen met prutsen. Tegen die tijd hoop ik genoeg tijd vrij te hebben daarvoorVerwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:00:
@idefix87 Als je een klik klik go distro wilt, moet je geen ubuntu server nemen. Ubuntu server heeft default namelijk geen GUI, je zal dus de command line moeten gebruiken. De gewone Ubuntu kan ook prima fungeren als server, maar je zal dan waarschijnlijk wel het opstartgedrag willen veranderen zodat ie standaard niet de GUI opstart.
Hmm, Wordpress is een vrij lomp pakket, maar 20-30 seconden is wel erg extreem. Als het inderdaad memory pressure is, dan is de kans vrij klein dat het op een andere distributie met dezelfde software beter is vrij klein. Misschien helpt het om Apache's worker pool wat kleiner te maken.timskiej schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 18:59:
Zodra ik er Wordpress opzet wordt het boeltje zo traag als dikke stront door een trechter bij -20'C.
Als ik navigeer op de website duurt het 20-30 seconden voordat hij reageert
Als er een paar MB in de swap staan dan lijkt mij niet dat hij druk aan het swappen is. Maargoed, controleer het met vmstat zou ik zeggen.en de harde schijf ratelt als een gek (zal wel druk aan het swappen zijn). Als ik free -m doe is het geheugen aardig vol en staan er een paar MB in de swap.
Dit kan misschien helpen?timskiej schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 18:59:
[...]
Als ik navigeer op de website duurt het 20-30 seconden voordat hij reageert en de harde schijf ratelt als een gek (zal wel druk aan het swappen zijn). Als ik free -m doe is het geheugen aardig vol en staan er een paar MB in de swap.
ik ben niet heel erg into linux CLI maar vind het geen probleem om hiermee te werken zolang er voldoende documentatie beschikbaar is. Ik had hiervoor enkel enige ervaring met Ubuntu Desktop.
ik heb een MSI Mega 180 staan met de volgende specs:
768 MB RAM
AMD Athlon XP 1800+ (draait nu op 1.1 ghz)
40 GB IDE schijf
Ik zoek een linux distro voor servertaken. Wat ik het meest gebruik is het downloaden van torrents icm filesharing over het netwerk met windows-machines. Wanneer ik dit alles heb draaien zou ik de server willen uitbreiden met een mail-/web-/svn-server.
Ik heb al een beetje rondgekeken naar verschillende distro's. Ik heb ook al een paar geprobeerd te installeren, maar weinig met success (lees: 1). FreeNAS en Free/PC-BSD herkennen mijn harde schijf niet (enige installatiemogelijkheid is de kaartlezer). Debian herkende mijn ethernet niet (netinstall). Verder heb ik met succes ClearOS kunnen installeren en configureren voor windows networking via de web-ui. Helaas is het nogal een pain om torrents te beheren met ClearOS 5.2. In ieder geval: het is mij enkel gelukt om transmission in een paar seconden op te zetten, maar deze mist behoorlijk wat functionaliteit als je dit zou vergelijken met deluge/rtorrent als ik het goed begrijp (ik heb geen ervaring met deze twee, maar het is zeker niet zo uitgebreid als ikzelf gewend ben van utorrent). Ik ben twee á drie dagen in de CLI van ClearOS bezig geweest om te proberen een andere torrentclient te installeren & op te starten zonder enig resultaat.
Weet iemand raad?
edit: vergat ArchServer te vermelden, deze kon ik evenmin installeren, de installatie hangt direct na het bootmenu op de cd op een floppy device error (er is nog geen stable release hiervan)
[ Voor 8% gewijzigd door C0rnelis op 22-11-2010 23:11 ]
Niet onmogelijk, maar hij had het in zijn post expliciet over zijn harde schijf die ratelt als een gek, dus ik zou het in eerste instantie in een andere richting zoeken.
Maargoed, als timskiej hier op verder wil gaan kan hij beter een eigen topic openen denk ik
Ik heb zelf geen ervaring met FreeNAS, maar mijn perceptie met dat soort pakketten is dat het vaak lastig is als je iets wil dat buiten hun standaardfunctionaliteit valt. Aangezien je toch wel wat uitgebreidere eisen hebt zou zoiets dus niet mijn eerste keuze zijn.C0rnelis schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:01:
Ik zoek een linux distro voor servertaken. Wat ik het meest gebruik is het downloaden van torrents icm filesharing over het netwerk met windows-machines. Wanneer ik dit alles heb draaien zou ik de server willen uitbreiden met een mail-/web-/svn-server.
Debian of FreeBSD lijken mij prima keuzes, maar...
Da's een indrukwekkende lijst falen... FreeNAS en Free/PC-BSD herkennen mijn harde schijf niet (enige installatiemogelijkheid is de kaartlezer). Debian herkende mijn ethernet niet (netinstall). [...] vergat ArchServer te vermelden, deze kon ik evenmin installeren, de installatie hangt direct na het bootmenu op de cd op een floppy device error ...
Wat voor moederbord/chipset en netwerkkaart heb je precies?
En welke heb je precies geprobeerd? FreeBSD of PC-BSD?
Hmm, wat voor functionaliteit mis je dan in transmission?... het is mij enkel gelukt om transmission in een paar seconden op te zetten, maar deze mist behoorlijk wat functionaliteit als je dit zou vergelijken met deluge/rtorrent als ik het goed begrijp (ik heb geen ervaring met deze twee, maar het is zeker niet zo uitgebreid als ikzelf gewend ben van utorrent).
Hier is de msi pagina van de htpc.deadinspace schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:49:
[...]
Wat voor moederbord/chipset en netwerkkaart heb je precies?
En welke heb je precies geprobeerd? FreeBSD of PC-BSD?
[...]
