Ik zou graag ook 'ns willen experimenteren met andere OS'en, daarvoor had ik er bij de samenstelling van m'n computer rekening mee gehouden wat m'n opslag betreft, en had een RAID 0 van 2 SSD's van elk 32 GB gereserveerd voor 2 tot 4 OS'en. Windows 7 (daar werk ik nu dus mee), een Linux (bv het populaire Ubuntu), en iets anders (zat te denken aan MacOS, niet lachen, had toen geen idee, maar ben er nu achter

).
Ik had alleen toen niet uitgebreid de hardware ondersteuning uitgezocht. Ik probeerde de vorige versie van Ubuntu, maar die ondersteunde out-of-the box geen onboard RAID.
Wat het moet kunnen: ik stel niet echt eisen, het is voorlopig alleen wat verkennen / experimenteren, en wat programmaatjes proberen. Ik wil wel een soepele installatie.. Hoeft niet persé simpel te zijn, maar ik wil geen omwegen / work-arounds om 't op mijn hardware werkende te krijgen. OS zelf hoeft ook niet persé simpel te zijn, ik schrik niet direct terug van een console. Nogmaals, ik wil 't eerst op m'n computer krijgen, dan zien we wel verder. In een latere stadium, als ik wat kan programmeren (eerst Java), en ook m'n web-script skills wat zijn gevorderd, gebruik ik ze als alternatieve test omgevingen. Het is geen overstap, ik gebruik 't naast Windows 7.
Ik vraag me dus af wat redelijk zonder problemen geïnstalleerd kan worden op een RAID 0 naast Windows 7.
M'n moederbord is een Gigabyte GA-EX58-UD5, met een ICH-10R S-ATA chip, indien nodig, de rest van m'n specs staan
[hier].
Nou heb ik de releasenotes van de huidige Ubuntu release ziten bekijken, nou vraag ik me af of ie nu wel doet wat ik wil..
[dit] lijkt dat wel aan te geven volgens mij.
Verder zou ik dus naast Linux ook graag iets anders willen, dus ook wat dat betreft stel ik suggesties op prijs. Gaat iets als (Open)Solaris bv werken? Iets anders?
Verder, ik ben een complete re-install en misschien een re-format aan 't overwegen, iets wat denk ik m'n aantal opties vergroot wellicht?
Alvast bedankt.
Make lovecraft not warcraft.