Hmm, wat voor functionaliteit mis je dan in transmission?
chipset:nFORCE2
ethernet:RTL8201BL
Qua torrentclient vind ik het handig als deze over RSS-functionaliteit beschikt (ingebouwd of middels een plugin), automatisch torrents kan laden uit een bepaalde map, labels/categories (i.v.m. reguliere en community-torrents), verschillende directories voor (in)complete downloads en (uiteraard) een webui. Transmission mist het merendeel van deze opties. Wat heel mooi zal zijn is seed-instellingen per label/category, maar dit ben ik nog niet tegengekomen dus hier kan ik mee leven.
Ik heb ubuntu server met succes kunnen installeren, maar het is nog even uitpuzzelen hoe & wat, maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit, maar suggesties zijn nog steeds welkom!
[ Voor 3% gewijzigd door C0rnelis op 23-11-2010 17:23 ]
Het enige dat voor zover ik weet mist is labels en RSS-functionaliteit. Voor labels/categorieën zal er vast wel een oplossing of plugin zijn (op google lees ik iets over "auto-tools"). En volgens mij is er een tool die RSS uitleest en de betreffende torrent-link in de watch-directory kan dumpen. De rest van je wensen kan transmission-daemon gewoon.C0rnelis schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:21:
[...]
Transmission mist het merendeel van deze opties. Wat heel mooi zal zijn is seed-instellingen per label/category, maar dit ben ik nog niet tegengekomen dus hier kan ik mee leven.
Ik ben namelijk iets vergelijkbaars met transmission van plan, dus had een deel al uitgezocht.
Ik weet niet precies wat de versie van transmission is in de repo van ClearOS, maar de instellingen zien er zo uit:sub0kelvin schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:00:
[...]
Het enige dat voor zover ik weet mist is labels en RSS-functionaliteit. Voor labels/categorieën zal er vast wel een oplossing of plugin zijn (op google lees ik iets over "auto-tools"). En volgens mij is er een tool die RSS uitleest en de betreffende torrent-link in de watch-directory kan dumpen. De rest van je wensen kan transmission-daemon gewoon.
Ik ben namelijk iets vergelijkbaars met transmission van plan, dus had een deel al uitgezocht.
plaatje van de webui-settings
De speed tab heeft enkel een maximaal in te stellen download/upload snelheid en een begin/eind tijstip voor deze snelheden.
Naast het niet hebben van de genoemde features mist het (deze versie in ieder geval) zeker ook de watch-directory, iets wat ik 'moet' hebben bij een remote torrent client, misschien loopt de webUI wel achter op de commandline versie maar dan ben ik daar niet van op de hoogte.
Voor de watch-directory zijn het de variabelen "watch-dir" en "watch-dir-enabled".
Overigens, om persistente wijzigingen te maken via de CLI, mag de daemon NIET draaien, die overschrijft namelijk de configuratiebestanden (o.a.) bij het afsluiten.
Maar wellicht wil je voor verdere transmission-hulp een apart topic aanmaken of zoeken.
En een watchdirectory is ook no problemo. toevoegen aan settings.json
"watch-dir": /path/to/blackhole
"watch-dir-enabled": true,
Dit kan ook met schedulers en dergelijke.
De Webui is gewoon wat kaal. Geen categories voor downloads (tvshows/films etc) is inderdaad wel jammer, maar ik heb daar volgens mij eens een script voor gezien. nog even naar speuren. Transmission is een instellen en nooit meer naar omkijken-client, de daemon draait heel stabiel, tenminste ik heb er nog nooit crashes mee gehad op mijn systemen (linux).
Voor- en nadelen van beide zijn naar mijn idee:
Ubuntu voor:
* Zeer brede support, grote kans dat alle hardware "out-of the box" werkt.
* Geen geknutsel, cd erin en werken maar.
Ubuntu na:
* Logger doordat er een hoop onnodige dingen worden mee geinstalleerd.
* Kennis van linux als systeem wordt minder geprikkeld omdat er veel via de GUI gaat (weinig leermomenten)
* Voor updates (zoals een nieuwe FF versie) afhankelijk van de halfjaarlijkse release.
Arch voor:
* Je installeert alleen dat wat je nodig hebt.
* Goede documentatie en userbase beschikbaar
* Je OS werk je constant bij naar de laatste versies, geen halfaarlijkse releases meer.
Arc na:
* Een stuk complexer en tijdrovende installatie vergeleken met Ubuntu
* Doordat ik destijds best "cutting edge" sullen installeerde maakte een update weleens wat stuk. Wat dan weer een hoop uitzoek werk was om te fixen.
Klopen mij voors en na's een beetje? Wat deken jullie, voor iemand met zo weinig linux ervaring, wat is handiger voor een prive laptop?
Acer Aspire 8930 btw
Als je laptop hier een beetje geschikt voor is ben ik altijd voorstander van "beiden". Dat wil zeggen; ubuntu (in mijn geval) als main OS, om de redenen die je hier aangeeft en dan virtualbox installeren. Op die virtuele machine kun je helemaal "los gaan" en al die ongein leren. Geen druk (want main OS draait gewoon altijd), maar wel lekker kunnen klooien. En als er iets echt gruwewlijk mis gaat kun je met de "revert" knop in minder dan een minuut weer op een draaiende variant zitten.-TheNose- schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:30:
ubuntu vs arch
Zomaar een suggestie dus
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Ook al is het de beste windows tot nu toe, het blijft windows. Af en toe een vage error die ik (en MS) niet thuis kunnen brengen, toch steeds wat trager worden bij lang gebruik. En mijn Android telefoon wordt er heel blij van als ik hem aan een linux bak hangCaptJackSparrow schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:42:
Even uit nieuwsgierigheid. Waarom W7 weg?
Ook beviel linux me gewoon erg goed vanwege de tweakbaarheid en de keuzesvrijheid.
Virtualbox is idd een goed idee als leerhoekje, terwijl Ubuntu gewoon voor dagelijks gebruik zijn werk doet. Virtual box werkt met hardware emulatie toch? Kan dus niet in virtual box testen of mijn hardware op distro X werkt?
Tsja, is het dan met elke windows release wachten op de eerste SP voordat het "echt" goed is?CaptJackSparrow schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:23:
Juist. We zitten natuurlijk wel nog in de pre-SP1 fase.
Nogmaals linux vanwege de keuze vrijheid en de hogere tweak factor.
Nog een reden om voor Arch te kiezen...de package manager!
Ja bedacht ik me later ook. Tevens ga ik toch Gnome draaien en zal mijn uiteindelijke Arch install dus toch redelijk hetzelfde zijn als mijn Ubuntu installatie.DutchNutcase schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 07:41:
Om bij ubuntu up-to-date software te hebben, kun je natuurlijk voor specifieke gevallen (Firefox bijvoorbeeld) altijd een ppa instellen.
Ik ga eerst maareens een half jaartje Ubuntu draaien, eens kijken of ik daarna wensen krijg waar Ubuntu me niet in kan voorzien.
Het installeren en configureren (het torrent gedeelte) kost wat moeite en ik ben nog steeds bezig met de puntjes op de i zetten, maar dit gaat werken!
[ Voor 3% gewijzigd door C0rnelis op 27-11-2010 20:33 ]
Verwijderd
Heb al een x eerder linux gedraaid, maar was toch wel even wennen en ik weet niet zeker of ik dan nog alle dingen kan die ik wil.
Waarom zou je over willen stappen? Vind je het leuk om wat te prutsen aan je OS? Wil je het omdat het gratis en vrij is?Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:23:
Is het geadviseerd om een linux OS te gebruiken als je de laptop gebruikt met name voor video kijken/muziek luisteren (Multimedia), MSN en school (Office)? Of toch maar steady op W7 blijven...
Heb al een x eerder linux gedraaid, maar was toch wel even wennen en ik weet niet zeker of ik dan nog alle dingen kan die ik wil.
In principe kan je prima met linux doen wat je daar beschrijft. Het traditionele nadeel met linux is dat je meestal niet zonder problemen de nieuwste games kan draaien. Als je geen grote gamer bent, dan valt dat nadeel weg.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Is prima te doen, je moet alleen rekening houden met de kleine dingen die in OpenOffice anders zijn dan in Windows... Maar voor Multimedia, Internet en msn zou ik het tegenwoordig zelfs liever gebruiken dan Windows 7....Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:23:
Is het geadviseerd om een linux OS te gebruiken als je de laptop gebruikt met name voor video kijken/muziek luisteren (Multimedia), MSN en school (Office)? Of toch maar steady op W7 blijven...
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Verwijderd
Doel, meer het voordeel van supersnelle startup & Stuk minder RAM gebruik (Gelezen) en dus snelheidswinst.
Games doe ik inderdaad niet..
Dingen "Anders" in OpenOffice dan in windows? Ernstige dingen "Anders"? Als ik gwn Word/excel/PPT kan lezen/maken is het goed
En AMD vidkaart werkt er niet mee?
Thanks nogmaals en ga nu me even doorlezen weer welke versie ik neem
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Verwijderd
AMD heeft een grote inhaalslag gemaakt op linux. Werkt perfect met opensource drivers. En dan voor je video VLC gebruiken en you're set to go.jayvol09 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:25:
Nou voor multimedia gaat het helaas niet bij mij, heb een amd videokaart, dus windows moet wel ^^
Batterij duur op een laptop onder linux blijft toch wel iets achter bij Windows 7. In mijn geval tenminste. En ik lees daar wel meer dingen/klachten over.Jogai schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:56:
Linux werkt prima op ATI kaarten hoor.. Ik heb nog nooit nvidia gehad, en toch draai ik al weer een poosje (verschillende versies van) linux
Maar word wel steeds beter.
Voor beginners zijn Ubuntu, Mint en OpenSuse interessant. Als je 32bit wil draaien komt daar Mandriva bij.Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 23:02:
Bedankt,
Doel, meer het voordeel van supersnelle startup & Stuk minder RAM gebruik (Gelezen) en dus snelheidswinst.
Games doe ik inderdaad niet..
Dingen "Anders" in OpenOffice dan in windows? Ernstige dingen "Anders"? Als ik gwn Word/excel/PPT kan lezen/maken is het goed.
En AMD vidkaart werkt er niet mee?Ik heb NVIDIA in mn laptop dus moet goedkomen dan.
Thanks nogmaals en ga nu me even doorlezen weer welke versie ik neem
Let wel dat OpenOffice (of LibreOffice) niet altijd perfect werken met MS Office formaten.
Het sneller zijn en het minder RAM verbruiken tov 7 is vooral bij de 64bit versies. 32 bit applicaties draaien er namelijk in WoW, een soort van virtuele XP in 32 bit bovenop de 64 bit 7. Browsers, MS Office, ... draaien in die mode.
Verwijderd
Batterijduur is niet zo van belang, accu is toch dood dus ik zit sowieso altijd al met stroom hier op me kamer.
Ik vind Linuxen over het algemeen een stuk responsiever dan Windows versies. Bovendien heb je wat minder vaak last van een of ander vaag achtergrondproces dat ineens al je processorkracht wegzuigt.Ook zijn de applicaties in Linux (en dan met name met de Gnome desktop environment) vaak wat simpeler en daardoor ook wat sneller.Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:52:
Hmm ik gebruik 32 Bit op me laptop. Dus dan is het ngo maar de vraag of het zoveel sneller is Mmmm?
Batterijduur is niet zo van belang, accu is toch dood dus ik zit sowieso altijd al met stroom hier op me kamer.
Als ik het vergelijk in mijn udalboot, het opstarten van het OS, MSN en een webbrowser duurt bij mij in Ubuntu ongeveer 1 a 1.30 minuut, en in Windows kost datzelfde me minimaal het dubbele. Dat gecombineerd met het responsievere karakter maakt Ubuntu voor mij op het gebied van browsen/office/msn prettiger dan Windows. Gamen is echter een ander verhaal. Lang niet alles werkt met Wine of PlayOnLinux, dus daarvoor moet ik vaak teruggrijpen naar Win7.
Vicariously I live while the whole world dies
Verwijderd
Ik zal dan wel graag native willen booten met efi. Dus het zal wel grub2 (1.99>) (of burg)
moeten zijn. Ik zit momenteel te kijken naar gentoo, archlinux of debian unstable.
Wat kan ik verwachten wat werk en wat niet werkt? Ik werk zeer veel met linux en OS X begint hier in toch echt te vervelen. Ik wil wat meer customizen :-). Stable hoeft het niet te zijn, want ik sync toch al mijn werk.
Debian op MacBook en op MacBook Pro?Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:48:
Welke distro werkt het beste voor Macbook Pro 17" i7 (2010) (6,1)
Ik zal dan wel graag native willen booten met efi. Dus het zal wel grub2 (1.99>) (of burg)
moeten zijn. Ik zit momenteel te kijken naar gentoo, archlinux of debian unstable.
Wat kan ik verwachten wat werk en wat niet werkt? Ik werk zeer veel met linux en OS X begint hier in toch echt te vervelen. Ik wil wat meer customizen :-). Stable hoeft het niet te zijn, want ik sync toch al mijn werk.
[ Voor 6% gewijzigd door beelie op 02-12-2010 18:45 ]
Verwijderd
Ik kan nog niet echt een goede download manager vinden voor Linux. In Windows gebruikte ik altijd IDM (Internet download manager) die buitengewoon goed werkte.. Maar ik heb nog geen bruikbaar alternatief gevonden voor linux... (Sinds IDM niet op Linux werkt, ook niet met Wine).
Heb WGet, DownThemAll, FlashGot, Axel uitgeprobeerd maar nog niet tevreden (lage snelheden, begin vaak goed, nen vervolgens onder de 100kb/s ..)
Welke gebruiken jullie?
Nu gebruik ik DownThemAll nog die het best beviel.
Eerder had ik een systeem met software raid5 op Debian, maar dat heb ik om zeep geholpen toen de PCI controller dood ging.. Gelukkig niet al te veel weg
De eis is dat er een fijne manager bij zit die mijn leven een stuk makkelijker gaat maken. Ik zoek in de eerste plaats iets wat gewoon werkt. Beetje spelen met linux doe ik wel op een andere machine. Met de laatste actie heb ik de grens wat ik aankan een beetje leren kennen dus
Ik had al langer ervaring met Linux, maar nooit als hoofd computer en vaak werkte ik er dan weer een half jaar niet meer mee.
Nu kwam ik in mijn zoektocht Opensuse icm Yast tegen (in een GUI omgeving, ja weet het beetje lame op een server
Is dit systeem aan te raden in mijn situatie? Of kunnen jullie mij iets anders aan raden? Ik sta voor alles open in principe.
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door Kapitein Edward op 02-12-2010 23:05 ]
Wat ik gedaan heb is het volgende:thijz schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:03:
Ik ben op zoek naar een distro of ander dan linux OS voor mijn NAS. Systeem bevat een Dell Perc5 kaart voor de raid5 array. Het word gebruik voor mijzelf als opslag en backup. Onder andere administratie van een
Nu kwam ik in mijn zoektocht Opensuse icm Yast tegen (in een GUI omgeving, ja weet het beetje lame op een serverMaar beter dat het voor mij gewoon werkt
). Die ziet er allemaal best ok uit, maar kan weinig info vinden over ervaringen van gebruikers..
Is dit systeem aan te raden in mijn situatie? Of kunnen jullie mij iets anders aan raden? Ik sta voor alles open in principe.
Alvast bedankt!
Linux server met al je data erop zetten. Stabiel houden. Uitbreiden met software. Geen GUI installeren. Via CLI leer je het meeste van wat er gebeurt. Believe me.. de tutorials en de manpages zijn duidelijk genoeg om je weg te wijzen.
Installeer op je desktop linux om mee te spelen of doe dat in een VM, ook een soort gelijke situatie van je server bouwen en daarop testen alvorens het op je hoofdserver te doen zodat je die niet snel om zeep helpt.
Omdat je server al je bestanden bevat, ben je wat zorgvuldiger. je logt wat vaker in op je server om te kijken hoe het gaat. Je merkt dat er wat leuke applicaties zijn voor linux die je vanaf de CLI kan uitvoeren.. Zo speel en leer je met linux om te gaan.
Echt waar.. Ik vind het heerlijk om bekwaam te zijn met meerdere besturingsystemen. Ik heb voor elk specifieke taak/functie een ander besturingsysteem voor nodig omdat het daar gewoon prettiger/beter op werkt.
*edit*
Om antwoord op je vraag te geven.
Maakt niet uit welke distro je neemt. Zoek er 1 met een grote community.. debian/ubuntu.. noem maar op.
Zoek anders op google naar zoektermen als - how to "blablabla" linux - en kijk waar je de meeste tutorials over terug kunt vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door peak op 02-12-2010 23:12 ]
Een headless linuxserver is niet zo moeilijk te configureren. Dit gebeurt ontzettend veel dus de fora's staan er vol mee en het is te beheren vanaf elke plek in huis. je kunt die server dus mooi ergens neerzetten waar je er geen last van hebt (meterkast ofzo) en alles vanaf een laptop beheren.
Files kun je heel makkelijk beheren met Midnight Commander (een dualpanefilemanager die volledig in de terminal draait).
Voor alles wat je wilt dat je server kan maak je een daemon aan (of laat je gewoon mee opstarten). Heel basic komt het neer op het volgende:
Installeer het headless pakketje wat je wilt, log in op je server met een SSH client, pas het opstartscript in /etc/init.d daarna aan naar jouw wensen en vervolgens kun je specifiek tunen/configgen in /home/jouwgebruikersnaam/.programmanaam/programmanaam.cfg (.ini,.json etc).
Zo draai je in no time een server en het remote beheer via configuratiefiles is echt heel transparant en bovendien ontzettend leerzaam. Bovendien is het 1x aanpassen, opslaan, en in principe hoef je er jaren niet naar om te kijken. (neem een LTS distro, ga niet te veel buiten de vaste repo's om installen dan zit je sowieso 5 jaar stabiel).
Voor het installeren van een usenetclient via SSH heb ik hier een tutorial neergezet.
Verwijderd
Eerste recenties zijn behoorlijk positief en ik moet zeggen dat ik ook interesse begin te krijgen.
Sinds de overname van qumranet in 2008 heeft Red Hat weer mijn interesse.
Als ik er gebruik, dan is het wget, axel of kget. Niets speciaals dus.Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:32:
Welke gebruiken jullie?
Nu gebruik ik DownThemAll nog die het best beviel.
Ik zou gewoon lekker op opensuse blijven. Dit werkt gewoon en kan alles wat elk ander distro ook kan. Toen opensuse 11.3 uitwas ben ik van Ubuntu overgestapt op opensuse (desktop). Hoewel Ubuntu verder prima werkt, 'teruggaan' naar Ubuntu zal ik niet zomaar weer doenthijz schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:03:
De eis is dat er een fijne manager bij zit die mijn leven een stuk makkelijker gaat maken. Ik zoek in de eerste plaats iets wat gewoon werkt. Beetje spelen met linux doe ik wel op een andere machine. Met de laatste actie heb ik de grens wat ik aankan een beetje leren kennen dus
Ik had al langer ervaring met Linux, maar nooit als hoofd computer en vaak werkte ik er dan weer een half jaar niet meer mee.
Nu kwam ik in mijn zoektocht Opensuse icm Yast tegen (in een GUI omgeving, ja weet het beetje lame op een serverMaar beter dat het voor mij gewoon werkt
). Die ziet er allemaal best ok uit, maar kan weinig info vinden over ervaringen van gebruikers..
Alvast bedankt!
Hoewel een server geen GUI 'hoort' te hebben is er voor een thuisserver eigenlijk ook niet echt een reden om zonder GUI te draaien. Eenmaal geconfigureerd kun je hem gewoon wegduwen in een kast en via ssh X-forwarding YaST grafisch oproepen en je ding doen. Of je stelt hem in om op te starten zonder GUI, YaST kun je eventueel ook compleet bedienen vanuit een ncurses interface. Maar net wat je wilt
Je url werkt niet...
Heb je iets aan deze handleiding? http://130.37.240.206/pri...untu_9-04_handleiding.pdfZeroSixZero schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 02:03:
Ik ben op zoek naar een distro voor mijn eeePC waar ik op korte termijn een touchscreen in ga zetten. Ik heb zojuist MeeGo naast mijn Ubuntu (netbook editie is te traag) geprobeerd, maar ik krijg het op de universiteit (de VU) niet voor elkaar om verbinding te maken met het internet, omdat er gebruik gemaakt wordt van TTLS. Daarom ben ik dus nu op zoek naar een linux distro waarbij mij dat wel lukt en waarbij het scherm geoptimaliseerd is voor touschreens (dus iets grotere buttons e.d.). Iemand een idee welke distro dat biedt?
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
nou, deze distro zou kunnen helpen. dit is een speciale versie van Puppy Linux, geoptimaliseerd voor de eeePC. aangezien Puppy lekker licht is, lijkt het mij wel een goede distro. probeer maar eens uit:ZeroSixZero schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 02:03:
Ik ben op zoek naar een distro voor mijn eeePC waar ik op korte termijn een touchscreen in ga zetten. Ik heb zojuist MeeGo naast mijn Ubuntu (netbook editie is te traag) geprobeerd, maar ik krijg het op de universiteit (de VU) niet voor elkaar om verbinding te maken met het internet, omdat er gebruik gemaakt wordt van TTLS. Daarom ben ik dus nu op zoek naar een linux distro waarbij mij dat wel lukt en waarbij het scherm geoptimaliseerd is voor touschreens (dus iets grotere buttons e.d.). Iemand een idee welke distro dat biedt?
http://puppeee.com/web/
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Het probleem zit 'm in het feit dat de connection manager nog geen opties heeft hiervoor. Ik ben er wel achter gekomen dat deze connection manager (ConnMan) geconfigureerd kan worden via tekstbestanden, maar hierover is bar weinig informatie te vinden. Desondanks ga ik daarmee nog een poging wagen.Jogai schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 08:09:
[...]
Heb je iets aan deze handleiding? http://130.37.240.206/pri...untu_9-04_handleiding.pdf
Puppeee ziet er efficient uit, maar heeft wel redelijk kleine knoppen aangezien de meeste (alle?) eeePC's geen touchscreen hebben als je ze koopt. Ik zal 'm in ieder geval eens draaien op m'n netbook.
Ik draai nu een tijdje Ubuntu maar het bevalt me niet echt dus zoek een distro
- die stabiel is
- 64bit ondersteuning
- en werkt met mijn belkin F5D8051 Wifi adapter met 64 bit drivers (met ubuntu lukte dit niet)
- usb sticks (moet nu rebooten wil ik ze zien)
- Een gekke GUI (Gnome is vervelend)
- Terminal kan geen kwaad
- RAID0 ondersteuning van P55 bordje
Ik ken opzig alleen maar Ubuntu.
Maar ik ben best bereid om wat moelijkere kant van linux op te gaan.
Spec
Zou geen probleem moeten
Draai Core i5 750 met een NVIDIA 9800GT
Een raad: op Linux ben je niks met modellen, je moet weten welke chip erin steekt (PCI ID). Fabrikanten wisselen niet zelden van chip (en dus leverancier) bij revisies, en als Windows-gebruiker merk je dat niet, maar als Linux-gebruiker is dat wel anders
Mijn suggestie: zorg dat je eerst je stick op Ubuntu werkend krijgt, als dat je lukt dan is de grootste horde genomen. Ubuntu is dé distro bij uitstek, de kans dat iemand jouw stick heeft met Ubuntu is véél groter dan met $obscure_distro.
[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 11-12-2010 22:50 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Werkt met ndiswrapper.
Probeer Arch eens, erg leerzaam, goede wiki...
Verwijderd
Ben op zoek naar:
- iets stabiels
- veel vrijheid om zelf instellingen te veranderen
- en liefst ook nog een beetje voor het oog
De pc zou geen problemen moeten geven, gaat om een HP met Phenom II X4 810 processor, 6 GB RAM, ATI Radeon HD4890 videokaart en 1TB aan harde schijf.
Suggesties??
En steile leercurve.neeroeter schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 02:21:
http://sourceforge.net/ap...le=Belkin_F5D8051_v2010uk
Werkt met ndiswrapper.
Probeer Arch eens, erg leerzaam, goede wiki...
Iets meer info is wel handig; wat wil je precies hebben? Zijn er nog speciale USB of legacy apparaten aanwezig? Hoeveel tijd ben je bereid om erin te steken, ben je handig met compilen etc, etcVerwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:12:
Ik heb na een lange tijd nu toch besloten om mijn windows installatie te vervangen voor linux, en de grote vraag is nu: welke distro voor mij?
Ben op zoek naar:
- iets stabiels
De pc zou geen problemen moeten geven, gaat om een HP met Phenom II X4 810 processor, 6 GB RAM, ATI Radeon HD4890 videokaart en 1TB aan harde schijf.
Suggesties??
Zijn er hier ook veel mensen die een andere WM gebruiken dan Gnome of KDE?
Vervangen? Dat mag natuurlijk wel hoor, maar misschien is het verstandiger om het eerst ernaast te installeren. Dan kun je relatief makkelijk terugvallen op Windows terwijl je Linux uitprobeert. Al zou je Windows natuurlijk ook in een VM kunnen draaien voor dat doel (of andersom, Linux eerst in een VM).Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:12:
Ik heb na een lange tijd nu toch besloten om mijn windows installatie te vervangen voor linux
Misschien spring jij liever ineens in het diepe, dat mag natuurlijk ook. Maar ik zeg het toch maar even
Je zou Debian (mijn OS van keuze) kunnen overwegen. Debian releases staan bekend om hun stabiliteit, en Debian is een distributie met een relatief hoog no-nonsense gehalte. Qua uiterlijk verschillen smaken natuurlijk, maar ik vind de default desktop van Debian (wat vziw gewoon upstream Gnome default is) prettig; rustig, strak en eenvoudig. Alleen de standaard achtergronden van de nieuwe branding zijn tamelijk lelijk vind ik, maar die zijn gelukkig snel genoeg veranderd.en de grote vraag is nu: welke distro voor mij?
Ben op zoek naar:
- iets stabiels
Als je voor Debian gaat zou ik in verband met de nieuwheid van de software wel aanraden Squeeze (de codename voor de aanstaande Debian 6.0) te installeren. Squeeze is nu in wat je "release candidate" stadium zou kunnen noemen, dus er zal niet veel meer aan veranderen, maar de software is lekker recent nu.
Maargoed, distro's zijn een beetje als automerken; iedereen kweekt zo zijn eigen voorkeur, en als je heel eerlijk bent is ook voor elke keuze wat te zeggen
Wat dat betreft kan het leuk zijn om verschillende distributies uit te proberen in een VM ofzo.
Een discussie over "beste" ga ik niet aan, maar je hebt natuurlijk ook Debian Testing of Unstable als "rolling release" optie-TheNose- schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:44:
Is arch nou de beste rolling release distro van het moment?
[ Voor 6% gewijzigd door deadinspace op 22-12-2010 18:58 ]
Verwijderd
Het gaat om een pc die vooral gebruikt wordt voor basisdingen, surfen, mail, etc. speciale usb apparaten heb ik niet (wel een printer, als dat er ook onder valt, een hp photosmart wireless). Tijd erin steken vind ik niet erg en ik ben, al zeg ik het zelf, ook best wel handig met computersPaganstars schreef op woensdag 22 december 2010 @ 06:36:
[...]
Iets meer info is wel handig; wat wil je precies hebben? Zijn er nog speciale USB of legacy apparaten aanwezig? Hoeveel tijd ben je bereid om erin te steken, ben je handig met compilen etc, etc
Was idd wel van plan om het eerst naast Windows te testen, maar wil wel zo snel mogelijk overstappen uiteindelijk.deadinspace schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:56:
[...]
Vervangen? Dat mag natuurlijk wel hoor, maar misschien is het verstandiger om het eerst ernaast te installeren. Dan kun je relatief makkelijk terugvallen op Windows terwijl je Linux uitprobeert. Al zou je Windows natuurlijk ook in een VM kunnen draaien voor dat doel (of andersom, Linux eerst in een VM).
Misschien spring jij liever ineens in het diepe, dat mag natuurlijk ook. Maar ik zeg het toch maar even
Bedankt voor de suggestie, zal er zeker even naar kijken. Heeft Debian ook de mogelijkheid om vanaf een cd te starten?? dan kan ik even proberen voor ik hem er echt op zet.[...]
Je zou Debian (mijn OS van keuze) kunnen overwegen. Debian releases staan bekend om hun stabiliteit, en Debian is een distributie met een relatief hoog no-nonsense gehalte. Qua uiterlijk verschillen smaken natuurlijk, maar ik vind de default desktop van Debian (wat vziw gewoon upstream Gnome default is) prettig; rustig, strak en eenvoudig. Alleen de standaard achtergronden van de nieuwe branding zijn tamelijk lelijk vind ik, maar die zijn gelukkig snel genoeg veranderd.
Als je voor Debian gaat zou ik in verband met de nieuwheid van de software wel aanraden Squeeze (de codename voor de aanstaande Debian 6.0) te installeren. Squeeze is nu in wat je "release candidate" stadium zou kunnen noemen, dus er zal niet veel meer aan veranderen, maar de software is lekker recent nu.
Maargoed, distro's zijn een beetje als automerken; iedereen kweekt zo zijn eigen voorkeur, en als je heel eerlijk bent is ook voor elke keuze wat te zeggen
Wat dat betreft kan het leuk zijn om verschillende distributies uit te proberen in een VM ofzo.
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 19:20 ]
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Het Debian Live project maakt Debian images die je van CD wil draaien. Je wil dan waarschijnlijk de "testing" release, of de daily snapshot.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:17:
Bedankt voor de suggestie, zal er zeker even naar kijken. Heeft Debian ook de mogelijkheid om vanaf een cd te starten?? dan kan ik even proberen voor ik hem er echt op zet.
Ik heb geen ervaring met die Debian Live images trouwens, dus ik doe geen uitspraken over hoe representatief ze zijn
[ Voor 11% gewijzigd door deadinspace op 22-12-2010 21:02 ]
Owh dat valt wel mee, die HP zou misschien wat geklooi zijn om de wireless functie fatsoenlijk te kunnen benutten. Je zou evt. naar Fedora kunnen kijken of opensuse, out of the box redelijk ingesteld (hier en daar wat tweaks maar dat blijf je altijd houden). Ik weet niet of opensuse live cd's heeft maar fedora wel.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:17:
[...]
Het gaat om een pc die vooral gebruikt wordt voor basisdingen, surfen, mail, etc. speciale usb apparaten heb ik niet (wel een printer, als dat er ook onder valt, een hp photosmart wireless). Tijd erin steken vind ik niet erg en ik ben, al zeg ik het zelf, ook best wel handig met computers![]()
[...]
Was idd wel van plan om het eerst naast Windows te testen, maar wil wel zo snel mogelijk overstappen uiteindelijk.
[...]
Bedankt voor de suggestie, zal er zeker even naar kijken. Heeft Debian ook de mogelijkheid om vanaf een cd te starten?? dan kan ik even proberen voor ik hem er echt op zet.
Paganstars schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:59:
[...]
Owh dat valt wel mee, die HP zou misschien wat geklooi zijn om de wireless functie fatsoenlijk te kunnen benutten. Je zou evt. naar Fedora kunnen kijken of opensuse, out of the box redelijk ingesteld (hier en daar wat tweaks maar dat blijf je altijd houden). Ik weet niet of opensuse live cd's heeft maar fedora wel.
Ook OpenSuse doet mee aan het live-feestje, dus ja, een live-cd
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
universal usb installer of unetbootin zijn hier erg handig voor.
Lekker rommelpotten om de boel naar eigen smaak in te richten en het lukt allemaal voorbeeldig.
Voor mij ff geen Windows 7 meer
Draaide out of the box al goed. Wireless was geen punt, het connecte gelijk. Ik ben blij
Persoonlijk hou ik meer van Debian Unstable maar Rolling distro's zijn minder geschikt voor beginners. Als je het hier moet vragen...-TheNose- schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:44:
Is arch nou de beste rolling release distro van het moment? Zit toch weer te twijfelen om weer met arch te gaan spelen ipv met Ubuntu.
XFCE op m'n werk en Blackbox op m'n (verouderde) HTPC. Allebei klein, snel en stabiel. BB is nog kaler dan XFCE maar kost nog minder geheugen en start nog sneller.Zijn er hier ook veel mensen die een andere WM gebruiken dan Gnome of KDE?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik heb ISPConfig nodig of een vergelijkbaar pakket wat het zelfde kan (Dient gratis te zijn), Webmin vindt ik zelf niet zo goed alternatief trouwens.
WebDav ondersteuning.
SVN
Ook dient het VMServer te onderstuenen.
Als ik kijk naar ISPConfig dan kan ik eigenlijk alleen maar kiezen uit de volgende Distro's Debian, Ubuntu, CentOS, Fedora en OpenSuSe. Debian valt eigenlijk af aangezien ik geen actuele software kan draaien wat ik eigenlijk wel wil. Ubuntu heb ik al een keer geprobeerd maar had veel problemen met SSH (ongeveer een jaar geleden). Fedora, CentOS en OpenSuSe kan ik eigenlijk niet zo goed en ik heb geen idee wat nu het beste voor mij situatie is. Wie kan voor mij een paar bomen wegkappen en me neus in de juiste richting zetten.
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Wat betreft de oude software van Debian Lenny, ken je de backports en/of heb je overwogen om Debian testing (nu Squeeze) te draaien?we_are_borg schreef op woensdag 29 december 2010 @ 13:32:
Ik draai momenteel Debian Lenny maar ben niet echt tevreden over deze distro updates die ik nodig heb zijn niet altijd voor handen en dien dan uit een andere source te downloaden wat weer tot effect kan hebben dat het een en ander niet meer lekker met elkaar werkt. Wat voor mij belangrijk is het volgende.
Ik heb ISPConfig nodig of een vergelijkbaar pakket wat het zelfde kan (Dient gratis te zijn), Webmin vindt ik zelf niet zo goed alternatief trouwens.
WebDav ondersteuning.
SVN
Ook dient het VMServer te onderstuenen.
Als ik kijk naar ISPConfig dan kan ik eigenlijk alleen maar kiezen uit de volgende Distro's Debian, Ubuntu, CentOS, Fedora en OpenSuSe. Debian valt eigenlijk af aangezien ik geen actuele software kan draaien wat ik eigenlijk wel wil. Ubuntu heb ik al een keer geprobeerd maar had veel problemen met SSH (ongeveer een jaar geleden). Fedora, CentOS en OpenSuSe kan ik eigenlijk niet zo goed en ik heb geen idee wat nu het beste voor mij situatie is. Wie kan voor mij een paar bomen wegkappen en me neus in de juiste richting zetten.
This too shall pass
Zit ook naar Fedora en CentOS te kijken de rpm staat mij wel aan en het meeste wat ik aan extra's wil is in rpm te krijgen wat wel zo gemakkelijk is.
[ Voor 44% gewijzigd door we_are_borg op 29-12-2010 14:56 ]
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
Asus KFSN4-DRE/SAS met 2xOpteron2216
8GB Geheugen MDT PC5300
geen bijzondere netwerkkaarten, gewoon onboard
Wil graag een virtuele ZFS pool draaien onder FreeNAS en deze onderverdelen onder de overige servers
• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
Het moet een server worden dat virtuele machines kan hosten, webservers kan draaien en laag in hardware eisen is. Zo kan ik mooi geheugen verdelen onder de virtuele machines. Het liefst heb ik alles draaiend op het linux platform zodat alles lekker gratis blijft
Daarom wil ik ook graag een GUI op mijn hostOS
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Ik wil me opzich wel verdiepen in de materie en het eea uitzoeken waar nodig. Maar als beginnen kan dit mischien wat lastig zijn omdat ik de basis ook mis natuurlijk
Bestaat dit uberhaupt wel?
bl44t
Verwijderd
Hier zijn natuurlijk veel antwoorden mogelijk, maar ik 'spreek' puur uit eigen ervaring;YaaD schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:46:
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een server. Wil hier graag een Linux distro op draaien. Jammer genoeg niet veel kennis van enige distro, maar dit wil ik graag leren. Hierbij dus de vraag met welke distro ik het beste kan beginnen.
Begin met Debian, dit is een no-nonsense distro waar veel over te vinden is en een goede ondersteuning voor te vinden is. Mijn idee, download de netinstall van Debian, en ga daarmee aan de slag!
Het is een distro van 180MB als ik me niet vergis, mijn keuze Lenny maar je kunt ook Squeeze nemen al is die nog geen stable release.
Dit is met Debian zelf prima te realiseren. Samba voor windows en ssh voor overige systemen.• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
Asus KFSN4-DRE/SAS met 2xOpteron2216
8GB Geheugen MDT PC5300
geen bijzondere netwerkkaarten, gewoon onboard
Wil graag een virtuele ZFS pool draaien onder FreeNAS en deze onderverdelen onder de overige servers
Freenas is trouwens een uitgeklede versie van FreeBSD, en dat is geen Linux!
Hoewel het wel is op te bouwen op een Linux systeem. Volgens mij word ZFS standaard niet ondersteund door Linux, maar misschien wil iemand anders hier wel iets meer over kwijt
Tja, ook hier is de wereld aan producten te vinden, van ESX tot Xen en van Virtualbox(headless-geen GUI) tot Openvz.• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
Het moet een server worden dat virtuele machines kan hosten, webservers kan draaien en laag in hardware eisen is. Zo kan ik mooi geheugen verdelen onder de virtuele machines. Het liefst heb ik alles draaiend op het linux platform zodat alles lekker gratis blijft. Denk aan een ISA,webserver, fileserver, Active directory van linux? Server moet ook over te nemen zijn met RDP zodat ik alles lekker vanaf mijn werkstation kan regelen
Daarom wil ik ook graag een GUI op mijn hostOS
Mijn keuze is gevallen op Openvz, het draait 'light', met slecht een beetje overhead en de leercurve is niet heel stijl!
Bijna alles is te virtualiseren tot hardware aan toe, je moet er wel induiken voor niets gaat de zon op
edit: zefl zou ik geen GUI willen draaien op mijn server, maar dat is ieders eigen keuze!!
Ja hoor dat bestaat zeker, zoals je zelf al aangeeft vind je het niet erg een en ander zelf uit te zoeken, dan is succes verzekerd• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Ik wil me opzich wel verdiepen in de materie en het eea uitzoeken waar nodig. Maar als beginnen kan dit mischien wat lastig zijn omdat ik de basis ook mis natuurlijk
Bestaat dit uberhaupt wel?
Zelf ben ik pas 3 Mnd. bezig met CLI en er is tot nog toe niets wat niet gelukt is, al heb ik voor sommige projecten wat hulp nodig gehad van anderen
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 14:37 . Reden: GUI ]
Squeeze is al een tijdje frozen, wat betekent dat er geen nieuwe software bij komt en er alleen wordt gewerkt aan bug fixes. "Binnenkort" wordt dit dan de nieuwe stable. Als je nu een nieuwe server gaat opzetten zou ik in ieder geval deze nemen. Afhankelijk van hoe zwaar je tilt aan nieuwe software (security updates uitgezonderd) kan je ook voor de volgende testing kiezen.Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:32:
[...]
Hier zijn natuurlijk veel antwoorden mogelijk, maar ik 'spreek' puur uit eigen ervaring;
Begin met Debian, dit is een no-nonsense distro waar veel over te vinden is en een goede ondersteuning voor te vinden is. Mijn idee, download de netinstall van Debian, en ga daarmee aan de slag!
Het is een distro van 180MB als ik me niet vergis, mijn keuze Lenny maar je kunt ook Squeeze nemen al is die nog geen stable release.
Volgens mij word ZFS standaard niet ondersteund door Linux, maar misschien wil iemand anders hier wel iets meer over kwijt
Als ik me niet vergis heeft deze ook natief ZFS ondersteuning: http://robertmh.wordpress...7/about-zfs-in-squeeze-2/.
This too shall pass
Dit topic is gesloten.